[VOLG] Akhal Teke Aliaa en Criollo's Naranja & Yerba

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 21:40

SVRL schreef:
Fijn dat je paardje niet bang is van koeien. Mijne oudste ging altijd over de rooie als we langs een wei met koeien moesten. Geen idee hoe Quick is met koeien. Ben er nog maar 1 keer langs gemoeten en toen stonden de beesten verder weg in de wei.
Haha, daar heb ik gelukkig nooit last mee gehad, ook niet met mijn vorige paard. Hier in de omgeving staan veel koeien, dat helpt. :P


Met dit warme weer doen we niet zoveel. 'S nachts gaat Aliaa naar buiten en overdag (rond 11u ongeveer) gaat ze op stal. Deze voormiddag had ik haar op stal gezet en Aliaa had nogal last van de vliegen. Dus ik heb nieuwe vliegenvangers omhoog gehangen. Daarvoor moest ik op de muur van haar stal staan en Aliaa leek dat wel gezellig te vinden. :P
Jammer genoeg een verschrikkelijk wazige foto, maar ik vond hem te schattig om niet te delen... <3
[ img ]

En vanavond hebben we nog wat 'gespeeld' in de bak. Alles lekker in vrijheid. Ik kan haar motiveren om kleine stukjes te draven (zonder dwang), dus alle beetjes vooruitgang zijn goed. *\o/*
Verder zijn we stiekem bezig met het liggen. Momenteel voer ik nog gewoon snoepjes terwijl mevrouw gaat rollen, wat ze ondertussen al goed genoeg weet. Altijd leuk om met liggende paarden te knuffelen. :))


JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:49

Fijn dat je merrie geen last heeft van dunne zolen. Het heeft zich in sommige lijnen best wel verspreid en is géén raskenmerk en mag dat ook niet worden.
Pas met 24/7 buiten wel op, trouwens. Tekes zijn in deze contreien echt extreem gevoelig voor hoefbevangenheid. Er zijn er meerdere die daar in Europa hun/een Teke aan verloren hebben. Goed op gewicht of te dik dus dat is ook geen leidraad.

Verder heel typisch weer, haha. Wazige foto maar wel heel leuk en zó typisch weer.
Koeienwerk is leuk! Tekes zijn best geschikt voor ranchwerk. In de USA zijn er enkele die als ranchpaard dienen en dat goed doen!
Vrij werken is heerlijk. Ik doe zelfs bijna niet anders als ik grondwerk doe. Muzanna kan met mooie “aanleuning” en stelling lopen zonder dat daar touwtjes aan te pas komen. :+

En wat heb je toch een gezellig paard, hé?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 14:31

Ja, hoefbevangenheid is iets waar ik me vrij veel zorgen om maak. Helaas heb ik ook niet voldoende kennis erover. Ik moet me er dringend over inlezen, maar momenteel heb ik daar de tijd niet voor. := Ik let sowieso op het voer dat ze binnenkrijgt, alles met zo laag mogelijk suiker- en zetmeelgehalte. Behalve haar vitaminekorrel en een handje luzerne krijgt ze niets. Af en toe eens de snoepjes van Vitalbix en verder een wortel (in stukjes) die ik gebruik bij grondwerk oid. Verder hooi, maar daar heb ik geen controle over de kwaliteit. En dan inderdaad het weiland. Nu staat ze terug op stal, niet op onze eigen weide, waardoor ze op een klein stukje staat wat kaal is. Daarom voer ik op de weide hooi bij. Maar dat korte gras is volgens mij ook niet goed met het risico op hoefbevangenheid. := Het liefst zou ik haar een paar uur per dag op een paddock houden, maar dat is jammer genoeg geen optie bij ons op stal. :\

Volgens mij zou Aliaa het koeienwerk echt leuk vinden, maar ik denk dat ze daardoor ook erg heet zou worden en in de koeien hun kont zou bijten ofzo. _O-
Ze kan zo lief zijn, maar ze kan potverdikke ook een duiveltje zijn hoor. }> Het is een nieuwsgierige deugniet met een eigen willetje. :') Terwijl ze heel goed weet dat bepaalde dingen absoluut niet mogen.
Een voorbeeld daarvan: Aliaa mag niet zomaar overal voer 'stelen' terwijl ik haar vast heb. Ze weet verdomd goed dat ze het niet mag en gisteren was ze me toch te snel af. :') Een stalgenoot had een kruiwagen met hooi in de baan naar de weides gezet, ze moest die nog aan haar paarden geven. Wij moesten passeren en volgen de stalgenoot die de kruiwagen ging verzetten. Aliaa, met haar lange hals, was sneller dan ik kon reageren... >;) Als ik twee seconden niet oplet, is ze met eten weg. _O-

Maar zoals ze deze ochtend weer lief was... Ze stond met haar hoofd tussen mij en mijn moeder in. Wij waren haar allebei aan het knuffelen en zij stond zo lief te genieten van de aandacht... <3

JoSav
Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:57

Ik heb zelf inmiddels qua voeren het meeste zelf in de hand. Ruwvoer komt van het land en ik mag dat naar hartelust opsturen naar een lab om te testen. In het begin heb ik dat ook gedaan. Inmiddels ken ik de omstandigheden waaronder weideonderhoud gepleegd, gehooid etc. wordt.
Voer is verder heel secuur afgestemd en heb ik zelf in de hand.
Weidegang gebeurt volledig in overleg.
Buiten dat heb ik er de gewoonte van gemaakt elke dag de manenkam en hoeven te controleren op verandering. Nu fluctueert de warmte van de hoeven heus wel wat op een dag (en onder invloed van inspanning) maar die is inmiddels heel constant.
Dat is mijn routine en helemaal geen moeite ook.
Mocht je merrie een iets harde manenkam blijken te hebben kan ik gluco balance van phytonics aanraden. Niet het goedkoopste supplement, maar voor Muzanna heeft het een wereld van verschil gemaakt. De laatste keer dat zij een harde manenkam had was toen ze nog aan het revalideren was van haar hoefbevangenheid.

Bijkomend voordeel is dat ze dat poeder echt heerlijk vindt. :+
Manari hebben we ook op vitalbix. Regulier voer zal ik nooit aanraden, want zelfs voer dat wordt aanbevolen omdat het laag is in suikers zit vaak nog schrikbarend hoog in zetmeel. Nu is zetmeel echt niet zo’n probleem als suiker, want Tekes werden traditioneel ook bijgevoerd met granen (o.a. gerst) maar daar stond wel tegenover dat de verdere omstandigheden daar heel anders zijn dan hier.
Muzanna heb ik jaren op teveel vreten goed genoeg gehouden door haar flink te laten werken, maar dat is zo’n precaire balans...

Dus goed dat je oppast qua voer.
Kort, gestresst gras is af te raden idd.
Ik zou zeggen, hou haar in de gaten door haar hoeven (warmte) en koten (pulsatie) dagelijks even te voelen evenals de soepelheid van haar manenkam.
Dat is makkelijk te doen bij de routine van het voeren dus zelfs als je weinig tijd hebt. Dan leer je ook een beetje het metabolisme van je paardje kennen en dat kan bij een Teke zeker geen kwaad.

Verder weer herkenbaar, haha, het wordt saai.
Muzanna moest ik ook eerder temperen dan aansporen met koeien, hoor. Wie weet denkt jouw merrie er ook zo over.

Het sneaky eten pakken doen beide hier ook. :+
Evenals de overdreven knuffelsessies. Daar zijn het Tekes voor. Een warme douche van aandacht en liefde. :D Heerlijk, hè?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 15:36

Ruwvoer wordt geleverd op onze stal, maar ik heb geen flauw idee van wie of waar het komt helaas. De kwaliteit is echt heel wisselend. Van sommige balen kreeg Aliaa heel dunne mest (toen we ons eigen gekochte hooi begonnen te voeren, was de mest plots weer goed, terwijl alles verder hetzelfde gebleven was). Mijn laatste baal hooi zat de het eerste deel vol takken, ik ben uren bezig geweest om die er zoveel mogelijk uit te halen en het laatste deel heb ik volledig moeten weggooien omdat het vol aarde zat. Er zitten mooie balen tussen, maar er zitten ook heel slechte tussen. Jammer genoeg heb ik dus ook geen idee van welk soort land die balen afkomstig zijn en hoe die weides onderhouden worden. :/ Maar verder heb ik alles zelf in de hand. Enkel 's ochtends wordt gevoerd wat de eigenaar klaarzet en hooi en stro zetten de staleigenaars klaar, verder moet ik alles zelf doen. Qua brok krijgt Aliaa luzerne van Vitalbix, een handje Pavo Care4Life (ik heb de indruk dat haar mest hierdoor toch beter blijft) en Pavo Vital vitaminekorrel. Ik twijfel om over te schakelen naar de Vitalbix vitaminekorrel, maar voorlopig doet ze het hierop goed. Van Vitalbix Breed&Grow kreeg ze ook dunnere mest, vandaar dat ik niet goed durf veranderen. :')

En dat dagelijks controleren zit wel goed hoor, Aliaa krijgt sowieso dagelijks inspectie. :+ Maar het ding is dat ik niet goed weet waarmee ik haar manenkam moet vergelijken. Wat is hard? Ik vind dat soort zaken heel moeilijk te beoordelen als ik niet weet hoe het 'abnormale' aanvoelt. :')
Een stalgenoot is dierenarts en doordat er onlangs een van de paarden op stal hoefbevangen geworden is, vroeg ik naar de manenkam van Aliaa. Die stond goed volgens haar.

Ik vind dat herkenbare niet saai worden hoor, ik vind het juist super leuk om te lezen. :D Teke's worden nooit saai volgens mij. Aliaa zo braaf en toch zou ik haar alles behalve saai noemen. :')

Stiekem vind ik het leuk dat die van jou ook eten stelen haha. Nog een Teke trekje? :))

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:48

Heb je de mogelijkheid om eigen hooi aan te kopen en op te slaan? Anders informeer ik eens bij mijn hooiboer of hij er nog een klant bij kan nemen... Moet je er wel altijd zelf om rijden (en da's voor jou wel een eindje).
Je haalt het op op de weide waar het van geoost wordt: volledig onkruidvrij en zo min mogelijk bemest en besproeid. Wel voldoende om een goede kwaliteit en smaak te geven, maar dermate weinig dat het ideaal hooi is voor paarden die sober(der) ruwvoer nodig hebben. Ik kan van dat hooi mijn 2 mini's en tinker onbeperkt geven zonder enig probleem bijvoorbeeld. In principe is dat ook zijn doelgroep.

Ik heb nu nog een paar baaltjes liggen die ik eind mei heb opgehaald. De buitenkant is fiks vergeeld/verdroogd maar snij het touwtje los en de binnenkant is nog steeds geurig en groen. Jaarrond verkiezen mijn 4 musketiers dat hooi boven gras als ik het klaarleg, gelukkig is dat niet nodig.

Een harde manenkam voelt letterlijk hard aan: je kan er niet in knijpen. Een zachte manenkam is soepel, wiebelig en sponzig (?) qua gevoel? Een harde is gewoon een hoop keihard samengeperst vet wat je niet kan bijeen drukken. Vaak ook bobbelig.

Leo
Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 15:52

Ik merk het ook meteen aan de manenkam van Rock (verre van een Teke maar wel een zeer suikergevoelige stofwisseling) als er 'iets' is met zijn voertoename. Dus andere kwaliteit ruwvoer, hoger fructaangehalte in het gras of zoals onlangs: gestresst kort gras. Rock heeft een flinke nek, maar zijn manenkam kan ik soepel heen en weer bewegen en kan ik inknijpen. Bij een harde manenkam zit er geen beweging in, je ziet en voelt 'bulten' / ophopingen in de kam en als het bij hem heel erg is zie je ook groeves lopen haaks over de manenkam. Dit kan van de een op de andere dag zijn en altijd is de oorzaak te herleiden. Sinds ik hem deze zomer helemaal van het land heb gehaald is het niet meer voorgekomen gelukkig, gras is bij ons dus echt de grootste boosdoener.
Hij heeft gelukkig nog nooit warme voeten gehad of andere tekenen van hoefbevangenheid *klopt heel hard af.

Maar zo voelt dus grofweg beschreven een harde manenkam bij die van mij. :) Ik check ook dagelijks, automatisch, door even mijn hand er op te leggen, te knijpen en even heen en weer te wiebelen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 16:05

Op zich is de mogelijkheid er wel. Bij mijn vorige paard lieten we altijd hooi brengen (of soms zelf halen als het niet gebracht kon worden). Op onze weide hebben we onze eigen stalling en daarnaast nog een stuk waar we het hooi/houtkrullen opslaan. We hebben dit jaar nog een 50-tal balen binnen gestoken mochten we het nodig hebben. Alleen heeft de stalhouder niet zo graag dat er eigen hooi gevoerd wordt, maar als dat echt nodig zou zijn voor Aliaa haar gezondheid, ben ik er zeker van dat er wel iets te regelen valt.
Een van de redenen waarom ik ervoor gekozen heb om mijn paard niet meer permanent op onze weide te houden, is omdat we dan van het hele gedoe rond hooi voorzien vanaf waren.

Ik ga straks eens uitgebreid aan Aliaa haar manenkam voelen, dat gaat ze geweldig vinden. :D Ze vindt het altijd heerlijk om daar gekrabbeld te worden. :P Tegenwoordig vindt ze het ook heerlijk om onder haar buik geborsteld te worden, met de hand gaat ook, maar de borstel die is pas echt hemels. Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ze me weer dodelijke blikken toewerpt wanneer ik richting haar navel ga. :')

Bedankt voor de extra uitleg Leo! :D Ik kan me voorstellen dat het moeilijk te beschrijven is. :P
Heb je ook foto's van die groeves die je bedoelt? Ik heb een beeld in mijn hoofd, maar ik ben niet zeker of dat is wat jij bedoelt.
Jammer genoeg houdt hier paarden helemaal van het gras afhouden in dat ze op stal komen te staan. We hebben een kleine paddock op stal, maar die dient enkel om paarden los te laten lopen terwijl de eigenaar aanwezig is. :/

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 16:14

Kriebels aan de buik thv de navel zijn deze tijd van het jaar normaal door alle insecten en steekbeesten. Mijn tinker schuurt soms met zijn buik over de grond omdat hij er anders niet bij kan. Hilarisch om te zien hoe hij dan zit te wiebelen en tegelijk dat lipje de lucht in :') Het is vaak ook de enige plek waar hij nog gestoken kan worden wanneer hij zijn sweet itch om heeft, zo ver komt de buikflap niet.

Anders kan je hun hooi mengen met een deel eigen hooi? Dus laat ons zeggen 1/3 per dag. Ik heb gemerkt dat 1 portie net in een blauwe Ikea-tas past :)) Dat zijn bij mijn baaltjes 2-3 plakjes/keer. Op zich is dat nog relatief makkelijk mee te nemen en af te meten.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 16:24

Och, ja en zeker met dit warmere weer zijn de steekbeestjes er terug. :( Aliaa haar billen en hoofd zijn weer één hoop bultjes omdat ze daar gestoken wordt. Daardoor zit ze ook weer met wondjes op haar hoofd/in haar ore (maar alleen als ik mijn rug omdraai hoor, ze weet heel goed dat ze van mij niet mag :') ).
Het moet wel grappig zijn om je tinker zijn buik te zien schuren, al is het ook wel zielig dat ze zoveel last hebben van die verdomde jeukjes. _-:(

Mengen moet wel lukken, wij hebben van die grote tassen (van de Action geloof ik) waar we hooi indoen.

Ik heb er ook al aan zitten denken om een soort slowfeeder systeem te gebruiken op de weide voor het hooi, volgens mij schrokt Aliaa het nu zo snel naar binnen... Alleen zijn de paaltjes nogal dun, dus ik durf er niets aan te hangen. :')

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 17:40

Ik weet niet hoe oud Muzanna was toen ze voor het eerst HB kreeg, maar bij Agan moest ik er pas op gaan letten toen hij uitgegroeid was (en hij was pas erg laat uitgegroeid (pas rond zijn zevende/achtste jaar). Net of toen hij nog aan het groeien was, hij de extra voedingsstoffen aankon en het daarna pas echt teveel werd.

En inderdaad, veel aan het werk zetten hielp (in eerste instantie). Lymfe drainage er extra bij helpt nog veel beter - doe ik nu preventief bij de start van het weideseizoen.
Ik moet ook alleen maar opletten aan het begin van het weideseizoen. Bij de overgang van stal naar wei. Als hij daar eenmaal doorheen goed doorheen is, is er voor hem verder geen probleem meer en kan hij gewoon 24h op de wei staan (wel met strookbegrazing).
Dus dat is even 1 maandje dagelijks/om de dag lymfedrainage en daarna inderdaad regelmatig checken hoe zijn hoeven en manenkam voelen. Maar meestal hoef ik daarna echt niets meer te doen en is alles altijd oké. Kan het iedereen aanraden om deze cursus te volgen (je haalt je investering er al met een paar keer zelf doen uit plus je paard wordt er soepeler van - zeker als je het ook na wedstrijden/zware inspanningen doet).

Ik had ook ergens gelezen dat paarden die zomer en winter 24 h op de wei staan minder gevoelig voor HB zijn doordat ze zich beter kunnen aanpassen aan de wisseling van het fructaangehalte in het gras - kan even alleen niet meer terugvinden waar ik dat nu vandaan had. En dan nog hangt het er inderdaad van af hoe rijk het gras is en hoe sober het ras.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-19 18:08

De Teke's van Stoeterij Argamak staan toch ook 24/7 buiten toch (op de hengsten na dan)? Ik weet niet of iemand weet of zij problemen hebben rond hoefbevangenheid?
Aan het werk zetten (vooral buiten kilometers maken dan, eerst aan de hand, hopelijk vrij snel ook al een stukje onder het zadel) staat zeker en vast op de planning! Aliaa moet meer aan het werk gaan, daar ben ik me van bewust. Alleen moet ik mezelf eens een flinke schop geven om effectief op regelmatige basis te gaan wandelen. :') Momenteel heb ik nog herexamens waarmee ik het druk heb, maar vanaf 3 september moet het wel lukken om het wandelen te gaan opbouwen.
En na de herexamens moet ik me eens meer gaan inlezen, voorkomen blijft nog altijd beter dan genezen en ik wil echt niet dat Aliaa de ellende van hoefbevangenheid moet doormaken. :=

Strookbegrazing is een goed idee voor onze eigen weide. Die lymfedrainage klinkt ook interessant, waar heb jij de cursus gevolgd?

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:31

Ja. Was erg leerzaam. cursus duurde 3 dagen. 1 a 2 x per jaar wordt het in de buurt van België gegeven (in de buurt van Bladel, onder Eindhoven).
Andere keren is het dichter bij Josav.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 14:13

En dat zijn 3 opeenvolgende dagen of zijn ze gespreid?

De manenkam van Aliaa voelt soepel aan en ook 1 geheel. Ik voel geen bulten of iets in die aard. Pulsaties voel ik ook niet (al ga ik eens navragen bij de dierenarts/stalgenoot of ik wel correct voel :') ). Toen Aliaa overdag op stal gestaan had (ik geloof dat het woensdag was) voelden haar 4 hoeven wat warmer aan, maar sinds ze terug 24/7 buiten staat voelen ze gewoon aan, dus niet warm maar ook niet koud. Vanochtend stond haar hoef links voor opvallend warmer dan de andere 3 hoeven, maar verder merkte ik niets abnormaal.

Aliaa had deze voormiddag weer een momentje. :D Nadat ze haar korrels opgegeten had, was ik de weide aan het uitmesten. Normaal graast Aliaa en houdt ze mij in het oog terwijl ik bezig ben. Nu ging ze aan de uitgang van de weide staan. Ik bracht haar hooi, ze knabbelde er wat aan terwijl ik het hooi verdeel over meerdere hoopjes, maar zodra ik weg was, ging ze opnieuw aan de uitgang van de draad staan. Raar, want normaal blijft ze hooi eten. :+ Het was duidelijk dat Aliaa iets anders wou doen dan op de weide blijven, dus halster aan, weide open en laat haar maar kiezen wat ze wilt. Ik had verwacht dat ze op het gangpad tussen de weides zou beginnen grazen, dat probeert ze toch altijd (hoewel ze weet dat ze niet mag) als ik haar naar de weide breng, maar nee hoor... Ik liep door naar de paddock om mijn moeder te helpen, die daar onkruid aan het uittrekken was. Aliaa liep los achter mij aan, mee de paddock in. Daar heeft ze gezellig geholpen met het verwijderen van onkruid en ze was tevreden. _O-

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 15:41

Het zijn 3 opeenvolgende dagen. En dan kun je ook nog jaarlijks 1 dag bijscholing/verdieping krijgen.
https://www.blauwehengst.nl/cursussen-opleidingen-themadagen/

Het was voor mij of dat of meerdere dagen iemand laten komen a 75-90 euro per keer exclusief reiskosten (dichtsbijzijnde was toen een uur van mij vandaan). De opleiding was goedkoper ;)
Ik wil nog steeds een keer een bijscholing/verdieping doen, maar ze plant het net steeds op dagen dat ik al bezet ben met dingen die ik net belangrijker vindt.


hihi... die Alia, Agan kan dat inderdaad ook erg duidelijk maken. Gisteren had hij geen zin in serieus werk, maar was het tijd voor trucjes oefenen volgens hem, hij begon al meteen zijn kunstjes aan te bieden in de round pen. Dus dat betekend aanpassen - hij kreeg zijn trucjes, maar ik kreeg tussendoor ook even wat serieus (met echt zo'n blik van: "nou vooruit, als je er op staat"). Ik heb al geleerd om eerst maar te geven wat hij wil, dan kan ik daarna van hem krijgen wat ik wil :) .

ieris
Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:09

Dat lijkt me ook een fijne cursus ziporra!
Klinkt erg interessant.
Ik laat hier ook wel eens iemand komen die de jack migger massage techniek toepast, worden ze heel ontspannen en relaxed van.
Fijn dat je het nu zelf bij Agan toe kan passen!

Retjehorse, ik heb laatst een cursus gevolgd hoefbekappen op de Belgische grens, nog net in Zeeland, Koewacht.
Weet niet of dat voor jou in de buurt is, maar het is echt zo de moeite waard.
Ik heb nu eigen gereedschap en houd zelf de hoeven bij.
Voorheen zij de hoefsmid dat Guli dunne zolen had, en niet zonder voorijzers zou kunnen.
Nu ik haar zelf bijhoud loopt ze al een ruime tijd zonder ijzers en helemaal niks meer gevoelig.
Ben zo blij dat ik die cursus gedaan heb, zo leerzaam.

Grappig dat Aliaa zo graag bij jullie wil zijn, en helpen met onkruid wieden, dat schiet wel op zeker!
Hoe gaat het nu met de andere paarden die bij haar staan?

zippora
Berichten: 721
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 12:27

Heb ik ook de cursus gedaan jaren geleden. Hoever ben jij bij koewacht vandaan? Oftewel hoe ver zijn agan en alias gij elkaar vandaan?

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 14:11

zippora schreef:
Het zijn 3 opeenvolgende dagen. En dan kun je ook nog jaarlijks 1 dag bijscholing/verdieping krijgen.
https://www.blauwehengst.nl/cursussen-opleidingen-themadagen/

Het was voor mij of dat of meerdere dagen iemand laten komen a 75-90 euro per keer exclusief reiskosten (dichtsbijzijnde was toen een uur van mij vandaan). De opleiding was goedkoper ;)
Ik wil nog steeds een keer een bijscholing/verdieping doen, maar ze plant het net steeds op dagen dat ik al bezet ben met dingen die ik net belangrijker vindt.


hihi... die Alia, Agan kan dat inderdaad ook erg duidelijk maken. Gisteren had hij geen zin in serieus werk, maar was het tijd voor trucjes oefenen volgens hem, hij begon al meteen zijn kunstjes aan te bieden in de round pen. Dus dat betekend aanpassen - hij kreeg zijn trucjes, maar ik kreeg tussendoor ook even wat serieus (met echt zo'n blik van: "nou vooruit, als je er op staat"). Ik heb al geleerd om eerst maar te geven wat hij wil, dan kan ik daarna van hem krijgen wat ik wil :) .
Hmm, het is niet bepaald een goedkope opleiding zie ik... _O- Maar zoals je zelf zegt, als je elke keer iemand moet laten komen... :=
Welke cursus heb jij gevolgd? De gewone basiscursus?
Oefen je ook in de praktijk of is het enkel theorie? En hoe ging het praktijkgedeelte in zijn werk (als dit er is), moest je eigen paard mee of zijn er paarden waarop geoefend kan worden? :)

Haha, herkenbaar zoals jij met Agan omschrijft! :)) Als Aliaa geen zin heeft, heeft het niet zoveel zin om blijven door te vragen. :') Ik probeer zoveel mogelijk te kijken naar wat zij zelf aanbiedt en inderdaad, nadien is ze een stuk gewilliger om datgene wat ze eerst niet wou doen, toch te doen. :P
Als ik toch zou blijven aandringen, dan gaat Aliaa in slaapstand en krijg ik niets meer gedaan. :+ Zelfs niet voor eten. :')

ieris schreef:
Dat lijkt me ook een fijne cursus ziporra!
Klinkt erg interessant.
Ik laat hier ook wel eens iemand komen die de jack migger massage techniek toepast, worden ze heel ontspannen en relaxed van.
Fijn dat je het nu zelf bij Agan toe kan passen!

Retjehorse, ik heb laatst een cursus gevolgd hoefbekappen op de Belgische grens, nog net in Zeeland, Koewacht.
Weet niet of dat voor jou in de buurt is, maar het is echt zo de moeite waard.
Ik heb nu eigen gereedschap en houd zelf de hoeven bij.
Voorheen zij de hoefsmid dat Guli dunne zolen had, en niet zonder voorijzers zou kunnen.
Nu ik haar zelf bijhoud loopt ze al een ruime tijd zonder ijzers en helemaal niks meer gevoelig.
Ben zo blij dat ik die cursus gedaan heb, zo leerzaam.

Grappig dat Aliaa zo graag bij jullie wil zijn, en helpen met onkruid wieden, dat schiet wel op zeker!
Hoe gaat het nu met de andere paarden die bij haar staan?
Koewacht is zo'n 75km van waar ik woon. Dat valt op zich nog redelijk mee, alleen moet ik steeds langs Antwerpen en dat is file. :')

Ik vind dat soort cursussen heel erg leerzaam en interessant, maar ik vind het toch riskant om met dat soort dingen zelf aan de slag te gaan. := Het lijkt me bijvoorbeeld handig om (als ik hoefschoenen zou nemen) de hoeven tussen de bekapbeurten door zelf wat bij te houden. Ik denk dat het ook flink fout kan gaan, want uiteindelijk volg je een cursus van enkele dagen, wat verwaarloosbaar is tegenover iemand die jaren ervaring heeft. Maar goed, ik denk dat ik verstandig genoeg ben om dat te beseffen. :') Het blijft erg leerzaam en interessant, want eigenlijk is mijn kennis rond hoeven en dergelijke vrij beperkt. := Shame on me...

Wel erg fijn dat Guli daar zo van opgeknapt is zeg! Ijzers vermijd ik ook liever zolang het niet noodzakelijk is.

Bedoel je die twee paarden die op onze weide liepen samen met Aliaa? Met die hittegolf eind juli zijn zowel Aliaa als die andere 2 terug naar stal gegaan en ze zijn niet teruggekomen naar onze weide. Het stukje weide op stal van Aliaa en van die andere 2 paarden ligt niet bij elkaar, dus die drie hebben elkaar niet echt meer gezien. Enkel als ze toevallig alle 3 op stal staan, maar die andere twee paarden komen voorlopig bijna niet meer op stal.
De witte ruin heeft problemen met zijn hoeven en staat mank, ze zijn nog aan het onderzoeken wat het probleem juist is. De dierenarts heeft afgeraden om hem (en dus zijn bruine vriend) op onze weide te zetten. Hij moet op een kleiner stuk blijven.
Aliaa is ook niet meer op onze weide geraakt, want die moet op een 1.5 jarig achtergebleven veulen passen. :P De eigenaars zijn 3 weken op vakantie met 2 van hun paarden. Het veulen kon niet mee en wij zorgen daar tijdelijk voor. Aliaa kreeg de taak om te babysitten, wat ze heel serieus neemt. >;)

ieris
Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 15:58

Joh dat valt echt mee maar 75 kilometer!
Ik heb er bijna 300 voor gereden!!
Kon kiezen voor een uit Groningen of deze, voor mij beide erg ver, maar vond het wel de moeite waard.

Er deden 3 Belgen en 3 Nederlanders mee, en ik schrok wel behoorlijk van de kwaliteit die de Belgen lieten zien van foto's van het werk van hun smeden.
De cursus behandeld echt de basis van de hoeven, je oefend eerst op hout, dan op dode hoeven van het slachthuis, erg leerzaam.
Ik laat mijn werk thuis ook nog controleren door een hoefsmid met jarenlange ervaring, dat vind ik ook belangrijk. Meestal zijn ze erg netjes, soms kan er nog een stukje meer af, altijd fijn als er iemand mee kijkt. Nu hebik het ook wel makkelijk met 5 paarden aan huis om op te oefenen.
Maar zelfs als je niks met het gereedschap doet, of af en toe vijlen is het ook zeker de moeite waard.

Welke hoefschoenen wil je voor Aliaa? Ik ben me ook aan get oriënteren voor schoenen.

Lief dat jullie op het veulen passen! Mist ze haar echte mamma niet te erg, of vind ze Aliaa wel een goede oppasmamma!

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nieuwe aanwinst: Akhal Teke Aliaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 17:48

75 valt idd nog goed mee. :P

Hoe bedoel je juist dat je schrok van de Belgische smeden? In positieve of negatieve zin?
Leerzaam zal het zeker en vast zijn! Ik heb sowieso te weinig kennis over de hoeven in het algemeen, dus zelfs al zou ik niet zelf iets met de hoeven doen, dan is het altijd handig om mee te kijken wanneer de smid komt ed. Het lijkt me leuk om allerlei nuttige cursussen te volgen en meer te leren. :))
En op regelmatige basis laten controleren door een ervaren smid is nooit slecht, integendeel.

Ik heb nog geen hoefschoenen op het oog, ik zou het liefst een passer laten komen, maar momenteel ben ik nog niet actief genoeg aan het werk met Aliaa om die effectief al te laten komen. Als ik schoenen kan uitproberen, zou ik daar het liefst volop gebruik van kunnen maken. Aangezien Aliaa heel gevoelig is voor schuurplekjes, wil ik er zeker van zijn dat de hoefschoenen niet voor problemen gaan zorgen. Anders is het mij een te dure investering. :=

Ik heb geen idee wie de moeder is van het veulen, ik geloof dat het veulen afgespeend is rond 6 maand en toen verhuisd is naar de stal. Maar ze was erg gehecht aan de Friese merrie (welke een volle zus is van het veulen haar moeder) en hun PRE ruin, ze heeft altijd samen gestaan met die twee. Om geen problemen te krijgen (het is niet de eerste keer dat ze door de draad gegaan is omdat ze alleen stond, logisch ook), heb ik voorgesteld om Aliaa naast haar te zetten. Nu hangt het veulen erg aan Aliaa. :P

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:32

Op syntra sint niklaas kan je ook hoefbekapper volgen en aansluitend voor smid denk ik, maar pin me er niet op vast. Iig waren er leerling-bekappers bezig toen ik de cursus zadelpassen deed. (Er zaten wel een paar fenomenen tussen...)

De mijne komen morgen voor de laatste maand naar de weide in Meldert. Vanaf oktober gok ik dat mijn grote weer op pension gaat, tenzij het weer dusdanig meezit dat oktober nog te doen valt.
Daarna blijven enkel de tinker en 1 mini voor de winter op de weide en dat zal afwisselend Meldert en Wichelen zijn.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-19 16:20

Zijn die syntra cursussen goed? Ik heb daar volgens mij al slechte dingen over gehoord.

Zin om eens te gaan wandelen binnenkort, als ze in Meldert staan? :)) Mag ik vragen waar je op pension gaat deze winter?

Meestal is Aliaa heel lief met het veulen, wou ik foto's maken en dan krijg je natuurlijk dit: [ img ]

[ img ]

>;)

Het veulen is zelfs nog geen anderhalf jaar oud (ik keek het na op haar papieren) en ze is bijna even groot als Aliaa. :')

Daarna nog even aan de slag gegaan met Aliaa. We hebben aan het draven gewerkt. Aliaa was zo tam, niet normaal... En dan plots kreeg ze haar kuren, alsof ze ineens teveel energie had. Ze was heel mooi aan het draven, met haar neus over de grond, maar toen ik dat stukje wou filmen deed ze het natuurlijk niet meer. :roll:



<3


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:38

Voor mij goed :D Ze kunnen tot eind oktober op die weide blijven dus als het weer mee zit hebben we wel nog even.
Ik ga terug op pension in Impe, waar ik al een aantal jaar sta. Stal is al gereserveerd maar we kiezen zelf wanneer we effectief komen. 1 van de grote voordelen van kleinschalig staan.

Retjethorse
Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 13:55

Laat maar weten wanneer je tijd/zin hebt. Voorlopig ben ik zowat alle dagen beschikbaar. :))

Ik wou vandaag gaan wandelen met Aliaa, inclusief zadel, maar helaas was het weer daarvoor niet ideaal. Jammer, want ik wil echt wat meer buiten gaan rijden (al durf ik nog niet zo goed alleen met Aliaa op pad te gaan, zeker niet op straat). Dus zijn we maar in de bak gaan rijden, tussen de buien door.
Ik had het niet verwacht, maar Aliaa was HYPER... :') Gewoon stappen zat er niet in, nee meteen in draf van hoek tot hoek lopen. _O- Een keer dacht ik zelfs dat ze zou aanspringen in galop, maar uiteindelijk heeft ze dat toch niet gedaan. Langs de ene kant was ik opgelucht, want stel dat ze begint te bokken... Ik had geen zin in zandhappen, maar langs de andere kant ben ik razend benieuwd hoe haar galop aanvoelt. :D
Verder liet Aliaa zich fijn rondsturen, ook in draf. Ze liet zich ook mooi terugnemen naar stap, maar draafde telkens opnieuw aan. :') Ik was aan het twijfelen of ik haar hiervoor steeds moest corrigeren, maar ik werk er al weken aan om haar vrolijk te krijgen in draf en nu bood ze het zelf aan... Ik vond het zonde om het te gaan corrigeren. :=

Ik wil binnenkort mijn camera terug meenemen naar stal om foto's te maken (duh, wat doe je anders met een camera...), ook al is Aliaa momenteel niet op haar mooist met al haar plekjes op haar hoofd en schouders. Maar ze heeft zo'n mooie appeltjes op dit moment. <3

Ik heb haar na het rijden afgezadeld in de bak, zodat ze haar energie lekker kwijt kon, maar natuurlijk was ze dan zo mak als een lammetje. :roll: Ik ben de longeerzweep gaan halen en we hebben nog een aantal minuutjes in vrijheid gewerkt. Stap, voornamelijk draf en een beetje galop. Aliaa begint zoveel beter op lichaamstaal te reageren. *\o/* Wanneer ze haar best deed, kreeg ze een korte knuffelpauze (mijn beloningen waren op), maar dat was ook prima voor Aliaa. Ze heeft zo haar best gedaan vandaag, ik zit nog steeds wat op een roze wolk. :o

Als het binnenkort een mooie dag is, wil ik de camera nog eens meenemen naar stal. Aliaa ziet er niet op haar mooist uit met al haar plekjes, maar ze heeft zo'n mooie appeltjes momenteel... <3

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:11

Blijf komend weekend maar binnen. Zaterdag is er in en rond de abdij vanalles te doen, ook in de hopvelden errond. De straat tussen kozakkeshof en affligemdreef mag niet geparkeerd worden. Ik heb zaterdag wedstrijd en maar gemaild of ik überhaupt door ga kunnen met mijn trailer -O- Anders is dat €27 de mist in, want krijg mijn inschrijvingsgeld niet terug bij annulatie zo laat. Die borden staan er pas van gisteren, ben echt niet happy...

Dat aandragen mag je niet accepteren. Enkel jij bepaalt in welke gang ze zich voortbeweegt. Nu in de bak is dat nog lollig, als ze dat buiten beginnen te doen ben je dat heel snel beu. De stap naar galop is ook rap gezet. Al bij al is het niks meer en niks minder dan een pure gehoorzaamheidsoefening. Jij vraagt stap, dan is en blijft dat stap. Reuze fijn dat ze meedenkt, zeker, maar ze moet ook leren geduld hebben. Het is op het eerste zicht iets klein en onbenullig maar kan escaleren tot dikke miserie.

Geduld. Niks meer, niks minder. Geldt voor elk paard :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: femkepien, Laarvv, Laj1 en 128 bezoekers