Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:42

Hutcherson schreef:
Ik denk dat niemand hun goede, betrouwbare recreatiepaarden kwijt wil, als ze ze al hebben. Aangezien de echte sportpaarden vaak totaal niet geschikt voor een relaxte buitenrit. Uitzonderingen daar gelaten.
Maar ik ben super zuinig op mijn recreatie paard, we hebben les maar voornamelijk om de juiste knopjes erop te kweken en de dingen te corrigeren die ik niet zie :'). Hij hoeft van mij niet de sport in.


Een goed opgeleid en braaf recreatiepaard is goud waard :j
En die gaan inderdaad niet zomaar meer weg. Ik heb er zelf zo 1. Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost om hem zo braaf en betrouwbaar buiten te krijgen. Maar inmiddels is hij het ideale recreatiepaard en leidt inmiddels andere paarden op als recreatiepaard door ze op sleeptouw te nemen en te laten zien dat de wereld niet eng is. Hij is bomproof, niet bang voor groot verkeer, niet bang in het bos. Op buitenrit met een groep zwermt alles om hem heen, omdat hij zo stabiel en betrouwbaar is. Ik heb serieus nog niet zo lang geleden een bod voor hem gekregen van 4000 euro.

Als je bedenkt dat ik hem voor de helft heb gekocht als 3-jarige (en dat was al teveel), hij geen papieren heeft, ruin, allergie voor o.a. pollen en huisstofmijt, maar verder wel gezond en we niet verder zijn gekomen dan L1 dressuur en L4 western.
Als 'wedstrijdpony' gaf niemand het er voor hoor. Maar nu hij zo'n betrouwbaar (maar wel wakker en vrolijk en niet suf) recreatiepaard is, is hij ineens meer waard. Vergeet niet dat de opleiding tot zo bomproof en betrouwbaar ook heel veel kost aan tijd en energie.

Ik zeg altijd: een paard is waard wat je er bij de slacht voor krijgt. De rest is emotie, ervaring, investering aan tijd, enz.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:58

De prijzen liggen indd hoog. Toen ik Mn pony verkocht had en opzoek ging naar een nieuw paard lagen de prijzen waarvoor ik zocht tussen de 4000/5000 voor een paard met M niveau. Momenteel ligt die prijs rond de 7000/8000 voor datzelfde paard. Er is meer vraag dan aanbod, maar ik vind er ook veel slechte paarden tussen zitten waar ze nog een hoog bedrag voor vragen ook.

Ik ben t wel eens dat ook een recreatie paard niet door iedereen te rijden is. Een sport paard is voor mij ook niet een paard wat tot l2 gestart is. Ik vind wel als je een braaf en goed gezond paard heb, mag je er ook best wel iets voor vragen. Zoveel brave gezonde paarden zijn er momenteel niet vind ik op de markt.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:06

Je kan niet zeggen dat je tot L2 niveau niet over een sportpaard praat natuurlijk. Dat ligt ook de leeftijd en de voorgeschiedenis. Sportpaard is in principe gewoon een paard wat uitgebracht wordt in de sport of geschikt zou zijn om uitgebracht te worden.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:29

Ik heb altijd recreatie gereden, zelfs met die paarden een proefje voor de lol.
Maar toen de shet was ingeslapen wilden we voor de kinderen een andere....
Maar de prijzen zijn schandalig we hebben na uitbrijden van het zoekgebied toch een leuke shet gevonden.
Redelijk aan de prijs dat wel, maar kan met kinderen en ook verkeersmak en aangespannen....hij was het wel waard zijn aankoop prijs.

Maar velen kopen ook een paard als ie weer verkocht moet worden dat hij zoals benoemd goed op wedstrijd kan en de wederverkoop waarde ook mooi is.

Zelf heb ik dus in de crisis tijd een pony gekocht....ja toen kon je ze uitzoeken voor bijna niets!
overgens is dus die recreatie pony een konik die dus vriend en vijand verbaasd, kindervriend kan aangespannen.Een proefje daar is ze niet voor gebouwd het is geen rij- typische pony maar ze kan best een B proef meelopen maar het belangrijkste ze is altijd blij en vrolijk als je haar komt halen, en werkt eerder te hard dan dat ze lui is.
Maar dat was ook mijn punt bij aankoop, ik wist wat ik er mee wilde en welke potentie ze moest hebben.
Onze kudde bestaat uitsluitend uit sobere rassen trekpaard shet en konik en ik kan er van genieten en juist omdat ze niet standaard is heb je veel bekijks met haar en tja tuurlijk je wordt ook wel eens afgezeikt met die halve wilde, oerpaard, natuur grazer...of Wat moet je daar nu mee," Koop toch een echt paard" daar sta ik boven ze is goed zo ;)

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:33

Een recreatiepaard en sportpaard hoeven zeker niet veel van elkaar te verschillen. Maar in mijn ogen zijn de echte sportpaarden wel zeker te onderscheiden. Die hebben gewoon meer kwaliteit. Zegt natuurlijk niet dat dat paard niet als reactiepaard gebruikt zou kunnen worden. Maar als je dan ziet dat mensen een paard willen dat de Z oefeningen kent, gezond is en als het kan ook nog gekeurd dan met een budget komen van 4000 euro.. :?
Zoals bijna iedereen al zegt stijgt alles qua prijs, dus de paarden ook. Nu vind ik wel dat sommige verkopers te veel vragen voor paarden, omdat ze (denk ik) denken dat ie dat wel waard is nu en er vast wel iemand is die het er voor betaald.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:15

Ik vermoed dat veel mensen gewoon ook geen idee hebben wat het kost om bv. een veulen te fokken en/of in de opfok te hebben, te laten beleren enz.

Mijn eerste veulentje is geboren vrijdag (haflinger) en ik was vorig jaar al € 3000 lichter na 4x insemineren en alle scans voor en na. Theoretisch zou ik mijn veulen dus al minimaal voor dat bedrag moeten gaan aanbieden. Zou ik hem in de opfok laten opgroeien kost dat gemiddeld nog eens 2,5 jaar x € 150 = € 4500. Dan nog beleren a +/- € 700 per maand (snelle leerling € 1400)

Dan hebben we het hier dus over een ras waarvan velen nog van mening zijn dat die lekker goedkoop moeten zijn, of tot het type recreatiepaard behoren. Hengstenveulens gingen voorheen tegen dekgeld weg (€ 350-400), merrieveulens iets duurder, maar absoluut niet kostendekkend.

Dan is dit een mooi voorbeeld van een veulen. Maar enig idee wat de opleiding van mijn Inter I haflinger heeft gekost? Veulen ooit aangekocht voor € 400 (14 jaar geleden), maar daar zitten dus ruim 10 jaar training in, lessen, wedstrijden, clinics enz om tot zo'n niveau te komen. Maar bied ik hem te koop aan voor € 20000 of meer verklaard iedereen je voor gek (hij is niet te koop hoor :Y) ).


Precies wat ik hier ook voorbij zie komen, dat men graag een ervaren allrounder wil maar er eigenlijk niet voor wil betalen. Overigens ben ik van mening dat een bomproef recreatiepaard zijn gewicht in goud waard is en ook juist om die reden niet voor een schijntje verkocht (zouden moeten worden).


Tijdens de crisis zijn er ook wel veel minder veulen gefokt, wat gezorgd heeft voor een stijging in de prijs. Maar een heel gezonde ontwikkeling als je weet dat letterlijk alle kosten flink gestegen zijn. Je koopt nu ook geen auto meer voor de prijs van 10 jaar geleden ;)

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:46

Hutcherson schreef:
Koop anders gewoon een veulen en leidt het zelf helemaal op tot wat je graag wilt hebben? Ik kocht ook een 11 maanden oud veulen en nu issie 5 en issie helemaal mijn ding. Alles zelf geleerd en nu lekker samen lessen en bosritten. Top. En goedkoop in aankoop. Wellicht zit er wat potentie is maar niks moet.

En wat is het totaalbedrag van die 11 maanden tot nu 5 jaar denk je? Dat is ook niet gratis natuurlijk, je hoeft het alleen niet in 1x uit te geven..

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:58

DatBenIkNou schreef:
Hutcherson schreef:
Koop anders gewoon een veulen en leidt het zelf helemaal op tot wat je graag wilt hebben? Ik kocht ook een 11 maanden oud veulen en nu issie 5 en issie helemaal mijn ding. Alles zelf geleerd en nu lekker samen lessen en bosritten. Top. En goedkoop in aankoop. Wellicht zit er wat potentie is maar niks moet.

En wat is het totaalbedrag van die 11 maanden tot nu 5 jaar denk je? Dat is ook niet gratis natuurlijk, je hoeft het alleen niet in 1x uit te geven..


Dit inderdaad, en de tijd die je erin steekt is ook niet niks.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:00

Ik kreeg laatst de vraag waarom iemand uit Nederland eigenlijk een "gewoon" paard in Portugal zoekt.
Ik heb geantwoord dat ik de conclusie heb getrokken dat paarden die in Nederland voor mak doorgaan, vaak kapotte of heel oude paarden zijn. Die zijn, begrijpelijk, tevens niet zo werkwillend meer. Wil je vooruit met een goed paard, dat nog graag werkt en niet van elke scheet schrikt, dat toch goedkoop is, dan is dat waarschijnlijk lastig te vinden in Nederland.
Ik zie in dit topic dat mijn vermoeden dus wel klopt.

Dat zo´n beetje iedereen wedstrijden rijdt is trouwens wel heel Nederlands.
Ik denk dat de maneges en privé instructeurs het erg stimuleren. Het heeft een beetje voor een omgekeerde wereld gezorgd. In plaats dat een paard netjes door de jaren heen wordt opgeleid en je af en toe een wedstrijd rijdt als mijlpalen, worden er allerlei shortcuts gebruikt om een paard zo snel mogelijk wedstrijdklaar te hebben, omdat mensen graag wedstrijden rijden.

Er is niks mis met een duurder recreatie paard, immers een recreatie paard heeft ook bepaalde kwaliteiten. Maar in Nederland is een situatie ontstaan dat je recreatie paard bijna kan lezen als "bijna nergens (meer) goed voor" omdat er van alles aan mankeert. En daarom adverteert men ook niet graag met "recreatie paard", lijkt mij?
Paarden duur proberen te verkopen is trouwens ook een redelijk goede manier om ze te beschermen tegen veel van hand tot hand gaan en bij iemand terecht komen die er de ballen verstand van heeft.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:06

Ik merk gewoon al een enorm verschil (bij ons op de club dan) tussen 10 tot 15 jaar geleden en nu.
De mentaliteit en de rijstijl is compleet veranderd.
Vroeger had je nog heel veel ruitertjes met simpele ponys, rubberen laarsjes, een goedkope casco cap. Die dachten niet eens aan wedstrijd rijden. Ook niet onderlinge.

Nu kom ik er inmiddels niet meer maar 2 jaar geleden kon je dat soort ruitertjes en ponys niet meer vinden bij ons op de club, zelfs de jongste ruitertjes hadden al een peperdure pony onder hun reet. Lederen rijlaarzen waren doodnormaal en je was een uitzondering als je geen wedstrijd reed.

Ik weet wel welke tijd ik het leukste vond. :+

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:10

Ik als fokker en gebruiker van Haflingers juich het alleen maar toe dat de prijzen zijn gestegen.

Ook het opfokken en beleren kost geld, vergelijkbaar met die van warmbloeden. Eerder gingen ze ver onder de kostprijs weg.
Waarom mag een Haf die netjes is beleerd en in de sport wordt uitgebracht en gezond is, voor het liefst €2000 of minder worden verkocht? Waarom niet voor €5000, dat is toch nog steeds de ondergrens van warmbloeden?

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:12

fransje23 schreef:
Ik heb gewoon een recreatiepaard hoor :j
Krijg sowieso vaak jeuk bij de term "sportpaard"... Teveel mensen nemen zichzelf te serieus.

Daar moet ik ook altijd wel om lachen. Als je wedstrijdjes in de B rijdt ben je een wedstrijdruiter met een sportpaard en als ik thuis met mijn Lusitano allerlei oefeningen rijdt uit de klassieke dressuur ben ik een recreatieruiter met dito paard. :')

Overigens krijg ik ook altijd het commentaar dat mijn paarden bij mij staan te verstoffen en veel te goed voor mij zijn. Zelfs hebben we daar niet zo'n last van. ;) :D

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:13

Alle paarden zijn op het moment gewoon weer duurder dan 4 jaar geleden. Er is weer geld en dus ook meer vraag.

Achterom schreef:
Maar op de een of andere manier is niemand bereid om een fatsoenlijke prijs te betalen voor een recreatiepaard, dus worden er nog maar weinig gefokt en al helemaal weinig getraind. Ze zijn immers veel meer waard als "L2 sportpaard" dan als veelzijdig recreatiepaard...


Dat dus.

Als je een paard aanbied als alleen 'recreatiepaard' is de verwachte prijs meteen lager. je zult als verkoper wel gek zijn om je paard niet even op concours te starten of het label sport te geven zodat je er wel een normale prijs voor krijgt.

Een echt fijn recreatiepaard hoeft misschien wat minder expressieve gangen te hebben of bij voorkeur zelfs niet. In de opleiding kun je maar weinig weglaten tov een paard fijn mee op wedstrijd moet kunnen.
En soms lijkt het er op dat er juist minder mensen zijn die een paard fijn op kunnen leiden voor alle maffe omstandigheden waar een recreatiepaard aan moet voldoen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:40

Shaggy09 schreef:
Ik merk gewoon al een enorm verschil (bij ons op de club dan) tussen 10 tot 15 jaar geleden en nu.
De mentaliteit en de rijstijl is compleet veranderd.
Vroeger had je nog heel veel ruitertjes met simpele ponys, rubberen laarsjes, een goedkope casco cap. Die dachten niet eens aan wedstrijd rijden. Ook niet onderlinge.

Nu kom ik er inmiddels niet meer maar 2 jaar geleden kon je dat soort ruitertjes en ponys niet meer vinden bij ons op de club, zelfs de jongste ruitertjes hadden al een peperdure pony onder hun reet. Lederen rijlaarzen waren doodnormaal en je was een uitzondering als je geen wedstrijd reed.

Ik weet wel welke tijd ik het leukste vond. :+

Eens! Ik kreeg onlangs van een 16 jarige zelfs de vraag of het wel leuk was om een paard te hebben en waarom je er dan 1 hebt als je geen wedstrijden rijdt? Was echt zonde van onze Z1 merrie, waarom liet ik haar niet uitbrengen door iemand anders desnoods?? Ehh we genieten volop hoor! Wekelijks dressuurles, crosstraining, af en toe springles en lekker naar buiten, heerlijk! Geen wedstrijdstress, gaan heus nog wel weer keertje starten als het zo uitkomt, maar geen must. Ik vond het echt een heel bijzondere vraag...

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:46

Lusitana schreef:
knip)

Dat zo´n beetje iedereen wedstrijden rijdt is trouwens wel heel Nederlands.
Ik denk dat de maneges en privé instructeurs het erg stimuleren. Het heeft een beetje voor een omgekeerde wereld gezorgd. In plaats dat een paard netjes door de jaren heen wordt opgeleid en je af en toe een wedstrijd rijdt als mijlpalen, worden er allerlei shortcuts gebruikt om een paard zo snel mogelijk wedstrijdklaar te hebben, omdat mensen graag wedstrijden rijden.
(Knip)


Dat is wel erg negatief!
Wedstrijden zijn juist ook als extra controle of alles goed gaat.
Ken ook genoeg mensen die niet op wedstrijd gaan en jaren dezelfde fouten maken. En die wedstrijden maken het niet intensiever dan iemand die recreatief 6 x per week fanatiek rijdt.
Op wedstrijd met de extra stress, geven juist een goed beeld van wat er toch niet helemaal bevestigd is omdat het thuis meestal wel goed lijkt te gaan.

De wedstrijden zijn imo echt het probleem niet - je hebt aan beide kampen rotte appels.

Feit is wel dat men 9 v/d 10 x meer wilt betalen voor een paard welke is gestart op wedstrijd. Een allround paard is gewoon duur.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:53

Ik ken ook genoeg mensen die geen wedstrijden rijden, maar wel een goede instructeur hebben ter controle. Wedstrijd zijn echt niet altijd een graadmeter voor een goed paard. De ene rijdt in 1 wedstrijd 3 winst per proef en start 2x per jaar, de ander heeft daar een jaar en elk weekend starten voor nodig. Maar beiden komen wel op hetzelfde niveau uit. En als koper weet je de weg er naartoe niet altijd meteen, want je gaat af op de advertentietekst.

Daarbij, wedstrijdstress zegt niets over het bomproof zijn van een paard. Daar heb ik het levende voorbeeld van :))
Thuis goed bevestigd, alle knoppen zitten er op en rijden we een pattern op het hoogste niveau, Z-proef ook makkelijk, bomproof op buitenrit, alleen uren te rijden, leidt jonge paarden buiten op. Maar op wedstrijd zoveel spanning dat het laagste niveau niet eens haalbaar is. Oftewel, goed bevestigd, alleen mentaal gaat er iets mis op vreemd terrein. Maar buiten is hij super betrouwbaar.

Het is maar net wat je doel is en waar je paard geschikt voor is. Kunst is om dat te ontdekken en te trainen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:55

Mirranda schreef:
Ik vermoed dat veel mensen gewoon ook geen idee hebben wat het kost om bv. een veulen te fokken en/of in de opfok te hebben, te laten beleren enz.

Juist omdat TS ook open staat voor oudere paarden moet ze het denk ik hebben van mensen die stoppen met rijden. Of die juist voor een sportgerichter paard kiezen en hun oudje van ca. 15 een relaxt recreatiebestaan gunnen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:39

Amanda, idd wedstrijden zijn echt niet de enige graadmeter.
Mijn punt was, dat wedstrijden niet alleen maar slecht zijn. Mensen die koste wat het kost hoger willen komen etc. Er zijn natuurlijk slechte wedstrijd ruiters en slechte recreatie ruiters. Er zijn zelfs ook slechte instructeurs...
Het 1 is niet altijd beter of slechter dan de ander.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:44

Charmaine schreef:
Het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, niets meer niets minder. Er is weinig aanbod in paarden en pony's en dat drijft de prijs op. Ook van de paarden die voorheen als recreatiepaard nog nergens te slijten waren.



Dat dus!
Ook speelt het mee dat er steeds meer mensen de sport in willen.........

En het is soort mode / hype om alles te pas en te onpas sport te noemen.......het is gewoon puur geld geld geld geld

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:44

sneeuwpop schreef:
Amanda, idd wedstrijden zijn echt niet de enige graadmeter.
Mijn punt was, dat wedstrijden niet alleen maar slecht zijn. Mensen die koste wat het kost hoger willen komen etc. Er zijn natuurlijk slechte wedstrijd ruiters en slechte recreatie ruiters. Er zijn zelfs ook slechte instructeurs...
Het 1 is niet altijd beter of slechter dan de ander.


Ja, precies mijn punt :j
Dan begrijpen we elkaar :D

En vergeet slechte combinaties niet. Goed paard + goede ruiter is ook niet altijd een garantie op succes.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:45

sneeuwpop schreef:
Dat is wel erg negatief!
Wedstrijden zijn juist ook als extra controle of alles goed gaat.
Ken ook genoeg mensen die niet op wedstrijd gaan en jaren dezelfde fouten maken. En die wedstrijden maken het niet intensiever dan iemand die recreatief 6 x per week fanatiek rijdt.
Op wedstrijd met de extra stress, geven juist een goed beeld van wat er toch niet helemaal bevestigd is omdat het thuis meestal wel goed lijkt te gaan.

De wedstrijden zijn imo echt het probleem niet - je hebt aan beide kampen rotte appels.

Ik maak geen vergelijk.... Ik maak een punt dat wedstrijd rijden op zich erg belangrijk is in Nederland en enorm gestimuleerd wordt. Dit werkt door op allerei manieren op de markt. Dat was het onderwerp.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:48

Dat er veel richting sportpaarden gaan heb in ook al gemerkt. Alles moet fijn fijn en lange benen, ook al was de oorsprong van het ras anders. Ik denk altijd: van een fjord maak je geen kwpn, maar je kunt ermee doen wat het kan.

Merk wel iets anders dat er meer een elitesport van maakt. Mensen kopen niet zoveel tweedehands meer! Vroeger verkocht alles erg makkelijk. En nu reageert er niemand meer, en niet alleen op mijn eigen spullen maar ook van anderen. Of je koopt het nieuw, of je moet het wegsmijten of weggeven heb ik de indruk. Want op zo een sjiek paard kan enkel nieuw spul? Geen idee.
10 jaar geleden duurde het me echt niet lang iets te verkopen, nu lukt het me niet meer.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:59

Ik heb begin dit jaar een 'recreatie' paard gekocht. Een 6 jarige haflinger die vooral buiten heeft gereden, ze is ontzettend braaf, schrikt niet snel en door de fokker ook aan mij voorgesteld toen ik vertelde vooral recreatief wilde rijden. Ze is na het zadelmak maken nooit echt fatsoenlijk doorgereden en mist wat kennis in de bak en is nog steeds wat scheef. Al gaat dit steeds beter, ik heb vooral geen wedstrijd ambities en ze hoeft nooit een 'sport' haflinger te worden. ( Al zit onder het zomervet toch een sport lijntje). Maar ik wil wel dat ze haar lichaam goed gebruikt, dus we hebben gewoon dressuur les waarin ze uiteraard ook beter opgeleid wordt.
Maar ze was ook niet te koop voor een schijntje, stalgenoten hebben hun grote, luxere paarden jaren geleden voor goedkoper gekocht. Met wat ik nu over haar weet, had ik zo nog 1000 euro meer voor haar betaald.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:26

LauraEH schreef:
Een recreatiepaard en sportpaard hoeven zeker niet veel van elkaar te verschillen. Maar in mijn ogen zijn de echte sportpaarden wel zeker te onderscheiden. Die hebben gewoon meer kwaliteit. Zegt natuurlijk niet dat dat paard niet als reactiepaard gebruikt zou kunnen worden. Maar als je dan ziet dat mensen een paard willen dat de Z oefeningen kent, gezond is en als het kan ook nog gekeurd dan met een budget komen van 4000 euro.. :?
Zoals bijna iedereen al zegt stijgt alles qua prijs, dus de paarden ook. Nu vind ik wel dat sommige verkopers te veel vragen voor paarden, omdat ze (denk ik) denken dat ie dat wel waard is nu en er vast wel iemand is die het er voor betaald.


Ja soms zie ik idd ook advertentie voorbij komen met eisen dat ik denk daar kan je geen paard voor kopen van dat bedrag met die eisen.. goede paarden zijn duur.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 14:32

Als je wedstrijden rijdt, laten we even voor het gemak stellen ZZ-L en je verdient je brood er NIET mee, dan ben je recreatie ruiter.
Overdag op kantoor/werkplaats/ziekenhuis/school/uni/whatever, savonds bij je paard ter recreatie.
Ankie is geen recreatie ruiter, Bianca ook niet, Imke, Tineke, Edward en Hans-Peter ook niet.
Mijn dochter wel. Ze studeert en start Z1. Dus is ze recreatie ruiter, die lekker aan het sporten is met haar pony.