Paard kopen zonder proef te rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:15

Heel eerlijk gezegd snap ik uberhaupt niet dat je het overweegt.

Niet mogen proefrijden op een dier dat als rijpaard verkocht wordt is op zijn zachtst gezegd bijzonder.
Kortom: niet aan beginnen, next.....

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:18

Dus het paard voldoet helemaal niet aan jou eisen wat je weet geeneens of hij wel kan springen ohz.
En hoe/of hij überhaupt onder het zadel is.
Lekker verder kijken naar een paard wat wel aan al jou eisen voldoet en niet alleen op uiterlijk afgaan ;)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:22

Je koopt toch ook geen zadel als je niet weet of het wel past?

Zijn genoeg leuke paarden. Ik zou dit risico niet nemen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:31

Niet aan beginnen!
Hoorde laatst ook iemand die ging kijken bij een paard waarbij dat niet mocht omdat deze zogenaamd al even niet gereden was. Zadel hadden ze niet mee..... allemaal smoezen.
Alleen kwamen hun erachter toen ze al aan de andere kant van NL waren, dier liep ook niet helemaal zuiver.
Bleek later ook wel dat het om een dier met problemen ging

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:36

Ik weet een stal die dat smoesje bij alle paarden gebruikt. Zij is ‘ziek’ en kan daarom niet rijden. Haar paarden mag je dus ook niet proberen... en degene die het wel geprobeerd hebben kwamen er slecht vanaf. Pas op hoor, elke normale verkoper snapt dat iemand wil weten wat ie koopt. Alleen mensen die wat te verbergen hebben zeggen zoiets.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:38

Als het om een al ingereden paard gaat vind ik het ook raar.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:49

Niet aan beginnen TS. Tenzij je erop mag rijden. Desnoods neem je iemand mee die niet snel bang is die hem kan voorrijden. Vaak zit er een addertje onder het gras dat dit soort paarden nogal een sterk karakter hebben en ervaren ruiters nodig hebben die met veel lef durven te rijden ;)

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:51

maria1990 schreef:
Niet aan beginnen TS. Tenzij je erop mag rijden. Desnoods neem je iemand mee die niet snel bang is die hem kan voorrijden. Vaak zit er een addertje onder het gras dat dit soort paarden nogal een sterk karakter hebben en ervaren ruiters nodig hebben die met veel lef durven te rijden ;)

Of hij heeft zo'n pijn in zijn rug dat hij iedereen meteen probeert eraf te bokken.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:56

anjali schreef:
maria1990 schreef:
Niet aan beginnen TS. Tenzij je erop mag rijden. Desnoods neem je iemand mee die niet snel bang is die hem kan voorrijden. Vaak zit er een addertje onder het gras dat dit soort paarden nogal een sterk karakter hebben en ervaren ruiters nodig hebben die met veel lef durven te rijden ;)

Of hij heeft zo'n pijn in zijn rug dat hij iedereen meteen probeert eraf te bokken.


Als het een onervaren of moeilijk te rijden paard is dan snap ik dat je niet direct laat proefrijden. Als er steeds een ander even komt proberen dan wordt zo'n paard er niet beter van. Maar het is dan niet handig voor de verkoop. Verkoper zou dan iemand moeten zoeken die het rijden even voor haar oppakt en bijhoudt tijdens de verkoop.

Heb je gewoon een braaf paard zoals ik dan maakt het totaal niet uit als het al even stil heeft gestaan. Ik heb afgelopen winter 3 maanden niet kunnen reden vanwege gezondheidsredenen (van mij). Ik ben er gewoon weer op gegaan en weggereden.

Kortom, het waarom is in dit verhaal niet duidelijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:01

ilse123 schreef:
Klopt, jullie hebben inderdaad helemaal gelijk. Helaas wil de eigenaar het paard niet op proef stellen en zegt ze dat proefrijden niet mogelijk is

Dan zou ik heel hard, heel ver weg rennen. :)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:02

anjali schreef:
maria1990 schreef:
Niet aan beginnen TS. Tenzij je erop mag rijden. Desnoods neem je iemand mee die niet snel bang is die hem kan voorrijden. Vaak zit er een addertje onder het gras dat dit soort paarden nogal een sterk karakter hebben en ervaren ruiters nodig hebben die met veel lef durven te rijden ;)

Of hij heeft zo'n pijn in zijn rug dat hij iedereen meteen probeert eraf te bokken.


Dat hoeft niet altijd zo te zijn maar TS laat het paard uiteraard keuren neem ik aan of in ieder geval de rug laten controleren op gevoeligheid lijkt mij verstandig? Ervaren ruiters met lef zitten wel wat bokkensprongen uit hoor :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 14:25

maria1990 schreef:
Ervaren ruiters met lef zitten wel wat bokkensprongen uit hoor :D

Waarom zou iemand lijf en gezondheid riskeren als er tientallen, zo niet honderden paarden te koop staan die wél gereden kunnen worden? En waarvan je dus wel kunt beoordelen of die aan je doel beantwoorden?

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:24

voor mij zou het sterk afhangen van de randvoorwaarden:
- is het paard braaf in de hand en kan je wat grondwerk doen
- is het paard volledig goedgekeurd (klinisch en rontgen) en loopt hij zuiver
- is de prijs interessant voor mij (in mijn geval zou dit rond de slachtprijs draaien, moest ik op zoek gaan naar een sportpaard en ruim budget hebben dan zou dat wel wat omhoog kunnen, maar geen prijzen waarvoor ik een ander paard met dezelfde kwaliteiten kan kopen.)

Imo kan je gedrags"fouten" er wel uit trainen (maar daarvoor wel de eis: braaf in de hand en in het grondwerk), en indien het paard voor mij te hoog gegrepen blijkt te zijn, kan die altijd op training bij mijn lesgeefster voor de verkoop.

Indien een van de factoren er niet is (te hoge prijs, niet braaf in de hand of afgekeurd) dan zou ik die heel snel laten staan.

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:46

Er staat nu een paard hier op bokt markt waarop ook niet proefgereden kan worden. Er staat bij dat het paard bombproof zou zijn, maar de opgegeven reden waarom er niet op proefgereden kan worden ontgaat mij. Als koper wil je zo'n paard toch uitproberen. Al is het maar om er even op te stappen en te voelen hoe het paard reageert op je hulpen.
Mits betreffend paard ingereden is. Logisch dat dat bij groene paarden niet kan.
Dat moet je als verkoper toch ook begrijpen.

Ben benieuwd TS wat je uiteindelijk gaat doen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:52

Tja, hoe ervaren ben je? Als je nieuwsgierig bent, ga je de eerste keer met een ervaren persoon alleen kijken en kan je het weer bespreken.

Ik heb wel vaker een paard gekocht zonder te rijden. Dat kan gewoon goed uitpakken. Ik begin dan sws bij 0 en kijk hoe het gaat. Maar ik laat me niet afschrikken door wat een ander misschien heeft verkloot aan een paard. Veel paarden kunnen prima opknappen als je ze goed houdt en netjes traint.

Maar ook de prijs moet in verhouding zijn met zo ene gok en de tijd die het zal kosten.

ilse123
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-01-12

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-19 17:18

Bedankt voor al jullie meningen! Dit verhelderd zeker mijn gedachte. De eigenaar doet ook erg vreemd wanneer ik in ga op de vraag waarom er niet proefgereden kan worden. Ik laat dit paard dus aan mij voorbij gaan. Er zijn immers genoeg andere paarden die wel bereden kunnen worden :)

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 17:48

ilse123 schreef:
Bedankt voor al jullie meningen! Dit verhelderd zeker mijn gedachte. De eigenaar doet ook erg vreemd wanneer ik in ga op de vraag waarom er niet proefgereden kan worden. Ik laat dit paard dus aan mij voorbij gaan. Er zijn immers genoeg andere paarden die wel bereden kunnen worden :)


Heel verstandig besluit TS! Zeker als er zo vaag gedaan word over waarom niet. En echt jou paard komt vanzelf voorbij, geen handvol maar een land vol is het spreekwoord he ;)

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:36

Verstandig besluit zeker als de eigenaar vreemd doet of vaag over de reden waarom niet er voor gereden mag worden dan riekt het er naar dat er iets te verbergen valt

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:10

ElviraKelan schreef:
Verstandig besluit zeker als de eigenaar vreemd doet of vaag over de reden waarom niet er voor gereden mag worden dan riekt het er naar dat er iets te verbergen valt


Mijn ervaring is dat ook al geef je een goede reden dan geloven mensen je toch ook niet :n .
Niet elk paard dat stilstaat is iets mee loos hoor.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 23:04

LDRD schreef:
ElviraKelan schreef:
Verstandig besluit zeker als de eigenaar vreemd doet of vaag over de reden waarom niet er voor gereden mag worden dan riekt het er naar dat er iets te verbergen valt


Mijn ervaring is dat ook al geef je een goede reden dan geloven mensen je toch ook niet :n .
Niet elk paard dat stilstaat is iets mee loos hoor.


nee maar geef dan een reden en blijf er niet vaag over als er gevraagd word waarom niet ;) en of iemand jou geloofd is dan vraag 2 maar geef hem in ieder geval. Het waarom niet, ja gewoon daarom niet spelletje is leuk met een kleuter maar niet met iemand die mogelijk jou (veel) geld wil betalen voor een levend wezen, dan is de kans op verkoop ineens namelijk zeer klein

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:21

Het zou ook kunnen zijn dat de verkoper het paard aan de TS niet wil gunnen omdat hij/zij van mening is dat het dier niet in de juiste handen zou terechtkomen. Misschien wil men haar niet kwetsen door dit te zeggen maar stelt de eigenaar zich weinig bereidwillig op om haar te ontmoedigen, hetgeen aan onze reacties te lezen, wel aardig schijnt te lukken.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:26

LDRD schreef:
ElviraKelan schreef:
Verstandig besluit zeker als de eigenaar vreemd doet of vaag over de reden waarom niet er voor gereden mag worden dan riekt het er naar dat er iets te verbergen valt


Mijn ervaring is dat ook al geef je een goede reden dan geloven mensen je toch ook niet :n .
Niet elk paard dat stilstaat is iets mee loos hoor.



Maar de kans is wel vele malen groter dat er wel iets loos is. In de grote boze paardenwereld kan je maar beter niemand op z'n mooie blauwe ogen geloven helaas. Geld doet gekke dingen met de mens.
Niet aan beginnen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:34

Flash111 schreef:
Het zou ook kunnen zijn dat de verkoper het paard aan de TS niet wil gunnen omdat hij/zij van mening is dat het dier niet in de juiste handen zou terechtkomen. Misschien wil men haar niet kwetsen door dit te zeggen maar stelt de eigenaar zich weinig bereidwillig op om haar te ontmoedigen, hetgeen aan onze reacties te lezen, wel aardig schijnt te lukken.

En misschien bestaan roze olifantjes echt. :)
Zelfs als dat zo zou zijn, wat ik betwijfel, wat voor nut heeft het om dat hier te plaatsen? Behalve TS Kwetsen?

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 08:45

Flash111 schreef:
Het zou ook kunnen zijn dat de verkoper het paard aan de TS niet wil gunnen omdat hij/zij van mening is dat het dier niet in de juiste handen zou terechtkomen. Misschien wil men haar niet kwetsen door dit te zeggen maar stelt de eigenaar zich weinig bereidwillig op om haar te ontmoedigen, hetgeen aan onze reacties te lezen, wel aardig schijnt te lukken.


Als je je paard niet aan een bepaald iemand wil verkopen dan kan je dat ook eerlijk zeggen.


Persoonlijk, als ik een paard koop wil ik dat deze voorgereden wordt en ik er op kan proefrijden, kan dat niet dan gaat de koop niet door.

Ook al ben je ziek als eigenaar, je kan wel iemand regelen om voor te rijden en/of het paard in conditie te houden voor de verkoop als je het dier als gereden en potentieel wedstrijdpaard verkoopt.

Het paard dat ik te koop heb omdat ik er niet meer op kan rijden staat ook bij iemand die hem traint en en voor kan rijden voor potentiele verkopers. Ik wil immers ook als eigenaar dat mijn paard bij het juiste baasje terecht komt. Ik heb er niets aan als het paard weer na een paar weken terug komt of weer te koop staat omdat het niet klikt.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:10

LDRD schreef:
ElviraKelan schreef:
Verstandig besluit zeker als de eigenaar vreemd doet of vaag over de reden waarom niet er voor gereden mag worden dan riekt het er naar dat er iets te verbergen valt


Mijn ervaring is dat ook al geef je een goede reden dan geloven mensen je toch ook niet :n .
Niet elk paard dat stilstaat is iets mee loos hoor.


Maar wat zou een goede reden zijn, aangezien het paard niet te jong is om op te rijden? Een paard dat stilstaat hoeft niet mee te mankeren, maar een paard dat niet bereden kan worden wel. Zelfs al staat een paard maanden stil, dan nog kan je er een zadel opleggen en rustig een rondje rijden. De ene zal braver zijn dan de ander, maar als ze geestelijk en lichamelijk in orde zijn, moet dat gewoon kunnen.