welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 18:34

Hoi,
Ik weet niet zeker of het hier goed staat maar ik probeer het maar even.

Wat voor budget vinden jullie gepast voor een paard dat enkel zou dienen voor buitenritten. Wel stap/draf/galop klein sprongetje, graag het water in. met andere woorden een echt bospaardje. ( eentje dat je echt blij maakt met een wandeling in het bos.
leeftijd: 8-16jaar zeker niet jonger.
schofthoogte: vanaf 1.45 tot ...
ras, geslacht etc... maakt niet echt uit. Zolang ik er maar op pas en de klik er is.
Ik zoek al een tijdje naar mijn bosmaatje maar t is allemaal zo ingewikkeld en de verkopers doen steeds of dat ze de nieuwe totilas in hun weide hebben staan. mijn budget is 2000 tot 2500 euro dat is toch redelijk? Over de vaste kosten iedere maand ben ik van op de hoogte. ik heb 2 paarden gehad en weet dus wat voor een kost dit met zich meebrengt.

Groetjes

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:40

Tsja. Van 500 tot 50.000 kunnen xr vragen .. Het is een beetje wat een gek ervoor geeft denk ik. Leeftijd, papier zal ook meespelen.
Ik denk dat je budger best prima is, maar dat je dan wel bemerkingen hebt of een wat ouder paardje.
Laatst bijgewerkt door swartbeessie op 17-06-19 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:41


Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:41

Dat lijkt me inderdaad een redelijk budget, maar als je zegt dat verkopers doen alsof ze een Totilas hebben staan, reageer je dan wel op de juiste paarden?
Een paard dat voor jou geschikt is, kan ook meer in zijn mars hebben in de wedstrijdsport en daar naar geprijst worden. Dat jij hem daar niet voor wilt gebruiken, maakt voor de prijs dan niet uit.

Ik weet natuurlijk niet of dit zo is, maar is wel wat in me opkomt als de openingspost lees

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 18:55

Bowo schreef:
Dat lijkt me inderdaad een redelijk budget, maar als je zegt dat verkopers doen alsof ze een Totilas hebben staan, reageer je dan wel op de juiste paarden?
Een paard dat voor jou geschikt is, kan ook meer in zijn mars hebben in de wedstrijdsport en daar naar geprijst worden. Dat jij hem daar niet voor wilt gebruiken, maakt voor de prijs dan niet uit.

Ik weet natuurlijk niet of dit zo is, maar is wel wat in me opkomt als de openingspost lees

Gohh nee totaal niet ik zet een zoekertje en mensen bieden me paarden aan tussen de 5000 en 8000 terwijl er nadrukkelijk instaat dat ik een budget heb rond de 2000a2500 euro.er zijn zelfs mensen dat zeggen dat ik voor die prijsklasse niet veel vind?
dat is toch wel gek dan? Een bemerking vind ik niet erg naargelang de welke.

Vos123
Berichten: 18
Geregistreerd: 15-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 18:56


Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:59

moet genoeg te vinden zijn voor wat jij zoekt, helemaal omdat stokmaat ook een d/e-pony mag zijn. Een paard/pony met oude peesblessure (wat genezen is) kan voor jouw nog prima dienen en moet met gemak in die prijsklasse te vinden zijn, vaak vind je die via via

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:00

Dat moet wel te vinden zijn hoor. Je bent erg flexibel met je eisen.
Misschien meer kijken bij Tinkers, fjorden etc.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:00

Wat voor soort maneges zitten er in jouw omgeving? Zelf heb ik vroeger op 2 maneges gereden waar men met een handelsstal werkte waarvan de paarden soms gekocht werden door de manege, soms gehuurd, voor de manegeklanten en sommige paarden werden ook gekocht door ruiters die er een band mee kregen. Vaak fijne voorwaartse paarden geschikt voor bosritten en een sprongetje zonder bijzondere stamboom. Als je een paard al kent van stal en rijden dan weet je ook beter wat voor vlees je in de kuip hebt.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:00

Ik weet niet of dat je past, maar een koudbloed, zou ik passend vinden in je wensen. Lekker recreatief buiten rijden.
En een Fjord, haflinger of tinker zou je zeker moeten vinden voor dat budget.
Al gaan ook in die rassen de hele brave goedzakken voor hoge prijzen van de hand.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:01

Een leuke draver kun je al voor de helft van jouw budget vinden.
Het is maar net wat je zoekt :j

Fendi
Berichten: 127
Geregistreerd: 05-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:02

Ik heb je een privé bericht gestuurd.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:03

Bokt markt staat ook leuke paarden, als je maar gericht zoekt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:04

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:07

Een Tinker met deze wensen zal boven jouw budget zijn. Tenzij er wat aan mankeert of deze nog maar kort in Nederland is....

Een draver die echt ervaren en netjes opgeleid is kost ook meer dan dat.

Ik heb het idee dat brave buiten paarden in de volwassen maat toch wel een prijs vanaf 3000 euro hebben. Wat jij zoekt wil namelijk bijna elke recreatieruiter, en momenteel groeit deze tak harden dan de sport tak. Terwijl het aantal paarden wat hiervoor is opgeleid niet zo hoog is, met name het alleen van huis gaan en mak zijn voor groot verkeer.

Je kan er ook voor kiezen een goedkoper paardje met mindere opleiding aan te schaffen en deze in training te zetten. Voor een kleine 1000 euro zou ik bijvoorbeeld een koudbloed volledig naar deze wensen kunnen beleren/opleiden. Wel is dan keuze van een passend karakter belangrijk. Ik adviseer je de keuze van aankoop te overleggen met de gekozen trainer.

L_iek
Berichten: 9708
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:08

cupido1996 schreef:
Ik weet niet of dat je past, maar een koudbloed, zou ik passend vinden in je wensen. Lekker recreatief buiten rijden.
En een Fjord, haflinger of tinker zou je zeker moeten vinden voor dat budget.
Al gaan ook in die rassen de hele brave goedzakken voor hoge prijzen van de hand.


Fjorden gaan tegenwoordig ook voor absurde prijzen weg.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:09

Als je goed zoekt zijn er genoeg van zulke paarden :) wij hebben er weer eentje van 17 aangeschaft voor een derde van jou max budget ongeveer en een prima bos paardje, kwpn met papier en gezond.
Enorm verkeersmak en braaf.
Maar je moet je mensen kennen en er deels ook tegenaan lopen.
Weten waar je moet zoeken

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:15

Een buitenritpaard wat een beetje veelzijdig is, alleen op pad wil, goed verkeersmak en gezond is, en goede voeten heeft zonder bij de minste of geringste steen kreupel te zijn (overdreven gesteld) , die is net zoveel waard als elk ander veelzijdig paard. Vergis je niet in de kwaliteit en opvoeding van een fijn betrouwbaar buitenrijpaard. Die zijn net zo lastig te vinden als een goed dressuurpaard, tenzij je genoemde kwaliteiten als 'een oude peesblessure, een bemerking of een ouder paard' niet erg vindt... In de prijsklasse die je zoekt zit wel het e.e.a., maar makkelijk zal het niet zijn. Vaak gaan ze toch voor iets hogere bedragen weg, juist vanwege die eigenschappen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:16

Ook voor een paard wat vooral voor bosritjes ingezet gaat worden is het fijn als ze correct bewegen. En geen aanmerkingen hebben op hun bouw en benenwerk. Want op een fijn en correct bewegend paard rijdt je toch wel erg fijn in het bos. Je zit er toch vaak langere tijd op dus wel zo prettig als ze comfortabel bewegen.
Mijn paard kan een goede wedstrijd proef lopen (IJslander) maar wat ik zelf vooral belangrijk vond of ik er ook een fijne buitenrit op kan maken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:17

Kijkend naar je eisen, het is nogal zeer afhankelijk van de leeftijd denk ik ook, als we het hebben over 16(of misschien wel ouder?) dan denk ik dat het reeel is, een 8 jarige die gewoon goed braaf enz. is zal moeilijk worden voor die prijs.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:18

Ik vind je budget met oog op de huidige markt wat aan de lage kant voor je eisen. Ja je hebt makkelijke eisen maar heel veel mensen zoeken zoiets en dat verhoogd de prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:19

cupido1996 schreef:
Ik weet niet of dat je past, maar een koudbloed, zou ik passend vinden in je wensen. Lekker recreatief buiten rijden.
En een Fjord, haflinger of tinker zou je zeker moeten vinden voor dat budget.
Al gaan ook in die rassen de hele brave goedzakken voor hoge prijzen van de hand.


En terecht. Ik vind het altijd jammer dat een koudbloed door velen wordt gezien als paarden voor de lagere prijsklasse. Veiligheid buiten is idd heel wat waard. Maar wordt vaak bij deze rassen als een automatische karaktertrek toegedicht. Koudbloeden kan je iedereen op zetten is nog zo een. Maar ik denk dat een koudbloed onderschat wordt.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:22

Jij wilt een braaf en gezond paard voor weinig, met jou nog duizenden en dat maakt dat die helemaal niet goedkoop zijn. In de lage prijsklasse vind je vaak paarden waar werk in zit ofwel met medische bemerkingen. Ik zou nog ff doorsparen...

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:29

nou ik zou een oude peesblessure dus echt wel een no no vinden als ik een bospaard zocht. Simpelweg omdat ik wel intensief door het bos rijd voor meerdere uren met veel draf en galop en af en toe wat stappen tussen door.
Zou ik een paard kopen met een genezen peesblessure, dan is de kans groot dat die binnen de kortste keren net zo hard weer een peesblessure heeft, omdat ik dan wel naar het bos ga, maar dat betekent niet dat de rit daardoor niet intensief is.
Ga je 2 keer in de week voor een uurtje of anderhalf uur naar het bos in voornamelijk stap en af en toe eens een drafje op een stevig bospad....dan ja; oude peesblessure geen probleem.

Maar intensief in het bos rijden is een ander verhaal, dan moet je paard gewoon gezond zijn en correct bewegen.

persoonlijk vind ik het budget net wat te laag, maar dat is voornamelijk omdat ik meer waarde hecht aan goed verkeersmak zijn en een eerlijk karakter ( dus niet zomaar ervandoor gaan en dat soort gevaarlijke fratsen) dan aan benen zwaaiend een proef kunnen lopen. Want die dingen zijn net zo goed geld waard, want op buitenrit heb je een betrouwbaar paard nodig. Daar hangt tenslotte je leven vanaf.
Ervandoor gaan is in een bak al geen lolletje, maar op buitenrit kunnen de gevolgen vele malen erger zijn bij zo'n karaktertrek...om maar een simpel voorbeeld te geven.

Tuurlijk is het met je budget mogelijk om zo'n paard te vinden, maar je zal goed moeten zoeken. En veel connecties in de paardenwereld gebruiken; de meest brave, die komen nooit op een site, maar worden via via al verkocht


Maar heel eerlijk; ik zou doorsparen zodat je meer budget hebt. Voor dat budget wat je nu hebt zal je voornamelijk paarden aangeboden krijgen die of wat mankeren of al aardig op leeftijd zijn. Of die kwa karakter niet helemaal dat zijn wat je wil in een veilig buitenritpaard.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-06-19 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43257
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:32

Merens afhankelijk van leeftijd, betaal je in Frankrijk ook tussen 3000 en 4500 euro. Koud bloed vaak braaf en wordt vooral buiten mee gereden.