[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:15

Toppers zijn jullie, alle 4. Doet me denken aan de uitspraak die iemand hier jaren geleden had laten tattoo-eren: Feel the fear and do it anyway.

Mooi voorbeeld van hoe je door jezelf te managen, je paard kunt managen.
Bij mijn arabierig typje werkt het net zo: hoe losser ik haar laat, hoe beter het gaat. Zeker als ze wil gaan hipsen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-20 20:16

Maflinger_S schreef:
Toppers zijn jullie, alle 4. Doet me denken aan de uitspraak die iemand hier jaren geleden had laten tattoo-eren: Feel the fear and do it anyway.

Mooi voorbeeld van hoe je door jezelf te managen, je paard kunt managen.
Bij mijn arabierig typje werkt het net zo: hoe losser ik haar laat, hoe beter het gaat. Zeker als ze wil gaan hipsen.


Dankje <3 Dat is zeker een mooie uitspraak en past inderdaad goed bij hoe ik me voelde tijdens die rit! :D
Ja precies, vaak als je ze strakker houdt dan bouwen ze alleen maar meer spanning op.



Ik heb nog wat bijzonders te vertellen! :D Ik was vandaag (voor de gein) naar de spirituele beurs gegaan met twee vriendinnen van me. Een van die vriendinnen is behoorlijk spiritueel en de andere vriendin en ik waren sceptisch zoals ik altijd ben met dit soort dingen. Maar goed ik zag dus op een gegeven moment een vrouw, een waarzegster, zitten en ik had gelijk zoiets: met haar MOET ik praten! Iets trok me naar haar toe. Dus ik ben bij haar aan tafel geschoven en zij heeft wat kaarten voor mij gelegd. Het werd al snel bizar hoeveel ze goed had, zonder dat ze mij kende of dat ik haar kende, ik was echt beetje in shock. En toen hadden we het over paarden en uiteindelijk over Zara en toen zei ze: jouw paard vindt het heel fijn als je tegen haar praat, ze vindt dat je een fijne stem hebt...... DAT IS PRECIES WAT DE PAARDENFLUISTERAAR/READER OOK ZEI!

Confession schreef:
Zara zegt dat ik haar soms niet op een goede manier kalmeer en dat ze het fijn vindt als ik tegen haar praat, want dat vindt ze wel kalmerend.


Ik vond dat wel echt heel bijzonder en werd er bijna emo van :') De paardenfluisteraar kreeg dat namelijk toen heel duidelijk door van Zara en vandaag was dit ook het enige wat de medium heel duidelijk doorkreeg, waarvan ze vond dat ze het me moest vertellen. Echt gek!

Ik ben nu bewust meer tegen Zaar gaan praten de laatste tijd en het werkt echt 100%. Woensdag toen het ritje zo spannend was werkte het en vandaag hebben we weer een buitenrit gemaakt en kwamen we weer een aantal enge dingen en drukte tegen en elke keer wilde Zaar een sprint vooruit doen, maar dan praatte ik met/tegen haar en dan was de spanning meteen klaar. Zo fijn! <3

Heb echt het gevoel dat mijn band met Zara op een veel dieper level nu zit dan dat het ooit heeft gezeten. We zijn echt een team geworden. Waar het eerst ik en Zaar tegen elkaar was, is het nu ik en Zaar met elkaar. Ik hoop echt dat we dit vast kunnen blijven houden. :+:

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:30

*\o/* *\o/* *\o/*

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 10:59

Gisteren heb ik voor het eerst in mijn leven een westernles gereden (niet met Zaar)! Ik was er al heel lang benieuwd naar en nu ik met minder druk Zara probeer te rijden vond ik het een mooi moment om me er eens aan te wagen. Het beviel me enorm goed! Ik zat op een heel chill en braaf paard, ik had er gelijk een vertrouwd gevoel op en dat heb ik eigenlijk al jaren niet meer gehad met vreemde paarden. Ik moest echt alleen weer naar het gaspedaal zoeken. Ik ben namelijk Zara gewend en als je bij Zaar al net iets anders gaat zitten gaat ze al naar voor, ik ben door Zara dus heel erg voorzichtig gaan rijden. Het paard van gisteren had wat meer aansturing en overtuiging nodig. :+ Ik was te voorzichtig volgens de instructrice, het voelde ook echt raar voor mij om een paard echt been te moeten geven. :')

Maar het beviel me zo goed dat ik nu 1x in de maand een lesje bij die stal ga volgen. Het is best duur daar dus vaker dan 1 keer in de maand gaat me financieel niet lukken. Het lijkt me ook leuk om dit tijdens het volgende weideseizoen onder de man op te pakken met Zara. Tijdens het stalseizoen kan ik haar dan vanaf de grond al wat western cues aanleren. :D

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:21

Oeh, westernles, helemaal mijn ding. Gaaf dat je het leuk vond.

Bij welke instructrice was je? Bij Krista?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 15:23

Nee bij Sanghita bij Fair To Horses in Bleiswijk :D Ik weet niet of je haar kent, maar ik vond haar heel fijn!

YellowLemon
Berichten: 73
Geregistreerd: 27-08-20

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:30

Even een volgje! :-) Wat heerlijk om jullie avontuur te lezen en hoe jullie elkaar meer en meer vertrouwen.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:00

Sanghita ken ik wel. Daar heb ik bij gelest toen zij nog les gaf in Voorschoten, een aantal jaar geleden. Ik was toen na een pauze van 20 jaar weer begonnen met rijden, op een westernmanege. Ik reed daar vaak op Oma, een quarter van 17, en op mafje, die was toen 4. Mafje was toen een privépaard dat in de lessen gebruikt werd. De eigenaren gingen verhuizen naar het buitenland dus toen mafje te koop kwam, heb ik haar gekocht. Mafje bleef daar wonen en ik ben nog ongeveer een jaar verder blijven lessen bij Sanghita.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 10:00

YellowLemon schreef:
Even een volgje! :-) Wat heerlijk om jullie avontuur te lezen en hoe jullie elkaar meer en meer vertrouwen.


Welkom! :D Super leuk dat je volgt!

Maflinger_S schreef:
Sanghita ken ik wel. Daar heb ik bij gelest toen zij nog les gaf in Voorschoten, een aantal jaar geleden. Ik was toen na een pauze van 20 jaar weer begonnen met rijden, op een westernmanege. Ik reed daar vaak op Oma, een quarter van 17, en op mafje, die was toen 4. Mafje was toen een privépaard dat in de lessen gebruikt werd. De eigenaren gingen verhuizen naar het buitenland dus toen mafje te koop kwam, heb ik haar gekocht. Mafje bleef daar wonen en ik ben nog ongeveer een jaar verder blijven lessen bij Sanghita.


Leuk dat je ook bij haar gelest hebt! En tof dat je op die manier aan je paardje gekomen bent. Het paard waar ik zondag op reed was geloof ik ook een privépaard van iemand die ingezet wordt voor de lessen. Ook een quarter. Fijne gangen hebben die zeg, heerlijk vlakke draf.

----

Ik heb gister denk ik voor het laatst op Zara gereden voor de komende tijd. Ik heb met mezelf de afspraak gemaakt dat ik niet op haar ga rijden als het weer buiten onrustiger wordt en als de paarden op stal staan. Zara wordt dan namelijk ook heel onrustig en ik wil alleen maar positieve ervaringen opdoen met rijden op Zara en niet onnodig spanningen opzoeken. De paarden gaan denk ik dit weekend of in ieder geval volgende week naar stal en het weer wordt vanaf morgen slechter, dus het is klaar nu denk ik. En we hebben het gister prima in de bak afgesloten, dus ik ben tevreden :j Van het voorjaar weer opnieuw oppakken en in de tussentijd wil ik gaan focussen op dubbele longe, dressuur aan de hand en western cues aanleren. Mocht ze aankomende herfst of in de winter onverwacht toch heel rustig zijn, dan stap ik misschien wel een keertje op, maar ik heb het voor mezelf en voor Zaar geen verplichting of verwachting gemaakt.

Verder heb ik zo'n snack/speelbal aangeschaft voor Zara zondag, maar ze snapt er helemaal niks van. :') Ze heeft er een paar keer tegen aan geduwd met haar neus, maar er gebeurde niet snel genoeg wat voor haar dus ze was er al snel klaar mee. Hoe kan ik die bal aantrekkelijker voor haar maken? Ik had er snoepjes en muesli in gedaan, maar ik vond het zelf al vrij lastig om er iets uit te krijgen, dus snap wel dat Zara het te veel moeite vindt. :+

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:15

Misschien worteltjes/appeltjes erin?

Vind het wel echt heel goed van je dat je zo veel rekening met haar houdt, daar kunnen nog veel andere mensen wat van leren :j
Hopelijk gaat het deze winter minder impact hebben op haar, die 'stress' is natuurlijk ook niet fijn voor haar :(:)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 16:06

Het helpt al enorm dat je jezelf geen druk oplegt dat je "moet" rijden dit najaar! Dat neemt vaak al veel spanning weg. Wie weet wat voor fijne momenten zich nog voordoen, en ook als het er niet van komt gaan jullie je zo te lezen prima vermaken! :)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 14:38

Cera_D schreef:
Misschien worteltjes/appeltjes erin?

Vind het wel echt heel goed van je dat je zo veel rekening met haar houdt, daar kunnen nog veel andere mensen wat van leren :j
Hopelijk gaat het deze winter minder impact hebben op haar, die 'stress' is natuurlijk ook niet fijn voor haar :(:)


Ik heb worteltjes geprobeerd, maar ze heeft het nog steeds niet door :+ Ik had Zara wel wat intelligenter ingeschat haha. Of het boeit haar gewoon niet :=

En thanks! Ik probeer ook de laatste tijd bewust alles wat ik doe met Zara ook echt voor haar te doen en niet voor mezelf. Zij moet er beter van worden en op haar gemak en gemotiveerd zijn, ik vind alles wat we samen doen toch wel leuk :D

Jessica_K schreef:
Het helpt al enorm dat je jezelf geen druk oplegt dat je "moet" rijden dit najaar! Dat neemt vaak al veel spanning weg. Wie weet wat voor fijne momenten zich nog voordoen, en ook als het er niet van komt gaan jullie je zo te lezen prima vermaken! :)


Precies, wie weet komt er wel een moment dit stalseizoen dat ik er wel op kan, maar dat zie ik dan gewoon als een cadeautje en ik ga er gewoon niet op hopen. :D We gaan ons inderdaad wel prima vermaken er is echt nog zat te doen en genoeg om aan te werken vanaf de grond.

---

Update

Vorige week had Zara weer zo enorm last van haar hengstigheid, ze was er echt weer helemaal door van streek en super panisch. Ik heb nu wel de juiste manier gevonden om haar te kalmeren als ze explosief is. Omdat ik geen zin heb om mijn manier van aanpak opnieuw te typen, deel ik even het bericht dat ik via whatsapp naar Zara's verzorgster stuurde vrijdag. :+

"Hi! Ik zat even te bedenken hoe ik dat probleem dat je woensdag had met Zaar aanpak, dus ik heb dat gister even voor mezelf geanalyseerd. Ze begon gister namelijk ook erg gestrest in de binnenbak. Ze wilde eigenlijk meteen gaan rennen. Wat ik dus doe is een training maken met het gedrag van Zara die dag. Dus als ze laat zien dat ze wil rennen dan is dat prima, maar dan maak ik er een training van. Ik laat (in)stappen dan ook maar achterwegen, want als ik dat af moet dwingen bij haar dan veroorzaak ik alleen nog maar meer stress. Dus wat ik gister heb gedaan, is dat ik haar meteen vroeg om te galopperen, dus ze mag doen wat ze zo graag wil doen, maar op mijn commando en met de regel: ze mag niet afsnijden en ze moet de kant op lopen die ik wil. Dan vraag ik haar na een rondje of twee naar draf en dan laat ik haar een paar passen draven en dan vraag ik meteen weer galop (want dit wil ze dan nog steeds graag). Eigenlijk vraag ik telkens draf en galop en probeer ik mijn galopcue te geven voordat ze zelf al in galop aanspringt. Dus als je ziet dat ze na 2 passen draf al aan wil galopperen dan kan je prima na twee passen gewoon al weer de galop cue geven. Op een gegeven moment zul je zien dat ze langer kan draven en dan vraag je haar naar stap en doe je hetzelfde. Paar passen stap en dan zal ze eigenlijk vrij snel weer willen aandraven dus je vraagt heel snel nadat ze in stap is gegaan al weer om draf. En je kunt dit ook doen met tempowisselingen in draf als ze eenmaal voldoende gekalmeerd is. Dus laten draven maar als ze aangeeft dat ze hard wil dan laat je haar op jouw commando een middendraf doen 1 zijde en dan de volgende lange zijde weer een arbeidsdraf of juist een verzamelde draf en dan weer de volgende lange zijde middendraf. Leg ik het een beetje begrijpelijk uit?

Oja en als ze echt als een kip zonder kop de bak door gaat, bijv. doordat er paarden over het erf lopen of omdat het regent, fluit haar naar je toe of klop op je bovenbeen (cue voor "komen"). Beloon met voer als ze bij je is en doe vervolgens een touch oefening om haar aandacht te verplaatsen. Ze kan de touch oefening met een pion en met de handvat van een zweep. Je zet dus een pion voor haar neer of je houdt de zweep voor haar, zegt "touch" en dan als ze met haar neus het voorwerp aanraakt belonen met voer. Als ze dan haar focus weer bij jou heeft hervat je de training. Uiteindelijk liep ze gisteren met haar neus over de vloer sjokkend door de bak. Als ze dat doet heel veel belonen met stem en de training stoppen."

Dat dus. :+

Side note: in de winter straks als ze koud van stal komt probeer ik wel eerst 5 min. van te voren even aan de hand in te stappen als ze weer zo'n bui als deze heeft en normaal instappen er niet in zit. :j We willen geen blessures natuurlijk.

Verder gaat Zara vanaf donderdag weer op stal. Ik ben best wel nerveus eerlijk gezegd, ik hoop zo erg dat ze niet gestresst wordt en zich gewoon kalm houdt en gedraagt op stal. Ik ben in ieder geval voorbereid. Ik heb 4 balen hooi van ong. 20kg klaar liggen, ik hoop dat ik daar 2 weken mee door kan. Van het weekend mag ik wilgentakken snoeien bij mijn grootouders, dus die kan ik dan dit weekend ook in stal hangen. Verder heeft ze en liksteen en dus die snackbal waar ze niks van snapt in stal. Misschien als ze bijna heel de dag op stal staat dat ze vanzelf met die bal gaat klooien. :D

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 11:17

Sinds gisteren staat Zara weer op stal. Toen ik aankwam stond ze alweer woest te schrapen en te trappen met haar voorbeen tegen de deur, maar dat was pas toen ze mij zag, want toen ik aan kwam lopen en ze nog niks doorhad stond ze in eerste instantie niks te doen geloof ik. En daarbij waren alle paarden gister op stal onrustig en gefrustreerd, dus het hoort er even bij. Alsnog ben ik er wel heel onrustig over, heb gisternacht en afgelopen nacht ook heel slecht geslapen erdoor en allemaal stressvolle dromen erover gehad. :\

Ik heb gister twee hooinetten opgehangen, 1 gevuld met het kuil dat ze van stal krijgt dat gevoerd werd toen ik er was (ong 3 kilo denk ik), dus dat was fijn, kon ik het even in een net doen. En 1 hooizak met mijn eigen hooi ongeveer 5 kilo. Ik zag hoe snel ze dat net met kuil van stal naar binnen slurpte, terwijl de mazen vrij fijn zijn van dat net, dus ik maak me best wel zorgen over dat ze alsnog een groot deel vd dag zonder ruwvoer staat, omdat ze haar netten zo snel leeg eet. Ik hoop heel erg dat als ik zo op stal kom vanmiddag dat er nog een laagje hooi in de hooizak zit.

Daarbij vindt ze haar buurman niet zo gezellig, ik hoop dat dit veranderd naarmate ze aan elkaar gewend raken, maar hier maak ik me dus ook alweer druk om. Ik maak me echt om alles druk op dit moment en dat straal ik natuurlijk ook weer uit naar Zara die zich vervolgens dan ook weer druk gaat maken. Dus ik maak me ook weer druk om het feit dat ik me druk maak. :') Ik haat het dat ik zo'n stresskip ben af en toe, ik moet het gewoon allemaal de komende tijd even aankijken hoe het loopt ipv nu al beren op de weg zien. Maarja, makkelijker gezegd dan gedaan...

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:43

Relax, jullie kunnen dit.

En wat de voerbal betreft, maakt het in eerste instantie super makkelijk. En ga dan combineren met moeilijker, kleine stapjes. Komt vast goed.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:34

Misschien heb ik het gemist, maar wat is eigenlijk de reden dat ze op stal staan? Is het echt 24/7 of komen ze ook een paar uur buiten nog? 24/7 op stal is voor geen enkel paard ideaal, en al helemaal niet voor een stressgevoelig paardje...

Het is niet mijn bedoeling je je nog rottiger te laten voelen en hoop dat mijn bericht niet dat effect heeft. Maar vraag me wel af wat de reden is van deze keuze, zeker gezien je het op alle andere vlakken zo goed geregeld hebt voor je pony.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:02

Confession schreef:
Ik heb trouwens nog een vraag aan jullie!

Het weideseizoen komt bij onze stal nu helaas langzaamaan tot een einde. Dit betekent dat Zara binnenkort weer heel de dag op stal staat, aangezien ik echt geen zin meer heb om Zara te verhuizen (wat eerst wel het plan was om na het weideseizoen te doen). Zara doet het goed nu en ze lijkt op haar plek en ik kom al 7 jaar bij deze stal en ik voel me gewoon erg op mijn gemak hier. Maar het stalseizoen bij deze stal betekent wel dat ze slechts 3 uur buiten in de paddock komen per dag. Verder is er geen onbeperkt ruwvoer, maar krijgen ze 3x per dag kuil gevoerd (op de grond, niet in netten, dus Zara heeft het vrij snel op) en 2x krachtvoer. Niet echt helemaal ideaal voor Zara dus. Ik ben dus een "Zara Entertainment Plan" aan het bedenken om het winterseizoen in stal zo aangenaam mogelijk voor haar te maken, maar ik kan hiervoor nog best wel jullie input gebruiken. :D

Wat ik tot nu toe heb bedacht:

- Ik koop zelf een baal hooi en voer nog 3-5 kg hooi elke dag zelf bij in een net met hele fijne mazen in de avond, zodat ze in ieder geval in de nacht wat te doen heeft.
- Liksteen ophangen
- Ik wil een voerbal kopen (zo een die je op de grond legt met 1 klein gat erin) waar ik dan voor ik weg ga muesli, stukjes wortel, ed. in kan doen zodat ze daar ook nog even mee bezig kan zijn als ik weg ben
- Ik koop Pavo HayChunks en gooi die ook in hooinet of doe ze in een apart klein hooinet (die zijn wat lastiger uit elkaar te halen)

Dit is dus denk ik vooral voor de nacht, want ik denk dat Zara dit alles (behalve de liksteen natuurlijk) tegen de tijd dat het ochtend is wel weer op heeft, maar dan krijgt ze weer kuil gevoerd en haar eigen krachtvoer door de staleigenaresse, dus dan heeft ze ook weer even een uurtje wat te doen. Dan kan ze hopelijk overdag tot 15 uur (wanneer ze de paddock in gaat tot 18 uur) nog een beetje aan haar stro knabbelen en afleiding zoeken bij wat er overdag op het erf gebeurd (ze krijgt een hoekstal bij de deur met zicht op het erf). En dan na 18 uur kom ik natuurlijk om haar beweging te geven en nog heel even in de paddock te zetten.

Maar mijn vraag is:
Hebben jullie nog meer creatieve ideeën waarmee ik Zara deze winter in stal kan entertainen?

Als het trouwens echt niet goed gaat op stal en Zaar wordt ongelukkig, zal ik alsnog naar een andere stal moeten gaan zoeken, maar ik wil echt zo graag blijven waar ik nu sta.


Even gequote van Confession, ze komen dus zo'n 3 uur buiten per dag door de stal, Jessica_K. Ze zullen op stal komen omdat het gras te kort wordt, de wei te nat wordt of omdat het te vroeg donker wordt en mensen 's avonds nog wat met hun paard willen doen en ze daarna niet meer naar de wei willen brengen ( omdat het donker is of omdat ze te warm zijn na het rijden).

Hier gaan ze vanaf maandag allemaal weer op stal, maar dan kunnen ze voorlopig gelukkig nog wel overdag op het weiland.

Confession, probeer je maar niet te druk te maken over de stalperiode, als jij je rustig weet te houden, zal dat op Zara ook inwerken denk ik zo. Dat druk zijn als ze haar baasje ziet heeft Elvee ook vaak als ze op stal staat, ook omdat ze weet dat ze dan voer van me krijgt, zo kan dat met Zaar ook zijn hoor.

Stomme vraag hoor en je hoeft er niet op te antwoorden: Heb je in je verder leven momenteel ook meer stress of alleen om Zara?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 22:26

So far, so good. Zara staat nu drie dagen op stal en de afgelopen dagen is het eigenlijk gewoon enorm goed gegaan. Ze maakt zich helemaal niet druk tot nu toe, ze is zelfs heel erg relaxt. Een beetje te relaxt voor Zara’s doen, dus misschien is dit de stilte voor de storm (om maar weer even lekker pessimistisch te zijn :+ ). Die frustratie die ik donderdag zag toen ik aankwam heb ik vandaag en gister niet meer gezien. Ze hinnikt wel als ze me ziet, maar dat komt ook omdat ik nu steeds een zak hooi met me meebreng. :P Ik vond haar gister en vandaag bijzonder traag, maar wel vrolijk. Ze lijkt content... tevreden. Toen ik vanmiddag aankwam op stal had ze ook nog een net halfvol met haar door stal gevoerde kuil wat ik vrijdagmiddag in het net had gestopt en had opgehangen. Ze snapt dus al dat ze nu, doordat ik haar hooi bijvoer, in principe 24/7 wat te knabbelen heeft dus ze houdt geen eetwedstrijd meer met zichzelf. Heb ook geen voernijd trekjes meer gezien vandaag (ik was er weer tijdens voertijd). Dus volgens mij heeft ze het best wel naar haar zin en dat verbaast me gewoon enorm. Maar over een maand kan ik pas echt zeggen hoe ze het vindt, ik ben wel van Zaar gewend dat ze dingen een week lang prima vindt en in week 2 de ellende begint. :+ We’ll see. Ik geniet gewoon van elke dag dat ze nu lief, leuk en kalm is. Vandaag ook echt superlang geknuffeld samen, ze was zo rustig en open. <3

herr_balou schreef:
Relax, jullie kunnen dit.

En wat de voerbal betreft, maakt het in eerste instantie super makkelijk. En ga dan combineren met moeilijker, kleine stapjes. Komt vast goed.


Ja, ik denk dat ik binnenkort wat meer de tijd moet nemen om haar de snackbal te laten snappen. Misschien moet ik er eerst wat luzerne en muesli in doen inderdaad ipv gelijk grotere brokjes. Ik ga kijken of dat helpt :j

Jessica_K schreef:
Misschien heb ik het gemist, maar wat is eigenlijk de reden dat ze op stal staan? Is het echt 24/7 of komen ze ook een paar uur buiten nog? 24/7 op stal is voor geen enkel paard ideaal, en al helemaal niet voor een stressgevoelig paardje...

Het is niet mijn bedoeling je je nog rottiger te laten voelen en hoop dat mijn bericht niet dat effect heeft. Maar vraag me wel af wat de reden is van deze keuze, zeker gezien je het op alle andere vlakken zo goed geregeld hebt voor je pony.


Ze komt 3 uur per dag buiten, helaas is het in de omgeving hier super lastig om een paard heel het naar door 24/7 buiten te houden (om de redenen die Jet noemt, gras te kort en wei te nat). De bodem hier is gewoon niet geschikt om paarden te houden eigenlijk, dus als er zoveel regen valt moeten de paarden gewoon naar binnen en dan begint helaas het stalseizoen. Ik heb het afgelopen jaar wel geprobeerd op weitjes en mini paddock paradijsjes in de omgeving, maar dat was echt ellende en zowel Zara als ik werden er totaal niet happy van. Van het idee van stal word ik ook helemaal niet happy, maar het is wat het is helaas. Ik hoop gewoon dat we een droog voorjaar krijgen en dat de paarden vroeg in het voorjaar het land weer op kunnen.

Jet schreef:
Even gequote van Confession, ze komen dus zo'n 3 uur buiten per dag door de stal, Jessica_K. Ze zullen op stal komen omdat het gras te kort wordt, de wei te nat wordt of omdat het te vroeg donker wordt en mensen 's avonds nog wat met hun paard willen doen en ze daarna niet meer naar de wei willen brengen ( omdat het donker is of omdat ze te warm zijn na het rijden).

Hier gaan ze vanaf maandag allemaal weer op stal, maar dan kunnen ze voorlopig gelukkig nog wel overdag op het weiland.

Confession, probeer je maar niet te druk te maken over de stalperiode, als jij je rustig weet te houden, zal dat op Zara ook inwerken denk ik zo. Dat druk zijn als ze haar baasje ziet heeft Elvee ook vaak als ze op stal staat, ook omdat ze weet dat ze dan voer van me krijgt, zo kan dat met Zaar ook zijn hoor.

Stomme vraag hoor en je hoeft er niet op te antwoorden: Heb je in je verder leven momenteel ook meer stress of alleen om Zara?


Ideaal dat ze bij jullie nog overdag op het land komen! Hier is het echt gedaan met het land voor nu helaas. :( Het is nu helemaal zacht doordat het door en door nat is en de paarden begonnen het echt kapot te lopen.

Ik probeer inderdaad rustig naar stal te komen en eigenlijk zodra ik Zaar zie word ik ook wel rustig, het is vooral wanneer ik Zaar niet zie dat ik onrustig ben. Ik wil gewoon 24/7 weten of het goed met haar gaat op stal en of ze tevreden is, of ze nog wat te eten heeft, etc. Als ik dan op stal kom en zie dat ze happy is en nog eten heeft dan valt die spanning gelijk van me af.

Ja ik heb op dit moment nog wel meer stress. Er zijn wat onzekerheden rondom mijn baan enzo en daar zit ik ook wel mee in mijn maag, dus ik had gewoon een hele zenuwachtige week deze week.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 22:52

Fijn dat het nu weer goed gaat, dat heb je toch maar mooi te pakken. Ik merkte bij Lou voorheen en bij Elvee nu ook, dat ze na een paar jaar de jaarroutine kennen zeg maar en dat ze dan steeds minder heftig reageren op de stalperiode. Zo kan het met Zara ook zijn natuurlijk. Wie weet blijft ze nu relaxter. En ja, ik vermoedde al dat er bij jou meer speelde en dat Zara dat waarschijnlijk wel opgepikt heeft. Ga nou maar gewoon genieten en leg het naast je neer dat je geen 24/7 bij haar kan zijn om haar te ondersteunen, ze redt zich heus wel.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 10:48

Ja, precies. Zara is ook weer een jaartje ouder en wijzer en ik denk dat ik dat nu ook gewoon merk. Ze is nu 6 jaar dus de zogenaamde "puberfase" is toch echt bijna of zo goed als voorbij.

Ja, ik vind het lastig los te laten, gister at ze weer ineens heel snel en dan maak ik me toch weer zorgen. Vandaag komt dan Zara's verzorgster en ik vind het echt heel lastig dat ik vandaag Zara niet zelf kan controleren. Naja ik kan natuurlijk gewoon naar stal gaan, maar ik vind dat voor de verzorgster niet leuk, want dan komt het over alsof ik haar niet vertrouw en ik vertrouw haar echt wel. Ben gewoon een gigantische control freak. :D Maarja dit is ook een goede mentale training voor mij, mezelf verplichten om het los te laten.

Gister was Zara iets meer "aanwezig" mentaal. Het waaide hard, maar het zonnetje scheen, dus ik wilde graag even een wandeling maken buiten aan de hand samen met Zara's vriendje en mijn stalvriendin. :D Ondanks dat het echt flink waaide was Zaar heel braaf, maar wel alert. Alleen op de terugweg hadden we ineens een mega schrik, want er stonden koeien in de wei en 1 koe vond het heel leuk om mee te rennen met ons (super schattig wel := ). Zara vond dit echter helemaal niet chill (heel erg begrijpelijk :j ) en wilde het op een rennen zetten, dus we hebben weer even getest gister hoe sterk ik ben in mijn armen :') Zara bleef echt wel even doortrekken (haar vriendje raakte nl ook beetje in paniek), maar gelukkig besloot ze toch om bij me te blijven. Ik heb haar naar de koe laten kijken en haar beloont met voer toen ze ietsjes ontspande. Daarna bleef ze wel een beetje zenuwachtig de hele terugweg (de koe bleef ook een heel groot stuk meerennen), maar ze is niet meer geschrokken en luisterde goed naar me. Ze was dus eigenlijk gewoon heel erg braaf en haar schrikreactie vond ik meer dan terecht, alleen had ze naar mijn mening iets sneller uit de schrik mogen komen, want ze was wel een klein beetje dramatisch. :') We zijn de afgelopen weken buiten engere dingen tegengekomen naar mijn mening.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:28

Eigenlijk gaat het dus best goed allemaal, alleen kan jij dat nog niet helemaal geloven?

In loslaten wordt je vanzelf makkelijker naarmate je vaker een positieve ervaring hebt. Met de wisseling van het weer, zie je dat veel paarden weer even moeten wennen. En als het dan waait en er rent een koe mee, dan is dat voldoende reden voor een klein gedoetje. Doet die van mij ook. Gewoon zelf rustig blijven en wat ook goed helpt om spanning af te vloeien is een graasmomentje inlassen.

Mijn arabierig typje had het gisteren ook: door de wind waaide er af en toe iets over het erf bij de buren. Dat kan je niet zien maar wel horen. Dan kan ik mijn paard willen gaan longeren maar dat wordt rennen omdat ze dan te ver van mij af is. Dat doe ik dan dus niet. Dan gaan we met wat balkjes oefenen zodat de focus bij mij is. En er lag wat water in de bak, dus we hebben geoefend met netjes met me meelopen, ook als dat betekent dat we door een plas gaan. Ik pas mijn training aan de omstandigheden aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:24

Confession schreef:
Ja, ik vind het lastig los te laten, gister at ze weer ineens heel snel en dan maak ik me toch weer zorgen. Vandaag komt dan Zara's verzorgster en ik vind het echt heel lastig dat ik vandaag Zara niet zelf kan controleren. Naja ik kan natuurlijk gewoon naar stal gaan, maar ik vind dat voor de verzorgster niet leuk, want dan komt het over alsof ik haar niet vertrouw en ik vertrouw haar echt wel. Ben gewoon een gigantische control freak. :D Maarja dit is ook een goede mentale training voor mij, mezelf verplichten om het los te laten.

Ik herken dit en dacht er eerst ook zo over. Met als gevolg de hele dag een onrustig gevoel. Daarom heb ik mijn weidegenootje op het Hart gedrukt dat het niet mijn bedoeling is haar te controleren, maar dat ik gewoon een controlfreak ben en mn paardjes graag zelf ook zie en me anders onrustig voel. Ik vertrouw haar volledig, het is mijn eigen ding.
Zodra ik me onrustig voel, ga ik gewoon bij ze kijken. Ik krijg elke keer de bevestiging dat het gewoon goed is. Waardoor het steeds een beetje makkelijker wordt om los te laten.
Doe vooral waar je je zelf fijn bij voelt, maar wilde dit toch even met je delen ;). Je hoeft jezelf niet hard aan te pakken, je mag het ook in kleine stapjes doen!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 13:35

Sorry, ik was even afwezig afgelopen week. Had het druk druk druk. :D

Humpiedumpie schreef:
Confession schreef:
Ja, ik vind het lastig los te laten, gister at ze weer ineens heel snel en dan maak ik me toch weer zorgen. Vandaag komt dan Zara's verzorgster en ik vind het echt heel lastig dat ik vandaag Zara niet zelf kan controleren. Naja ik kan natuurlijk gewoon naar stal gaan, maar ik vind dat voor de verzorgster niet leuk, want dan komt het over alsof ik haar niet vertrouw en ik vertrouw haar echt wel. Ben gewoon een gigantische control freak. :D Maarja dit is ook een goede mentale training voor mij, mezelf verplichten om het los te laten.

Ik herken dit en dacht er eerst ook zo over. Met als gevolg de hele dag een onrustig gevoel. Daarom heb ik mijn weidegenootje op het Hart gedrukt dat het niet mijn bedoeling is haar te controleren, maar dat ik gewoon een controlfreak ben en mn paardjes graag zelf ook zie en me anders onrustig voel. Ik vertrouw haar volledig, het is mijn eigen ding.
Zodra ik me onrustig voel, ga ik gewoon bij ze kijken. Ik krijg elke keer de bevestiging dat het gewoon goed is. Waardoor het steeds een beetje makkelijker wordt om los te laten.
Doe vooral waar je je zelf fijn bij voelt, maar wilde dit toch even met je delen ;). Je hoeft jezelf niet hard aan te pakken, je mag het ook in kleine stapjes doen!


Het is me vorige week gelukt om toch thuis te blijven toen het Zara's verzorgster haar dag was. Wel in de avond geappt of alles goed is gegaan, maar het was allemaal in orde, Zara was gewoon relaxt en nu geloof ik het wel dat het goed komt. :D Ik heb nu wel samen met de verzorgster een app waar we in bijhouden hoe Zara's gedrag was en wat we hebben gedaan en hoe onze eigen stemming was. Zo kan ik een beetje in de gaten houden hoe het nou echt van dag tot dag met Zara gaat en ook of alles goed gaat bij de verzorgster (al geloof ik wel dat zij het bij me aan zou geven als het een dagje niet lekker gaat).

Maflinger_S schreef:
Eigenlijk gaat het dus best goed allemaal, alleen kan jij dat nog niet helemaal geloven?

In loslaten wordt je vanzelf makkelijker naarmate je vaker een positieve ervaring hebt. Met de wisseling van het weer, zie je dat veel paarden weer even moeten wennen. En als het dan waait en er rent een koe mee, dan is dat voldoende reden voor een klein gedoetje. Doet die van mij ook. Gewoon zelf rustig blijven en wat ook goed helpt om spanning af te vloeien is een graasmomentje inlassen.

Mijn arabierig typje had het gisteren ook: door de wind waaide er af en toe iets over het erf bij de buren. Dat kan je niet zien maar wel horen. Dan kan ik mijn paard willen gaan longeren maar dat wordt rennen omdat ze dan te ver van mij af is. Dat doe ik dan dus niet. Dan gaan we met wat balkjes oefenen zodat de focus bij mij is. En er lag wat water in de bak, dus we hebben geoefend met netjes met me meelopen, ook als dat betekent dat we door een plas gaan. Ik pas mijn training aan de omstandigheden aan.


Dat is het dus precies :j Het gaat heel goed, maar ik vind het verdacht haha. :=

Zara is veel te relaxt voor haar doen, ze loopt braaf haar rondjes (al wordt ze wel weer wat ondeugender de laatste dagen, maar die ondeugendheid komt vooral uit luiheid heb ik het idee, het is nl werk vermijdend), ze staat heel rustig op stal. Ik krijg zelfs van stalgenoten - die haar twee jaar geleden ook mee hebben gemaakt - te horen dat ze Zara niet meer herkennen, dat ze een heel ander paard is. Dat doet me echt goed, want dat betekent dat ik de afgelopen twee jaar toch iets goed heb gedaan. :D En natuurlijk zijn zowel Zaar als ik weer een paar jaar ouder en wijzer, wat ook onwijs meehelpt.

Het gaat nu dus allemaal best goed. Zara's verzorgster is heel leuk met mentaal werk aan de slag gegaan met Zara. Dus parcourtjes lopen aan de hand met balken en pionnen. Dat denkwerk is echt goed voor Zara, ik merk dat ze daar veel meer behoefte aan heeft dan aan fysiek werk. We proberen het wel een beetje te combineren, eerst denkwerk en daarna nog even de beentjes strekken (of andersom). :D Ik heb vorige week een beginnetje gemaakt met Zara het verschil tussen links en rechts aanleren. Ze kent de touch oefening met pionnen al, dus nu is de bedoeling dat als we "left" zeggen ze de linker pion aanraakt en als we "right" zeggen natuurlijk de rechter pion. Uiteindelijk wil ik de pionnen steeds verder uit elkaar gaan zetten zodat ze echt naar links of rechts toe moet lopen. Het leek me wel grappig om dat aan te leren, misschien heb ik er ooit onder het zadel nog profijt van. :D

Verder is ze zo chill dat ik er afgelopen vrijdag toch weer op ben gegaan. Het zonnetje scheen... dacht ik. Ik zat er net 15 minuten op en toen werd het ineens erg donker en kwam er een bui aan, dus ik heb het maar bij die 15 min gelaten. -O- Zara was wel meer gespannen, ik voelde en zag dat ze een van ouds "ik wil met vier benen in de lucht wegspringen" momentje had. Dit kwam doordat we een tuinhuisje op het erf hebben waar mensen koffie kunnen drinken en er zaten op dat moment mensen in het huisje die gezellig aan het kletsen en lachen waren. Voor Zara is een geluid dat ze niet kan plaatsen enorm eng, dus ik snapte haar reactie volledig. Ik raakte door haar spanning ook wel weer een beetje gespannen, maar ik ben gewoon weer tegen haar aan gaan zitten kletsen en heb haar tussendoor lekker gekriebeld bij haar schoft en "aan het werk" gezet door heel veel gekke wendingen te maken en toen was ze wel weer redelijk chill. Toen kwam de wolk en ben ik afgestapt, maar dus goed afgesloten.

Zondag had ze wel weer een enorm stout Zara momentje. :o Ze deed iets wat ze al bijna twee jaar niet meer gedaan had, nl. op het moment dat ze aan het werk moest in de binnenbak gewoon gaan liggen en niet meer opstaan. Ik vind slimme paarden leuk, maar Zara is soms echt net iets te slim. Ze weet dat als ze gaat liggen en het vertikt om op te staan ze niet aan het werk hoeft, want ik kan haar met mijn kippenarmpjes moeilijk optillen en overeind zetten. Duwen en trekken heeft geen zin. Ik kan gewoon bovenop haar gaan zitten, naast haar staan springen en roepen en ze vertikt het om op te staan. :') Ik vind het enorm grappig, maar het is ook heeeeeeel stout. Ze heeft het nu nog maar 1x gedaan, dus ik moet het even in de gaten houden komende tijd. :j

herr_balou
Berichten: 1449
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:51

Zo'n ligmoment kun je misschien ook proberen uit te buiten. Probeer het op commando te zetten. Probeer haar helemaal plat te leggen, koppel daar ook een commando aan. Of trek eens aan een been. Bedenk het maar. Maak er een oefening van. Wees creatief. Zie er een uitdaging in. Volgens mij ben je daar heel goed toe in staat.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 15:00

Dat is een goed idee, thanks daarvoor! :D Gewoon een kunstje ervan maken, leuke oplossing. :j Ga ik volgende keer mee aan de slag.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 15:11

Hi!

Hierbij weer even een update over hoe het de laatste tijd met Zara is gegaan. Het gaat eigenlijk nog steeds best goed.

We merken helaas nog wel steeds best veel van haar hengstigheid, ookal is het weer kouder. Rondom haar hengstigheid wordt Zara nukkig, opstandig en angstig. Ze wil liever gewoon helemaal niks op die momenten, want alles is al snel te veel voor haar. Dat ze nukkig is en niet zo graag mee wil werken kan ik begrijpen en accepteren, maar haar angstigheid rondom haar hengstigheid vind ik gewoon echt best sneu voor haar. :( Ik zou willen dat ik dat voor haar weg kon nemen, het is echt een kwestie van overprikkeld zijn denk ik zelf.

Qua training zit ik nu op een punt dat ik meer wil met Zaar. We doen best veel dezelfde dingen, herhalingen van dingen die ze al kent, maar ik wil nu echt naar bepaalde doelen toe gaan werken met haar. Ik ben altijd een beetje bang voor doelen stellen, omdat ik dan de neiging heb om druk op ons te leggen, maar ik merk ook dat ik nu zonder doelen niet voldoende motivatie heb soms om Zara echt effectief en serieus te trainen. Ik heb natuurlijk wel doelen in mijn hoofd en dingen waarvan ik zou willen dat Zaar het kan, maar ik heb er geen "deadline" nog aan hangen, waardoor ik mijn doelen soms vergeet of niet zo belangrijk vind. Dus ik ga daar verandering in brengen, maar tegelijkertijd mezelf erin trainen dat ik het kan accepteren als Zara het minder snel oppakt dan ik zou willen en accepteren als het blijk dat iets er gewoon op dit moment toch even niet in zit (omdat Zara het fysiek/mentaal nog niet aan kan, of omdat ik nog niet handig genoeg ben).

Voor deze herst/winter heb ik een paar doelen voor Zara en mezelf opgeschreven:

- Voor het einde van 2020 wil ik Zara de galopswissel in vrijheid aanleren. We zijn al begonnen met dat ze in vrijheid in dezelfde gang van hand wisselt via de diagonaal (ongeveer, meer halve volte ene kant en halve volte andere kant) en ook dat ze op de diagonaal op de X aanspringt in de juiste galop (de galop van de hand waar ze op uit komt).
- Voor het einde van november wil ik haar de vrijheidsdressuuroefening "spagaat" aanleren. Deze oefening hebben we nodig om later de buiging en het compliment aan te leren. Ze vindt het best een lastige oefening en snapt nog niet zo goed dat ik alleen wil dat ze haar voorbenen beweegt, maar we komen al steeds een stukje verder.
- Voor het einde van 2020 wil ik dat ze in vrijheid een vlekkeloze overgang van stap naar galop kan maken, al twijfel ik of ze hier genoeg spierkracht voor heeft op dit moment in haar achterhand, dus als dit uitloopt naar januari is het ook prima.
- Voor het nieuwe weideseizoen (mei 2021) wil ik dat ze een meter springt los (we zitten nu op een nette en beheerste 90cm).
- Voor het nieuwe weideseizoen wil ik dat ze een schouder binnen en een travers aan de hand kan (we zijn al goed bezig hiermee, ik heb haar al aangeleerd dat ze haar billen naar me toe moet draaien als ik naar haar sta, ze vindt het alleen lastig om haar voorkant rechtuit te houden).
- Voor het nieuwe weideseizoen wil ik dat ze een volledige dubbele longe training (30 min.) in ontspanning en met een actieve achterhand kan lopen. Op dit moment ontspant ze vooral in een slome draf en stap, maar dan vindt ze het lastig om haar achterhand er actief onder te zetten. In galop heeft ze meer moeite met haar buikspieren aanspannen en over haar rug lopen. Ik moet dus veel gaan rechtrichten dit stalseizoen. Een doel voor mezelf is ook dat ik handiger wordt met de dubbele lijnen.

Dit is denk ik waar ik nu mee aan de slag ga en dan zie ik wel of er dingen afvallen of bijkomen.

Ik heb ook al een doel voor het weideseizoen 2021 en dat is dat ik waarschijnlijk Zara wil laten dekken. :D Ik heb de afgelopen jaren veel als tip gekregen om een keer met Zara te fokken, omdat een veulen opluchting bij een merrie kan brengen hormonaal gezien. Eerst moest ik er altijd al een beetje om grinniken, want waarom zou ik een tweede Zara willen, 1 Zara op deze aardbodem vond ik genoeg. := Maar ik heb de gedachte nooit helemaal uit mijn hoofd kunnen zetten, ik heb altijd wel af en toe stiekem naar hengsten gekeken. Toen ik afgelopen mei weer tweemaal de vraag kreeg waarom ik niet met Zaar ga fokken en ik Zara's karakter eigenlijk in de tussentijd prachtig ben gaan vinden, ben ik er toch over na gaan denken. Ik zou eigelijk zo graag een kindje willen van Zara, het liefst een hengstje, aangezien ik liever geen hormonale merries meer wil. :') Maarja dat heb ik niet voor het kiezen natuurlijk. Dus ik ben nu toch echt heel erg serieus het fokken met Zara aan het overwegen :j Daarbij is de plek waar ik nu sta daar ook ideaal voor, omdat er verschillende mensen rondlopen met enorm veel fokervaring en er elk jaar minstens 2-3 veulens bij ons geboren worden, waarmee Zara's veulentje dan op zou kunnen groeien. Ik wil het er eigenlijk binnenkort met de staleigenaresse over hebben, om te overleggen of het kan en of zij mij zou willen begeleiden hierin, aangezien zij veel fokervaring heeft. Ik moet het alleen eerst echt 100% zeker weten zelf en ik zit nu op 90% denk ik. :')

Dat waren de belangrijkste dingetjes wel weer denk ik als het op Zara's ontwikkeling aankomt. :D