Paard kopen zonder proef te rijden?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ilse123
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-01-12

Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 15:35

Beste bokkers!

Ik heb een twijfelgevalletje.. Ik heb een paardje op het oog wat echt precies aan mijn eisen voldoet. Alleen 1 groot nadeel. I.v.m. Ziekte huidige eigenaar is het paard al enige tijd niet meer gereden en moet het paard dus weer rustig opgepakt worden.

Ik kan dus niet proefrijden..
Ik zou graag verder willen komen met springen en sgw. Dit paard heeft nog weinig ervaring met springen.

Wat denken jullie? Is het een idee en de moeite waard om bijvoorbeeld met dit paard i.p.v. op een ander terrein proef te rijden hem mee te nemen naar een sgw locatie om hem daar aan de hand te laten kijken en eventueel het water in? Om te kijken of het paard niet bang is aangelegd en het hem wat interesseert?

Of kan ik dit paard beter aan mij voorbij laten gaan en verder zoeken?

Graag hoor ik jullie mening.. !

De vriendschap van een paard, is een vriendschap voor het leven.
Voor een ander niet te zien, hoeveel een paard kan geven.
Want ben je verdrietig, dan kijkt hij je aan,
Alsof hij wil zeggen, ik zal altijd naast je staan.
En als je dan weer vrolijk bent, zwaait hij met zijn staart,
Alsof hij wil zeggen, dat hebben we weer geklaard.


Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:37

Ik mis even hetgeen waarom je niet kan rijden?
Longeerlijn even eraan en opstappen toch. Zie je gelijk hoe hij reageert op lange tijd stilstaan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:38

Ms vragen of je hem op proef kan hebben?
Ik heb vorig jaar een paard gekocht in exact dezelfde omstandigheden en de eigenaar stelde zelf een proefperiode voor.

Storm
Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:39

De eigenaar is ziek, niet het paard. Rustig oppakken snap ik best, maar een simpel sprongetje en wat oefeningen moet prima kunnen hoor. Hooguit heeft hij wat spierpijn de dag erna.

Is het al lente?

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:43

Eens met bovenstaande.

Je kan niet verwachten dat het paard op "nivo" zal presteren. Maar rustig aan wat dressuurwerk zou moeten lukken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

ilse123
Berichten: 111
Geregistreerd: 07-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 15:46

Klopt, jullie hebben inderdaad helemaal gelijk. Helaas wil de eigenaar het paard niet op proef stellen en zegt ze dat proefrijden niet mogelijk is

De vriendschap van een paard, is een vriendschap voor het leven.
Voor een ander niet te zien, hoeveel een paard kan geven.
Want ben je verdrietig, dan kijkt hij je aan,
Alsof hij wil zeggen, ik zal altijd naast je staan.
En als je dan weer vrolijk bent, zwaait hij met zijn staart,
Alsof hij wil zeggen, dat hebben we weer geklaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:47

ilse123 schreef:
Klopt, jullie hebben inderdaad helemaal gelijk. Helaas wil de eigenaar het paard niet op proef stellen en zegt ze dat proefrijden niet mogelijk is
Vind dit een heel vreemd verhaal. Als een eigenaar zo vaag doet vertrouw ik er al gelijk niks meer van. :+

maaaikkee
Berichten: 683
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:48

Dan zou ik verder kijken, wie weet is er wel wat mis met het paard waardoor ze het niet wilt maar dit niet eerlijk aangeeft.

Joy & Fionn ! <3

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:50

Zonder proefrijden niet doen.

Sowieso een paard wat lang stil gestaan heeft... Het kan natuurlijk altijd, maar ik zou toch bang zijn dat er een blessure geweest is.

Lekker verder kijken, er staan paarden genoeg te koop.

~Turbohoof Solutions ~

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:50

Inderdaad verder kijken. Een paard wat (tenminste)zadelmak is moet je toch kunnen uitproberen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:51

ClauH schreef:
Sowieso een paard wat lang stil gestaan heeft... Het kan natuurlijk altijd, maar ik zou toch bang zijn dat er een blessure geweest is.


Of is niet zo'n brave.(als in erg stout)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Esther
Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:52

Je zou wat grondwerk kunnen doen om te zien of het paard meewerkt met je of dat hij overal tegenin gaat.

Je mag het paard wel meenemen naar zo'n locatie? Als je niet mag proefrijden en het paard niet op proef mee mag lijkt het me sterk dat je het paard dan wel mee mag nemen. Persoonlijk word ik erg achterdochtig als zij het paard wil verkopen maar jij als koper mag niks met het paard doen alleen kopen..
Ik zou ook verder kijken.

Sprakeloos

nouklime
Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:54

Vreemd! Ik zou het niet vertrouwen als je er zelf niet op mag proefrijden op eigen risico...

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:54

Ik sluit me aan bij de anderen die zeggen vaag verhaal, lekker laten gaan en verder kijken.. Als het uiteindelijk jou bedoeling is om met het paardje te gaan rijden en die eigenaresse weet daarvan maar wil je er niet op laten rijden dan doet dat bij mij alarmbellen rinkelen en denk ik dat er dingen spelen die zij niet verteld en waar jij door het rijden dan na de koop pas achter komt..

Zelda_Link
Berichten: 214
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:56

Storm schreef:
De eigenaar is ziek, niet het paard.


Dit inderdaad.

Koop nooit een paard zonder proefrijden, dat is een veel te groot risico. Bovendien klinkt dit verhaal echt niet betrouwbaar....Ik zou verder kijken!
Laatst bijgewerkt door Zelda_Link op 05-06-19 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:57

Next! :evaw:

Als de eigenaresse niet wil dat het paard voor- of proefgereden wordt door jezelf of desnoods een vriendin van eigenaresse, dan is er iets niet in de haak i.m.o.

Paard kan gemakkelijk losgereden worden en een sprongetje maken als hij al even stilgestaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 05-06-19 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:58

ilse123 schreef:
Klopt, jullie hebben inderdaad helemaal gelijk. Helaas wil de eigenaar het paard niet op proef stellen en zegt ze dat proefrijden niet mogelijk is


Zeker niet kopen als je niet mag proef rijden. Voor hetzelfde geld wordt je hartstikke belazerd. Nee hoor, centjes bij je houden en verder kijken!

Karaat_the_newforest op Instagram

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:00

Dat zou ik vreemd vinden en zo'n gok zou ik nooit kopen.

Ook een paard dat opnieuw opgepakt moet worden kan best even een rondje stap, draf en galop en een simpel sprongetje en even als test langs de weg bijv.
Je hoeft geen uur proef te rijden. Ik zou mijn vraagtekens hierbij zetten. Als je niet test mag rijden en je mag als alternatief het paard niet een tijdje op proef hebben zou het voor mij ophouden.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:23

Ook ik zou het niet doen. Ook proefrijden aan bv een longeertouw zou moeten kunnen bij een poos stil te hebben gezet

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:31

Dat ze geen proefperiode willen toestaan is hun goed recht. Maar willen ze het paard verkopen dan moeten zij zorgen dat het paard terug klaar is om bereden te worden. Anders gaan ze weinig succes hebben, tenzij iemand het risico neemt maar die wil dan ws maar een heel lage prijs betalen.

Thats_Me
Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Paard kopen zonder proef te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:39

Als het te goed klinkt om echt waar te zijn dan is dat het meestal ook. Echter als dit je droompaard is dan ligt het helemaal aan de prijs of je het risico wil lopen.

Als het dier voor een zacht prijsje mee kunt krijgen kun je het proberen. Het klinkt alleen wel erg vaag allemaal waardoor je naar mijn idee beter verder kunt kijken.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:40

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Dioxide
Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:43

Thats_Me schreef:
Als het te goed klinkt om echt waar te zijn dan is dat het meestal ook. Echter als dit je droompaard is dan ligt het helemaal aan de prijs of je het risico wil lopen.

Als het dier voor een zacht prijsje mee kunt krijgen kun je het proberen. Het klinkt alleen wel erg vaag allemaal waardoor je naar mijn idee beter verder kunt kijken.

Als je dit al wil overwegen, laat hem dan alsjeblieft van boven tot onder keuren door de DA. Inclusief hals/rug RX en bloed laten trekken.

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been

Esther_r20
Berichten: 2410
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:44

Ik kan ook bijna niet meer rijden ivm rugproblemen en daardoor staat mijn paard te koop, maar geen haar op mijn hoofd die bedenkt dat er een potentiële koper op gaat zonder dat ik hem eerst heb laten voorrijden.
Ik zorg zelf voor een voorrijder, daarna mag de koper bepalen of ze erop gaan. Kan je ook nooit verwijten krijgen dat het aan het paard ligt als het niet goed gaat.

Flevolander
Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:45

Paard is of Koekkoek, of katskreupel onder het zadel.. anders zou je er best wat mee mogen proberen als je interesse hebt

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hoogendroog, Mariska_vD, Rhinocornn, Rodevlinder, SemrushBot, siloux, Tomboy0, wend2009 en 25 bezoekers