[VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EstherTamara
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-18
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 00:32

Hoi TS,

Ik heb al lang niet meer meegelezen maar ik moest van de week ineens weer denken aan jouw verhaal dus ik heb het even terug gelezen van het laatste jaar. Meid wat heb je ontzettend veel meegemaakt met Zara en wat super fijn dat het nu zo goed gaat!

Ik herken mijn paard (het broertje van Zara) nu heel erg in jouw verhaal. Hij is verschrikkelijk aan het puberen en ik heb iedere dag mijn handen vol aan hem. Ik heb ook samen met mijn instructrice besproken dat het beter is om hem de komende tijd even vanaf de grond te trainen hahah. Ik hoop dat het van het voorjaar weer goed komt en ik dan net als jij ook lekker kan rijden. Ik heb hier ook wat foto's toegevoegd voor als je het leuk vindt om te zien hoe het broertje van Zara er nu uit ziet.

Veel liefs,

Esther

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 13:05

Papa heeft duidelijk een opstandig karakter doorgegeven! :+ Jammer dat je nu een lastige periode hebt met Valentino. Hoe oud is hij nu? Ik vond Zara van 3 t/m 5 jaar echt heel opstandig/onhandelbaar, merk nu dat ze 6 is dat er langzaamaan wat wijsheid in begint te komen. :')



Ik ben nu ook weer met Zara alleen vanaf de grond bezig. Ze staat nu sinds 3 maanden op stal en het is koud en Zara begint het een beetje zat te worden en dat zorgt voor wat energie en frustratie die er dagelijks uit moet. Ondanks de energie en frustratie is ze wel heel braaf hoor! Ze probeert haar energie echt in te houden voor me als ik met haar aan de hand bezig ben. Ik stap haar nu aan de hand in de buitenbak in (in het donker altijd wat ze ook al spannen vindt) omdat ze zodra ik haar longeer gelijk wil rennen en wil haar spieren besparen. Ze maakt dan tijdens het instappen aan de hand af en toe een klein sprongetje op de plek met een gilletje (ik vind het komisch om eerlijk te zijn := echt een tutje) om aan te tonen dat ze heel veel energie heeft, maar heeft niet de neiging om te steigeren of te rennen wat ze vroeger wel had. Ze is betrouwbaarder, heeft zichzelf beter onder controle, maar ik vind haar op dit moment niet voorspelbaar genoeg om er op te stappen. Denk dat dat voor Zara mentaal ook even te veel zou zijn nu, ze doet zo haar best om zich in te houden op het moment heb ik het idee.

Maarja longeren met Zara is eigenlijk gewoon alleen maar galopstraining de laatste tijd. Waar ik met alle plezier gebruik van maak, want haar galop was echt bagger. Veel stap-galop oefeningen zijn we aan het doen en sowieso veel galopovergangen in het algemeen. Van hand veranderen in galop oefenen we ook. Galopbalken, etc. Ook ben ik haar aan het aanleren om in vrijheid/loswerken haar op mijn lichaamstaal de volte te laten verkleinen en vergroten.

En na de fysieke training doe ik tegenwoordig ook nog een mentale training, ze heeft beide nodig om echt tot rust te komen merk ik. Dus dan werken we aan de hand in stap, zoals vrijheidsdressuur of dressuur aan de hand. We zijn nu bezig met schouder voor en schouder binnen opnieuw oppakken en perfectioneren, het wijken wil ik verbeteren, lengte buiging op een volte kan beter. Ik ben nu ook een langzame wat uiteindelijk verzamelde draf moet worden aan het aanleren aan de hand zodat we de schouder voor, binnen en het wijken (en uiteindelijk de travers, etc.) ook vanuit draf aan de hand kunnen doen zonder dat het voor mij ook gelijk een conditietraining wordt. :P Merk dat ze hier allemaal nog heel erg haar koppie bij moet gebruiken, dus voldoende mentale voldoening hier uit haalt.

Het gaat dus allemaal zijn gangetje. Voor mij zelf is de winter altijd een lastige periode. Tot en met februari ben ik zelf altijd beetje levenloos en heb ik nergens zin in, vraag ik me af waarom ik een paard heb, etc. Ik moet mezelf echt motiveren om actief met Zara bezig te zijn soms, dus dat is even een interne struggle van mij. Zara is het probleem nu niet, dat ben ik zelf. Maar ik moet zeggen dat door Zara’s werkwilligheid op het moment en door hoe goed ze luistert naar me, ik wel weer aangemoedigd wordt en voldoening krijg. Dus Zara haalt me dit keer redelijk uit die mindset ipv dat ze voorgaande jaren juist toevoegde aan die negatieve vibe.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:21

Ik word zo blij van je update. Lekker bezig met je paard, goed kijkend naar wat op dit moment bij jullie beiden past. Zo leuk om te lezen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:20

Lief <3

In het kader van mentaal werk en motivatie halen uit leuke dingen: ik ben gister begonnen met Zara leren voetballen. :+ Ik had inspiratie gehaald uit een blog over targetten van geloof ik VisibreTeam, weet het niet meer zeker. Zara kan al goed targetten op zweep, pion en hand, maar dat zijn een beetje saaie, stationaire objecten. Voetballen is veel leuker en actiever! Ik wil haar “kick”, “push” en “chase” aanleren. Dit met behulp van de Jambette die ze al kan waarvan de cue een tongklak is, de oefening “touch” en de beetje kennis die ze heeft geleerd van chasing the tiger.

Hierbij klein filmpje. We hebben gister al meer bereikt en gedaan dan het filmpje laat zien. Ze toucht de bal al uit zichzelf zoals je kunt zien en als ik hem wegtrap en touch zeg dan loopt ze er achteraan om te touchen. Ook kickt ze ook af en toe al uit zichzelf. Ik ga kijken of ik binnenkort meer en beter kan filmen, ik vind het echt super leuk om te doen met haar en ze was daarna ook echt mentaal moe. Ze is ook helemaal geen speels paard van zichzelf, maar ze vond het gisteren toch echt leuk om te doen.


Mona1995
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-03-13

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:24

Hi TS!

Ik ben al een tijdje een stille meelezer. Ik vind het heel interessant om te lezen waar je met Zara tegenaan bent gelopen en hoe je ermee om bent gegaan. Ik heb ook een paard waarbij ik het soms even niet meer weet en dan is het leerzaam om te zien dat anderen ook dit soort struggles hebben en hoe zij hiermee om gaan.
Keep us updated :)

EstherTamara
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-18
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:41

Confession schreef:
Papa heeft duidelijk een opstandig karakter doorgegeven! :+ Jammer dat je nu een lastige periode hebt met Valentino. Hoe oud is hij nu? Ik vond Zara van 3 t/m 5 jaar echt heel opstandig/onhandelbaar, merk nu dat ze 6 is dat er langzaamaan wat wijsheid in begint te komen. :')



Ik ben nu ook weer met Zara alleen vanaf de grond bezig. Ze staat nu sinds 3 maanden op stal en het is koud en Zara begint het een beetje zat te worden en dat zorgt voor wat energie en frustratie die er dagelijks uit moet. Ondanks de energie en frustratie is ze wel heel braaf hoor! Ze probeert haar energie echt in te houden voor me als ik met haar aan de hand bezig ben. Ik stap haar nu aan de hand in de buitenbak in (in het donker altijd wat ze ook al spannen vindt) omdat ze zodra ik haar longeer gelijk wil rennen en wil haar spieren besparen. Ze maakt dan tijdens het instappen aan de hand af en toe een klein sprongetje op de plek met een gilletje (ik vind het komisch om eerlijk te zijn := echt een tutje) om aan te tonen dat ze heel veel energie heeft, maar heeft niet de neiging om te steigeren of te rennen wat ze vroeger wel had. Ze is betrouwbaarder, heeft zichzelf beter onder controle, maar ik vind haar op dit moment niet voorspelbaar genoeg om er op te stappen. Denk dat dat voor Zara mentaal ook even te veel zou zijn nu, ze doet zo haar best om zich in te houden op het moment heb ik het idee.

Maarja longeren met Zara is eigenlijk gewoon alleen maar galopstraining de laatste tijd. Waar ik met alle plezier gebruik van maak, want haar galop was echt bagger. Veel stap-galop oefeningen zijn we aan het doen en sowieso veel galopovergangen in het algemeen. Van hand veranderen in galop oefenen we ook. Galopbalken, etc. Ook ben ik haar aan het aanleren om in vrijheid/loswerken haar op mijn lichaamstaal de volte te laten verkleinen en vergroten.

En na de fysieke training doe ik tegenwoordig ook nog een mentale training, ze heeft beide nodig om echt tot rust te komen merk ik. Dus dan werken we aan de hand in stap, zoals vrijheidsdressuur of dressuur aan de hand. We zijn nu bezig met schouder voor en schouder binnen opnieuw oppakken en perfectioneren, het wijken wil ik verbeteren, lengte buiging op een volte kan beter. Ik ben nu ook een langzame wat uiteindelijk verzamelde draf moet worden aan het aanleren aan de hand zodat we de schouder voor, binnen en het wijken (en uiteindelijk de travers, etc.) ook vanuit draf aan de hand kunnen doen zonder dat het voor mij ook gelijk een conditietraining wordt. :P Merk dat ze hier allemaal nog heel erg haar koppie bij moet gebruiken, dus voldoende mentale voldoening hier uit haalt.

Het gaat dus allemaal zijn gangetje. Voor mij zelf is de winter altijd een lastige periode. Tot en met februari ben ik zelf altijd beetje levenloos en heb ik nergens zin in, vraag ik me af waarom ik een paard heb, etc. Ik moet mezelf echt motiveren om actief met Zara bezig te zijn soms, dus dat is even een interne struggle van mij. Zara is het probleem nu niet, dat ben ik zelf. Maar ik moet zeggen dat door Zara’s werkwilligheid op het moment en door hoe goed ze luistert naar me, ik wel weer aangemoedigd wordt en voldoening krijg. Dus Zara haalt me dit keer redelijk uit die mindset ipv dat ze voorgaande jaren juist toevoegde aan die negatieve vibe.



Oh haha dan heb ik nog wel even te gaan hahaha. Hij is nu bijna 5 (in mei). Ik heb toch maar even een osteopaat laten komen voor de zekerheid en die heeft wel aangeraden om even zijn bloed te laten testen op een aantal dingen. Ze vond het gek dat hij ineens zo gespannen is. Donderdag komt de dierenarts dus ben benieuwd!

Fijn dat je wat dingen kan oppakken aan de hand, slimme poownies hebben wij he hahah. Moeten echt mentaal aan het werk

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 10:50

Mona1995 schreef:
Hi TS!

Ik ben al een tijdje een stille meelezer. Ik vind het heel interessant om te lezen waar je met Zara tegenaan bent gelopen en hoe je ermee om bent gegaan. Ik heb ook een paard waarbij ik het soms even niet meer weet en dan is het leerzaam om te zien dat anderen ook dit soort struggles hebben en hoe zij hiermee om gaan.
Keep us updated :)


Hi, super leuk dat je meeleest en dat je er wat waardevols voor jezelf en je paardje uit kunt halen! :D Hopelijk gaat het snel beter tussen jou en je paard.


EstherTamara schreef:
Oh haha dan heb ik nog wel even te gaan hahaha. Hij is nu bijna 5 (in mei). Ik heb toch maar even een osteopaat laten komen voor de zekerheid en die heeft wel aangeraden om even zijn bloed te laten testen op een aantal dingen. Ze vond het gek dat hij ineens zo gespannen is. Donderdag komt de dierenarts dus ben benieuwd!

Fijn dat je wat dingen kan oppakken aan de hand, slimme poownies hebben wij he hahah. Moeten echt mentaal aan het werk


Waarop heb je zijn bloed laten testen en wat is daar uitgekomen? Ben erg benieuwd! :D

————

Zara update:

WAT IS ZE LIEF! <3

Ze heeft laatst even een wat lastiger weekje gehad. Veel spanning, een wandelingetje buiten dat niet helemaal lekker ging en waar ze in bleef hangen. Ik vermoed dat ze die week een beetje hengstig is geweest, door de winter toont ze haar hengstigheid niet echt duidelijk, maar ik weet dat dit bij haar gewoon heel de winter door gaat en haar gedrag die week was passend bij haar hengstigheidsgedrag. Ook van de kou had ze veel last, pijnlijke spieren en daardoor nukkig. Dit herken ik van vorige winter, dat ze met kou boos werd. Gelukkig was het afgelopen tijd maar een paar dagen echt koud en toen de temperatuur weer omhoog ging knapte Zara ook weer op.

Afbeelding
Nog een lieve foto in de sneeuw van vorige week <3

Ze doet zo geweldig haar best tijdens de trainingen. Het is alsof het kwartje echt is gevallen bij haar en dat ze begint te snappen dat training niet per se stom is. Dat als ze goed haar best doet, we heel snel klaar zijn en ze heel veel koekjes, knuffels en stembeloning krijgt. Dat haar mens niet meer boos op haar wordt als ze iets niet snapt of kan, maar het beter probeert uit te leggen of wacht voor een beter moment.

En dat betekent niet dat ze elke training met oortjes naar voren loopt en het super naar haar zin heeft, ze vindt nog steeds werken niet echt heel leuk, maar het grote verschil is dat ze nu niet gaat staken of paniekeren als ze het niet leuk of moeilijk vindt, maar gewoon haar best doet, kalm blijft en braaf en actief meedoet. Ze toont inzet en dat heb ik de afgelopen jaren nog niet echt gezien bij haar.

Ze voegt zelfs extraatjes tegenwoordig uit zichzelf aan de trainingen toe. Ik was haar aan het leren in vrijheid in draf op de kleine volte te werken, zodat ik haar iets verzamelder krijg in draf en dalijk dressuur aan de hand ook in draf kan doen. Later in de training vroeg ik een galop en die kwam ze ook op de kleine volte uitvoeren uit zichzelf en zo hadden we ineens het beginsel van een verzamelde galop! Zelf nog geen eens aan gedacht om dat aan haar aan te leren, maar ze kwam er dus zelf mee. :') Super goed voor haar achterhand, want ze moet verzameld veel opwaartser galopperen.

Ook zijn we de laatste tijd veel met stap-galop bezig, dit vindt ze nog best lastig, zeker rechtsom. Laatst was ik haar aan het longeren en ze was aan het stappen rechtsom. Ik zei tegen haar “ben je klaar voor de galop?” en hoppa, ze springt in een keer aan in de galop :') Ik dacht echt: uhhhhh wat...? En daarna: *\%/* *\%/* *\%/* En toen was Zara ook *\%/* Ze kwam uiteraard gelijk naar me toe om een koekje te halen. := En dat mag van mij, inzet verdient beloning en ik wil dat ze dat ook begrijpt.

Maar ze is dus zo ongelofelijk fantastisch dat ik het rijden nu al ben op gaan pakken! Midden in de winter. Wie had dat gedacht, ik niet. Donderdag ben ik in de binnenbak (daar voel ik me veilig) spontaan weer begonnen. Ik had geen zin om te werken, Zara had geen zin om te werken, dus ik dacht ik pak mijn cap, een krukje en doe een touwtje om de hals (geen hoofdstel) en we zien wel wat er gebeurd. Eerst weer geoefend met krukje en ze bouwde veel spanning op. Ik wilde dus donderdag vooral bereiken dat ze haar spanning losliet en bij ontspanning belonen. Mijn voorwaarde is ook om niet op te stappen zolang Zara spanning in haar lijf heeft. Ik ben dus begonnen met eerst eerste trede krukje, wachten op ontspanning, belonen. Tweede trede krukje, zelfde verhaal. Hand op rug. Been heen en weer zwaaien naast Zaar. Over Zaar heen hangen. Been over Zaar heen. Zitten. Toen ik zat hield ze nog wel wat langer spanning vast, mijn voorwaarde is dan ook weer: niet wegstappen voor de spanning is weggevloeid. Eerst ontspannen en belonen. Uiteindelijk ontspande ze en begon ze op eigen initiatief te stappen. Ik heb er expres voor gekozen om geen hoofdstel om te doen, maar enkel een touwtje om de nek, om Zara het gevoel te geven dat zij de controle heeft en dat ik alleen op haar rug zit voor ondersteuning. Ik merk dat dit goed is voor haar zelfvertrouwen. Ze was reuze stoer en lief dus na een paar minuutjes afgestapt, korte, positieve stukjes zijn nog steeds key!

Gister de stoute schoenen aangetrokken en besloten dat ik er in de buitenbak op ging. Wel hoofdstel (we rijden nog steeds zonder bit) om gedaan, want er waren andere paarden in de bak. Eerst even getest wat de stemming was van Zaar, dat was lichte spanning, maar niks waar ik niet mee kon werken. Dus zelfde riedeltje als donderdag gevolgd en daar gingen we. Bitloos en zonder zadel, midden in de winter in de buitenbak en geen spanning. *\o/* Niet longeren van te voren, gewoon opstappen. Als je een jaar geleden tegen me had gezegd dat ik dit met Zaar zou kunnen of überhaupt aandurven midden in de winter, had ik heel erg hard gelachen en je voor gek verklaard. :')

Wellicht ben ik blij met het minimale in de ogen van een ander, maar we zijn van zo bizar ver gekomen. Ik ben zo ontzettend trots op Zara, het is onbeschrijfelijk. Ze verrast me enorm deze winter, keer op keer. Ik vind haar zo waanzinnig fantastisch, wat een mooi en eerlijk paard is het en ze leert me zoveel! <3

Ik heb heel eerlijk best vaak gebaald de afgelopen jaren dat Zara mijn paard was. Want waarom had ik dit nou weer? Ik wilde gewoon lol. Maar Zara heeft me zoveel meer waardevols gegeven dan alleen lol, ze heeft me een veel beter (paarden)mens gemaakt en ik ben haar zo ontzettend dankbaar. De connectie die ik met haar heb, heb ik ook echt nog nooit gehad met een ander paard.

Dat was mijn zoetsappige update weer :+

Mijn doel is nu om Zara op deze manier weer voorzichtig op te pakken met rijden en dan in februari of maart een boomloos zadel aanschaffen. Voor die tijd wil ik in ieder geval dat ze niet meer die singelnijd heeft, dus ik ga binnenkort weer met barebackpad rijden tot ze niet meer op de singel reageert. Ook ga ik verder met de verzamelde draf en galop, stap-galop en voetballen. :D

Edit: en oja, ik heb besloten het dekken van Zara een jaar uit te stellen. Ik voer haar kruiden op dit moment voor haar stress en hengstigheid, en de vrouw bij wie ik de kruiden haal heeft aangegeven dat ik geen kruiden mag voeren vanaf februari als ik Zara ga laten dekken. Stoppen met de kruiden is voor mij mentaal nog een te grote stap om te nemen op dit moment. Ook al zou Zara wellicht nu makkelijk zonder kunnen, het werkt in ieder geval als placebo voor mij en mijn rust is ook belangrijk om Zara goed te kunnen oppakken met rijden. Ik vind vooruitgang blijven maken met Zara belangrijker dan een veulen, dus dat komt volgend jaar. :) Daarnaast heb ik besloten dat ik het veulen graag zelf wil houden en twee paarden haal ik op dit moment financieel nog niet.
Laatst bijgewerkt door Confession op 24-01-21 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:00

Wauw wat een super update!
Je mag echt trots zijn op jullie :j
Jullie zijn het afgelopen jaar echt mega veel gegroeid en dat is echt zo waardevol <3

En misschien wat cliché, maar ik ben er echt van overtuigd dat je het paard krijgt wat je nodig hebt en niet zozeer wat je wilt.

EstherTamara
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-03-18
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:09

Wauw wat super zeg dat het zo goed gaat! Gewoon bitloos en zadelloos rijden op Zara, wat knap! Je mag echt trots zijn op jezelf en haar.

Valentino is getest op magnesium, nierwaardes en spierenzymen maar alles was goed, hij is dus gewoon aan het puberen. Ik zet hem nu iedere dag aan het werk (vooral mentaal) en dat werkt wel voor hem. Gister gewoon relaxed 1,5 uur kunnen wandelen met hem dus dat is fijn. Ik hoop ook ooit bitloos en zadelloos te kunnen rijden, net als jij

TinkerRosco

Berichten: 54
Geregistreerd: 06-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:15

Rosco is blij met Zara als buurvrouw hoor. Lieve merrie!

Edit: Ros had wel een kleine Zara naast hem gewilt! <3

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 12:35

Cera_D schreef:
Wauw wat een super update!
Je mag echt trots zijn op jullie :j
Jullie zijn het afgelopen jaar echt mega veel gegroeid en dat is echt zo waardevol <3

En misschien wat cliché, maar ik ben er echt van overtuigd dat je het paard krijgt wat je nodig hebt en niet zozeer wat je wilt.


Dank je wel! <3
Niet cliché hoor, zo denk ik er ook over! Ik ben echt blij dat Zara op mijn pad is gekomen. Ondanks dat ze me soms bloed, zweet en tranen kost, heb ik zoveel van haar geleerd en ik ben zo anders naar paarden en naar mezelf gaan kijken. Ik had (en heb) haar inderdaad echt nodig :j

EstherTamara schreef:
Wauw wat super zeg dat het zo goed gaat! Gewoon bitloos en zadelloos rijden op Zara, wat knap! Je mag echt trots zijn op jezelf en haar.

Valentino is getest op magnesium, nierwaardes en spierenzymen maar alles was goed, hij is dus gewoon aan het puberen. Ik zet hem nu iedere dag aan het werk (vooral mentaal) en dat werkt wel voor hem. Gister gewoon relaxed 1,5 uur kunnen wandelen met hem dus dat is fijn. Ik hoop ook ooit bitloos en zadelloos te kunnen rijden, net als jij


Dank je wel! <3

Fijn dat hij op alles goed is getest, dat is in ieder geval een zorg minder. Mentaal werk is inderdaad het best :D Heeeel fijn dat je zo lang met hem hebt kunnen wandelen, dat is dan weer iets wat ik ooit met Zaar hoop te kunnen doen! :D Hoe gaat het nu inmiddels met Valentino?

TinkerRosco schreef:
Rosco is blij met Zara als buurvrouw hoor. Lieve merrie!

Edit: Ros had wel een kleine Zara naast hem gewilt! <3


Hahaha, hij moet het nog maar even doen met grote Zara helaas. :P Ooit komt baby Zara er wel.

-----

Update

Het ging even een tijdje wat minder met Zara. Ze zat niet zo lekker in haar vel had ik het idee. Ik denk dat het een combinatie was van de kou, verandering in voer (ze krijgt nu ipv Vitalbix Fibra Anti-itch, een uitprobeersel op aanraden van de vrouw waar ik kruiden bij haal voor haar enorme zomerjeuk) en weinig kunnen doen ivm sneeuw en bevroren bakken. Ze had een beetje haar nukken, maar nu we gelukkig weer gewoon aan het werk kunnen zonder kou, merk ik alweer dat we de goede kant op gaan!

Ik heb vorige week mijn plan om Zara op te pakken met rijden weer doorgepakt. Vorige week dinsdag heb ik er met barebackpad opgezeten en hier reageerde ze weer heel chill op. Ik had me voorgenomen om in februari/maart het werk onder het zadel weer op te pakken, maar daarvoor heb ik wel een zadel nodig. :+ Dus ik heb dat barefoot zadel wat ik in november als testzadel had weer als testzadel besteld, nu een zitmaat groter, want ik paste in die van november zelf niet heel goed. Het testzadel was vrijdag al binnen! Vrijdag gelongeerd ermee, eerst reageerde ze heel gestresst (kwam ook deels omdat het kneiters druk was op het erf, een vrachtwagen op het erf was geweest en ze net naar de hoefsmid was geweest), maar uiteindelijk liep ze lekker ontspannen. Ik had het plan om zaterdag er in de buitenbak maar gewoon op te stappen.

Dat laatste was even een inschattingsfout. :+ Zoals gewoonlijk had ik weer eens veel te hoge verwachtingen van zowel Zara als mijzelf en had ik bedacht dat we gewoon lekker buiten flierenfluitend door de bak zouden lopen. Een bak die ik zelf nog heel spannend vind, met een zadel die Zara nog heel spannend vindt. Het ging dus voor geen meter. Ik was zenuwachtig, dus ik kon Zara niet op een ontspannen manier vertellen wat ze moest doen. Zara verstijfde dus en wilde echt absoluut niet stappen. Ik kon stemhulpen en druk geven wat ik wilde, no way we gaan echt niet vooruit. Uiteindelijk na 5 minuten wanhopig hulpen geven kwam Zara dan toch, gestresst, in beweging. Er was zoveel spanning dat ik geen rem meer had, waardoor ik dus nog erger gespannen werd, want als ik iets eng vind is het geen rem hebben. Maar na heel wat pogingen stond Zaar eindelijk weer stil. Zo hebben we 10 minuten wegstappen en halthouden geoefend op een volte, totdat ze in 1x wegstapte en in 1x halthield. Toen ben ik afgestapt, met een heel vervelend gevoel, want ik had het gevoel dat ik het verpest had.

Thuis even zitten reflecteren en voor mezelf nagegaan op welk punt zaterdag ik de fout in ben gegaan. Dat was eigenlijk het moment dat ik er in de buitenbak opstapte. Van de zomer toen ik zonder zadel op ging pakken heb ik het heel anders aangepakt. Ik heb eerst een plek op stal uitgezocht waar IK me veilig voelde en daar het beginnetje gemaakt en op die manier naar de buitenbak toegewerkt. Dat werkte toen perfect, er is geen 1 moment spanning geweest. Nu met zadel besloot ik gelijk de buitenbak in te gaan, terwijl Zaar en ik allebei met zadel op zenuwachtiger zijn en ik de buitenbak dan meteen weer een spannende plek vind. Ik had gewoon weer op een voor mij veilige plek moeten beginnen.

Met dat besef heb ik zondag nog een poging gewaagd, maar dan in de kleine binnenbak. De ruimte is daar kleiner dan in de buitenbak en de bak is omringd door hoge muren, waardoor er minder omgevingsprikkels zijn. Ik heb daar veel meer rust in mijn hoofd. Dus eerst weer met zadel op gelongeerd in de binnenbak en daarna opgestapt. Zara wilde na het opstappen eerst weer niet wegstappen, maar binnen voel ik mij zeker en durf ik Zara duidelijker te vertellen wat ze moet doen. Dus ik gaf 1x een duidelijke hulp en toen ging ze wel. Zaar vond het toch nog wel erg spannend en schoot gelijk in een draf. Vroeger had ik dan gelijk in paniek aan de rem getrokken, maar binnen vertrouw ik Zara. Dus als zij aangeeft dat ze wil draven, omdat ze dat op dat moment nodig heeft om haar spanning kwijt te kunnen, dan ga ik daar in mee ipv er een gevecht van maken omdat ik per se wil stappen. En het werkte! Zaar ging uit zichzelf na een halve volte alweer terug naar stap. Het scheelt echt als je spanning niet met druk gaat proberen op te lossen (zoals ik vroeger deed) :roll: :j Het resultaat zie je hieronder in het filmpje. Het ziet er nog niet mooi uit, maar dat boeit me op dit moment niks, dat komt vanzelf wel weer. Helaas geen filmpje van de eerste keer wegstappen/draven.



Ik heb er denk ik 10 min opgezeten, morgen of woensdag wil ik weer opstappen. En ehm ja, sneakers in stijgbeugels, ik weet het, sorry. :+ Ik heb mijn jodphurs nog niet op stal liggen, omdat ik al heel lang niet meer met beugels had gereden, dus nu ook niet aan gedacht om ze uit de berging te halen. Ik ga ze deze week weer mee naar stal nemen. :D

Het zadel met grotere zitmaat zat heeel wat fijner en ik heb de knoop doorgehakt en ik ga dit zadel kopen. Zara reageert er goed op, ik zit er heel fijn in en het is eindelijk een zadel dat niet naar voren of opzij schuift op Zaar. Het is de Barefoot Barrydale (dressuur/endurance zadel) en ik wil hem dan in de bruine uitvoering. :D

Edit: ik wil hier eigenlijk als vergelijkingsmateriaal een filmpje posten van hoe ze er paar jaar terug bij liep onder het zadel (toen het dus helemaal niet goed ging), maar ik moet nog even toestemming vragen aan de ruiter die Zara toen reed. :) Dus ik hoop dat ik binnenkort wat van Zara's oude gedrag kan laten zien.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:13

Wat een mooi beeld op het filmpje, wordt er helemaal blij van <3

En jammer van de inschattingsfout op zaterdag, maar dat kan gebeuren en hoef je ook echt niet te zien als een fout, als Zara er last van had gehad was het zondag niet zo goed gegaan ;)

En spannend een nieuw zadel! Is deze nog op voorraad of moet je er lang op wachten?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:33

Ziet er hartstikke goed uit! Tuurlijk ze moet nog een beetje voelen en schikken maar ze is kalm, vindt het leuk, en jij ook. Je geeft haar alle ruimte en vertrouwen. Daar gaat het om :)

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 09:11

Cera_D schreef:
Wat een mooi beeld op het filmpje, wordt er helemaal blij van <3

En jammer van de inschattingsfout op zaterdag, maar dat kan gebeuren en hoef je ook echt niet te zien als een fout, als Zara er last van had gehad was het zondag niet zo goed gegaan ;)

En spannend een nieuw zadel! Is deze nog op voorraad of moet je er lang op wachten?


Ah thanks <3

Ja ik denk ook dat ik het zaterdag spannender vond dan Zaar, anders was ze inderdaad niet zo relaxt geweest zondag.

Op de website waar ik hem wil bestellen staat dat de verzendtijd 5 werkdagen is. Ik ga hem deze week bestellen, heb volgende week nog het testzadel te leen en dan kan ik daarna gelijk door met mijn nieuwe zadel. Zit mezelf alleen nog even mentaal voor te bereiden op de kosten die ik moet gaan maken :+

Sintara schreef:
Ziet er hartstikke goed uit! Tuurlijk ze moet nog een beetje voelen en schikken maar ze is kalm, vindt het leuk, en jij ook. Je geeft haar alle ruimte en vertrouwen. Daar gaat het om :)


Dankjewel!! :D Ik heb ook wel vertrouwen dat het op deze manier goed gaat komen, zolang ik het maar leuk en ontspannen houd voor zowel Zaar als voor mezelf.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:34

Oh fijn! Dan kan je lekker verder hier op door :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:11

Wat een mooie updates!

Lekker voetballen en vorderingen gemaakt met rijden, zelfs veel meer en eerder dan je zelf had durven hopen. Zoals hierboven ook al gezegd, van een inschattingsfout leer je het meest en de belangrijkste les is misschien in dit geval wel dat het helemaal niet erg is/was en dat je "gewoon" verder kon waar je gebleven was.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 22:25

Ik ben zo blij, want ik heb vandaag weer op Zara gezeten en ze was weer zo braaf! *\o/*

Ze was met opstappen wel iets onrustiger/ongeduldiger dan zondag. Niet gestresst, maar ze deed net telkens een stapje achteruit zodat ik er niet op kon. :+ Gewoon rustig gebleven en uiteindelijk liet ze het toe.

Zondag ging ze bij het wegstappen gelijk draven, vandaag stapte ze gewoon normaal weg. Wel nog iets gespannen in haar lijf, maar na een paar rondjes door de bak en veel tegen haar aan praten zakte ze haar hals en voelde ik haar rug ontspannen.

Vandaag heerlijk wat langer kunnen draven. Ze mocht weer haar eigen tempo bepalen, ze heeft 1 lange zijde waar ze wat harder wil. Dat vond ik zondag nog wat spannend, nu vond ik het al leuk om harder te gaan. :D Ik merk dat Zara heel erg haar balans weer opnieuw moet vinden. Nu is onze binnenbak niet ideaal aangezien de bak best hobbelig en zwaar is, maar ik ben er nog niet klaar voor om de buitenbak in te gaan, dus helaas moeten we er even het beste van maken. Zara was na 15 minuten stappen en draven al aardig hard aan het ademen en begon te zweten, dus het was echt even zwaar werk voor haar. Na 15 min dus ook gestopt, ik wil het langzaam aan opbouwen, zodat ze geen last van haar lijf krijgt.

Ik heb zojuist het zadel besteld! Het is deze geworden, hier heb ik nu ook het testzadel van maar dan in het zwart, ik krijg hem dus in het bruin:

Afbeelding

Ik ben zo blij, ik hoop dat het zo goed blijft gaan! :D

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 22:31

Hi, weer een update.

Donderdag is de osteopaat geweest om Zara nog even te voelen en los te maken voor we het rijden verder op gaan bouwen. Ze vond Zaar erg goed in haar lijf zitten, alleen in haar buiging 1 kant op iets stijf en haar SI geloof ik. Veel galopperen raadde ze aan, maar daar waren we al mee bezig. Na de osteo moesten we 3 dagen stappen, dus ik heb het buiten wandelen weer opgepakt en dat ging best goed en ontspannen! Geeft weer hoop voor buitenritjes deze lente/zomer.

Vandaag heb ik het zadel weer opgelegd en ben ik weer gaan rijden. Ik wilde Zara vandaag wat serieuzer oppakken, dus contact teugel en wat meer vragen aan haar. Dat ik wat meer vroeg vond ze niet erg, maar die contact teugel vond ze niet fijn. Het afgelopen jaar heb ik Zara alleen aan een los teugeltje laten lopen en dan is ze relaxt. Nu had ik constant contact met/licht druk op haar neus en werd ze gelijk gespannen en ging weer nerveus om zich heen kijken en “schrikken” van dingen die er niet waren. Toen ik haar daarna weer losse teugel gaf ging het wel weer.

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Voorlopig verder rijden met een losse teugel? Dat vind ik in principe niet heel erg... Dan wordt het gewoon western achtig rijden. Maar wat nou als ik ooit in een situatie kom waarbij ik wel even druk moet geven (bijv. op een buitenrit en ik heb een rem nodig)? Hoe rijd ik op een veilige manier een paard dat geen teugel druk verdraagt? Ik zit er nog aan te denken om zowel met neckrope als met teugels te rijden, dus tegelijkertijd, dan kan ik misschien de neckrope als rem gebruiken, aangezien ik haar op de grond heb aangeleerd dat druk van voor stop/achteruit is.

Hebben jullie nog ideeën hoe ik hier mee om kan gaan?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:44

Fijn dat je het rijden weer kunt gaan oppakken omdat Zaar in orde is.

Misschien vindt ze druk op haar neus gewoon niet fijn? Mijn mafje had dat ook. Nou reed ik western, dus dat wat makkelijk met een westernhoofdstel zonder neusriem. Zij was op 2 pinken te rijden met een shanks, een scharenbit. Op het moment dat ik met haar ging grondwerken en daarbij een touwhalster gebruikte vond ze dat ook minder fijn. Een gewoon halster was dan wel weer prima bij het aan de hand van de ene plek naar de andere plek verplaatsen en bij het longeren.

Je verhaal over schrikkerige Zaar doet me trouwens denken aan het verhaal van Bokker SVRL, die ongeveer hetzelfde heeft met haar chocoladekontje Quick.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 22:53

Ik heb even het topic van SVRL opgezocht en er een stipje bij gezet. Even doorlezen wanneer ik tijd heb en kijken of ik daar nog wijsheid uit kan halen.

Zara kan sowieso slecht tegen druk, dus op haar neus zal ze het inderdaad ook niet prettig vinden. Maar ik weet niet hoe ik bitloos kan rijden zonder neusriem (behalve dan met neckrope, maar daar zie ik mezelf niet zo snel een training of buitenrit mee rijden :+ ). Een bit wil ik liever niet meer proberen, want bitten waren altijd drama bij Zaar. Overal lag haar mond van open, welk bit ik ook gebruikte en hoe voorzichtig ik ook deed met mijn handen, ze heeft een zeer gevoelig mondje. Dus ik weet niet meer zo goed wat ik nog kan doen om het beter te maken voor haar.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:42

O, ik had even gemist dat een bit ook geen optie was, ook geen leren bitje?

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 10:58

Heb wel over een leren bitje zitten twijfelen paar jaar terug voor ik bitloos ging met Zaar. Mocht ik bit toch weer een kans geven, dan zal dat mijn eerste uitprobeersel zijn denk ik. :j Ik kijk het nog heel even aan. Ze is sinds gister hengstig dus dat ze dinsdag wat gestrester was onder het zadel zal ook deels daar vandaan komen, Zara kennende. Ze kan voor en tijdens haar hengstigheid extra slecht tegen druk.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 12:07

Ik heb trouwens voor Zara een instagram gemaakt, waar ik (hopelijk, als ik me er aan houd) vaker wat kleine updates ga bijhouden over Zara! :D Mochten jullie het leuk vinden om haar te volgen, haar instagram is @zarathepony.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 11:07

Na hier al een tijdje niks gepost te hebben (en ook nog niet wetend of ik verder wil met dit topic, aangezien ik alles nu op instagram doen) wil ik toch nog even een leuk nieuwtje delen.

Zara is drachtig! *\o/*

Ik heb nog heel erg zitten wikken en wegen of ik het dit jaar al wilde gaan doen en terwijl ik eerst naar een jaartje wachten neigde zei mijn gevoel toch overduidelijk op een dag ineens: we doen het nu! En het voelde zo goed, dat ik maar gewoon met dit gevoel ben meegegaan.

De hengst die ik heb uitgekozen is toch Cassanova du Bois geworden. Ook deze hengst heb ik gevoelsmatig uitgekozen (daarbij werd een Du Bois mij gelukkig ook aangeraden door meerdere Bokkers). Een veulen van deze hengst stond al een tijd op mijn verlanglijstje. Naast het feit dat hij altijd een verdunning door geeft, wat ik zelf persoonlijk heel interessant vind (ik droom van een valk hengstje), heeft deze hengst ook een fijn werkwillig karakter en presteert hij goed in de sport. Ik hoor eigenlijk nooit negatieve verhalen over Cassanova dus hij voelde als een fijne veilige optie voor Zara.

Op 29 april is Zara voor de eerste keer geïnsemineerd. Op zaterdag 1 mei in de ochtend was het eitje nog niet weg, maar stond wel echt op springen, dus toen hebben we voor de zekerheid nog een keer Zara geïnsemineerd. Gisteren is ze drachtig gescand! Als alles goed blijft gaan kunnen we dus volgend jaar begin april Zara’s eerste veulen verwachten. :D

De kleurkansen die ik met Cassanova heb zijn:
1. Valk
2. Palomino
3. Smokey Black

Met de grootste kans op Valk en de kleinste kans op Smokey Black. Ik weet niet hoe Zara qua kleur genetisch in elkaar zit, ik ga dit ook niet laten testen, want ik wil nog een beetje het element van surprise. Ik hoop zelf onwijs op een valk hengstje met een mooie witte bles. <3

Hoe gaat het nu met Zara?
Verder gaat het enorm goed met Zara! Ik heb niks te klagen. Ik rijd nu weer af en toe met Zara in de bak met zadel, iets waar we dus vanaf het ontstaan van dit topic voorzichtig naartoe hebben gewerkt. We pakken het heel rustig aan en zijn vooral bezig in stap en pakken kleine stukjes draf mee. Eergisteren hebben we zelfs balkjes gedraafd (dit hebben we nog nooit gedaan samen onder de man). Galop staat voor binnenkort op de planning. Op dit moment moet Zara’s balans echt nog een stuk beter worden. Gelukkig wordt hier aan gewerkt door Zara’s verzorgster aan de lange lijnen, iets wat ook helemaal nieuw is voor Zara en wat ze fantastisch en werkwillig oppakt. Ik merk dat het lange lijnen al veel heeft gedaan voor Zara’s balans ohz.

Verder staat Zara nu weer 24/7 op het land en waar ik normaal enorme verschillen in haar stress merkte tussen op stal en in het land staan, merk ik nu niks. Dat betekent dat Zara nu eindelijk op een punt is waar ze mentaal stabiel is en omgevingsfactoren veel minder invloed hebben op haar karakter. Ze kan haar emoties veel beter reguleren merk ik en het scheelt voor haar denk ik ook dat ik zelf ook rust heb gevonden mentaal en mijn eigen emoties ook al een stuk beter kan reguleren.

Wat een lange en zware weg is dit geweest, maar ik heb het gevoel dat we nu eindelijk bijna het punt hebben bereikt dat ik wilde bereiken. Waarbij ik eigenlijk gewoon een redelijk ongecompliceerd paard heb. We hebben nog een klein stukje te gaan en ik hoop dat de dracht dat laatste stukje voor Zara gaat zijn mentaal, aangezien de grootste onrust bij haar nog steeds hormonaal is.

Als jullie het leuk vinden om Zara’s dracht te volgen kun je ons toevoegen op instagram @zarathepony. Ik zal minder regelmatig nog hier posten denk ik. Misschien af en toe een uitgebreide grote update. :)

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG] Sensibel paard: opnieuw vanaf nul beginnen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 16:26

Wat een leuk nieuws, gefeliciteerd!! Ik heb geen Instagram dus ik hoop van harte dat je hier af en toe een update zult blijven plaatsen!

M.b.t. Zara's balans nog een suggestie. Je geeft aan dat dit nu voornamelijk d.m.v. lange lijnen wordt verbeterd door haar verzorgster. Daarnaast kan het helpen om onder het zadel te werken aan haar balans. Ik heb sinds ongeveer een jaar weer dressuurles met mijn merrie en merk dat haar balans daardoor enorm is verbeterd! Mijn instructrice werkt vanuit 4DD (4 dimension dressage), het paard vanuit het lijf lekker laten lopen en de eigen balans laten vinden zonder getrek en geduw (en in ons geval bitloos). Zoiets zou bij jullie denk ik ook wel passen en zou jou misschien kunnen helpen om onder het zadel jouw comfort zone nog wat verder te verbreden :)

Heel veel succes met de zwangere! Hoop op een voorspoedige dracht!