[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
YvonneV
Berichten: 8735
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:03

Derfen al eens geprobeerd?


Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 12:06

Haar manen en staart zijn nu wel redelijk oke hoor. Maar het is vooral binnenin en rondom haar oren en rond haar ogen dat ze kleine bultjes heeft die ze kapot schuurt. :(

YvonneV
Berichten: 8735
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:51

Kan ook van zomereczeem komen

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-20 23:02

De paarden staan nu zo ongeveer 24/7 buiten op onze weide en ze vinden het heerlijk. :D Aliaa is echt een ander paard geworden nu ze altijd gezelschap heeft, ik ben zo blij voor haar! Ze is in het algemeen minder zuur in omgang (tenzij de andere twee te dicht in haar ruimte komen natuurlijk :') ). Naranja was vanavond Aliaa aan het uitdagen (oren in haar nek en dreigen), maar daar was Aliaa niet van onder de indruk... _O- Als Aliaa haar oren in haar nek legt daarentegen... Dan druipen ze snel af. :D

Omdat we maar 1 box hebben op de weide, kunnen ze daar niet met 3 in schuilen (nou ja, kan wel, maar no way dat Aliaa hun erbij laat als zij erin staat), heeft mijn oom wat verbouwingswerken gedaan. :D En de werken waren net op tijd klaar, want nog geen 10 minuten erna barstte er een hevig onweer los. Maar niet dat de paarden gebruik gemaakt hebben van de nieuwe schuilmogelijkheden hoor... Het is in elk geval fijn dat ze zelf kunnen kiezen of ze in de nattigheid staan of niet. :))
[ img ]

Aliaa heeft nog steeds last van bultjes en plekjes, maar het lijkt onder controle te zijn voorlopig. Ze moet dagelijks een verzorgingsritueel ondergaan en dat vindt ze minder leuk.

Naranja en Yerba doen het heel goed en zijn inmiddels ook balmak! :D Yerba heeft daar allemaal zo geen problemen mee om vreemde voorwerpen op haar lijf te krijgen (net zoals Aliaa), maar Naranja is wat nerveuzer op dat gebied. Maar ik merk dat zij ook al veel meer vertrouwen krijgt! Bij de eerste keer de bal tegen haar lichaam was ze gespannen, maar daarna niet meer. Uiteraard heeft Aliaa het goede voorbeeld gegeven!

Het zijn echt 2 nieuwsgiere, brutale aapjes. :')
[ img ]

[ img ]

En dit gebeurde ook vrij onverwacht vanavond:
[ img ]

[ img ]

Ik heb Aliaa gevraagd om in te parkeren voor de badkuip en plots zat ik erop. :P We hebben lekker geknuffeld, en toen ging ze grazen. Hoe penny is dat niet? :') Vervolgens ging ze met mij voor de uitgang van de weide staan, misschien had ze zin om te gaan wandelen.

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 07:13

Aahh wat leuk dat ze reageren op de bal! Uiteindelijk was het duidelijk ok. En gewoon zo erop gaan zitten, geweldig. Heb je dan ook nog iets te zeggen of is ze dan toos stuurloos hahaah

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 07:52

We waren stuurloos. :') Ik had gehoopt dat ik meer kon sturen. _O-

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 09:00

Hahaah zou ik op mijn paard ook zijn hoor. Heel waarschijnlijk zou ze gewoon doen alsof ik er niet ben en naar de rest van de kudde lopen of galopperen. Gelukkig is ze niet zo van het stuiteren, maar toch ga ik het niet proberen :P

Berryz
Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:26

De bal erop! Dat kan ik ook nog proberen. Ik probeer mijn merrie aan wat meer te laten wennen, maar die trut vind het enkel eng als het niet op de wei/piste is |o

Ik weet niet of je al een potje voetbal hebt gedaan op de wei? Niet perse met de paarden, maar ze worden er hier wel nieuwsgieriger naar de bal van. Ik probeer de mijne ook aan te leren om mee te voetballen _O-

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-20 13:02

Sintara schreef:
Hahaah zou ik op mijn paard ook zijn hoor. Heel waarschijnlijk zou ze gewoon doen alsof ik er niet ben en naar de rest van de kudde lopen of galopperen. Gelukkig is ze niet zo van het stuiteren, maar toch ga ik het niet proberen :P
Aliaa was ruzie aan het maken toen Naranja en Yerba nieuwsgierig werden en dichterbij kwamen, vond ik ook niet zo gezellig. :') Gelukkig bleef het bij boos kijken. _/-\o_ Maar Aliaa is sowieso wel rustig en zal niet zomaar beginnen lopen als dat echt niet hoeft. :')

Berryz schreef:
De bal erop! Dat kan ik ook nog proberen. Ik probeer mijn merrie aan wat meer te laten wennen, maar die trut vind het enkel eng als het niet op de wei/piste is |o

Ik weet niet of je al een potje voetbal hebt gedaan op de wei? Niet perse met de paarden, maar ze worden er hier wel nieuwsgieriger naar de bal van. Ik probeer de mijne ook aan te leren om mee te voetballen _O-
Gewoon proberen! Zo ben ik met Aliaa ook begonnen haha, ondertussen leren ze spelenderwijs rare voorwerpen op hun rug accepteren. :D
En nope, nog niet gevoetbald op de weide en dat ben ik ook niet van plan. :') Ik ben nogal een beetje (oke dat is een understatement :') ) onhandig en ik heb geen zin om iets te breken. :o

Berryz
Berichten: 714
Geregistreerd: 21-04-18

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:01

Zo'n grote bal is makkelijker om tegen te Schotten ze :+

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:16

Beter stuurbaar zijn kan ze ook nog wel leren, hoor! Muzanna was de eerste jaren tuigloos ook stuurloos. :)) Inmiddels kan ik haar met stem vanaf de grond of vanaf de rug heel goed dirigeren. Soms tot grote schok van omstanders. Dan voel ik me net zo’n circusdompteur. :+ Ja, ik kan wel naar Horse Event. :') :')

Hier geen interesse in ballen. Die laten ze aan de honden. Misschien dat ik nog eens een hele grote probeer, maar ik denk dat het hoogstens het killer instinct van Manari oproept en bij Muzanna echt zoiets van “moet ik hiermee?”

Fijn dat de jeuk en bultjes minder zijn! Zou dan alsnog goed een combinatie van verzorging, weer en insecten kunnen zijn want nu de ergste hitte even weg is merk ik dat er minder steekbeestjes zijn. Misschien bij jullie ook?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Sintara
Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 13:20

Ik heb ook wel eens Mel met een bal proberen te irriteren, zonder succes. Ze keek me eerst nog een beetje vertederd aan en ging daarna op zoek naar grassprieten in de bak. Het boeide niet, mocht hem tegen haar hoofd stuiteren enzo en ze deed nog net haar ogen ervoor dicht.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-20 13:54

Berryz schreef:
Zo'n grote bal is makkelijker om tegen te Schotten ze :+
Jij hebt mij duidelijk nog niet bezig gezien... :D Plus dat ik naast de paarden verzorgen en mijn werk niet veel zin heb om extra energie te verspillen. :')

JoSav schreef:
Beter stuurbaar zijn kan ze ook nog wel leren, hoor! Muzanna was de eerste jaren tuigloos ook stuurloos. :)) Inmiddels kan ik haar met stem vanaf de grond of vanaf de rug heel goed dirigeren. Soms tot grote schok van omstanders. Dan voel ik me net zo’n circusdompteur. :+ Ja, ik kan wel naar Horse Event. :') :')

Hier geen interesse in ballen. Die laten ze aan de honden. Misschien dat ik nog eens een hele grote probeer, maar ik denk dat het hoogstens het killer instinct van Manari oproept en bij Muzanna echt zoiets van “moet ik hiermee?”

Fijn dat de jeuk en bultjes minder zijn! Zou dan alsnog goed een combinatie van verzorging, weer en insecten kunnen zijn want nu de ergste hitte even weg is merk ik dat er minder steekbeestjes zijn. Misschien bij jullie ook?
Ja, ik was echt verbaasd want in de bak reageert ze wel redelijk goed op mijn been. :)) Op de weide keek ze enkel boos naar mijn been toen ik druk gaf haha. :')

Het moet er dan ook heel grappig uitzien als je Muzanna zo stuurt haha. :D
En als jullie naar Horse Event gaan, dan kom ik kijken! :)) Zou dat geen idee zijn trouwens, met een clubje AT's naar HE? :P

Aliaa is de ballen inmiddels ook al 'ontgroeid'. Ze zijn interessant zolang het nieuw is, maar eenmaal ze het kent... :O Met beloningen kan ik haar aanmoedigen om er iets mee te doen, maar dat is ook maar tijdelijk. :')

Ik denk dat de jeuk en bultjes inderdaad met die hittegolf erger geworden zijn. Ze heeft nu nog steeds haar kale plekjes, maar het lijkt stabiel te blijven. Er komen in elk geval geen plekjes bij. Ze hebben zo'n gevoelig huidje he. := Momenteel heb ik haar ook eens zonder deken op de weide laten lopen (al gaat ie 's avonds sowieso op tijd op) omdat er toch ook minder dazen lijken te zijn.

Sintara schreef:
Ik heb ook wel eens Mel met een bal proberen te irriteren, zonder succes. Ze keek me eerst nog een beetje vertederd aan en ging daarna op zoek naar grassprieten in de bak. Het boeide niet, mocht hem tegen haar hoofd stuiteren enzo en ze deed nog net haar ogen ervoor dicht.
Proberen te irriteren dan nog wel. :')
Grassprietjes zijn dan ook zo lekker he, daar kan geen bal tegenop! Dat kunnen ze hier alle 3 beamen! :Y)

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-20 23:11

Vandaag heb ik eindelijk nog eens les gehad met Aliaa en het ging vrij goed!
Aliaa liet deze ochtend al merken dat ze in topvorm was door met mijn westernlaars (van zo'n 250 euro) te zwieren terwijl ik achteraan de weide aan het uitmesten was. >;) Deze zaten nochtans veilig (dacht ik) in een plastic zak achter een draad. :=

Na het instappen moest ik draven. En aangezien ik een tijdje moest draven, merkte ik dat Aliaa minder en minder alert werd voor mijn been en ik eigenlijk constant aan het aansporen was, wat zij grondig negeerde. Ik heb dit aangegeven en ik mocht meer overgangen gaan rijden en daar werd Aliaa wakkerder van, eindelijk! *\o/* Ze draafde mooi en actief aan op lichte hulpen, dus daar ben ik heel blij mee!
Omdat het zo goed ging, hebben we ook voor het eerst galop in de bak geoefend. Sinds deze week heb ik ontdekt dat wij dit nu ook kunnen. :') Vroeger ging ze gewoon kei hard lopen draven in de bak, terwijl ze op buitenrit wel netjes aanspringt.
Aliaa heeft het nog erg moeilijk met haar balans in galop, vooral in de bochten en heeft de neiging om uit galop te vallen. Ik moest vooraan loslaten en mijn benen erbij houden. Het scheelt dat dit Aliaa is, waarvan ik weet dat ze met 1 'ho' meteen stilstaat mocht ze er vandoor willen gaan. :+
Aliaa was moe na de les, maar heeft echt haar best gedaan. :D
Mijn lesgeefster was ook blij om te zien dat Aliaa gewoon aanspringt in galop en niet in galop valt.

Verder doen de 3 musketiers het erg goed op onze weide. Ze eten de grasjes erg goed op en maken regelmatig eens ruzie met Aliaa (of eigenlijk is het eerder Aliaa die ruzie zoekt met de Criollo's). _O- Naranja was weer hengstig, do I need to say more? :Y) Yerba is dan niet mee interessant en Aliaa had echt genoeg van Naranja. :')
Vanochtend heb ik ze ook betrapt tijdens hun slaapuurtje. :)) Aliaa lag neer en de andere 2 stonden lekker wat verder te slapen.

En gisteren heb ik mijn camera nog eens meegesleurd naar de weide. :))
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Manadeluca
Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:18

Prachtige paarden met leuke verhalen, geniet ervan.

Lynnepinny
Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:35

Wat een mooie bende bij elkaar! :+: De criollo's zijn ook heel gaaf. Op deze foto's lijken het een beetje veredelde Mongolische paarden met de korte nekken en grote hoofden, heel mooi :)

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-20 12:26

Manadeluca schreef:
Prachtige paarden met leuke verhalen, geniet ervan.
Ik heb zo nog wel wat verhalen. Elke dag is er wel een ondeugend, maar meestal is dat toch Naranja... :')
Naranja heeft ontdekt hoe ze onder de draad door naar een afgesloten stuk van onze weide kan gaan. Een paar dagen geleden troffen we haar daar al aan, inclusief dramatisch gehinnik, want ze kon niet meer terug bij haar vriendjes.
Gisteren waren we de weide aan het uitmesten, Naranja was onderweg naar ons en we draaien onze rug 5 minuten om verder te mesten en poof, Naranja zat in het stuk ernaast. >;)
Vanochtend stond ze daar ook terug... :roll:

Oh en nog meer deze ochtend:
[ img ]

We waren hooi aan het vullen en Naranja kon niet wachten en stak gewoon haar hoofd binnen. :')

Lynnepinny schreef:
Wat een mooie bende bij elkaar! :+: De criollo's zijn ook heel gaaf. Op deze foto's lijken het een beetje veredelde Mongolische paarden met de korte nekken en grote hoofden, heel mooi :)
<3
Ik zou het niet weten, ik heb geen ervaring met Mongoolse paarden. :P

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 15:19

Retjethorse schreef:
Het moet er dan ook heel grappig uitzien als je Muzanna zo stuurt haha. :D
En als jullie naar Horse Event gaan, dan kom ik kijken! :)) Zou dat geen idee zijn trouwens, met een clubje AT's naar HE? :P

Is jaren achter elkaar georganiseerd maar kon qua kosten baten niet uit. -O-
Het is inmiddels natuurlijk ook totaal verworden tot een Penny gebeuren en laat een Penny kind nu niet zo snel “dure” AT van papa of mama krijgen. :D :D :D Dan is het meer ter promotie voor de lange termijn en dan kan het geld denk ik beter besteed worden aan ze in de sport uitbrengen en zo op de kaart zetten. Denk ik, hoor. :Y)

Prachtig gezicht zo, de drie dames samen in de wei.

Goed dat de overgangen aanslaan! Laat haar maar nadenken tijdens het werk. :j

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-20 20:10

Vanochtend trof ik de paarden aan tijdens hun dutje. Aliaa lag languit in het gras en de twee Criollo's stonden ernaast te dutten. :Z Jammer genoeg schrok Naranja van mij (die stond met haar kont naar mij toe) en toen had Aliaa geen zin meer om te blijven liggen. -O-
Aliaa en Yerba hebben sinds enkele dagen definitief vriendschap gesloten (ofwel komt het door de hormonen van Aliaa, die staat volgens mij op het punt om hengstig te worden), maar Aliaa zoekt Yerba regelmatig op om te kroelen. Naranja die staat er dan zielig bij, want Aliaa blijft boos op haar. :') Nochtans staan Aliaa en Naranja bijna altijd dicht bij elkaar te grazen. En Aliaa zoekt ook regelmatig contact bij Naranja, om haar vervolgens boos weg te sturen. _O-
[ img ]

[ img ]

Gisteren had ik normaal les met Aliaa, maar toen we begonnen te draven, zijn we jammer genoeg moeten stoppen. Aliaa liep erg kort en stijf. We vermoeden dat het uit haar hoeven komt. Ze is recent bekapt en ze is waarschijnlijk wat te kort gekapt terwijl ze al gevoelig is. Twee dagen na de bekapbeurt viel het me al op dat Aliaa bij het draven op de weide erg gevoelig liep, maar ik had gehoopt dat het in het zand beter zou zijn. Het is toch altijd wat met die knol hoor. >;)
Maar verder bewijst ze zich keer op keer wat een geweldige knol ze is! <3 Ik had dus les en ze waren een boom langs de weides aan het afzagen. De geluiden van die zaag waren niet echt interessant, maar de boom die neerviel... :wow: Mijn lesgeefster vroeg of ik niet af zou stappen, maar ik wou het erop wagen en blijven zitten. Aliaa had even de benen genomen toen de boom viel (daar was ik ook op voorbereid), maar het is niet zo dat ze in blinde paniek wegrende. Na enkele passen stond ze alweer stil. En Aliaa lijkt ook niet te vergeten dat er nog iemand op haar rug zit. :D

Zelf vond ik het niet netjes dat die mannen gewoon verder gingen met het afzagen van die boom op nauwelijks 100m van de bak (was een vriend van de stalbaas, dus ze wisten heel goed dat ik les had, stond al 2 weken opgeschreven), maar goed, gelukkig heb ik dan een AT. :Y)

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 18:21

Fijn dat Aliaa wat ontdooit.
Hoe is het nu met haar? (En de andere musketiers?)

Verder is dat idd het voordeel van een Teke, dat ze zich zo bewust zijn van hun mens en hun omgeving en niet in paniek (laat staan blinde paniek) wegschieten. *\o/*

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-20 15:26

Met de paarden gaat het goed! :D Die staan nog steeds te genieten op onze (inmiddels kale) weide. :)) Aliaa heeft besloten dat ze toch socialer is dan aanvankelijk gedacht. :+ Ik krijg haar nog steeds makkelijk mee uit de groep, maar dat kan niet gebeuren zonder gehinnik van alle 3. :')
Aliaa heeft toch nog zo'n 2 weken na het bekappen nodig gehad om weer normaal te lopen. Enkele dagen daarna zag haar tandvlees onderaan knalrood en was haar mond binnenin helemaal kapot. Ik heb nog steeds geen flauw idee wat het geweest kon zijn, maar met is na enkele dagen spontaan verbeterd. Ze at en dronk nog steeds goed, ondanks dat het pijnlijk was, vandaar dat we het even aangekeken hadden.
Op deze foto waren we al 2 dagen verder en begon het rood geleidelijk aan te verminderen.
[ img ]

Verder is het druk met 3 paarden en mijn werk, maar ik geniet nog steeds elke dag van hun. <3
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vandaag ben ik een dag thuis en heb ik zowel Aliaa als Naranja naar de manege gehaald (elk apart) om mee te werken. Bij Naranja probeer ik vooral op rust en ontspanning te werken wanneer ze 'alleen' is, want die kan echt flippen zodra ze Aliaa of Yerba niet meer ziet, laat staan zodra ze beide weg zijn. :+
Aliaa roept wel een aantal keer als ik haar uit de kudde haal, maar die maakt zich verder niet druk. Naranja is veel heter. := Yerba is eerder type bulldozer. Die loopt overal doorheen en heeft geen respect, is ook niet snel onder de indruk.

Zondag had ik normaal rijles met Aliaa, maar deze is niet doorgegaan. We waren met de 3 paarden op stal, zodat de 2 Criollo's ook grondwerk konden doen. Mijn moeder moest terug naar huis en ik heb Aliaa en Naranja samen naar de weide gebracht. Nooit gedacht dat ik met Aliaa een tweede paard kon nemen, want ja, het blijft wel Aliaa... :') Maar Aliaa weet dondersgoed dat ze niet lelijk mag doen naar Naranja (of Yerba) wanneer ik in de buurt ben. Naranja vertrouwde het niet helemaal, maar dat kan ik haar niet kwalijk nemen haha. :')

Maar nu pas besef ik hoe makkelijk Aliaa eigenlijk geweest is om op te leren. Niet dat de twee Criollo's verschrikkelijk moeilijk zijn, want voor hun leeftijd vind ik hen echt braaf, maar toch zijn ze nog zo anders dan Aliaa... :D Het is moeilijk te beschrijven, maar het is inderdaad zo dat Aliaa zich altijd bewust van mij is, terwijl Naranja dat durft te vergeten. Ik heb Aliaa nooit moeten leren om uit mijn ruimte te blijven, die heeft daar altijd respect voor gehad. :P

Sorry als het wat chaotisch geschreven is, ik heb weer hoofdpijn. :') _O-

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-20 19:20

Vandaag had ik terug les met Aliaa en het ging erg goed! We beginnen elkaar beter te begrijpen onder het zadel. :P Maar ik begin haar ook onder het zadel steeds fijner en fijner te vinden. De gas zit er duidelijk beter op, het sturen gaat fijn en de rem is nooit een probleem geweest. :')

Vandaag zijn we begonnen met het begin van de verzameling. Dit vond Aliaa erg moeilijk. Je zag haar zo hard nadenken en zoeken naar het juiste antwoord. Echt bijzonder en leuk om te zien, zo meewerkend... :D
Ik ben zo trots op mijn meid! <3

Vanavond mocht ze met haar vriendinnetjes grazen op de weide.
[ img ]

Jammer genoeg is het te nat en wil ik de weides sparen waardoor ze nu terug vaker op stal staan. Al is dat voor Aliaa niet zo erg, op 3 dagen tijd is haar buik geslonken naar een normaal formaat. :')
Verder doe ik met Naranja niet zoveel op dit moment. Ik zou het grondwerk vaker willen oppakken om haar voor te bereiden op het zadelmak maken. Maar ik heb het zo druk op dit moment. We zijn nog steeds bezig om een huis te kopen met een flink stuk grond aan en dat is niet helemaal gelopen zoals gepland waardoor er veel stress bij kwam kijken. Maar als het goed is, wordt de voorlopige compromis morgen getekend en is het officieel rond. En dan zal het echte werk pas beginnen... _O-

Lynnepinny
Berichten: 2697
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 23:04

Hoe is het met de dames? :) Het is hier al een tijdje aardig stil.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 23:21

Lynnepinny schreef:
Hoe is het met de dames? :) Het is hier al een tijdje aardig stil.

Haha oke, dit is telepathie, ik was net een update aan het schrijven. :D
Nog enkele minuutjes geduld. :P

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-20 23:28

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog een update geplaatst heb. Ik weet niet of er nog iemand volgt haha. :+

Aangezien de coronacijfers gigantisch de hoogte in gaan, is het ook verschrikkelijk druk op mijn werk. En het is niet enkel fysiek zwaar, maar emotioneel zijn er ook zware momenten. Op zulke momenten ben ik zo blij dat ik mijn gedachten kan verzetten bij de paarden.

De drie musketiers doen het goed. Heb eigenlijk niet zoveel te vertellen denk ik. :') Ze krijgen vooral hun dagelijkse dosis knuffels en liefde. Als ik extra tijd heb om met de paarden te werken, dan moet ik bekennen dat vooral Aliaa het slachtoffer is. Ik probeer vooral meer focus te leggen op het inrijden, voor zover je het nog inrijden kan noemen uiteraard. We zijn al een lange tijd aan het 'inrijden'. :')

Vier weken geleden liep Aliaa opnieuw niet zuiver, maar ook niet kreupel. Vorige week maandag is de osteopaat langs geweest en ze zat opnieuw vast achter het zadel. Echt altijd op diezelfde plek. :') De osteopaat had aan nog geen half rondje draf al genoeg om te zien dat ze inderdaad niet zuiver liep. Aliaa is losgemaakt en ik kreeg het huiswerk dat ze spieren moet gaan kweken. Ze moet echt harder aan het werk.
Deze boodschap heb ik ook doorgespeeld naar mijn lesgeefster en zondag zijn we aan de slag gegaan. We hebben vooral verder gewerkt aan het begin van de verzameling. Aliaa had het erg zwaar en was moe, maar ze heeft haar best gedaan! <3

Maar het grootste deel van de dagen is het vooral speeltijd! Een aantal dagen geleden hadden ze nieuw zand laten komen voor de bak. Dit hadden ze al in kleine (en 1 grote!) hoopjes verdeeld over de bak en dat vonden de drie knollen uiteraard geweldig. :D En daar is beeldmateriaal van!
[ img ]

Filmpjes hiervan heb ik, maar Youtube lijkt niet mee te werken en ik ben het wachten beu. :') Morgen een nieuwe poging!

En dan springen we terug naar vandaag. Ik vond het tijd om het grondwerk met Naranja terug op te starten. Het echte grondwerk heb ik met haar telkens maar kort opgenomen om er vervolgens niet verder mee te gaan. Maar ik wil haar rustig aan voorbereiden op het zadelmak maken, dus ik moet gewoon meer met haar aan de slag. :')
Op zich vind ik het hele proces van het zadelmak maken echt super leuk, maar het was vooral wennen aan Naranja haar karakter. Die is zo anders dan Aliaa. Aliaa is gewoon zo chill, dat kan ik niet zeggen van Naranja. Naranja is heter, en ongelooflijk gericht op de aanwezigheid van Yerba en Aliaa. Vooral Yerba, maar ook Aliaa is onmisbaar geworden.
Een week of twee geleden nam ik Naranja uit de weide om met haar aan de slag te gaan in de bak. De bak ligt op enkele meters van de weides, waar Aliaa en Yerba gewoon aan het grazen waren en toch moet Naranja drama maken. _O- Elke keer Naranja toen vrijwillig bij mij kwam, heb ik haar daar enorm voor beloond.
En die kleine vos is verdomd slim. Vandaag vond ze het oke dat Aliaa en Yerba op de weides bleven. Haar aandacht was voor de volle 100% bij mij, en uiteraard ook voor de stukjes wortel in mijn zak (laten we daar vooral eerlijk in blijven). :')
We zijn vandaag vooral aan de slag gegaan met de leadrope accepteren terwijl ik deze over haar lichaam gooi en in de lucht zwiep. Naranja is extreem gevoelig en voor haar is dit een teken om te gaan lopen, alsof ze opgejaagd wordt. Ze moet dus vooral leren dat deze bewegingen niet bedoeld zijn om haar naar voor te jagen en dat ik van haar verwacht dat ze stil staat. Dit deed ze erg goed vandaag.
Ik heb de leadrope ook rond haar buik gedaan, als voorbereiding op de singel en dit gaf geen reactie.
Ik besloot om mijn westernpad erbij te halen. Deze vond ze 'eng'. Ze was erg nieuwsgierig en snuffelde er uitgebreid aan, maar Naranja draaide zich telkens met haar lichaam weg van de pad, zodra deze in de buurt van haar schouders kwam (Naranja liep los overigens, maar bleef wel bij mij). Zodra ze accepteerde dat de pad dichter bij haar lichaam kwam en stilstond, ben ik dit gaan belonen.
En het resultaat:
[ img ]

Het is geen al te beste foto geworden (niet dat de foto's van mijn smartphone anders van zo'n geweldige kwaliteit zijn... _O- ), maar Naranja liep als een hondje achter me aan. Het is me er eentje hoor die vos. Ze krijgt overigens dezelfde streken als Aliaa, maar dan met meer energie ofzo. }>

Met Yerba ben 'ik' ook kort aan de slag geweest. Dit houdt vooral in dat ik mijn oom begeleid heb bij hetzelfde proces als Naranja. Yerba is sowieso geen dramaqueen zoals Naranja, maar dat wilt niet zeggen dat ze al dat gepruts aan haar lijf leuk vindt. :+ Rollen en vuil zijn is leuker. :D Ik had eigenlijk meer werk om aan mijn oom zijn gevoel van timing en het lossen van druk te werken (in dit geval de pad op het juiste moment weghalen en belonen) dan aan Yerba zelf. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny95, JornaR, Mark0919, Sjafrane, tienus63 en 37 bezoekers