Paard verkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Someone1236
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-17

Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:35

Hoi

Zo'n twee weken geleden heb ik een merrie gekocht. Op haar vorige stal was het een heel lief, relaxed paard. Op haar nieuwe stal begon ze agressief te worden. Ik dacht dat dit kwam doordat ze misschien hengstig was want na een paar dagen ging het weer goed. Dit duurde helaas niet lang. Met het opstijgen begon ze te steigeren (en heeft ze me er een paar keer afgegooid)en ze heeft iemand verwond. Niemand vindt het fijn om bij haar in de buurt te komen want ze kan zomaar uit het niets gemeen uit de hoek komen. Door al dit wil ik zo snel mogelijk van haar af. De verkoper wil haar niet terug nemen. Ik wil haar wel verkopen maar ik heb nou niet het gevoel dat dit een paard is die snel verkocht word.

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?


pluisje88
Berichten: 8052
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:37

Terug naar de vorige eigenaar?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Someone1236
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:39

Die wil haar niet terug :=

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:40

Is het aantal uur buiten, groepsamenstelling en voer ongeveer gelijk aan de oude stal?

Heb je het zadel en hoofdstel overgenomen van oude eigenaar?

Ik zou denk ik een ruiter die inrijdt/corrigeert vragen om langs te komen en eerst even het paard te trainen en vervolgens jou te helpen indien je dat dan nog wenst te proberen.

2 weken op een nieuwestalling + nieuwe eigenaar is nog behoorlijk kort en kan heftig zijn voor menig paard.

Is er bloed getrokken bij aankoop? Misschien even da informeren of hij dat wil controleren op verdovende middelen. :o

[o]

mika11
Berichten: 11102
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:44

Wat voor paard is het?
Een jong, groen paard, of juist al een ervaren doorgereden paard?
Is het paard gekeurd toen je haar kocht?
Denk je dat de verkoper een betrouwbaar persoon was?
Soms sederen ze paarden als iemand een paard wil kopen, zodat ze heel mak lijken.
Ik bedoel, weet je zeker dat het paard goed en gezond en gekeurd was, toen je haar kocht?

Maar het is wel snel om haar weer te verkopen.
Heb je zelf kennis genoeg om met deze problemen om te gaan, of heb je goede begeleiding?

Ketaki
Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:45

IrisHorse14 schreef:
Die wil haar niet terug :=

Als die haar niet terug wil, zou ik daar al mn twijfels bij hebben.

is die wel eerlijk geweest met de verkoop?


en je kan de koop nog altijd ongedaan maken.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:46

Heb je het paard laten keuren voordat je haar kocht?

Someone1236
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:48

Ze is klinisch gezond gekeurd. En de verkoper wil haar niet terug omdat hij op het moment niet voor haar kan zorgen

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:50

Ketaki schreef:
IrisHorse14 schreef:
Die wil haar niet terug :=

Als die haar niet terug wil, zou ik daar al mn twijfels bij hebben.

is die wel eerlijk geweest met de verkoop?

en je kan de koop nog altijd ongedaan maken.

Dat wil niet zeggen dat de verkoper zeker oneerlijk is geweest, het weer tot rust krijgen en mogelijk corrigeren van een paard kan veel tijd kosten. Als het paard verkocht is wegens tijd/geldgebrek is terugnemen waarschijnlijk echt geen optie.

Als koper heb je wanneer je van een particulier koopt ligt de bewijslast bij jou en tijdens het proefrijden was het paard wel braaf blijkbaar. ;)

[o]

Marjo89
Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:51

IrisHorse14 schreef:
Ze is klinisch gezond gekeurd. En de verkoper wil haar niet terug omdat hij op het moment niet voor haar kan zorgen


hoe word je paard gehouden, hoe oud en wat doe je met haar ??
Past zadel/hoofdstel, heeft ze goed gebit ?
Allerlei vragend die bij mij opkomen,

Ketaki
Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:57

cobiie schreef:
Dat wil niet zeggen dat de verkoper zeker oneerlijk is geweest, het weer tot rust krijgen en mogelijk corrigeren van een paard kan veel tijd kosten. Als het paard verkocht is wegens tijd/geldgebrek is terugnemen waarschijnlijk echt geen optie.

Als koper heb je wanneer je van een particulier koopt ligt de bewijslast bij jou en tijdens het proefrijden was het paard wel braaf blijkbaar. ;)

dat het paard tijdens proefrijden braaf was, betekent niet dat het dier niet gedrogeerd oid is.


zulke mensen zul je er helaas ook tussen hebben.

daarom mijn vraag ook.
:j

Someone1236
Berichten: 9
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 20:59

Het is een paard met al aardig wat ervaring. Ze heeft in het verleden ook wedstrijden gelopen. Het zadel etc. heb ik allemaal overgenomen van de vorige eigenaar.

Ik zelf heb niet veel ervaring met zulk gedrag dus ik heb iemand anders die dat wel heeft er bij gevraagd. Hier kwam ik niet verder mee. Voor mij is de lol er helemaal af. Daarom wil ik zo snel mogelijk van haar af zijn.

Marjo89
Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:09

IrisHorse14 schreef:
Het is een paard met al aardig wat ervaring. Ze heeft in het verleden ook wedstrijden gelopen. Het zadel etc. heb ik allemaal overgenomen van de vorige eigenaar.

Ik zelf heb niet veel ervaring met zulk gedrag dus ik heb iemand anders die dat wel heeft er bij gevraagd. Hier kwam ik niet verder mee. Voor mij is de lol er helemaal af. Daarom wil ik zo snel mogelijk van haar af zijn.


je bent erg jong in je profiel te zien, wat vinden je ouders hiervan ?
Wat voor paard is het ?
Het is duidelijk dat er ergens iets mis gaat.
komt het paard wel buitenn ?

Hevonen
Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:15

Je zou er eerst achter moeten zien te komen wat er aan de hand is. Misschien is ze gewoon helemaal van slag door de verhuizing, het gemis van kameraadjes, vertrouwde omgeving etc. Misschien is ze gewoon te moeilijk van karakter, of heeft ze ergens pijn.

Misschien kun je iemand vinden die haar heeft gekend voor ze verhuisde.

Paarden hebben soms wel een half jaar of langer nodig om te wennen.
Ga er niet zomaar zelf mee aan de slag, maar zoek iemand die je kan helpen en die veel van paarden weet.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

AmenteC
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-04-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:20

Gun haar wat tijd!

Mijn paard (die ik al 10 jaar heb) heeft drie maanden moeten wennen aan haar nieuwe stal, dit terwijl er niet gewisseld is van eigenaar...

Succes!

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:25

Paarden zijn geen fietsen ts. :\
Een paard kan ontzettend van slag raken van een verhuizing, mijn makkelijke relaxte pony is de eerste maand echt niet terug te kennen als je hem verhuisd.
Ik zou zeggen breng het paard naar een handelaar, en koop gewoon geen paard terug als je er zo over praat, of zorg dat je het paard op proef mag.
Als je er dan weer zo snel mogelijk vanaf wil kan dat dan gewoon, iedereen blij.
Ik kan je vast vertellen, wat voor paard je ook koopt: de eerste tijd valt vaak gewoon heel erg tegen, het is een levend dier wat je uit zijn vertrouwde omgeving rukt.
Dat heeft heel veel impact op ze.

ikke
Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:40

Ja, het klopt allemaal. Paarden hebben tijd nodig, moeten wennen, zijn wellicht behandeld geweest (verdooft) maar wat zouden jullie DOEN, nu, hier en op dit moment!?!

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je als 15-jarige (volgens profiel, klopt dat nog??) behoorlijk in de hoek gezet voelt als de halve stal, al dan niet terecht, bang van je paard is. Dan ben je er zelf ook heel snel klaar mee. Been there, done that.


Maar heel concreet, wat ik zou doen (en dus ook gedaan heb, zie boven) ik bel mijn instructrice en regelde in mijn geval dat ze twee maanden in training zou staan en daarna in de verkoop zou gaan.

Je mag de contactgegevens van mijn instructrice zo hebben, PB maar. Het zou het eerste paard zijn dat zij niet op de rit krijgt. Maar gratis is dat niet, dus als je inderdaad nog maar 15 bent, overleg dan met je ouders tot hoe ver zij willen gaan. Mijn instructrice is niet moeilijk, maar ze moet er uiteindelijk wel van leven.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Binoche
Berichten: 528
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:04

Misschien krijgt ze gewoon te weinig beweging en kan ze haar energie niet kwijt? Als ze wedstrijden liep zal ze waarschijnlijk wel intensief getraind geweest zijn bij haar vorige eigenaar. Komt ze wel op de weide? Heb je al geprobeerd om eerst te longeren voor je gaat rijden?

Sommige paarden hebben ook echt een consequente ruiter nodig. Kan je haar eerst niet een tijdje in training zetten bij een ervaren ruiter en gedurende die tijd regelmatig les nemen op haar?

LukieBradleyJarig
Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:12

Als ik zon nieuwe eigenaresse met die instelling zou treffen, zou ik vanzelf ook agressief worden.
Bij dit soort uitspraken vraag ik mezelf af wat hier aan vooraf is gegaan.
Blijkbaar wil je er niet echt tijd en moeite insteken.
De persoon die er zogezegd bij is geweest heeft er ook geen snars verstand van anders werd er niet zo snel opgegeven

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:16

Mijn advies: zet het paard nu te koop en houd het de eerstkomende jaren bij bijrijdpaarden. Dan krijg je een beter beeld van wat voor soort paard je precies wilt + je krijgt meer ervaring in het omgaan met paarden.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:12

2 weken is nog super kort.

Hoeveel komt ze buiten? Ligt ze goed in de kudde? Heeft ze al paardenvrienden gemaakt?

Dit zijn heel belangrijke vragen!

Die jij tot nu toe vermijdt, dat doet mij vermoeden dat het arme dier heel wat uren per dag in eenzame opsluiting op stal staat. Als mijn vermoeden correct is dan vind ik het niet meer dan logisch dat je een bommetje krijgt vol frustraties, en als ze die frustratie niet op een paardenvriend kan uiten dan blijf jij over. Dat is je paard niet kwalijk te nemen maar wel jou als eigenaar!

Maar, als jij geen zin meer hebt in dit dier. Besloten hebt dat het een rotpaard is dan kan je haar beter wegdoen. Elk dier kost tijd, energie en vaak ook tranen. Daar moet je wel in willen investeren. Natuurlijk niet elk paard is een even grote uitdaging, en jij hebt zo te lezen een flinke uitdaging gekocht, maar je vergist je als je denkt dat alles met paarden vanzelf en moeiteloos gaat. Dat bestaat enkel in boekjes en films.

Rocamor
Berichten: 10820
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:28

Even een paar vragen.

Wat voor paard is het? (Haf, kwpn, ijslander etc)
Hoe oud is het paard
Hoe lang hebben de vorige eigenaren het paard gehad
Wat krijgt je paard nu te eten
Wat kreeg het bij de vorige eigenaren te eten
Hoe lang staat je paard nu buiten en hoe lang op stal
Hóe was dat bij de vorige eigenaren
Staat je paard nu in een groep buiten
Hoe groot is die groep
Hóe was dat bij de oude eigenaren
Staat je paard buiten op wei of in een paddock
Indien op paddock, krijgt ze dan hooi of kuil op paddock.
Op wat voor soort stal staat ze nu (pension, manege, gecombineerd). En hoeveel paarden en mensen lopen daar?
Hoe was dat bij de oude eigenaren?

Wie heb je om hulp gevraagd. Hoeveel ervaring heeft die persoon.

Rockes <3

rien10
Berichten: 14607
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:32

Jij bent 15 en het paard gaat omhoog?
Weg ermee.
Hoe het dier ook gehouden wordt, het maakt me allemaal niet uit. Het risico is te groot. Misschien kan iemand anders wel overweg met dat paard. In ieder geval zou mijn 15 jarige dochter er niet meer op mogen.

Wil de vorige eigenaar haar niet terug? Dan gaan voor mij de alarm bellen rinkelen. Een handelaar kan iemand zoeken die wel bij haar past, bij jou past het duidelijk niet.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:42

Lastig als de vorige eigenaar haar niet terug wil. Wat ik niet netjes vind nu een 15 jarige met een gevaarlijk paard zit. Ga zelf hier niet mee aan de slag. Je zou kunnen kijken of je haar bij een handelaar kan inruilen. Niet ideaal misschien, maar een paard hebben moet wel leuk blijven (en veilig!!).
Of iemand met ervaring zoeken die haar kan rijden en dan te koop zetten.

Ocean_Child
Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:46

LukieBradley schreef:
Als ik zon nieuwe eigenaresse met die instelling zou treffen, zou ik vanzelf ook agressief worden.
Bij dit soort uitspraken vraag ik mezelf af wat hier aan vooraf is gegaan.
Blijkbaar wil je er niet echt tijd en moeite insteken.
De persoon die er zogezegd bij is geweest heeft er ook geen snars verstand van anders werd er niet zo snel opgegeven

Gaat het een beetje? Je hebt het tegen een kind hè...

Ts, ik zou hier snel vanaf willen en haar naar een handelaar brengen. Paard steigert, is agressief en heeft al iemand verwond. Als je mijn dochter was, zou je niet eens meer met haar aan de gang mógen!
Ik vind het onverantwoord om dit door een kind te laten oplossen, ongeacht wat de oorzaak is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, Dries1990, FCSA, GoogleAdsense, Grainey, herr_balou, Lenora_C, Marcato, meggiemeg, nienmoon, VinandoW, Vitas, WendyKtH, xoranlover, Yontheke en 113 bezoekers