Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:26

rien10 schreef:
mascha_king schreef:
Ik heb een leuk paard te koop, 10 jarige ruin, kwpn, niet zo heel ervaren in de ring, loopt L1, is braaf en makkelijk in de omgang. Laad en los in mn eentje,wassen en braaf bij smid en vooral; eerlijk karakter! Vp 4000. Maar iedereen die reageert verwacht een hoog opgeleid paard voor dat geld... vraag ik dan toch zo veel te veel?? Oke , het is een schimmel en hij is AL 10,moet nog wat leren, maar hij is gezond en braaf... ik vraag me werkelijk af wat de mensen willen dan.. mn Z tinkers verkoop ik veel makkelijker voor veel meer geld... verklaar t maar eens ????

Klinkt als een paard en een prijs waarvoor ik een afspraak met je zou maken. Als ik een recreatie paard zou zoeken. :)


Idd ik ook.

Is toch een prima prijs en L1 zegt mij dat het paard een nette basis beheerst. 10 jaar is overigens een super mooie leeftijd. Kan op papier zeker nog 15 jaar mee.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:36

inderdaad, ik zou die van Mascha juist geweldig vinden.

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:57

anjali schreef:
Je hebt zeer zeker gelijk. Maar het is nu eenmaal zo dat veel ruiters een paard willen waarmee ze de Olympische Spelen gaan winnen.En voor die droom willen ze wel betalen.

Denk dat je anno nu wel heel naief moet zijn om die droom nog te hebben. De ruiters die op GrandPrix en OS niveau meespringen hebben toegang tot meerdere paarden die ze per wedstrijd in kunnen zetten. Je moet dus vooral als ruiter heel goed zijn en zodanig opvallen dat je voor een goede stal mag gaan rijden en regelmatig verse toppers onder je kont krijgt.

Een paard met goed springvermogen en/of goeie gangen die nog in de bloei van zijn leven is en niets mankeert zou ik overigens wel een sportpaard noemen. Hoeft het echt geen topsport materiaal voor te zijn. Maar een ruiter die wedstrijden wil gaan rijden kan er wel een leuk eind mee vooruit.

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:45

rien10 schreef:
I
Goede recreatiepaarden vind ik zwaar onderschat. Ik zou er wel wat voor overhebben om een goede te vinden.



Dat ze onderschat worden ben ik met je eens :j Er hangt vaak ook iets minderwaardige om de term recreatiepaard.
Daarmee hangt dan weer samen dat goed tuig of goede gezondheidszorg etc niet zo nodig zijn voor slechts een recreatiepaard.

Terwijl veel recreatiepaarden van alle markten thuis moeten zijn en vaak ook echt hard werken.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:12

fransje23 schreef:
rien10 schreef:
I
Goede recreatiepaarden vind ik zwaar onderschat. Ik zou er wel wat voor overhebben om een goede te vinden.



Dat ze onderschat worden ben ik met je eens :j Er hangt vaak ook iets minderwaardige om de term recreatiepaard.
Daarmee hangt dan weer samen dat goed tuig of goede gezondheidszorg etc niet zo nodig zijn voor slechts een recreatiepaard.

Terwijl veel recreatiepaarden van alle markten thuis moeten zijn en vaak ook echt hard werken.


Juist dat is ook mijn ervaring....mijn pony liep regelmatig meer dan 2 /3 uur op zaterdag zondag en woensdag...en dan ook echt in 6 weken doorgesleten hoefijzers meer dan 500 km op de teller!
Het gekke was dat als ik leste ik ook heelgoed kon voelen wat er onder me gebeurde als kind al en andere wedstrijd ruiters leken dat te missen. Ik wist wat mijn paard deed en hoe hij dacht in alle omstandigheden. En wedstrijden de B en de L konden we altijd aan ook de samengestelde wedstrijden, de medische controle was altijd goed hartslag etc.
Ik was bijna met mijn maatje vergroeid en dan is het geen training maar lol en plezier beleven, no matter what you are going to do!!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

pien_2010
Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:11

kwita schreef:
Ik was bijna met mijn maatje vergroeid en dan is het geen training maar lol en plezier beleven, no matter what you are going to do!!
Dit dus. Zo moet het zijn en zo is het hier ook. Of we het nu mennend deden of onder de man, we hadden vooral heel erg veel plezier. Of we nu op vakantie waren en langs de zee reden (1ste keer vond hij heel erg heftig met die wind en stevige golven en toen was het OK) of in Friesland, Drenthe menden, of gewoon thuis onder de man reden of onze ritjes maakte met de kinderen. Het was altijd leuk en tof.

Wat ik persoonlijk heel erg fijn vind van ons ras paarden (merens) en dat is iets dat ik ook terug krijg vaak met verbazing van mensen die ze rijden. Ze voelen ontzettend safe en relaxe aan en zijn toch kittig. Dat woord werd gebruikt door iemand die het als ervaring zo graag eens mee wilde maken. Zij vertelde dat ze nog nooit zo had genoten van buiten rijden. Paarden voelden super relaxed aan, keken bijna nergens naar, hadden niet dat nerveuse dat veel paarden wel hebben en ze vertelde dat ze het zo leuk vond dat ze echt om zich heen kon kijken, genieten van de natuur en dat ze merkte dat de paarden ook om zich heen keken en het echt gezellig en leuk vonden.

Met haar kwamen we bijvoorbeeld langs het kanaal een groot schip tegen van de beroeps vaart. Hadden die twee paarden ook nog nooit gezien. Dus we brachten de paarden terug van galop in stap en ik vertelde haar dat ze gewoon teugels slap moest laten hangen (juist niet strak aantrekken want dan worden de paarden gespannen want is er blijkbaar iets spannends aan de hand) en ze gewoon paard moest laten kijken. Die keek met de mond open bij wijze van spreke en toen het schip voorbij was draaide hij zijn hoofd om het schip na te kijken, want wat was dat nu zo'n voortbewegend iets over het water :P . Vervolgens galoppeerden wij weer verder. Dat had ze zo'n geweldige ervaring gevonden, dat je dus je paarden gewoon met een losse teugel kon laten kijken en daarna weer weg galopperen en dus gewoon kan genieten van buiten rijden.
Wel vertelde ik haar, als je dit soort paarden niet de tijd geeft om te kijken, dan kunnen ze echt heel erg vervelend worden en gespannen. Want koudbloed dat loei heet wordt wil je echt niet op rijden. Levensgevaarlijk, want dan komt de kop erop en nemen ze het over. Maar als ze gewoon dingen mogen opnemen, over na mogen denken en verwerken, is het ook na 1x bevestigd en OK.

Maar dat soort paarden verkoop ik dus ook niet want die zijn gewoon te leuk.

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:41

Als ik iemand vertel dat ik een eigen paard heb, dan komt gelijk de vraag “oh rijd je ook wedstrijden??”
Als ik dan antwoord dat ik dat niet doe en ook niet van plan ben, kijken ze me aan alsof ze water zien branden.
“Maar wat doe je dan met je paard?” En vaak op een neerhalende toon.
Nee het is ‘maar’ een recreatiepaard en gelijk niet meer belangrijk. En al helemaal niet als ze horen dat het een Halfinger is.
Ze worden inderdaad zwaar onder gewaardeerd.
Voor een goed betrouwbaar familiepaard, waar iedereen lol mee heeft, wil ik best wat geld neerleggen.
Die zijn goud waard.

Die van mij was dat in het begin trouwens ook niet. Zelf zo ver gekregen door vooral veel maffe, leuke dingen te doen. En niet opgeven.
Heeft me wel bloed, zweet en veel tranen gekost... ;)
Hij gaat dan ook niet meer weg.
Dus ik snap het wel dat mensen een leuk recreatiepaard gewoon niet weg doen.
Meestal ‘mankeert’ er wel wat aan als een paard verkocht wordt als recreatiepaard.
Ze zijn schaars. Dus een echt goede mag inderdaad wel wat kosten.

pien_2010
Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:43

Chasey, weet jij hoeveel een goede recreatieve haflinger kost? Ik ben gewoon nieuwsgierig daar ik nu weer voor een merens aan het uitkijken ben en hier in Frankrijk kom ik ook uit rond de 3500,-- en 4000,-- voor een merens en dan de keuring niet meegerekend. Puur sec het paardje. Ik ben benieuwd hoe dat voor een Haflinger is.

shilady
Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:53

Zag vd week nig een advertentue van verschillende tinkers
Vanaf 750 tot 1500 euro

Gewoon geduldig zijn en met wat tegen het lijf lopen

pien_2010
Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 14:01

Ik heb heel veel geduld en wil persé een merens (zijn schaars). Mijn vriendin die in het merens gebied woont en de contacten heeft kijkt voor me uit. Dus komt helemaal goed.

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:47

Chasey schreef:
Als ik iemand vertel dat ik een eigen paard heb, dan komt gelijk de vraag “oh rijd je ook wedstrijden??”
Als ik dan antwoord dat ik dat niet doe en ook niet van plan ben, kijken ze me aan alsof ze water zien branden.
“Maar wat doe je dan met je paard?” En vaak op een neerhalende toon.
Nee het is ‘maar’ een recreatiepaard en gelijk niet meer belangrijk. En al helemaal niet als ze horen dat het een Halfinger is.
Ze worden inderdaad zwaar onder gewaardeerd.
Voor een goed betrouwbaar familiepaard, waar iedereen lol mee heeft, wil ik best wat geld neerleggen.
Die zijn goud waard.

Die van mij was dat in het begin trouwens ook niet. Zelf zo ver gekregen door vooral veel maffe, leuke dingen te doen. En niet opgeven.
Heeft me wel bloed, zweet en veel tranen gekost... ;)
Hij gaat dan ook niet meer weg.
Dus ik snap het wel dat mensen een leuk recreatiepaard gewoon niet weg doen.
Meestal ‘mankeert’ er wel wat aan als een paard verkocht wordt als recreatiepaard.
Ze zijn schaars. Dus een echt goede mag inderdaad wel wat kosten.


Haha deze ken ik. Ik heb dit ook. Ik heb dan wel een voormalig wedstrijd paard die ook op een aardig niveau gelopen heeft, maar ik ben wel een recreatie ruiter. Ik hoor vaak aw wat zonde! Ik vind van niet, paard is braaf, geniet van een rondje bak/rondje bos/wat grondwerk/gaat af en toe mee naar een clinic. Ik geloof niet dat hij er slechter van geworden is...

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:51

Ik vind het juist zonde als iemand z'n paard alleen maar dressuurt. Dan denk ik, ga toch een keer lekker door 't bos crossen!

Santos_05
Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:01

Een braaf recreatiepaard is zijn geld zeker waard, net als een brave kinderpony.

Helaas worden alle rassen sportrichtingen gefokt, dus zijn de ouderwetse types bijna niet verkrijgbaar.

Mijn ervaring is om de paarden uit eigen land te halen. Daar zit minder doorfok en nog rastypischer, maar dus zeker ook aan de prijs (aanschaf, brandstof, overnachtingen enz)

Er zijn juist meer recreatiepaarden, als je oefencross / georganiseerde buitenruitten (met TREC / Trail oefeningen) / WE impulsklasse onder recreatie zet kom je er heel veel tegen!

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:08

elnienjo schreef:
Ik vind het juist zonde als iemand z'n paard alleen maar dressuurt. Dan denk ik, ga toch een keer lekker door 't bos crossen!


Nou dat doe ik dan weer niet bos crosse, maar een rustig buitenritje wel ahha.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:16

Ik denk wanneer mensen vinden dat je "zonde" is, het meer hun droom is om verder te komen...

Ook denk ik dat mensen graag mooie dingen en dieren om zich heen hebben en er daarom meer vraag is naar mooie bewegers en paarden/pony's met mooi papier.
Zonder papier krijg je ook nauwelijks waardevermeerdering indien je wel de sport in gaat. Terwijl een paard met papier vaak wel meer waard wordt.

Een allround paard is meer waard en dus als hij minder geschikt is voor de basissport zal hij minder waard zijn . Ook logisch dat er steeds betere bewegers worden gefokt.

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:23

De Haflinger die ik nu heb, werd dressuurmatig gereden, stond op een pensionstal. Maar dat was niet zijn ding.
Heb hem zelf compleet omgeschoold naar allrounder, gezinspaardje, buitenrij, 'lol met de knol' paardje.

En eerlijk? Ik zou er niet aan moeten denken om dat hele traject weer helemaal overnieuw te moeten doen!
Heeft zoveel tijd en energie gekost. Heb ook hele nare momenten gehad, waarbij ik op het punt stond te stoppen. Gelukkig niet opgegeven, wel door gegaan. Maar ik heb hem soms vervloekt.
Want soms gingen we weer 10 stappen terug en 1 vooruit. De training kost gewoon veel tijd en energie.
Ik snap wel dat daar een prijskaartje aan hangt.

Als ik het overnieuw moet doen, zou ik nu eerst meer geld sparen voor een paard dat al een stuk verder is.
Natuurlijk hoeft ie niet helemaal 'klaar' te zijn, maar als ie al een eind op weg is, kies ik daar liever voor en kost het maar iets meer. Dan een paard dat nog weinig kent en alles eng vindt.

Blijkbaar zit het wel in me om paarden zo 'makkelijk' te maken, want het is me gelukt bij mijn eerste Haflinger James, onze shet Bliksem en Haflinger Nick. Maar je moet het vooral heel veel tijd geven en ook willen. Op dit moment zeg ik, nee niet nog een keer. Liever een groter bedrag sparen voor een paard dat al verder is. En natuurlijk zet je hem ook daarna nog naar je eigen hand.

Nu is mijn Haflinger zo, maar dat had ik nooit gedacht op de momenten dat ik het niet meer zag zitten.
Klinkt heel dramatisch, maar dat is om aan te geven dat het echt niet allemaal vanzelf gaat. De weg er naar toe was moeilijk, met veel obstakels. Maar die hebben we overwonnen, en we leren nog elke dag weer bij!
[RIJ-ITP] Nick en Bliksem, plezier voor het hele gezin!

pol013
Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:43

rien10 schreef:
Ik vind dat mensen die een fijn, goed en betrouwbaar recreatie paard zoeken, waar je dus ontspannen mee het bos ik kan gaan, een paard dat stilstaat bij oversteken, een paard dat een beetje makkelijk zit, kortom; een gezond, fijn opgevoed en afgericht dier, veel en veel te weinig geld willen betalen. Waarom mag zo'n paard, waarmee je je tussen het verkeer begeeft, waar je uren per dag, jaren lang plezier van hoopt te hebben nou "niks" kosten? € 5.000,-- voor een goed recreatie paard is duur? En € 5.000,-- voor een sportpaard goedkoop? Ik vind dat altijd zo raar. Goede recreatiepaarden vind ik zwaar onderschat. Ik zou er wel wat voor overhebben om een goede te vinden.


Dat is het bijna meer dan dat mensen 'zo veel mogelijk geld willen vangen voor hun paard'.
En ik ben het hier zo mee eens. Het zou voor mij ook niet goed 'voelen' als zo'n topper voor 'weinig' weg zou moeten. En dan vind ik onder de 3000 voor weinig.

Grappig wel dat ze in het buitenland wel altijd op zoek zijn naar die paarden die Z lopen én de brave kwaliteiten van een recreatiepaard op (euro) waarde weten te schatten.

Goed aan de andere kant ís de markt in NL nu eenmaal zo. En zou ik iemand die op zoek is naar een fijn recreatiepaard ook zeker niet aanbevelen meer dan pakweg 2000-5000 euro uit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:30

fransje23 schreef:
Ik heb gewoon een recreatiepaard hoor :j
Krijg sowieso vaak jeuk bij de term "sportpaard"... Teveel mensen nemen zichzelf te serieus.


Dit inderdaad! Want het 'klinkt' zoveel beter??? :+ Of je nu buiten rijdt, een proefje dressuurt of een parcoursje springt; of een combinatie van alledrie; over het algemeen zijn we allemaal recreanten, waarvan velen voor de lol op concours gaan. Wat niet uitsluit dat je het zo goed mogelijk wilt doen, maar man; get real, de meesten van ons (bijna allemaal hier) zijn geen Anky's, Jeroen's of weet ik wie... en dat zullen we/ze ook nooit gaan worden. Een hoop geblaat maar weinig wol... En waarom? Dus zijn we over het algemeen recreanten die een wedstrijd rijden in de basissport. Nou èn? :D Niks mis mee.

Lusitana
Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:43

Ik denk dat de term sportpaard niet zozeer samenhangt met het feit of ze we of niet aan wedstrijden meedoen, maar meer met het "model" of type paard.
Net zoals je een sportwagen kunt hebben zoals een Ferrari, terwijl je daar gewoon boodschapen mee kunt gaan doen bij wijze van spreken.
Het is denk ik vooral ontstaan om onderscheid te maken van klassiekere modellen binnen een ras, met name bv Haflingers en Friezen. Een "sport" Haflinger of Fries zijn de lichtere, hoogbeniger paarden.
Maar vooral dus gebruikt om aan te geven dat het om een paard met atletisch gestalte gaat.

Feitelijk is er geen ander onderscheid dan dat een recreatie paard wordt opgeleid en getrained om op buiten te kunnen rijden en een sportpaard wordt opgeleid en getrainded om een van de takken van paardensport te kunnen presteren.
En omdat men nu daar ook op fokt, zijn er prijsverschillen ontstaan.
Want die zitten veelal in de afstamming, of het feit alleen al dat een dier ingeschreven staat bij een stamboek dat beend staat als sportpaarden leverancier, en de naam/faam van de fokker.
Men heeft verwachtingen van dieren die uit een lijn van goed presterende paarden komen bv. Of zelfs alleen al een presterende vader hebben (wat ik altijd een vreemd fenomeen gevonden heb).
Bij de fok wordt ook gestuurd naar bepaalde eigenschappen waarvan ze denken dat die gunstig zijn in de sport. En daarom hangen ze er een label "sportpaard" aan.
Recreatie paarden worden gewoonlijk niet als zodanig gefokt. Er zijn geen fokkers die naam maken als fokker van recreatie paarden, al zou dat op zich prima kunnen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

pien_2010
Berichten: 43123
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:47

Hier 2 recreatiepaarden met pensioen. We hebben alles met ze gedaan en vooral de oudste heeft indertijd heel erg hard gewerkt: pony club met dochterlief (gestopt toen hij M2 knhs startgerechtigd was), mennen ook competitie lagere regionen met mijn instructeur, veel buitenritten, springen met dochterlief, voor de wagen volgeladen met kinderen overal in Nederland gereden, gepicknickt en zo'n lol gehad en vlak over de grens in België onder de man en met hem gemend. Kortom een gouden paard.

Ooit op wedstrijd, kwamen we papa met dochtertje tegen. 1ste prijs dressuur hadden ze gereden in de M1. Onze Hercule zoals gewoonlijk met zijn dikke billen had net wel of net geen winstpunt gereden.
Zegt die man: "aan dat paard → onze Hercule→ heb je toch ook werkelijk niets, wat een knol zeg" :oo . Waarop ik hem gelijk om de oren sloeg met: "wie het beste paard heeft valt over te discussiëren. Want als morgen de oorlog uitbreekt, dan zet ik deze knol voor onze wagen, mijn kinderen erin en we gaan naar het zuiden toe. 100% zeker dat ik in Spanje of nog zuidelijker aankom, zelfs als ik door de berm van de autobaan stukken moet rijden. Ik wed dat u nog niet eens het dorp uit komt. Dus vertel me eens, wie heeft hier het beste paard? ~~}> ik was nogal fel want mijn dochter zat er verdorie op

" Waarop de man gelijk hardop lachend zei, "u, want die van mij daarmee zijn we al verongelukt op de hoek. Die krijg ik echt niet eens het erf af".

Dus er zijn twee soorten paarden zeggen wij hier altijd: "het ene daar win je de wedstrijd mee. Onze sierlijke modern gefokte merens Polie indertijd. En met het andere de oorlog". Als ik moet kiezen kies ik voor het oorlogpaard, want die gaan altijd maar door en zijn zo betrouwbaar en mankeren nooit iets.

Wedstrijd gefokte paarden zijn enorm overgewaardeerd.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:48

Lusitana schreef:
Recreatie paarden worden gewoonlijk niet als zodanig gefokt. Er zijn geen fokkers die naam maken als fokker van recreatie paarden, al zou dat op zich prima kunnen.

Toch wel, bv. de Hensonpaarden. Maar daar betaal je dus ook 4 à 5000€ voor een 3- of 4-jarige die wel een correcte basisopleiding gekregen heeft.
Ik denk dat het probleem is dat de 'echte' recreatiepaarden aangevuld worden met niet zo succesvolle of te oude sportpaarden. Zo komt de markt onder druk en wordt een recreatiepaard minder waard.
Als je op sites onder recreatiepaard kijkt staat het vol met shetlanders en 20-jarigen die 'nog best energiek zijn voor hun leeftijd'. Het is nogal ontmoedigend om daartussen op zoek te gaan naar een correct paar dom buitenritten mee te maken.

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:57

fransje23 schreef:
rien10 schreef:
I
Goede recreatiepaarden vind ik zwaar onderschat. Ik zou er wel wat voor overhebben om een goede te vinden.



Dat ze onderschat worden ben ik met je eens :j Er hangt vaak ook iets minderwaardige om de term recreatiepaard.
Daarmee hangt dan weer samen dat goed tuig of goede gezondheidszorg etc niet zo nodig zijn voor slechts een recreatiepaard.

Terwijl veel recreatiepaarden van alle markten thuis moeten zijn en vaak ook echt hard werken.


Nou inderdaad.
Ik heb wel een mooi voorbeeld.

Ik had mijn vorige Haflinger, James, verzekerd.
Zijn waarde was geschat op wel 900 euro! (Om te janken dus.)
Die Haflinger kon van alles. En was in de bloei van zijn leven. (8 jaar toen ik hem kocht, 14 toen hij overleed).
Je kon het zo gek niet bedenken of James deed het. Sprong 1.30m vrij, we deden tripalons, vond crossen helemaal geweldig, sprong de sterren van de hemel, deed mee in de springles tussen de paarden, kon je kinderen op zetten, je kon er vrijheidsdressuur mee, was een zwemleraar voor andere paarden, je kon hem gebruiken als goal voor voetballen, er over klimmen, er onderdoor, kon bootjes trekken, een opblaashaai op zijn rug binden, echt de meest gekke fratsen, maar.... hij deed niet aan dressuur... :')
En daar werd ie op afgerekend! O ja en het was 'maar' een Haflinger.
Dat het verder de grootste allrounder was die je maar kon bedenken, werd niet naar gekeken.
Er werd me soms zelfs gevraagd of ik mee wilde met James, omdat ie zo bomproof was. Of ik voorop wilde rijden in het bos, of over de crosshindernissen. Of andere paarden mee op sleeptouw wilde nemen het water in, want James deed het allemaal maar.
(Had me ook heel veel bloed, zweet en tranen gekost, :') en een gebroken rib _O- Maar dat terzijde).

Hoe meer ik er over na denk, hoe meer ik een echt goed recreatiepaard ga waarderen. Die zijn gewoon onbetaalbaar! En heel schaars.

Autumnn
Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 11:58

Mijn (helaas overleden) merrie overgekocht van de manege voor €1750. Wat een heerlijk paard heb ik eraan gehad. Ze was 16 toen ik haar kocht en soms wel eens kreupel. Voor de lessen niet meer geschikt. Beestje 2 jaar niet gezien maar ingeladen. Ze mocht bij mij lekker het bos in, soms een strandritje of onderlinge wedstrijd. Alle KWPN'ers schoten ervandoor bij een auto maar zij niet. Iedereen plakte aan haar, een kind zette ik er met regelmaat op. Geen stap zette ze verkeerd! Dat ze kreupel was (reden van inslapen helaas ook) maakte mij niet zoveel uit, DA erbij en lekker het land op, als ze maar braaf en eerlijk was. En dat was ze. Moet zeggen dat ze wel haar karakter terugkreeg, makkelijk was ze niet altijd; ze had wel een karakter. Maar ik heb me nooit onveilig bij haar gevoeld.

Nu kijk ik rond voor een nieuw paard, maar schoot in de lach bij een 5 jarige El Capone. Zadelmak. €11.900. Sorry ik kijk wel even verder :Y)

Autumnn
Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:00

@TS; misschien nog wel een idee voor jou. Eens een manege afgaan. De meest brave paarden staan vaak daar

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:02

pien_2010 schreef:
Chasey, weet jij hoeveel een goede recreatieve haflinger kost? Ik ben gewoon nieuwsgierig daar ik nu weer voor een merens aan het uitkijken ben en hier in Frankrijk kom ik ook uit rond de 3500,-- en 4000,-- voor een merens en dan de keuring niet meegerekend. Puur sec het paardje. Ik ben benieuwd hoe dat voor een Haflinger is.


Een goede, gezonde, brave, kan een leuk sprongetje, bosritje en simpel dressuurproefje? Reken in deze markt maar op 3000-3500. Een goede, die ook leuk meedraait in de basissport (m2/z1) én een beheerst parcours (b tussen de paarden) springt? Tel er maar zeker 1000 bij op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking, Colinda20, Dartel, Gambler21, Jet, marte_kandia, Meert, shaddy82, xoranlover en 107 bezoekers