[Help] Help! rouwende pony bijt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Paulaa_xx
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-19

[Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 17:08

Beste allemaal,

Ik heb zojuist een bokt account aangemaakt omdat ik voor het eerst sinds ik paarden heb een vraag heb waarop ik het antwoord niet weet. Mijn pony is haar beste maatje op oudjaarsdag plotseling verloren. ze heeft tijd gehad om afscheid van hem te nemen en heeft 24/7 over hem gewaakt. Nu is hij een paar dagen geleden opgehaald door de rendac en lijkt ze de draad enigszins weer te hebben opgepakt. Ik vind het normaal dat ze van slag is, dat zal de komende tijd wel zo blijven, maar wat ik vreemd vind is dat ze bijt. Hoort dit ook bij rouw? ik kon hier niets over vinden op internet. ze staat op dit moment alleen, we willen niet te veel in 1 x voor haar veranderen en zijn bang dat een nieuw maatje net als wij ook afgewezen wordt.
heb gelezen dat sommige paarden het fijn vinden om in zo'n periode wat extra aandacht te krijgen, maar daar heeft mevrouw heel duidelijk geen behoefte aan.

wat is jullie ervaring met rouw? en voornamelijk dan ook met een rouwend paard dat bijt..
ze heeft wel eens eerder gebeten, maar dit doet ze eigenlijk alleen als ze pijn heeft of extreem humeurig is.


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:12

Hoe is ze tegen de andere paarden?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:15

Welkom op bokt!
Ik verplaats je topic naar het subforum "paardenpraat" daar past het beter.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Eileen_
Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:44

Bedoel je dat ze jou/ andere mensen bijt?
Wat ik vaak zie gebeuren is dat mensen een paard zielig vinden en daardoor (bewust of onbewust) meer toe laten dan normaal, minder consequent dus. Hierdoor vindt een paard minder leiderschap in persoon en kan er dus een (tijdelijke) gedragsverandering optreden. Dit komt vooral veel voor bij 'rescue horses' of een paard met een verwonding, maar dat kan ook zeker in zo'n geval als dit gebeuren natuurlijk.

Ik zeg niet dat dit bij jou het geval is, maar het zou kunnen. In ieder geval heel belangrijk dat je bijten, trappen etc niet toe laat. Hoe zielig ze ook is :)

Iris82
Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:46

Wat ook kan is dat ze in het bijzonder wel de behoefte heeft aan een ander paard en dat ze juist ongelukkig wordt van alleen staan.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 17:48

Paarden rouwen niet, dat kennen ze niet. Als ze alleen staat zal ze een kudde missen, dat is wat anders.

Anoniem

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:00

Paarden kunnen zeker wel rouwen.

Toen mijn pony overleed werd mijn merrie juist super aanhankelijk. Dus ik heb geen idee, ben wel benieuwd wat anderen zeggen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:04

Myrthe3 schreef:
Paarden kunnen zeker wel rouwen.

Toen mijn pony overleed werd mijn merrie juist super aanhankelijk. Dus ik heb geen idee, ben wel benieuwd wat anderen zeggen.


Paarden leven op instinct en in het hier en nu. Rouwen valt daar niet onder.

TheWelsh
Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:07

Malle1970 schreef:
Paarden rouwen niet, dat kennen ze niet. Als ze alleen staat zal ze een kudde missen, dat is wat anders.


Hier ben ik het totaal niet mee eens!!
Bij mij op stal verloor een merrie haar veulen van een paar dagen oud. Zij heeft afscheid genomen.
Toen zij later beviel van een ander veulen, mocht dat veulen pertinent niet gaan liggen van de merrie. Gevolg natuurlijk dat het veulen doodmoe werd want moeder voorkwam steeds dat het veulen ging liggen.
Haar vorige veulen was namelijk gestorven toen het lag.

Pas toen mijn vriendin erbij bleef en zorgde dat het veulen wel kon gaan liggen en de merrie doorkreeg dat het veulen gewoon weer opstond, liet de merrie het toe dat het veulen zo af en toe ging liggen.

On topic:ik zou toch een paard erbij gaan zetten. Zodat je paard afleiding heeft en weer een "kudde."

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:14

Paulaa_xx schreef:
Beste allemaal,

Ik heb zojuist een bokt account aangemaakt omdat ik voor het eerst sinds ik paarden heb een vraag heb waarop ik het antwoord niet weet. Mijn pony is haar beste maatje op oudjaarsdag plotseling verloren. ze heeft tijd gehad om afscheid van hem te nemen en heeft 24/7 over hem gewaakt. Nu is hij een paar dagen geleden opgehaald door de rendac en lijkt ze de draad enigszins weer te hebben opgepakt. Ik vind het normaal dat ze van slag is, dat zal de komende tijd wel zo blijven, maar wat ik vreemd vind is dat ze bijt. Hoort dit ook bij rouw? ik kon hier niets over vinden op internet. ze staat op dit moment alleen, we willen niet te veel in 1 x voor haar veranderen en zijn bang dat een nieuw maatje net als wij ook afgewezen wordt.
heb gelezen dat sommige paarden het fijn vinden om in zo'n periode wat extra aandacht te krijgen, maar daar heeft mevrouw heel duidelijk geen behoefte aan.

wat is jullie ervaring met rouw? en voornamelijk dan ook met een rouwend paard dat bijt..
ze heeft wel eens eerder gebeten, maar dit doet ze eigenlijk alleen als ze pijn heeft of extreem humeurig is.

Heel naar dat haar maatje plotseling overleden is, maar een paard is een kuddedier en paarden die alleen staan ontwikkelen vaak afwijkend gedrag. Zet er zo snel mogelijk een ander paard bij/naast.




Myrthe3 schreef:
Paarden kunnen zeker wel rouwen.

Toen mijn pony overleed werd mijn merrie juist super aanhankelijk
. Dus ik heb geen idee, ben wel benieuwd wat anderen zeggen.

Jouw merrie heeft toch maanden alleen gestaan? Net wat ik zeg, heel logisch dat paarden dan afwijkend gedrag gaan vertonen.

koeien op de weg...

Anoniem

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 18:23

2 maand...

Paulaa_xx
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-19

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 10:10

Ja ze staat op dit moment nog alleen. In de dagelijkse omgang is ze vriendelijk en als vanouds, zoals met voeren en op stal zetten. Maar zodra je haar aandacht wilt geven dan bijt ze. Ik weet niet of ze dit ook bij andere paarden zal doen.

Paulaa_xx
Berichten: 3
Geregistreerd: 06-01-19

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 10:12

Maar ik sta het bijten trouwens niet toe, ze weet volgens mij ook dondersgoed dat het eigenlijk niet mag. Maar inderdaad moet ik dan misschien wel zo snel mogelijk een nieuw maatje voor haar zoeken.


Hevonen
Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [Help] Help! rouwende pony bijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:25

Paarden en andere dieren kunnen wel degelijk rouwen. Ze stoppen met spelen, zonderen zich af, of vertonen ander afwijkend gedrag. Soms kan dat zelfs erg lang duren.

Als het kan zou ik wel zo snel mogelijk een ander paard of pony als gezelschap regelen. Dat maakt het gemis niet goed, maar geeft haar iets anders om mee bezig te zijn.

Sterkte!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler, Siers83 en 138 bezoekers