[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 21:39

aha, nu snap ik je uitleg. dank je. ik blijf goed kijken naar haar reacties, misschien mis ik iets. en misschien gaat ze zelf vaker haar hals laten zakken, want op t filmpje deed ze t ook een keer.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:07

Hai, ik meld me hier ook. Alles gelezen en wat ben je goed en intensief bezig! Ook al heb je Callas nog niet daar waar je haar hebben wilt, je hebt zoveel kennis opgedaan. Super.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 16:16

Ha Pauline, wat leuk, welkom in het topic en dank voor je complimenten.

Ik zie op het filmpje dat ik toch weer in mijn eigen valkuil trap, ik moet ietsjes langer geduld hebben. Dat bewees zichzelf wel vandaag. Ik ging met hun drietjes wandelen en het was dus heet, dus ik hang mijn jas bij de poort op en ga met ze wandelen. Komen we terug hangt die jas daar. Das eng!!! De shetten niet natuurlijk, alleen Callas. Laten snuffen en gewacht en gewacht. En gewacht. lijkt eeuwen en ik ben zo ongeduldig dan, het duuuuuuuuuuurt. En ja hoor ging toch haar hals omlaag, zonder mijn aanwijzing! Yay overwinning! Dus ik moet toch meer geduld hebben. Wat al 1000 keer blijkt, ze spiegelt, of eerder ze voedt mij op.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:18

tamary schreef:
De andere optie = ipv eindeloos wachten op tekenen van ontspanning terwijl je doorgaat met wat eng is.

Oefening voorbeeld :
Jij wappert ritmisch met een lap, terwijl je Callas vast hebt
Callas loopt van je weg,
Jij blijft rustig volgen en wapperen met lap
Callas staat stil, maar toont geen tekenen van ontspanning als likken, kauwen, geeuwen, hals zakken, voetje op rust. In zo'n geval stop je met wapperen na 15 sec aaneengesloten stilstaan. Het wegvallen van de druk (hier de wapper lap) is nl wat paard leert hoe er juist op te reageren, de 15sec. zijn lang genoeg om ondanks nog onzeker zijn te kunnen nadenken en gaan beseffen dat die mens slechts weer zo'n episode heeft die stopt als je stilstaat.

Zou je te vroeg stoppen dan blijft de knop vluchten is juiste antwoord aan staan, ga je te lang door, dan zal ze toch weer proberen om een ander antwoord te vinden omdat de druk blijft en ze er dus kennelijk toch iets mee moet anders dan stilstaan. Komt niet op de seconde, in je hoofd tot 15 tellen is accuraat genoeg.

Kan je niet helemaal volgen:

In't kort:
Je geeft wapper prikkel > paard loopt weg > paard stopt met lopen vanuit zichzelf > je gaat nog zo'n 15sec door met zelfde wapper intensie ?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:43

Monique1963 schreef:
Ha Pauline, wat leuk, welkom in het topic en dank voor je complimenten.

Ik zie op het filmpje dat ik toch weer in mijn eigen valkuil trap, ik moet ietsjes langer geduld hebben. Dat bewees zichzelf wel vandaag. Ik ging met hun drietjes wandelen en het was dus heet, dus ik hang mijn jas bij de poort op en ga met ze wandelen. Komen we terug hangt die jas daar. Das eng!!! De shetten niet natuurlijk, alleen Callas. Laten snuffen en gewacht en gewacht. En gewacht. lijkt eeuwen en ik ben zo ongeduldig dan, het duuuuuuuuuuurt. En ja hoor ging toch haar hals omlaag, zonder mijn aanwijzing! Yay overwinning! Dus ik moet toch meer geduld hebben. Wat al 1000 keer blijkt, ze spiegelt, of eerder ze voedt mij op.


Kijk das nou weer zo mooi aan zelfreflectie. +:)+
Zou al eerder reargeren op je 2e video, maar je komt net jezelf tegen ;) , knap van Callas om jou te laten wachten !
Een leerzaam moment voor jezelf.
(en oh wat heb ik daar zelf ook moeite mee, me kunnen aanpassen aan ritme paard bij me)


Wat me n.l. opviel aan je 2e video bij "nu achteruit messie": je prikt maar door in haar achteruit zetten, terwijl ze het wel doet, je geeft haar weinig kans om zelf verder te denken: het moet nu en meteen :)
Is wel jou ongeduld; gun Callas ietwat meer tijd om na te denken wat je vraagt, bij minste reactie achteruit is druk vanuit jou lijf en zeker je prikkende hand eraf.
Het gaat nu best wel wat grof.
En nodig omdat Calles tinky-tank is ?, ik vindt van niet, ieder paard kan subtiel reargeren.
Ze worden grof en lomp van ons negatief nee gemekker en gemopper en geduw en getrek.

Maak een Que op achteruit, ik gebruik zelf "back" maar het frans heeft er wel een mooi woord voor ?
Herken dit aanleren achteruit helemaal, ben zelf ook met touwzwaaien en prikken begonnen, maar mijn slimme ruin pikt mijn ongeduld dus totaal niet.
Gaf aan: hou op te klooien man... :j en werdt echt boos.
Zet em nu op stem en met wat klein vingers wapperen alle kanten op, daarvoor aanraken hoef ik em niet meer.
En dezeflde techniek werkt dus ook bij slome en lompe Belg, waarvan baasje zelf haar mepte om opzij te krijgen, totaal overbodig.
Alleen bij haar gaat de reactie wat trager, daar hou ik rekening mee.
Tucker laat dit zelf ook ergens zien in video: staat ie met die hoed op te drukken en te trekken aan zijn eigen paard, en die verzet geen stap..., en als ie het uitnodigend vraagt loopt ie vanzelf trailer op.


Callas is voor mij duidelijk een paard wat veel bedenktijd nodig heeft, geef haar dat en ze groeit in zelf vertrouwen: he ik kan dus doen wat baasje vraagt.
Daarin kun je gaan finetunen.
Tegelijk moet je bij dit soort paarden niet veel achter elkaar herhalen, dan raken ze in de war of ze het wel goed doen.
ieder vorm van passief of actieve click training in +r richting doet dit soort paarden heel goed, alleen snap dat je daar bewust niks meer mee doet, als alleen wat voedsel na afloop.
Ik zou zelf in jou plek direct voedsel beloning inzetten op juiste timing.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 16:53

Hi Peetstap,

Ik heb toevallig gisteren weer eens wat met brokjes beloning gedaan omdat ik de buiging verder aan het aanleren ben als kunstje. Ik had erna niets verder willen doen, maar veranderde van gedachte en wilde ik wat trt grondwerk doen en mèn wat is ze dan megadruk en moeilijk, want er zijn brokjes. en waarom krijgt ze die niet als ze het goed doet? Hier ermee en wel snel. Dan is ze zoooo voedselbelust en dan is zij de ongeduldige, want in basis is ze een heel ongeduldige dame, en ben ik de rust zelve hahaha. Maar het werkte niet lekker dus snel gestopt. Ik maak beter onderscheid tussen kunstjes met brokjes beloond en grondwerk en knuffel beloond.

En ze reageert wel meteen op wat ik vraag maar het gaat allemaal zoooooo traag. Hahaha, daar ben ik écht niet goed in. Maar het is mijn valkuil niet de hare. Ik meen ook dat Warwick Schiller eens zei in een filmpje dat een paard 2 seconde kan nodig hebben om de opdracht te begrijpen en om te zetten in actie.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 16:56

Monique1963 schreef:
aha, nu snap ik je uitleg. dank je. ik blijf goed kijken naar haar reacties, misschien mis ik iets. en misschien gaat ze zelf vaker haar hals laten zakken, want op t filmpje deed ze t ook een keer.


Zet je focus niet teveel op dat zakkende nekkie ?
Als Callas gaat naar zachte ogen, ontspannen kaaklijn met hoofd op normale hoogte laat ze de ontspanning zien en doet ze wat je vraagt.
Dan is het "goed meissie, je doet het goed kom maar effe kroelen en bijkomen.
Ja, ja, Tuckie wil die hals. :') , maar Tuckie heeft het niet veel over al die subtiele signalen die paard laten zien.
Hij gebruikt ze echter zelf wel degelijk. :)*


Lekker vallend nekkie te stofzuigen mogen ze hier laten zien aan de longeer op halstertje ZONDER HULP ZOOI eraan, dan prijs ik ze de hemel in.
Dan let ik speciaal op de lange rugspier hoe die veranderd.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 17:02

Als mijn vriend weer tijd heeft, zal ik eens deze training doen en aan hem alleen vragen haar uitdrukking te filmen. Kijken wat ik daarvan kan leren. Ik kan sowieso weinig zien door al dat haar, hahaha. Invlechten kan ze banger door worden. Maar ik zal het eens doen. Ik zie het wel aan haar wanneer ze geërgert is. Maar of ik alles van haar kan lezen, weet ik niet.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:02


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 17:13

oh sorry: je hebt "backup" als que ..

en rond > 5:48 ervaar hoe luchtig ze kan zijn bij je +:)+

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 17:25

Hi Peetstap filmpje van warwick bekeken. Ga ik ook doen bij Callas, kijken wat ze doet. Volgens mij blijft ze lekker staan want ze vindt aanraken heerlijk! Als ik dit bij haar doe denkt ze dat ik haar knuffel, denk ik. Maar voor de gein ga ik het doen, kijken wat ze doet.

En mijn cues zijn: Achterwaarts= back up en piepgeluidjes. Bewegen (alles behalve achterwaarts bewegen) = Bouge en tongklikken en mijn lichaamshulpen geven de richting.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 19:32

Peetstap schreef:
tamary schreef:
De andere optie = ipv eindeloos wachten op tekenen van ontspanning terwijl je doorgaat met wat eng is.

Oefening voorbeeld :
Jij wappert ritmisch met een lap, terwijl je Callas vast hebt
Callas loopt van je weg,
Jij blijft rustig volgen en wapperen met lap
Callas staat stil, maar toont geen tekenen van ontspanning als likken, kauwen, geeuwen, hals zakken, voetje op rust. In zo'n geval stop je met wapperen na 15 sec aaneengesloten stilstaan. Het wegvallen van de druk (hier de wapper lap) is nl wat paard leert hoe er juist op te reageren, de 15sec. zijn lang genoeg om ondanks nog onzeker zijn te kunnen nadenken en gaan beseffen dat die mens slechts weer zo'n episode heeft die stopt als je stilstaat.

Zou je te vroeg stoppen dan blijft de knop vluchten is juiste antwoord aan staan, ga je te lang door, dan zal ze toch weer proberen om een ander antwoord te vinden omdat de druk blijft en ze er dus kennelijk toch iets mee moet anders dan stilstaan. Komt niet op de seconde, in je hoofd tot 15 tellen is accuraat genoeg.

Kan je niet helemaal volgen:

In't kort:
Je geeft wapper prikkel > paard loopt weg > paard stopt met lopen vanuit zichzelf > je gaat nog zo'n 15sec door met zelfde wapper intensie ?

Nee, paard mag wel proberen om van wapper prikkel af te komen door te bewegen, maar jij beweegt mee, je hebt het paard vast aan een lang (3.6m) touw, vluchten/wijken voor de druk van deze prikkel is niet het juiste antwoord om er vanaf te komen. Enkel stilstaan en liefst ook ontspannen stilstaan is de manier om van de druk af te komen. Desensibiliseren heet dat.

Waar je wel erg op moet gaan letten is dat je dit soort oefeningen afwisseld en net zo vaak doet als sensibiliseren, dus wel wijken voor lichte druk. Paard moet verschil leren tussen druk die stopt als je beweegt en druk die stopt als je stilstaat. Wat de goede oplossing is, hangt af van focus van de mens en dus lichaamstaal die daar bij komt. Bij desensibiliseren is paard qua waar je aandacht ligt eigenlijk bijzaak, terwijl bij sensibiliseren je aandacht geheel bij paard is en hoe die moet bewegen in reactie op jouw druk/hulp. Leg je teveel de nadurk op de ene of andere helft, dan krijg je of een lomperik die dus niks doet of een hyperneuroot die alle kanten op vliegt. Net als vooruit & achteruit, links & rechts, gas & rem, moet sensibiliseren en desensibiliseren in evenwicht zijn om een heel paard te hebben wat veilig bij mensen kan functioneren.

Als een paard die 2 kan scheiden wordt het voor zowel paard als mens een stuk simpeler communiceren, en als paard goed kan aanvoelen welk paard bedoeld wordt, kan je ook veel makkelijker 1 dier in een groep aanspreken zonder de rest alle kanten op te laten vliegen. Handig als je met meerdere dieren werkt zoals bv in het circus gebeurt of als je een kudde van wei naar stal of andersom wil laten gaan.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:15

Bekend, maar de vraag was: stop je met wapperen zodra paard ook stopt met het vlucht bewegen.
Dit voor topic duidelijkheid, nu lijkt het n.l. of je 15 sec oid doorgaat met wapperen terwijl paard rustig wordt.

Dat kan ik dus niet plaatsen , want is volkomen tegenstrijdig.
Maar leer graag bij, als jij dat anders doet.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 20:27

Mooie tekst Tamary! Heel herkenbaar ook. Zelf heb ik een supergevoelige Welsh, die dus alle kanten opvloog. Zeer veel respect voor jouw ruimte. Die heb ik vooral moeten desensibiliseren. En zo gaaf is de samenwerking nu! Op lichaamstaal ‘duw’ ik hem van me af, of ‘haal’ ik hem naar me toe. Mijn heup bewegen is al voldoende..

Het is ook echt de energie die uitstraalt. Weet jij wat je doet, kan je dit overbrengen. Ben je dit nog samen aan het uitzoeken, kan het een leuke puzzel zijn. Maar ook frustrerend wanneer het net niet lekker gaat, want waar doe jij het fout?

Ik ben al een tijdje bezig met de travers aan de hand. De kont naar binnen ging best, maar dan vloog de schouder naar buiten. Das niet de bedoeling.. en als ik de schouder dan begrensde, maakte hij zich weer recht. Mijn instructrice vroeg of ze even mocht ‘voelen’. En hoppa: een mooie travers! En mijn bevestiging dat het écht aan mij lag. (Pony heb ik overigens zelf alles geleerd, dus dat ‘knopje’ zat er niet al op, puur juiste vraag is juiste antwoord)

Peetstap: wil je graag antwoord van Tamary over dat wapperen? Heb daar ook een visie op maar wil niet alles door elkaar gooien hier ;)

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 14:10

Dank voor jullie reacties en meedenken.

Willen jullie nog eens meedenken?

Wat zouden jullie in onderstaand geval gedaan hebben.

Ik haal Callas van stal om op het erf hetzelfde grondwerk te doen als in het filmpje. Gewoon op het erf. In het dal is onze buurman aan het kantenmaaien. Heeft ze al 1000 keer gehoord. Als mijn vriend het weiland kantenmaait staan ze op een meter of 30 te grazen. Het geluid kwam van vóór ons. Dus als ik van stal afliep moesten we naar het geluid toe. Je voelt hem al aankomen, als we keerden op het erf, kwam het geluid van achter ons en was de veilige stal vóór ons, dus vluchten naar stal was de optie.

Ze vlucht niet meer door mij heen. Maar ze is dan drammerig en totaal totaal totaal niet met haar aandacht bij mij. Ze loopt op de heenweg naar het geluid aan het einde van het touw en op de terugweg weg van het geluid op mijn hielen.

Ik slinger met het touw uiteraard om haar uit mijn bubble te houden. Dat helpt goed... voor een paar seconden. Als ze haar aandacht niet bij mij had, dus duidelijk haar gezicht naar het geluid willen wenden, trok ik haar aan het halster om haar weer bij mij te krijgen.

Ik heb haar afgeleid door haar haar achterhand op de cirkel te laten onderbrengen, heb haar achterwaarts gevraagd en tijdens deze 'moeilijke' oefeningen was haar aandacht wel bij mij. Maar na zo'n moeilijke vraag, moet je van TRT het paard dus de gelegenheid geven te ontspannen.

Dat ontspannen is er dus niet bij. Zodra ze stilstaat en geen moeilijke oefening meer hoeft te doen, wil ze omkijken of kijken naar het gevaar en is ze totaal niet met haar aandacht bij mij. Ik vraag haar dan weer aandacht aan mij te geven door een rukje aan het halstertouw, maar in feite is dat weer een oefening en is er geen ontspanning geweest en komt er ook geen ontspanning. Een keer kwam er een kauwmomentje. hoera!

En toen, o wonder, was het koffietijd en hield de buurman op met maaien. Wat een rust. Maar o jee, nu is het geluid WEG! Niet dat ze dan ontspant zo van hèhè het geluid is weg, neuh, nu is het nog véél dreigender, want het is niet meer daar. Als het niet meer daar is, dan kan het best wel zomaar hier komen!

Geen land mee te bezeilen. Ik denk, dit werkt alleen maar allemaal averechts, ik ga weg van deze plek. Dus ben ik naar voor de stal gegaan zodat ze de shetten kon zien en daar wat geoefend en dat ging een stuk beter, maar om nou echt te zeggen dat haar aandacht bij mij was. Neuh. Om het positief af te sluiten heb ik op de poetsplaats in de stal, dus naast de shetten, haar nog wat laten bewegen met de voorhand en voor zover ik het dan goed aangeef, gaat het goed. Is een moeilijke oefening. Afgesloten met een knuffel.

Hoe zouden jullie het aangepakt hebben. Hadden jullie kwaad worden terecht gevonden? Had ik haar een grote mond moeten geven om haar aandacht te krijgen. Had ik juist naar beneden moeten lopen naar de buurman om het gevaar te bekijken? Had ik bij de eerste zenuwaanval al moeten ophouden? Andere suggesties?

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 14:49

Ik denk dat jij het al hartstikke goed doet! Ik denk echt dat het in Callas zit. Wat ik uit de verhalen begrijp is dat ze zich enkel op haar gemak voelt in de kudde. Dat is ook wel logisch als paard zijnde.

Mijn 33 jarige shet vindt het ook nog steeds lastig om van het erf af te gaan. Want erf is toch veiligheid en soortgenoten. Ze doet het wel, maar heb ook een jaar gehad dat ze echt niet wilde. Vol in staking. Dus toen maar niet gedaan. Wist ook niet waarom, terwijl jaren we op pad gingen. Nu doet ze het wel weer. Ik denk echt dat jij er niks aan kan doen om haar anders te laten reageren. Vindt dat je het al top doet! Misschien gewoon accepteren dat ze zo is. Maar zou echt niet de oorzaak bij jezelf zoeken hoor! Denk echt dat ze enorm hangt aan de kudde en het erf! En gewoon sowieso heel erg reageert op prikkels. Aard van het beestje.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 15:33

Ik denk ook dat er niet echt iets aan te doen is. De meeste paarden zijn zo.De uitzonderingen worden politiepaard of krijgen een andere glanzende carriere.Ik maak me niet druk om dergelijke dingen en probeer samen met het paard wat ik heb te genieten van alles wat wel goed gaat en wat we allebei leuk vinden.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 16:00

Zo ik kom ook eens onder mijn steen vandaan. Leuk dat je aan het werk bent met TRT, vind ik een fijne methode (die inderdaad bestaat onder heel veel namen, maar Tristan heeft een mooie site waar je mee uit de voeten kan).

Ik had nog een klein puntje feedback op je filmpje, het is heel subtiel maar helpt wellicht wel. Ik zie namelijk dat als je Callas uit je ruimte wil halen dat je je energie en bewegingen op Callas richt, om haar achteruit te laten bewegen. Je touw zwiept daarbij vrij hoog op. Ik vind het prettiger om die energie niet op het paard te richten, maar op de grond die jij wilt 'claimen'. Zo hoog en richting het paard zorgt er namelijk voor dat het hoofd omhoog schiet en dat je ze als het ware wegjaagt. Claim jij de grond, dan stapt het paard rustiger weg en is het makkelijker om in de ontspanning te blijven. Tristan heeft daar volgens mij ook wel een filmpje over, waar hij dat verschil in uitlegt.
Dat kan je eventueel ook doen met het voorwaartse, als ze nu te langzaam blijft dan wordt ze aan het hoofd getrokken. Als je met een zweepje de energie op de grond achter haar kan richten dan kan je haar aansporen zonder aan het hoofd te zitten.

Je zit wel in een lastige situatie, omdat je eigenlijk geen prettige, neutrale oefenplek hebt. Eigenlijk wil je het oefenen met de patronen en oefeningen eerst doen in een plek waar je en de ruimte hebt om veel kanten op te bewegen en waar jij controle hebt over de prikkels. Dan kan je eerst de patronen onder de knie krijgen, daarna ga je enge prikkels toevoegen waar jij de controle hebt over wanneer die prikkels beginnen en eindigen en daarna kan je dat in de 'echte' wereld toepassen.
Nu begin je in de echte wereld terwijl het nog niet bevestigd is en dat maakt een lastige vertaalslag voor jullie beiden. Maar volgens mij is het pad het enige wat een beetje vlak en werkbaar is bij jullie of niet?
En dat is ook waarom ik het lastig vind om advies te geven op je laatste situatie.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:28

Ik zou haar gewoon net zo lang cirkeltjes laten lopen (wel links rechts afwisselen) tot ze denkt van poeh hee, wat zou je denken van ff stilstaan ofzo? >;) en dan nog ff een seconde of wat door natuurlijk.

Het gewenste makkelijk maken, en het ongewenste gedrag moeilijk

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 18:38

Toen mijn pony laatst schrok en ‘angstig’ bleef op het erf, heb ik hem ook aan het werk gezet: achterhand omzetten, opzij, indraaien, terug, omzetten. Toen was ie weer bij mij want opletten was wel handig. En dan komt de rust, vraag ik nog wat, doet ie braaf en beloon ik hem.

Als ik zeg/laat weten dat iets niet eng is, is dat zo. Best dat ie er even naar keek, maar blijven loeren is niet nodig. Dan vraag ik zo snel dingen achter elkaar dat ie wel moet opletten (anders struikelt ie zo over zijn eigen eigen benen }:0 )

Dit werkt erg goed, daarna kon er een kind op. Voorheen was ie in de spanning gebleven (mede omdat ik dit dacht).

Nienkje_H

Berichten: 428
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:32

Ik moest weer zo lachen om je schrijfstijl :D. Dat het geluid weg was en dat ze dan wederom alert is!
Volgens mij doe je het super en heb je veeeeel beter opgevoed knol, dan ik ooit zal hebben.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 19:42

Hoi Monique, ja ik volg nog steeds, door dik en dun en bij ups en downs :+ .

En ik vind het soms wel heel ingewikkeld wat er allemaal in de reacties staat, maar ligt aan mij hoor, ik denk nooit zo na hoe of wat ik doe met m'n paarden :o? , niet zo best dus met mij :? .
Ik kijk en doe wat mij op dat moment het beste lijkt, beetje simpel misschien.

Ik zou Callas het 'gevaar' laten bekijken, werkt hier het beste, dus naar de buurman lopen, daar gewoon even rustig een praatje maken, tot je denkt dat ze rustig is, niet naar haar kijken en weer terug.
Geen idee of dat zou werken bij haar, hier wel, ik laat ze altijd kijken tot ze aangeven dat ze het wel gezien hebben, en het niet meer interessant is.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-19 22:06

Hallo allemaal wat lief dat jullie weer met me meedenken.

Mooney, dank je, leuk dat je nog meeleest. Ik hoor via je stalhouder hoe het met Vuutje gaat by the way. En ja, scherp gezien, ik moet idd bij trt de ruimte tussen haar en mij oninteressant of onveilig maken. Niet mijn correctie op haar richten. Ik ben van andere NH-trainers (Voest en Marchal) anders gewend, maar vind TRT beter. Ik probeer er telkens op te letten. Wat ik al schreef er is natuurlijk een groot stuk Callas, wat MaiNat al aangeeft, maar ik geef ook verkeerde signalen af en je hebt helemaal gelijk want ze is idd sinds ik weer begonnen ben in maart met deze vorm van NH, schichtiger geworden met haar hoofdbewegingen. EDIT en ja het is inderdaad erg beperkt waar ik kan trainen met haar. Ik kan het veldje wel proberen, maar daar heeft ze zich nog nooit veilig gevoeld tenzij ik de shetten erbij neem.

Sintara en Marocje, als ik haar aan het werk zet is haar aandacht helemaal en goed bij mij. Dus op de cirkel afwisselen met achterwaarts, allemaal goed, dan is ze bij mij. Dat was ook goed nu. Maar zodra ik dan stop, blijft ze zenuwachtig kijken naar het geluid of naar de stilte, ja lol, NienkjeH, dat is ook eng. En dan krijg ik niet haar aandacht bij mij. Heb ik nog meer gedraaid, maar het bleef eng als ze geen oefening hoefde te doen. En ze staat dan heel netjes stil, maar ze blijft heel nerveus dan omkijken en dan moet ik haar een rukje geven om haar aandacht bij mij krijgen en dat werkt dan 1 seconde maar eigenlijk blijft ze met haar aandacht elders, tenzij ik haar weer aan het werk zet, maar had ik dat dan nog veel langer moeten blijven doen tot ze wel haar aandacht ook bij mij hield met het stilstaan. Ik vind dat zo moeilijk om het op dat moment te bepalen.

Assebassie, ja misschien had ik toch naar de buurman moeten lopen, maar ik vind het dan zo stom omdat mijn vriend regelmatig het weilandhek maait en dan staan ze gewoon verderop te grazen niets aan de hand.

Anjali, ik ga met Callas ook wel een weg vinden die voor ons allebei leuk is. Het gaat ook wel goedkomen, maar soms wanhoop ik wel een beetje.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:15

Ja idd denk ik (maar ja, ik ken dr niet écht) dat je haar dan langer of intensiever aan het werk moet zetten.

Bij m'n vorige vp had ik 'm laten kijken, maar callas is niet zo denk ik..

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:22

Sintara schreef:
Ja idd denk ik (maar ja, ik ken dr niet écht) dat je haar dan langer of intensiever aan het werk moet zetten.

Bij m'n vorige vp had ik 'm laten kijken, maar callas is niet zo denk ik..

Dat vermoeden heb ik ook, zo te lezen blijft ze ergens anders steun/aansluiting zoeken. Simpel gezegd, ze gaat vreemd en dan blijft ze panieken, want er is geen ander paard waar ze bij kan aansluiten en geen mens die ze als alternatief ziet. Dat zal moeten veranderen, wil je die angst er uit kunnen krijgen. Ze heeft de capaciteit niet om leider te zijn, maar is zeer kritisch in wie dat voor haar zou kunnen zijn.