Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 10:52

Hallo lieve bokkers,

Even een kleine disclaimer: ik heb niet echt een specifieke vraag geloof ik. Het is een hoop zenuwachtig gebrabbel, maar desalniettemin hoop ik dat iemand mij even een steuntje in de rug kan geven. :')

De kogel is hier door de kerk. Na jaren dromen, wikken en wegen, is het besluit genomen. Ik ga in oktober mijn eerste eigen paard aanschaffen. Nouja, paard. Het wordt waarschijnlijk een stevige D/E pony, aangezien ik door mijn spierziekte wat moeite zal krijgen met opzadelen en opstijgen. Dus hoe kleiner hoe beter.
Ik rijd al jaren op een manege, speciaal voor gehandicapte ruiters. Het paard wordt hier voor mij opgezadeld, ik krijg een hulpje met opstijgen, hobbel fijn een uurtje in de rondte, en ik stap weer af. Ideaal, zorgeloos. Maar het is te weinig! Dat uurtje in de week, nee, ik wil meer! Heerlijk naar buiten op mijn eigen knol, uren rijden over de Veluwe, een echte band opbouwen met een paard. Vandaar dus de keuze om na jaren manege hobbelen een eigen paard aan te schaffen.

Vanaf oktober zal ik dus actief gaan zoeken, het stalletje is al geregeld. Maar daar komt het. De onzekerheid, en in feite, onwetendheid.
Ik benoemde het net al, rijden op een manege is wel zorgeloos. Ik hoef niet na te denken over passende zadels, hoefsmid, dierenarts. Als een paard kreupel is, kruip je op een ander paard. Ik ben het type dat zich graag goed inleest in iets, ik wil mijn paard natuurlijk de beste zorg bieden, dus ik moet goed beslagen ten ijs komen. Maar ik moet zeggen dat ik door het lezen (op internet, fora ed) ook wel heel onzeker ben geworden. Volgens mij weet ik niet zoveel van paarden eigenlijk. Help. :+

Wel op ijzers, niet op ijzers? Bitjes: watertrenzen, enkelgebroken, dubbelgebroken, rubber, leren bitten. Zadels: met stevige kniewrong, zonder, inch-maten, veelzijdigheid of dressuur? Longeren met of zonder bijzet, op eigen benen leren lopen, hoe vaak longeren want dat is toch best belastend op zo'n cirkel? Paarden die stijf zijn, ergens een blokkade hebben, net niet helemaal lekker lopen. Zie ik dat wel, als paard lief eenmaal op stal staat? En de aanschaf, oh god, straks smeert iemand mij een pony aan die binnen 2 weken hartstikke kreupel is.

Het spijt me oprecht dat ik zoveel typ hier, maar ik wil zo graag die onzekerheid kwijt. Hoe deden jullie dat, bij een eerste paard? Komt het vanzelf? Ik ben zo bang om het verkeerd te doen. Het welzijn van het paard staat voorop, en ik wil het zo graag allemaal goed doen.

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:00

Heel herkenbaar allemaal hoor! een aanrader is een bijrijdpaard te zoeken, dat zit, meestal, veel dichter tegen een eigen paard aan. Tweedd tip, zoek een stal met fijne stalgenoten die dezelfde ideeen hebben als jij over bijvoorbeeld buiten komen en voeren. Derde tip, neem direct grondwerkles en rijles met je nwe paard. Dat maakt het opbouwen van een band en een goede omgang zoveel makkelijker

nessinator
Berichten: 1782
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:02

Alvast veel plezier en veel voorpret! Mijn eerste pony is nog lang op de manege blijven staan, en ik had altijd mijn moeder (met wie ik de pony deelde) om op terug te vallen! Wat ik op mijn huidige stal veel zie is dat menden de kennis die ze niet hebben, "inkopen": ze halen er professionals bij. Voor de hoeven: vraag het de hoefsmid. Voor het bit: overweeg een bitfitter. Voor het zadel: ga naar een zadelmaker of vraag of je het zadel mee kan overnemen. Voor de aankoop: neem een instructeur/vriendin met veel ervaring mee en laat het dier keuren voordat je het meeneemt. Ben je bang dat je paard stijf is: osteo/chiro/fysio/etc etc etc
Verder is het gewoon een kwestie van ervaring en je intuitie vertrouwen. Komt vast helemaal goed!

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:03

Zorg dat je iemand in de buurt heb met verstand van zaken, een goede instructeur die je kan helpen en adviseren ook bij aankoop.

Zorg voor een klinische en rontgelogische keuring bij aankoop en de rest wijst vanzelf. Want het is toch per paard verschillend wat goed is voor dat paard wbt ijzers/ bitjes/ zadels/ longeren etc.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

VuurVleugels
Berichten: 1725
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:07

Wat leuk dat je je eerste eigen paard gaat kopen, en goed van je dat je zo veel mogelijk informatie probeert in te winnen!

Hier op bokt zal je echter helaas ook erg veel uiteenlopende antwoorden krijgen. Hoewel we allemaal een liefde voor paarden voelen uit die liefde zich bij iedereen anders. Bokt lijkt soms een beetje in twee kampen verdeeld, aan de ene kant het 'gangbare' kamp (sport, paard op stal, gecontroleerde beweging buiten stal) en aan de andere kant het 'natuurlijke' kamp (zoveel mogelijk buiten, ijzerloos, naast hulp van de dierenarts soms ook natuurlijke geneeswijzen etc etc).

Ikzelf ben op een nuchtere manier van het natuurlijke kamp, met daarbij de kanttekening dat ik vooral wil kijken naar wat goed is voor het paard en niet per se wat in mijn plaatje past. Ik rij het liefst bitloos en zonder hoefijzers maar ik ken ook paarden die oprecht beter in hun vel lijken te zitten met een bit in de mond, omdat bij correct gebruik bitten de grenzen beter kunnen aangeven (en een paard is gebaat bij duidelijke grenzen).

Je geeft aan dat je op een gehandicaptenmanege rijdt. Die paarden zijn doorgaans rustig, kalm en vriendelijk. Als je dan voor je eigen paardje gaat zit je natuurlijk niet te wachten op een heet ding onder je kont die alleen te berijden is als hij van onder tot boven zit ingesnoerd! En naar mijn mening moet je dat ook helemaal niet willen (ik zeg al, ik ben van de natuurlijke kant, pardon my bias).

De 'methode' waar ik bij zweer is Irwin Insights, misschien is dat iets om te Googlen. Het wordt natural horsemanship genoemd maar dat is het eigenlijk niet. Het is een methode die heel precies kijkt naar de behoeften van jouw specifieke paard. En dat gaat dus verder dan alleen training, het bied ook inzichten in tuigage, hoefbeslag, omgangsvormen, gezondheid etc etc.

Als laatst zou ik je willen adviseren om niet vol op een blog of artikel af te gaan. Iedereen heeft een mening en zoals ik al zei loopt die enorm uiteen en kun je er dus nóg verwarder van raken. Ga uit van je onderbuikgevoel, schakel een 'deskundige' in (en dat hoeft niet per se iemand van de manege te zijn, het kan ook een instructrice zijn waar je je goed bij voelt), en kom samen tot een goede uitkomst.

Lenexa
Berichten: 598
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:08

Ik heb in januari mijn eigen paard gekocht, het kopen zelf met hulp gedaan van mijn instructeur die vaak paarden heeft gekocht/helpen kopen. Alles wat ik leuk vond informatie en filmpjes op gevraagd en naar haar gestuurd. Zij zei dan wel, leuk genoeg voor meer informatie of afspraak of gelijk al dat het haar niks leek. We hadden hierin wel de afspraak dat ik haar advies zou volgen en dat was ook wel fijn. Want als ze zei dat is niets, dan kon ik het ook los laten. Belangrijk is dan natuurlijk wel dat je de andere persoon daarin vertrouwd.

Haflinger gekocht, juist gekozen voor een grotere pensioenstal zodat er veel aanspraak is. Ik was ook wat onzeker en merk nu dat het best fijn is om iemand eens te vragen mee te kijken/advies te vragen. Ik had op stal al snel mensen die ik leerde kennen die ik gerust om hulp vraag. Vaak doe ik even met iemand sparren en heb dan vaak weer even iets om over na te denken.

Ook heb ik regelmatig les, hierdoor merk ik ook dat het fijn is om dingen aan de instructeur te vragen. Daar kun je vaak al je vragen met betrekking tot trainen aan kwijt, bij de mijne in ieder geval wel. Ik stel bij de rijles ook vragen over longeren of oefeningen op de grond.
Voor veel dingen krijg je al hulp, zadelmakker/passer helpt met zadelkeuze, hoefsmid kan mee kijken of ijzers wel of niet nodig zijn.

puppy1128
Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:36

Wil je echt een eigen-eigen paard? Of is een bijrijd/verzorg/lease paard niet een betere optie? Dan zorgt de eigenaar (meestal :+) voor de spullen en tuig en hoef jij je daar niet druk om te maken.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 11:39

Je zegt stalletje is geregeld, bedoel je dan een stal op een pensionstalling waar alles voor je gedaan wordt en de paarden niet naar buiten gaan? Krijg je dan ook hulp en les als je zelf wilt gaan rijden?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 15:19

Bedankt voor de reacties allemaal! Zoals ik het lees, zal ik gewoon hulp in moeten roepen, van professionals en stalgenootjes! :)

Ik heb iemand gevonden van de manege die mij wil helpen bij de aankoop, dus dat is in ieder geval heel fijn. Ik zal haar steeds de advertentie en filmpjes sturen, en ze wil ook mee naar het paar gaan kijken.

troi schreef:
Derde tip, neem direct grondwerkles en rijles met je nwe paard. Dat maakt het opbouwen van een band en een goede omgang zoveel makkelijker

Bedankt voor de tip! Ik zal alvast oriënteren op grondwerklessen hier in de buurt, lijkt me een goed idee om dit vroeg op te pakken! Kunnen we alleen maar baat bij hebben.

VuurVleugels schreef:
Wat leuk dat je je eerste eigen paard gaat kopen, en goed van je dat je zo veel mogelijk informatie probeert in te winnen!
---
Je geeft aan dat je op een gehandicaptenmanege rijdt. Die paarden zijn doorgaans rustig, kalm en vriendelijk. Als je dan voor je eigen paardje gaat zit je natuurlijk niet te wachten op een heet ding onder je kont die alleen te berijden is als hij van onder tot boven zit ingesnoerd! En naar mijn mening moet je dat ook helemaal niet willen (ik zeg al, ik ben van de natuurlijke kant, pardon my bias).

Helemaal mee eens! Het zal waarschijnlijk een lange zoektocht worden (of niet, misschien heb ik geluk), maar ik ga op zoek naar een ontspannen recreatie paard, die mensgericht is, en zich niet zo druk maakt. Of zoals mijn moeder het liefst zou zien, een luie dikkerd. :')

VuurVleugels schreef:
De 'methode' waar ik bij zweer is Irwin Insights, misschien is dat iets om te Googlen. Het wordt natural horsemanship genoemd maar dat is het eigenlijk niet. Het is een methode die heel precies kijkt naar de behoeften van jouw specifieke paard. En dat gaat dus verder dan alleen training, het bied ook inzichten in tuigage, hoefbeslag, omgangsvormen, gezondheid etc etc.

Ga ik Googlen, dankjewel!

puppy1128 schreef:
Wil je echt een eigen-eigen paard? Of is een bijrijd/verzorg/lease paard niet een betere optie? Dan zorgt de eigenaar (meestal :+) voor de spullen en tuig en hoef jij je daar niet druk om te maken.

Ik zou graag een eigen-eigen paard willen. Ik heb me verdiept in verzorg en bijrijpaarden, maar ben tot de conclusie gekomen dat dit niet zo goed bij mij past. Ik praat even in het algemeen hier, want wellicht dat er wel een dergelijk verzorgpaard voor mij zou zijn, maar over het algemeen worden ze hier niet in de buurt aangeboden, is het mijn type paard niet (vooral wedstrijdpaarden, pittig, bepaald rijniveau vereist), mag je er niet alleen mee op buitenrit, en wordt er van je verwacht (heel begrijpelijk overigens) dat je bepaalde klusjes doet zoals weide uitmesten (wat helaas heel moeilijk is door mijn handicap). Ook zou ik graag met mijn paard op vakantie willen binnen NL, en dat zal minder makkelijk gaan met een verzorgpaard. Of, ik loop de komende maanden tegen mijn droom-verzorgpaard aan, en dan heb ik niets gezegd. :+ Ik blijf het wel in de gaten houden.

Rizette schreef:
Je zegt stalletje is geregeld, bedoel je dan een stal op een pensionstalling waar alles voor je gedaan wordt en de paarden niet naar buiten gaan? Krijg je dan ook hulp en les als je zelf wilt gaan rijden?

Paard komt op een kleinschalige pensioenstal te staan, waar er voor mij wordt uitgemest, gevoerd ed. Paard komt overdag op de wei, 's nachts op stal. De mensen zijn er heel aardig, ik heb het idee dat ze zeker een handje toe zouden willen steken als ik daar om vraag. Les moet ik zelf regelen. :)

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Vanillia
Berichten: 7655
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:22

Even heel praktisch; je zegt nu dat je hulp krijgt met opzadelen en opstappen, is dat wel iets wat je zelf kunt? Ik kan me voorstellen dat in jouw situatie leasen misschien wel een mooie tussenoptie is; minder zorgen maar wel de vrijheid van een eigen paard.

Rodevlinder
Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:23

Ik zou toch aanraden om eerst een verzorgpony/paard te zoeken eigenlijk.
Lukt dit niet of zie je dit toch niet zitten zorg dan dat er iemand met veel ervaring mee gaat kijken etc. en jou op weg kan helpen.
Ik wil geen advocaat van de duivel spelen, maar een eigen paard is veel meer werk en inspanning (zelfs voor een volledig gezond iemand) dan een uurtje rijden op een manege waar het paard wordt gezadeld etc.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 15:28

Ik kan in principe alles zelf, maar het duurt wel langer. En alles gaat met wat aanpassingen, zo werk ik liever met kunststofzadels, die zijn net iets lichter dan de leren zadels op de manege.
Opstappen ook, met een bankje. Enige eis is dan dat het paard netjes bij het bankje blijft staan.

Zonnebloem92 schreef:
Ik zou toch aanraden om eerst een verzorgpony/paard te zoeken eigenlijk.
Lukt dit niet of zie je dit toch niet zitten zorg dan dat er iemand met veel ervaring mee gaat kijken etc. en jou op weg kan helpen.
Ik wil geen advocaat van de duivel spelen, maar een eigen paard is veel meer werk en inspanning (zelfs voor een volledig gezond iemand) dan een uurtje rijden op een manege waar het paard wordt gezadeld etc.

Ik ben alleen maar blij dat je kritisch meedenkt. Je kan dan wel een droom hebben, maar je moet altijd realistisch blijven. :) Ik ken mijn beperkingen, en ik weet vrijwel zeker dat het gaat lukken. Met het juiste paard. En wellicht heb je helemaal gelijk, en zeg ik over een jaar, god wat zwaar ik kan dit niet... Dat zou zuur zijn ja.

Overigens wil ik wel toevoegen dat ik veel vrienden en familie in de omgeving heb die wel een handje toe willen steken. Eventueel als back-up.

En ik zal me ook eens verdiepen of er een lease-paard in de omgeving zou zijn die bij mij past. Ik sluit het nog niet uit!

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

puppy1128
Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:31

Bij sommige mensen kan je ook veel bespreken. Wie weet kan je een kleine bijdrage (extra) betalen zodat de klusjes niet meer hoeven bijvoorbeeld.
En je kunt zelf ook een advertentie neerzetten met wat je ongeveer zoekt. Niet iedereen zet een advertentie neer namelijk.

Via-via kan je soms ook aan een fijn verzorg paard komen.

Zou het in elk geval wel proberen. Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat het tijdelijk kan zijn, wegens mogelijk kopen van een eigen paard. Dan weten ze ook gelijk dat je serieus bent. Maar wie weet vind je een verzorg paard juist perfect en blijf je daar en laat je het idee voor een eigen paard toch nog even liggen.

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:40

Ik vraag me dat inderdaad ook af. Een uurtje rijden zonder voor- en nazorg is een wereld van verschil met dagelijks. Ook al sta je op een luxe pensionstal waar veel voor je wordt gedaan.
Ik raad je toch aan om eerst maar eens te gaan ervaren om meerdere malen per week met een paard bezig te zijn. Hoe houdt jouw lijf zich dan en hoe veel energie heb je dan nog of juist niet. En dan is lease daar de beste optie voor.
Mocht je perse wel direct een eigen paardje willen dan zou mijn advies wel zijn om voor een rustig en wat ouder diertje te gaan kijken ( vanaf een jaar of 12 bijv), zodat je hem of haar evt een keer een dagje op het land kan laten staan of in de molen oid.
Een andere optie is een bijrijder. Als ik jou zo hoor ben je door je spierziekte best beperkt, dan heb je in ieder geval iemand of iets om op terug te vallen.
Wat er nodig is, is per paard verschillend. Begin eerst maar eens te werken met waar het paard mee komt en niet direct veel willen veranderen. Laat wel altijd iemand even meekijken naar ligging zadel en hoofdstel. Dan kan je gaandeweg kijken wat werkt en wat jij wil EN wat werkt voor jouw paard.
Ik zou wel goed informeren of het paard van jouw keuze geschikt is voor de stalling die je kiest. Dus gewend is om op het land te staan als dat zou gaan gebeuren. ( en dan doel ik vooral op gevoeligheid voor gras/ bevangenheid/ eczeem oid).
Succes en hou ons maar op de hoogte.

[o]

ikkedus
Berichten: 3241
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:41

Oeps- deels mosterd na de maaltijd zie ik.

[o]

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:49

Ik zou eerder kijken of je een paard kunt leasen op de manege waar je nu rijdt. Dan heb je altijd de juiste hulp beschikbaar. Of dat nu om hulp bij op/afzadelen gaat als om de zorg voor het paard zelf.

ImLucky
Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 15:58

ik had het geluk dat ik tijdens mijn eerste pony, mijn beste vriendin en tevens buurmeisje had met paardige ouders (mijn ouders hadden er de ballen verstand niet van), en een pension klant op de boerderij met een beetje ervaring. uiteindelijk is het toch trail en error. zolang je er maar niet 'zelf aan gaat lopen hannessen' dus fijne begleiding met mensen waarbij je een goed gevoel hebt is key. ik ben nu 10 jaar verder en doe het ook echt niet meer zoals ik dat toen deed, maar pony is inmiddels 26 dus ik geloof dat het best aardig gegaan is dan.

qua zadel is de vraag, waar rijd je nu op op de manege en bevalt dat? sowieso is het gezien je beperking en ervaring een goed idee om een paard te zoeken waarbij (een groot deel) van de geschiedenis bekent is. de oud eigenaren kunnen vast tips in geven mbt. verzorging, 'trainingschema', bitjes, ijzers en dat soort dingen.

zoveel mensen zoveel wensen, er is niet 1 ideale manier van paardenhouden, het moet paard en eigenaar passen en dat is een stukje uitvinden.

je zoekt dus een klein paard, waar (bij voorkeur) een kunstofzadel al op ligt welke goed past, braaf is op buitenrit en met opsteigen, en gewend is aan de manier van stalling die jij in gedachte hebt. als jij jezelf niet overschat in je kunnen en je wensen, dan komt er vanzelf een paard die bij jou past, maar houd er rekening mee dat het iets langer kan duren.


ik snap overigens dat gezien de 'schaarste' aan verzorgpaarden, en jou beperking/ervaring dat je dat ff overslaat, dan wil je gewoon niet overal op gaan zitten. volgens mij liggen de echt brave paarden geschikt voor je doel niet voor het oprapen namelijk. voor een maandje een paard leasen op de manege een idee? dat je hem zelf moet voor en na verzorgen als je gaat rijden X keer per week? kun je ook uitvinden hoe vaak je dan aankan en wat je capaciteiten zijn als je daadwerkelijk mogenlijk hebt om 6/7 keer per week heen te gaan.

LUCKY-Liberto-24j-gelderse pony-ruin-drL1+9-buitenritjes pensioen<3 lucky en anika gaan los op het strand in oudorp!!
ANIKA-van de zuidzijde-10j-2e premie shetland-merrie-grasmaaier en bak slepen<3
Karel-Cestino Rosa MDM-5j- hannoveraan (brandmerk 86) (cloney(contender)xEsprit)-zadelmak!<3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:13

Ik ben alleen wel benieuwd wat er gebeurd als jij straks in het bos van je paard valt. Wie vangt hem? Hoe kom je er weer op?

Ik zou een paard leasen van de stal waar je staat inclusief de voorzieningen.

Koper
Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:15

Het is een kwestie van trial and error, en van persoonlijke voorkeur. Via bokt kan niemand je bij voorbeeld vertellen wat jouw paard een fijn bit vindt. Dat kan alleen het paard in kwestie.

Als ik één ding geleerd heb van mijn eerste paard dan is het wel dat principes heel mooi zijn en soms best een nuttig handvat kunnen bieden. Maar dat je samen met je paard bepaalt hoe en wat. Natuurlijk is het leuk en aardig om bij voorbeeld te vinden dat een paard lekker buiten moet staan. Maar als je paard regen háát en dan graag op stal wil heb je maar twee keuzes: jouw principes en zorgvuldig uitgestippelde strategie of... de feedback van je paard.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

pien_2010
Berichten: 42797
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:20

Dag Britt. Wat een leuk en gaaf besluit heb je genomen *\o/* . Ik word er helemaal blij van. Het klinkt allemaal heel goed overdacht.

Ik denk dat al je onzekerheden normaal zijn. Ik ga mijn 3de paard kopen en ben er ook zenuwachtig over. Vragen als: kan ik op mijn leeftijd→ 60 jaar, nog aan een nieuw wat ouder paard beginnen, past ze in de kleine kudde hier, kan ik met 3 paarden ipv met 2 aan de hand lopen en gaat het allemaal goed? Passeren hier elke dag.
Dus welkom bij de club _O-

Als ik jouw verhaal lees heb je een goed vangnet en ook ga je goede begeleiding krijgen. Ik denk dat voor jouw een kleiner paard of pony heel erg fijn is. Denk je dat je bij 1.45-1.48 wel zelf zou kunnen zadelen en opstappen?

Een tijd geleden een verhaal gelezen van iemand die echt gehandicapt was. Met behulp van les, is haar en haar paard geleerd dat hij ging liggen, zodat zij kon opstappen. Dat is het leuke van een eigen paard. Dus wie weet wat jij nog aan plezier gaat beleven aan je eigen paard.

Ik denk dat het belangrijk is dat je weet, dat het 1ste jaar altijd ruk is. Tenminste bij die 2 van mij was dat zo en bij de 2de zelfs 2 jaar. Dus het wennen aan elkaar, het vallen en opstaan, hoort bij het proces. Dus ga niet te gauw opgeven of denk ik kan het niet want ik heb een beperking.
Door een braaf paard te kiezen, je te laten helpen, kun je een hele fijne band met je paard op gaan bouwen, een paard dat voor jou door het vuur zal gaan. Vaak gebeurd dit als jouw paard jouw liefde en oprechtheid voelt om van het hele gebeuren een win-win situatie te maken.

Dus ik vind ook, ga er voor. Dromen zijn er om te dromen en uit te voeren. Je hebt gewikt en gewogen, en je zoekt mensen die je gaan helpen en les geven. Daarnaast met jouw leeftijd, 25 jaar, ben je ook in staat om jezelf met je beperkingen goed in te schatten. Dus ik vind het leuk dat je deze nieuwe uitdaging aangaat. Ik volg je graag in je zoektocht en straks met je nieuwe paardje.

En er van afvallen kunnen we allemaal, jij ook. Tegenwoordig hebben we telefoons bij ons en kun je iemand bellen. Ik zou niet gelijk vanwege die reden het niet doen. Mijn ervaring is met veel lieve paarden, dat ze exact aanvoelen wat een ruiter wel of niet aankan en zij zich daar op aanpassen.

Bernoe
Berichten: 1501
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:36

Ik sluit me helemaal aan bij pien_2010!
Een tip is misschien om het eens op je nieuwe oensionstal te bespreken, dat je onzeker bent. En of ze je willen helpen in de vorm van meekijken en denken. De pensionstalhouders zien je toekomstige paard immers vaker dan jij waarschijnlijk. Als zij weten dat je wel voor wat feedback en info open staat, zal je dat waarschijnlijk ook vaker ontvangen.
Op een gegeven moment begin je gewoon steeds meer te zien qua gedrag, verzorging, conditie etc en dat leer je gewoon pas echt goed als je een eigen paard hebt of een verzorgpaard waar je alles mee mag.

Heel veel succes en je kan het! Het is in ieder geval super gaaf :D

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 16:36

Britt_xxx schreef:
Het zal waarschijnlijk een lange zoektocht worden (of niet, misschien heb ik geluk), maar ik ga op zoek naar een ontspannen recreatie paard, die mensgericht is, en zich niet zo druk maakt. Of zoals mijn moeder het liefst zou zien, een luie dikkerd. :')

Deze zag ik in een ander topic voorbijkomen.
Citaat:
geen idee van waar je bent,deze staat in frankrijk,maar bijna op de grens met belgie.

lijkt me ideaal(er staat dat ze ideaal is voor recreatie en wandelingen en momenteel op de manege gereden wordt(dus meeloopt in de lesjes))

https://www.leboncoin.fr/animaux/1621148105.htm/

Ik denk dat die jouw moeder wel zou bevallen :)

Die onzekerheid is heel normaal. En idd iemand zoeken die jou kan helpen in het begin. Internet is leuk, maar je hoort zovele verschillende meningen en je weet niet wie er achter die mening zit.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 17:52

Ik zelf rijd ook op een manege voor mensen met een beperking en daarnaast ben ik twee keer in de week op dagbesteding belast met de zorg van Kelan en Blazy

Zelf heb ik een lichte stoornis in mijn pompfunctie hart, astma, nierfunctiestoornis en enkele psychiatrische stoornissen.

Mijn eigen ervaring met mijn beperkingen paardrijden

Weiland uitmesten ‘s winters lukt mij alleen als ik veel afwissel en niet te lang achter elkaar
Zomerdag kan ik rijden maar zoals vandaag heb ik in de bak drie kwartier gereden en ben ik stuk als ik daarna het paard naar de wei heb gebracht en mijn spullen heb opgeruimd en moet ik eerst tot rust komen.
Een “eigen” paard berijden is vind ik intensiever als drie kwartier in de les meerijden.
Ik wil in de toekomst heel graag uitbreiden op de zorgboerderij van 2 naar 3 keer maar ik weet ook dat ik dan eerst thuis ook meer eerst moet oppakken (ik heb nu iedere week huishoudelijke hulp die overneem). Als dat niet lukt valt er dus ook niets uit te breiden.

Een eigen paard is ontzettend gaaf, lijkt mij ook het einde maar is realistisch gezien helaas voor mij niet haalbaar omdat ik de energie gewoon eenvoudig mis. Ik zou dit nooit hebben geweten zonder de dagbesteding.

Mijn advies is dus eerst leasen/bijrijden om te kijken of je plannen wel haalbaar zijn of dat je er net als mij achter komt dat het niet haalbaar is.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 18:06

Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor de reacties. *\o/*

Ik vind het fijn dat jullie zo meedenken. Het is goed om eens aan het denken gezet te worden. Al heb ik over de meeste dingen al duizend en een keer nagedacht.
Ik wil alleen wel benadrukken dat ik deze beslissing niet over één nacht ijs heb genomen. Ik leef al 25 jaar met deze ziekte, en word iedere dag geconfronteerd met mijn beperkingen. En die zijn er zeker, vooral het lopen en los stilstaan is moeilijk. Het energie niveau maak ik mij geen zorgen over. Ik ben gewend om diensten van 10 uur te draaien in het ziekenhuis. Soms nog langer als er een nachtdienst aan vastzit. En ja, ik zal vreselijk moe zijn aan het einde van de dag, met werk + paard. Maar wat zal ik voldaan zijn, en tevreden. En zielsgelukkig, want ik droom al jaren van een eigen paard. Daar heb ik graag al mijn energie voor over...
Nu moeten jullie niet gelijk denken dat ik stronteigenwijs en niet voor rede vatbaar ben. :+ Ik zal eens rondkijken of er in de buurt een geschikt lease-paard te vinden is. Als die er is, zal ik die zeker aannemen en eens proeven hoe het is. Maar ik blijf ook zoeken naar mijn perfecte paard. En als ik mijn droompaard vind, laat ik 'm niet staan.

Ik wil later niet denken, had ik maar. En nu ben ik nog jong, en is mijn handicap nog goed te verdragen. Soms moet je dingen ondervinden. Vallen en opstaan, soms letterlijk. Zolang paard er niet onder lijdt, vind ik het prima. <3

Sclimpre schreef:
Deze zag ik in een ander topic voorbijkomen.

Ik denk dat die jouw moeder wel zou bevallen :)

Ach die ziet er erg leuk uit! Zoiets moet het worden.

Bernoe schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij pien_2010!
Een tip is misschien om het eens op je nieuwe oensionstal te bespreken, dat je onzeker bent. En of ze je willen helpen in de vorm van meekijken en denken. De pensionstalhouders zien je toekomstige paard immers vaker dan jij waarschijnlijk. Als zij weten dat je wel voor wat feedback en info open staat, zal je dat waarschijnlijk ook vaker ontvangen.
Op een gegeven moment begin je gewoon steeds meer te zien qua gedrag, verzorging, conditie etc en dat leer je gewoon pas echt goed als je een eigen paard hebt of een verzorgpaard waar je alles mee mag.

Heel veel succes en je kan het! Het is in ieder geval super gaaf :D

Bedankt, goede tip! Ik zal eens even bellen de komende week. Ze hebben al eens eerder een meisje gehad wat heel moeilijk liep vertelde ze, dus ze hebben ervaring in het handje toesteken!

pien_2010 schreef:
Dag Britt. Wat een leuk en gaaf besluit heb je genomen *\o/* . Ik word er helemaal blij van. Het klinkt allemaal heel goed overdacht.
---
Als ik jouw verhaal lees heb je een goed vangnet en ook ga je goede begeleiding krijgen. Ik denk dat voor jouw een kleiner paard of pony heel erg fijn is. Denk je dat je bij 1.45-1.48 wel zelf zou kunnen zadelen en opstappen?

Een tijd geleden een verhaal gelezen van iemand die echt gehandicapt was. Met behulp van les, is haar en haar paard geleerd dat hij ging liggen, zodat zij kon opstappen. Dat is het leuke van een eigen paard. Dus wie weet wat jij nog aan plezier gaat beleven aan je eigen paard.
---
Dus ik vind ook, ga er voor. Dromen zijn er om te dromen en uit te voeren. Je hebt gewikt en gewogen, en je zoekt mensen die je gaan helpen en les geven. Daarnaast met jouw leeftijd, 25 jaar, ben je ook in staat om jezelf met je beperkingen goed in te schatten. Dus ik vind het leuk dat je deze nieuwe uitdaging aangaat. Ik volg je graag in je zoektocht en straks met je nieuwe paardje.

En er van afvallen kunnen we allemaal, jij ook. Tegenwoordig hebben we telefoons bij ons en kun je iemand bellen. Ik zou niet gelijk vanwege die reden het niet doen. Mijn ervaring is met veel lieve paarden, dat ze exact aanvoelen wat een ruiter wel of niet aankan en zij zich daar op aanpassen.
[/quote]
Bedankt voor de leuke reactie! Nu word ik hier weer blij van haha. 1.45-1.48 lukt zeker weten, ik ben gelukkig niet heel zwaar dus dat heb ik mee. :+ Groter mag wel, maar dan moet het paardje wel keurig stilstaan.
Daarom wil ik zo graag een eigen paard. Heerlijk op mijn gemakje met het beestje bezig zijn, troetelen, geen tijdsdruk. En naar buiten kunnen, zo vaak ik wil.
Ik zag een hele leuke reactie van je over je Merens. Met lange teugel heerlijk naar buiten. Toen dacht ik echt, ja dat is het!

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Veel onzekerheid rond eerste paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 18:16

Ik word helemaal blij als ik je antwoord zo lees.

Als ik zo kijk dan denk ik dat je energie niveau idd heel erg mee zal vallen en mocht er geen leasepaardje op je weg komen maar een eigen ga er voor.

Iedereen heeft wat begeleiding nodig in het begin en onzekerheid is volledig normaal


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: djinnie, Miiej en 32 bezoekers