[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-20 21:56

Sintara schreef:
Sta je daar, zomaar opeens zadelmak... :\

Zo kijkt ze in elk geval _O-
Tja, dat krijg je als je te nieuwsgierig bent haha. :') Ze bleef ook gewoon staan terwijl ik het zadel over haar heen gooide. _O-
Maar zadelmak zou ik haar zeker nog niet noemen hoor, in stap misschien, maar draf en zeker galop nog niet. Rodeo... *\%/*

Lynnepinny schreef:
Ohh dat staat haar stoer!
Ja he, ik dacht dat deze kleur erg zou vloeken met haar vosse tint, maar ik vind het best nog gaaf. :D Alleen balen dat dit zadel ook te lang is. Freemax heeft weliswaar een short versie, maar toch. :')


Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-20 16:04

Ik ben Aliaa de spagaat aan het leren en vanochtend kreeg ik dit cadeau:
[ img ]

*\o/*
Er valt nog veel te oefenen, maar ik vind het al een mooi begin. :D Vandaag leek het kwartje echt gevallen te zijn dat ze haar benen naar voor moet neerzetten en niet naar voor neerzetten en dan terug naar achter. :')

Oh en let niet op hoe vuil ze is hoor. :+ Voor Naranja en Yerba er waren, werd Aliaa bijna dagelijks geborsteld, nu niet meer. Aliaa vindt het niet zo erg, want die heeft meestal een hekel aan het borstelen.
Vroeger viel er ook niet zoveel te borstelen, omdat ze zich gewoon niet in de viezigheid ging rollen. Helaas voor mij ziet ze die Criollo's veel in het vuil rollen en doet Aliaa lekker mee. :=
Het resultaat:
[ img ]

De afgelopen twee dagen hebben we ook het trailerladen geoefend met alle 3 de paarden. Een stalgenoot heeft haar trailer op stal gezet om zelf te kunnen oefenen met haar paarden en ze zijn zo vriendelijk dat ik ook eens mag oefenen. :D
Aliaa was als eerste aan beurt. Ik weet niet of zij ooit al op een trailer gestaan heeft, maar zoals gewoonlijk doet Aliaa dit met 2 hoeven in haar neus. :') Ze blaast wat, maar vervolgens is ze zo nieuwsgierig dat ze er al met haar 2 voorvoeten opstaat, voor ze er zelf erg in heeft. _O- En dan is het een kwestie van elk stapje voorwaarts te belonen en ze staat erin. Ze heeft niet de neiging om meteen terug achteruit te gaan en wacht netjes op mijn commando daarvoor. Makkelijkste paard ooit. :D

Dan was Naranja aan de beurt (aangezien mijn oom er nog niet was en hij zelf graag oefent met Yerba). Naranja was nerveuzer, maar dat kwam sowieso al omdat zij het moeilijk heeft om gescheiden te zijn van de andere 2. Daar zijn we nu meer op aan het oefenen en dit bouwen we stilletjes aan op.
Naranja heb ik niet helemaal kunnen laden, maar dat was ook mijn bedoeling niet bij haar. Ik vind rust en ontspanning belangrijker dan hoe ver ze erop gaat. Ik start liever met een ontspannen paard dat slechts 2 stapjes op de klep zet, dan een paard welke er volledig op staat, maar vol stress zit.
Op dag 2 hebben we Yerba meegenomen als steun, zodat ze niet gespannen was van het alleen zijn en toen ging Naranja ook beter de trailer op. Nog steeds niet helemaal en nog steeds de neiging om meteen achteruit te gaan, maar daar wordt aan gewerkt. :D

En dan was Yerba aan de beurt. Die keek wat raar en zag het niet zitten om de trailer op te gaan, maar Yerba zou Yerba niet zijn als ze er vervolgens niet nog sneller dan Aliaa op stond. :')
[ img ]

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-20 23:16

Vandaag hebben we een heerlijke wandeling gemaakt met onze knollies! Ik denk dat we zeker 2 uur weg geweest zijn. :P
De paarden waren super braaf. Naranja en zelfs Aliaa waren in het begin erg fris (Yerba blijft zoals altijd gewoon lekker chill), maar eenmaal ik met Naranja op kop ging lopen, kalmeerde ze eindelijk.
Naranja reageerde ook lekker heftig op de plassen. No way dat ze erdoor ging, de dramaqueen... :') Yerba, zoals gewoonlijk, stampt er gewoon doorheen. En Aliaa, die heeft liever geen natte voeten, dus ontwijkt de plassen, maar gaat er wel door als dat gevraagd wordt. :P
Op een bepaalde plek moesten we wel door de plas en vanaf dat punt kon Naranja het plots wel zonder drama te maken. :roll:
Het was hoe dan ook een heerlijke wandeling, moeten we echt vaker doen!
[ img ]

En we hebben nieuwe halsters gekocht voor de paarden, met bontjes op. :D Een betere foto (in daglicht) volgt nog, als ik het niet vergeet. :') Aliaa en Naranja hebben dezelfde, maar in een ander kleurtje. :))
Voor de oplettende kijkers: de bijpassende touwen waren toen nog niet geleverd. :')
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 02:45

Zo, ik heb 'even' tijd vrijgemaakt om ook een jaartopic aan te maken. Wat een epistel is het geworden zeg. :')
2020: Het jaar van AT Aliaa en de nieuwe Criollo vriendjes!

Morgen plaats ik hier een nieuwe update over mijn bende terroristen, het is nu alweer veel te laat om te gaan slapen... :Z :D

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-21 22:39

Zo, ik had nog een update beloofd. :P

Jammer genoeg staan de paarden al de hele maand december op stal vanwege het natte weer. De weilanden liggen kletsnat en de paarden mogen niet meer op de weide. We zullen maar even negeren dat de paarden van de staleigenaar wel nog op de weide mogen lopen zeker. :=
De Criollo's vervelen zich dus en veranderen in levende sloopkogels. Overal waar ze hun tanden in kunnen zetten, doen ze het ook. :') Aliaa laat zich wat meeslepen, maar stopt zodra ik roep. Naranja stopt meestal, Yerba negeert me gewoon. >;) _-:(

Maar Yerba kan ook erg lief zijn als ze wilt hoor. :D Wanneer ik grondwerk doe, heb ik altijd een zakje met beloningen in mijn jas zitten. En dat weet ze dondersgoed. Ze is niet van mij weg te slagen dan.
[ img ]

Ik doe de laatste dagen erg veel grondwerk, wanneer de tijd het toelaat. De bak is te nat naar mijn zin om in te rijden. En ik probeer de verveling tegen te gaan met hersenwerk voor de paarden.
De 2 Criollo's werken heel graag mee voor een beloning. Iets te graag zelfs... Zodra ze weten dat het tijd is voor grondwerk, halen ze hun hele arsenaal aan grondwerk boven in de hoop beloningen te krijgen. _O-
Op zulke momenten lijkt het ook echt alsof ik de leider van een bende ben, met mijn 3 volgelingen die geen seconde van mijn lijf wijken. :')

Naranja en Yerba hebben nog eens geoefend met het bit, maar dit blijft toch raar hoor. Ze zetten overal graag hun tanden in, dus ik dacht, ik geef ze eens een reden om ergens op te kauwen. }>
[ img ]

Op 2 januari hebben we de paarden laten vrijspringen. Het was alweer een tijdje geleden voor Aliaa en ze vond het echt zo geweldig leuk! Altijd tof om te zien. Misschien moet ik eens een springlesje nemen met haar. :))
Naranja en Yerba vonden het iets minder geweldig, maar liepen zo nu en dan achter Aliaa aan. :P Yerba is in elk geval geen springtalent, want haar benen opheffen is gewoon te moeilijk. :')
Ik heb enkel een stukje van Aliaa, die ondanks dat ze haar beloning mocht komen halen, gewoon ervoor koos om nog eens over de hindernis te gaan. :D Sorry voor de rare stukjes op het einde, mijn oom is niet zo handig met smartphones en technologie in het algemeen. :=



En dan als laatste:
Met het werk doen wij elk jaar een Secret Santa. Normaal worden de cadeaus op het nieuwjaarsetentje aan elkaar gegeven, maar ja, corona... :') Dus werden de cadeaus op het werk gegeven. Aangezien niet iedereen erbij is, werd er gevraagd om een foto te maken. Ik dacht eraan te ontsnappen en nam mijn cadeau gewoon mee naar huis, zonder een foto te nemen. Helaas waren de collega's niet zo blij en mocht ik thuis alsnog een foto maken.
Mijn cadeau was een strandlaken met een paard op, dus ik dacht, als ik nu mijn paarden er eens bij betrek... :D
Aliaa was het slachtoffer. Ze is alweer enkele weken niet bereden, en toch kan ik gewoon opstappen, zelfs zonder hoofdstel. En dan nog even een strandlaken showen, echt waar, wat een topper. <3
[ img ]

Inclusief een blooperfoto met een nieuwsgierig aapje. Yerba was waarschijnlijk een of andere balk aan het afknagen. :Y)
[ img ]

Manadeluca
Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 08:44

Een gezellige bende bij jullie. Zalig wanneer je zulke dingen samen kunt doen.

xLaraaj
Berichten: 3678
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 08:53

Weer een super leuke update. Jullie doen het zo goed en hebben zoveel fun samen!

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-21 20:43

Dankjewel! <3

De fun is echt belangrijk voor mij, en niet enkel mijn plezier, maar ik wil dat mijn paarden ook plezier hebben in wat ze doen. :j Het zijn echt mijn buddies. :D
En ja, het inrijden en dergelijke gaat op deze manier traag, maar rijden is voor mij persoonlijk geen prioriteit. Ik geniet meer van het werken op de grond dan in het zadel. :=

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-21 23:59

Kijk eens wie ik donderdag ochtend slapend aantrof. <3
[ img ]

Vandaag was de ondergrond bevroren, dus eindelijk konden de paarden in de voormiddag op de weide lopen! *\o/* Wat waren ze blij!
En het kwam goed uit dat ze op de weide konden, want de stalbaas kwam gisteren klagen dat onze paarden teveel aan de houten omheining van de bak knaagden. Vooral Yerba doet het, Naranja af en toe en Aliaa zelden. Aliaa stopt altijd zodra ik op haar roep, Naranja stopt 50% van de keren dat ik roep en Yerba doet gewoon verder. :+ Die begint nog te bijten in het hout als je naast haar staat en haar al enkele keren gecorrigeerd hebt...
Dus onze paarden mogen niet meer zonder toezicht in de bak, anders moeten we hen vastbinden. Maar ik ben niet van plan om mijn paarden uren vast te binden terwijl wij in de stallen bezig zijn... Ik begrijp dat het vervelend is, ik vind het ook vervelend, maar ik kan niet meer doen om het gedrag te voorkomen dan ik nu al doe. :=

Ik corrigeer het gedrag zodra ik het zie, er staan kegels in de bak om te knagen, ballen,... En sinds kort leg ik er ook takken bij. Naranja en Aliaa spelen met de takken, maar Yerba is opnieuw degene die gaat knagen in de omheining... _-:(

Maar vandaag kwam het vriesweer dus perfect uit, want we hadden een heleboel werk op stal! Vorige week zijn de paarden van de stalbaas verhuisd naar een andere gang, waardoor de 2 boxen naast Aliaa vrijkwamen en Naranja en Yerba daar konden staan. Vanaf nu staan ze alle 3 eindelijk naast elkaar! :D
[ img ]

Verder spelen ze vaak samen. Het ziet er telkens uit alsof Aliaa de andere 2 gaat opeten, maar er is er nooit eentje gewond gelukkig. :') Dus ik gok dat het spelen is, aangezien Naranja deze zomer wel wondjes had van Aliaa.



En het touwhalster dat ik vorig jaar voor mijn verjaardag kreeg van een vriendin is aangekomen! *\o/* (Ik verjaar in januari en heb het pas in december besteld, oeps :') )

Ik vind Naranja er echt knap mee. :))
[ img ]

Uiteraard moest Aliaa het ook passen om te kijken hoe het staat.
[ img ]

Oh en de landmeter heeft vandaag de laatste palen in de grond gezet, zodat we nu de officiële hoekpunten van mijn stuk grond weten zijn. Als alles goed gaat, kan ik 29 januari (op mijn verjaardag :P) de officiële akte tekenen bij de notaris en is het boerderijtje echt van mij! *\o/*
Ik heb de grond eens gefilmd, zodat jullie een idee kunnen krijgen. Bijna alles wat omgeploegd is, zal van mij worden. Ik kan nog steeds niet geloven wat een flink stuk grond dit is zeg... Daarbij ook nog eens mijn ouders hun weide die aansluit op deze grond. :wow:



xLaraaj
Berichten: 3678
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:28

Oh wauw! En waar is de boerderij? <3 denk dat ik wat gemist heb :P

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-21 00:29

xLaraaj schreef:
Oh wauw! En waar is de boerderij? <3 denk dat ik wat gemist heb :P
Whoops, ik heb je bericht compleet gemist op een of andere manier. :') Twee huizen verderop van waar ik nu woon. Dat gaat een makkelijke verhuis worden. :P

In mijn laatste post zei ik dat de paarden aan de omheining knagen, in het bijzonder Yerba, maar ook Naranja en Aliaa durven het wel eens. Die takken die ze geven lijken in elk geval goed te werken, zolang ze regelmatig een nieuwe tak krijgen in elk geval. :P
En wat zijn ze blij als ze weer een nieuwe tak krijgen om mee te spelen. :D



En vandaag lag er sneeuw! *\o/* De paarden keken echt hun ogen uit en waren heerlijk fris en speels!
Helaas had ik ruzie met de batterijen van mijn camera, dus heb ik geen leuke foto's kunnen maken. Inmiddels is het probleem verholpen, maar is ook de sneeuw al grotendeels weg. :')
[ img ]

Aliaa... ~~}>
[ img ]

Maar vervolgens wel samen uit een klein emmertje drinken, logisch toch. :j
[ img ]

En tja, zelfs Yerba kan het niet laten.
[ img ]

En verder vooral nog met de takjes spelen!





Vandaag heb ik met alle 3 een korte grondwerksessie gedaan, een kleine 10 minuutjes per paard.
Eerst met Naranja en man, wat is die echt tof aan het worden om mee te werken! Had ik nooit verwacht, aangezien ze in het begin echt een pain in the ass kon zijn. :+ Ze is super licht op de hulpen en verdomd slim. Alles pikt ze heel makkelijk op, zolang ik maar duidelijk en consequent ben en voldoende rust inbouw. Ze heeft de neiging zichzelf voorbij te lopen en de oefeningen al uit te voeren voor ik het vraag.
Dan was Yerba aan de beurt. Mijn oom wou haar gisteren longeren, maar dat ging uiteraard niet goed, want ze kent dat nu eenmaal nog niet. :') Hij pakte het ook verkeerd aan, dus heb ik hem gisteren geholpen om vanuit het wegsturen Yerba op de cirkel te zetten. Ze heeft toen 1 rondje perfect gestapt en toen hebben we afgesloten. Vandaag heb ik de oefeningen van gisteren herhaald, inclusief achteruit stappen, want Yerba zit nogal graag in mijn broekzak (waar dus ook snoepjes in te vinden zijn, duh... :+ ). En waar ik gisteren telkens de druk moest verhogen, reageerde ze vandaag al bij fase 1. :D

En daarna was Aliaa aan de beurt, die me vanaf de andere kant van de bak zeer goed in het oog hield. := Met haar werk ik de laatste tijd vaak los en dat doet ze zoals altijd heel flink. :)) Ik zou voor haar nog eens wat nieuwe oefeningen moeten zoeken, want altijd hetzelfde gaat ze snel saai vinden.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-21 00:34

Vanochtend heb ik voor het eerst op Yerba en Naranja voorzichtig gehangen vanop het krukje! Beiden waren echt super flink, bleven netjes stilstaan en reageerden er niet op. :D
En Naranja gaf geen rodeo meer op de barebackpad. *\o/*
We maken vooruitgang. :P

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-21 21:32

Aliaa en Naranja zijn vanavond van stro naar vlas overgeschakeld. Yerba zal binnen enkele dagen ook overschakelen zodra haar baal stro op is.
Het stro op stal is van zo'n slechte kwaliteit dat je een schel in de stal strooit en het niet ziet liggen. := Op een kleine week tijd gaat zo'n grote baal erdoor en ze kosten €45/stuk.
Naranja nam meteen een hap, maar vond er niets aan en ging gewoon haar korrels en hooi opeten. Tussendoor ook eens rollen, want ze waren kletsnat door de regen/sneeuw.

Aliaa, die gek is op nieuwe dingen, vond het vlas echt geweldig. Haar eten was niet interessant, zo nu en dan kwam ze een hapje nemen. Maar het vlas... Daar zat ze met haar neus in, krabben met haar hoeven en ook regelmatig hapjes nemen... _-:( Ze smaakte blijkbaar, want ze bleef maar eten. :=
Dus ik terug naar huis om een bus bleekwater en een gieter te gaan halen. Wat bleekwater verdund met water in de gieter en dit over het vlas gesproeid. Daarna het lichtjes vermengd met het vlas eronder en Aliaa kon terug de stal in. Dit had nog niet veel effect, dus heb ik het proces nog eens herhaald.
Vanaf dan heb ik haar enkel nog aan het hooi zien knabbelen, dus ik hoop echt dat ze er de rest van de avond/nacht gaat afblijven. :')

Oh en gisteren ben ik de akte gaan tekenen bij de notaris, dus het huis is nu echt van mij!!! *\%/*

Sintara
Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:34

Gefeliciteerd!! *\o/*

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-21 22:22

Dankjewel! :D

La_Lune
Berichten: 426
Geregistreerd: 07-01-18

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:07

Leuk! Ik heb het waarschijnlijk gemist, maar komen ze dan ook naar huis?

_Lot
Berichten: 1449
Geregistreerd: 20-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:09

Yesss wat gaaf!! Heel veel geluk op je nieuwe plekje :* Wanneer krijg je de sleutel? :D

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-21 23:28

La_Lune schreef:
Leuk! Ik heb het waarschijnlijk gemist, maar komen ze dan ook naar huis?

Ja inderdaad, een droom waarvan ik nooit verwacht had dat hij zou uitkomen. *\o/*
De paarden gaan er eerder wonen dan ik. :') Ik blijf nog even thuis wonen omdat de huidige bewoonster er nog even blijft wonen. Maar met de grond en de schuren kan ik alvast aan de slag. :j
Ik woon overigens in dezelfde straat en heb letterlijk het huis van de buren gekocht, dus zoveel verschil maakt het niet. :D
De verwachtingen zijn momenteel dat de paarden rond april aan huis komen te staan.

Char_lotte schreef:
Yesss wat gaaf!! Heel veel geluk op je nieuwe plekje :* Wanneer krijg je de sleutel? :D
Goede vraag. :')
De huidige bewoonster blijft nog even. Dat is een oudere dame en ze staat op een wachtlijst voor een verzorgingstehuis. Zodra ze daar terecht kan, kan ik erin. :j

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-21 21:26

Aliaa heeft het vlas eten overleefd en lijkt eraf te blijven voorlopig! *\o/*
:')

Nevermind17
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 23:38

proficiat!

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-21 21:15

Ben ik nu de enige met weirdo paarden? :')
(En nee, ze was niet boos :D )
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Dit soort snoeten krijg ik dus dagelijks te zien.

Vanavond heb ik zowel bij Naranja als Yerba het begin gemaakt om hun te leren inparkeren. Voorlopig nog gewoon vanaf de grond. Eenmaal ze dit goed onder de knie hebben, neem ik het krukje erbij.
Zowel Naranja als Yerba blijven niet geweldig braaf stilstaan naast het krukje tegenwoordig, dus ga ik het mezelf makkelijker maken door hun te leren inparkeren. :o

Ik ben begonnen met Yerba en liet haar in een hoek in de bak parkeren. En vervolgens lichte tikjes met de zweep op haar prachtige billen gegeven. :D Aangezien ze niet vooruit kon, niet naar rechts en ook niet achteruit mocht, was de enige optie naar mij toe (wat Yerba niet erg vindt, want als ze heeft sowieso de neiging om in mijn ruimte te komen). Eenmaal ze een beloning krijgt, heeft had ze vrij snel door wat de bedoeling was. :P

Vervolgens was Naranja aan de beurt. Voor haar was het moeilijker, omdat Naranja de neiging heeft te blokkeren/te ontploffen bij teveel druk. In het hoekje staan vond Naranja al moeilijk, maar na een aai en een kusje leek ze al meer te ontspannen. De tikjes op haar billen, vond ze erg spannend (en ik heb er echt op gelet dat het lichte tikjes waren) en ze schoot meteen achteruit en maakte aanstalten om te steigeren. :') Gelukkig heeft ze al meer vertrouwen in mij en kon ik haar laten ontspannen. Eenmaal ze doorhad dat de spanning niet nodig was, begon ze mee te zoeken naar de goede oplossing. :D
Het is toch echt een dametje hoor die Naranja. :')

En met Aliaa heb ik het inparkeren ook nog eens onderhanden genomen. Ik wil het haar 'opnieuw' aanleren, op dezelfde manier als ik nu met Naranja en Yerba doe. Dit vooral omdat Aliaa het inparkeren verwart met flemen. En ik ben er vrij zeker van dat ze expres voor flemen kiest en niet voor het inparkeren. >;) :') Sta ik daar met een flemend paard die doorleuk staat te 'lachen' in plaats van zich netjes te parkeren. _O-

Nevermind17
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-11-20
Woonplaats: Oudegem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:34

Retjethorse schreef:
Ben ik nu de enige met weirdo paarden? :')
(En nee, ze was niet boos :D )
[ [url=m/c7TP4l.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oSUvzb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0wjSBl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit soort snoeten krijg ik dus dagelijks te zien.

Vanavond heb ik zowel bij Naranja als Yerba het begin gemaakt om hun te leren inparkeren. Voorlopig nog gewoon vanaf de grond. Eenmaal ze dit goed onder de knie hebben, neem ik het krukje erbij.
Zowel Naranja als Yerba blijven niet geweldig braaf stilstaan naast het krukje tegenwoordig, dus ga ik het mezelf makkelijker maken door hun te leren inparkeren. :o

Ik ben begonnen met Yerba en liet haar in een hoek in de bak parkeren. En vervolgens lichte tikjes met de zweep op haar prachtige billen gegeven. :D Aangezien ze niet vooruit kon, niet naar rechts en ook niet achteruit mocht, was de enige optie naar mij toe (wat Yerba niet erg vindt, want als ze heeft sowieso de neiging om in mijn ruimte te komen). Eenmaal ze een beloning krijgt, heeft had ze vrij snel door wat de bedoeling was. :P

Vervolgens was Naranja aan de beurt. Voor haar was het moeilijker, omdat Naranja de neiging heeft te blokkeren/te ontploffen bij teveel druk. In het hoekje staan vond Naranja al moeilijk, maar na een aai en een kusje leek ze al meer te ontspannen. De tikjes op haar billen, vond ze erg spannend (en ik heb er echt op gelet dat het lichte tikjes waren) en ze schoot meteen achteruit en maakte aanstalten om te steigeren. :') Gelukkig heeft ze al meer vertrouwen in mij en kon ik haar laten ontspannen. Eenmaal ze doorhad dat de spanning niet nodig was, begon ze mee te zoeken naar de goede oplossing. :D
Het is toch echt een dametje hoor die Naranja. :')

En met Aliaa heb ik het inparkeren ook nog eens onderhanden genomen. Ik wil het haar 'opnieuw' aanleren, op dezelfde manier als ik nu met Naranja en Yerba doe. Dit vooral omdat Aliaa het inparkeren verwart met flemen. En ik ben er vrij zeker van dat ze expres voor flemen kiest en niet voor het inparkeren. >;) :') Sta ik daar met een flemend paard die doorleuk staat te 'lachen' in plaats van zich netjes te parkeren. _O-


Leuk!! Vanaf wanneer kan je zoiets aanleren?

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-21 23:25

Het leren inparkeren zelf kan je vanaf elke leeftijd wel doen denk ik. :) Zolang ze er mentaal klaar voor zijn en als ze jong zijn, je de sessies niet te lang maakt. Is een mooie basis voor als ze later onder het zadel gaan denk ik dan. :D

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-21 21:24

Mijn moeder liet vandaag weten dat Aliaa ontsnapt was uit stal. Dat is al de derde keer op korte tijd haha. :')
Aangezien de bak echt een natte bende is, worden de benen afgespoten voor ze op stal gaan. Vanochtend was enkel mijn moeder en mijn tante op stal, ik was aan het werk. Dus meestal wordt Aliaa als eerste gedaan, want haar kan je los naar de stal laten lopen. Soms probeert ze een plukje hooi te stelen, maar dat valt met de stem perfect te corrigeren. Yerba was als tweede aan de buurt en Naranja als laatste. Mama had aan tante (die Yerba deed) gevraagd om de staldeur van Aliaa dicht te doen.
Je kan het al raden, mijn tante heeft dat dus niet gedaan. :') Mama heeft daar dus niet meer op gelet en ging verder met hooi vullen, toen ze plots Aliaa zag passeren. _O-
Aliaa was gewoon naar de uitgang van manege gelopen, waarschijnlijk in de hoop naar de weide te mogen ofzo. _O- Gelukkig was het hek dicht. :=

En ook vanavond waren de paarden alle 3 mega fris. Ik heb ze een aantal rondjes flink laten galopperen in de bak. Aangezien dit niet voldoende was, heb ik nog eens een hindernis gezet. Aliaa vond het weer zo geweldig! :)) Zodra het droger wordt en ik opnieuw kan rijden, moet ik maar eens springles volgen denk ik. :P
Naranja heeft ook een aantal keer netjes gesprongen, zij lijkt het ook leuk te vinden.
Yerba, tja, die heft gewoon niet graag haar benen op. :') Ze heeft 2 keer gesprongen en de rest van de tijd liep ze er liever in een rotvaart langs, dan erover. _O- Het is echt een ondeugend ding, die kleine. }>

Sintara
Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:28

Hahaah, slim bekeken voor het winterweer nog even de extra energie eruit. Of gaat 't meevallen bij jullie?

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JorineV, Tinkermuts en 136 bezoekers