De zin en onzin van de vragen in mijn hoofd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
D_M_L
Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

De zin en onzin van de vragen in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 22:31

Hey bokkers,

Met onze paarden ben ik flink aan het trainen en oefenen op bepaalde verbeterpunten. Verbeterpunten voor mij, als ruiter: mijn zit, houding en hulpen. Ik neem als nog niet zo ver gevorderde ruiter de taak zo serieus mogelijk om mezelf zoveel mogelijk te verbeteren, zodat ik het paard niet onnodig tot last ben. Soms iets té serieus misschien.
Ik heb nooit de intentie gehad om wedstrijden te rijden of dergelijke ambities. Als ik maar gewoon kan paardrijden en mijn paardjes het naar hun zin hebben. Echter, maak ik me na bijna iedere rit wel zorgen over of ik mijn paarden niet verpest, hun ruggen overbelast, hen in de weg zit en ervoor zorg dat ze geen plezier in het rijden hebben. Nu weet ik van mijn instructrice dat dit helemaal niet zo is en dat mijn zit en alles al enorm vooruit zijn gegaan, maar ik ben bang dat ook de kleine fouten 'uitwisbaar' zullen worden. Daarom wil ik blijven oefenen en oefenen, maar zolang ik naar mijn gevoel nog niet goed genoeg rijd, vind ik er niet ontzettend veel plezier in.
Zijn deze gedachten nu begrijpelijk en goed, of is het dikke onzin? Hoe moet ik hiermee omgaan? Kan ik echt door bijvoorbeeld te lang of te hobbelig doorzitten (blijvende) schade aanrichten?

Ikzelf weet niet zo goed hoe ik er objectief naar moet kijken, dus vandaar dit topic...

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~


Avalanche
Berichten: 15880
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: De zin en onzin van de vragen in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:44

Ik snap jouw gedachten.

Maar wat voor mij vooral hielp was loslaten, en lachen. Relax........ en dat maakt dan gelijk dat je beter zit :D

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: De zin en onzin van de vragen in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 22:54

Ik vind het al super dat je erover nadenkt, dan ben je vast op de goede weg bezig. Nee, je beschadigt je paard niet zo snel door minder netjes doorzitten, en het wordt ook alleen maar beter door het veel te blijven doen! Dus je bent hartstikke goed op weg. Gun jezelf en je paard ook af en toe eens een lol-ritje, waarbij je niet op je houding/zit/hulpen let maar gewoon rond hobbelt. Zo hou je het plezier, ook voor je paard!

Vrouwdarijn
Berichten: 61
Geregistreerd: 21-10-17

Re: De zin en onzin van de vragen in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 00:31

Ik zou zeggen, vertrouw op je instructrice, blijf je ontwikkelen en geniet. Geniet van het rijden, van het contact met je paarden en ontspan. Als je paard jouw ontspanning voelt hebben jullie samen nog meer plezier.

Dakkapel
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Re: De zin en onzin van de vragen in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:09

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik probeer ook zo veel mogelijk te leren en ik ben geen ster ruiter. Elke keer als ik weer iets nieuws heb geleerd denk ik oh nee dat heb ik dus al die tijd verkeerd gedaan! Het hoofdstel van mijn paard zat eerst niet helemaal perfect, ik heb ook lang met veel te veel teugeldruk gereden in plaats van van achter naar voren, ik zit niet goed recht, ik gaf het verkeerde voer en ga zo maar door. Ik kan daar heel onzeker van worden want hoe meer ik leer hoe meer ik zie wat ik eerst verkeerd deed.

Maar uiteindelijk hoort dat bij het leerproces. Eerst ben je onbewust onbekwaam, je weet niet wat je verkeerd doet. Dan word je bewust onbekwaam en weet je dus wel wat je verkeerd doet maar kun je nog niet beter. Dat is de aller moeilijkste fase, maar wel ook het teken dat je echt aan het leren bent!
Dan volgt bewust bekwaam waarin je echt verbetert en tenslotte kun je het zo goed dat je onbewust bekwaam bent en er niet meer bij hoeft na te denken.
Ik zit enorm in die bewust onbekwaam fase omdat ik me nu op alle fronten tegelijk aan het verdiepen ben en dan loop ik regen vanalles aan dat ik niet wist en verkeerd deed. Heel confronterend. Ik hen het daar soms ook heel moeilijk mee.

Ik probeer te relativeren: ja ik heb het al die tijd verkeerd gedaan en dat was rot voor mijn paard.
Maar nu ga ik het beter doen! Die 'verkeerde' tijd kan ik niet terug draaien maar ik kan het wel vanaf nu steeds beter doen en dat is dan ook fijn voor mijn paard.

Zolang we ons blijven verbeteren en les nemen en onze paarden goed in de gaten houden, gaan we de goede kant op.

Maar goed, ondanks all die mooie theorie lig ik er ook wel eens (vaak) wakker van of ik het allemaal wel goed genoeg doe en of mijn paard niet vreselijk last van mij heeft.

D_M_L
Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 13:00

@Dakkapel, dat is echt heel erg herkenbaar!! Precies! Bedankt voor je reactie.

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

Dakkapel
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Re: De zin en onzin van de vragen in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:15

@D_M_L fijn dat je het herkent! Dat is soms al zo prettig, om gewoon te weten dat iemand anders hetzelfde ervaart. Dat zie je ook wel aan hoe lang mijn vorige bericht was haha sorry, op de telefoon valt tijdens het typen niet op hoe veel het is. Ik voelde duidelijk iets bij jouw bericht!

D_M_L
Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: De zin en onzin van de vragen in mijn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-19 21:51

Haha dat geeft niets hoor, want ik kan me helemaal verplaatsen in je uitleg!! Ik kan ook weinig aan je woorden toevoegen! ;)

~The best view in the world is being found between a horse’s ears~

Dakkapel
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:30

[ img ]
Ik zag dit plaatje op Facebook en moest aan dit gesprek denken! Heel toepasselijk :D _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 22:43

Als het je helpt: je bent niet alleen ;)
Ik begrijp heel goed hoe je je voelt en ik heb precies hetzelfde. Daar komt dan nog eens bij dat hier medische dingen spelen. Of dingen die geweest zijn maar nu in principe ok ("maar wat als het weer terugkomt doordat ik wat verkeerd doe") ofwel dingen die blijvend zijn en waar nog niet dé behandeling voor is, ondanks de jarenlange zoektocht. Kan ik hierdoor wel doen met mijn pony wat ik graag wil doen? Kan ik dat wel van hem verlangen. Etc. Pony is dan ook nog eens een typje dat uit zichzelf echt niet meer inspanning zal doen dan strikt noodzakelijk, ookal kan hij iets best. Ben zo in een zeer vervelende neerwaartse spiraal terechtgekomen waarbij ik nu het idee heb dat we weer naar boven gaan (omdat ik probeer anders te denken) maar het blijft moeilijk en er sluipt zo snel twijfel in...

Tegelijk heb ik door al dit ook wel enorm veel bijgeleerd, dat moet ik ook wel zeggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Ineke2, Maanon_, MyWishMax, Rijsa, Slmt9, xRooss en 76 bezoekers