Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 00:35

@malle1970 dankjewel voor de tips! Galopperen aan de longe kent hij inmiddels dus dat is al een pluspunt. Ik ga ermee aan de slag!!

@daphara lijkt me een leuk plan! Volgens mij zijn er redelijk wat inderdaad

@bigone dankjewel, de vitaminebrok kwam vaker voorbij. Ik ga kijken voor de pavo vital en testen hoe hij daarop is. Bloed en mest wil ik inderdaad ook nog gaan testen.

@granoek @malle1970 ik ben hier ook benieuwd naar. Inmiddels is Duke er klaar voor om het te leren maar naar waarom meteen de eerste keer ben ik ook nieuwsgierig naar!

Heb nu al zoveel geleerd nav dit topic!


Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:40

Granoek schreef:
Dat van die galop vind ik niet helemaal kloppen. Dexter ís beleerd en die ‘kan’ niet eens galopperen. Heeft bij hem met bespiering te maken maar kan me zomaar voorstellen dat een volslanke zwarte parel zoals die van ts er ook wel eens moeite mee zou kunnen hebben. Sowieso gelijk de eerste dag galopperen snap ik niet goed? Het is toch niet erg dat ze het later pas leren? Of begrijp ik iets verkeerd


Als jij leert fietsen, dan is wat harder fietsen ook veel makkelijker dan langzaam fietsen.
Paarden hebben in het begin moeite met hun evenwicht en balans, een wat hoger tempo is dan makkelijker om gewicht te dragen.

Maar ik weet dat veel mensen beweren dat het niet zo is, en dat is voornamelijk omdat ze niet direct durven te galopperen en daardoor beweren dat het moeilijk is voor het paard. Heel veel wordt beweerd vanuit de angst van de ruiter en niet vanuit de kunde.

limilou
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:07

Buffelduke schreef:
@limilou wauw wat een verschil zeg!! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Mooi in verhouding nu.


lou stond en staat 24/7 in de wei met onbeperkt hooi dus dat is niet veranderd maar ik ben wel overgestapt naar een ander brok met minder suiker, en de appelboom uit de wei gehaald :=

We hebben vooral gevarieerder getraind. Lou staat aan de veluwe en we hobbelden vooral buiten en nu trainen we 2 keer in de week in de bak en verder hebben we een trainingsrondje op de veluwe met veel berg op en berg af en flink tempo er in. en alle andere ritjes zijn nog lekker lang leven de lol naar buiten +:)+

limilou
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:22

Malle1970 schreef:
Granoek schreef:
Dat van die galop vind ik niet helemaal kloppen. Dexter ís beleerd en die ‘kan’ niet eens galopperen. Heeft bij hem met bespiering te maken maar kan me zomaar voorstellen dat een volslanke zwarte parel zoals die van ts er ook wel eens moeite mee zou kunnen hebben. Sowieso gelijk de eerste dag galopperen snap ik niet goed? Het is toch niet erg dat ze het later pas leren? Of begrijp ik iets verkeerd


Als jij leert fietsen, dan is wat harder fietsen ook veel makkelijker dan langzaam fietsen.
Paarden hebben in het begin moeite met hun evenwicht en balans, een wat hoger tempo is dan makkelijker om gewicht te dragen.

Maar ik weet dat veel mensen beweren dat het niet zo is, en dat is voornamelijk omdat ze niet direct durven te galopperen en daardoor beweren dat het moeilijk is voor het paard. Heel veel wordt beweerd vanuit de angst van de ruiter en niet vanuit de kunde.


Daar ben ik het niet helemaal mee eens. lou "kan" nog steeds niet galopperen in de bak terwijl ze het in het bos/berm/straat/noemmaarop zonder problemen doet op stemcommando. Ook verzameld of maar een paar passen heeft ze geen enkele moeite mee maar in de bak blokkeerd dat gewoon

Granoek
Blogger
Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:43

Malle1970 schreef:
Granoek schreef:
Dat van die galop vind ik niet helemaal kloppen. Dexter ís beleerd en die ‘kan’ niet eens galopperen. Heeft bij hem met bespiering te maken maar kan me zomaar voorstellen dat een volslanke zwarte parel zoals die van ts er ook wel eens moeite mee zou kunnen hebben. Sowieso gelijk de eerste dag galopperen snap ik niet goed? Het is toch niet erg dat ze het later pas leren? Of begrijp ik iets verkeerd


Als jij leert fietsen, dan is wat harder fietsen ook veel makkelijker dan langzaam fietsen.
Paarden hebben in het begin moeite met hun evenwicht en balans, een wat hoger tempo is dan makkelijker om gewicht te dragen.

Maar ik weet dat veel mensen beweren dat het niet zo is, en dat is voornamelijk omdat ze niet direct durven te galopperen en daardoor beweren dat het moeilijk is voor het paard. Heel veel wordt beweerd vanuit de angst van de ruiter en niet vanuit de kunde.

Haha ik snap de vergelijking maar ik leer wel eerst lopen voor ik ga fietsen :) het zal qua gewicht dragen wellicht makkelijker zijn maar ik vind het toch een prettiger idee dat het paard eerst kan lopen (stappen) voor ik hem op een fiets zet

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:54

Misschien is het qua ras anders, maar bij kwpners/sportpaarden, sloop je de kwaliteit van de stap heel snel door veel en vaak te stappen onder de man.

Als jij loopt met gewicht op je rug, is het ook handiger om wat harder te lopen om je balans te houden.

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 21:30

@limilou dat klinkt goed. Ik denk ook dat ik nog wel wat winst kan betaling doormiddel van training. Daarin ben ik niet altijd even consequent.

De discussie wanneer wel/niet stappen/galopperen weet ik niet zoveel vanaf. Duke ben ik nu aan het beleren onder goede begeleiding. Dat gaat tot nu toe erg goed.

Ik heb besloten om een pasconsult te laten doen voor een zadel, waarbij de voorkeur uitgaat naar semi-boomloos. Er zijn tegenwoordig veel mooie zadels met een dressuurlook, en stevige zit voor mijzelf. En ik denk dat ik Duke daar ook het meeste plezier mee doe.

Ik heb vandaag weer een vergelijkingsfoto gemaakt. En dit boven een foto in september gezet. Dan kan je goed verschil zien:

[ img ]

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:39

Ik ga ook jullie proces volgen, aangezien wij er ook middenin zitten. Toevallig ook met een haflingerkruising :D

Tot september stonden we bij een boer waar ze nauwelijks bewoog en het lastig was het eten te doseren. Nu staan we 24/7 buiten met eten volledig in de hand en gedoseerd op gras.
Ze had ook een keiharde kap, die is ondertussen door de rantsoenering, magnesiumcitraat en het meer bewegen op een klein stuk na helemaal zacht. Zien haar ook regelmatig bokkend door de wei scheuren, wat we van haar niet kennen :D Hier zijn de korte manen gewoon puur omdat ik dat leuk vind, niet om schuren oid

Wat ik hier ook al eerder las, sinds ze op deze manier buiten staat, zien we haar ook vaker even van het verse hooi gaan eten en dan rustig een dutje gaan doen. 't is niet meer 200% focus op eten. Superfijn om te zien van je paard <3

[ img ]
Ja de eerste foto is gespiegeld, maar 't ging om het penske te vergelijken :P

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 21:46

Wat leuk!! Praat gezellig mee zou ik zo zeggen!

Die eerste foto ziet ze er het beste uit vind ik. Bij de laatste foto staat 2019 maar dat moet een ander jaartal zijn denk ik of niet?
De middelste ziet ze er ook flink overbouwd uit, goed bezig dat het eten nu gereguleerd wordt!

Duke scheurt ook nu geregeld door de bak, ben ik ook echt niet van hem gewend.

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:48

Oh typo'tje :D Die eerste was ze eigenlijk juist op haar dikst, na die foto is ze van het koeienkuil af gegaan. En ik moet eens leren rechte foto's te maken :')

Net even alles wat beter doorgelezen en ik ga echt met interesse volgen. Toevallig is galop in de bak en aan de longe bij ons ook een probleem (en ik ben buiten een beetje een schijtluis om het veel rechtuit te doen).

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 22:08

Hoppit schreef:
Oh typo'tje :D Die eerste was ze eigenlijk juist op haar dikst, na die foto is ze van het koeienkuil af gegaan. En ik moet eens leren rechte foto's te maken :')

Net even alles wat beter doorgelezen en ik ga echt met interesse volgen. Toevallig is galop in de bak en aan de longe bij ons ook een probleem (en ik ben buiten een beetje een schijtluis om het veel rechtuit te doen).


Oh dan is het de hoek van de foto denk ik! Is inderdaad niet zoals die anderen. Maar het gaat om het idee!

De achterhand is al wel weer veel meer in verhouding. Zo op de foto lijkt het dat ze nog wel dikker te zijn op haar hals/borst. Klopt dat? Bij mij heeft geholpen om azijn over het hooi te doen. Toen is die echt veel afgevallen door het snel afvoeren van gassen.

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:12

Do explain? :D hoe doe je azijn over hooi en wat is daar dan het functioneel nut van?

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 22:34

Voor als ik het verkeerd uitleg mag iemand mij verbeteren. Maar wat ik altijd begrepen heb is dat azijn de stofwisseling versnelt. Dit zorgt ervoor dat zich minder gassen ophopen en de gassen sneller weer het lichaam verlaten. Ook helpt het om de kans op koliek te verminderen (als je paard hier bijvoorbeeld gevoelig voor is). Ik heb 1,5 maand azijn gegeven. Ik heb natuurazijn gebruikt maar je kan ook appelazijn gebruiken. Wanneer je het hooi geeft sprenkel je er wat azijn over heen. Bij Duke was dit gewoon een flinke scheut. We deden met 1 liter fles ongeveer een week. Ik geef het niet zelf dat doet de staleigenaar. Die had ook een paard staan die dit ook kreeg. Bij zowel duke als dat paard zag je werkelijk vermindering van gassen. Ik merk aan duke dat hij nu weer last krijgt dus ik denk dat ik het ook even weer ga proberen.

Wat ik nu de komende tijd nog mee bezig ga:
* vitaminebrok (plus eventueel magnesium)
* zadelpasser erbij
* eventueel osteopaat erbij
* er komt iemand bij Duke die met paarden kan praten (ben benieuwd)
* galop onder het zadel

Als iemand nog aanvullingen heeft, tips, commentaar dan hoor ik het graag. Sta echt overal voor open.
Een voedingsschema bijhouden gaat helaas niet (met afwegen en dergelijke) omdat we op een pensionstalling staan en niet kan wegen. Echter overleg ik wel regelmatig met de eigenaar over de voeding en bespreken we wat wel/niet goed is. Niks is ze te gek dus dat is super.

linda2008
Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:38

Ik weet niet of het echt vergelijkbaar is, omdat mini’s geen “sobere dikzakken” zijn, maar misschien heeft iemand er iets aan dus ik deel mijn verhaal toch :j
Hier moeten regelmatig pony’s “op dieet” en dan vooral als ze het voorjaar lekker van de wei hebben genoten maar klaar gestoomd moeten worden voor een keuring... ze moeten dan weer “strak in pak” komen :=
In eerste instantie word weidegang afgebouwd, want echt niets rijker dan gras helaas... ondertussen word het werken opgepakt, in geval van mijn mini’s is dat vooral wandelen en longeren. En hoe gek het misschien ook mag klinken...... ze krijgen méér eten!
Alleen natuurlijk wel anders eten!
Ik ben geen fan van hooi minderen, dus dat doe ik niet. Maar ze krijgen wel veel pulp gevoerd. Dat is ook ruwvoer en daardoor eten ze ongemerkt toch minder hooi (van hooi krijgen ze een buikje) er gaat haver in voor de actie en ze stappen in hun showseizoen over op voeding met omega369 olieën voor de extra glans, vulling op de rug enzovoort. Daarnaast krijgen ze hun krachtvoer gemengd in lucerne. Dat is ook weer ruwvoer waardoor ze langer met hun krachtvoer bezig zijn (en dus weer minder hooi eten terwijl ze het gewoon onbeperkt tot hun beschikking hebben).
Na enkele weken zie je echt fantastisch resultaat zonder dat ik mijn pony’s dus op streng dieet hoef te zetten....

Nou was deze niet moddervet, maar het verschil is wel degelijk zichtbaar *D

Voor:
[ img ]

Na:
[ img ]

Mer1980
Berichten: 18810
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:15

Wauw Linda, dat moet ik gewoon toveren :D maar wat een verschil zeg.

Ik zit nu in Oostenrijk, maar ga met de oude shet ook eens proberen met azijn te werken, die ruft de halve dag en is moddervet. Het is overigens niet mijn pony, maar ik ben wel degene die voert.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:26

Ik ben vandaag ook begonnen met azijn, ik ben benieuwd. Had het al over het hooi gegooid, tot ik besefte dat ze uit speciekuipen drinken. Kan het daar ook even goed in gooien, scheelt zuur ruikende slowfeeders.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 20:27

Wauw Linda, wat een verschil zeg! Zo mooi om te zien hoe iedereen het op verschillende manieren aanpakt en hoe bijzonder de resultaten dan zijn om te zien. Echt leuk om een groep bij elkaar te hebben nu en om elkaar de verschillen te laten zien.

Ik ben benieuwd hoe het jullie bevalt met de azijn! Of het bij elk paard zo goed werkt.

Ik heb even een mindere 2 weken gehad helaas. Ben al 2 weken eigenlijk niet fit, continu misselijk en buikpijn waardoor ik helaas minder naar stal kon dan ik gewild zou hebben. Normaliter ga ik 6 dagen naar stal en nu 3 a 4 dagen. Uiteraard zit daar kerst en oud en nieuw ook tussen. Ik hoop dat ik me nu deze rare dagen voorbij zijn ook weer het ritme terug krijg en dan kunnen we weer volop aan de bak!

grizzlybear
Berichten: 360
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:47

@linda2008 wauw wat een verschil zeg! Het lijkt wel een ander paard! Prachtig paard ook
@Buffelduke veel succes verder! Hij gaat echt al de goede kant op. :)

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 20:49

Leuk! Ik kan ook mee praten over mijn moddervette Shetje Dante :') .
Hoewel, ze op dit moment er gelukkig goed uit ziet!
Dante stond op foto 1 24´7 op het land.
[ img ]

Momenteel gewoon op hooi.

[ img ]

Never make eye contact with anyone while eating a banana

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 21:41

Dankjewel xmcw!!

Zo caitlin_k die knapt op de eerste foto ook uit zijn vel haha! Ziet er nu ook veel beter uit!

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:10

Hoe is het nu?
Dante gaat nog steeds heel goed :D [ img ]

Never make eye contact with anyone while eating a banana

MissYvette4u
Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:45

Oh linda2008, ik ga jou 'stalken' }> wat een verschil!
Mijn Mini is afgelopen zomer flink aangekomen :roll: mijn eigen schuld ik heb ze op onbeperkt hooi gezet toen de wei zo droog en dor was, en dat was simpelweg te vet hooi voor d'r. Zodra ik dat in de gaten had, heb ik ze op droog hooi gezet (hoeveelheid ook verminderd) maar ons troeleke eet alsof haar leven er van af hangt en deed zich tegoed aan het hooi van het paard waar ze mee samen stond. Die 2 krijgen nu dus apart eten >;) Helaas blijkt ze koliek te krijgen als ze een hele dag op het gras staat dus nu staat ze overdag op een arm stukje wei (strookbegrazing). En als dat nog niet alles is, vermoed ik dat haar zomereczeem ook nog met gras te maken heeft := Oh wacht, er is nog meer: ik kan ze amper beweging geven omdat ze niet 1 nee dames en heren welgeteld 2 losse knieën heeft |( over het algemeen gelukkig geen last van maar ik hoef ze niet te proberen te longeren.
Naast hooi krijgt ze een handje zemelen met hennepzaad, en om er voor te zorgen dat ze de glucosamine opeet een paar stukjes muesli (zonder haver, de Havens Coolmix). Doe ik er een paar vitaminebrokjes doorheen weigert ze te eten.
Voor en na foto's moet ik nog even opzoeken :+

Over dat azijn wist ik niet :)* dat kan ik nog proberen :Y)

Hoeveel hooi geven jullie je Mini of Shet? Ik heb 't ooit 's ergens opgezocht en kwam op 4kg per dag uit..klopt dat?

Faitherr
Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 20:13

Oeh leuk topic ik volg! Mijn haf kocht ik in september 2017 en daar stond heel netjes op het keuringsraport: voedingsconditie: iets te ruim.
Dat was erg zacht uitgedrukt hihi, zelf hard aan de slag gegaan en het viel me mee hoe lang het duurde voordat ze een veeel beter gewicht had. Nu heeft ze absoluut geen overgewicht meer en kan ik haar onbeschaamd een ‘sporthaflinger’ noemen.
Dit heb ik bereikt met strookbegrazing in de zomer, en in de winter 3 porties hooi per dag, stond maximaal een uurtje zonder. 24/7 buiten het hele jaar door, 5 a 6 keer per week beweging (niet alleen rijden, ook longeren, grondwerk, vrijheidsdressuur etc) een vitaminebrokje en verder geen extraatjes. Nu ze wat harder aan het werk gezet word en dus wat meer nodig heeft krijgt ze: vitaminebrokje met daarbij een half bekertje muesli en 2 pompjes lijnzaadolie, onbeperkt hooi uit een slowfeeder in de winter, nog steeds strookbegrazing in de zomer en uiteraard nog steeds 24/7 buiten.
Dit aan sept 2017
[ img ]
En dit is nu:
[ img ]
[ img ]
[ img ]

linda2008
Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Re: Op naar een dunne toekomst, ups en downs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:29

Yvette, daar kan ik echt kort over zijn... onbeperkt hooi!
In het voorjaar gaan ze bij mij allemaal het gras op, word opgebouwd en ook weer afgebouwd als ze naar de keuring moeten. Als ze 24/7 op het gras staan, krijgen ze geen hooi. Maar als ze op een schrale wei staan, of op de paddock ofzo dan krijgen ze onbeperkt hooi. Ik voer zelfs vetter voordroog. Omdat ik gemerkt heb dat ze écht minder gaan “hamsteren” als ze het altijd ter beschikking hebben. Maar in showseizoen bied ik wel meer beweging én meer vervangende maaltijden om ze langer bezig te houden (pulp en lucerne zijn voor mij onmisbaar.)
Zelfs met strookbegrazing zou ik oppassen als ze echt te dik zijn.... gras is gewoon echt dikmaker nr1.... als haar eczeem ook nog eens word aangewakkerd door het gras kun je ook denken aan teveel eiwitrijk voeding. Als ze gevoelig zijn voor eiwitten kunnen ze daar ook jeuk van krijgen.

Hoppit
Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:43

Bij ons gaat het ook de goede kant op, alleen we hadden gisteren wat compassie gehad owv de koude harde wind... Lekker allebei een volle plak voor de nacht en daaropvolgende dag (wel in slowfeeder natuurlijk)... Dikke tamzakken zijn de paddock niet uitgeweest |o De paddock sluit aan op het land, de slowfeeders staan gescheiden in twee aaneengesloten paddocks. Meestal kunnen we het niveau van gelopen stappen wel aan de poepjes doorheen het land zien, nu lag er exact 1 poepje 10m uit de paddock. Zucht, geen medelijden hebben dus ~~}>

Wij merken ook wel dat ze veel gematigder eten nu er continu voldoende is. 't is niet meer als een malle de bak leegschransen. Gewoon lekker wat happen, beetje komen buurten bij ons, dutje doen, hapje doen, ff rondscharrelen, hapje doen in de andere bak, even naar achter rennen, ... Ze zijn veel relaxter en minder gefocusd op eten.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, Cjuan, Diortje_vds, Dries1990, IASCrawler, Macs, OmgiliBot, onpaard, StonedRomy en 82 bezoekers