Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 18:42

Eens met de rest.
Je zoekt, net als ongeveer iedereen die een paard zoekt, een dier waar je mee kan rijden.
Als dat dan met mitsen en maren is kan je beter verder zoeken.

Er zijn heus wel lieve, simpel te rijden paarden.

Ik zou geen toegevingen op karaktereisen doen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 19:04

Jullie hebben gelijk. Ik ken het verhaal van de Haflinger en de eigenaresse en gun het haar ontzettend dat haar paard goed terecht komt (niet als zelf lof bedoeld) , maar als dat de grootste reden is, moet ik het niet doen. Ga nog even bedenken dus.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:07

Evelijn schreef:
Probeer toch wel iets zelf met paard te doen als even leiden of poetsen.

En niet... nee echt niet als eerste opstappen... ook niet als eigenaar niet kan rijden wegens allemaal geldige redenen... als het een brave pony is is er altijd wel iemand te vinden die hem kan voorrijden ... als die er niet is kan je er vanuit gaan dat hij niet zo braaf is als men zegt.



Haha dit zeggen ze allemaal en ookik wist dit toen ik bij mn huidige paardje ging kijken (haflinger). Ook wij zochten een brave de vokker kon niet rijden door een of andere reden en ik ben er gewoon gelijk opgegaan (ookal werd bij de vorige pony wel voorgereden en ging het bij mij redelijk erg mis :') ) voelde wel vertrouwd. Is goed gegaan :o tijdens de galop niet testopen dus die mensen dachten oh die hoeft hem niet maar ik wist iegenlimk gelijk waar het weg kwam angst vanuit mijn kant (voorige bezigtiging andere pony er 2 keer afgelegen) en ja na het rijden roch twijfels eant ja de galop was wel een ding. En ik had steeds in mijn hoofd bij twijfel niet doen maar ook ze is zooo leuk en het komt wel goed. Dus toch gedaan :Y) en ze is een fantastisch dier nu na een maandje aan elkaar wennen en vertrouwen opbouwen (en trainen naturlijk)

Oke on topic ik wou gwn even toevoegen niet aan die standaart dingen van twijfel niet doen enz vasthouden. als je denk dat dit je droompaard is (bij welke dan ook) alleen iets ging niet zo goed is dit optelossen met les en vertouwen, maar goed iedereen is anders maar doe wat goed voelt!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:18

Fijn dat je de eigenaresse gunt dat het paard fijn terecht komt. Dat siert je. Maar dat hoeft niet perse bij jou te zijn. Ten eerste moet je jezelf vooral een geschikt paard gunnen. Dat is 1. Maar 2: ben jij wel het geschikte baasje? Je zegt zelf dat het een leuk en lief dier is zolang je met beide benen op de grond blijft staan. Jij wil rijden. Zij niet. Helaas dus geen match. Ik snap dat het hart wellicht anders denkt, maar als outsider is dit mijn opinie. ;)

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:25

In sommige reacties lijkt het nu net of je tijdens het paardrijden bent aangereden.
Succes met je zoektocht

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 19:26

Als ik heel objectief en logisch denk en kijk zeg ik ook, waarom zou ik dit doen... Maar toch twijfel ik nog.

Nikolay, dat is dus niet het geval.

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:34

Sowieso was hier een van de adviezen; als je twijfelt niet doen. Ben het eens met de rest. Als een paard bokt tijdens het rijden is daar meestal een reden voor (zadel of rug), zou voor mij al een no-go zijn. Oke ja, sommige paarden kunnen wel eens bokken als ze fris zijn, maar als jij dit bestempeld als wangedrag of verveling denk ik niet dat het van fris zijn is.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 19:43

CalipsoLover schreef:
Sowieso was hier een van de adviezen; als je twijfelt niet doen. Ben het eens met de rest. Als een paard bokt tijdens het rijden is daar meestal een reden voor (zadel of rug), zou voor mij al een no-go zijn. Oke ja, sommige paarden kunnen wel eens bokken als ze fris zijn, maar als jij dit bestempeld als wangedrag of verveling denk ik niet dat het van fris zijn is.


Het is echt bokken zodra je meer doet als meeliften, zeg maar :')

CalipsoLover

Berichten: 5560
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:44

Dan heeft ie volgens mij ergens pijn... Niet doen dus.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:48

En hoe zou dat dan komen door verveling? :)

noox

Berichten: 1406
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Delft

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:51

Waarom werd het niks meer met de appaloosa?

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:54

Ik ben ook aan het zoeken en al 13 paarden gezien. Geloof me, je weet het als het iets is. Ik heb er. Nu 2 gehad waar ik echt gelijk wist ja! Nog voor ik er op zat. Dit gevoel moet je hebben. Helaas was bij mij 1 van de 2 onder mijn neus verkocht en de andere klinisch kreupel bij de keuring.

Maar ik heb ook soms getwijfeld, maar echt je voelt het direct als het goed is. Dus ik zou er nog gaan kijken, als het een bokker is wordt die toch niet snel verkocht, en anders is het nog zo..

Zelda_Link

Berichten: 215
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:57

Op mij komt het nu over of je dit paard vooral wil kopen om de huidige eigenaar een plezier te doen....Dat siert je maar is absoluut een verkeerde reden.

Ik zou dit paard niet kopen, hoe lief het ook is als je er naast staat. Jullie lijken mij geen goede match. Als je blijft twijfelen zou ik hem sowieso niet kopen zonder medische en osteopathische keuring, het klinkt echt alsof er iets niet goed zit in de rug of dat hij ergens anders pijn heeft.

Jammer, maar helaas. Voor nu een moeilijke beslissing, maar als hij straks alleen maar als grasmaaier dient...Ik zou verder zoeken. De juiste komt echt wel op je pad, soms duurt het gewoon een tijdje...

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 20:43

Simbaa schreef:
En hoe zou dat dan komen door verveling? :)


Ze doet het in ieder geval niet als er veel te zien is in plaats van "saai" in de bak. Maar ik vind in de bak rijden saai, dus misschien vermenselijk ik haar te veel.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 11:25

Ik mag vrijdag bij een ijslander in de buurt gaan kijken, fingers crossed! :D

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 11:56

Maddoxx schreef:
Ik mag vrijdag bij een ijslander in de buurt gaan kijken, fingers crossed! :D


Superleuk, ga voor je duimen dat het wat is! :D

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:04

En de appaloosa?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 12:47

Leuk. Let op zomerexceem en verder geloof ik dat de meeste ijslanders wel OK zijn. Lijkt me leuk een ijslander.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 14:21

pien_2010 schreef:
Leuk. Let op zomerexceem en verder geloof ik dat de meeste ijslanders wel OK zijn. Lijkt me leuk een ijslander.


Zomereczeem heeft hij zeker niet.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:25

Spannend! Ik ben benieuwd.

De haflinger wordt hem niet?

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:28

Top! Veel plezier en ik ga voor je duimen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 16:19

Isabel_k schreef:
Spannend! Ik ben benieuwd.

De haflinger wordt hem niet?


Waarschijnlijk niet inderdaad

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 18:31

Maddoxx schreef:
Ik mag vrijdag bij een ijslander in de buurt gaan kijken, fingers crossed! :D


Leuk! Is het een 3/4/5-ganger? IJslanders zijn hele leuke paardjes (heb sinds een maand ook eentje, nu ben ik passend met een IJs op manege De IJslander haha). Ik kan je wel aanrader om, als je met de extra gangen weinig ervaring hebt, niet voor een laterale vijfganger te gaan. Die zijn moeilijk taktmatig correct te houden, zeker voor een onervaren gangenruiter (en soms voor de ervaren gangenruiters ook). Een vierganger met voorkeur voor draf is daarin iets makkelijker.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 22:39

Het is een vierganger, en wat leuk! Ik ben net terug van een strandrit bij die manege.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-19 17:02

De afspraak met de ijslander is naar morgen verzet, ik heb er zin in!