welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:19

xxCYNNxx schreef:
nou ik zou een oude peesblessure dus echt wel een no no vinden als ik een bospaard zocht. Simpelweg omdat ik wel intensief door het bos rijd voor meerdere uren met veel draf en galop en af en toe wat stappen tussen door.
Zou ik een paard kopen met een genezen peesblessure, dan is de kans groot dat die binnen de kortste keren net zo hard weer een peesblessure heeft, omdat ik dan wel naar het bos ga, maar dat betekent niet dat de rit daardoor niet intensief is.


Mwah, ik heb er hier 1 die een tussenpees blessure had op 7 jarige leeftijd. Toen L1. Is nu kerngezond 23 en heeft tot afgelopen jaar nog Z2 dressuur en L eventing gelopen en word nu nog regelmatig gereden. Nooit meer iets gemerkt van die blessuren.


xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:25

ja uiteraard kan dat allemaal goed gaan, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen, aangezien ik intensieve ritten maak door het bos en niet een rustig stapritje met wat draf.
Kijk zou ik voor de laatste soort bosritjes iets zoeken...of af en toe eens een dressuurwedstrijdje, dan zou ik een oude peesblessure geen probleem vinden en zou ik gerust (mits goed genezen) zo'n paard kopen.
Maar ik weet bij voorbaat al dat ik niet met zo'n doel zou zoeken, dus ja dan is voor mij zo'n 'gebrek' wel een dealbreaker.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:46

Je hebt gebreken en je hebt gebreken. Zo zou ik een luchtzuiger best aandurven als recreatiepaard en dan uitzoeken waar het luchtzuigen vandaan komt. Een wever ook, maar dan wel na foto's van de voorbenen. Paard zou hier in een HIT komen te staan, geen stal en geen gedoe met voer. Op de benen vind ik een lastiger verhaal. Een goed genezen blessure kan best. Een verrekte pees geneest wel weer. Een gescheurde pees is alweer een ander verhaal. Wat er hier dan weer niet in komt is een paard met eczeem. Kortom, kijk dus naar het dier, wat je wilt doen en wat je aan huisvesting kunt bieden.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:15

Heel veel goede paarden lopen onder de verkeerde ruiter niet best en dan ligt het vrij vaak aan het paard.

En het gewone gezonde paard dat als recreatie is gekocht, komt soms per ongeluk in de sport heel ver onder de juiste ruiter.

Net zoals braaf; Als ik er eentje verkoop als braaf, weet ik zeker dat ze onder een angstige/gespannen ruiter zo als minder braaf beoordeeld zouden worden.

En wat ik eerder schreef. Hier lopen onervaren bos paarden super braaf in het bos. Gewoon opgestapt en gegaan. Wij zelf zien het verschil niet zo tussen bos en bak qua braaf zijn. Ik vind een bak soms zelfs enger als ik zie wat daar allemaal kan gebeuren.

Wij hebben ene ex luchtzuiger die niet meer heeft staan luchtzuigen sinds die bij ons is; 24/7 buiten, vriendjes en onbeperkt hooi.

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:16

TS, van welke regio ben je en hoe ver wil je rijden? Dan kunnen mensen je mss helpen of weten iets

Duhelo
Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:27

Imo kan je er genoeg vinden in die prijsklasse hoor. Ik zou echter de leeftijdsgrens weglaten, zat brave 4 jarigen.
Hangt natuurlijk wel af, als je direct 4 keer per week tochten van 20-50 km wil rijden is een drie of een vierjarige niet zo geschikt, als je echter tijd hebt en wil opbouwen, zou ik een goed jong paard zeker niet laten staan.
Even een hele snelle zoeking op de boktmarkt:
https://www.bokt.nl/markt/ad/489867/bra ... ano-merrie
https://www.bokt.nl/markt/ad/489173/lie ... te-arabier
https://www.bokt.nl/markt/ad/489055/te- ... inker-ruin
https://www.bokt.nl/markt/ad/488151/leu ... ie-te-koop
https://www.bokt.nl/markt/ad/487390/te- ... ony-merrie

Deze bv lijkt me een goede match en zo goed als alles van je eisen te hebben:
https://www.bokt.nl/markt/ad/487854/te- ... ver-merrie

Heel vaak zijn in 2000-4000 euro prijsklasse de paarden echt recreatief en is een goede thuis belangrijker dan de prijs, ik zou dus zeker niet laten om te kijken naar paarden van 3000 euro daar je vaak wel nog een stukje van de prijs kan afkrijgen.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:27

superpony schreef:
Heel veel goede paarden lopen onder de verkeerde ruiter niet best en dan ligt het vrij vaak aan het paard.

En het gewone gezonde paard dat als recreatie is gekocht, komt soms per ongeluk in de sport heel ver onder de juiste ruiter.

Net zoals braaf; Als ik er eentje verkoop als braaf, weet ik zeker dat ze onder een angstige/gespannen ruiter zo als minder braaf beoordeeld zouden worden.

En wat ik eerder schreef. Hier lopen onervaren bos paarden super braaf in het bos. Gewoon opgestapt en gegaan. Wij zelf zien het verschil niet zo tussen bos en bak qua braaf zijn. Ik vind een bak soms zelfs enger als ik zie wat daar allemaal kan gebeuren.

Wij hebben ene ex luchtzuiger die niet meer heeft staan luchtzuigen sinds die bij ons is; 24/7 buiten, vriendjes en onbeperkt hooi.


Ja dat dus :j
Vooral belangrijk om te zoeken naar een paard met een karakter dat bij je past. Maar inderdaad, zelfs dan kan het anders uitpakken dan je denkt :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:28

Mmm dit is al het 2e topic over de prijs voor een buitenrijpaard.

De prijzen van paarden zijn hoog geworden. Er is meer vraag dan aanbod en dat drijft de prijzen omhoog.

TS, je zegt dat dit je maximale budget is. Heb je niet meer of wil je niet meer uitgeven.(je hoeft niet perse te antwoorden)
Ik stel deze vraag omdat een "duur'paard net zo duur in onderhoud is als een goedkope.


Ik denk wel dat dit budget in de huidige markt een uitdaging is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Duhelo
Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:32

NatasjavE schreef:
Mmm dit is al het 2e topic over de prijs voor een buitenrijpaard.

De prijzen van paarden zijn hoog geworden. Er is meer vraag dan aanbod en dat drijft de prijzen omhoog.

TS, je zegt dat dit je maximale budget is. Heb je niet meer of wil je niet meer uitgeven.(je hoeft niet perse te antwoorden)
Ik stel deze vraag omdat een "duur'paard net zo duur in onderhoud is als een goedkope.


Ik denk wel dat dit budget in de huidige markt een uitdaging is.


Dat vind ik eigenlijk niet zo relevant. Ikzelf heb drie paarden, weliswaar op doe het zelf maar ze kosten me iedere maand klauwen geld. Hetgene ze me op jaarbasis kosten zou ik met een jaartje sparen al een vrij goed sportpaard kunnen kopen.

Echter geef ik zelfs geen 2500 euro uit aan de aankoop van een paard. Mijn twee jonge paarden heb ik kerngezond als veulen gekocht voor een heel leuk prijsje, mijn oudere heb ik in een vriendenprijs kunnen kopen (maar wel inclusief haar gebreken, maar ik heb er nog 5 jaar een heel fijn rijpaard aan gehad en die is nu lekker op pensioen.)
Zou ik meer kunnen uitgeven? ja hoor, maar dat wil ik gewoon niet. Heeft imo weinig te maken met het maandbudget.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:32

Nog een dingetje;

Ik ga niet zo op advertenties af met een heel verhaal. Dat de huidige eigenaar iets op een bepaalde manier ziet of een soort van probleem heeft, zegt me helemaal niks.

Dingen zoals; Paard probeert je uit, paard kan schrikken, paard kan niet alleen naar buiten, dit, dat, zus en zo...........Vaker een probleem van de mens dan het paard en vrijwel altijd goed te fixen.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:33

Duhelo schreef:
Imo kan je er genoeg vinden in die prijsklasse hoor. Ik zou echter de leeftijdsgrens weglaten, zat brave 4 jarigen.
Hangt natuurlijk wel af, als je direct 4 keer per week tochten van 20-50 km wil rijden is een drie of een vierjarige niet zo geschikt, als je echter tijd hebt en wil opbouwen, zou ik een goed jong paard zeker niet laten staan.
Even een hele snelle zoeking op de boktmarkt:
https://www.bokt.nl/markt/ad/489867/bra ... ano-merrie
https://www.bokt.nl/markt/ad/489173/lie ... te-arabier
https://www.bokt.nl/markt/ad/489055/te- ... inker-ruin
https://www.bokt.nl/markt/ad/488151/leu ... ie-te-koop
https://www.bokt.nl/markt/ad/487390/te- ... ony-merrie

Deze bv lijkt me een goede match en zo goed als alles van je eisen te hebben:
https://www.bokt.nl/markt/ad/487854/te- ... ver-merrie

Heel vaak zijn in 2000-4000 euro prijsklasse de paarden echt recreatief en is een goede thuis belangrijker dan de prijs, ik zou dus zeker niet laten om te kijken naar paarden van 3000 euro daar je vaak wel nog een stukje van de prijs kan afkrijgen.


Ik denk dat jouw lijstje precies het punt laat zien, vrijwel allemaal paarden waar of nog werk in zit voor je er (alleen) mee naar buiten kan of een bemerking. Vooral die eerste categorie is prima voor een handige ruiter, en ongetwijfeld zijn het enorm veelbelovende dieren, maar niet voor de onzekere of minder ervaren ruiter.

Een toepasselijk spreekwoord is: cheap, broke and sound. Pick two: cheap and broke - not sound! Broke and sound - not cheap! Cheap and sound - not broke!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:34

Meestal valt dat allemaal enorm mee hoor.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:35

superpony schreef:
Meestal valt dat allemaal enorm mee hoor.


Ja voor jou als enorm handige ruiter.. Je moet je wel ff verplaatsen in de rest :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:40

troi schreef:
superpony schreef:
Meestal valt dat allemaal enorm mee hoor.


Ja voor jou als enorm handige ruiter.. Je moet je wel ff verplaatsen in de rest :)


Maar zelfs dat hoeft echt niet. Ik verplaats me echt wel, maar ik denk dat heel veel mensen een goed paard laten staan vanwege een verhaal van de eigenaar. Dat de eigenaar dingen zo beoordeeld en er niet mee om kan gaan, zegt niks over hoe een ander ermee omgaat.

Stel dat ik een heel moeilijk paard te koop zet met verhaal erbij. Niemand koopt hem......
Dan breng ik hem naar een handelaar en die zegt; braaf paard te koop. Mensen beoordelen het als braaf paard en vaak komen de oude problemen amper nog naar voren. Puur omdat men het paard niet zo benadert en behandeld als paard met al die problemen.

En omgekeerd; Mensen kopen een bomproof paard, omdat een handige ruiter er alles mee kan. Beestje heeft vele km's in bos gelopen, maar nieuwe eigenaren beginnen met angst en het lukt vrij snel al niet........

Je hoeft niet goed te kunnen rijden of handig te zijn. Het gaat om je instelling. En goede begeleiding is vaak ook belangrijk.

Dorine92
Berichten: 5267
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:44

Ik denk dat je budget top is. Je moet het gewoon een beetje anders aanpakken dan anderen om wat leuks te vinden. Ik heb hier drie gratis bomproof ijslanders staan waarvan er twee ook nog fantastisch goed kunnen tolten. Dan zit je normaal rond de 6000-8000 euro per paard.
Wat iedereen doet: advertenties bekijken van paarden te koop op fb/marktplaats
Wat jij kunt doen: advertenties bekijken van paarden gezocht (met name van mensen die hetzelfde zoeken als jij) en dan bekijk je de reacties eronder. Vaak reageren daar mensen wiens paard nog niet te koop staat of mensen die het verkopen moeilijk vinden. Dan ben jij de enige in de vijver en zijn die mensen allang blij als hun dier een fijn nieuw plekje krijgt.
Wat je ook kunt doen als je een mooie plek te bieden hebt, een advertentie plaatsen waarin je laat zien dat je voor deze mooie plek een paardje zoekt. Mensen willen gewoon dat hun paard goed terecht komt en dat willen ze kunnen controleren middels bijvoorbeeld je Facebook account.
Ik heb zelf een advertentie geplaatst waarin ik liet doorschemeren dat ik graag een paardje gratis een goed tehuis wilde geven (mooie foto’s erbij van de top plek hier en wat ik zoal met mijn dieren doe) en ik kreeg binnen anderhalve week 6 gratis fijne dieren aangeboden in allerlei leeftijdscategorieën. Geen mankementen of oude blessures. Echt prima dieren.
En dan zie ik op Facebook wel eens advertenties voorbij komen waarin mensen vragen om een ruin/merrie, braaf, boven 1,40m zonder verdere eisen, budget 2000 en dan worden ze volledig belachelijk gemaakt door andere facebookers. Of ie dan toevallig ook nog internationaal grand prix moet kunnen lopen voor dat geld en goede voorouders moet hebben. Heel sneu. En dan denk ik jullie moesten eens weten hoe ik aan mijn paarden kom.
Oftewel kort samengevat dit gaat jou zeker lukken!

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

Ayasha
Blogger
Berichten: 57831
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:45

troi schreef:
Jij wilt een braaf en gezond paard voor weinig, met jou nog duizenden en dat maakt dat die helemaal niet goedkoop zijn. In de lage prijsklasse vind je vaak paarden waar werk in zit ofwel met medische bemerkingen. Ik zou nog ff doorsparen...

Dat dus, brave, betrouwbare paarden kosten geld, ongeacht waar je ze voor wil inzetten. :)
Mensen die "goedkopere dieren" vinden zijn vaak mensen die het geen probleem vinden dat er wat werk in steekt voor ze zijn waar ze ze willen hebben. :) Als je potentieel koopt (ongeacht of dat nu braaf bospaard of fijn sportpaard is.) ipv "klaar voor gebruik" dan ben je vaak een stukje goedkoper uit. :)
Bij een braaf dier betaal je nu eenmaal ook voor de tijd en energie die er in zit om dat dier zo te maken. :) Dat spaar je uit bij eentje waar je die zelf nog in moet steken.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:23

Duhelo schreef:
Imo kan je er genoeg vinden in die prijsklasse hoor. Ik zou echter de leeftijdsgrens weglaten, zat brave 4 jarigen.
Hangt natuurlijk wel af, als je direct 4 keer per week tochten van 20-50 km wil rijden is een drie of een vierjarige niet zo geschikt, als je echter tijd hebt en wil opbouwen, zou ik een goed jong paard zeker niet laten staan.
Even een hele snelle zoeking op de boktmarkt:
https://www.bokt.nl/markt/ad/489867/bra ... ano-merrie
https://www.bokt.nl/markt/ad/489173/lie ... te-arabier
https://www.bokt.nl/markt/ad/489055/te- ... inker-ruin
https://www.bokt.nl/markt/ad/488151/leu ... ie-te-koop
https://www.bokt.nl/markt/ad/487390/te- ... ony-merrie

Deze bv lijkt me een goede match en zo goed als alles van je eisen te hebben:
https://www.bokt.nl/markt/ad/487854/te- ... ver-merrie

Heel vaak zijn in 2000-4000 euro prijsklasse de paarden echt recreatief en is een goede thuis belangrijker dan de prijs, ik zou dus zeker niet laten om te kijken naar paarden van 3000 euro daar je vaak wel nog een stukje van de prijs kan afkrijgen.


Bij jou opsomming van paarden die in TS wensenlijstje zouden kunnen passen, heb je ook een tinker bij zitten die niet vrij is van PSSM 1, toch een dingetje onder de tinkers!

Ook een goed bereden tinker,die braaf genoeg is , is helaas niet in het budget van TS tel er maar gerust 1000 euro bij op!

Vraag en aanbod schroeven de prijs op! Ik heb 7 jaar geleden al 3200 betaald voor mijn nu 14 jaar oude tinkerruin! Wel een super doorgereden dier dat al heel wat gezien had. Maar voor dat bedrag gaat hij ook nu niet meer weg :+

pol013
Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:36

xxCYNNxx schreef:
ja uiteraard kan dat allemaal goed gaan, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen, aangezien ik intensieve ritten maak door het bos en niet een rustig stapritje met wat draf.
Kijk zou ik voor de laatste soort bosritjes iets zoeken...of af en toe eens een dressuurwedstrijdje, dan zou ik een oude peesblessure geen probleem vinden en zou ik gerust (mits goed genezen) zo'n paard kopen.
Maar ik weet bij voorbaat al dat ik niet met zo'n doel zou zoeken, dus ja dan is voor mij zo'n 'gebrek' wel een dealbreaker.


Want eventing lopen is rustig aan doen :+

Ik zou bij een peesblessure eerder goed navragen hoe lang het geleden is en wat er sindsdien met en paard gedaan is.
Heeft hij een blessure gehad op Z niveau en wordt hij nu op L niveau gedressuurd vind ik een ander geval dan andersom. Of als de blessure 8 jaar geleden is oid zonder problemen sindsdien.
Het is maar wat je een gebrek noemt natuurlijk.

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:38

superpony schreef:
Nog een dingetje;

Ik ga niet zo op advertenties af met een heel verhaal. Dat de huidige eigenaar iets op een bepaalde manier ziet of een soort van probleem heeft, zegt me helemaal niks.

Dingen zoals; Paard probeert je uit, paard kan schrikken, paard kan niet alleen naar buiten, dit, dat, zus en zo...........Vaker een probleem van de mens dan het paard en vrijwel altijd goed te fixen.


Klopt gedeeltelijk maar als ik een adv maak dan is de pony ook zo. Bij mijn of bij jou! ook kan ik inschatten wat dat paard gaat doen bij welke ruiter.
Ik handel en heb veel in me hand of onder me kont vaak zie ik al bij eerste aanblik wat ik onder me kont ga krijgen of voor welke ruiter

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:40

StalNollie schreef:
superpony schreef:
Nog een dingetje;

Ik ga niet zo op advertenties af met een heel verhaal. Dat de huidige eigenaar iets op een bepaalde manier ziet of een soort van probleem heeft, zegt me helemaal niks.

Dingen zoals; Paard probeert je uit, paard kan schrikken, paard kan niet alleen naar buiten, dit, dat, zus en zo...........Vaker een probleem van de mens dan het paard en vrijwel altijd goed te fixen.


Klopt gedeeltelijk maar als ik een adv maak dan is de pony ook zo. Bij mijn of bij jou! ook kan ik inschatten wat dat paard gaat doen bij welke ruiter.
Ik handel en heb veel in me hand of onder me kont vaak zie ik al bij eerste aanblik wat ik onder me kont ga krijgen of voor welke ruiter


Dat vind ik heel erg kort door de bocht!

Je kent ons niet. Wij hebben ook paarden met een verhaal staan en die blijken in andere handen en na een tijdje zo huisvesten totaal anders te zijn.

Wil daarmee niet zeggen dat jij niet goed bent met je paarden of je paarden niet kent, maar ik zie ook dat veel paarden soms gewoon tijd nodig hebben.

Duhelo
Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:29

KarinLF schreef:
Duhelo schreef:
Imo kan je er genoeg vinden in die prijsklasse hoor. Ik zou echter de leeftijdsgrens weglaten, zat brave 4 jarigen.
Hangt natuurlijk wel af, als je direct 4 keer per week tochten van 20-50 km wil rijden is een drie of een vierjarige niet zo geschikt, als je echter tijd hebt en wil opbouwen, zou ik een goed jong paard zeker niet laten staan.
Even een hele snelle zoeking op de boktmarkt:
https://www.bokt.nl/markt/ad/489867/bra ... ano-merrie
https://www.bokt.nl/markt/ad/489173/lie ... te-arabier
https://www.bokt.nl/markt/ad/489055/te- ... inker-ruin
https://www.bokt.nl/markt/ad/488151/leu ... ie-te-koop
https://www.bokt.nl/markt/ad/487390/te- ... ony-merrie

Deze bv lijkt me een goede match en zo goed als alles van je eisen te hebben:
https://www.bokt.nl/markt/ad/487854/te- ... ver-merrie

Heel vaak zijn in 2000-4000 euro prijsklasse de paarden echt recreatief en is een goede thuis belangrijker dan de prijs, ik zou dus zeker niet laten om te kijken naar paarden van 3000 euro daar je vaak wel nog een stukje van de prijs kan afkrijgen.


Bij jou opsomming van paarden die in TS wensenlijstje zouden kunnen passen, heb je ook een tinker bij zitten die niet vrij is van PSSM 1, toch een dingetje onder de tinkers!

Ook een goed bereden tinker,die braaf genoeg is , is helaas niet in het budget van TS tel er maar gerust 1000 euro bij op!

Vraag en aanbod schroeven de prijs op! Ik heb 7 jaar geleden al 3200 betaald voor mijn nu 14 jaar oude tinkerruin! Wel een super doorgereden dier dat al heel wat gezien had. Maar voor dat bedrag gaat hij ook nu niet meer weg :+

Ik heb niet alle advertentie's heel grondig doorlezen dus dat van de pssm had ik inderdaad over het hoofd gezien. Ik zou het zeker snappen dat je een paard daarvoor laat staan.
Echter geldt dit niet voor iedereen, ik heb mijn oude merrie gekocht wetende dat ze CPL heeft én dat ze zich niet laat behandelen, dit was voor mij geen issue want voor de rest was ze alles dat ik zocht (en de prijs was er uiteraard ook behoorlijk naar.) Maar dat is natuurlijk iets dat je per paard moet afwegen.

xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 19:31

pol013 schreef:
xxCYNNxx schreef:
ja uiteraard kan dat allemaal goed gaan, maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen, aangezien ik intensieve ritten maak door het bos en niet een rustig stapritje met wat draf.
Kijk zou ik voor de laatste soort bosritjes iets zoeken...of af en toe eens een dressuurwedstrijdje, dan zou ik een oude peesblessure geen probleem vinden en zou ik gerust (mits goed genezen) zo'n paard kopen.
Maar ik weet bij voorbaat al dat ik niet met zo'n doel zou zoeken, dus ja dan is voor mij zo'n 'gebrek' wel een dealbreaker.


Want eventing lopen is rustig aan doen :+

Ik zou bij een peesblessure eerder goed navragen hoe lang het geleden is en wat er sindsdien met en paard gedaan is.
Heeft hij een blessure gehad op Z niveau en wordt hij nu op L niveau gedressuurd vind ik een ander geval dan andersom. Of als de blessure 8 jaar geleden is oid zonder problemen sindsdien.
Het is maar wat je een gebrek noemt natuurlijk.


Heb ik ergens gezegd dat eventing niet inspannend is? Goed lezen; ik zei dat ik persoonlijk het risico niet zou nemen.....dat staat niet gelijk aan 'eventing is niet inspannend' zeer vreemde conclusie van je.
Concreet had ik alleen gezegd dat het uiteraard ook wel goed KAN gaan, maar dat ik dus persoonlijk het risico niet neem als ik van te voren al weet dat ik het dier intensief zal gebruiken.
Staat dus helemaal los van hoe het met 1 paard bij jou ging en heeft al helemaal niks te maken met dat eventing niet rustig aan doen is, maar puur hoe ik er persoonlijk tegen aan kijk.
Dat jij het risico nam en meer dan uitstekend uitpakte is super, maar daar tegenover staan ook heel veel paarden waarbij datzelfde risico niet goed uitpakte en het dier na een half jaar weer een gigant van een peesblessure heeft.
En dan is 2500 nog steeds veel geld namelijk ipv voor een prikkie een bosmaatje voor jaren.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: welke prijsklasse voor een paard dat puur voor buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 20:51

geen idee van waar je bent,deze staat in frankrijk,maar bijna op de grens met belgie.

lijkt me ideaal(er staat dat ze ideaal is voor recreatie en wandelingen en momenteel op de manege gereden wordt(dus meeloopt in de lesjes))

https://www.leboncoin.fr/animaux/1621148105.htm/

Indi_Vito
Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 21:10

Ga eens kijken bij paardenmelkerij orchids die hebben voor dat bedrag hele leuke paardjes (pony's) staan. Misschien moet je je budget met nog €500 verhogen maar dan heb je wel hele leuke dieren!

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 13:59

superpony schreef:
troi schreef:

Ja voor jou als enorm handige ruiter.. Je moet je wel ff verplaatsen in de rest :)


Maar zelfs dat hoeft echt niet. Ik verplaats me echt wel, maar ik denk dat heel veel mensen een goed paard laten staan vanwege een verhaal van de eigenaar. Dat de eigenaar dingen zo beoordeeld en er niet mee om kan gaan, zegt niks over hoe een ander ermee omgaat.

Stel dat ik een heel moeilijk paard te koop zet met verhaal erbij. Niemand koopt hem......
Dan breng ik hem naar een handelaar en die zegt; braaf paard te koop. Mensen beoordelen het als braaf paard en vaak komen de oude problemen amper nog naar voren. Puur omdat men het paard niet zo benadert en behandeld als paard met al die problemen.

En omgekeerd; Mensen kopen een bomproof paard, omdat een handige ruiter er alles mee kan. Beestje heeft vele km's in bos gelopen, maar nieuwe eigenaren beginnen met angst en het lukt vrij snel al niet........

Je hoeft niet goed te kunnen rijden of handig te zijn. Het gaat om je instelling. En goede begeleiding is vaak ook belangrijk.


Ik ben het grotendeels met superpony eens. Veel ligt aan de instelling van de ruiter, vooral bij paarden die spiegelen. Een paard dat bomproof is, wil nog wel eens heel gek doen bij een onzekere ruiter en een onzeker paard kan prima “bomproof” zijn bij een zekere ruiter.

Je hebt er natuurlijk uitzonderingen bij en soms mist de klik tussen paard en ruiter, wat de communicatie ook niet ten goede komt. Maar ik zou mij niet af laten schikken door een paard dat niet als “bomproof op buitenrit” wordt aangeboden.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jet, pluklief, SunnyHorse, tienus63 en 42 bezoekers