[VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

[VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-19 23:47

Vanaf dat ik weet van het bestaan van paarden roep ik al dat ik 'ooit een eigen paard wil'. Als klein, ielig meisje altijd heftig teleurgesteld dat ik voor mijn verjaardag toch geen paard had gekregen. En iedere keer dat ik met mijn oom weg ging en langs de manege reed en géén paard kreeg, nou ja, toch een klein gebroken Penny-hart.

Maar dan komt op een dag dan toch het besluit 'dat het wel kan'. Toekomstdromen: minstens een stabiele kudde van 3 paarden. Een shet, een Fjord en een ? Maar wanneer ga je die dromen inzetten? Tegelijk drie paarden kopen? Geen optie. Buiten dat, daar moet ik eerst het huis voor hebben.
Nu bezig zijn met paarden? Wel een optie, als ik daar geld voor neer wil leggen terwijl ik niet wil rijden. (Omgeving waar veel vraag en weinig aanbod is, ja, dan krijg je dat soort taferelen.)
Nou, als we dan toch een eigen bijdrage moeten doen voor een paard verzorgen waar de kans groot is dat ik het niet eens ben met de manier van verzorgen, kan ik net zo goed stap 1 van mijn droom uitvoeren. Een eigen Shetter kopen!

Na alle voors en tegens tegen elkaar af te hebben gewogen, op zoek te zijn geweest naar de stalling waar ik me in kan vinden, in gesprek te zijn gegaan met mijn ouders [Ma: 'Als dit is wat je geluk brengt, ga ervoor!' Pa: 'Mwoah. Paarden.' :+ ], in gesprek gegaan met partnerlief en nogmaals over alle beren te hebben nagedacht is dan toch besloten: Ik ga mijn zoektocht starten!

Zo gezegd zo gedaan: Marktplaatsfilter ingesteld op Shetlander, alle paardjes die me aanspraken (het moest een hengst of ruin zijn, niet al te oud want ik wil nog een hele lange tijd met het dier doorbrengen) op 'bewaar' gezet en de spannendste stap: mensen benaderd voor een afspraak voor een bezichtiging. En vandaag was het tijd voor de eerste! Een 3jarige ruin die te klein is gebleven voor het doel van de eigenaresse: 'mennen'. Ik heb geen men-ambities, dus dat is voor mij geen enkel probleem.

Goed, was dat even spannend. Ik heb nog nooit een paard bezichtigd. Ik heb ook totaal geen idee waar precies op te letten (buiten de gebruikelijke dingen waar je op let als je een dier ziet: algehele indruk, staat hij er levendig bij, hoe is hij in het zoeken van contact?)


Ik heb partnerlief meegenomen en de hond meegenomen. Hond en paard hebben elkaar toch even goed bekeken. Paard staat met twee soortgenootjes op een mooi stuk grond. Allemaal stuk voor stuk leuke dieren. Heel enthousiast, alert, kwamen allemaal even om een knuffel bietsen. Dat is dan toch een hele fijne indruk. De eigenaresse gesproken, wat vragen gesteld, geprobeerd zo gericht mogelijk maar dat is toch best lastig als het enige wat er uit je mond kan komen 'Wat een schatje!' :+ Heel professioneel gedaan van mezelf.

Ik heb eerlijk gezegd dat ik dus geen kijk heb op 'waar ik op moet letten', heb daarbij gevraagd of bij een goed gevoel het in orde is als ik een keer een vriendin mee neem. Die fokt paarden en heeft daar dus ook de nodige kennis over. Dat was geen probleem. Prettig gevoel bij. Was ook eerlijk 'Er zijn ook anderen in geïnteresseerd, ik ga hem niet eeuwig vasthouden maar ik ga ook niet gelijk andere afspraken in plannen' (iets in die aard). Prettig. Dan weet ik waar ik aan toe ben. Heb dan ook gezegd dat ik morgen nog een paardje ga bekijken en het dan laat weten. Dat is prima.
:+ En ik nog zo tegen mezelf zeggen: We gaan niet gelijk verliefd worden op het eerste paard dat je bekijkt. Nou ja. Wel dus.

Mijn partner is nog even bij hem geweest (ja, die twee moeten ook met elkaar overweg kunnen, dat is een eis) en die waren elkaar al aan het uitdagen voor spel. Partner met een grote grijns, shet op hem ingespeeld. Voelde heel fijn en vertrouwd aan.
Hond was niet onder de indruk. Wel van het stroomdraad wat daar gespannen was. Dus die schoot krijsend en luid loeiend weg. Shet in kwestie? Deed een paar passen naar achteren maar dat was het ook wel weer. Mooi. Onverwacht dat toch ook weer tegengekomen. Die was eerder nieuwsgierig dan bang. Fijne reactie!

Dus nu morgen even afwachten wat mijn gevoel zegt van het andere paardje. Maar ja, ik ben stiekem al verliefd.
Heb ook even wat foto's gemaakt van Shet in kwestie. Met toestemming van de eigenaar. (Maar goed, het is ook niet zo dat je heel onopvallend foto's kan maken, haha!) Zodanig gesneden dat daarin niet echt info over de omgeving te zien valt. Vind ik wel zo netjes.

Voor een eerste keer een paard bekijken was dit een hele fijne ervaring! Wat het ook gaat worden, ik heb er een fijn gevoel over gehad en ik ga het allemaal zien. Open-minded naar morgen toe en wellicht morgen al een keuze kunnen maken!
Bij deze dus een foto van Shetterboi. Sorry voor mijn onsamenhangende verhaal. Het is gewoon zo nieuw voor me en ik ben zo enthousiast, gespannen, benieuwd en angstig tegelijk! Ik wil het goed doen, ik wil het ergens delen, ik wil het van de daken schreeuwen maar tegelijkertijd gewoon 'alles aanzien'. Argh. :') Wat is het soms vermoeiend om mij te zijn.

[ img ]


Goner
Berichten: 294
Geregistreerd: 12-06-16

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:15

<3 <3 Wat een mooierd! Succes met naar het tweede paardje kijken morgen!

Wijslander
Berichten: 5776
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 06:01

Grappig diertje! Even een vraag uit nieuwsgierigheid: waarom kies je niet voor een formaat waar je eventueel wel mee zou kunnen mennen/rijden, mocht je dat straks willen? Of is dat uitgesloten?

Veel kijkplezier vandaag!

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 06:53

Totaal geen choatisch verhaal hoor TS! Leuk geschreven en heel herkenbaar :j

Ik werd hier ook hotel-de-botel op het eerste paard dat ik zag. Ik heb zelfs geen anders dier meer bekeken. Als het klikt, dan klikt het!

Wel een tip: je merkt vaak dat bij eerste paardeneigenaren hun verwachtingen veranderen. Dan is het handig een paard te hebben dat allround is zodat je er alle kanten nog mee op kan als je dat wil. In dit geval dus een shet die het formaat heeft waarmee je wel zou kunnen mennen, gewoon voor als je daar straks wel behoefte aan zou hebben. Het is namelijk ook wel erg leuk met een shet!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Utixo
Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 07:49

Oef TS, hartstikke leuk, maar ik hoop wel dat je begeleiding aanneemt ! Ook al is het maar een shet, dit worden monsters als ze de kans krijgen :D . Veel plezier ermee!

En, nog 1 ding. Aangezien je zelf zo groen als gras bent. Geen hengst!! Echt niet doen, vooral op een pensionstal gaat dit problemen geven, en leer eerst maar eens het shettenwoordenboek lezen, voor je er een stapje bovenop doet en er 1 met ballen neemt.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-19 20:18

Wijslander: Voor nu is de keuze op een Shet gevallen omdat ik nu niet kan rijden/mentaal dat niet echt wil en ik daarin liever voor nu de keuze maak voor een dier die 'wat rijden betreft' minder onderhoudsgevoelig is.
Voor later gaan er meer paarden bij komen, ik wil een kudde van ten minste 3 paarden aan eigen huis hebben staan, om dan een begin te maken met een Shet leek me wel een goede! Ik ben namelijk van plan op den duur Equicoaching te gaan doen, of iets in die trant. Therapie + paarden. Omdat paarden voor mij zo'n gigantische hulp kunnen zijn.

Freetorun: goede! Maar in deze, om bovengenoemde, maak ik me daar niet echt druk om. Met zijn lengte kan hij nog prima therapiepaardje worden! Er gaan nog meer paarden komen die al die taken uit kunnen voeren.

Utixo: Ik heb gelukkig nu een stalling gevonden waar iedereen hun paarden al van jongs af aan hebben. In de buurt zit ook een instructrice waar ik altijd wel een prettig gevoel bij heb. Als ik ook maar iets merk dat ik iets heb van 'hee, ik heb geen idee' ga ik haar in schakelen. Het moet namelijk wel voor zowel paard als mij leuk blijven.

En wat betreft bezichtiging op zondag:
Het was niet mijn ding. Het was een hengst, die direct al liet weten niet echt gecharmeerd te zijn van toenadering. Mijn weke Penny-hart is uiteraard direct verliefd geworden, maar mijn partner had helemaal niets met hem. Nou ja, dan is het snel klaar. De keuze ligt op de Shet van de foto.
Vandaag een gesprek gehad bij de stalling. Op 2 minuten van mijn huis af, geen electriciteit en geen stromend water maar mán wat staan de paarden er goed bij en wat staan ze daar prachtig zeg! Er is geen luxe maar dat is ook precies waar ik niet naar op zoek ben. Shet kan 24/7 buiten staan, maar kan ook kiezen om 24/7 binnen te staan. Ik ben echt helemaal verliefd op die plek!
Dus, eigenaar van paardje 1 daarnet bericht: zondag is de bedoeling dat we een tweede keer komen kijken en als het goed is nemen we hem dan ook gelijk mee. Tenzij we nog gekke dingen tegen komen, maar ik acht de kans klein. Vandaag is de hoefsmid nog even langs geweest, van de week komt de veearts nog voor de jaarlijkse vaccinatie. Het voelt gewoon goed. Goed en heel spannend!
Zaterdag zullen we nog even wat benodigdheden kopen, maar dat zal ook echt minimaal zijn. Ik heb een hoop nog liggen wat ik bij mijn verzorgpaard graag gebruikte. Heb voor hem alleen een halster + touw en borstels nodig. Verder zie ik wel wat we missen. Ik ben enthousiast, mijn vriend is enthousiast en de stalling is ook enthousiast. (Ofja, diegene die ik vandaag gesproken heb was een vrouw vol enthousiasme.) Dat zoiets van 0 naar 100 kan gaan in nog geen week tijd! Ik had het vorige week niet durven zeggen!

igrilion
Berichten: 11
Geregistreerd: 13-07-11

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:19

Wat geweldig, gefeliciteerd! Ik heb even mee gelezen, herkenbaar ook wel! Ik rij eens per week op de Fries van een kennis, nu geen behoefte aan eigen rijpaard. Ik heb wél 2 mini's op het oog die dringend een ander huis nodig hebben, die zou ik graag overnemen en verzorgen zoals dat hoort. Heerlijk, kan er ook zo over wegdromen. Veel geluk met je paardje!

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 22:00

[ img ]


Meet Kayak! (Kay in zijn papieren, Kayak als bijnaam). Hij meet 80 hele centimeters maar heeft de volledige kudde wel even laten zien dat hij toch echt wel het grootste paard daar is. (Is ie niet. Maakt niet uit. :+ )

Wat een heerlijk dier. Nu al. Ik moet er al op gaan letten dat ik door zijn schattigheid geen dingen goed ga keuren, maar ik let er gewoon op. Nu mag ie even wennen aan zijn omgeving (al zal ik waarschijnlijk diegene zijn die de meeste gewenning nodig heeft) en dan langzaam alles oppakken. Vooral plezier hebben. Maar ik denk dat mijn gezicht boekdelen spreekt.

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 00:26

Kay is niet gewend aan merries. En dat gedrag zien we helaas terug in de kudde. Om die reden gaan we dan ook voor Kay helaas en noodgedwongen een ander plekje zoeken.

Hij is inmiddels wel meer op zijn plek. In zijn eerste week heb ik hem eigenlijk maar een beetje laten gaan, deze week heb ik meer opgepakt. Het zijn hele 'kleine' dingen waar ik reuzeblij mee ben. Poetsen zijn we mee aan het werk, wandelen zijn we mee bezig, het verlaten van de kudde door buiten te gaan staan als iedereen binnen staat, al met al: kleine dingen en alles zachtaardig. Uiteraard zijn een aantal gedragingen not-done, ongeacht de omstandigheden, maar ik beloon op dit moment alle pogingen die hij doet om wel juist gedrag te laten zien. Hij kent de regels in omgang tot mensen nog niet, hoe kan ik daarin ook maar iets afstraffen. Plus, zijn leeftijd heeft hij ernaar om constant grenzen op te blijven zoeken.

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel bijzonders te vertellen behalve dat hij precies is waarvoor ik hem gekocht heb! Oh en wat foto's. Want hij is best wel mooi.
[ img ]

[ img ]

freetorun
Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 03:06

Wat jammer. Wordt het een andere stal of gaan jullie hem verkopen?

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-19 22:07

Sowieso andere stal, het mag misschien wat moeizaam gaan op dit moment, maar ik vind Kay echt een heerlijk dier en zou hem voor geen goud willen verkopen.
In mijn optiek is dit gewoon weer een ervaring waar we rijker van worden. Waar ik van kan leren. Vind het vervelend dat hij dadelijk weer even de stress van een nieuwe plek moet ervaren maar dit is even niet anders.

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:30

Ahhh wat een leukerd <3 Het is dus de eerste geworden waar je gelijk al verliefd op geworden bent!
Jammer dat het niet klikt met de groep. Is een andere groep op dezelfde stal geen optie?
Ik snap dat je baalt dat je een nieuwe plek moet zoeken, maar als hij daar wel op zijn plek is zal je zien dat hij snel gewend is!

Zelf heb ik 2 shetlanders. Ze zijn precies 8 jaar geleden op mijn pad gekomen. Mijn oudste dochter was toen 3 en de jongste bijna een half jaar. Beide dochters hebben op de merrie gereden. De jongste nog steeds, de oudste is eruit gegroeid.
Maar ze gaan hier nooit meer weg! Inmiddels zijn ze 10 en 13 jaar. Destijds gekocht als 2 jarig hengstje en 5 jarige merrie. Gelijk laten ruinen en wat beter opgevoed :D
Ze hebben tot 2 weken terug altijd aan huis gestaan. Nu staan ze in een groepje shetlanders (merries en ruinen gemengd) op een pensionstal, omdat wij gaan verhuizen. Op ons nieuwe plek gaan we bouwen en dan komen ze daar ook weer aan huis, maar dat zal nog een klein jaartje duren. Dan willen we ook gaan kijken voor een grote E pony/klein paard waar mijn dochters, maar ook ik zelf op kan rijden. Dan hebben we ook een kleine kudde van 3 pony's :D

Ik heb nog nooit echt spijt gehad van mijn shetlanders. Ik zou ze niet kunnen missen. Ik vind het heerlijk om lekker met ze te tutten en samen met mijn dochter(s) er lekker mee te gaan wandelen. Nu staan ze aan de rand van het bos dus kunnen we heerlijk met ze door het bos wandelen <3

Utixo
Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:42

Waarom laat je de ballen er niet afhalen? Dan ga je er zoveel meer plezier aan hebben. Wat als je buiten aan het wandelen bent en je en hengstige merrie tegenkomt? Je hebt totaal geen ervaring...

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:46

Utixo schreef:
Waarom laat je de ballen er niet afhalen? Dan ga je er zoveel meer plezier aan hebben. Wat als je buiten aan het wandelen bent en je en hengstige merrie tegenkomt? Je hebt totaal geen ervaring...


Volgens mij is Kayak een 3 jarige ruin.

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 11:02

Haha, dat. Hij is al een ruin, ik zou ook niet echt aan een hengst willen beginnen om die reden.

Al vraag ik me oprecht af op dit stadium of hij goed geruind is en overweeg ik zijn testosterongehalte te laten testen. Ik weet namelijk niet of het normaal ruinengedrag is om zo beschermend over een merrie te doen. Of het de leeftijd is, zijn onervaring met merries omdat hij het grootste deel van zijn leven in een kudde met ruinen heeft gestaan.

Ik weet gewoon eventjes niet wat wijsheid is. Ik wil het beste doen voor mijn drommel, zou hem graag willen kunnen plaatsen met merries maar ik weet niet wat normaal is met ruinen. Ik weet niet wat de norm is hoe ze horen te reageren als ze geruind zijn ook.

En Delphi, dat zijn echt goals! Kan ook niet wachten tot hij lekker zijn plekje aan huis gaat krijgen. Het is een prachtdier, hij is zo sprekend in gedrag en hij is heel eerlijk. Ik kan echt nu al niet meer zonder hem en ik riep altijd: IK KOOP NOOIT EEN SHETLANDER.
Oepsie

Utixo
Berichten: 6556
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [VOLG] Het begin van mijn leven met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:05

Oh sorry! Meende dat ik had gelezen dat je bij een hengst was wezen kijken.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Omenstabij
Berichten: 129
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 23:55

Dat is oké, ik snap je bezorgdheid! Ik ben idd bij een hengst wezen kijken, maar dat was de tweede Shet die ik bekeek. Het is dus de ruin geworden :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Adrija, frutsel05, gillian, Mark0919, noordje, Pellelilly, Vagabondo en 50 bezoekers