Paard kopen zonder proef te rijden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 09:45

Het paard zal toch verkocht worden, dus iemand moet die uitdaging aan gaan. Hoe het paard nu is en bij deze eigenaar zegt niks over hoe het paard werkelijk is en zich kan ontwikkelen.

Paarden kunnen onwijs opknappen in goede handen. Je moet juist kijken hoe en waarom een paard nu eventueel reageert zoals het doet. Hoe zijn de leefomstandigheden, hoe is de eigenaar ermee etc etc.

Komt het paard weinig buiten, wordt het slecht gevoerd, is de eigenaar bang? Dat is allemaal heel goed en makkelijk te fixen en vaak de basis van ongewenst gedrag.
En pijn natuurlijk, maar daarvoor laat je het keuren om alles zoveel mogelijk uit te sluiten.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 10:58

Had hier een merrie staan van 14 jaar waar een paar veulens uit gefokt zijn en die tussendoor L1 gereden is. Daarna is ze door omstandigheden, die niets met het dier zelf te maken hebben, stil komen te staan en zijn er geen veulens uit gefokt en dat laatste had ook niets met haar te maken. Voor ons ook niet zo'n probleem verder dat ze een paar jaar als veldvulling aanwezig was. Vanwege een te veel aan paarden is ze toch te koop gekomen en mocht naar een passend tehuis voor een schappelijk bedrag weg. Topbraaf en gezond dier, alleen een paard dat jaren niet gereden is daar ga je geen kijkers op zetten natuurlijk. Eerlijk verhaal erbij dat het een kwestie was van even een maandje longeren, zadel er weer eens op enz. Met zadelmak maken was het in het verleden ook gewoon langzaamaan erop, heeft onder het zadel nooit iets bijzonders gedaan.
De argwaan was groot, zoals ik hier ook merk. Ook het feit dat er geen veulen in zat riep steeds vragen op.

Inmiddels is ze verkocht na verloop van tijd. De nieuwe amazone zat er binnen 2 weken op, stuurt er vrolijk mee rond en fokt er nog een veulen mee ook.
Het kán dus allemaal wel.

Kritisch zijn moet je uiteraard en niet alles voor zoete koek slikken, maar al die argwaan onder potentiele kopers zorgt er ook regelmatig voor dat menig koper een toppaardje aan zijn neus voorbij laat gaan.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:31

LDRD schreef:
Had hier een merrie staan van 14 jaar waar een paar veulens uit gefokt zijn en die tussendoor L1 gereden is. Daarna is ze door omstandigheden, die niets met het dier zelf te maken hebben, stil komen te staan en zijn er geen veulens uit gefokt en dat laatste had ook niets met haar te maken. Voor ons ook niet zo'n probleem verder dat ze een paar jaar als veldvulling aanwezig was. Vanwege een te veel aan paarden is ze toch te koop gekomen en mocht naar een passend tehuis voor een schappelijk bedrag weg. Topbraaf en gezond dier, alleen een paard dat jaren niet gereden is daar ga je geen kijkers op zetten natuurlijk. Eerlijk verhaal erbij dat het een kwestie was van even een maandje longeren, zadel er weer eens op enz. Met zadelmak maken was het in het verleden ook gewoon langzaamaan erop, heeft onder het zadel nooit iets bijzonders gedaan.
De argwaan was groot, zoals ik hier ook merk. Ook het feit dat er geen veulen in zat riep steeds vragen op.

Inmiddels is ze verkocht na verloop van tijd. De nieuwe amazone zat er binnen 2 weken op, stuurt er vrolijk mee rond en fokt er nog een veulen mee ook.
Het kán dus allemaal wel.

Kritisch zijn moet je uiteraard en niet alles voor zoete koek slikken, maar al die argwaan onder potentiele kopers zorgt er ook regelmatig voor dat menig koper een toppaardje aan zijn neus voorbij laat gaan.


Vind ik persoonlijk niet hetzelfde. Bij een serieuze kijker had je namelijk best kunnen zeggen dat diegene - op eigen risico - even had kunnen sturen, maar het is jouw wens om het niet te doen en dat vermeld je ook zo erbij. Daar was dan waarschijnlijk de prijs ook naar. Dat is wat anders dan zonder verklaring vertellen dat het paard niet gereden kán worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 11:32

Citaat:
Topbraaf en gezond dier, alleen een paard dat jaren niet gereden is daar ga je geen kijkers op zetten natuurlijk. Eerlijk verhaal erbij dat het een kwestie was van even een maandje longeren, zadel er weer eens op enz.

Maar waarom heb je dat zelf niet gedaan dan (of laten doen door een paardenmeisje) voor je haar te koop zette?

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:05

mylittlejoy schreef:
Vind ik persoonlijk niet hetzelfde. Bij een serieuze kijker had je namelijk best kunnen zeggen dat diegene - op eigen risico - even had kunnen sturen, maar het is jouw wens om het niet te doen en dat vermeld je ook zo erbij. Daar was dan waarschijnlijk de prijs ook naar. Dat is wat anders dan zonder verklaring vertellen dat het paard niet gereden kán worden.


Weet je iets van aansprakelijkheidsrecht? Dit is een volledig no go namelijk.
Daarnaast heb ik geen veilige bak tot mijn beschikking.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:17

LDRD schreef:
mylittlejoy schreef:
Vind ik persoonlijk niet hetzelfde. Bij een serieuze kijker had je namelijk best kunnen zeggen dat diegene - op eigen risico - even had kunnen sturen, maar het is jouw wens om het niet te doen en dat vermeld je ook zo erbij. Daar was dan waarschijnlijk de prijs ook naar. Dat is wat anders dan zonder verklaring vertellen dat het paard niet gereden kán worden.


Weet je iets van aansprakelijkheidsrecht? Dit is een volledig no go namelijk.
Daarnaast heb ik geen veilige bak tot mijn beschikking.


Er is op dit punt een interessante uitspraak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2015:5316
Een volledige no-go is overdreven; zelfs in dit geval, waarbij er geen sprake was van een waarschuwing vooraf, is er een eigen risico percentage vastgesteld van 33,3%. Bij risicoaanvaardend gedrag wordt dit alleen maar meer. Maar goed, dan gaan we volledig offtopic.

En totaal niets persoonlijks of aanvallend naar jou toe oid. Het is jouw goed recht om je paard op die manier te verkopen zoals jij je daar prettig bij voelt. Ik vind het ook in jouw geval wel respectvol richting paard. Ik zou alleen zelf nooit een paard kopen zonder m gereden te hebben.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:27

Maar de rechtspraak wordt niet door paarden mensen vastgesteld.

Ik weet zat paarden die als braaf zijn verkocht en bij de nieuwe eigenaar veranderde in zogenaamd moeilijk en lastig. Dan geven mensen de verkopers de schuld, maar vaak doen ze zelf van alles fout.

Ik heb 5 rijpaarden en 1 shet waarvan ik alleen op mn ene ruin 1x heb gereden voor het kopen en mn man heeft zijn nieuwe ruin al vaker gereden voor die kwam.
Mijn andere ruin en merrie niet gereden. We kenden ze wel, hadden ze ook wel zien lopen, maar kwamen wel met een verhaal.
En mn nieuwe merrie was hoog drachtig en hebben we ook nog nooit gereden, maar gaan we wel doen. Wel 1 filmpje gezien van onder het zadel.

Als ik kijk naar hoe mn ene ruin is gereden, zou ik daar ook niks aan hebben gehad om hem te testen. En hij doet het beter dan voorheen. Ik vind het vreemd dat mensen niet zelf bij 0 beginnen en een nieuw paard even observeren en opbouwen.
Het zegt toch echt helemaal niks wat iemand voor je heeft gedaan. Een moeilijk paard kan bij een ander super braaf zijn.
Een L gereden paard kan bij een betere ruiter zo naar het Z stromen.
En omgekeerd kan een ZZ licht paard bijv bij een ander nog niet eens door de B te sturen zijn.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:31

Snap ik hoor, ik begrijp zeker het probleem van een koper.
Het is alleen zo jammer dat iemand die een beetje ervaring heeft niet gewoon een gokje waagt, want een potentieel waardevol dier kunnen kopen voor een prikkie is ook nooit weg denk ik dan. Zelfs 2 weken proef was nog bespreekbaar geweest voor iemand waarvan ik zou denken dat het een perfect match was geweest.
Maar goed, ervaring is dat kopers niet verder kijken dan hun neus lang is en zelden eens rustig de tijd nemen om erover van gedachten te wisselen.

Overigens het artikel niet gelezen, weet namelijk zelf zeer goed hoe het zit met het aansprakelijkheidsrecht en ken de uitspraak ;) . Maar dat is inderdaad off topic.

On topic is dus dat het best wel kan :D .

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:05

Ik denk maar zo dat de persoon die écht de skills heeft om een project paard te kopen níet degene is die een topic als dit opent.

Tuurlijk kún je op deze manier een echt fijn paard kopen. Echter het is niet de manier die ik een willekeurige goedbedoelende amateur zou adviseren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:12

Punz schreef:
Ik denk maar zo dat de persoon die écht de skills heeft om een project paard te kopen níet degene is die een topic als dit opent.

Tuurlijk kún je op deze manier een echt fijn paard kopen. Echter het is niet de manier die ik een willekeurige goedbedoelende amateur zou adviseren.


Dat is wel zo. Maar het punt is dat een onervaren iemand wel naar een paard gaat kijken die doodbraaf is en die vervolgens thuis zelf naar een gespannen paard brengt en dan de verkoper de schuld geeft.

Als je het inzicht niet hebt, moet je altijd begeleiding meenemen en krijgen, zeker de eerste periode. Zo kunnen veel paarden prima terecht komen.

1 of 2x kijken en rijden zegt ook niks over de toekomst samen.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:23

Flash111 schreef:
Het zou ook kunnen zijn dat de verkoper het paard aan de TS niet wil gunnen omdat hij/zij van mening is dat het dier niet in de juiste handen zou terechtkomen. Misschien wil men haar niet kwetsen door dit te zeggen maar stelt de eigenaar zich weinig bereidwillig op om haar te ontmoedigen, hetgeen aan onze reacties te lezen, wel aardig schijnt te lukken.



Er stond volgens mij in de advertentie al dat het paard niet proef gereden kon worden. Ben hem ook al een paar keer tegen gekomen. Heeft dus niets met de TS te maken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:36

LDRD schreef:
Kritisch zijn moet je uiteraard en niet alles voor zoete koek slikken, maar al die argwaan onder potentiele kopers zorgt er ook regelmatig voor dat menig koper een toppaardje aan zijn neus voorbij laat gaan.

Dat (zeldzame) "toppaardje" aan je neus voorbij laten gaan is aanzienlijk minder verlies dan de kat in de zak kopen. En dat laatste is een stuk waarschijnlijker in een situatie waarin de koper met redenen aan komt zetten dat het paard niet uitgeprobeerd kan worden.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:01

Tsja Kuggur, natuurlijk. Aan de andere kant heb je ook met paarden die wel gereden kunnen worden enz enz enz en die geen enkele garantie op succes geven zodra een paard in andere handen komt. Die katten in de zak heb ik ook te vaak gezien. De gemiddelde koper overschat zichzelf namelijk nogal eens.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:06

1x proefrijden op het terrein waar paard gestald staat en soms nog voorgereden is door eigenaar of een ruiter zegt sowieso echt helemaal niks. Daar gaan zoveel mensen de mist mee in.

En hoeveel mensen kopen niet een veulen of jaarling, want ooooo zo schattig.......

Kopen zonder ervaring is gewoon niet zo slim en zelfs met ervaring kan je de mist in gaan. Hebben wij enkele jaren terug ook gehad, maar we hielden er wel ernstig rekening mee.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:28

Toen ik mijn pony kreeg, stond deze ook al 2 maand stil. Hij was gekocht voor de kinderen, maar die konden er niet goed mee rijden (als kinderpony is hij niet geschikt).
Ik heb wel mogen proefrijden toen. En tuurlijk was hij fris bij het uittesten, maar ik wist daarmee wel hoe hij in het algemeen was met rijden en dat hij ook met twee maanden stilstaan betrouwbaar was met rijden. Als ik niet had kunnen proefrijden, had ik hem niet gekocht, hoe geweldig ik hem ook vond.

Zoals eerder al gezegd is in dit topic, het verhaal komt vreemd over en wekt de indruk dat er meer aan de hand is. Ik zou het paard in jouw plaats dan ook niet kopen.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 18:30

Proefrijden is ook niet alles. Kom je vaak alsnog thuis met een paard die te groen, te kijkerig, te dominant of te moeilijk is... :D

Ik persoonlijk zou wel sowieso willen proefrijden, tenzij het een paard is die ik ken en dan nog. Wat kost het om een paard even te longeren en er iemand op te zetten. Als je het als rijpaard wilt verkopen moet je toch kunnen bewijzen dat het om een rijpaard gaat.

Ik raad je eerlijk gezegd deze keuze af. Niet pressé omdat je niet kunt proefrijden, maar omdat het paard niet aansluit bij wat je zoekt. Je wilt wedstrijden rijden toch ? Dan koop je best een wedstrijdpaard die al een proef heeft gelopen. Je hebt het al moeilijk om een grasmaaier te laten staan... dat beloofd voor het wedstrijdseizoen . Wees kritish in wat je zoekt en laat je niet gek maken door praatjes. Paarden genoeg, de kunst is er eentje te vinden die aansluit bij je wensen.