[Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 15:16

@inkepink, galop traint mijn moeder inderdaad aan de longe, en als ze gereden word staat mijn moeder in het midden om de stemhulp te geven.
Ze pakt het allemaal zo leuk op.

Vandaag was het alweer 1,5 week geleden dat er iemand op heeft gezeten.
Maar dat maakt voor Tani niets uit, gewoon opstappen en rijden.
Ze was vandaag iets gespannen vanwege de koeien naast de bak, die waren flink aan het vervelen.
Maar Tani komt terug in tempo en blijft bij de ruiter, echt een heel fijne eigenschap gezien ze dalijk door mn moeder gereden zal worden en die heeft nogal wat mankementen waardoor een snel paard niet wenselijk is.

Vandaag met een zweepje gereden, even aftasten wat ze wel en niet kan hebben aangezien ze erg ril is bij haar achterhand, maar het word een beetje saai want ook dit accepteerde ze gewoon en gaf de gewenste reactie.
Ook beide kanten een galopje mee gepakt, dat gaat nog niet vanzelf maar wat doet ze haar best!

Aanloopje voor de galop :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linkergalop
Afbeelding

En nog een fijne draffoto
Afbeelding

Die witte vlek op haar linkerzij zorgt wel voor een vertekend beeld, maar ach, je kan niet alles hebben.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 18:27

Gister konden we eindelijk weer eens in de buitenbak werken, we zijn wel een beetje verwend met ons kleine binnenbakje.

Ze liep heel fijn!
Afbeelding
Afbeelding

Galop aan de longe gaat er ook steeds meer op lijken
Afbeelding

En vandaag mocht ze onder het zadel weer aan het werk, jammer genoeg was het hondenweer dus zijn we maar binnen gebleven.
Gewerkt aan een iets hoger tempo en iets minder in de hand laten zakken.
Ze was een keer flink geschrokken van de koeien, maar blijft toch super luisteren.
Het achterbeen gaat nu met momenten al meer naar voren komen, erg leuk om te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Bijna een echte dressuurprikker :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galop laten we binnen even achterwege, ze deed dat braaf maar heeft echt nog te weinig balans dus dat pakken we lekker in de buitenbak op.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 19:18

Ik kom ook volgen. Wat een leuke merrie! Ik vind dat wit ook heel aansprekend en ze loopt mooi!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 20:10

Wat gaat ze goed vooruit!! Mooi om deze vorderingen te zien. Goed bezig :)

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 19:13

@emj_23: leuk dat je ook komt volgen! Bedankt voor de complimenten, mijn moeder heeft de link van dit topic en vind het echt heel leuk om al die positieve reacties te lezen.

@ lizz: dank je, leuk dat het duidelijk te zien is dat Tani zo vooruit gaat.

Voorlopig word Tani 2x per week gereden, en 1x of 2x per week gelongeerd, dat ligt eraan hoe mijn moeder zich voelt.

Helaas was het weer vandaag niet zo geweldig, dus toch maar weer in het binnenbakje gewerkt.
Ze had in het begin behoorlijk wat spanning door de wind en de koeien, maar door haar wat meer aan het werk te zetten (volte verkleinen-vergroten, overgangen en wat schakelen) heeft ze vandaag weer grote sprongen gemaakt.
Zo hebben we haar voornamelijk rechtsom heel fijn kunnen krijgen, wat echt haar moeilijke kant is.

Ook hebben we gewerkt aan het volgen van de hand richting halsstrekken, dit vind ze nog heel moeilijk want ze heeft graag een wat zwaardere verbinding aan de voorkant.
Stapje voor stapje, maar ze liet echt goede dingen zien vandaag en het gaat stiekem wel kriebelen om haar ook op wedstrijden uit te gaan brengen.
Ze komt steeds mooier in horizontaal evenwicht, en het dragen van de ruiter gaat haar ook steeds makkelijker af.
Onze dank naar de amazone is groot, rustige vrouw, veel lef en enorm kritisch op zichzelf _/-\o_

Afbeelding

Het neusje mag er wat meer uit, maar ze is wel mooi rond over de gehele bovenlijn.
Afbeelding

En dat achterbeen komt steeds meer naar voren, zo blij met dit paard!Afbeelding

Ik hoop dat mijn moeder zich ooit nog goed genoeg gaat voelen dat ze er zelf ook op kan rijden, want het kriebelt bij haar ook enorm.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:18

Wat een leuke merrie ! <3 Ik zie potentie !
Heerlijk zo'n actief beenwerk ! :D

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:24

ow ik vind haar zoo gaaf he...ontwikkeld ook super! ik voorzie knotjes, wit dekje en ruiter in pak :+

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:24

Wat een leuk dier. Zou zeker niet misstaan in de dressuurring :D Hier ook een hackey onder het zadel ( v.black Challenger), sensibel maar heerlijk dier om mee te werken. Afbeelding
Afbeelding

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 19:44

Wat leuk al die enthousiaste reacties!

@luffwinny: ook al zo'n knapperd! Wat doe je er zoal mee?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 19:52

different1 schreef:
Wat leuk al die enthousiaste reacties!

@luffwinny: ook al zo'n knapperd! Wat doe je er zoal mee?

Ze doet nog niet zoveel, ze is nog jong ( bijna 4 jaar). Ze is beleerd voor de kar en is sinds kort onder het zadel. De bedoeling is straks te gaan starten in de dressuur.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 20:05

Ohwwww ik volg je natuurlijk al op fb maar sam wat een geweldig leuk dier!!!!! En petje af! Van mager lang dier na iets wat er super gaaf uit ziet zeker onder het zadel!!! Geniet er van maar dat moet goedkomen

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 20:11

@luffwinny: leuk! Beleerd voor de kar geeft een fijne basis vind ik, nu al meerdere paarden gekend die pas later onder het zadel komen en dat heel makkelijk oppikken.
Leuk dat je ook de dressuur ermee in wilt!
Hoe groot is ze?

@eefje: hé, leuk dat je dit topic hebt gevonden. Ze knapt hard op hè?
Zulke paarden, maar ook zulke ruiters/amazones zijn goud waard.

Annepann

Berichten: 4
Geregistreerd: 26-12-18

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:09

Ik volg ook! Wat een heerlijk dier om te zien en wat leuk om te zien en lezen dat ze zo goed vooruit gaat :)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:47

different1 schreef:
@luffwinny: leuk! Beleerd voor de kar geeft een fijne basis vind ik, nu al meerdere paarden gekend die pas later onder het zadel komen en dat heel makkelijk oppikken.
Leuk dat je ook de dressuur ermee in wilt!
Hoe groot is ze?

@eefje: hé, leuk dat je dit topic hebt gevonden. Ze knapt hard op hè?
Zulke paarden, maar ook zulke ruiters/amazones zijn goud waard.

Het is inderdaad wel fijn dat ze voor de kar had gelopen al was ze niet de makkelijkste met zadelmak maken. Ze is nu ongeveer 1.62 , zal mooi zijn als ze ongeveer naar de 1.65 uitgroeit. Hoe hoog is die van jullie? Hoe zit het met knie actie bij die van jullie? Die van ons krijgt alleen veel knie actie als ze gespannen is, als ze ontspannen is valt het mee.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:54

Waarin was ze niet de makkelijkste met zadelmak maken?
Mooie maat heeft ze!

Tani is maar 1.52, gelukkig krijgt ze wel behoorlijk wat massa nu.
De knie-actie blijft goed aanwezig, maar inmiddels gaan de beentjes ook mooi naar voren ipv alleen maar omhoog.
Wij vinden dat alleen maar leuk, je mag best de hackney blijven zien.
Als ze aan het halster gelongeerd word is het een ander verhaal, dan duwt ze haar onderhals erop, schoft naar beneden en gaan de pootjes alleen maar heel snel omhoog :')

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 16:09

Afgelopen woensdag was het weer rij-dag :D en deze keer was het weer mooi genoeg om het in de buitenbak te proberen.
"Helaas" was het wat druk, en heeft Tani met 2 andere paarden in de bak gelopen.
Ik vind het altijd prettiger om dat rustig op te bouwen, maar we hadden even geen keus en Tani liet zich super braaf rondsturen.
Ze vond het wat spannend als de andere paarden op haar afkomen.

Ze heeft weer een heleboel geleerd, en op het eind waren de andere paarden al een stuk minder spannend.
We zijn meer dan tevreden over hoe het ging, lieve Tani doet het toch maar weer!
Afbeelding

Vandaag zijn we weer lekker ontspannen in het bos wezen wandelen, dat paard word een top buitenrij-paard, kijkt nergens naar.

Trotse eigenaresse <3
Afbeelding

En dochterlief heeft er ook nog een stuk mee gewandeld, dan is Tani zo voorzichtig :+:
Afbeelding

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 18:37

Vandaag weer mooie stappen gemaakt, nu alleen in de buitenbak.
Een pasje zijwaarts, galop en een stukje op straat uitgestapt.

In het begin gooide ze haar tong over het bit, ze word voorlopig met lage neusriem gereden ivm kaal plekje op het neusbeen, maar dat vind ze toch minder prettig dan een gecombineerde neusriem.
Ze liet zich wel gewoon sturen, maar we willen het niet aanleren dus de neusriem een gaatje strakker en het was over.(ze word niet afgebonden hoor)

Losdraven
Afbeelding

Meer oppakken
Afbeelding

Pasje naar voren
Afbeelding

Galop!
Afbeelding

En ook buiten, alleen van het terrein, heel braaf <3 Afbeelding

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:03

Niet zo flauw he nan kan best op bokt

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:08

Die galop ziet er al weer een heel stuk beter uit!

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 16:25

@eefje: ik heb geen toestemming gevraagd, vandaar dat ik haar gezicht bewerk ;) zal eens vragen wat ze ervan vind.

@neonlight: niet gek hè? Ze bied zo ontzettend veel aan! 2x per week is echt wel even de max voor Tani, ze gaat elke keer weer zo hard vooruit maar daar moet je geen misbruik van maken.
Echt een heerlijk paard, vol werklust en go, maar op stal kan mijn dochter uren tutten en staat ze bijna te slapen.

We krijgen ook louter positieve reacties op haar van mensen op stal, dat ze zo lief is en dat ze zo mooi kan lopen, echt leuk!

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 16:32

Vandaag een klein feestje, ik heb mijn Black 8 jaar, en Tanione is exact 6 maanden van mijn moeder *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 21:30

Hier werden we weer blij van!
Afbeelding

Op beide handen gegalopeerd, werd ze erg enthousiast van.
Wat een fijne merrie.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 20:22

Het prinsesje heeft en week rij-vrij.
Ze doet het zo boven verwachting goed, dat we overvragen willen voorkomen.
Ze mag deze week dus andere dingen doen, vandaag een sprongetje, en dat ging ook weer beter dan de vorige keer.
Een springwonder zal het nooit worden, maar voor de afwisseling is het leuk en ze wordt er blij van.
Afbeelding
Afbeelding

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 20:41

Ik heb met Tanione gewerkt, ik stuur je een PB!

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: [Volg] hackney merrie Tani, van fokmerrie tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 21:03

Wat leuk! Pb terug gestuurd.