[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:41

Ben je heb ook bewust van je eigen houding? Hoe voel jij je dan? Zelf merk ik dat ik dan weleens lichtelijk geïrriteerd kan raken (want komop, doe even normaal, dit kén je!). Maar als ik dan zelf even rustig ga staan, aarden, even alles van me af laten glijden en zuchten. Bewust worden van míjn gevoelens.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 22:50

eh Marocje, lol lichtelijk geirriteerd, ik ontplof in mezelf zowat, dus ja dat merkt ze wel. Ik zal volgende keer als het weer voorkomt, mezelf dwingen rustiger te zijn, te aarden en tot 15 te tellen.

Tamary, ja ik ben er al die tijd kennelijk gewoon nooit in geslaagd haar leider te worden. Maar wat ik dan wel bijzonder vond, was, dat met die enge bal introduceren, in dat ene filmpje goed zichtbaar, ze telkens achter mij zich verstopt voor het enge ding. Ze verstopt zich niet achter Shadow.

Sintara, wat ik het moeilijke vond aan deze situatie is dat het een geluid is wat vanuit de vallei kwam. Dus vanaf ons konden wij de veroorzaker van het geluid niet zien. Dat is ook haar probleem denk ik. Naar de buurman wandelen is niet eenvoudig, maar misschien had ik toch een eind die kant op moeten lopen, in de hoop dat ze het geluid had kunnen thuisbrengen.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:21

Monique als Polie bang is en niets helpt→ dan geef ik haar een kroel, blijf in de buurt, maar laat haar het zelf oplossen. Mijn ervaring is bij haar, dat niets helpt en zeker niet afleiden en van alles uit de kast trekken. Ieder paard is dus anders.
Meestal is het dan zo, dat ze na een tijdje vanzelf uitademt en naar me toe komt en we weer verder kunnen gaan waar we mee bezig waren.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 12:34

Hey Pien. je bent mijn paardenheldin! Ik deed dat ook met Callas, maar troosten is moeder en niet leider. Dus daar ben ik mee gestopt omdat men zei dat je paarden dan aanleert dat bang zijn ok is, want ze worden ervoor beloond.

Maar misschien achterhalen ze dat wel weer en dat het weer wel mag. Net als join up. Dat was eerst heilig om leider te zijn, het kon niet vaak genoeg en nu is het eigenlijk dierenmishandeling want je verbant je paard uit zijn kudde en hij moet smeken om terug te mogen komen.

In ieder geval ben ik net terug van een wandeling met de drie paardjes en het ging prima. Wat een beetje jammer is, is dat ik hier steeds beperkter raak, voor Callas en de shetten tezamen dan, qua wandel mogelijkheden. Ik kon altijd leuke wandelingetjes maken van een klein uur of korter, maar 1 wandeling ging langs iemand zijn tuin en daar wonen nieuwe mensen en die hebben dat pad bij hun tuin getrokken. In Fr interesseert niemand zoiets. Hetzelfde bij het grote pad dat van ons weggaat, daarvan is een meneer overtuigt, hij zegt papieren te hebben, dat het zijn pad is. Dus hij heeft borden opgehangen en een aantal bomen omgehaald waardoor er geen verkeer met wielen meer door kan sowieso. Maar voor paarden is het ook wel erg lastig geworden. Een omgevallen boom is voor een shet al gauw een torenflat waar ie overheen moet klimmen.

Toch maar die route genomen. Dat is 3 kwartier wandelen. Mwah mijn heup gaf het na 20min al voor het huis van John op. Kabir en Belle-ange niet gezien trouwens. Maar goed toch maar door. En er is in ieder geval niets mis met Callas oren want ze liep ineens weer te panieken achter me, ik negeerde het bewust, de shetten boeit niets die wandelen gewoon mee, maar ze bleef panieken (Ze kwam overigens heel netjes niet langs mij, maar wel draaien om om te kijken en heel gedragen stappen, jullie kennen dat wel) Dus ik denk ok ik zal eens kijken wat er dan is, een tak in haar staart of zo? Neuh. Een jogger. Heel in de verte. Had ze al gehoord. Dus ik heb gewacht tot hij voorbij was en toen was het ook meteen goed en hals laag weer verder.

En we hebben we 40 keer gebriest denk ik. Poupette deed een briesje, klinkt altijd zo schattig van haar en ik deed het ook en toen begon iedereen, lol. Zo grappig. We hebben nog een enge harkmeneer gehad, die bleef heel spannend, daar moest Callas enorm naar kijken en kijken en dan hoor je meteen aan haar uitademen dat ze het heel spannend vindt, nog net geen blazen of gnorken maar wel bijna. Waarom ze dan niet kan zien dat het een mens is, weet ik niet. Het is voor haar een abstract ding dat beweegt op een andere manier dan ze gewend is en dus is het een gevaar. Shadow keek eens waar ze zich nou zo druk om maakte, boeien, duh.

En... we kwamen langs een kantenmaaimeneer. Geen centje pijn! Een stille harkmeneer is eng, een takkeherriekantenmaaimeneer op zo'n 40m afstand totaal niet, terwijl van de week het geluid paniek veroorzaakte. Maar ze kent dat geluid en ze kon deze man zien en dan is het voor haar bekend en ok.

De terugweg is altijd de terugweg. Dan wil iedereen snel. Mooi oefenmoment om iedereen achter me te houden. We moesten door een drassig stuk. Sokhoogte van Callas, buikhoogte van Poupette, ach gut. En dat was wel even spannend voor iedereen, want men springt er liever overheen dan erdoorheen te dreggen en springen is een mooie aanleiding om weg naar huis te rennen toch? Dus leider Shadow vastgehouden en heel langzaam er doorheen gebaggerd en dat ging keurig. Wat wel grappig is, is als Callas teveel naast mij richting voor mij wil gaan lopen, als ik nu vermanend Callas zeg (En ze is in een goede bui) dat ze dan even een paar passen langzamer loopt en zich weer achter ons voegt.

De boom was wel even erg lastig. Weer de shetten er onderdoor en Callas balancerend op het "ravijn"randje over de boom. Ik ga de vriend vragen wat van zulke bomen op ons erf te leggen, want ze heeft behoorlijk wat moeite om te coordineren hoe ze welke voeten er zonder te vallen overheen moet zetten. Tjonge.

Thuis heb ik iedereen op het veldje gezet en nog heel even afgesloten met een poging twee kanten op de voorhand te laten bewegen en dat gaat niet echt jofel, maar geeft niet, we hebben toch even op het veldje wat gedaan.

Ik ben weer tevree.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 12:47

Klinkt wel als een gezellig wandelingetje mo :D

Wat doet shadow als callas achter hem wilt schuilen? Staat hij dat toe of stuurt hij haar weg?

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 12:51

Leuke vraag Sintara, heb ik eigenlijk nog nooit op gelet. Aan de andere kant heb ik Shadow nog never nooit boos tegen haar zien doen, zelfs geen oortje plat. Dat is echt zo'n lieverd. Als die nou een halve meter hoger was geweest... Dus ik denk dat ze bij hem wel een potje kan breken en alles toestaat wat ze wil. acht hoeven op 1 buik.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 20:44

En dan ben ik bezig met te inventariseren wat de verzendkosten voor het boek Het tij keren, kan dat? zullen zijn en dan kijk ik een filmpje van postnl en moet je luisteren wat hij in de laatste zin zegt.

https://www.postnl.nl/versturen/brief-o ... nbuspakje/

"onbezorgd" versturen... Lijkt me geen goede reclame voor ze, ongelukkige woordkeuze...

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:56

Haha ja die woordspeling is wel goed gevonden _O- en ongelukkig gekozen!

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 21:03

Ik vind het echt errug dom gekozen. Maar ik lag wel dubbel. Make my day!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:49

Ga toch ook effen op je vraag proberen antwoorden. Voor zover ik Callas kan inschatten door je beschrijvingen en uit je filmpjes, zou ik ze persoonlijk aan het werk zetten en niet stoppen en wachten op ontspanning. Want zoals je zelf aangeeft, ontspant ze niet en zoals ik ook zie in je filmpjes van zodra je stopt, gaat ze letterlijk rond zich heen kijken en is ze snel afgeleid. Terwijl als je ze aan het werk zet, ik vind dat ze dat heel netjes allemaal doet wat je vraagt.
Ze is wel heel erg speciaal moet ik zeggen. Totaal ander type paard dan dat ik heb nu. Al moest ik men oudje ook altijd aan het werk houden als we een vreemde omgeving of piste binnenkwamen. Die kon daardoor haar spanning kwijt en dan konden we pas goed werken. Nu niet zo extreem als Callas soms spanning opbouwt.
Maar als voorbeeld. Kwamen we de zo vertrouwde piste binnen en stond ineens in een hoek een barrel. Naar toe gaan en rondjes lopen en alsmaar dichter proberen komen of laten snuffelen zou niet geholpen hebben, volgende keer dat ze er langs kwam, zou ze weer opgekeken hebben. Het enige dat bij haar echt werkte, was aan het werk zetten. Die verzameling vragen en rug omhoog duwen en stuur oefenen en ze zou der op 2cm langsgelopen hebben zonder naar op te kijken. Dus ik denk dat je vooral de aandacht moet houden en focus op jou zodat ze de rest vergeet.
Boos worden werkt niet denk ik bij haar of in nood voor heel even misschien.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:58

Marocje schreef:
Peetstap: wil je graag antwoord van Tamary over dat wapperen? Heb daar ook een visie op maar wil niet alles door elkaar gooien hier ;)


Yep, ben benieuwd naar uitleg.

Gooi ter inspiratie hier deze mooie video van Yvet er maar in: https://www.facebook.com/featherlightho ... 605499466/

Het begin van deze beelden komt me maar al te bekend voor :P

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 20:09

En bedankt hè Peetstap. Zit gewoon te janken! Dat meppen in het begin naar haar toe, dat is precies ook wat Callas doet. Wat ze beschrijft is ook Callas. Callas gaat ook 'af' van het minste geringste. En er schemert door haar verhaal toch heen dat het aan de mens ligt. Is uiteraard ook zo. Wat vertelt ze het prachtig. Heel inspirerend. Dank je. Ik ga door met TRT want ik zie heel duidelijk dat het paard ontspant na enge dingen. Wat ik ook zie is dat ze doorgaat TOT het paard ontspant, EDIT wat fotsy ook al zei Ik ben op de goede weg. Ik ga er echt wel komen. toch?
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 17-06-19 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:10

Fotsy schreef:
Ga toch ook effen op je vraag proberen antwoorden. Voor zover ik Callas kan inschatten door je beschrijvingen en uit je filmpjes, zou ik ze persoonlijk aan het werk zetten en niet stoppen en wachten op ontspanning. Want zoals je zelf aangeeft, ontspant ze niet en zoals ik ook zie in je filmpjes van zodra je stopt, gaat ze letterlijk rond zich heen kijken en is ze snel afgeleid. Terwijl als je ze aan het werk zet, ik vind dat ze dat heel netjes allemaal doet wat je vraagt.
Ze is wel heel erg speciaal moet ik zeggen. Totaal ander type paard dan dat ik heb nu. Al moest ik men oudje ook altijd aan het werk houden als we een vreemde omgeving of piste binnenkwamen. Die kon daardoor haar spanning kwijt en dan konden we pas goed werken. Nu niet zo extreem als Callas soms spanning opbouwt.
Maar als voorbeeld. Kwamen we de zo vertrouwde piste binnen en stond ineens in een hoek een barrel. Naar toe gaan en rondjes lopen en alsmaar dichter proberen komen of laten snuffelen zou niet geholpen hebben, volgende keer dat ze er langs kwam, zou ze weer opgekeken hebben. Het enige dat bij haar echt werkte, was aan het werk zetten. Die verzameling vragen en rug omhoog duwen en stuur oefenen en ze zou der op 2cm langsgelopen hebben zonder naar op te kijken. Dus ik denk dat je vooral de aandacht moet houden en focus op jou zodat ze de rest vergeet.
Boos worden werkt niet denk ik bij haar of in nood voor heel even misschien.


Fijn dat bovenstaande bij jou paard heeft gewerkt, en is ook wel zo'n beetje de standaard aanpak, die best vaak werkt gelukkig.
Meeste paarden pikken deze aanpak, dus er is succes en sluiten min of meer eigenlijk een deal met je....
Weet vrijwel zeker dat bovenstaand paard veel spanning in zich heeft bij de enge dingen, maar het niet duidelijk toont maar er dus braaf langs buffelt omdat baasje het wilt.



Gewenste bij Tucker en ook Yvet is dat die barrel of enge menkar in de hoek of whatever JUIST een rustpunt wordt.
Zo leer je paard zelf oplossing te bedenken ipv dat jij dat doet voor ze.

Gaat zover in een paard zijn mindsetting dat een paard los lopend in de bak , uit zichzelf naar die enge menkar of barrel oid gaat om bewust en zelfstandigde rust op te zoeken :D
Dat zal ieder paard die zich aanpast volgens je vermelde methode nooit doen, die zoekt juist steun.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 17-06-19 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 20:13

Peetstap schreef:
TRT Gaat zover in een paard zijn mindsetting dat een paard los lopend in de bak , uit zichzelf naar die enge menkar of barrel oid gaat om bewust en zelfstandigde rust op te zoeken :D
Dat zal ieder paard die zich aanpast volgens je vermelde methode nooit doen, die zoekt juist steun.


Dat zou zo gaaf zijn als ik dat kan bereiken. Callas is op zich heel nieuwsgierig. En statische dingen onderzoekt ze graag. Is geen punt. Wat ze 'denkt' te horen of te zien maar niet echt ziet dat is het gevaar bij haar. De échte spoken dus.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:21

Monique1963 schreef:
En bedankt hè Peetstap. Zit gewoon te janken! Dat meppen in het begin naar haar toe, dat is precies ook wat Callas doet. Wat ze beschrijft is ook Callas. Callas gaat ook 'af' van het minste geringste. En er schemert door haar verhaal toch heen dat het aan de mens ligt. Is uiteraard ook zo. Wat vertelt ze het prachtig. Heel inspirerend. Dank je. Ik ga door met TRT want ik zie heel duidelijk dat het paard ontspant na enge dingen. Wat ik ook zie is dat ze doorgaat TOT het paard ontspant. Ik ben op de goede weg. Ik ga er echt wel komen. toch?



Komt effe emotioneel binnen he.. als je dit zelf van heel dichtbij hebt meegemaakt :(:) , shake hands (in het frans.??.) , maar heel fijn dat deze beelden je zo raken, zegt veel over je persoon.

Maar Monique: je komt er zelf ook sterker uit als je tools in handen hebt.
Je wordt zelf ook een stabieler persoon en dat heeft direct weerslag op de dieren waar je mee omgaat.
Niet alleen bij deze extreme uitingen heb je methode achter de hand, maar ook in het super kleine gebeuren.
Jammer is wel dat veel eigenaren deze aanpak niet altijd toestaan of hun eigen systeem niet los willen of kunnen laten.
Er lopen zoveel verklooide paarden rond, of zijn helaas daardoor al "verdwenen"

Zeg, ga je effe zijspoor laten lezen, <linkje> in ander forum topic, waar iemand op micro nivo bezig is met paard training.
In deze Yvet video is het paard to the limits, maar je gaat op een gegeven moment ook naar micro training.
Jij zit hier wat tussenin voor zover ik het kan bekijken.

En dat is grote verschil met Tucker en Yvet: Yvet neemt je wel mee in dat micronivo en dat houdt Tucker voor zichzelf.

Linkje in volgende stukje.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 17-06-19 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 20:27

ik denk dat ik dat linkje al een keer gezien heb van je. Ik geloof dat ik dat filmpje nog wel heel moeilijk vond om te begrijpen. Maar ik wacht op het linkje.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:29


Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 20:31

dank je, ja dat is idd het topic dat ik al een keer doorgespit heb. Xyz heb ik ook al veel van gelezen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:00

Peetstap schreef:
Fotsy schreef:
Ga toch ook effen op je vraag proberen antwoorden. Voor zover ik Callas kan inschatten door je beschrijvingen en uit je filmpjes, zou ik ze persoonlijk aan het werk zetten en niet stoppen en wachten op ontspanning. Want zoals je zelf aangeeft, ontspant ze niet en zoals ik ook zie in je filmpjes van zodra je stopt, gaat ze letterlijk rond zich heen kijken en is ze snel afgeleid. Terwijl als je ze aan het werk zet, ik vind dat ze dat heel netjes allemaal doet wat je vraagt.
Ze is wel heel erg speciaal moet ik zeggen. Totaal ander type paard dan dat ik heb nu. Al moest ik men oudje ook altijd aan het werk houden als we een vreemde omgeving of piste binnenkwamen. Die kon daardoor haar spanning kwijt en dan konden we pas goed werken. Nu niet zo extreem als Callas soms spanning opbouwt.
Maar als voorbeeld. Kwamen we de zo vertrouwde piste binnen en stond ineens in een hoek een barrel. Naar toe gaan en rondjes lopen en alsmaar dichter proberen komen of laten snuffelen zou niet geholpen hebben, volgende keer dat ze er langs kwam, zou ze weer opgekeken hebben. Het enige dat bij haar echt werkte, was aan het werk zetten. Die verzameling vragen en rug omhoog duwen en stuur oefenen en ze zou der op 2cm langsgelopen hebben zonder naar op te kijken. Dus ik denk dat je vooral de aandacht moet houden en focus op jou zodat ze de rest vergeet.
Boos worden werkt niet denk ik bij haar of in nood voor heel even misschien.


Fijn dat bovenstaande bij jou paard heeft gewerkt, en is ook wel zo'n beetje de standaard aanpak, die best vaak werkt gelukkig.
Meeste paarden pikken deze aanpak, dus er is succes en sluiten min of meer eigenlijk een deal met je....
Weet vrijwel zeker dat bovenstaand paard veel spanning in zich heeft bij de enge dingen, maar het niet duidelijk toont maar er dus braaf langs buffelt omdat baasje het wilt.


Nou ik denk juist dat zo een type paard op die manier aanpakken minder spanning heeft hoor.
Want in een kudde gaan ze ook de leider door de plas bijvoorbeeld volgen gewoon omdat zij erdoor gaat en dat zonder extreme spanning terwijl moest je ze alleen nemen en door de plas willen laten gaan, ze veel meer onnodige spanning krijgen voor een banaliteit als een plas bijvoorbeeld. Dus door ze af te leiden, bouw je juist minder spanning want daardoor hebben ze de tijd niet om spanning te gaan opbouwen.

Allez zo denk ik er toch over, mijn paard liep toen netjes met losse teugel hoofd naar beneden in galop rond zonder schrikreacties dus ik denk echt niet dat zij veel innerlijke spanning had.

Maar ja is ondertussen ook al jaren geleden. Haar dochter nu bijvoorbeeld krijg je met geen stokken in de stress. Die is zo makkelijk en schrikt echt nergens van. Kan zichzelf ook lekker zelf ontspannen. Want sinds ik dit lees van hoofd naar beneden na stress, let ik er meer op en zie je duidelijk dat zij echt zelf die ontspanning opzoekt. Was heel leerrijk.

Komt wel goed Mo, je zal nog een heel parcours moeten afleggen maar je hebt alleszins een heel groot doorzettingsvermogen. Ik bewonder je heel erg.
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 17-06-19 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 23:07

Fotsy schreef:
Want sinds ik dit lees van hoofd naar beneden na stress, let ik er meer op en zie je duidelijk dat zij echt zelf die ontspanning opzoekt. Was heel leerrijk.


Dat vind ik nou zo leuk van bokt dat we zoveel van elkaar kunnen leren. En dat hoofd hals ontspannen en smakken etc na iets moeilijks vind ik zo logisch en nu ook zo belangrijk en ik kijk naar veel NH filmpjes nu en vaak zie ik het wel, maar vaak ook niet. Vooral vaak bij desensibiliseren zie ik het niet. Zie ik alleen zoals Callas bij Bruno de kots was. Zich afsluiten en dan lijken ze het ok te vinden, maar ze ontspannen niet uit zichzelf. En ik krijg dan neiging om bij al die mensen te zeggen dat het paard zich niet ontspant en dat ze zich meer problemen op de hals kunnen halen dan dat ze goed doen. Maar ja, wie ben ik... Ik kom net kijken.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 23:51

Peetstap schreef:
Marocje schreef:
Peetstap: wil je graag antwoord van Tamary over dat wapperen? Heb daar ook een visie op maar wil niet alles door elkaar gooien hier ;)


Yep, ben benieuwd naar uitleg.

Gooi ter inspiratie hier deze mooie video van Yvet er maar in: https://www.facebook.com/featherlightho ... 605499466/

Het begin van deze beelden komt me maar al te bekend voor :P

Reactie van mij was specifiek over Callas, haar niet vanzelf ontspanning opzoeken/vinden en dat proberen aan te wijzen door hoofd laag aanleren wat dan een vals ontspannen lichaamshouding geeft met onverwacht ontploffen tot gevolg.

Als je dat algemener wil maken, dan kom je uit bij stoppen afhankelijk van wat eerst komt : ontspannings signalen (of eigenlijk signalen dat denkende deel van de hersenen weer inschakelen) of die 15sec. stilstaan.

Voorbeeld en uitleg zijn daarmee geen standaard manier voor elk paard, maar enkel omdat Callas geen standaard antwoord gaf/geeft op de oefening en de oplossing die monique zag begrijpelijk maar zeer gevaarlijk is omdat het de signalen van opbouwende spanning maskeerd.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 00:32

tamary schreef:
Voorbeeld en uitleg zijn daarmee geen standaard manier voor elk paard, maar enkel omdat Callas geen standaard antwoord gaf/geeft op de oefening en de oplossing die monique zag begrijpelijk maar zeer gevaarlijk is omdat het de signalen van opbouwende spanning maskeerd.


Vond het ook een goede overweging. Dus ik ben nu geduldiger en wacht tot ze het zelf doet. Als het niet komt ga ik verder met de oefening.

Maar het is wel fijn dat ze mijn hand zo goed volgt nu, lol. Altijd makkelijk voor van alles en nog wat...

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:18

Tamary: dank voor je uitleg, volg je hierin.

Vraag me wel af in hoeverre ontspanning duidelijker kan wordt getoond bij stilstaan.
Paarden kunnen minuten lang stil staan , b.v. op de uitkijk met een strak lijf en strakke blik.
Hier een die vanuit de paddock de weidsheid inkijkt en dat tijden lang doet.
Dan lijken ze wel in trance, en blijven soms ook zo als je ze benaderd en vlakbij bent.
Bij aanraking of stem contact komt er een soort zucht, zie je de ontspannings signalen en dan gaat aandacht pas naar jou.

Paarden zijn beelddenkers , graag zou ik wel es mee willen kijken: wat gaat er in dat koppie om ;-)

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 08:52

Peetstap schreef:
Paarden zijn beelddenkers , graag zou ik wel es mee willen kijken: wat gaat er in dat koppie om ;-)


i second that emotion

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 13:29

Ik heb al via pb contact gehad met Monique maar wil toch graag meekletsen omdat er toch interessante dingen voorbij komen.
Het bij spanning door blijven gaan met het patroon, zoals TRT dat zo mooi zegt, is iets wat zeker werkt, in ieder geval bij de paarden waar ik mee werk.
Het aangeven van spanning loslaten is iets wat Tristan en Yvet doen alleen gebruiken zij een andere manier. Tristan gebruikt de halsspier en Yvet gebruikt het hand op de hals leggen. Ben bij alle twee bij clinics aanwezig geweest. Tristan legt het uit, bij Yvet kwam deze vraag uit het publiek. Haar manier is goed over nagedacht , je ziet het nl ook terugkomen in haar filmpjes tijdens het rijden. Het is om een paard te vertellen waar het de ontspanning kan vinden en niet om het iedere keer te doen, maar je kunt het wel toepassen bij spanning.
Wat ik tijdens de clinic van Yvet heb gezien is dat zij echt op zoek is naar de connectie met het paard en wat voor mij een echte eye opener was dat je een connectie kan hebben met je paard in het grondwerk, maar dat je de connectie in het zadel niet kan hebben. Daar moet je in het zadel ook weer naar zoeken.

Wat ik een plus vind van Tristan is dat de patronen duidelijk zijn en dat je de simpel uitgelegde ongekookte en gekookte spaghetti duidelijk voelt in je hand.

Bij Yvet had ik de eer om ook ‘s middags aanwezig te mogen zijn , zodat ik de een op een training met de eigenaren van de paarden kon zien en kon ik al mijn vragen stellen.

Als je in de geweldige positie bent om meerdere paarden te mogen trainen dan gaat het trainen van jezelf ook een stuk sneller en ga je dingen ook sneller zien en word je zelf ook handiger. Wat ik wel merk is dat wanneer je liberty werk doet je inderdaad de connectie krijgt en dat heeft op het verdere trainen wel een positief effect.