[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:58

joey2010 schreef:
Ach jeetje een wildzwijn kan best en helemaal als die lopen te knorren en wroeten overal.
De volwassen exemplaren zijn echt huge hoor. Ik ben er eens een kudde tegengekomen met wandelen in het bos. Ik wist niet hoe snel ik van die plek weg wilde komen . Je hoorde ook elke keer takjes breken .
Nee ik hoef ze niet meer tegen te komen .

Arme Callas weer wat grijzer geworden van de schrikjes van het weekend. :(:)

Ik kom ze regelmatig tegen in het bos.... paard en ik staan rustig stil, maak wat foto's en geniet van die guitige koppies.


Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ik me voorstellen dat als.je bij je tent zijn je minder blij bent

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:30

Wel fijn om te lezen dat het onder het zadel ook lukt met het patroon Monique, dat is toch een goeie vooruitgang.

Leuk familieverhaal Pien van je zus een kudde zwijnen en een boom. Zo hebben wij in de familie een mooi verhaal over mijn zus een parachutesprong en een boom. Zulke verhalen zijn altijd leuk mits ze goed aflopen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 11:53

Blij dat jullie het allemaal herkennen van die zwijnen. Heerlijk jullie foto's en verhalen over zwijnen. Ik heb er ook eentje. In het andere huis in Frankrijk waar we eerst woonden, liepen we iedere avond een rondje over ons land en gingen we op de heuveltop waar we een zitje hadden gemaakt even staren naar de sterren en naar de lampjes van de dorpjes in de omgeving. Ja heel romantisch. Zitten we daar en ik schijn een beetje rond met mijn zaklamp en ik zie lichtjes. Maar ik kon in het donker niet bedenken wat ik nou zag. Ik dacht dat er een straatlamp van ergens door de struiken scheen of zo. Maar ja straatlampen bewegen niet toch? En er kwamen nog meer lichtjes bij en pas na een paar seconden begrepen we dat het dieren waren. Veel dieren. Heel veel dieren. Op een meter of tien afstand. We zijn doodstil blijven zitten tot de lampjes weer uitgingen ;-)

Het is maar gokken dat dat het geweest is, maar én de berm omgewroet én de stal aan gort op dezelfde nacht kan geen toeval zijn. En zeker arme Callas want toen ik hun gisteren weer in het land zette, galoppeerde ze in een rengalop naar een hoger stuk en vanmorgen stonden Shadow en Poupette op me te wachten bij het hek, maar geen Callas. Die stond helemaal boven aan het land. Dat heeft ze in de ochtend nog nooit gedaan. Er is altijd het ritueel van dat ik langswandel met de honden het bos in en dan loopt ze langs het draad mee en grinnikt ze naar me en dan hoor ik haar ver in het bos nog grinniken en als ik terugkom grinnikt ze weer en draaft ze mee terug naar het hek om opgehaald te worden voor het ligdutje en voer. Nu was ze er niet, snik. Helemaal moederziel alleen bovenaan de berg. Geen haar op haar hoofd die meer in de buurt van die enge schuilstal komt. Zelfs als de rest van de kudde beneden is niet. Het zal wel weer bijdraaien, maar nu is het wel sneu. Nu ik erover nadenk, denk ik dat die zwijnen misschien wel in het schrikdraad gehangen hebben of zo en dat die ook in paniek zijn geweest. Wie weet.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:00

Mooi verhaal van jullie op die heuvel zo in de Corèze. Ik zie het zo voor me en ik verwacht althans dat het daar geweest is en ik verwacht reeën, want wildzwijnen mijden mensen en hebben een groot reuk vermogen.

Ik vind hegt oprecht heel erg sneu voor Callas en ik ben ook wel verbaasd dat zij dat dan weer moet meemaken. Daarnaast als je haar reactie vergelijkt met die van de kleintjes dan is ook wel duidelijk dat ze een enorme drama queen is. Nog vele male erger dan ons Polleke.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:15

Mo, ik vind het wel heel begrijpelijk dat Callas daarvan van de leg is geraakt. Probeer er alleen niet al te hard erin te blijven hangen dat Callas zielig is, daar help je haar ook niet mee. Het gevaar is nu tenslotte weer weg..

Wat je nu misschien kan doen is haar op een afstandje van de schuilstal aan het werk zetten, gewoon op een afstand die ze kan handelen. Ik hou ervan om kriskras rond te lopen, soms 180 graden te draaien of achteruit te lopen en er vanuit gaan dat ze volgt.
Dit idee:
https://www.youtube.com/watch?v=f1kl2iIpWqg

Hierin kan je ook prima die trt oefeningen verwerken.

Al doende ga je gewoon steeds dichterbij de schuilstal, en daar eenmaal normaal aangekomen hou je op met werken en is ze klaar.

Eventueel kan je dit in sessies opbreken maar dat zou niet nodig moeten zijn..

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 15:43

@Pien, Callas trekt het aan al die vreemde dingen. Soort angstmagneet, hahaha. Nee zij trekt het zich wel aan en de shetjes niet. Ligt aan haar.
En het was idd in de Corrèze en het waren wel zwijnen, maar cochongliers. Illegaal gefokte kruisingen tussen zwijn en varken en weer uitgezet voor de jacht. Zijn namelijk vruchtbaarder dan gewone zwijnen. Maar wel triestigheid ten top, want ze worden gefokt, uitgezet, bijgevoerd, zijn zowat handtam en worden dan bij de voederplekken afgeknald. Lang leve de lol. En ze vermenigvuldigden zo snel dat de prefecture besloot dat ze vergiftigd moesten worden omdat de jagers ze niet allemaal konden afschieten. Wereld op zijn kop, te idioot voor woorden.

Sintara, ik blijf er niet in hangen hoor, ik denk dat ze straks wel gewoon beneden staat, de drinkbak staat namelijk naast die stal en het is hier over de 30 graden dus ze zal haar angst zelf moeten overwinnen. Zal ze ook wel doen. Dank voor je tip, op verschillende plekken trt doen, doe ik idd ook.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 16:30

Wat een verhaal, ik had nog nooit gehoord van varken- zwijn kruisingen die nog uitgezet zijn ook. Getver wat een actie..

Ik was weer eens vergeten dat het daar waarschijnlijk veel mooier weer is dan hier. Ik ben vet jaloers. Hier hebben we al de hele dag grijze lucht en miezerbuien.. Maar ze zal dan inderdaad vanzelf wel weer een keer wat te drinken gaan halen :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:35

Nou , met Callas is het niet bepaald een :Z saai bestaan daar bij jullie zeg *\%/*


_O-

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:40

pien_2010 schreef:
Mooi verhaal van jullie op die heuvel zo in de Corèze. Ik zie het zo voor me en ik verwacht althans dat het daar geweest is en ik verwacht reeën, want wildzwijnen mijden mensen en hebben een groot reuk vermogen.
.


Normaal wel Pien, maar er lopen er hier velen rond in kikkerlandje die niet meer "wild" zijn en nog net niet uit je hand eten..
Bij wildposten vorig jaar, Vierhouten, in het schemer liepen ze gewoon om ons heen achterlangs ipv ervoor, een of twee meter van je af, totaal niet schuw meer. :j
Hert achtige nemen veel meer afstand is mijn ervaring, en met wind mee kun je ze niet echt benaderen.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:47

Weer wat geleerd. Reeen zie je hier wel en ook soms dichtbij, wild zwijnen is echt hoog uitzonderlijk bij ons.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 10:07

En het is weer terug naar normaal. Wat ik al zei, ze moet drinken daar, dus ze moet haar angst zelf aangaan. Goed gelukt, want er was vanmorgen niets aan de hand. Zelfregulerend angst oplossen is het beste natuurlijk.

Haal ik ze daarstraks voor hun ligdutje etc gaat ze stilstaan. En kijken naar het land. Ik denk, wat nou weer. Zwijnen? hertjes? Ik zag niets. Geen vogeltje, geen kat, niets. En dat klopte ook, er was ook niets. Althans er was iets niet meer. Namelijk een hek hebben we weggehaald dat om de boomgaard stond. Dat ziet ze dus. En ze had niet eens een vlecht in, dus door die vette maantop ziet ze toch dondersgoed. Ze nam telkens een paar stappen en dan weer kijken.
Komen we langs het kleine huisje, dat zijn we binnen aan het opknappen (voor de verkoop) Die deur staat altijd open en nooit heeft ze daar belangstelling voor. En nu wel. Er stond nu namelijk iets achter die open deur. Een ladder.
Echt hoor geef haar een potlood en ze tekent 100% alles tot in de kleinste details na. Fotografisch geheugen. Echt een autistje.

Zou ik die eigenschap nou niet kunnen gebruiken ten goede van haar? Waarbij kan ik een fotografisch geheugen en details onthouden bij haar training gebruiken?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 10:28

Bij een snackbar waar ik vroeger kwam kon je zo´n spelletje spelen waarbij je verschillen tussen twee plaatjes moest vinden.
Callas zou zo het record verbreken denk ik :D

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 10:31

Ja, maar hoe pas ik die eigenschap nu toe bij een spelletje of een oefening? Iemand een idee?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:11

Peetstap schreef:
pien_2010 schreef:
Mooi verhaal van jullie op die heuvel zo in de Corèze. Ik zie het zo voor me en ik verwacht althans dat het daar geweest is en ik verwacht reeën, want wildzwijnen mijden mensen en hebben een groot reuk vermogen.
.


Normaal wel Pien, maar er lopen er hier velen rond in kikkerlandje die niet meer "wild" zijn en nog net niet uit je hand eten..
Bij wildposten vorig jaar, Vierhouten, in het schemer liepen ze gewoon om ons heen achterlangs ipv ervoor, een of twee meter van je af, totaal niet schuw meer. :j
Hert achtige nemen veel meer afstand is mijn ervaring, en met wind mee kun je ze niet echt benaderen.

Als kind ben ik ze op de Veluwe tegengekomen en heb er de inhoud van de picnicmand (brood met Monchou) aan opgevoerd. Zelf toen niets meer te eten maar wel een leuke herinnering.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:20

Internet is hier zo ruk, dat ik even uit het andere topic bericht heb gekopieerd.
We hebben dus een zoals het nu lijkt een tof paardje *\o/*

"
We hebben dus geluk gehad. Chico is id bak gereden en met een buitenrit ,
Met mij voorop.
Hij is forwards, nergens bang van en geeft mij een zeer betrouwbaar gevoel. Iemand slog net de deur dicht vd auto toen we langs reden , en een klein rillinkje met gelijk brrrr en hij liep gelijk door.
Mijn 1ste lachkick al binnen want bij het watervalletje is hetbeetje diep en hij spetterde me helemaal nat. Hijwordt met bit gereden, maar omdat hij proest met mond half onder water ziet dat er anders uit als dat het werkelijk was.


Afbeelding

Clown <3

Gisteren dietenarts die hem gekeurd heeft, tanden gevijld en foto gemaakt van 4 onderbenen en hoeven. Hij is volledig goedgekeurd zonder enige bemerking.
Dus paardje gekocht *\o/* en vanochtend nog gereden id bak (hij is 7 jaar, super braaf maar dressuurmatig een echt puppie). Demensen daar konden niet geloven dat hij zo mooi Kan lopen, itt tot mij die de potentie en werkwilligheid gelijk gevoeld had en dacht hier gaan wij een heel fijn paardje aan krijgen.


Afbeelding


Kortom we zijn opgelucht en gelukkig met deze jongen. Over 3 weken brengt mijn vriendin hem. Als ik ooit weer een paard zou moeten kopen doe ik het op dezelfde manier."

Puppy die nog weinig bespiering heeft

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 18-09-19 13:25, in het totaal 4 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:22

Wat fijn Pien, gefeliciteerd!

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:48

Ik heb nog aan jullie gedacht ( ik wist dat jullie maandag gingen kijken ).

Pien jullie hebben een pracht paardje met een heerlijk karakter zo te lezen gekocht.

Zo blij voor jullie. Alvast heeeeeeel veeeeeel plezier in de toekomst met hem. ( ik ben even zijn naam kwijt).

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 15:17

Ah wat goed! Heel veel plezier samen *\o/*

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:17

Helemaal top Pien, leuk je blije koppie te zien , je geniet duidelijk al van je Chico.

Veel plezier met zijn drieën in het fit oud worden ;) , grapke hoor.
Wens je vele fijne buitenritten toe met elkaar,

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 16:34

Pien, gefeliciteerd. Wat een super paardje hebben jullie zo gevonden. Wat fijn voor jullie!

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 17:31

Pien, wat een leukerd! Heel veel plezier ermee hoor!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:01

Wat een knap dier om te zien en fijn dat hij zo vertrouwd voelt meteen. Gefeliciteerd en nog vele fijne jaren samen gewenst! *\o/* *\o/*

SassyMoon
Berichten: 287
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 09:18

Gefeliciteerd, wat een leukert Pien, klinkt als een heerlijk betrouwbaar dier. Zo zouden we ze allemaal wel willen (althans ik dan :o ).

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 12:07

Pien! Wat gaaf en wat zie je er gelukkig uit! Wat zal je uitkijken naar zijn komst!

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 12:51

Pien, wat fijn! Gefeliciteerd! *\o/*