Hoe deed jij dat verkoop/pensioen (oudere) pony naar groter

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Byffie
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Hoe deed jij dat verkoop/pensioen (oudere) pony naar groter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 15:47

Hoi Bokkers,

Hier een moeder van een 7 jarig meisje wat graag een rijpony wil. Op dit moment rijdt ze lekker op de manege en dat gaat prima. We kunnen een pony samen met een weidemaatje aan huis hebben op z'n vroegst volgend jaar (dan is ze 8). Een collega heeft een c pony M2, lief, verkeersmak etc. die we dan misschien wel over kunnen nemen alleen is de pony 20 jaar (haar dochter heeft er dan van 8-13 jaar op gereden).

Nu ik er zo over nadenk vind ik het wat lastig. Een oudere pony leerpony voor een beginner is natuurlijk fantastisch. Alleen hoe ga ik dat doen?
Je hebt een pony en een weidemaatje, maar als je de oudere pony verkoopt dan is deze 25 jaar. Het lijkt me ook niet helemaal eerlijk. We kunnen hier maar twee pony's houden (4800 m2 aan weiland).

Want rond de 12/ 13 jaar, als mijn dochter van de paardensport blijft, komt er een grote pony en later misschien een paard? Ik kan niet alle pony's houden. Ik neem aan dat jullie ook de pony's weer hebben verkocht?
Het voelt voor mij vreemd aangezien je bij een kat of hond het dier houdt tot de dood scheidt. Alleen ik kan het niet waarmaken voor een 20 jarige?? Of ik moet dan het weidemaatje wegdoen? Of kan ik beter toch naar een jongere c pony?

Graag wissel ik hierover met jullie van gedachten. Alvast bedankt voor de reacties.
Laatst bijgewerkt door Byffie op 26-05-19 16:10, in het totaal 2 keer bewerkt


Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe deed jij dat verkoop/pensioen (oudere) pony naar groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:53

Het klinkt alsof het het handigst zou zijn een jongere pony (Shet?) als weidemaatje te kopen, en dan díe te verkopen als de oudere pony te klein wordt. Dan kan daarna de oudere pony z'n pensioen bij jullie hebben als gezelschap voor de volgende rijpony.

rien10
Berichten: 14618
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:53

Mijn dochter heeft een A pony geleased tot haar 11e (ze was klein voor haar leeftijd). Toen een D pony voor haar gekocht. Die pony is nog uitgegroeid naar E. Ze heeft de tussenfase dus overgeslagen. En de eerste pony was niet ons eigendom.

Foaly
Berichten: 4813
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:54

Een jong weidemaatje nemen en die verkopen als je dochter de oude pony ontgroeid is? Dat dan de oude pony het weidemaatje wordt van de nieuwe pony?

Lijkt mij de meest handige (en eerlijke) oplossing

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

fedjeraketje
Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:55

Zou je niet een paardje op de groei kunnen kopen. Dan kan ze als ze uit de oudere leerpony is gegroeid, verder met de jongere pony en kan je de oude leerpony aanhouden als weidemaatje.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:56

Zo’n mooie leerpony lijkt mij ook ideaal en zou er dan voor kiezen om inderdaad bij grotere pony deze pony aan te houden als weidemaatje. De keuze voor weidemaatje kan je nu daar dus ook aanpassen zodat je over 5 jaar een weidemaatje hebt die nog goed te verkooen is.
Maar het kan ook zijn dat je dochter over 3 jaar al toe is aan grotere pony en deze pony gewoon nog zeer gewild is als leerpony bij ander gezin. Beetje C-pony zonder gebreken hoeft nog lang niet afgeschreven te zijn als 20+

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:56

Ik zou zelf een dier kopen 'voor het leven', als omstandigheden dit toelaten. Zo dus ook een paard of pony voor mijn toekomstige kinderen.
Na 5 jaar een paard wegdoen omdat het kind eruit gegroeid is voelt alsof je een broek koopt en die weg doet omdat het kind het niet meer past. Maar we hebben het over een dier. Met gevoel. Die een band aan kan gaan met mensen. Die waarschijnlijk ook een band áán gaat met mensen.

Waarom kijk je niet voor een paardje waar langer mee gewerkt kan worden? Paardrijden is niet alleen rijden, maar ook genieten van je paard op andere manieren.

Dit is uiteraard mijn visie hierop en ik weet dat deze niet door iedereen gedeeld wordt, maar ik zou het persoonlijk niet over mijn hart kunnen krijgen om een dier op te kopen om te rijden en als ik er niet meer mee kan rijden het dier maar weer weg te doen. Zo bouw je natuurlijk nooit een relatie op met een dier en ontdoe je jezelf van de verantwoordelijkheden die ook komen kijken bij een huisdier: het bieden van een plaats als het dier op een oude leeftijd komt.

capopjekop
Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:58

Ik heb zelf een grote c pony en 2 shetten. Uiteindelijk werd ik te groot maar kreeg het niet over mijn hart om ze te verkopen. Dus ik ben toen gaan mennen en liet jonge meiden op mijn ponys rijden. Zelf reed ik zo nu en dan paarden van andere mensen bij. Maar ik had geen tijd om dat structureel te doen dus ik ben toen helemaal gestopt met rijden. Ik vind uiteindelijk de band met mijn dieren belangrijker dan rijden. Maar ik kan me voorstellen dat dat anders is als je iedere maand flink moet betalen voor stalling.

Inmiddels is de oudste alweer 21. Ze was een half jaar toen ik haar kreeg.

Je kan ook een pony kopen en een plek aanbieden voor een pensionpony. Als je duidelijk meldt dat het plekje beschikbaar is tot er een grotere moet komen voor dochter. Of je kunt eerst een paar jaar een pony leasen en dan een grotere maat kopen

troi
Berichten: 17001
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoe deed jij dat verkoop/pensioen (oudere) pony naar groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:00

Een bejaarde pony doorverkopen is om een hele serie redenen lastig. Als je dat echt wilt kun je beter voor een jonkie gaan.

anjali
Berichten: 15041
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe deed jij dat verkoop/pensioen (oudere) pony naar groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:21

Als je denkt dat je kind snel uit de pony gaat groeien,kun je er misschien beter eerst een leasen?Als je een oudje koopt is het wel sneu als die straks weer wegmoet.Overigens zijn oude ponies de beste,en veilige,leermeesters voor een kind.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Hoe deed jij dat verkoop/pensioen (oudere) pony naar groter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 16:46

Ik vind de optie van Fedjeraketje wel heel goed. Een wat jonger dier dat groter wordt als weidemaatje en later de rollen omkeren. Anders idd een klein shetje, die lopen toch wat minder snel in de weg.

Byffie
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 11:22

Als eerste bedankt voor jullie reacties! Helaas door omstandigheden stond bokt even op de laatste plaats.
Nu toch even mijn reactie.

Uiteraard weet ik dat dat het hebben van paarden en pony's niet alleen om rijden gaat er is zoveel meer. Mijn intentie is wel om een rijpony voor m'n dochter te kopen of te leasen. Bedankt voor de tip over het leasen! De oudere pony van mijn collega heeft maar twee baasjes in haar leven gehad. Ze hebben zelf veel ruimte en misschien willen de pony misschien ook wel houden? Dan zou leasen misschien ook wel fijn voor hun zijn. Dus ik ga het voorstellen. Hoe wil mijn collega anders borgen dat de pony op één plekje oud kan worden?
Mocht leasen niet lukken dan kijken we verder om ons heen en is een grotere pony wat handiger. Mijn dochter hoeft niet per se volgend jaar een pony. Dat kan ook latger

Zelf rijd ik sinds kort ook paard. Dus ik zou ook iets kunnen doen met de combinatie (klein)paard/e pony en een kleinere pony.

Nou ja in ieder geval bedankt voor jullie reacties.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anjali, Annash, ardanwan, dierenfan, GabberGill, IASCrawler, Lian, Patriesje en 57 bezoekers