Het hebben van een paard...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Chicken01
Berichten: 227
Geregistreerd: 16-10-22

Het hebben van een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-24 19:14

Ben ik de enige die dat zo ervaart dat het hebben van een eigen paard(en) soms best een emotionele rollercoaster is?
De twijfel en onzekerheid die je soms hebt, vreugde of verdriet.
Pffff ik vind het soms best wel wat.
(Vooral als ik zelf niet 100% in mn vel zit)


Qimm
Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Het hebben van een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:17

Wie ervaart dat niet?! :')

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:23

Chicken01 schreef:
Ben ik de enige die dat zo ervaart dat het hebben van een eigen paard(en) soms best een emotionele rollercoaster is?
De twijfel en onzekerheid die je soms hebt, vreugde of verdriet.
Pffff ik vind het soms best wel wat.
(Vooral als ik zelf niet 100% in mn vel zit)

Tegenvraag: welk deel komt uit jezelf en welk deel word je opgedrongen door de buitenwereld?

Als ik even minder lekker in mijn vel zit, helpt paarden mij daar juist bij.

Maar ik verbaas me vooral over hoe mensen elkaar ophitsen en knettergek maken over wat er allemaal kan en moet. Dan denk ik: de mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.
Lees wat paardenkooptopics }>

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Celebi
Berichten: 3625
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:27

Ik denk dat dit letterlijk de zin is die paarden houden omschrijft. Vreugde, verdriet, stress, geluk, zorgen, blijdschap, het hoort er allemaal bij.

Maar inderdaad ikzelf worstel er soms ook een beetje mee. Vooral omdat ik geen fijne volpension plek kan vinden waar ik mijn paard echt zorgeloos achter kan laten (of komt te weinig buiten, of krijgt geen onbeperkt ruwvoer of in ieder geval zeker te weinig, of wordt nauwelijks uitgemest en opgestrooid waardoor hij op vies beton staat, etc.) en dat maakt dat ik er altijd elke dag heen moet of moet zorgen dat er iemand anders gaat. Ook als ik me niet goed voel en helaas is dat het laatste jaar erg vaak. De zorgen die het met zich meebrengt maken ook dat ik diep van binnen weet dat het niet hebben van een paard waarschijnlijk beter voor me zou zijn omdat de combinatie naast werk gewoon erg pittig is als je je niet goed voelt.

Maar aan de andere kant is het mijn alles. Paarden zijn mijn passie en ik ben het liefste elke dag uren op stal. Maak graag lange buitenritten, train in de bak of sta gewoon een uur te poetsen of te kijken naar hoe fijn hij in de paddock ligt te slapen. En dat zou ik voor geen goud willen missen. Juist die combinatie tussen het zware (mentale) aspect en het stuk geluk wat het meebrengt is een vreemde balans wat mij betreft.

DuoPenotti
Berichten: 29356
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:30

Qimm schreef:
Wie ervaart dat niet?! :')

Dat vroeg ik mij ook af :j

Er zijn dagen dat ik denk waarom was mijn hobby niet dammen?

Maar die blije koppen maken het altijd weer goed.


Met de honden hetzelfde. :)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Qimm
Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:34

DuoPenotti schreef:
Qimm schreef:
Wie ervaart dat niet?! :')
Er zijn dagen dat ik denk waarom was mijn hobby niet dammen?


Helemaal nu met alle regen en kou

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Selina
Berichten: 14270
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Het hebben van een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:39

Ik moet eerlijk zeggen dat ik m’n paard heel leuk vind. Maar het hebben van een paard niet :o

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Dennis
Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Het hebben van een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:52

Een paard hebben is ook al heel wat anders dan een paard rijden.

Gelukkig is het vooral nog veel meer leuk dan vervelend of frusterend.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kimddddd
Berichten: 461
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:57

Ik vind het inderdaad soms best wel een verantwoordelijkheid

prompter
Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:59

Ook al heb ik een heel gezond paard, toch maak ik me regelmatig zorgen. Verder: is de huisvesting wel optimaal, is het voer wel goed, zijn zijn voeten goed, vindt hij het werk wel leuk...

Mijn kanarie bezorgt me wat minder hoofdbrekens :D

Extremely rare and Beyond Compare

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het hebben van een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:02

Ik weet eigenlijk niet beter meer.. gewoon aan gewend geraakt ofzo. Denk wel dat het soms vergelijkbaar is qua gevoelens met het hebben van een kind wbt zorgen, verdriet en vreugde.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Tristan
Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:06

Je bent zeker niet de enige.
Als het niet goed gaat met mijn paarden, dan gaat het automatisch niet goed met mij, en andersom vaak ook :')

~ Belle & Tristan ~
@HaflingerTristan

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:11

Paarden wekken grote emoties op bij mensen valt me op.Dat is deel van de aantrekkingskracht vrijwel niemand is ongeroerd bij het zien van een paard.Zelfs paarden haters niet :j

Cowgirl
Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:14

_Tristan schreef:
Je bent zeker niet de enige.
Als het niet goed gaat met mijn paarden, dan gaat het automatisch niet goed met mij, en andersom vaak ook :')


Hier ook. En ik heb heel wat stress gehad vanwege het paard...nou ja meer omdat ik geen goede stalling kon vinden. Die heb ik nu gelukkig wel en dat geeft zo onwijs veel rust! Ik heb er ook gewoon weer zin in en de mindere dagen zijn dan ook wat makkelijker door te komen.

Paard is nu ook happy.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Zeeuwsemeid
Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:14

Het hebben van dieren in het algemeen kan een hele rollercoaster zijn

Ik heb autisme, en zal soms bepaalde dingen anders verwoorden of opvatten als bedoeld.

Suzanne F.
Berichten: 49172
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:28

Ik vond het een hele zorg inderdaad. Zeker toen ik ze aan huis had. En ik merkte dat mijn leven erg beïnvloed werd door hoe het met de paarden was en ging. Als ze wat mankeerden, ziek waren etc dan was dat echt een flinke zorg. Letterlijk en figuurlijk. En paarden hebben helaas snel wat. Ik kon me echt flink zorgen maken en mijn stemming maar ook hoe ik me voelde hing er erg mee samen.
Als ik nu terugkijk dan ben ik nu eerlijk gezegd blij dat ik dit niet meer heb. Natuurlijk mis ik de leuke en mooie momenten ook weleens (alleen met mooi weer :+ ) maar over het algemeen ben ik blij dat ik die zorgen niet meer heb. En veel meer tijd en geld overhoud.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

mika11
Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:37

Ik ben sinds 4 jaar helemaal uit de paarden, en dat heeft me heel veel rust gegeven.
En veel tijd natuurlijk, want toen ik nog in de paarden zat, kostte toch enige uren per dag.

Ik heb prachtige jaren met de paarden gehad, had het niet willen missen.
Inderdaad vaak een rollercoaster, met pieken en dalen van prachtige ritten maken tot maanden lang een kreupel paard en hoge dierenarts kosten.
Heel veel tijd die het kostte, het was een manier van leven geworden, alles wat ik deed moest ik om de paarden heen plannen zeg maar.

Nu ben ik heel blij met mijn 2 honden, en vind ik de rust die het geeft dat ik geen paarden meer heb heel erg fijn.
Als ik ooit nog eens iets met paarden wil, zou ik in ieder geval nooit meer een eigen paard willen.
Die voortdurende zorgen en verantwoording of alles goed gaat met de paarden, dat zou ik nooit meer terug willen.

Captain
Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:59

Elisa2 schreef:
Ik weet eigenlijk niet beter meer.. gewoon aan gewend geraakt ofzo. Denk wel dat het soms vergelijkbaar is qua gevoelens met het hebben van een kind wbt zorgen, verdriet en vreugde.


Ja, ik ben ook blij geen kindere te hebben want dan is dit gevoel nog 100x zo sterk denk ik. :')

Monody
Berichten: 209
Geregistreerd: 28-09-19
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:13

Soms baal ik ook erg van de zorgen. Ik kan mijzelf ook helemaal gek maken. Maar aan de andere kant kan ik mij ook geen leven voorstellen zonder paarden. Als ik een dag niet naar Marnix ga mis ik het echt enorm. Het buiten zijn, met hem bezig zijn, de rust die het mij geeft als ik er ben. Dat is mij enorm veel waard. Of ik na hem nog een paard neem weet ik nog niet. Ik merk wel dat met het extremer wordende klimaat (warme zomers, natte winters) het soms moeilijk is om motivatie te vinden. Maar tot nu toe houden we het al 4 jaar vol :)

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:16

Suzanne F. schreef:
Ik vond het een hele zorg inderdaad. Zeker toen ik ze aan huis had. En ik merkte dat mijn leven erg beïnvloed werd door hoe het met de paarden was en ging. Als ze wat mankeerden, ziek waren etc dan was dat echt een flinke zorg. Letterlijk en figuurlijk. En paarden hebben helaas snel wat. Ik kon me echt flink zorgen maken en mijn stemming maar ook hoe ik me voelde hing er erg mee samen.
Als ik nu terugkijk dan ben ik nu eerlijk gezegd blij dat ik dit niet meer heb. Natuurlijk mis ik de leuke en mooie momenten ook weleens (alleen met mooi weer :+ ) maar over het algemeen ben ik blij dat ik die zorgen niet meer heb. En veel meer tijd en geld overhoud.


Volledig eens! Ik heb jaren getwijfeld omdat paarden hebben een gewoonte was geworden, maar sinds afgelopen september de boel verkocht en het geeft zoveel rust. En geld :+

xGaab
Berichten: 1355
Geregistreerd: 05-04-08
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:24

DuoPenotti schreef:
Qimm schreef:
Wie ervaart dat niet?! :')

Dat vroeg ik mij ook af :j

Er zijn dagen dat ik denk waarom was mijn hobby niet dammen?

Maar die blije koppen maken het altijd weer goed.


Met de honden hetzelfde. :)



Exact dit.
Soms denk ik ook, waar ben ik ooit aan begonnen!
Maar na 21 jaar geven zij mij nog steeds rust en veel liefde! :o


BSMPSGA♥♥

♥♥ Michael
als leven lijden wordt, wordt houden van, loslaten. Amigo, Ashley.

Happy_Hippie
Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:28

DuoPenotti schreef:
Qimm schreef:
Wie ervaart dat niet?! :')

Dat vroeg ik mij ook af :j

Er zijn dagen dat ik denk waarom was mijn hobby niet dammen?

Maar die blije koppen maken het altijd weer goed.


Met de honden hetzelfde. :)


Dit echt waar :')
Heb voor mezelf inmiddels wel besloten dat er na deze geen andere meer komt voor mij.

Afgelopen jaren is het veel heen en weer naar de DA zonder echt een uitkomst en neemt het echt plezier die ik vroeger had steeds meer af helaas, ook helpt het niet mee dat ik enorm allergisch ben voor alle dieren.

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Isabel_k
Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het hebben van een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:41

Ik heb echt een heel leuk paard. En ze is me heel veel waard. Echt, ik zorg met heel veel liefde en plezier voor haar. Als we lekker samen gaan wandelen of spelen of als ze heel blij naar me toe komt rennen. Dan is alles goed. Maar ik vind haar leuk. Niet perse paardenhouden.

IG: @arabierjoep

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Het hebben van een paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:51

Ik heb er 10 en nummer 11 is onderweg..
Ja dat is een hele zorg. Maar hoe meer je er hebt hoe makkelijker en vooral nuchterder je word.
Zo ook met de honden. Heb er nog 4
Daar ga je heel anders mee om dan wanneer je er 1 hebt.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:08

Popstra schreef:
Ik heb er 10 en nummer 11 is onderweg..
Ja dat is een hele zorg. Maar hoe meer je er hebt hoe makkelijker en vooral nuchterder je word.
Zo ook met de honden. Heb er nog 4
Daar ga je heel anders mee om dan wanneer je er 1 hebt.

Ik ervaar dat anders, tot 10 jaar geleden altijd 3 tegelijk gehad zo'n 15 jaar lang. Vond het alleen maar erger worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Foreverkliek, Leedebee, Lucy_121, MirjamRobin, Nina1999, Yavanna, ziechriet en 97 bezoekers