welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fendi
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:35

Caily schreef:
Een draver die echt ervaren en netjes opgeleid is kost ook meer dan dat.

Wel nee, ik zie met regelmaat advertenties van een stal voorbij komen welke ze omschoolt of in ieder geval opleid als recreatiepaard. Deze zijn allen, ongeacht de leeftijd, de stamboom en het leerproces, onder budget. Een handelsstal, niet veel verder op, verkoopt ook recreatiepaarden in deze prijsklasse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:39

January schreef:
Caily schreef:
Een draver die echt ervaren en netjes opgeleid is kost ook meer dan dat.

Wel nee, ik zie met regelmaat advertenties van een stal voorbij komen welke ze omschoolt of in ieder geval opleid als recreatiepaard. Deze zijn allen, ongeacht de leeftijd, de stamboom en het leerproces, onder budget. Een handelsstal, niet veel verder op, verkoopt ook recreatiepaarden in deze prijsklasse.

Tja je kan je dan ook afvragen waarom die dieren voor een prikkie weg gaan....

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:44

Een peesblessure zou ik ook niet doen. Mijn vroegere paard had een peesklap gehad. Netjes laten genezen en revalideren en uiteindelijk toch weer kreupel na een stevige bosrit. Zeker als je graag een sprongetje maakt moeten de benen goed zijn.

Een paard wat lekker zit vind ik persoonlijk ook van belang. Dus paarden met veel knie actie zou ik skippen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:46

Mindim schreef:
Tja je kan je dan ook afvragen waarom die dieren voor een prikkie weg gaan....

Geen stamboom of papieren. Maakt voor een recreatieruiter niet uit.

Fendi
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:24

Mindim schreef:
Tja je kan je dan ook afvragen waarom die dieren voor een prikkie weg gaan....

Off-topic: Het gene wat ik mij af vraag is eigenlijk waarom mensen, zoals jij, zonder flauw benul iets (negatiefs) roepen dat niet eens bijdraagt aan het topic. :')

On-topic: Over de eerste stal waar ik het over had, kon ik alleen maar positieve ervaringen vinden. Zelfs hier op Bokt en ik denk dat dat wel wat zegt. De stal bestaat al een paar jaren als zij dieren met verborgen gebreken verkopen, zoals hier boven wordt gesuggereerd, dan zal dat allang al op het internet hebben gestaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:32

Een pensionklant bij ons had een ex-renpaard gekocht voor een toen relatief laag bedrag. Niet goed genoeg voor de race of de fok, maar wel een zalig buitenrij paard! Ik reed dat paard bij en de eerste keer naar 't bos was ik bang dat ie aan de kletter zou gaan, maar ze was juist verrassend makkelijk terug te nemen na een lekker stukje rengalop. Letterlijk veel toeters en bellen gewend ook. Geen idee of zoiets anno nu nog op de kop te tikken valt?

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:36

January schreef:
Caily schreef:
Een draver die echt ervaren en netjes opgeleid is kost ook meer dan dat.

Wel nee, ik zie met regelmaat advertenties van een stal voorbij komen welke ze omschoolt of in ieder geval opleid als recreatiepaard. Deze zijn allen, ongeacht de leeftijd, de stamboom en het leerproces, onder budget. Een handelsstal, niet veel verder op, verkoopt ook recreatiepaarden in deze prijsklasse.


Ik weet niet of jij toevallig Stal West-Friesedijk bedoelt?
Ik heb met deze stal geen ervaring, maar heb wel contact met ze gehad en ook ervaringen gezocht en op basis daarvan leek het mij wel in orde. Maar omgeschoolde dravers zie ik ook geregeld voorbij komen op Markplaats in wat lagere prijsklassen, zeker als zij al 10 jaar of ouder zijn.

Daarbij zullen natuurlijk ook paarden zitten die niet echt heel goed zijn omgeschoold, of die gebreken hebben. Maar dat heb je evengoed met paarden in andere prijsklassen, met name het laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:08

January schreef:
Mindim schreef:
Tja je kan je dan ook afvragen waarom die dieren voor een prikkie weg gaan....

Off-topic: Het gene wat ik mij af vraag is eigenlijk waarom mensen, zoals jij, zonder flauw benul iets (negatiefs) roepen dat niet eens bijdraagt aan het topic. :')

On-topic: Over de eerste stal waar ik het over had, kon ik alleen maar positieve ervaringen vinden. Zelfs hier op Bokt en ik denk dat dat wel wat zegt. De stal bestaat al een paar jaren als zij dieren met verborgen gebreken verkopen, zoals hier boven wordt gesuggereerd, dan zal dat allang al op het internet hebben gestaan.


Ik reageer enkel op een post? En waarom zou ik volgens jou er geen benul van hebben?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:11


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 21:19

elnienjo schreef:
Geen stamboom of papieren. Maakt voor een recreatieruiter niet uit.


Ik ken enkel die gewoon niet goed genoeg zijn voor de sport, maar wel papieren hebben. We hadden hier bijvoorbeeld een zoon van Imoko, broer van Timoko (bekende franse draver), maar die werd ook gewoon voor een prikkie de recreatie in verkocht. Dus die vlieger gaat niet altijd op.
Helaas bleek achteraf zat hij niet helemaal goed in elkaar ...
Zo ken ik er meer helaas, vandaar mijn opmerking.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:45

Ik denk echt dat jullie je flink vergissen in het temperament van een net omgeschoolde draver. Dat zijn meestal niet bepaald sulletjes. Wellicht betrouwbaar, maar toch. Daarvoor moeten ze echt wel goed doorgereden zijn, en dat is nou net wat de prijs opkrikt. Het kost namelijk veel tijd. En tijd = geld.

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:04

Cayenne schreef:
Een leuke draver kun je al voor de helft van jouw budget vinden.
Het is maar net wat je zoekt :j


Nee hoor zeker niet voor de helft wel voor wat minder maar ook die en dan bomproof zit je al snel rond de 1750/ 1950

Je budget is prima voor een simpele brave. Wellicht is je zoek adv niet duidelijk of reageer je op de verkeerde.
Welke regio zoek je? Krijg regelmatig leuke

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:15

Mindim schreef:
cupido1996 schreef:
Ik weet niet of dat je past, maar een koudbloed, zou ik passend vinden in je wensen. Lekker recreatief buiten rijden.
En een Fjord, haflinger of tinker zou je zeker moeten vinden voor dat budget.
Al gaan ook in die rassen de hele brave goedzakken voor hoge prijzen van de hand.


En terecht. Ik vind het altijd jammer dat een koudbloed door velen wordt gezien als paarden voor de lagere prijsklasse. Veiligheid buiten is idd heel wat waard. Maar wordt vaak bij deze rassen als een automatische karaktertrek toegedicht. Koudbloeden kan je iedereen op zetten is nog zo een. Maar ik denk dat een koudbloed onderschat wordt.

Dat dus. Ik ken zat koudbloeden (inclusief de mijne) die sensibel zijn voor spanning en je soms best voor een uitdaging kunnen zetten. En je ook best kunnen verrassen met hun souplesse en kracht in de bak en in het bos! Ze worden vaak behoorlijk onderschat én overschat met hun ‘braafheid’.

TS, persoonlijk zou ik je budget verhogen naar 3000 a 3500. Correcte brave paarden zijn nog best schaars heb ik gemerkt in mijn omgeving. Er loopt veel rond met o.a. Atrose, hoef/been problematiek en kissing spines. Een hoger budget geeft je wellicht wat meer ademruimte en mogelijkheden.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:16

Met jouw budget moet dat makkelijk kunnen met jouw eisen vind ik. Sterker nog, ik ga ws in de toekomst met precies dezelfde eisen als jou op zoek en ik ben niet van plan meer dan 2000 te gaan betalen.

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:21

Cupido een fjord/Haflinger bomproof vergeet het maar in die prijsklasse

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:25

Een paard voor buitenritten moet ook gewoon gezond zijn, goed aan de hulpen maar daarnaast ook nog redelijk voorspelbaar en bomproef zijn. Vooral dat laatste is lastig te vinden, zie heel veel onzekere en bange paarden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:25

Wanneer je net over de grens in Duitsland zoekt vind je een bomproof haflinger/fjord of draver echt wel in die prijsklasse :j

StalNollie

Berichten: 9114
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:26

Duitsland zijn de ponys nog duurder daar gaan de tinkers al over de kop voor meer dan 3000

SjonnieZ

Berichten: 2315
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:49

Lindsey_99 schreef:
Een buitenritpaard wat een beetje veelzijdig is, alleen op pad wil, goed verkeersmak en gezond is, en goede voeten heeft zonder bij de minste of geringste steen kreupel te zijn (overdreven gesteld) , die is net zoveel waard als elk ander veelzijdig paard. Vergis je niet in de kwaliteit en opvoeding van een fijn betrouwbaar buitenrijpaard. Die zijn net zo lastig te vinden als een goed dressuurpaard, tenzij je genoemde kwaliteiten als 'een oude peesblessure, een bemerking of een ouder paard' niet erg vindt... In de prijsklasse die je zoekt zit wel het e.e.a., maar makkelijk zal het niet zijn. Vaak gaan ze toch voor iets hogere bedragen weg, juist vanwege die eigenschappen.


Dit dus....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:53

StalNollie schreef:
Duitsland zijn de ponys nog duurder daar gaan de tinkers al over de kop voor meer dan 3000


Dat is niet wat ik op de sites zie? Oa op Ehorses staan best leuke dieren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:54

Je moet gewoon de tijd nemen en geduld hebben om ergens tegenaan te lopen.

Een prijs is maar net wat iemand er zelf van maakt. De 1 vraagt juist wat meer in de hoop dat een paardje dan beter terecht komt en de ander vraagt iets minder in de hoop dat het dan om de liefde en klik gaat ipv het geld. Je kan beiden goed onderbouwen.

Of een paard braaf is, ligt vooral aan jezelf. Wij hebben net een nieuwe van 10jr, nooit naar bos geweest onder de man en is gelijk mee gegaan en doet het prima. Schrikt wat soms, maar leert snel.

De andere waren ook niet altijd allemaal braaf en makkelijk of ervaren in het bos.

Mijn ene ruin heeft oude peesblessures en loopt 24/7 rond en kan een rondje mee, maar niet volop meer, dus zou ik niet doen als enige paard waar je toch wat dingen mee wil doen.

Laat het mensen weten, wordt lid van wat fb groepen en wees bereid om te reizen om te kijken. Neem iemand mee, wordt niet te snel enthousiast en hou vast aan je wensen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 06:39

Jij noemt het een "bospaardje".
Maar is wat jij wil niet ook gewoon een sportpaard? Niet op wedstrijd,maar wel wat je van het paard vraagt zonder jury? Een paardje wat 100% gezond moet zijn om die lange ritten in het bos, springen, door het water....te rijden ? Paard moet bomproef zijn.

Als je dan kijkt wat een paardje kost tot 3jaar en je weet wat ze kosten, dan nog de opleiding.

Ik denk dat jij nogal onderschat wat je wensen zijn.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:43


Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:15

Maar we hebben het toch helemaal niet over bomproof?
TS noemt nergens dat het paard bomproof moet zijn of tot in detail moet zijn getraind. Dan moet voor die prijs best een paard te vinden zijn

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:05

nou zoals ik de op lees, zoekt ts wel degelijk een buitenrijdpaard die helemaal 'instapklaar' is. En niet een paard wat eerst nog flink getraind moet worden voor ts er ontspannen en veilig het bos mee in kan.
Dus tja; dan ben je toch wel degelijk op zoek naar een paard wat bomproef is (of in elk geval zo goed als) en 100% verkeersmak (of toch zo goed als 100%)...en zulke paarden zijn, in mijn ogen in elk geval, hun gewicht in goud waard en hangt net zo goed een aardig prijskaartje aan ( of zou toch moeten in elk geval). Onderschat niet wat een veilig buitenrijdpaard allemaal moet kennen en wat voor braaf en eerlijk karakter die horen te hebben. En zulke paarden zijn heel wat schaarser dan de groep te hete paarden, maar zijn zoveel waard...zeker als bv ook een kind ermee naar buiten gaat.

Een verkoper die dat naar waarde weet te schatten vraagt echt wel meer dan maar 2000 tot 2500 euro.....zeker met de idiote prijzen van nu die je tegenkomt. Zie heel wat advertenties voorbij komen waarbij er nog rond dat bedrag gevraagd wordt voor een paard die van alles mankeert of die al flink op leeftijd zijn of een gebruiksaanwijzing van 20 pagina's hebben.

En tuurlijk is braaf relatief. Ik weet niet wat voor soort ruiter ts is, maar stel ze is een dare devil waarvoor niks te gek is, zelfs niet buiten tussen het verkeer ( meesten moeten tenslotte een stuk langs de weg voor ze in het bos zijn) dan is een paard al snel braaf en wordt de zoektocht al een flink stuk makkelijker, want meer keus.
Maar stel ts zit helemaal aan de andere kant van het spectrum; een ruiter die bij de minste schrikreactie/misstap/geklier compleet bevriest van angst; dan ben je op zoek naar die ene naald in die gigantische hooiberg om ontspannen op buitenrit te kunnen. en paarden in die laatste categorie gaan echt niet voor 2 k weg...of je moet wel heel veel mazzel hebben.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 18-06-19 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt