[VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
xxVeraa
Berichten: 83
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:30

Leuk Britt, ik volg! :j


Hevonen
Berichten: 5592
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:46

Leuk, ik volg!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 16:12

Hoe meer zielen hoe meer vreugd! :D

Gisteren weer een mestonderzoek laten doen en hij is helemaal schoon. Dat betekent dat hij vanaf nu ook de wei op mag. We gaan even kijken of we hem op een stukje (nog) ongebruikte wei zetten, wat nu lekker gegroeid is. Dit stukje moet eigenlijk afgegraasd worden omdat hier over een paar weken spullen komen te liggen in verband met verbouwen van de stal. Leek ons wel een ideale oplossing om Finn op dat stuk te zetten, zodat hij het lekker kan afgrazen. Daarna kan hij dan gekoppeld worden met waarschijnlijk de andere ruin op stal. Overigens had Finn de omheining van de paddock 'gesloopt' :+ Er stond geen stroom op het lint, dus hij had zn hoofd er tussendoor gestoken om daar lekker takjes en grasjes mee te pikken. Toen waren de draden een beetje uitgerekt, oeps haha.

Zondag op Horse Event een heel fout dekje gekocht trouwens! Zwart met roze bloemetjes. Beetje gay is oke toch? _O-

eclair98
Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:29

Haha, Bert en Ernie zijn het met je eens :+

Ik begin echt een beeld te vormen van flint, ik vind het een enorm grappig dier nav. je verhalen :P

CharIsabella
Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:58

Hoezo echte mannen dragen roze dus waarom geen bloemetjes :')
Vind hem wel reusachtig leuk :D

:o I broke my heart in two,
one for me and one for you :o

M1994
Berichten: 860
Geregistreerd: 27-01-16

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:19

Ooh ik vind hem leuk :)

[o]

Anoniem

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 18:28

Graag een foto van het dekje .

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 19:50

Ik volg!

Waar heb je hem vandaan? Van een handelaar?

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 19:44

Heb helaas nog geen foto van het dekje kunnen maken! Ik heb het vrij druk de afgelopen dagen en het is alweer vroeg donker :') Gisteren heb ik Finn even met de barebackpad gereden, ik was te lui om de baklampen aan te doen dus lekker in het donker gereden. Fijn gewerkt in stap, ik begin nu ook met wat simpele buiging. Dat vindt hij nog erg moeilijk, vooral linksom! Daarna ook wat draf meegepakt op langere stukken, wat hij erg netjes doet. Hij heeft sinds een paar dagen ineens erg veel voorwaartse go! Ideaal haha. Duidelijk dat hij al beter in zijn lijf zit. Daardoor wil hij ook nog wel eens te hard gaan in draf, omdat hij het moeilijk vindt.. :+ Jammer voor mij, want dat is best moeilijk uitzitten nog.

Vandaag aan de longe gewerkt met een elastiekje om. Dit pakt hij ook enorm goed op, in stap loopt hij al heel fijn lang en laag. In draf vindt hij het duidelijk nog moeilijk en moet hij even warm worden. Aan het eind draafde hij enorm fijn en konden we zelfs een beetje verruimen meepakken op de lange zijde. Schakelen in de gangen is een goede oefening en dat doet hij ook heel netjes. Ook weer wat korte stukjes galop meegepakt. Wat mij opvalt is dat hij nu al langer in de goede galop blijft en bij de overgang terug niet meer elke keer een vliegende wissel maakt. Weer een teken dat hij losser is in zijn lichaam en beter weet hoe hij ermee om moet gaan :D Na het longeren heb ik hem afgespoten, dat vindt hij echt prachtig. Liefst drinkt hij uit de straal.. Dan hapt ie met zijn lippen in de straal :')

Naar mijn idee begint er ook al wat vet op te komen!
[ img ]

[ img ]

Amber_anne schreef:
Ik volg!

Waar heb je hem vandaan? Van een handelaar?

Van een handelaar inderdaad :)


Anomien
Berichten: 7298
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:38

Mooi duo.:
Heb wel ff 2x gespiekt naar de stokmaat.
Maar jij bent klein, waardoor finn zo groot lijkt!

Maar ik vind hem leuk! Kijk uit naar een haw topic van je!

Mama van mijn lieve meisjes

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:46

Ik vind hem al heel anders uit zijn ogen kijken. Wakkerder en aanwezig zeg maar. Knap wat je in zo´n korte tijd voor elkaar hebt gekregen.

Het gekke is dat ik sommige foto´s bekeek en dacht, hij is toch helemaal niet te mager? En dan op andere foto´s vind ik hem toch wel weer iets te dun. Gek is dat.

Maar goed, voor spiertjes moet hij ook eten en die mogen er zéker bij :D .

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 14:58

Knert, alle paarden lijken groot bij mij :+ Vandaar ook de keuze voor pony's haha.

Sintara, dankje! Hij is inderdaad niet per definitie veel te dun, maar wel een beetje schraal en vooral onbespierd. Soms kijk ik naar hem en denk ik 'Oh valt mee!', totdat hij ineens anders gaat staan en dan ineens ziet hij er enorm dun uit haha. Spieren wordt nog een hele klus! Het is echt letterlijk vanaf 0 beginnen, de spieren die hij heeft zitten enorm vast en de rest is echt onderontwikkeld. Zijn bovenlijn is wel echt dramatisch gewoon, durf er eigenlijk bijna niet op te zitten om eerlijk te zijn. Daarom doe ik ook nog erg voorzichtig met rijden, het is voor hem natuurlijk nog een zware belasting zonder bespiering. Ook al ben ik maar een lichtgewichtje van 45kg :')

Overigens heeft Finn ook een erg dun zacht velletje, dus ik moet echt opletten welke singel ik gebruik. Het moet vooral een anatomische singel zijn, die zijn oksel ruim vrij houdt. Daar krijgt hij snel plekjes namelijk. Goed om te onthouden dus :j

Goed nieuws trouwens! Aankomende woensdag komt de zadelmaker al. We gaan gewoon even kijken wat de mogelijkheden zijn. Het zadel van Zara ligt er nog, dus die gaan we eerst bekijken. Ik vermoed alleen dat deze niet aan te passen is. Hopelijk heeft Finn niet zo'n extreem korte rug als Zara, zou prettig zijn als ik nu wat meer keuze heb in zadels. Mijn voorkeur gaat uit naar iets met een diepere zit in verband met mijn eigen rug. Op Zara kon ik maar 16.5 inch kwijt en dat beperkt je zoektocht wel enorm. Ik ga er vanuit dat Finn makkelijk een 17 inch kwijt kan, ook al heb ik die niet nodig voor mijn kont en korte pootjes.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 20:32

[ img ]

Vandaag ging hij er even mooi voor staan :') Zo ziet hij er helemaal niet slecht uit vind ik. Bizar hoe de manier van staan zo kan vertekenen. Zijn benen en staart zijn gewassen, dus die zijn weer enigszins wit nu. Daarna even lekker relaxed gelongeerd, hij begint zijn lijf echt beter te begrijpen. In draf kunnen we nu al stukken lange zijde verruimen, dusdanig dat je echt verschil ziet in beenzetting. Heel apart eigenlijk. Ook een hele bak rond in de goede galop lukt het al prima. Heel af en toe springt hij nog over of overkruist, maar over het algemeen gaat het al goed. Hij heeft duidelijk een voorwaartse drang gekregen. Aan het eind even losgelaten in de bak zodat hij nog even kon rennen, dan kan hij even zelf uitzoeken wat hij met zijn benen moet :)) Resulteert tegenwoordig in leuk enthousiast draven, ruime galop, stukken racen en zelfs wat bokjes! Daarna ging hij dus zo staan als hierboven op de foto.

Anomien
Berichten: 7298
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:46

Ik heb pony’s altijd al gaver gevonden dan paarden. Helaas ben ik toch echt te groot met mijn 1.80....

Mama van mijn lieve meisjes

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 18:18

Knert schreef:
Ik heb pony’s altijd al gaver gevonden dan paarden. Helaas ben ik toch echt te groot met mijn 1.80....

Jammer!

Ik heb helaas nooit meer dan amper 160cm gekregen :')

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 09:04

Langeteugelen is dat niet iets? :)

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 20:18

Er zijn nog zoveel dingen die ik met hem wil doen haha. Maar één voor één, hij is nog jong en ik wil hem niet overvallen met allemaal nieuwe dingen. Uiteindelijk zou ik het wel leuk vinden om hem voor de wagen te beleren. We hebben twee menpony's op stal, de begeleiding, kennis en het materiaal is dus eventueel te regelen :))

Afgelopen weekend heeft hij vrij gehad van fysieke training. Zaterdag hebben we meer mentale training gedaan, namelijk stilstaan naast het krukje en inparkeren naast het krukje. Hij heeft de neiging om zijn kont weg te draaien op het moment dat ik op het krukje stap. In principe geen vreemde reactie, want ik sta ineens hoog naast hem. Daarmee hebben we dus even geoefend. Ook een begin van de 'travers' aan de hand, niet letterlijk travers want dat kan hij gewoon nog niet met zijn lichaam. Het gaat om de beweging van zijn kont naar binnen op de hulp van een zweepje. Met het zweepje raak ik zachtjes zijn kont aan en vervolgens draai ik zelf mijn lichaam naar binnen (van de bakrand af), daarbij zwaai ik licht met het zweepje boven zijn kont. De bedoeling is dus dat hij op die hulp zijn kont naar binnen stapt. Hartstikke moeilijk natuurlijk, want in het begin snappen ze er gewoon geen kloot van :P Ik beloon dan ook elke poging of beweging die de goede kant op gaat, zelfs als het per ongeluk is. Daarna ben ik naar het krukje gelopen, erop gaan staan en dezelfde hulp met de zweep gegeven. Raad eens... Hij draaide perfect met zijn kont richting het krukje _O- Beginsel is er dus! Voor degene die het misschien herkennen, Snuitable doet dit ook met haar paarden en zij heeft er ook enkele filmpjes van gemaakt op haar kanaal.

Vandaag besloten om hem even te rijden, het was immers mooi droog weer. We hebben extra lang gestapt, gekletst met een stalgenoot en een paar balkjes gestapt. Aan het eind heb ik hem iets meer opgepakt en ben ik gaan draven. Bizar wat een verschil in zo'n korte tijd! Als ik hem goed voorwaarts hou, wat tegenwoordig heel makkelijk gaat, zoekt hij zelf al mijn hand op. Op een gegeven moment konden we gewoon de hele bak rond met een stabiele aanleuning :wow: Geloof er nog steeds niks van, helaas was het al te donker om het te filmen haha. Het voelde enorm fijn, ik kon echt lekker zitten ondanks de barebackpad (en mijn nieuwe DeNiro laarzen). Hij vond het zelf ook heel tof, want hij werd erg enthousiast haha. Uiteindelijk ging het draven zo lekker dat ik hem op de lange zijde een beetje verruiming heb gevraagd. Hij blijft me gewoon verbazen, ik kreeg precies de reactie die ik wilde. Hij zette echt aan van achter om met de beentjes gestrekt even een middendraf eruit te gooien :D

Bovenstaande is allemaal nog relatief hoor, maar duidelijk een enorm verschil met 2 weken terug. Ik hoop eigenlijk deze week met licht nog een keer zo fijn te rijden, want dan moet het op film uiteraard. De galop hebben we bewust nog niet meegepakt, dat is gewoon nog erg moeilijk voor hem. En voor mij, want ik zit nog steeds met de barebackpad haha.

senna21
Berichten: 11744
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 21:31

Fijn hoor.
Ik denk dat je aan Zara een hele goede 'leermeester' hebt gehad. Zij was/is niet zo vergevingsgezind, dus je moest goed rijden. Daar profiteer je nu van.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 14:45

senna21 schreef:
Fijn hoor.
Ik denk dat je aan Zara een hele goede 'leermeester' hebt gehad. Zij was/is niet zo vergevingsgezind, dus je moest goed rijden. Daar profiteer je nu van.

Zeker waar! Nu moet ik alleen zelf nog de knop omzetten dat ik niet meer zo voorzichtig hoef te zijn en gewoon onbezorgd kan rijden. Ik wil nog wel eens te veel nadenken, waardoor ik misschien een beetje te truttig ga rijden. We gaan binnenkort beginnen met echt lessen :)

Vandaag is dus de zadelmaker geweest. Hij heeft even uitgebreid naar Finn gekeken en zijn plan was: Huidig zadel proberen passend te krijgen, zodat ik hiermee dressuurmatig aan de slag kan. Zo kan hij zich gaan ontwikkelen in spier en dan met name de bovenlijn. Wanneer dat het geval is, kunnen we gaan kijken voor een nieuw zadel waar ik zelf lekkerder in zit. Dit is voor nu een relatief goedkope oplossing. Vervolgens heeft hij gekeken wat er veranderd kon worden aan mijn zadel en heeft hij hem aangepast. Daarna lag hij al een stuk beter. Omdat Finn nog enorm onbespierd is, heeft hij nog niks op zijn schouder. Je kunt hier dus eigenlijk al moeilijk een zadel passend op krijgen. Om die reden hebben we besloten om er voorlopig een bontje onder te leggen, waardoor het zadel wel goed ligt. We hopen eigenlijk dat we hier de komende maanden mee vooruit kunnen, dan kan eerst het bontje er onderuit. Als het zadel daarna niet meer past, dan gaan we dus opzoek naar een nieuwe :j

Tijdens het rijden moest ik even wennen dat ik weer op een zadel zat. Uiteindelijk wel even fijn gereden! Nu moet ik nog leren normaal te zitten :') Laat de lessen en training maar beginnen! Ondertussen blijf ik hem ook nog aan de longe trainen, zeker wat betreft de galop. Ik wil hem daarmee onder het zadel niet te veel belasten, het is moeilijk voor hem en dan ook nog zo'n incompetente ruiter op zijn rug :+ Nee lekker aan de longe kracht opbouwen haha.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 13:46

De APK is afgerond! *\o/*

[ img ]
Tenminste. Ik kan zo gauw even niks meer verzinnen wat er aan hem moet gebeuren, behalve de juiste training. Vandaag zijn we naar de tandarts geweest! Een ander paard op stal moest ook, dus beide paarden in de trailer en op naar de Lingehoeve. Zoals altijd vond Finn het geen reet aan, boeit hem allemaal niks, kijkt lekker rond en sjokt achter je aan :+ Toen was hij aan de beurt voor de behandeling. En het was zeker nodig! Het zag er niet echt netjes uit, hij had al wat oudere kleine beschadigingen in zijn wang. Daarnaast zag de tandarts ook nog twee relatief grote wolfstanden, waarvan er één zelfs al iets losjes zat. Hop, eruit ermee! Hij stond lekker te sukkelen terwijl de tandarts bezig was met grof geschut haha.

Hij heeft nu dus weer prachtige rechte tanden. Verder was het allemaal goed, leeftijd klopte ook met zijn tanden. Advies is voor 7-10 dagen even geen bit in, zodat de plek van de getrokken tanden kan helen. Daarna mogen we rustig aan beginnen met bit. Hij mag wel gewoon getraind worden, dus dat doen we lekker bitloos. Geen probleem natuurlijk.

- Hoefsmid: Check
- Tandarts: Check
- Mestonderzoek: Check
- Entingen: Check
- Losmaken: Check
- Zadelmaker: Check

Volgens mij heb ik mijn lijstje afgewerkt! Zijn collectie dekens is inmiddels ook wel compleet denk ik. Gisteren nog even een zomerdeken op de kop getikt bij Divoza voor 25 euro, er was geen keuze in kleur dus helaas Finn...

[ img ]
_O- Halster kreeg ik er bij

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:55

Fab in pink! Haha. Het is niet mijn favo kleur maar kleur is gelukkig voor een paard niet belangrijk :P Als hij maar lekker zit, je temperatuur goed en je velletje droog houdt toch :)

Agnes
Berichten: 2156
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Stiens (frl)

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:04

Wat heerlijk dat hij zo snel alles oppakt en opknapt. Super! Heel veel plezier samen en ik volg je ook ;).

Op Marktplaats, heb ik meer dan 500 advertenties actief. Zie link: http://www.marktplaats.nl/verkopers/12778728.html

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 14:31

Sintara schreef:
Fab in pink! Haha. Het is niet mijn favo kleur maar kleur is gelukkig voor een paard niet belangrijk :P Als hij maar lekker zit, je temperatuur goed en je velletje droog houdt toch :)

Ook absoluut niet mijn favo kleur.. Maar helaas heb ik altijd de pech dat alles in de juist maat enkel roze is :') Niet dat het hem zelf iets boeit haha. Het staat hem niet verkeerd overigens

Agnes schreef:
Wat heerlijk dat hij zo snel alles oppakt en opknapt. Super! Heel veel plezier samen en ik volg je ook ;).

Dankje. Leuk dat je volgt! Ik zal dit weekend weer een standfoto maken, voor mijn gevoel begint er nu echt een beetje spek op te komen.

HocusSpocus
Berichten: 49
Geregistreerd: 27-12-17
Woonplaats: Gelderland

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:42

Ik volg ook weer, het topic met Zara heb ik ook gevolgd. Je verteld alles zo leuk! *\o/*

HocusSpocus <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, BingBot, GrapeshotBot, jitskenienke, MairiMacBran, MirjamRobin en 58 bezoekers