[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:23

Oei, suf van me, verkeerd gelezen. Linksom verbuigt ze dus teveel in haar hals als ik het nu goed begrijp. Zwaait ze linksom ook meer uit met haar achterhand?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 08:30

Dat zou ik vandaag even goed moeten bekijken op een rechte lijn in de binnenbak. Ik heb haar meestal in de longeercirkel dus dan zie ik niet goed wat haar achterhand doet. Zal vandaag even een stalgenootje mee laten kijken/het laten filmen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:14

Je zou dat op de volte ook ( misschien wel duidelijker dan op een rechte lijn) kunnen zien als je goed kijkt waar de hoeven landen. De achterhoeven landen dan naast ( buiten) de afdruk van de voorhoeven. Het is dan vaak een balansprobleem waardoor ze niet in de goede galop aanspringen.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:43

Confession schreef:
Dat zou ik vandaag even goed moeten bekijken op een rechte lijn in de binnenbak. Ik heb haar meestal in de longeercirkel dus dan zie ik niet goed wat haar achterhand doet. Zal vandaag even een stalgenootje mee laten kijken/het laten filmen.

Doe je weleens werk aan de hand? Ik ben dat aan het leren, en aan de hand kan je ook de schouder wat corrigeren daarin.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 21:46

Nou er was vandaag niet veel te bekijken aan Zara’s galop, want ze had weer een dag dat ze niks wilde behalve stilstaan of als een kip zonder kop de bak door gaan :roll: Dus haar galop was 1 ongecontroleerde bende en niet echt het juiste moment om te kijken hoe ze precies haar achterhand neerzet. Komt morgen of overmorgen dan wel.

@Avalanche, werken aan de hand doe ik inderdaad ook met haar! Merkte daarin afgelopen tijd dat ze rechtsom erg over de binnenschouder wegloopt, maar kan het aan de hand wel goed begrenzen. Ze vindt het wel enorm lastig.

Morgen komt er een paardenfluisteraar, niet omdat ik daar per se in geloof (ik ben veel te sceptisch haha), maar ze was er gister voor een ander paard op stal en had toch wel soms wat interessante dingen te vertellen (die verbazend genoeg klopte en heel specifiek waren?) dus het lijkt me grappig om haar naar Zara te laten kijken. Gewoon om een keer wat anders te proberen (en stiekem een stukje entertainment :o ). Ben heel benieuwd wat Zaar volgens haar te vertellen heeft haha. := Ik heb mijn Facebook volledig afgeschermd zodat ze daar niet op kan kijken en ook kent ze de naam van mijn paard niet en heb haar expres nog helemaal niks verteld over Zaar, dus dit topic gaat ze ook niet kunnen vinden. :P

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:56

Confession schreef:
@Avalanche, werken aan de hand doe ik inderdaad ook met haar! Merkte daarin afgelopen tijd dat ze rechtsom erg over de binnenschouder wegloopt, maar kan het aan de hand wel goed begrenzen. Ze vindt het wel enorm lastig.

Dat doet de mijne ook idd, althans op de binnenschouder vallen, en ik moet de schouder dan wegduwen, zodat ze weer recht op 2 voorbenen komt. Misschien helpt dat? Je moet soms wel super duidelijk zijn daarin. Ik heb een Engels Volbloed, die heel nerveus kan worden en vrij idioot doet dan, en het helpt om haar te kalmeren, en ik doe het voor het rijden vaak.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 23:06

Avalanche81 schreef:
Confession schreef:
@Avalanche, werken aan de hand doe ik inderdaad ook met haar! Merkte daarin afgelopen tijd dat ze rechtsom erg over de binnenschouder wegloopt, maar kan het aan de hand wel goed begrenzen. Ze vindt het wel enorm lastig.

Dat doet de mijne ook idd, althans op de binnenschouder vallen, en ik moet de schouder dan wegduwen, zodat ze weer recht op 2 voorbenen komt. Misschien helpt dat? Je moet soms wel super duidelijk zijn daarin. Ik heb een Engels Volbloed, die heel nerveus kan worden en vrij idioot doet dan, en het helpt om haar te kalmeren, en ik doe het voor het rijden vaak.


Op de binnenschouder vallen is idd het juiste, ik zei het verkeerd. :j Als ik haar naar binnen stel aan de hand rechtsom wil ze ipv te buigen gewoon maar in een diagonale houding gaan lopen (dus een beetje gek wijken wordt het dan haha) of vd hoefslag afvallen. Ik corrigeer nu door mijn zweepje naast haar schouder - hals - hoofd te houden als aanwijzing dat ze niet naar binnen moet vallen. Als dit niet werkt zet ik inderdaad ook wat druk op de schouder, maar Zara is er een die voor druk weg loopt (als in: ze gaat proberen hard naar voren te lopen in de hoop dat de druk dan weg gaat). Soms echt heel frustrerend, omdat ik dan gewoon niet meer weet op wat voor manier ik het dan nog kan vragen aan haar. Meestal geef ik dan ook maar op. :+ Denk dat ik misschien wat fysio oefeningetjes weer mee moet pakken de komende tijd, in stilstand de buiging oefenen voordat ik het lopend aan haar vraag.

——

Update

Nou de horse reader is geweest vandaag en zoals ik al zei ben ik erg sceptisch (ben ik nog steeds), maar ik vond het wel frappant dat uit haar reading precies kwam hoe ik Zara ook observeer en begrijp. Alleen werk en leef ik al drie jaar met Zara en had zij Zaar nog nooit gezien. Ik zal eerst even uitleggen hoe die mevrouw te werk gaat.

Ik zet Zara in vrijheid in de paddock en de reader gaat bij Zara staan en probeert een mentale/spirituele connectie te maken (ook door o.a. haar hand op Zara te leggen). Ze vraagt als eerst of Zara met haar wil praten en probeert op die manier een “gesprek” te voeren met Zara. Zij beschrijft dat dit gesprek eruitziet vooral als flarden van beelden, woorden en gevoelens, etc. die ze doorkrijgt. Ik denk zelf dat dit gewoon dus intuïtie is dat misschien sommige gevoeligere mensen wat sterker hebben dan anderen. Ze gaat dan in stilte te werk, ik denk dat ze zeker wel 45 a 60 min bij Zaar heeft gestaan in stilte, tussendoor alles opschrijvend wat ze door kreeg. Als ze klaar is met praten vertelt ze het verhaal aan mij. Ik zal het verhaal proberen zo beknopt mogelijk samen te vatten, maar de lezers van dit topic weten inmiddels al dat ik daar niet de beste in ben. :') Je mag voor jezelf bepalen of je er in gelooft, ik ben er zelf nog niet helemaal over uit. De reader wist vooraf NIKS over Zaar en NIKS over mij, een totale vreemde dus.

Volgens haar stond Zara op zich wel open voor communicatie, maar was ze lastig om een helder gesprek mee te voeren, aangezien Zara erg hak op de tak is en moeilijk haar aandacht bij 1 ding kan houden. Ze kreeg constant flitsen van informatie van Zara door die lastig bij te houden waren. Zara vertelde de vrouw dat ze het lastig vindt om te focussen, omdat ze alles constant moet zien en weten (ik vond Zaar juist heel rustig bij haar staan in de paddock dus dit moet een gevoel dingetje zijn geweest en niet iets wat die vrouw op dat moment fysiek ervaarde met Zaar). Ze hapert soms, zegt Zaar over zichzelf. :+ Zara vertelt dat ze erg gevoelig is en alles al snel te veel is, te veel prikkels. En bij zo’n prikkel vergeet Zara al gauw wat ze aan het doen was en snapt ze niet hoe ze verder moet, totdat iemand dat duidelijk aan haar verteld. De reader schrijft: “Ik voel bij haar iets in de hersenen, waardoor ze bijv. ineens vergeet wat ze moest doen. Een afleiding, een prikkel, die ervoor zorgt dat ze niet gefocust blijft.”

Zara liet zien dat ze goed is met haar voorbenen, ze liet een beeld van haar voorbenen in een opgetrokken houding zien, alsof ze aan het springen was. Die vrouw zei dat Zara graag hard wil gaan en graag wil springen (klopt trouwens volledig, geef Zara een hindernis en het is een enthousiaste raket die afgaat en niet meer te stoppen is).

Zara zegt dat ze het rijden oké vindt, maar dat het anders moet. Het moet lichter en sneller. Lichter als in minder druk (daar ben ik dus pas ook achter gekomen en daar ben ik nu mee aan de slag), want druk kan ze slecht verdragen. En sneller als in, ze wil snellere afwisseling, maar niet te snel want ze moet het wel kunnen begrijpen. Ze liet ook zien aan de reader dat ze soms stopt/staakt tijdens het trainen en dat ik niet goed daar op reageer en haar niet begrijp. Waarom stop je? Vroeg de reader aan Zara. “Omdat ik dan afgeleid ben en niet meer snap waar ik mee bezig ben” Wat kan je ruiter daar aan doen? “Ze moet me vertellen op die momenten wat ik moet doen, maar dat doet ze niet.” (Klopt, als Zaar stopt of staakt word ik angstig en kan ik haar niet meer vertellen wat ze moet doen, omdat mijn eigen brein dan door de spanning ook staakt). Ook vertelde Zara dat ik beter met haar moet communiceren, maar niet door techniek (als in sturen met teugels of druk met benen of een zweep), maar door gevoel en lichaamstaal. Anders begrijpt ze het niet.

Daarnaast vertelde Zara dat ze soms pijn heeft in haar rechter achterbeen (dit klopt, hier zit littekenweefsel en ze heeft ooit hier een breuk of scheur gehad, bij de fokker waarsch gebeurd, hier heeft ze na zware belasting idd pijn aan). Ik was al benieuwd of de reader dit zou kunnen vinden en dus gek genoeg benoemde ze het. Ook heeft zara op dit moment pijn in haar ruggengraat (maar dit komt denk ik omdat ze tijdje terug paar dagen lang continu gedekt is door haar oude weidemaatje, aangezien haar rug verder top is volgens de laatste röntgenfoto’s van de DA).

Tijdens het “gesprek” kreeg de reader “Mama?” door van Zara. Maar de reader kreeg verder geen informatie hierover, alleen beelden dat Zara een vrolijk spring-in-het-veld veulentje was en dat ze als veulen heeft gezien hoe een drachtige witte merrie in haar buik geschopt werd door een bruin paard. Kan best, ze stond op de melkboerderij tussen meerdere drachtige merries en Zara’s moeder is een bruin paard, maar ik vond dit te vaag om verder wat van te denken of relevant te vinden.

Zara schijnt mij lief te vinden en ze ziet mij als een soort van mama. Maar soms weet ik volgens Zara niet zo goed wat ik moet doen :+ Thanks Zaar, ik weet het, maar ik doe mijn best. :)) Zara zegt dat ik haar soms niet op een goede manier kalmeer en dat ze het fijn vindt als ik tegen haar praat, want dat vindt ze wel kalmerend. (Dit klopt, als we in stress situaties zitten en ik het spannend vind dan word ik soms stil en dan raakt Zaar nog meer in paniek. Zodra ik rustig tegen Zaar begin te praten alsof ze een kind is kalmeert ze inderdaad vaak :j ).

Verder vertelde de reader dat Zara voor zichzelf de lat hoog legt en dat ze graag alles goed wil doen en dat het haar frustreert als ze iets niet kan of niet snapt. Ze heeft geen geduld met zichzelf (dat zeg ik ook vaak, dat Zara zichzelf in de weg zit). De reader vindt zara heel dubbel. Zaar is een volwassen ziel, maar tegelijkertijd heel jeugdig. Ze is rust, maar ook onrust. Het verspringt continu. Er zit veel onrust bij haar borst, maar de reader kon daar niet dieper inkomen.

Al met al dus wel wat interessant dingen, maar vooral heel veel herkenning. :j Want ja, dit is echt Zaar. Volwassen en jeugdig. Rust en onrust. En de continue verspringen van het een op de ander. De ene dag haal ik een vrolijke, vriendelijke kinderpony uit het land, de andere dag een zenuwachtige, nukkige oude heks. :+ Wat de reader zegt over dat ze iets in de hersenen voelt, dat voel ik al jaren. Ik zeg altijd al dat er iets in dat koppie bij Zaar niet helemaal goed zit. Betekent niet iets medisch, maar gewoon persoonlijkheid. Sommige mensen hebben ook een steekje los. :P

En verder klopt het ook wel hoe Zaar mij ziet volgens de reader. Ik vertel haar inderdaad niet wat ze moet doen als ze staakt, dit kan ik (nog) niet onder de man door mijn eigen spanning. En ik weet inderdaad soms niet wat ik moet doen in bepaalde situaties.

Maar goed, of het echt waar is, dat weet ik niet, maar het is voor mij voldoende om er wat mee te gaan doen. Ik moet vooral verder gaan zoals ik de laatste tijd bezig ben met haar en ik ga kijken of ik het rijden zoals het nu is wat spannender kan maken voor Zara, door haar wat meer opdrachtjes te geven ipv alleen te zitten en rondjes te lopen. En ik zal haar wat vaker laten springen, 1x in de week ipv 1x in de maand. Verder zal ik nog beter mijn best gaan moeten doen om Zara dingen nog begrijpelijker uit te leggen.

Ook al ben ik sceptisch over dit soort dingen, ik voel me wel een soort van emotioneel sinds de reader langs is geweest en ik voel een diepere en (nog) liefdevollere connectie met Zara. En ik denk dat het daar om gaat bij zo’n reading, het is misschien niet per se de informatie, maar vooral het gevoel en de motivatie die je er aan over houdt. :)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 11:03

Wat een mooie post weer!

Ik heb bij mijn vorige 2 paarden wel regelmatig een "horse reader/dierentolk" gehad. Die feedback die ik daarvan kreeg heb ik altijd zeer gewaardeerd.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 17:26

Maflinger_S schreef:
Wat een mooie post weer!

Ik heb bij mijn vorige 2 paarden wel regelmatig een "horse reader/dierentolk" gehad. Die feedback die ik daarvan kreeg heb ik altijd zeer gewaardeerd.


Ik weet niet of ik er in geloof, maar ik vond het allemaal alsnog wel prettig om te horen en het geeft me weer iets om over na te denken en dat waardeer ik ook heel erg. De reader sloeg de spijker grotendeels precies op de kop, dus ook al is het misschien “nep” dan alsnog vind ik het knap van die vrouw dat ze zo’n sterke en kloppende intuïtie heeft. :D Het lijkt mij ook wel interessant om nog een andere tolk te laten komen, om te kijken of die weer andere dingen vindt.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 20:40

Hi, niet echt een update, maar gewoon wat foto’s van vandaag :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hadden al een week niet meer onder de man wat gedaan, Zara had een wond op haar rug en ik was afgelopen dagen veel met andere (privé) dingen bezig. Vandaag weer even de tijd voor haar genomen. <3

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:59

Tada!

Kanjers!

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:04

Wat een mooi verhaal van die reader! Grappig hoe ze er toch heel wat waarheid uit kan halen, al snap ik best goed dat je sceptisch bent. Zou ik ook zijn.
Wat er wel heel waardevol aan is, is dat je het tóch wel verwerkt en oppikt, wat inderdaad weer voor een sterkere band kan zorgen vanuit jouw kant. Ik denk dat dat dan ook het belangrijkste is van zo'n sessie, aangezien het lijkt alsof je opeens wat meer verbonden bent met je paard :)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 10:13

Lynnepinny schreef:
Wat een mooi verhaal van die reader! Grappig hoe ze er toch heel wat waarheid uit kan halen, al snap ik best goed dat je sceptisch bent. Zou ik ook zijn.
Wat er wel heel waardevol aan is, is dat je het tóch wel verwerkt en oppikt, wat inderdaad weer voor een sterkere band kan zorgen vanuit jouw kant. Ik denk dat dat dan ook het belangrijkste is van zo'n sessie, aangezien het lijkt alsof je opeens wat meer verbonden bent met je paard :)


Ja precies, ik merk nu gewoon echt wel dat als ik met Zaar bezig ben ik soms terug denk aan wat de reader heeft gezegd en dat probeer toe te passen of daar rekening mee te houden. Het is dan net of ik meer begrip op kan maken voor Zaar op bepaalde momenten.

----

Update :D

Ik heb al even niet gepost. Het is twee weken erg warm geweest, dus Zara heeft tijdens die periode vakantie gehad. Ik vond het te warm om met haar te werken, we hebben wel 1 dag een fotoshoot gehad op stal, ik hoop dat ik daar binnenkort de foto's van heb.

Na die vakantie had ik wel weer even een paar problemen toen ik Zara vorige week opnieuw op ging pakken. Dat is gebruikelijk voor haar, als ik meer dan 1 dag niks doe met haar moet ik het leiderschap weer opnieuw bevestigen. Dat is soms best wel vermoeiend voor mij, want ik wil eigenlijk gewoon verder gaan waar we gebleven waren, maar voor de rangorde tussen mij en Zara moet ik weer helemaal opnieuw beginnen en de regels opnieuw uitleggen. Dit duurt dan maar een paar dagen, maar alsnog vind ik dat altijd wel een frustrerend dingetje. Zeker als ik zelf even niet zoveel geduld op het moment heb en laag in mijn energie zit, dus ben wel een paar keer redelijk boos op haar geworden en een longeerzweep erbij gepakt (niet om te slaan, maar om haar beetje op te jagen), omdat ik zelf doorweekt in de paddock stond en mevrouw lekker la die laaa liep te lanterfanten. :z

Donderdag en vrijdag hebben we weer gereden/gestapt onder de man. Vrijdag merkte ik wat meer spanning bij Zara, er werd ergens op het erf achter een van de stallen geklust en geluiden die Zara niet kan plaatsen (omdat ze het niet kan zien), vindt ze erg eng. Ik wilde dan maar even de oprit van stal heen en weer stappen (die is best lang), maar hierbij merkte ik gelijk een vertrouwens issue tussen mij en Zaar. Zara's vertrouwen in mij eindigde al meteen bij het begin van de oprijlaan (vanaf het erf gezien). Ze bleef angstig stilstaan, volledig aangespannen en wilde echt niet meer vooruit. Mijn vertrouwen in Zaar lag wel een stuk verder, ik wist zeker dat ze het mentaal tot aan de helft van de oprijlaan (wat ongeveer 50-70 meter is) wel aan zou moeten kunnen en ik ook. Een stukje wat me normaal in stap 2 minuten heen en terug zou kosten heeft me om en nabij 10 minuten gekost, maar het lukte me om Zara ervan te overtuigen tot aan de helft van de oprijlaan te lopen met mij op haar rug. *\o/* Zonder dwang en zonder boos worden, maar met heel veel stemaanmoediging en beloning zodra ze 1 stap de goede kant op zette. Ik vond het echt tof dat Zara - letterlijk :P - 50 meter over haar grens ging voor mij, zonder het te forceren en zonder dat de situatie escaleerde.

Afgelopen weekend heeft ze weer vrij gehad, want ze kreeg zaterdag en zondag nieuwe kuddegenootjes erbij. Ik wil haar dan niet uit de nieuwe kudde halen, omdat ik haar "rangorde proces" niet wil verstoren, die eerste dagen zijn erg belangrijk voor Zaar, dus ik wilde haar de kans geven om het zonder verstoringen van mij lekker zelf uit te vogelen met haar nieuwe weidegenootjes. :D Maandag moest ze wel weer aan het werk, maar ik wist gewoon niet meer wat we moesten doen, want ik vind het longeren en loswerken erg saai op het moment. Ik had op internet een stuk gelezen over een manier van balkjes draven waarbij je paard tussen de laatste balken in galop aan laat springen, want dat zou goed zijn voor het versterken van de achterhand. Dat vond ik wel een leuk idee, dus ik ben dat maar gaan doen maandag (wel gewoon los, niet onder de man). Zara heeft de laatste tijd best wel wat problemen met de galop aanspringen, vooral linksom, dus dit ging best een uitdaging voor ons worden. Ze deed het echter super! Ik zag wel dat het haar veel moeite kostte en vooral mentale inspanning. Ze moest namelijk goed op mij letten, maar ook op de balken, het aanspringen in de goede galop op het goede moment en ook nog eens een keer op haar eigen lichaam. Het is voor het eerst in een langere tijd dat ik weer echte concentratie bij Zara zag tijdens het werk en ze werd er ook enorm gehoorzaam van. Gisteren Zara laten vrijspringen en ik merkte dat wat ze de dag daarvoor had geleerd met de balkjes er nog steeds in zat. Heel gehoorzaam op mijn stemhulpen (terwijl ik de week daarvoor tegen haar stond te schreeuwen om haar in beweging te krijgen) en heel erg gefocust.

Ik denk dat ik per ongeluk het werk afgelopen maanden te saai en te simpel heb gemaakt voor Zara. :o Ik had dat in eerste instantie expres gedaan, omdat ik dacht dat ze mentaal en fysiek nog even niet meer aan kon en dat we die basisoefeningen/-trainingen nodig hadden voor de gehoorzaamheid en rust. Nu merk ik dus dat als ik haar mentaal en fysiek meer uitdaging geef ze veel gehoorzamer en enthousiaster is. :D Ik ga nu kijken of ik een schema voor mezelf kan maken, waarbij ik elke week de basistrainingen, zoals loswerken/freestylen, dressuur aan de hand, dubbele longe, etc., genoeg compenseer met wat uitdagendere trainingen zoals vrijspringen en gecompliceerder balkjes werk.

Hebben jullie nog leuke tips voor trainingen die hoog in activiteit zijn (ze moet nl echt wat kilo's verliezen), maar tegelijkertijd ook mentaal en fysiek uitdagend? Tot nu toe heb ik dan dus draf-galop oefeningen met balkjes en wat vaker vrijspringen op het lijstje. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen vanaf de grond?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:23

Wat een leuke update! Jullie gaan volgens mij lekker :))

Ik doe met mijn paard veel grondwerk met balken. Hij moet dan niet fysiek hele moeilijke dingen doen maar wel heel goed op mij letten. Ik vraag hem dan bijvoorbeeld voet voor voet over de balken. Dan raakt hij soms helemaal in de knoop. :+ Het is vooral mentaal uitdagend. Ook voor jezelf want je moet heel bewuste vragen stellen met je lichaamstaal. Ik heb die van mij wel een paar keer met vier benen tegelijk over een balkje zien springen of zijwaarts over alle balken zien gaan omdat ik net iets schever stond dan de bedoeling was. Heel interessant maar wel confronterend.

Ik heb ook een keer een fotoreading laten doen, maar dat lukte toen niet. :+ Het enige antwoord dat ze kreeg was "Nee, sorry, dit vind ik maar raar." _O- Het lukte ook gewoon niet om er meer uit te krijgen :') Uiteindelijk kreeg ze nog wel iets door over mij te beginnen. Toen kreeg ze zoiets van: "Ja, die vind ik heel leuk, nu ben ik blij." Ik heb me kapot gelachen. Het klopt ook helemaal bij mijn paard. }>

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:58

Lees al een hele tijd mee met je topic, ik herken heel veel van mijn merrie in Zara! Wij hebben in de loop der jaren ook veel ups en downs gehad en hoewel het nu heel goed gaat, zijn er nog steeds dagen dat ze ineens angstig is en mij niet voldoende vertrouwt om de hele bak rond te rijden of, inderdaad, het oprijlaantje van onze stal af te lopen. Heel frustrerend maar ook heel leerzaam. De sleutel ligt ongemerkt toch vaak mede in hoe ik me die dag voel of naar haar toe opstel (vooral als ik ongeduldig ben of niet gemotiveerd helpt dat niet mee).

Ik weet niet in hoeverre je open staat voor nieuwe methodes etc., maar de methode van Chris Irwin en dan met name zijn manier van longeren heeft mij erg geholpen om mijn paard meer te laten ontspannen in de bak. Wellicht de moeite waard om daar eens naar te kijken.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 20:45

Isabel_k schreef:
Wat een leuke update! Jullie gaan volgens mij lekker :))

Ik doe met mijn paard veel grondwerk met balken. Hij moet dan niet fysiek hele moeilijke dingen doen maar wel heel goed op mij letten. Ik vraag hem dan bijvoorbeeld voet voor voet over de balken. Dan raakt hij soms helemaal in de knoop. :+ Het is vooral mentaal uitdagend. Ook voor jezelf want je moet heel bewuste vragen stellen met je lichaamstaal. Ik heb die van mij wel een paar keer met vier benen tegelijk over een balkje zien springen of zijwaarts over alle balken zien gaan omdat ik net iets schever stond dan de bedoeling was. Heel interessant maar wel confronterend.

Ik heb ook een keer een fotoreading laten doen, maar dat lukte toen niet. :+ Het enige antwoord dat ze kreeg was "Nee, sorry, dit vind ik maar raar." _O- Het lukte ook gewoon niet om er meer uit te krijgen :') Uiteindelijk kreeg ze nog wel iets door over mij te beginnen. Toen kreeg ze zoiets van: "Ja, die vind ik heel leuk, nu ben ik blij." Ik heb me kapot gelachen. Het klopt ook helemaal bij mijn paard. }>


Goed idee met die balkjes! Dat ga ik aankomende week eens proberen aangezien het weer erg warm wordt en grondwerken met balkjes in stap niet zo intensief is.

Een fotoreading, dat klinkt heel bijzonder! Ik kan me echt niet voorstellen hoe dat zou werken, lijkt me echt lastig contact maken met een paard via een foto. Wel gaaf als daar echt kloppende dingen uit zouden komen.

Jessica_K schreef:
Lees al een hele tijd mee met je topic, ik herken heel veel van mijn merrie in Zara! Wij hebben in de loop der jaren ook veel ups en downs gehad en hoewel het nu heel goed gaat, zijn er nog steeds dagen dat ze ineens angstig is en mij niet voldoende vertrouwt om de hele bak rond te rijden of, inderdaad, het oprijlaantje van onze stal af te lopen. Heel frustrerend maar ook heel leerzaam. De sleutel ligt ongemerkt toch vaak mede in hoe ik me die dag voel of naar haar toe opstel (vooral als ik ongeduldig ben of niet gemotiveerd helpt dat niet mee).

Ik weet niet in hoeverre je open staat voor nieuwe methodes etc., maar de methode van Chris Irwin en dan met name zijn manier van longeren heeft mij erg geholpen om mijn paard meer te laten ontspannen in de bak. Wellicht de moeite waard om daar eens naar te kijken.


Ja lastig he die gevoelige paarden! Bij mij ligt het inderdaad ook echt grotendeels aan hoe ik me naar Zara toe opstel en hoe ik me voel die dag. Ze pikken je emotie ook meteen op en dan kan gelijk heel je training van die dag al in de soep lopen. Maar heel leerzaam inderdaad om te kijken hoe je daar het best mee om kunt gaan.

Ik heb veel methodes bekeken en vaak pak ik een paar dingetjes van een methode die bij Zaar zouden kunnen passen en pas die toe. Chris Irwin had ik geloof ik nog niet eerder van gehoord, dus zal me eens in zijn methode gaan verdiepen. Altijd interessant om nieuwe inzichten te verkennen. Bedankt voor de tip!

————

Zara update:

Het gaat enorm goed met Zara de laatste weken! Ze heeft nu voor de maandag een verzorgster en ik geloof dat dit best goed klikt! Het is alleen wel tijdelijk aangezien die vrouw op zoek is naar een eigen paardje, maar tot ze die gevonden heeft zal ze dus Zara 1x in de week doen. Dat geeft mij 1x in de week even een dagje rust. :)

Maar over Zara: het gaat dus heel goed! Ze was even een poosje wat meer gestresst, maar we waren ook wel al een tijdje gestopt met het voeren van kruiden en ik merk dat ze toch veel steun uit die kruiden haalt. Nu staat ze al weer even op de kruiden en is ze weer heel relaxt!

We zijn nu meer met springen aan het doen, ik laat haar nu minimaal 1, maar soms ook 2x in de week vrijspringen. Ik merk dat hierdoor haar kracht in haar achterhand al een stuk verbeterd is. Ze springt makkelijker vanuit een rustig tempo aan in galop, terwijl ze hier eerst een aanloop voor nodig had. Ze kan ook beheerster, maar toch in een constant tempo galopperen nu. Ik merk ook tijdens het loswerken en longeren dat ze haar buikspieren nu meer gebruikt en dat ze niet meer zo erg terugvalt in tempo als ze met haar hoofd laag loopt. Fysiek goede vorderingen dus!

Ik vind haar mentaal ook heel goed op het moment! Ze is heel braaf. Ik kan haar makkelijker overtuigen om iets te doen als ze spanning heeft. Haar vertrouwen in mij is enorm gegroeid ineens! Heb het idee dat ik op de een of andere manier in de laatste weken het leiderschap echt op me heb genomen eindelijk. Ik weet alleen niet wat het doorbraakpunt is geweest daarvoor.

Maar goed het vertrouwen is dus zo gegroeid dat we gister en eergisteren een buitenrit hebben gemaakt. En niet 10 meter het erf af en weer terug, maar echt een buitenrit van circa 45 minuten. Wel een staprit en met andere paarden erbij, dat dan nog wel. Gisteren vond ik het nog wel best spannend, maar een goede stalvriendin van mij heeft de hele tijd naast me gelopen en contact gehouden met Zara via een halstertouw als steun. Er lagen ook allemaal obstakels op het pad, hekken, pionnen, soort van grote rol met kabel, graafmachines. Zara ging er zonder blikken of blozen langs, dus dat gaf mij een fijn gevoel.

Vandaag hebben we het weer geprobeerd, maar dit keer had ik niemand nodig die Zara aan een lijntje hield. Wel ging een stalgenootje te voet mee, maar meer voor het idee, niet om vast te houden (tenzij ik dat had gewild). Er waren vandaag nog meer obstakels dan gisteren. Jetski’s die aan de andere kant van de dijk langs raasden, een speedboot die naast het fietspad in de sloot ineens optrok en voor opspattend water en veel herrie zorgde, mensen die hun bootjes in het water duwden, vissers, heeeeel veel scooters en wielrenners, we zijn bijna alles wel tegengekomen. Maar oh wat was Zara braaf. Ze schrok een heel klein beetje van de optrekkende boot, maar verder kon het haar allemaal weinig schelen. Aangezien de pony van mijn stalvriendin die voorop liep wel een beetje zenuwachtig was, heb ik uiteindelijk zelfs de stap durven nemen om met Zara voorop te lopen! Ik merkte dat Zara eerst twijfelde, maar ik had er de volste vertrouwen in dat Zara dit aankon en ik denk dat ik dat uitstraalde naar haar, want ze liep uiteindelijk zelfverzekerd aan kop.



En dit alles dus bitloos en zonder zadel! Ik heb nu wel een barebackpad gebruikt de afgelopen twee dagen, die mag ik tijdelijk lenen van een stalgenootje en het bevalt me super goed, dus ik wil er ook 1 aanschaffen! Zij heeft die van Barefoot.

Ik ben zo super super trots op Zara! <3 Ik vind het zo knap wat ze allemaal doet nu, ik had ook niet verwacht dat we in zo’n korte tijd al zo lang op buitenritje zouden kunnen.
Laatst bijgewerkt door Confession op 13-09-20 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:56

Hopla, oortjes erop en gaan! Gaaf!

Anoniem

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:35

Geweldig!

AmenteC
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-04-18
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 22:00

Jij mag ook supertrots zijn op jezelf!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 10:29

Jaaa ik ben echt zo gelukkig (nog steeds)! *\o/* Deze week wil ik met de bareback pad ook wat serieuzer gaan rijden in de bak. Ik heb gister voor we naar buiten gingen een stukje ermee gedraafd in de bak en merkte dat ik een stuk stabieler zat, ik kon veel beter mijn balans bewaren! Dus ik ga kijken of we iets meer naar een "echte" training in de bak toe kunnen gaan werken, zodat ik ook beter kan peilen wat Zara op dit moment qua rijden aankan. Stappen in de bak en wat zijgangen en stelling kan ze inmiddels wel, dat is geen issue voor haar op dit moment. Kleine rustige stukjes draven vindt ze ook nog best oke. Dus ik wil weer even aftasten waar voor haar (en voor mij natuurlijk) de grens ligt, zonder dat het te spannend wordt.

Confession schreef:
Maar goed het vertrouwen is dus zo gegroeid dat we gister en eergisteren een buitenrit hebben gemaakt.


Ik had trouwens in deze zin een foutje gemaakt. Moest "gisteren en vandaag" zijn. Ik heb niet drie dagen achter elkaar een buitenrit gemaakt :P Dat is echt te veel van het goede. Zara krijgt nu ook even een paar dagen rust van belasting op haar rug, we zijn van af en toe 20 minuutjes stappen in de bak naar twee keer achter elkaar een buitenrit van 45 minuten gegaan. Ze zal best wel even gevoelige spieren nu hebben in haar rug. Vanaf woensdag - heb ik met mezelf afgesproken - mag ik weer op haar rug. :j

Edit: Ik heb trouwens laatst een ITP topic van Zara gemaakt! [ITP] Holland's Worst Top Models We hadden een (niet zo succesvolle := ) fotoshoot gehad paar weken terug toen het zo warm was. Het modellentalent van Zara en mij was nou niet echt denderend die dag. :)) :+ Maar alsnog wel leuke foto's uitgekomen, leuk genoeg om met jullie te delen!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 11:01

Ik heb trouwens nog een vraag aan jullie!

Het weideseizoen komt bij onze stal nu helaas langzaamaan tot een einde. Dit betekent dat Zara binnenkort weer heel de dag op stal staat, aangezien ik echt geen zin meer heb om Zara te verhuizen (wat eerst wel het plan was om na het weideseizoen te doen). Zara doet het goed nu en ze lijkt op haar plek en ik kom al 7 jaar bij deze stal en ik voel me gewoon erg op mijn gemak hier. Maar het stalseizoen bij deze stal betekent wel dat ze slechts 3 uur buiten in de paddock komen per dag. Verder is er geen onbeperkt ruwvoer, maar krijgen ze 3x per dag kuil gevoerd (op de grond, niet in netten, dus Zara heeft het vrij snel op) en 2x krachtvoer. Niet echt helemaal ideaal voor Zara dus. Ik ben dus een "Zara Entertainment Plan" aan het bedenken om het winterseizoen in stal zo aangenaam mogelijk voor haar te maken, maar ik kan hiervoor nog best wel jullie input gebruiken. :D

Wat ik tot nu toe heb bedacht:

- Ik koop zelf een baal hooi en voer nog 3-5 kg hooi elke dag zelf bij in een net met hele fijne mazen in de avond, zodat ze in ieder geval in de nacht wat te doen heeft.
- Liksteen ophangen
- Ik wil een voerbal kopen (zo een die je op de grond legt met 1 klein gat erin) waar ik dan voor ik weg ga muesli, stukjes wortel, ed. in kan doen zodat ze daar ook nog even mee bezig kan zijn als ik weg ben
- Ik koop Pavo HayChunks en gooi die ook in hooinet of doe ze in een apart klein hooinet (die zijn wat lastiger uit elkaar te halen)

Dit is dus denk ik vooral voor de nacht, want ik denk dat Zara dit alles (behalve de liksteen natuurlijk) tegen de tijd dat het ochtend is wel weer op heeft, maar dan krijgt ze weer kuil gevoerd en haar eigen krachtvoer door de staleigenaresse, dus dan heeft ze ook weer even een uurtje wat te doen. Dan kan ze hopelijk overdag tot 15 uur (wanneer ze de paddock in gaat tot 18 uur) nog een beetje aan haar stro knabbelen en afleiding zoeken bij wat er overdag op het erf gebeurd (ze krijgt een hoekstal bij de deur met zicht op het erf). En dan na 18 uur kom ik natuurlijk om haar beweging te geven en nog heel even in de paddock te zetten.

Maar mijn vraag is:
Hebben jullie nog meer creatieve ideeën waarmee ik Zara deze winter in stal kan entertainen?

Als het trouwens echt niet goed gaat op stal en Zaar wordt ongelukkig, zal ik alsnog naar een andere stal moeten gaan zoeken, maar ik wil echt zo graag blijven waar ik nu sta.

Cheyenne0252

Berichten: 271
Geregistreerd: 02-06-11

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 11:37

Je hebt van die trek speeltjes voor honden, die touwen. Die kan je in de box ophangen en daar gaan sommige paarden helemaal los mee!

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-20 12:12

Dat is ook een leuke, ik zie bij Agradi dat zie die ook hebben met een mini jollybal eraan (10/15cm), dat kan misschien ook leuk zijn!

Ook nog om toe te voegen aan het lijstje: wilgentakken ophangen/in stal leggen :D

herr_balou
Berichten: 1452
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 15:31

Wilgentakken is volgens mij een strak plan, moest ik meteen aan denken.
En als ze de voerbal leuk vindt, zou je kunnen overwegen er een tweede - enentueel ander type - bij te nemen die je klaar kunt leggen voor in de ochtend.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 08:26

Goed idee herr_balou! Ik ga hem binnenkort bestellen, ben benieuwd wat ze er van vindt.

——

Gister weer een buitenritje gemaakt met Zara en met mijn stalvriendin op haar pony. Zowel onze paarden als wij zelf zijn angstig aangelegd, dus dat we dit met zijn tweeën gingen doen, zonder iemand erbij, was voor ons beide een redelijk grote stap. We hadden ons alleen een beetje vergist in het weer. Het koelde gisteravond ineens enorm af toen we de rit begonnen en er stond ook ineens een flinke wind. De paarden waren dus al gelijk vrij gespannen (en wij ook). Zara had ook erge singelnijd gister, ik denk dat ze hengstig moet worden, dan wordt het nl altijd erger. We besloten toch de rit voort te zetten, al schrok Zara op het erf al en was het andere paard op het erf al half aan het piafferen...

Ik was best wel zenuwachtig moet ik zeggen, maar het enige wat ik kon denken was “Ik kan dit en ik vertrouw Zara.” Vooral het vertrouwen in Zara is gegroeid bij mij. Vroeger vertrouwde ik haar voor geen meter, ik vond haar lief, maar ze was in mijn ogen het meest onbetrouwbare paard dat ik kende. Nu wetende dat onze band beter is geworden en dat zij mij in ieder geval ook vertrouwd, weet ik dat al haar acties gevoed worden door mijn acties, emoties en reacties. De grootste klus die ik gister bij het stukje naar buiten had was dus niet mijn paard kalmeren, maar vooral mijzelf kalmeren.

Ik weet van mezelf dat als ik angstig ben dat ik stop met praten, stop met ademen en ik verstijf. Dus hoe los je dat op? Door precies het tegenovergestelde te doen! Ik heb heel de rit de oren van Zara’s (en mijn stalgenootje’s) hoofd gekletst, ik heb zelfs liedjes gezongen onderweg :+ en ik ben als een zoutzak op het paard gaan zitten, lekker alle spieren los en laten hangen. Zara kreeg expres een lang teugeltje van me, want ik ben ook altijd geneigd om haar kort te houden als ik iets spannend vind.

Zara had het zwaar onderweg. Ze had last van haar singel en was dus telkens aan het trillen met haar buik. We kwamen weer allerlei obstakels tegen, een omgevallen rood/wit hekje, weer die graafmachines en grote groene spoel, er kwamen jetski’s weer keihard langs gesjeesd en ik geloof dat heel Nederland of het aan scooteren was of aan het grasmaaien... Zara’s emmertje liep mentaal echt over, ze had maar al te graag omgedraaid en terug naar huis gerend, dat voelde ik aan alles. Maar ze deed het niet, ze bleef bij me! Voorheen was ze gaan rennen, of gaan dribbelen, of gaan bokken, of gaan springen, of gaan steigeren. En het enige wat ze nu deed was hoofd omhoog af en toe en een paar passen harder stappen. Ik heb heel de rit lopen zeggen hoe braaf ze is, dat ze het allemaal wel aankan, dat ze het stoerste en knapste paard van de wereld is.

Paarden kunnen je uiteraard niet verstaan, maar ik geloof wel altijd dat Zara een soort van begrijpt wat ik zeg. Misschien door de emotie die ik er bij heb. Ik geloofde heilig dat Zara het aankon en ik denk dat ik daarmee Zara overtuigde dat ze het inderdaad aankon. En wat denk ik ook belangrijk is geweest is dat ik Zara in haar waarde liet tijdens de rit. Ze vond het eng en ik erkende dat ze het eng vond, terwijl ze vroeger van mij niet bang mocht zijn (want haar angst maakte mij angstig en dat kon IK niet aan). Als ze nu iets spannend vindt en er naar wil kijken of er met een iets grotere boog omheen wil: prima, doe dat maar. Wat jij nodig hebt om hier doorheen te komen Zaar, maar onder 1 voorwaarde: je blijft wel bij/onder mij.

Het was dus een spannende rit, maar we zijn er zonder fysieke (of emotionele :+ ) schade vanaf gekomen! Zara heeft geen stap verkeerd gezet, terwijl ze 1 bonk spanning was. Ze heeft deze spanning op stal er nog even uit mogen rennen samen met het paardje dat mee was op rit, die had ook even een energielozing nodig. :D Die vriendin en ik hebben wel besloten dat we deze rit binnenkort bij rustigere weersomstandigheden (dus geen wind) nog een keer opnieuw gaan doen.