Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 19:08

Hey bokkers,

Morgen ga ik kijken bij een paardje dat mogelijk mijn eerste eigen paard wordt, en ik word nu langzaam toch wel nerveus.
Wat zijn jullie beste tips? Do's en don't's?

Ik ga in ieder geval samen met de eigenaresse van mijn bijrijdpaard. Het gaat om een 15 jarige tinker merrie, met als doel buitenritjes en misschien endurance.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:25

Probeer toch wel iets zelf met paard te doen als even leiden of poetsen.

En niet... nee echt niet als eerste opstappen... ook niet als eigenaar niet kan rijden wegens allemaal geldige redenen... als het een brave pony is is er altijd wel iemand te vinden die hem kan voorrijden ... als die er niet is kan je er vanuit gaan dat hij niet zo braaf is als men zegt.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 19:27

Ja zo veel mogelijk zelf doen was ik sowieso van plan. Zelf als eerste erop had ik eigenlijk wel gedaan, maar dat doe ik dan maar niet :+

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:37

Maddoxx schreef:
Ja zo veel mogelijk zelf doen was ik sowieso van plan. Zelf als eerste erop had ik eigenlijk wel gedaan, maar dat doe ik dan maar niet :+

Nee!!! Echt eerst iemand anders laten voorrijden.Want sommige zijn niet braaf,al zeggen ze van wel.En verder je niet laten opjagen om te beslissen.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:39

juist als een ander rijdt kan je beter zien hoe het paard reageert hoe zijn hoofdhouding is, hoe zijn rug draagt en hoe die zijn benen neer zet (maaien met voorbenen of nauw lopen achter bv) als je dat allemaal bevalt en jullie er nix geks aan zien kan je er zelf op gaan. Hoe voelt ie voel je hem soepel lopen of juist schudden

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:44

Inderdaad eerst kijken hoe die bij een ander loopt!!

Verder zou je even kunnen vragen hoe de het zelf zien. Vaak genoeg zijn de paarden al gezadeld als er kopers komen, maar zelf doen is vaak juist fijn. Hoe reageert het paard als je 'm opzadelt? Misschien is het wel een vreselijke trapper. Als het nog niet is afgesproken, geef even aan dat je graag zelf het paard uit stal/wei wil halen, zelf wil poetsen en opzadelen, maar dat er wel even iemand gaat voorrijden.

ZarahZoe

Berichten: 56
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:51

inderdaad niet als eerste opstappen! Heb ik wel eens gedaan, paard zou super braaf zijn en stond vervolgens echt recht overeind... Ik zou je ook aanraden om te vragen of het paard gekeurd mag worden (zowel klinisch als röntgen). Bij deze vraag komen soms de meest bizarre verhalen naar voren waarom het paard niet gekeurd kan/hoeft te worden, of het paard blijkt al eens afgekeurd te zijn (meerdere keren gehad). Is dus hoe dan ook heel erg informatief! Probeer verder zo veel mogelijk dingen te doen. Als je het paard voor buitenritten wil, ga dan ook zeker met het paard langs de weg! En lekker de tijd nemen en het paard een beetje leren kennen :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:52

En laat eens expres iets omvallen om te kijken naar de reactie van het paard als je een brave zoekt.
Alleen..... endurance met een tinker ? Op de 1 of andere manier zie ik dat niet helemaal samen gaan ( en dat is niet vervelend bedoelt !!)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:52

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 19:57

Maris schreef:
En laat eens expres iets omvallen om te kijken naar de reactie van het paard als je een brave zoekt.
Alleen..... endurance met een tinker ? Op de 1 of andere manier zie ik dat niet helemaal samen gaan ( en dat is niet vervelend bedoelt !!)


Daarmee bedoel ik soort van langere trektochten, flinke buitenritten, geen uurtje stappen in het bos zeg maar.

Bedankt allemaal!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:58

Zelf ben ik ook op zoek naar n nieuwe paardenliefde. Al is de mijne nog niet aan het hemelen.
Niet omdat ik haast heb. Maar oriënteren.

Ik laat ze eerst altijd rijden.
Ik wil alle bewegingen zien.
Daarna zelf voelen.
Na een paar rondes voel ik het al wel, en bij twijfel wil ik ze graag ook op het harde zien draven.

Ik voel alles na op eventuele pijnpunten.

Als het mij bevalt kijk ik nog een x met mijn beste vriendin. Zij velt haar oordeel ook en als ik het zie zitten wil ik hem door mijn eigen dierenarts gekeurd hebben

Grappig is, heb er nu vijf bekeken en geen één was voor mij de wauw factor om door te gaan.

Ja de eerste, maar die was verkocht en ineens geannuleerd...
Gezien ik dat niet vertrouw en er echt wel meer te koop is kijk ik verder.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:59

Ooh ! Flinke buitenritten moet gemakkelijk kunnen ! Veel plezier met kijken morgen !! Ga je het paard laten keuren ?

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:01

Ja ik laat absoluut keuren, minimaal klinisch en misschien ook de benen röntgen.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:01

Aller eerst heel veel plezier morgen!

Hou al je ogen en oren open als je een paard gaat bekijken. Mensen kunnen nog zo aardig over komen, maar als ze willen handelen komen er wel eens gekke praktijken voor. Een klein lijstje tips:

- Kijkt het paard helder uit zijn ogen? Is hij alert op en bewust van zijn omgeving? Relaxed en gesedeerd zijn soms gemakkelijk met elkaar te verwarren.

- Luister goed naar het verhaal van de verkoper en ben bedacht op tegenstrijdigheden op zaken als "al even stil gestaan". Die laatste kan natuurlijk altijd door tijdgebrek, maar in dat geval komt het volgende punt.

- Doe zo veel mogelijk met en rondom het paard, maar laat hem voorrijden. In combinatie met bovenstaand punt zou dat geen groot probleem moeten zijn als hij gewoon braaf is.

- Probeer een inschatting van de gezondheid te maken op basis van de ogen, vacht, schone neus, tanden en natuurlijk de benen. Het is een Tinker geef je aan, dus ben bedachtzaam op zaken als mijten, CPL en straalkanker. Je kunt ook vragen of hij PSSM getest/vrij is.

Veel succes!!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:02

Ga je maar bij 1 paard kijken ? Weet je al precies wat je zoekt ?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:03

Laat hun het paard niet op stal poetsen en zadelen.
Maar laat ze het paard buiten of op een poetsplaats poetsen en zadelen.
Dan zie je veel beter hoe het paard zich gedraagt, of hij netjes kan vast staan, rustig blijft staan etc.
Kan hij netjes een voet geven om een hoef uit te krabben.

Staat het paard rustig, komt niet nerveus, schrikkerig, ongeduldig over?

Pas daarna komt het rijden aan bod, maar dan heb je al een goed beeld voordat je er sowieso op zit.
Is het paard met opzadelen braaf, pakt hij het bit rustig aan, kun je rustig aan singelen?
Kan de ruiter makkelijk opstappen, blijft het paard rustig staan.

Zorg dat je dit allemaal vrij kan zien en dus niet dat het paard op stal staat, en het verborgen blijft dat het paard misschien lastig in omgang is.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:09

Bedankt voor de tips!

Ze is pssm vrij gelukkig.
Ik ga morgen bij maar een paard kijken, ja. Ik ben over het algemeen op zoek naar een braaf buitenritten paard, liefst een koudbloed.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:10

Persoonlijk wil ik een paard ook altijd graag even los in de bak zien om de gangen te beoordelen.

Verder is het natuurlijk ook gewoon afhankelijk van wat je zoekt. Mijn merrie heb ik 5 jaar geleden gekocht en toen was ze niet per se braaf, maar dat hoefde voor mij ook niet per se. Dus probeer vooral te bedenken wat je precies belangrijk vindt en probeer dan dus vooral die dingen te achterhalen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:32

Ik verkoop vaker dan dat ik koop, dus ik lees dit topic met veel interesse.
Wij verkopen altijd eerlijk. 100%. Ik heb dus ook een enorme voorkeur voor eerlijke kopers :-).
Die zeggen waar ze naar op zoek zijn en ook wat ze graag willen; zelf het paard uit de wei halen, vrij bewegen, poetsen, zadelen, rijden, .....
Ik weet dat er ook andere verkopers zijn, maar ik ga er nog steeds van uit dat de meeste mensen - net als ik - graag een beetje willen verdienen maar ook vooral een goede plek zoeken voor hun paarden.
Misschien misschien moet je om te beginnen maar gewoon eerlijk zijn. Als je een verkoper treft die het niet zo nauw neemt kom je daar snel genoeg achter.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:34

Maddoxx schreef:
Bedankt voor de tips!

Ze is pssm vrij gelukkig.
Ik ga morgen bij maar een paard kijken, ja. Ik ben over het algemeen op zoek naar een braaf buitenritten paard, liefst een koudbloed.

Hou ook in gedachten dat koudbloeden niet altijd braaf en rustig zijn :D Zoals ook bij warmbloeden zitten er ook genoeg binnenvetters bij de koudbloedjes. Opzich zijn ze dan braaf en gespannen, maar door de interne spanning kunnen ze ook zeker wel eens "klappen".

Maargoed, elk paard heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing :D

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:34

Ik zou ook zeker filmpjes maken. Om zelf terug te kijken maar ook om je instructeur/ ervaren ruiters in je omgeving te laten beoordelen.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:35

Kendra schreef:
Ik verkoop vaker dan dat ik koop, dus ik lees dit topic met veel interesse.
Wij verkopen altijd eerlijk. 100%. Ik heb dus ook een enorme voorkeur voor eerlijke kopers :-).
Die zeggen waar ze naar op zoek zijn en ook wat ze graag willen; zelf het paard uit de wei halen, vrij bewegen, poetsen, zadelen, rijden, .....
Ik weet dat er ook andere verkopers zijn, maar ik ga er nog steeds van uit dat de meeste mensen - net als ik - graag een beetje willen verdienen maar ook vooral een goede plek zoeken voor hun paarden.
Misschien misschien moet je om te beginnen maar gewoon eerlijk zijn. Als je een verkoper treft die het niet zo nauw neemt kom je daar snel genoeg achter.


Dat vind ik dus ook zo moeilijk kendra, ik wil uiteraard van het goede in de mens uit gaan, maar ja, wie weet...

Ze wordt in ieder geval verkocht als zijnde "te pittig voor een kinderpony" maar dat vind ik wel prima.

Tango, ik ga de eigenaresse van mijn bijrijdpaard inderdaad vragen beeldmateriaal te maken.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:39

Bedenk dat het dier meteen de wow factor bij je moet oproepen en misschien klink ik nu negatief maar vertrouw niemand. Dat betekend niet dat mensen niet de waarheid vertellen maar deze word nogal eens groter gemaakt dan het is. Schrijf je vragen op , stalgedrag, gedrag met andere paarden, in omgang, ziekte/blessures gehad, hoe zien de hoeven er uit. Laat het filmen wanneer het paard word voorgereden. Hengstigheid indien het een merrie is, hoe lang is ze al bij de verkoper . Wat betekend te pittig?
En altijd laten keuren. Een paard van 1000 euro is bij aandoeningen net zo duur als eentje die tien keer zo duur is.

Nala

Berichten: 8190
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips eerste keer kijken bij potentieel eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 20:41

Bedankt voor de tip bigone! Die wow factor heeft ze wel, haha. In ieder geval vanaf de foto's.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:46

Maak een lijst wat je droompaard moet kunnen en voor karakter moet hebben.
Ga kijken, voelen en stel vragen. Maak filmpjes, foto's.
Ga dan weg en bekijk welke dingen dit paard heeft dat past bij je lijst.

Als je dat niet doet, val je voor een fijn lief koppie dat totaal niet bij ie wensen past. :D

Nog mooier om een paar paarden te bekijken en te vergelijken.

Ga dan nog eens terug. Kijk of je hem nog steeds leuk vind.want sommige karaktertrekken kunnen heel irritant zijn Neem iemand anders mee om te kijken.

En als je hem dan nog leuk vind, koop hem onder voorbehoud van goed keuring voor sport.. laatdan voor zekerheid bloed afnemen. Bij veel keuringen standaard om te bewijzen dat paard geen pijnstillers of verdoving heeft gehad.