[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:08

Citaat:
In gevangenschap herken je dominante paarden erg makkelijk in de kudde. Het zijn in mijn ogen vaak gefrustreerde dieren die bang zijn te laat bij het eten te komen of te weinig eten denken te bemachtigen en daarom drammerig en dwingend de beste plaats bij het eten afdwingen door dreigen of bijten en trappen. Als zo'n paard van andere paarden op zijn duvel krijgt voor zijn gedrag, zal hij dat weer afreageren op een ander banger paard.

Misschien lees ik het verkeerd (toon is soms moeilijk te bepalen via internet) maar het dikgedrukte stukje klinkt heel negatief. Alsof je een verwend, rijk kind beschrijft dat iedereen aan de kant duwt omdat hij het niet kan hebben dat een ander ook wat krijgt. Zo werkt het niet bij paarden (of honden). Het kan zeker zijn dat een paard in gevangenschap een andere aan de kant duwt, maar dit heeft met motivatie te maken.
Bijvoorbeeld: mijn paard is nog jong en volop in de groei. Toen ik hem kocht was hij wat schraal, zoals veel jonge paarden zijn die een groeispurt en een verharing tegelijkertijd krijgen. Hij had een razende honger. Nou vertoonde hij geen dominant gedrag, maar het had zo maar gekund dat hij een ander paard had weggejaagd van een berg hooi, want hij had zo'n honger en er waren niet genoeg stapeltjes hooi in de wei gelegd. Als je in deze hypothetische situatie 2 zulke paarden had met evenveel razende honger, die samen 1 stapeltje hooi zouden moeten delen, zou het kunnen dat ze het geen van beiden opgeven en dat er een gevecht ontstaat. Dit is eigenlijk heel onnatuurlijk: in een grotere wei, of gewoon in het wild, zou deze situatie niet zijn ontstaan, want er is overal eten. Dan zouden ze misschien wel neus aan neus staan te grazen. Dominantie is gedrag, geen karaktereigenschap.

Citaat:
Je schrijft dat er bij wolven geen rangorde met een alfa is. Zou interessant zijn daar wetenschappelijke beschouwingen over te lezen. Ik kijk veel natuurfilms op arte en heb de afgelopen 30 jaar altijd meerdere honden tegelijk gehad. Ik denk wel een rangorde (zelfs met pikorde) te zien onder mijn honden. Ik maak daar ook gebruik van bij het opvoeden van mijn honden. Mijn vriend en ik staan boven aan in de hiërarchie en wij maken de beslissingen voor de honden. Wij vertellen hen wanneer ze in hun mand horen te zijn, bijv tijdens het eten. Wij vertellen hen wanneer ze wel of niet mogen blaffen etc. (niet dat het altijd werkt overigens, maar het is onze honden altijd duidelijk dat wij de leiders zijn) Het frappante is dus, dat ik bij honden geen enkel probleem heb leider te zijn en bij paarden wel op die manier.


W.b.t. honden: lees dit stuk eens. De aanleiding van de auteur om dit stuk te schrijven is Cesar Millan, maar het gaat o.a. ook over dominantietheorie. Ik denk dat dat misschien wat verheldering geeft. Het komt er echter opnieuw op neer dat het gewoon aangeleerd gedrag is... je hond heeft geleerd dat hij in de mand moet gaan liggen als jij 'mand' (o.i.d.) zegt. En als hij dat niet doet, betekent dat niet dat hij dominant is, maar dat het gedrag niet bevestigt is (of hij heeft een andere reden, misschien is het te warm, of heeft de kat stiekem de mand gejat en durft hij er niet op (precies deze situatie speelt zich nu voor mijn neus af hier :D )). Zo gaat mijn hond ongeveer 75% van de tijd in zijn mand liggen als ik dat zeg, de andere keren niet. Dit heeft niks te maken met dat hij dominant zou zijn, of dat ik een 'gebrekkige leider' zou zijn: het heeft er gewoon mee te maken dat ik een luie trainer ben en het niet goed aan mijn hond heb geleerd _O-


Citaat:
Daarbij blijf ik wel wat leider dingen erin houden, die zijn bij mij ook een gewoonte geworden die bij het opvoeden van paarden hoort (ik ging begin jaren 90 naar Voest). Het zijn ook dingen die voor mij natuurlijk voelen. Zoals volgen aan de lijn schuin achter mij, het stoppen als ik stop etc. De dingen die Voest mij geleerd heeft toen ik daar een midweek was, zitten nu erin gegoten bij mij. Voelt goed en voelt wat ik zeg natuurlijk.

Maar wat heeft volgen aan de lijn schuin achter jou met het menselijk concept 'leiderschap' te maken? Ik vind dit ook een normaal iets dat hoort bij de opleiding/opvoeding van mijn paard, zodat ik veilig met hem kan omgaan. Het is een gedrag wat ik hem aanleer.

Niets ten nadele van enige NH-trainer dan ook, noch van de mensen die er heengaan om te leren, maar: NH is in beginsel niet veel meer dan de basisopvoeding van een paard waardoor mensen veilig met hem om kunnen gaan. Alle concepten die erbij komen over leiderschap, respect, enz enz, is een leuk marketingsausje :o . Als je al die ideeën weghaalt, dan werkt de training nog steeds.

Er is een leuk experiment mee gedaan: een "join-up" met een robotautootje:

In dit artikel staat uitgelegd wat er gebeurt.



Citaat:
Toen we tot stilstand kwamen, bleef ze als een zombie slaan naar de bak die nog in haar staart hing en na iedere trap terugkwam op haar hakken. Ik kon afstappen en met veel moeite de bak uit haar staart vissen. Ze zocht toen echt troost en verborg haar hoofd in mijn jas en wilde de enge wereld niet meer zien volgens mij. Ik vond het zoooo zielig en was zelf ook zo overstuur en geschrokken, dat ik dit troost zoeken toeliet en haar getroost heb. Troost kent een paard niet, maar ze ervoer uiteraard wel het knuffelen als prettig. Ik heb haar daarna nog vaak getroost als er zoiets dergelijks gebeurde. Daarmee zou ik haar reacties op schrikken, kunnen hebben bevestigd als ok zijnde. Zij schrikt en wordt ervoor geknuffeld.

Dit lijkt mij vrij onmogelijk. Waarom? Een paard onthoud niet zo heel lang waarvoor hij beloond of gestraft wordt. Daarom hebben we ook een clicker nodig: als jij je paard zonder clicker met voerbeloningen traint, en je wil bijvoorbeeld het aanspringen in galop trainen, dan moet je hem eerst stilzetten om hem een snoepje te kunnen geven. Het paard weet niet beter dan dat hij stilstaat en een snoepje krijgt. Zonder markeringssignaal (= de clicker) kan hij het aanspringen in galop = snoepje niet met elkaar verbinden.
Dus, zelfs áls je angst zou kunnen bevestigen (wat volgens mij niet kan? dit lees ik i.i.g. vaak, maar die bronnen heb ik zo niet paraat), maar áls dat kon... om haar te troosten en te knuffelen moest ze eerst stilstaan. Paarden kunnen die verbinding 'ik schrik, en daarom krijg ik een knuffel' niet maken. Dus: Callas staat stil, en ze krijgt een knuffel. Als ze er iets van geleerd heeft en knuffels en 'troost' (nog zo'n menselijk concept!) fijn vindt, dan heeft ze geleerd dat ze eerst stil moet staan voor ze knuffels krijgt.


Citaat:
Over het niet willen stilstaan, dat heb ik Callas af- of aangeleerd, hoe je het wilt bekijken met een stukje NH. Ik maak het ongewenste gedrag onprettig. Dus Callas wilde niet stilstaan bij het opstijgen en dus heb ik een aantal keren haar flink om me heen aan het werk gezet op een heel korte cirkel, zonder boos te doen overigens. En dat was na een aantal keer duidelijk, als zij ging lopen zenuwen, moest ze op de korte cirkel en dat is niet fijn, dus ze koos al gauw ervoor om stil te staan bij het opstijgen en kreeg voor netjes ho een koekje. Misschien is dat nog een idee voor jouzelf?

Ik ken de methode, maar ik vind hem weinig effectief :o Als hij om wat voor reden dan ook echt stil moet staan, parkeer ik hem voor een target. Makkelijker, minder stress (in tegendeel, zijn stationaire target is zijn favoriete oefening :)) ), en ook niet belastend voor jonge en hypermobiele gewrichten, pezen en banden. Zo oefenen we onder andere met aansingelen:
Afbeelding

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:20

Ik zou de video die Cera_D heeft geplaatst wel kijken trouwens, zij brengt goede nuances aan en ze heeft een berg aan bronmateriaal beschikbaar.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 08:21

Mooi om de verschillende "vormen" te lezen die sommige mensen gebruiken. Ik leer hier nog wat van.
Wel is het kijken waar je paardje het beste op reageert vind ik.

Gillis mooi uitgelegd zo !

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 10:29

Wat Sandra zegt inderdaad Fillis, dank voor je uitgebreide beschrijving weer en mooi om de verschillende vormen en meningen te lezen. De links en filmpjes ga ik lezen en kijken op een ander tijdstip.

Ondertussen gaan Callas en ik dagelijks een stukje verder met de clickertraining. Poupette blijft het aanraken niet echt goed begrijpen. Ik ga met haar een ander stukje met de clicktertraining beginnen, pootje geven. Kijken of ze dat oppikt.

Callas neemt nu gemakkelijk de doek met het stukje voer erin verstopt aan. Dat is een click waard uiteraard, alleen laat ze dan nog niet los om na de click haar beloning te krijgen want immers er zit iets lekkers in de doek. Toch zijn er al momenten dat ze denkt, o wacht ff als ik het nu al loslaat dan krijg ik van háár dat brokje na de click. En ik zeg dan snel Laisse (loslaten) weer een click. Het is nog een lange weg denk ik om al deze oefening met elkaar te combineren tot apporteren, maar wel erg leuk.

Grappig om te zien dat als ik nu tussendoor haar vraag andere voorwerpen aan te raken, dat ze dat nu met proeven doet. Eerst was het commando aanraken echt alleen neuzen. Nu na de oefening van vasthouden die begon met verkennend likken, koppelt Callas het commando raak aan ook met het proeven van het voorwerp. Je weet maar nooit of er een brokje verstopt zit in een skippybal toch?

Ook met Callas ga ik tussendoor beginnen aan andere oefeningen met clickertraining. Eens kijken hoe ze de verschillende dingen oppakt. Ze kent natuurlijk al veel dingen en als ik dat ga herhalen met clickeren, worden die oefeningen misschien nog leuker voor haar en koppelt ze misschien nog beter dat click=brokje betekent. Zo wil ik graag haar aanleren dat ze haar voet bij het voetje geven zelf langer in de lucht houdt.

En over voetjes gesproken, vandaag weer eens haar voeten bijwerken. Het terrein bij het vorige huis was keihard en rotsachtig. Niet fijn om te rijden met blote voeten, maar wel fijn voor haar hoeven om te slijten. Hier wonen we op klei en slijt er niets. Voordeel is wel dat haar hoeven veel minder brokkelen. Zo heeft ieder nadeel zijn voordeel.

Voor vanavond, iedereen een heel fijne jaarwisseling gewenst en voor de nieuwe start van 2021 wens ik iedereen veel paardenliefde en vooral veel gezondheid voor mens en dier.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 13:28

Ik denk dat de grootste nuance in de paardenwereld ligt in de woorden die we gebruiken. De een heeft net een ander begrip van het woord dan de ander wat voor 'discussie/onenigheid' zorgt.
Zelf kan ik me het meeste vinden in het filmpje van Jill net als de uitleg van Fillis (die best wel overeen komen).

Denk dat het goed is om ook meerdere dingen mee te nemen in je trainingen, zo hou je het leuk voor jezelf en de paardjes :j En zeker Callas kan de uitdaging zeker aan en voor poupette kan het misschien net wat meer begrip geven voor de clicker.


En jullie ook een fijne jaarwisseling!

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 14:20

Cera_D schreef:
Ik denk dat de grootste nuance in de paardenwereld ligt in de woorden die we gebruiken. De een heeft net een ander begrip van het woord dan de ander wat voor 'discussie/onenigheid' zorgt.

Dit denk ik ook inderdaad! Taal heeft zo veel invloed :j

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 18:11

Klopt taal is heel moeilijk en paardentaal nog moeilijker.

Voor een nieuw videootje van ons huishouden, click hier https://youtu.be/Ybbb9yWINhI

Callas haar laatste vorderingen komen ook nog even snel voorbij...

Gelukkig en liefdevol en paardrijk 2021

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:00

Mijn dank voor jullie bijdrage fillis en cera, scheelt mij enorm veel tikwerk _/-\o_ , en zo uitgebreid wil ik ook niet meer reargeren op bokt hierover.

Fillis verwoord heel mooi hoe ikzelf er ook momenteel in sta, en herken vanuit haar lange paarden verleden ook de zoektocht naar wat beters maar ook de frustratie over bestaande technieken.
Gewaagd dat je daarbij b.v. Parreli ook noemt, maar ik deel helaas wel je visie daarin.
Ik zie dagelijks learning helpness om me heen wat wordt gezien als "braaf" dier....


De term leiderschap is heel mooi uitgelegd, veel van die old cowboys termen waar vrijwel iedereen in de paarden wereld nog mee werkt kunnen zo overboord.
Een paard weet dondersgoed dat wij geen paard zijn, en wat ze onderling aan leiderschap en volgen doen is hun eigen wereld en doen ze maar lekker.
Wel machtig boeiend en leerzaam om dat te observeren maar in de omgang met mensjes is er geen concreet leiderschap.

Of zoals Fillis zo duidelijk heeft ervaren en toepast: laat het los, wees er niet mee bezig en je krijgt ruimte in je eigen koppie voor veel mooiere en kostbare dingen: connection met je dieren.
Maar dat leiden en heersen loslaten is voor ons mensjes "eng" en onbekend, want wat dan ?? en wat als ???
Praten over het luisteren naar het dier zijn mening , laat staan er naar gaan handelen is een doodzonde in de paardenwereld..., vrijwel niemand staat daar voor open.

Waar ik waanzinnig veel en in korte tijd van heb geleerd: meekijken en uitleg mogen meeluisteren met de trainsters en trainers in de zoo wereld.
Hun belangerijkste tool is het observeren van het dier en daarop handelen, ze kunnen niet anders.
En hun gebruiken allen wereldwijd op allerlei diersoorten +R en het werkt altijd.

Mbt belonen van angst: angst is een emotie en dat is niet te trainen, het gedrag wat erop volgt is trainbaar.
Dus je paard direct steunen op die angst emotie kan nooit verkeerd uit pakken, en herken je de lichaamstaal die bij een emotie hoort, weet je ook dat dit klopt.
En ja , dat staat helaas ook weer haaks op wat vrijwel iedereen krijgt aangeleerd op manege of als kind.

In de angst emotie is vermenselijking wel heel nuttig, denk je voor jezelf maar es in hoe je als ouder reargeert op een kleuter met angst ergens voor.
Stel je voor dat je dat net zo doet als op de meest gebruikte boeren paard methode.
Maar het seeking system is ook een 1:1 vergelijkbare emotie met de mens, en zo zijn er nog fiks aantal die mens en dier gelukkig delen.
Daar kun je handig gebruik van maken.


Niet alleen op dit angst vlak, maar over het hele paarden en dier gedrag spectrum verval je dan traditioneel automatisch in constante herhaal patronen zoals bij alle Nh en parreli, maar feitelijk heeft het dier zelf niks geleerd hoe iets zelf op te lossen...: dat doet de "leider" voor ze.
Is de Snelle leercurve,en met een uitstekend verdien model voor de trainers en hun "methode" , je komt er niet van af :') en je blijft betalen voor nog meer cursus en training. :)*
Hint: vertel dus nooit dit aan je klanten als je "paardenfluisterd" :') of Voest verkoopt.

Het is Toch geweldig dat dieren zelf dingen gaan oplossen, zelfstandiger worden, vrijwillig medische handelingen toelaten, voetverzorging, dagelijkse omgang,etc, etc, etc en bij de hele santenkraam heb je geen dure methode nodig, het dier zelf is de methode.
Ik sta vaak met open mond te kijken hoe trainbaar en meewerkend dieren kunnen worden zonder enige vorm van druk maar puur door vragen en belonen.

Reactie uit eigen ervaring welkom.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:59

Een mooi stuk heb je geschreven Peetstap en ik ben het heel erg met je eens.
Als mijn paarden schrokken en het was OK in de zin van niet nodig, was er altijd gelijk dat kleine handje in de nek. Gelijk, voelde ik dan "pfffffff ok het is dus goed". Ik heb dat ook nog nooit als beloning gezien, altijd als "ik voel dat je bang bent maar is niet nodig".
Bij de jonge paarden als ze bang waren→ en dan echt bang en verstijfde→dan stapte ik af als ik voelde dat het hem echt niet ging worden→ en dan vroeg ik altijd: "durf je wel met mij samen". Vrijwel altijd liepen ze dan aarzelend achter mij aan, snuiven, briezend, soms rillerig. Ik liet ze goed kijken, ik ben echt nog nooit boos geworden. Soms stonden ze stil en dan zag je ze kijken en denken. Ik bleef dan gewoon wachten, tot ik voelde dat het ok was en dan liepen we verder. Als we voorbij waren, gingen we vaak weer terug, dan ik erop, totdat ik voelde dat paard echt wist dat het ok was en er vlotjes met mij erop langs liep.

Ooit met Polie grote paniek gehad. Er lag een enorm spook in de sloot. Schateren van de lach ben ik toen afgestapt, en haar uitgenodigd om paar stapjes met me mee te lopen. Dat was nodig. Toen de teugel rondom haar beugel vast gemaakt, ze was zo vreselijk bang, ze stond helemaal te trillen als een rietje. En haar laten staan en toen ben ik naar het blok toe gelopen en eerst heb ik mijn hoofd erop gelegd en toen ben ik er op gaan zitten. Eventjes pauze, en een appeltje eten. Zo rap als ze kon, kwam ze "naast me zitten, bij wijze van spreke" en hebben we samen het appeltje opgegeten. Toen ben ik er weer opgeklommen en sindsdien kon ik er gewoon langs→ ook al bleef ze wel altijd loeren naar het houtblok met allerlei uitstulpingen.

Is dit wat je bedoelt Peetstap, of was het van mij niet goed gedaan?
Zelfs als het niet goed was gedaan, heb ik er geen spijt van want zowel Hercule als bange Polie waren zo'n dappere paarden en bij Chico werkte dat ook goed die manier.
Het was gewoon iets gezellig. Dat handje, soms die klaterende lach als ze wel erg dramatisch deden. En we zijn er altijd nog uit gekomen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 14:45

Hallo allemaal weer,

Dank voor jullie uitgebreide beschouwingen, Peetstap en Pien, ook weer interessante inzichten. Iemand zei het al eens, wat voor je werkt, werkt.

Hier clickeren we verder. Het is vaak fris weer en Callas wil nog wel eens ondeugend zijn. Het vastpakken zit er nog steeds niet bevestigd in, maar we werken eraan. Het langer het pootje zelf omhoog houden is ook niet vanzelfsprekend, na een seconde raakt ze geïrriteerd en gaat maaien. We blijven herhalen dagelijks.

Ondertussen een videootje van ons huis weer. https://youtu.be/7D6t3mTFxVY Tot weers!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 15:48

Wauw dat uitzicht <3
En wat een pech weer met die keuken, het gaat allemaal niet vanzelf daar :(:)

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 16:17

Jeetje het zit jullie niet mee, Wat waardeloos die kapotte keuken zo afleveren. Nu hopelijk eind januari beter!

Die kevers weet ik ook niet wie of wat dat eet. In ieder geval een vleeseter :o ;)

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 18:07

Eten kraaien geen kevers?. . EEnne je liet me wel schrikken met die soep pan!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 20:23

Hi Pien en Cera, en iedereen,
Het blijft verkeerd gaan met leveringen. Die kachel die tig keer fout ging. En bijv het geld terug van de 1e keuken heb ik nog steeds niet gehad. We wachten alweer een maand.
Ik heb een speciale pot verf besteld bij Leroy Merlin, een heel grote gamma zeg maar. Ze hadden een aanbod van gratis verzendkosten. Nou, ze maken helemaal geen verzendkosten want ik heb het nog steeds niet. Heb al 3x gemaild en het gaat komen, jaja.
En deze keukenkastjes hebben ze gewoon in de vrachtwagen geflikkerd of zo. Echt megazonde. Maar ze komen het weer ophalen en nieuwe brengen, maar wel weer een vertraging van 3 weken.
Niet dat we veel kunnen doen, want Erwin zijn gescheurde kuitspier is nog niet hersteld, maar ja, dat weet die keukenleverancier niet.
En er zijn nog tig dingetjes verkeerd gegaan. Zo werden de drinkbakken bij een buurman in een ander dorp afgeleverd?
Een hittemeter voor de schoorsteen (ivm dat we niet nog een brand willen) was afgeleverd stond er op de trackingscode maar wij hadden niets gehad en ook niets getekend. Blijkt dat met de covid een handtekening niet meer verplicht is voor transporteurs. Bewijs dan maar eens dat je het NIET gehad hebt. Na veel gedoe kregen we ons geld terug en hebben we een andere besteld bij een andere tent. Die kwam binnen en na een week kwam die eerste ook binnen! Wij gebeld of die 1e hem dan terugwilde. Ja dat wilde hij wel maar hij ging niet de verzendkosten (china) betalen. Ja duh! Dus nu hebben we er 2. Zeg maar nee, dan krijg je er twee.
En er zijn nog tig van die minirampjes, maar goed, uiteindelijk zal het allemaal goed komen.

Klopt Benoite, kraaien eten kevers, maar die hollen de kever niet uit, die eten ze helemaal op. Bij alle kevers is het hoofd eraf gebeten en de kever uitgehold. Jakkes.

Hahahaha, grappig hè die olijven ;-)

Vanmiddag met Callas toch eens geprobeerd met een stickje het "tiens" (hou vast) te leren. Ik had dat bij amable gezien, maar vond het niet zo'n sterk plan omdat ik dan zoiets heb, van zou ze dan niet zelf zomaar op een stick gaan staan kouwen. Toch moet ik zeggen dat dit beter leek te gaan dan het zakjeflapjeding.

Ondertussen gaan we nog iets bestellen, namelijk een beveiligingscamera. Er gebeuren hier vreemde dingen. Vandaag vond ik in de struiken een restant chocoladebroodje. Ik kom daar dagelijks op weg naar de mesthoop. Gisteren lag het er nog niet. Dat betekent dat óf een dier ergens iets vandaan gesleept heeft, maar waarom zou dat dier het dan niet opgegeten hebben en waar heeft dat dier dat dan gevonden want er is nergens in de buurt een plek waar je een chocoladebroodje op straat zou kunnen vinden. Chocolade is erg giftig voor honden. Ik ben heel erg blij dat ik het gevonden heb, voordat mijn honden dat hebben kunnen doen. Dus het betekent naar ons onderbuikgevoel dat er iemand op het erf is geweest.
Daarbij hebben de paardjes nu al 3x de nieuwe schrikdraadheining gesloopt. In het vorige huis, kwamen ze niet eens bij het schrikdraad. Callas is er echt erg bang voor. PoupeHoudini is niet zo bang, maar dit is te gek. Gisteren is het weer gebeurd.
Tel daar bij op dat ik nog steeds vaak nadenk over Shadows overlijden. Een broodje rattengif dat hij aangeboden zou krijgen zou hij echt wel gegeten hebben.
Natuurlijk is het mijn paranoïde geest, maar onze buren sporen niet helemaal. Wel erg lief, maar misschien té lief?
Dus er komt zo'n wildcamera met nightvision ook nog. En als we van huis gaan, dan zetten we de paardjes bij het huis ipv ze in het land te laten...

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:01

Getver Mo! Verstandig cameras ophangen

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 21:08

Ja erg raar en naar, Pien. We wonen super afgelegen. Er kan hier van alles gebeuren zonder dat iemand het in de gaten hoeft te hebben. Onze dichtstbijzijnde buren zitten op 500m, die zien ook niets. Maar het zijn wel heel vreemde mensen. Erg aandachtsziek. Super lief, heel gul, maar erg opdringerig en plakkerig. En ze zijn niet eerlijk. We hebben zowel hem als haar al op leugentjes betrapt. Gisteren stond het hek een tijdje open voor een leverancier. Toen is er dus iemand op het erf geweest. Die moet zijn broodje in de struiken gegooid hebben. Heel bizar. Vandaar dat Erwin nu een beveiligingscamera aan het uitzoeken is.
Mogelijk ben ik paranoïa, maar dat broodje liegt niet.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:22

Bah wat een naar gevoel Mo. Goed idee van de camera's.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:59

Jeetje Mo de leveringen gaat ook vaak fout bij jullie.
Het word wel weer opgelost maar het kost weer tijd om erachteraan te zitten en weer opnieuw het wachten erop.

Wat vervelend en n eng idee eigenlijk over je verdachte dingen op en rond het erf.
Als er iemand Shadow iets moedwillig heeft aangedaan dan is t wel iemand met n zieke geest.
Ik hoop dat de camera's jullie hierin gaan " vertellen" wat er gebeurd op en rond t erg.

Wel n akelig idee.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:13

Oh bah, ik krijg er plaatsvervangend een naar gevoel van...
Hopelijk komen de camera's een beetje snel (en heel :') ) binnen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 11:45

Hi All,
Dank voor jullie reacties. Ik zal wat meer vertellen over de buren, zodat het mijn onderbuikgevoel kan verklaren.
Ik zal nog een keer een filmpje maken van hoe wij precies wonen, maar om te beschrijven, het is een landelijke omgeving, boeren, erg verlaten. Daarom hebben we deze plek ook gekozen. Ons vorige huis was ook afgelegen, maar je was wel met twee minuten in de stad. Het nadeel daarvan was dat je ook alles van die stad hoorde. Ons eervorige huis was ook erg afgelegen en dat hebben we altijd fijn gevonden. Ik ben niet bang voor mezelf of onszelf. Maar aan mijn dieren moet je niet komen.

Dus hier is het afgelegen. Om bij ons te komen rijd je de laatste kilometers over een asfaltweggetje zonder strepen, maar het is wel een doorgaand weggetje. Dan sla je af naar ons en dat is een doodlopend weggetje, meer een karrespoor dat verhard is geweest, van 2km. 617 meter naar ons en vervolgens nog 500m verder naar onze buren Daniëlle en André. Verder is er nog een buurman die een eigen weg heeft maar nog verderop woont en verder is er niets dat je buren kunt noemen. Dus alleen Daniëlle en André en wij en leveranciers hebben wat te zoeken op dit weggetje.

Toen we hier net een paar dagen woonden zijn we ons gaan voorstellen aan de beide buren. De boerbuurman Thierry was een beetje stug, maar is nu helemaal bijgedraaid. Daniëlle en André waren erg blij dat we ons kwamen voorstellen. Ze zijn midden 70 en hij is een zonderling op en top. Hij verzamelt alles waar hij zijn handen kan opleggen en dat zie je zelfs op google earth! Daniëlle verzamelt ook, maar dan dieren en ze heeft borstkanker (gehad) en heeft sindsdien zoals ze zelf zegt div obsessies ontwikkeld en ik denk dat ze erg hypochondrisch is geworden. Ze gaat minstens 2x per week naar het zkh. Niet voor haar kanker maar ze voelt van alles in haar lijf en maakt dan weer afspraken om het te laten nakijken. Kan ik me ook wel voorstellen, ze is als de dood dat die kanker ergens weer terugkomt.

De dag nadat wij ons daar waren wezen voorstellen, kwam Daniëlle met Christine (haar autistische en geestelijk minder valide zuster die daar inwoont) bij ons op bezoek. Super hartelijk. Ik kreeg een vriendschapsring!!! We waren hun beste vrienden en niemand was ooit zo aardig voor ze geweest. 1 dag, hè, we kenden hen 1 dag en waren ons alleen wezen voorstellen.

Daarna kwam André dagelijks groenten, fruit en levensmiddelen brengen die hij bij de supermarkten in de omgeving ophaalt en overtijd zijn. Hartstikke aardig en lief. André was blij met veel van onze oude zooi die wij hier vonden en wij waren erg blij dat wij onze zooi daar mochten dumpen. We hebben hen daarvoor diverse cadeaus gegeven, want we willen hen niet als vuilstort gebruiken. We zagen elkaar bijna dagelijks.

Tot het mij teveel begon te worden. Ik betrapte ze meerdere keren op fantasmes (leugens wil ik het nou niet echt noemen) en iemand zei dat ze hun mythomanen vond. Afijn, het was te close dus we gingen het hek dichtzetten overdags dan konden ze niet zomaar meer te pas en te onpas langs wippen. Toen gingen ze bellen. Meerdere keren per dag. Ik nam al niet meer op.

Toen kwamen ze een keer over het hek om te kijken of alles wel goed met ons ging want ze hadden al een paar dagen niets meer van ons gehoord. We hebben toen uitgelegd dat we graag op onszelf zijn en we contact een paar keer per maand leuk vinden, maar niet dagelijks meerdere keren.

Ik weet niet of dat ze in het verkeerde keelgat geschoten is. Maar vanaf dat we minder contact hebben, is het schrikdraad 3x stuk geweest. Daniëlle belt dan in paniek op dat ze gezien heeft dat het schrikdraad stuk is. Vanaf haar huis kan ze dat niet zien. Ik heb een morbide gedachte dat zij dat doet om om aandacht te vragen.

In het vorige huis, is Poupette wel eens onder het schrikdraad door gekropen, maar we hebben het nog nooit gehad dat een van hen er kennelijk zo heftig in gehangen heeft, dat het lint breekt! En hier dus al drie keer. Nieuw lint! En het gekke is dat ik van die drie keer, zeker weet dat we twee keer niet thuis zijn geweest toen het gebeurde. De middelste keer kunnen we ons niet meer herinneren. De linten zien er wel gebroken uit, niet gesneden. De paarden zijn gelukkig nooit gewond geweest.

Toen Shadow was overleden, was Daniëlle weer enorm close. Ze heeft 31 paarden gehad en over Shadow vroeg ze weinig, alleen vertelde ze telkens over een van haar overleden paarden. Wel was ze ervan overtuigd dat hier geen gif kon liggen, want de vorige bewoners deden dat niet. Maar ik heb wel tig flesjes van allerlei gif weggegooid in het begin.

Kan zij hem vergiftigd hebben? Het is wel heftig om iemand daarvan te verdenken. Het is mogelijk mijn eigen onmacht over zijn dood wat ik nog steeds niet kan verkroppen.

Maar het chocoladebroodje deed voor mij de deur dicht. Chocoladebroodjes lopen niet 16km vanaf de bakker naar mijn huis. Het hek stond open voor leveranciers die dag. André is die dag op het erf geweest (omdat het hek dus open stond) om alweer te vragen hoe het met ons was, want Daniëlle had al 100x gebeld en ze had niets van ons gehoord. Duh, ik ben hen nieuwjaar wezen wensen nav haar telefoontje, heb mijn kippen bij hen gebracht en ze had 2x gebeld, niet 100x, en ik had niet opgenomen.

André is de enige die dat chocoladebroodje daar in de struiken heeft kunnen gooien. Moet je trouwens nog knap gooien, want het lag op de grond bij mijn mesthoop. De leverancier is het erf niet opgeweest, wij zijn naar de leverancier gegaan bij het hek.

Afijn, het chocoladebroodje was de druppel. De camera is besteld. We gaan niemand vertellen dat we die camera daar gaan ophangen en we hopen dat het ding er voor niets komt te hangen, en niets anders filmt dan gelukkige paardjes in hun weide...

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:02

Wat een bizar verhaal zo.. Ik hoop niet dat iemand bewust aan jouw dieren zit, dat is gewoon gestoord!

Btw, dat chocoladebroodje is niet gevaarlijk hoor wbt giftige chocola. Er zit nauwelijks cacao in.. Zelfs van pure chocola kan een beetje hond een paar blokjes eten zonder ziek te worden. Een chihuahua wel eerder dan een herder natuurlijk, maar een chocolade broodje is echt nog geen probleem

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:40

Bah wat naar deze buren. Dat grijpt zo in je persoonlijke leven. Echt niet tof.

senna21

Berichten: 11854
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:45

Wat vervelend.
Hopelijk valt het mee en snappen ze snel dat jullie niet gediend zijn van meer contact.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-21 13:03

Hoi allemaal, ik hoop ook dat het gewoon allemaal toeval is, dat Callas wel 3x in het draad heeft gehangen en met haar 500kilo de boel stuk getrokken heeft zonder zelf gewond te raken. Of misschien dat het zwijnen zijn geweest. Maar zwijnen overdags? De buren zijn echt heel vreemde mensen. Volgens mij zei Jet of Jeetje, dat weet ik niet meer, "blij dat het mijn buren niet zijn". Hmm. ik vraag me nu ook af of we zo blij met ze moeten zijn. Zo heb ik drie zakken hondenvoer van ze gehad en ook wormtabletten voor de honden. Allemaal overtijd, maar dat maakt niet zoveel uit, maar wat als ze ermee geknoeid hebben. Weet je, ik ben normaal toch erg relaxed over alles, maar nu trek ik alles wat met hen te maken heeft in twijfel. Vind dat wel erg stom van mezelf, want ik heb helemaal geen bewijzen, alleen maar mijn onderbuikgevoel.

Het chocoladebroodje, is zo'n broodje van gelig deeg met twee rollen chocolade in het deeg. Ik weet niet of ze dat in NL hebben? Als ik het moet gokken is de hoeveelheid chocolade in zo'n broodje, gelijk aan 4 stukjes chocolade van een reep.

Het kan ook zijn dat André langs onze poort reed, zag dat die open stond (voor de leverancier), nog aan zijn ontbijt bezig was om dat in zijn busje al rijdend op te eten. Impulsief besloot even langs te komen om te vragen of het goed was met ons omdat hij ons al een paar dagen niet gezien had, moest plassen en dacht dat doe ik even bij de mesthoop, en toen zijn broodje daar heeft laten vallen omdat hij bijv niet bij de voordeur aan wilde komen terwijl hij nog aan het eten was. Misschien is het heel onschuldig en weet hij niet dat chocola voor honden giftig is. Maar dat onderbuikgevoel van alles bij elkaar...

Afijn, de camera staat al op status verzonden, dus dat is lekker snel, en ja hopen dat ie niet kapot aankomt...

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:28

Er zijn ook sensors die je waarschuwen als er iemand door de straal loopt, werkt als deurbel op wat meer afstand en kan stil. Wordt nog wel eens verstopt in bv een vogelhuisje oid. Doen wel meer mensen met een lange(re) oprit, zal denk ik ook wel een mogelijkheid voor zijn om die te koppelen aan je telefoon, dat je daar een waarschuwing krijgt.
En voor stroomdraad zijn er ook dat soort waarschuwingsapparaatjes te krijgen, dan wordt je ook gewaarschuwd bij draadbreuk en dus mogelijk loslopende paarden.