Staat jouw paard buiten met halster om?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:20

Nummer 1 staat met, nummer 2 staat ook met want die heeft sliertjes voor haar ogen, nummer 3 zonder want die krijgt het altijd voor elkaar haar halster te verliezen of om het halster nog maar om 1 oor te hebben, de shetjes staan ook met.

Op stal alles zonder.

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:21

mijn eigen staat altijd zonder halster ook buiten (we staan prive in totaal met 3 paarden), mijn lease pony staat wel buiten met halster, hebben ze allemaal daar op stal (denk rond de 30-40 paarden).

Murphylover

Berichten: 294
Geregistreerd: 14-02-14

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:38

Die van ons heeft al ruimschoots 7 jaar in de wei en paddock een halster om (paddock daar blijf ik altijd bij en sinds 1 jaar bij de wei ook).Het is wel een heel goed passend halster wat bij om heeft en wat heel goed aansluit. Op stal heeft hij uiteraard geen halster om.

In de wei en paddock heeft hij bij ons altijd een halster om ,omdat als er dan wat is ik of iemand anders hem dan zo kan pakken. Dit hebben wij overigens altijd al bij onze paarden gedaan.

Maar ik snap best dat andere het halster afdoen, Halster om laten kan natuurlijk voor ongelukken zorgen en daar ben ik mij heel bewust van.

RickC
Berichten: 32
Geregistreerd: 17-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:41

girlyggirl schreef:
Miran schreef:
Ik vraag me af of een paard er iets aan heeft als de haak los kan van de ring als hij ergens aan vast zit. Ik heb zelf deze tussen de ring en de gesp van het kopstuk: https://www.paardeerlijk.nl/a-52673652/ ... lsterstuk/


Als hij ergens aan vast zit is t dan nog een kwestie van zn hoofd eruit trekken


Deze breekt open als het paard vast zit in paniek situaties. Hiermee maak je van ieder halster een veiligheidshalster.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:46

Nooit halster om. Ze staan niet op stal, die is open, en buiten al helemaal niet.
Stel het moet nodig zijn dan wordt het een weidehalster, of een tiewrap-ringetje waar de haak aan gaat. De tiewrap gaat kapot bij te hoge trekkracht.

RickC
Berichten: 32
Geregistreerd: 17-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 10:48

Ik zou altijd een veiligheidshalster gebruiken als je paard de wei op gaat met halster. Het liefst zonder natuurlijk maar op veel pensionstallen heb je geen andere keuze dan met halster. Met magneet heb ik nog niet eerder gezien, ik denk dat deze te makkelijk opengaat. Ik ken alleen met drukknoppen, leder dat scheurt, popnagels die open springen en klittenband.

Hieronder een artikel over dit onderwerp uit een Hoefslag van afgelopen zomer. Hierin lees je waarom het zo belangrijk is om een veiligheidshalster te gebruiken (let op foto bij artikel is schokkend :-( )

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... rlijk.html

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:15

Ik vroeg me ook al af of daar andere stro touwtjes zijn dan wij hier hebben. De clips van mijn halsters breken echt sneller dan een stro touwtje.

Shanna schreef:
Ik vind stro-touwtjes toch nog behoorlijk sterk hoor, dat krijg je echt niet zomaar kapot! En zoals het paard van de foto, als het halster zo strak gedraaid zit krijg je het ook nooit zomaar los..

Wij hebben altijd alles zonder halster, op stal niet maar ook buiten niet, ik wil het risico niet lopen.. En ja, ook ik heb wel meermaals 3 uur in de wei gestaan om een paard te vangen, werd ik niet vrolijk van, maar was wel reden genoeg om te gaan trainen op het pakken want halsters om laten vind ik echt geen optie.

Echter kan ik mij ook goed voorstellen dat er mensen zijn die de halsters wel om laten, en wat dat betreft is het dus maar goed dat er zoveel veiligheidsopties zijn om de risico’s te beperken.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:24

Hier ook altijd met halster. Al hoop ik wel dat ik hem snel uit kan doen!

De mijne is de enige die 24/7 in de wei staat met halster omdat hij zich niet laat pakken anders. Ik wil het halster af niet zo zeer omdat ik het eng vind. Hij trekt als het moet halster gewoon kapot maar omdat zn huid het niet leuk vindt. Als hij nu gewoon eens wilde begrijpen dat niemand hem iets doet als we de wei in komen :+

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:48

Altijd zonder i.p., te vaak gruwelervaringen gehoord.

Jessix

Berichten: 16430
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:50

Nee alleen als ze aan de voorkant op de wei lopen houd ik een halster om, maar daar ben ik dan ook bij. Ik heb daar geen solide omheining en vind het met hengsten dan wel fijn dan ik ze makkelijk kan pakken als er weer eens een merrie spontaan hengstig wordt bij het langslopen. :roll: ;)

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 12:04

Altijd zonder nadat een vriendin haar paard dood heeft gevonden. Opgehangen aan een halster.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:40

Stro touwtjes heb je in 2 soorten. Die oranje plastic dingen , die dus niet snel breken en die licht kleurige dat is meer een soort touw en deze breken wel sneller.

Zo is het bij ons in NH...geen idee wat voor materiaal er in andere provincies gebruikt worden.

wendy1987

Berichten: 6917
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:43

Bij ons op stal staan ze met halster in de wei. Zonder op stal.
Mijne staat wel zonder halster op de paddock. Gevraagd of dat kon en ze laat zich toch altijd pakken dus geen probleem. In de zomer krijgt ze plekken als ze halster continu om heeft plus ik vind het zelf ook gevaarlijk. Gelukkig is ze dus lief en staat ze zonder :))

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:48

Alles staat hier zonder. Zowel buiten als op stal

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:58

Zonder halster maar wel 1 met graasmasker met veiligheidssluiting.

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:06

Hier nooit halsters om. Alleen met poetsen, maar 9 vd 10x laat ik hem dan los. Paarden zijn braaf en makkelijk te vangen, meestal komt die van mij als hij mij ziet en zijn vriend volgt dan wel.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:25

Joliieeenn schreef:
Hier ook altijd met halster. Al hoop ik wel dat ik hem snel uit kan doen!

De mijne is de enige die 24/7 in de wei staat met halster omdat hij zich niet laat pakken anders. Ik wil het halster af niet zo zeer omdat ik het eng vind. Hij trekt als het moet halster gewoon kapot maar omdat zn huid het niet leuk vindt. Als hij nu gewoon eens wilde begrijpen dat niemand hem iets doet als we de wei in komen :+

Is een halstertje gemaakt van stof dat makkelijk scheurt dan niks? Borg ofzo is ook nog lekker zacht. Gewoon heel dunne reepjes knippen en aan elkaar knopen. Je kunt hem dan pakken en een gewoon halster om doen om hem te leiden.
Overigens is het vaak wel iets dat vanzelf beter wordt als ze merken dat ze voor leuke dingen uit de wei gehaald worden.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 14:58

Mijne loopt 24/7 met halster om op wei. De reden, mocht hij ooit uitbreken dan is hij makkelijker te vangen/mee te nemen.
Als hij op stal staat doe ik wel het halster af.

nicole_floor

Berichten: 3241
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:01

De drie rijpaarden/ponys staan overdag met halster in de wei en snachts zonder halster op stal. Onze shet staat 24/7 zonder halster in de wei, omdat vorig jaar onze andere shet zich heeft opgehangen in de wei, aan het halster.

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 15:15

AmyJamess schreef:
Mijne loopt 24/7 met halster om op wei. De reden, mocht hij ooit uitbreken dan is hij makkelijker te vangen/mee te nemen.

Ik heb uitgebroken paarden van de weg gehaald met alles wat ik voor handen had, inclusief de bh die ik aanhad. Veel paarden laten zich zelfs aan hun voorlok wel leiden.
Een paard in paniek laat zich ook niet mét halster pakken. Dat vergt een andere aanpak, maar is ook mogelijk zonder halster.

Eventuele uitbraak is in mijn ogen geen reden om een halster om te laten.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:07

Hier staat alles zonder halster.
Enkel tijdens het dragen van de birth alarm (veulenen) dragen ze een halster. Dan wel een veiligheidshalster die open knalt bij paniek :)

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:42

Lusitana schreef:
Joliieeenn schreef:
Hier ook altijd met halster. Al hoop ik wel dat ik hem snel uit kan doen!

De mijne is de enige die 24/7 in de wei staat met halster omdat hij zich niet laat pakken anders. Ik wil het halster af niet zo zeer omdat ik het eng vind. Hij trekt als het moet halster gewoon kapot maar omdat zn huid het niet leuk vindt. Als hij nu gewoon eens wilde begrijpen dat niemand hem iets doet als we de wei in komen :+

Is een halstertje gemaakt van stof dat makkelijk scheurt dan niks? Borg ofzo is ook nog lekker zacht. Gewoon heel dunne reepjes knippen en aan elkaar knopen. Je kunt hem dan pakken en een gewoon halster om doen om hem te leiden.
Overigens is het vaak wel iets dat vanzelf beter wordt als ze merken dat ze voor leuke dingen uit de wei gehaald worden.


Dat zou zeer zeker iets zijn! Hij trekt al niet meer terug als ik hem vast pak, dit deed hij eerst wel. Dus het mag iets zijn wat snel scheurt! Ik ga eens kijken of mijn ma zoiets kan maken ik ben niet zo handig :+

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Staat jouw paard buiten met halster om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:56

Aan elkaar naaien is eigenlijk misschien nog beter dan knopen. Voor het huidje en breken.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 16:58

Ze staan hier op paddock met schuilstallen, overdag is er weidegang.
Alle 3 zonder halster. Als ze van de wei af moeten neem ik een touwtje mee dat ik bij nummer 1 om de hals legt, de rest volgt vanzelf.

het vliegennet in de zomer heeft geen halster nodig en ik let erop dat het er ene met elastiek is.

Je hoort zoveel enge verhalen over paarden die blijven hangen aan halsters dat ik het niet riskeer.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:36

Lusitana schreef:
AmyJamess schreef:
Mijne loopt 24/7 met halster om op wei. De reden, mocht hij ooit uitbreken dan is hij makkelijker te vangen/mee te nemen.

Ik heb uitgebroken paarden van de weg gehaald met alles wat ik voor handen had, inclusief de bh die ik aanhad. Veel paarden laten zich zelfs aan hun voorlok wel leiden.
Een paard in paniek laat zich ook niet mét halster pakken. Dat vergt een andere aanpak, maar is ook mogelijk zonder halster.

Eventuele uitbraak is in mijn ogen geen reden om een halster om te laten.

Maar jij bent paarden gewoon, voor niet-paardenmensen ligt het misschien niet direct voor de hand om een bh te gebruiken om een paard te vangen (brilliante keuze daarom :Y) ) Die durven misschien nog wel een paard bij het halster te pakken maak weten misschien niet hoe ze dat met een touw/trui/bh voor elkaar moeten krijgen.
Mijn paarden hebben daarom ook een halster aan op de wei. Wel inderdaad een met klitteband in. Soms als mn ouders ze voor me binnenzetten staan ze ook even met halster aan op stal tot ik thuis kom en ze af doe, maar dit is dan ook met het veiligheidsweidehalster.

Betreffende de fotos op de facebooklink, dit ziet er nu ook niet direct een veilig hek uit waar ik mn paard graag achter zou hebben staan...