Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 19:27

Beste bokkers,

Graag wil ik jullie deze video onder aandacht brengen:

Matt Harnacke gaat in deze video op bezoek bij stal Tops in Valkenswaard. Hij laat de locatie zien en de (ik denk) eigenaresse verteld over het stalmanagement van de paarden. Ook verteld ze wat over de paarden zelf.




Ik heb eerlijk gezegd vol verbazing naar deze video zitten kijken. Deels omdat ik het echt een prachtige locatie vind. Deels omdat ik vind dat de locatie ingericht is voor de mens en niet voor het paard. De paardenwereld heeft nog veel om aan te werken.

De stal is prachtig. Alles is mooi afgewerkt. Aan alles is gedacht. Er zijn zelfs twee dierenartsen die fulltime met de gezondheid van de paarden bezig zijn. De paardenstallen zijn mooi groot en er zijn zelfs meerdere (buiten)bakken. De tribunes mogen ook niet ontbreken. Ideaal voor wedstrijden.

Aan het einde van de video laten ze een aantal paddocks zien. Er zijn een aantal zandpaddocks en een aantal graspaddocks. Alles is gedraineerd. De eigenaresse geeft aan dat dit gedaan is omdat het in de winter anders aardig modderig is. Ook geeft ze aan dat de paarden het niet fijn vinden om met het vieze weer buiten te staan. Niet alle paarden komen buiten. Ze vind dat het aan het trainingsprogramma en het paard ligt of het paard wel buiten moet staan. Meestal komen de paarden 1 uurtje buiten. Ze geeft aan dat ze het te risicovol vindt om de paarden buiten te laten lopen.


Ik merk dat ik best wel verdrietig werd van de video. Hoe kan de top van de paardensport zo op mensen gericht zijn en niet op het paard? Ik denk dat deze stal gerealiseerd is voor de mens en niet voor het paard zelf. Ook al ziet het er wel echt prachtig uit.

Ik vind dat paarden minimaal 8 uur buiten moeten kunnen staan om nog een beetje paard te kunnen zijn. Wat er op deze stal gebeurd vind ik eigenlijk bijna een soort van mishandeling. Paarden hebben dan misschien wel een grote box, worden dagelijks gereden en mogen in de stapmolen. Ze kunnen nooit eens echt de benen strekken.

Is het niet eens tijd geworden dat er landelijke regels aangesteld worden die ook echt om het paard gaan? Bijvoorbeeld dat een paard minimaal een x-aantal uren buiten moet kunnen staan.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ik hoop dat het topic trouwens goed staat :)
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 27-11-20 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:30

Money money money... Liever 100 paarden op een hectare proppen zonder weide dan 5 met weide. Schandalig. Ik blijf al lang weg van stallen die niet voldoende weidegang kunnen bieden.

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:33

Ik ben daar 40 jaar geleden eens geweest,toen was het nog niet zo...tja,ik denk er het mijne van

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Billy
Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:34

Das gewoon niet realistisch, jouw wensen... Ruimtetekort, grondsoorten, weer, verzekeringen, wedstrijdschema's....
En wie gaat elke stal controleren?
Daarbij, dat jij 8 uur per dag buiten in welk rotweer dan ook zaligmakend vindt, betekent niet dat het dat ook is... Als ik zie hoe sommige paarden gehouden worden, met d'r poten een dikke laag klei in een paddock hell, dan heb ik liever een stal waar alles goed geregeld is. Ik. Ben nu na 30 jaar paardloos, maar al mijn paarden vonden het heerlijk om in april de wei op te gaan en in sept/ okt gingen ze net zo graag naar binnen..

Goedgekeurd onderschrift :)

Poekkie
Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:36

Tsja ik begrijp wel dat ze die dure paarden niet samen buiten durven zetten maar toch lijkt het me niet leuk voor een paard zo. Nooit eens echt kunnen lopen of spelen.

Bij ons lopen ze in de zomer buiten en in de winter 10-14u buiten en de nacht binnen. Alhoewel de mijne van heel de dag geen poot uitsteekt en bij de hooibak blijft hangen, zie ik dat de rest wel eens even de benen strekt of met elkaar zit te klieren. Volgens mij is dat mentale aspect erg belangrijk voor het paard, ook al geeft dat dan kans op een kras hier en daar.

Ik ga wel mee met de reactie voor mij dat ik buiten in de modder echt niet fijn vind en dan ook liever een stal zou prefereren. Maar dus nog liever wel overdag buiten op een droog stuk :)
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 27-11-20 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:36

Schrijnend is het.

tita
Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:37

Wie ben jij om te bepalen dat paard minimaal 8 uur buiten moet komen?

Wat wil je bereiken met dit topic?
Dit wordt reltopic, laat anderen met rust en kijk naar jezelf

30-11-2015
03-07-2018

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 19:38

@Billy Ik weet dat het ook niet realistisch is hoor! Maar ik neem aan dat jou paarden niet 23/7 binnen staan in een stal waar weinig contact is met soortgenoten. :o Ik zeg ook niet dat een paard 8 uur per dag in de regen moet staan. Het is vaak genoeg droog in Nederland. Ik mis aan deze stal gewoon het stukje paardenwelzijn. Al is wel aan echt alles gedacht voor de paarden. Behalve het sociale contact en vrije beweging voor het paard zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:38

Wat een korte lontjes hier toch direct.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:40

DeMolenhoek schreef:
Wat een korte lontjes hier toch direct.


Schrijnend is het.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 19:41

tita schreef:
Wie ben jij om te bepalen dat paard minimaal 8 uur buiten moet komen?

Wat wil je bereiken met dit topic?
Dit wordt reltopic, laat anderen met rust en kijk naar jezelf

Hoezo moet dit een reltopic worden? Jammer dat je gelijk zo reageert ;)

Ik wil dit onderwerp onder de aandacht brengen omdat er blijkbaar nog steeds stallen zijn die het paardenwelzijn op het sociale aspect en vrije beweging voor het paard niet op orde hebben. Terwijl de laatste tijd paardenwelzijn zo goed in het nieuws komt.

Minoes
Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:41

Ik zou mijn paard hier ook niet willen hebben staan. Sociaal contact en op eigen initiatief de benen kunnen strekken is zo belangrijk voor hun mentale gezondheid..

Kijk bijvoorbeeld naar Jill Huijbregts, een grand prix ruiter die wél haar paarden lekker buiten zet iedere dag.


Billy
Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:43

Maureen95 schreef:
@Billy Ik weet dat het ook niet realistisch is hoor! Maar ik neem aan dat jou paarden niet 23/7 binnen staan in een stal waar weinig contact is met soortgenoten. :o Ik zeg ook niet dat een paard 8 uur per dag in de regen moet staan. Het is vaak genoeg droog in Nederland. Ik mis aan deze stal gewoon het stukje paardenwelzijn. Al is wel aan echt alles gedacht voor de paarden. Behalve het sociale contact en vrije beweging voor het paard zelf.

Als je gelezen had weet je dat ik geen paard meer heb. Mijn paard stond in de winter wel 23/7 binnen, duwde bijna het hek eruit als ze in de paddock stond. Op het land kon niet in de winter..
Paard vond het prima..

Goedgekeurd onderschrift :)

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 19:45

Billy schreef:
Maureen95 schreef:
@Billy Ik weet dat het ook niet realistisch is hoor! Maar ik neem aan dat jou paarden niet 23/7 binnen staan in een stal waar weinig contact is met soortgenoten. :o Ik zeg ook niet dat een paard 8 uur per dag in de regen moet staan. Het is vaak genoeg droog in Nederland. Ik mis aan deze stal gewoon het stukje paardenwelzijn. Al is wel aan echt alles gedacht voor de paarden. Behalve het sociale contact en vrije beweging voor het paard zelf.

Als je gelezen had weet je dat ik geen paard meer heb. Mijn paard stond in de winter wel 23/7 binnen, duwde bijna het hek eruit als ze in de paddock stond. Op het land kon niet in de winter..
Paard vond het prima..

Ja maar jouw paard stond in de zomer ook gewoon een aantal uur buiten. Bij deze paarden gebeurd dat waarschijnlijk niet. En prima dat jij je paarden zo hebt gehad. Ik kaart hier alleen aan hoe ik mij hierover voel.

swartbeessie
Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:46

Ik ben het met je eens TS. Er worden afwegingen gemaakt die zeker niet vanuit het paard worden gemaakt.

Een cultuuromslag zal vrees ik nog een heel poos op zich laten wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:46

Minoes schreef:
Ik zou mijn paard hier ook niet willen hebben staan. Sociaal contact en op eigen initiatief de benen kunnen strekken is zo belangrijk voor hun mentale gezondheid..

Kijk bijvoorbeeld naar Jill Huijbregts, een grand prix ruiter die wél haar paarden lekker buiten zet iedere dag.


Maar die staan ook niet 8buur buiten hoor, die komen 3 keer per dag te stal uit. Paddock wei en stapmolen. Allemaal apart. Ik vind dat ieder dat mooi zelf moet bepalen hoeveel buiten en binnen. Die van mij staat nu ook een uurtje of 4 a 5 buiten afhankelijk van het weer. En hij wil heel graag naar binnen om 4 uur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:48

Minoes schreef:
Kijk bijvoorbeeld naar Jill Huijbregts, een grand prix ruiter die wél haar paarden lekker buiten zet iedere dag.

Die staan ook geen minimaal 8 uur buiten en al helemaal niet samen.
Soms is dat ook gewoon niet realistisch.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:48

Gewoon naar buiten met die beesten. Kan prima.
Maar mensen zetten paarden in hun uppie op een zandpostzegel van 20 bij 20, in het beste geval met een hooinetje erbij dat na een halfuur op is, en gaan dan zeggen dat 'hun paard het buiten niet leuk vindt en aan de poort staat te trippelen'. No oliebol, Sherlock.

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:50

Minoes schreef:
Ik zou mijn paard hier ook niet willen hebben staan. Sociaal contact en op eigen initiatief de benen kunnen strekken is zo belangrijk voor hun mentale gezondheid..

Kijk bijvoorbeeld naar Jill Huijbregts, een grand prix ruiter die wél haar paarden lekker buiten zet iedere dag.

Zet zij ze wel lang buiten dan? Volgens mij ook maar even.

Ik ben hier vaker geweest al, prachtige stal, en paarden komen in ieder geval buiten, gaan stukken rond stappen en noem maar op.

Edit; maar deze paarden samen, gaat echt niet. Bij de vet check daar is het al soms drama.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 16214
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-20 19:51

Misschien moet ik mijn 'ik vind dat paarden minimaal 8 uur buiten zouden moeten staan' iets bijstellen naar 4 uur. 8 Uur zou natuurlijk ideaal zijn. Dit is vaak niet haalbaar. Maar ik ben het er nog wel mee eens dat paarden minimaal een aantal uur per dag 'paard' moeten kunnen zijn. Dus lekker buiten kunnen scharrelen met soortgenootjes. Met of zonder draadje ertussen.

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:53

Ik vind dit op en Tops een mensenstal. Met een stel brommers in de rekken waar ze een rondje op crossen en waar vooral geen modder of krasje op mag komen. Afspuiten na gebruik, drogen en weer de stalling in. Management zal best goed zijn maar niet voor paarden.

Over de IJssel

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:55

Maureen95 schreef:
Misschien moet ik mijn 'ik vind dat paarden minimaal 8 uur buiten zouden moeten staan' iets bijstellen naar 4 uur. 8 Uur zou natuurlijk ideaal zijn. Dit is vaak niet haalbaar. Maar ik ben het er nog wel mee eens dat paarden minimaal een aantal uur per dag 'paard' moeten kunnen zijn. Dus lekker buiten kunnen scharrelen met soortgenootjes. Met of zonder draadje ertussen.

Waarom bijstellen? Vanwege de sociale druk hier op Bokt?
Ik vind dat je groot gelijk hebt. Minimaal 8 uur, maar bij voorkeur nog langer naar buiten.
Maar dan wel met een plek waar ze droog kunnen staan, dus ze in ieder geval de keuze hebben.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:55

Ach nee, Maureen, niks bijstellen. Als dat jouw visie is, is dat jouw visie en moet je je daar niet vanaf laten brengen. Het is al zo moeilijk om in de paardenwereld een stem van verandering te laten weerklinken, omdat onze wereld nu eenmaal een stugge, logge wereld is, waar je vooral niet te veel aan de heilige huisjes mag komen. Ik gok dat we binnen de 2 pagina's de stelling dat dit beter is dan 24/7 tot de knieën in de blub ook wel zullen zien passeren.

denisesilver
Berichten: 2874
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:56

Maureen95 schreef:
tita schreef:
Wie ben jij om te bepalen dat paard minimaal 8 uur buiten moet komen?

Wat wil je bereiken met dit topic?
Dit wordt reltopic, laat anderen met rust en kijk naar jezelf

Hoezo moet dit een reltopic worden? Jammer dat je gelijk zo reageert ;)

Ik wil dit onderwerp onder de aandacht brengen omdat er blijkbaar nog steeds stallen zijn die het paardenwelzijn op het sociale aspect en vrije beweging voor het paard niet op orde hebben. Terwijl de laatste tijd paardenwelzijn zo goed in het nieuws komt.

Je kan het hier wel onder de aandacht brengen, maar daar bereik je, zeker bij de grotere stallen, niks mee.

Als ik je een tip mag geven; richt je op de stallen die het wel goed doen (in jouw ogen). Carl Hester heeft zijn paarden op de wei met soortgenoten, Anky idem.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Daihyo
Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:58

Ja inderdaad Gini. Want een middenweg tussen 24/7 op stal of 24/7 in de modder schijnt bij sommige mensen niet tot de opties te behoren :+

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Century, CitrusBliss, Dries1990, Earth, esje01, Eva1975, Ilse_C, Iris_Casper, KikiCelinevs, paardje2013, Saranghea, Sydney_Zorro en 87 bezoekers