[VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 07:36

Wat verschrikkelijk van die branden! Heb het in de zomer ook 'van dichtbij' meegemaakt in Canada. Daar schreven ze met verf de telefoonnummers op de paarden en dan lieten ze ze los...

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:35

Jeetje wat heftig!

Sarenata

Berichten: 14
Geregistreerd: 02-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:23

Verschrikkelijk zeg! Ik hoop echt dat iedereen een veilige plek zal vinden ook voor alle diertjes daar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:15

Ik hoorde het net op de radio...verschrikkelijk ! ;(
Hoop dat mens en dier ongedeerd blijven.
Stay safe !

nanda1980Jarig

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:17

Ah bah, dat zijn dus echt de minder leuke dingen.
Hopelijk vindt iedereen op tijd een veilige plek

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 22:23

Nico_lette: Wij zitten niet in de gevarenzone gelukkig, het is sinds vannacht wel veel dichterbij gekomen, het verspreidt zich nog steeds :(

Palmera: dankjewel voor je tips! :) Als we wat meer die kant op hadden gewoond had ik het zeker gedaan, we zitten hier geloof ik veilig in een woonwijk vlakbij de doorgaande weg naar de snelweg. Vanaf daar is het 40 minuten rijden tot het dichtsbijzijnde vuur.

woepsie90: Leuk dat je mee leest :D Waar in het buitenland woon je en wat doe je met paarden?



Ik was gisteren nog even bij de paarden, even naar binnen gegaan bij de eigenaars. Mike was al thuis, die moest de kinderen van school halen omdat iedereen daar geëvacueerd moest worden. Ze hebben ook besloten hun stal beschikbaar te stellen voor paarden die daar weg moeten. Alle stallen in die omgeving zitten al helemaal vol en er waren gisteravond al mensen met trailers onderweg naar de plaats waar wij wonen om hier iets te vinden.


Vanmorgen om 4 uur is er een complete stal afgebrand, meer dan 30 paarden zijn overleden omdat de eigenaars geen tijd hadden om ze te evacueren ;( Hoe verslagen moet je je dan wel niet voelen.

Dit is de snelweg richting Los Angeles vanaf waar wij wonen, ongeveer 80km verderop (klik om het filmpje af te spelen)


Hier vlakbij hebben mensen ook hun stal beschikbaar gesteld, het is wel erg mooi om te zien hoe echt iedereen zich op zijn/haar manier inzet om te kunnen helpen
Afbeelding


Morgen ga ik weer naar stal, ik hoop dat hubby weer wat foto's wil maken dan heb ik weer een leuke update na deze narigheid :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 22:30

O my g, wat heftig :oo
Lijkt wel een film... wat erg van die paarden en die stal die vanmorgen afgebrand zijn. Jeetje.

Heel veel sterkte. Is er al zicht op verbetering, ik bedoel, wordt het vuur al minder?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 23:11

Jeetje wat ontzettend heftig . Sterkte daar!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:23


Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:29

Jeetje wat erg!! Hoop dat jullie nog wat paarden een veilig plekje kunnen bieden en dat de brand snel geblust wordt. ;(

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:45

Wat heftig zeg, dat filmpje! :oo Echt, ik weet precies hoe vreselijk eng zoiets is.
Ik hoop maar dat de ellende voor jullie bespaard blijft. Maar dat neemt niet weg dat het heel erg is voor anderen die wel getroffen zijn.

Die saamhorigheid herken ik, dat is het enige mooie wat uit zijn ramp voortkomt.
Hier had toen bv een 14 jarige jongen voor zijn bejaarde buurman een oproep op FB geplaatst of er alsjeblieft iemand met een 4-wheel pick-up wilde helpen het vee van die man te verplaatsen. Binnen een half uur waren er meer dan 100 gegadigden. Een aantal daarvan zijn andere mensen gaan helpen met soortgelijke problemen die zich ook maar meldden.

Echt super dat al die stallen ruimte beschikbaar stellen!

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 04:43

De rook is vaak erger dan het vuur... Ze kunnen het ook niet echt blussen, alleen proberen te controleren en bij woonwijken weg te houden. Ze wachten meestal tot het uitgebrand is, zijn echt duizenden hectares :(

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 11:13

Oh mijn God dat filmpje. :oo Alsof je door de hel rijd. Afschuwelijk.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:18

:oo Lijkt wel de highway through hell, dat filmpje... vreselijk.
Mooi om lezen dat er een enorme solidariteit is in elk geval !

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:25

Pfoe wat een hel daar.... super om te zien hoe mensen elkaar dan helpen.

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 22:57

woepsie90: Toen ik gisteravond ging slapen leek de brandweer twee van de negen wildfires redelijk onder controle te hebben. Vanmorgen werd ik wakker en was er nog een wildfire bijgekomen. Vreselijk voor de brandweerlieden, ze komen mankracht tekort en werken al sinds dinsdag non-stop aan het bestrijden van het vuur.

Hannanas: De paarden van die foto zijn geloof ik in orde, wel geëvacueerd.

Palmera: Zulke mensen zijn goud waard :j Er blijven nu ook een boel mensen achter om de ouderen te helpen evacueren.

Tot nu toe dus nog geen zicht op een einde, verschrikkelijk dat er nu weer een brand is uitgebroken. Er zijn ook veel mensen hun dieren kwijt, gisteren kwam een bericht in de facebookgroep dat iemand haar paard kwijtgeraakt was. Even later verscheen er een filmpje online van een paard dat over de snelweg rende, weg van het vuur. Dat bleek haar paard te zijn. En zo nog wel meer van die nare verhalen :(:)

Dit vond ik dan wel weer heel mooi:

*Klik om het filmpje te starten

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:58

Wat een held, die jongen in dat filmpje! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:02

Had dat filmpje op het nieuws gezien indd! Je ziet dat het konijntje in paniek is! Wat goed!

mysa

Berichten: 10477
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:18

Weet je wat ik niet goed begrijp: als nu alle brandweerkorpsen uit de hele VS en misschien ook uit het buitenland zouden worden ingezet, zouden al die branden dan niet sneller onder controle gebracht kunnen worden?

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:27

mysa schreef:
Weet je wat ik niet goed begrijp: als nu alle brandweerkorpsen uit de hele VS en misschien ook uit het buitenland zouden worden ingezet, zouden al die branden dan niet sneller onder controle gebracht kunnen worden?

Ik weet uiteraard niet hoe het zit met de bureaucratie in de VS. Maar van waar ik zit, Canarische Eilanden, weet ik dat het binnenlands uitlenen van materiaal en mankracht een erg lastig dingetje is wat pas gebeurd als het écht de spuigaten uitloopt. Helaas zijn ze in Madrid niet in staat dat goed in te schatten, waardoor in 2016 de hulp pas na 4 dagen kwam en de brand al ontwikkeld was tot een ramp.

Buitenlandse hulp is helemaal wat. Niemand schijnt elkaar te willen helpen, iig niet in de E.U. De branden in Portugal als meest recente voorbeeld: alleen Italië stuurde wat vliegtuigen.

5 jaar geleden is La Gomera bijna helemaal vergaan. Met 1 banketstaaf helikopter probeerden ze de heftigste brand uit de gescgiedenis te bestrijden. Niemand kwam. De E.U en Spanje reageerden niet op de schreeuw om hulp. Marokko boodt uiteindelijk uit zichzelf hulp aan, die konden het niet meer aan zien.

Het ligt dus helaas niet zo gemakkelijk.

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 02:10

Ik weet ook niet goed hoe dat ligt met brandweerkorpsen uit verschillende landen onderling. Ik neem aan dat er een beleid bestaat voor samenwerkingen in situaties als deze?

Als het zo'n La Gomera verhaal wordt zijn ze te laat.. Hopelijk wordt het niet not erger, er is zojuist weer een nieuwe brand uitgebroken. De renbaan daar vlakbij heeft hun paarden losgegooid, de stallen zijn bijna compleet afgebrand


Afbeelding

Een basketbalveld dient ook als tijdelijk onderkomen voor paarden die wachten op vrijwilligers met trailers:


Afbeelding

Afbeelding


De wind is niet te doen hier, daar merken we wel wat van. Via een app op mijn telefoon kan ik zien waar de wildfires zich nu bevinden:


Afbeelding

Wij wonen in Palmdale, dus gelukkig uit de buurt.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 02:14

Die arme paarden! ;( Ik hoop zo dat hun instinct goed werkt en ze kunnen ontkomen. Wat vreselijk! :(:)

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 03:07

Voor wie het hierboven vroeg: Er worden brandweerkorpsen vanuit de hele staat ingezet en ovrgevlogen, en vaak ook uit nabij liggende staten...

Posh

Berichten: 1687
Geregistreerd: 24-08-08
Woonplaats: Zelhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 03:40

De renpaarden die zijn losgelaten op het terrein proberen tientallen vrijwilligers nu te vangen en in te laden naar een veilige plek.

Het leek er eerst op dat het vuur langs de renbaan zou gaan maar de stal begint nu compleet af te branden :(

Best een lang filmpje maar dit is de huidige situatie daar. Het is 3 uur rijden vanaf hier en nieuwe vrijwilligers worden al niet meer toegelaten ivm veiligheid. Ik heb me net aangemeld als vrijwilliger (horseman) om in zulke situaties te kunnen helpen mocht dat nodig zijn. Het duurt alleen 3 uur voordat ik er ben..


fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: [VOLG] Een kijkje in mijn leven op een ranch in Californië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 08:40

Mijn god..
Wat een afschuwelijke ramp...
En wat een chaos op die springstal. Rennende paarden, stallen in brand, paarden uit hun stallen jagen.
En tegen het einde van het filmpje werd er heel casual een geit in de auto gepropt :P

Pfff hoe ga je ooit verder als alles is afgebrand..
Heb met tranen in mijn ogen zitten kijken.

Heel veel sterkte daar en hopelijk komt het vuur snel tot bedaren!