Eerste pony kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie0102
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-19

Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 22:59

Voor mij en mijn dochters zijn wij van plan een pony te kopen. Ik heb rij ervaring. Mijn dochters lessen al enige tijd.
Nu willen wij een pony die goed de basis beheerst en geschikt is voor de beginner.
Wat is jullie advies qua grootte enz? ( ik ben zelf 1,68 en mn meiden kleiner)
Wij rijden puur en alleen recreatief.
Goede tips waar we nog meer op moeten letten?

Joltsje

Berichten: 9024
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 23:03

Hoe oud zijn je kids en hoegroot?

Als ze op een D pony passen zou ik dat doen. Dan kunnen jullie met zijn allen rijden

Sammie0102
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 23:07

Joltsje schreef:
Hoe oud zijn je kids en hoegroot?

Als ze op een D pony passen zou ik dat doen. Dan kunnen jullie met zijn allen rijden



Ze zijn beide kleiner dan 1,50 10 en 12 jaar zullen geen lange meiden worden

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 23:12

Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je bent met 1.68m. Ik ben ongeveer net zo lang, maar vind mezelf wel te zwaar voor een D-pony. Wij zijn met een vergelijkbare zoektocht wezen kijken naar een E-pony/klein paard. Onze meiden zijn dan nu 10 en 12, weet niet hoe groot jouw meiden zijn. Vond het een moeilijke zoektocht, ik ben wel ervaren, maar de meiden hier niet zo, zijn geen topruiters en hebben niet super veel lef. Super braaf is super moeilijk vinden vond ik, haha. Wel gelukt, met geduld. De jongste hobbelt nog op haar pony verder, de oudste doet samen met mij. Voor de jongste (1.41 nu) is mijn 1.60 m paardje echt nog te groot, die voelt zich daar niet fijn op, heeft nog weinig te vertellen wat betreft been en stuur. Kijk met name naar karakter, al is dat altijd moeilijk. Voorgereden door een goede ruiter, kan thuis met beginners toch ontpoppen als een minder braaf paard. Hebben jullie evt een instructeur die mee kan met kijken?

Sammie0102
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 23:17

MightyMike schreef:
Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je bent met 1.68m. Ik ben ongeveer net zo lang, maar vind mezelf wel te zwaar voor een D-pony. Wij zijn met een vergelijkbare zoektocht wezen kijken naar een E-pony/klein paard. Onze meiden zijn dan nu 10 en 12, weet niet hoe groot jouw meiden zijn. Vond het een moeilijke zoektocht, ik ben wel ervaren, maar de meiden hier niet zo, zijn geen topruiters en hebben niet super veel lef. Super braaf is super moeilijk vinden vond ik, haha. Wel gelukt, met geduld. De jongste hobbelt nog op haar pony verder, de oudste doet samen met mij. Voor de jongste (1.41 nu) is mijn 1.60 m paardje echt nog te groot, die voelt zich daar niet fijn op, heeft nog weinig te vertellen wat betreft been en stuur. Kijk met name naar karakter, al is dat altijd moeilijk. Voorgereden door een goede ruiter, kan thuis met beginners toch ontpoppen als een minder braaf paard. Hebben jullie evt een instructeur die mee kan met kijken?


Ik zit zelf rond de 70 kilo.
We willen niet te groot. Maar natuurlijk ook niet te klein.
Mijn meiden zijn nu 1.40 en 1.46 groot

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 23:35

Ik vind 70 kilo op een 'doorsnee' D pony aan de zware kant. Niet dat 70 kilo zwaar is hoor, maar voor dat formaat pony wel. Dan zou je al naar iets stevigere moeten kijken, een welsh cob formaat bijvoorbeeld. Een lieve tinker o.i.d kan natuurlijk ook, maar dan moet je wel eentje hebben waar je kids ook wat over te zeggen hebben.

Iemand van 140 is in mijn ogen echt te klein voor een paard, dus ik zou een wat grovere middenmaat zoeken.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 23:46

Ik zou voor een E pony gaan. Wij hebben er een van 1.53 waar een niet al te grote volwassene prima op kan, maar waar zoon van 12 (1.45) ook goed op kan rijden.
Verder zou ik gaan voor een ervaren pony die al wat kan en gezien heeft. Een jaar of 8-14.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 00:41

Sammie0102 schreef:
Voor mij en mijn dochters zijn wij van plan een pony te kopen. Ik heb rij ervaring. Mijn dochters lessen al enige tijd.
Nu willen wij een pony die goed de basis beheerst en geschikt is voor de beginner.
Wat is jullie advies qua grootte enz? ( ik ben zelf 1,68 en mn meiden kleiner)
Wij rijden puur en alleen recreatief.
Goede tips waar we nog meer op moeten letten?


Ik zou kijken naar een brede pony. Een haflinger zou een uitkomst kunnen zijn. Ze zijn vrij nuchter. Ze vinden t buiten rijden vaak leuk en zijn redelijk veelzijdig. En kunnen makkelijk een volwassenen houden. Een connemara is ook een leuke pony. Die heb ik zelf in bezit gehad. Zijn vaak erg veelzijdig, maar ook geschikt voor een volwassenen. Een tinker is ook leuk, maar neem dan geen import tinker! Maar eentje die hier geboren of opgeleid is.

Kijk vooral of t paard gezond is. Ga niet per se kijken naar een goedkoop paard, vaak is dat duurkoop. Kijk wat t paard al gezien heeft in zn leven. Een paard met meer ervaring zal beter passen, omdat er ook kinderen op rijden..

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 09:30

Dan zou ik idd niet voor een D gaan, maar E, of een grove D. Mijn ervaring met haflingers, tinkers en kinderen is dat deze met regelmaat te sterk en eigenwijs zijn. Uitzondering daar, maar vind het geen kinderpony's. Connemara is leuk idd. Wij zijn met een Paint horse thuis gekomen, maar heb zelf ook jaren western gereden. Met een ton aan ervaring idd, maar moet eerlijk zeggen dat onze braafste pony ooit, vrij jong zonder veel ervaring was. Het kan wel, maar zou ook gaan voor iets meer levenservaring van de pony. Voor beginnende kinderen is het heel moeilijk, ik koop het liefst een kinderpony die al van kinderen geweest is. Die heeft laten zien braaf te blijven bij weinig leiding. Maar dat is in een E maat lastig natuurlijk. De kinderen zelf kunnen wat maat betreft beter uit met een D. Succes met jullie zoektocht! Een goed braaf paard is over het algemeen niet goedkoop, en terecht, kijken sommige mensen wel eens overheen, indien de prijsklasse flink wordt, zeker laten keuren door een dierenarts om teleurstelling te voorkomen.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:02

Tinkers en haflingers e.d. zijn hartstikke leuk, maar inderdaad niet per se de meest geschikte kinderpony's. Iets teveel eigenwijs karakter misschien voor relatief onervaren kinderen. Connemara, Welsh Cob, New Forest e.d. zijn wellicht geschikter.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:06

New Forest misschien? Haffies en Tinkers zijn inderdaad vaak te sterk voor kinderen, maar als ze een beetje stevig in de schoenen staan zou het nog een optie zijn. Of een kleine maat Fries? Moet ik wel zeggen dat Friezen nogal bekend staan om slechte gewrichten, dus dat moet je heel goed overwegen. Qua karakter zijn het in ieder geval super lieve dieren, waar menigeen zo mee weg kan.

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:19

Ik vind 70 kg op zo’n smalle new forest pony iets teveel. (Betekent echt niet dat je dik bent hoor!)
Ik zou zelf voor een bredere D pony of gewoon een E pony gaan.
Zoals genoemd: tinker, haflinger. Wellicht een fjord? Die zijn naar mijn ervaringen al wat meer een kinderpony.

Anders zou ik zelf meer richting de welsh cob gaan of een leuke kruising!

Als voorbeeld; mijn Amado is een friesxhaflinger, 155 hoog en aardig aan de brede kant. Maar wel echt het perfecte maatje en kun je ook op doorgroeien! Zelf ben ik 165

Afbeelding
Afbeelding

Kaetibangsi
Berichten: 53
Geregistreerd: 06-06-19

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:28

Is een manegepony met veel ervaring en dan een haflingertypje niet wat?
Ik zou in elk geval niet voor een e pony gaan van een of ander chique ras

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 10:36

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Sammie0102
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 17:10

Kaetibangsi schreef:
Is een manegepony met veel ervaring en dan een haflingertypje niet wat?
Ik zou in elk geval niet voor een e pony gaan van een of ander chique ras


Als ik pony’s te koop zie staan zie ik dit er niet bij staan... en zal de kans niet groot zijn dan wanneer een manege een verkoopt dat deze miss niet geschikt is? Misss sneller miskoop dan?

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:21

Wordt vaker geroepen, maar een goede pony verkoopt de manege niet zo snel. Bovendien worden ze daar veel gereden over het algemeen achter elkaar aan en zijn ze bij een nieuw thuis met beter voer en minder rij belasting, vaak niet eens zo braaf meer. Ik zou kijken naar een pony die nu gebruikt wordt zoals jullie dat zelf ook ongeveer willen gaan doen.

Sammie0102
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 17:25

MightyMike schreef:
Wordt vaker geroepen, maar een goede pony verkoopt de manege niet zo snel. Bovendien worden ze daar veel gereden over het algemeen achter elkaar aan en zijn ze bij een nieuw thuis met beter voer en minder rij belasting, vaak niet eens zo braaf meer. Ik zou kijken naar een pony die nu gebruikt wordt zoals jullie dat zelf ook ongeveer willen gaan doen.


Ja dat is inderdaad waar ik op doelde.
De manege waar wij rijden... zou ik geen paard van kopen.. niet dat het daar slecht is maar ze werken perfect op de manege maar daarbuiten vraag ik het me af!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:41

Sommige manegepaarden doen het goed in de groep, waar ze kunnen kleven aan de andere paarden. Maar zijn niet gewend in hun eentje te moeten werken.En ze kunnen vlugger worden als ze minder hoeven te lopen.Toch zitten er heel goede tussen!In elk geval zijn ze ervaren!Als een manege gaat stoppen kun je er fijne paardjes van overkopen!Als een manege nog gewoon in bedrijf is,doen ze de beste paarden meestal niet weg of voor veel te veel geld.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 17:43

Een new forest zou ik persoonlijk toch ook niet direct doen. Iedere pony is natuurlijk anders en heeft zijn eigen karakter hé, dus wie weet kan je wel een NF vinden waar jullie allen mee kunnen rijden.... Ik ken een aantal NF-pony's, heb er zelf ook eentje. Hoewel de mijne het hart op de juiste plek heeft en een betrouwbare pony is, is het géén kinderpony en ook géén beginnerspony (en nee, hij is niet meer 'groen', hij is er al 24). En ik ken er nog die weliswaar braaf zijn, maar niet geschikt voor kinderen of beginners.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:50

pateeke schreef:
Een new forest zou ik persoonlijk toch ook niet direct doen. Iedere pony is natuurlijk anders en heeft zijn eigen karakter hé, dus wie weet kan je wel een NF vinden waar jullie allen mee kunnen rijden.... Ik ken een aantal NF-pony's, heb er zelf ook eentje. Hoewel de mijne het hart op de juiste plek heeft en een betrouwbare pony is, is het géén kinderpony en ook géén beginnerspony (en nee, hij is niet meer 'groen', hij is er al 24). En ik ken er nog die weliswaar braaf zijn, maar niet geschikt voor kinderen of beginners.

Die NF-ers die niet geschikt zijn voor beginners\kinderen,zijn dat soms die waar (meestal Arabisch) bloed ingefokt zit? Want de zuivere NF-ers die ik gekend heb waren juist heel braaf. Ik heb er vroeger een geleased gehad, van Heihof's Primeur.Die heb ik ook geprobeerd te kopen,maar zijn eigenaar wilde hem zelf houden.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:14

anjali schreef:
Die NF-ers die niet geschikt zijn voor beginners\kinderen,zijn dat soms die waar (meestal Arabisch) bloed ingefokt zit? Want de zuivere NF-ers die ik gekend heb waren juist heel braaf. Ik heb er vroeger een geleased gehad, van Heihof's Primeur.Die heb ik ook geprobeerd te kopen,maar zijn eigenaar wilde hem zelf houden.

Dat weet ik niet. Ik ken van velen de precieze afstamming niet. Ook van mijn eigen NF ken ik de afstamming niet. Afgaand op zijn uiterlijk zou ik toch niet zeggen dat daar veel arabier in zit.

Stout is hij geenszins. Zoals gezegd, het is een betrouwbare pony die geen vlieg kwaad doet, maar wel eentje met een handleiding. Er zit behoorlijk wat pit in, heeft z'n eigen willetje, kan koppig zijn en is behoorlijk slim. Daarnaast is hij ook best wel sterk. Bij kinderen, mensen met weinig ervaring of mensen die bang zijn, neemt hij het te gemakkelijk over en dat kan zo ver gaan dat hij zelf niet meer goed weet wat hij doet. Om te borstelen enz is hij wel geschikt voor beginners / kinderen.
Bij ons op stal staan er nog 2 NF's. Eentje is wel geschikt als kinderpony. De andere heeft toch ook wel een eigen karaktertje en is niet direct een beginnerspony. En ik ken er nog die niet direct beginnerspony's of kinderpony's zijn. De meeste NF's die ik ken zijn niet direct geschikt als kinder- of beginnerspony. Maar wat de afstamming is, geen idee.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eerste pony kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:35

@Pateeke, op een gegven moment kwam er vraag naar sportponies. Toen is men de doodbrave oorspronkelijke NF_ers luxer en sneller gaan fokken door met veelal Arabisch bloed te kruisen. Die ponies waren toen meer geschikt voor gevorderde kinderen . En ook werden ze eleganter van bouw en minder geschikt voor (kleine) volwassenen, wat de oorspronkelijke degelijke ponies wel waren.Die waren meestal superbraaf en ook geschikt voor beginners.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:51

Wij hebben een New Forest pony uit Engeland; geboren in het New Forest. Heeft lekker met soortgenootjes kunnen groeien tot zijn 4,5; hij is nu net 5 en mij dochter van 13 rijdt hem. Hij is inderdaad wat breder gebouwd dan de NLse Forresters en heeft daardoor ook meer draagkracht door zijn type. Is overigens hartstikke braaf (blijft een pony en een jonkie natuurlijk ;-)) en lijkt wel zadelmak geboren. Ben zo ongelooflijk gek op hem. Mijn dochter helemaal, zij kan echt lezen en schrijven met hem. (mijn dochter is geen beginner meer overigens, maar ik zou op hem ook rustig een beginner zetten)


Afbeelding

Afbeelding

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:39

anjali schreef:
pateeke schreef:
Een new forest zou ik persoonlijk toch ook niet direct doen. Iedere pony is natuurlijk anders en heeft zijn eigen karakter hé, dus wie weet kan je wel een NF vinden waar jullie allen mee kunnen rijden.... Ik ken een aantal NF-pony's, heb er zelf ook eentje. Hoewel de mijne het hart op de juiste plek heeft en een betrouwbare pony is, is het géén kinderpony en ook géén beginnerspony (en nee, hij is niet meer 'groen', hij is er al 24). En ik ken er nog die weliswaar braaf zijn, maar niet geschikt voor kinderen of beginners.

Die NF-ers die niet geschikt zijn voor beginners\kinderen,zijn dat soms die waar (meestal Arabisch) bloed ingefokt zit? Want de zuivere NF-ers die ik gekend heb waren juist heel braaf. Ik heb er vroeger een geleased gehad, van Heihof's Primeur.Die heb ik ook geprobeerd te kopen,maar zijn eigenaar wilde hem zelf houden.

Ik ken ook alleen maar de zuivere NF-ers en die zijn stuk voor stuk super braaf, zeker voor kinderen. Ik vermoed ook dat er tegenwoordig ander bloed gekruist wordt, waardoor het eigenlijke karakter een beetje weggefokt wordt.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:57

New forest is erg leuk, maar ik denk dat 70 kilo toch teveel is.
Karakter kan altijd verschillen.
Heb er een gereden wat duidelijk geen beginners of kinderpony is.
En nu rijd ik er een die bomproef is.

Misschien inderdaad toch een haf, fjord of een welsh cob.