[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 11:09

Sintara schreef:
Het zijn maalkiezen: die moeten juist glad zijn. Een ondiep ribbeltje is niet erg maar hoe gladder ze zijn/ hoe beter ze over elkaar heen kunnen malen -> hoe meer raakvlak ze met het voer hebben en hoe beter ze kunnen malen.

Maar als ze lange tijd een vaag gebit hebben leren ze zichzelf rare maniertjes aan om toch iets binnen te krijgen. Oude gewoontes slijten traag, en nieuwe gewoontes geven vast spierpijn als het al niet erger is dan spierpijn..


Euhm ... heb je wel eens de maalstenen van dichtbij gezien bij een korenmolen? :) Daar zitten best nog behoorlijke ribbels in om het graan goed te kunnen malen. Helemaal gladde molenstenen werken niet.
Ik denk dat je paardenkiezen daar het best mee kunt vergelijken ;) Bij een 10-jarige Fjord van een vriendin van mij is deze paardentandarts onlangs ook geweest. Daar was het kauwvlak van het gebit veel te glad weg gevijld door de vorige paardentandarts die het ook elektrisch had gedaan. Bij een jonger paard kan het nog wel herstellen doordat het gebit nog flink doorgroeid maar een bij een ouder paard wordt het lastiger.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:03

henny_w schreef:
Euhm ... heb je wel eens de maalstenen van dichtbij gezien bij een korenmolen? :) Daar zitten best nog behoorlijke ribbels in om het graan goed te kunnen malen. Helemaal gladde molenstenen werken niet.
Ik denk dat je paardenkiezen daar het best mee kunt vergelijken ;) Bij een 10-jarige Fjord van een vriendin van mij is deze paardentandarts onlangs ook geweest. Daar was het kauwvlak van het gebit veel te glad weg gevijld door de vorige paardentandarts die het ook elektrisch had gedaan. Bij een jonger paard kan het nog wel herstellen doordat het gebit nog flink doorgroeid maar een bij een ouder paard wordt het lastiger.


Ja die heb ik wel eens gezien. Voor lang niet alle producten zijn scherpsels nodig. De scherpsels die dan op de steen zitten zijn puur voor het vervoer van het product binnen de molen (zogenoemde waaikerven zijn dat). Anders blijft het op de plaats liggen en mogelijk gaat het zelfs verbranden. Maar voor het malen zelf is het niet altijd nodig.

En voor het bewegen van het voer in de mond hebben paarden een tong en kaken :D .

Maar goed, ik denk toch dat er met Kabir meer aan de hand is dan tanden, ik gok dat het een gewoonte van hem is geworden om proppen te maken maarja ik ben daar echt geen expert in.
Ik vind het wel heel sneu

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 13:05

Dat is ook weer interessant om te weten Henny van het te glad slijpen door electrisch gereedschap. B-A heeft voor het eerst heel haar hooizak leeg geknaagd deze nacht en morgen. Nog steeds niet in verhouding van wat Callas (vr)eet, maar het is een goed begin. Ze propt wel, maar niet zo erg als Kabir. Dat blijft een interessant punt die Kabir en sneu ja inderdaad Sintara.

Zoutlikken en zand wat Jet suggereerde, ik heb voor Callas Psylium in huis, (krijgt ze nu ook weer een kuurtje van) en ik krijg van de week weer een nieuwe kuur binnen (wil graag er voorraad van hebben) ik zou aan VvJ kunnen voorstellen of zij die overneemt voor zowel B-A als Kabir. Maar ik kwam haar net in het dorp tegen en stelde voor of ze mee wil doen met de smid en dat was wel al een zeer bedenkelijke blik. Ze moest het met John overleggen maar die zit nog tm dinsdag in Parijs. Ik ga ondertussen wel de smid gewoon bellen met de mededeling dat het tussen de 3 en 5 bekappingen worden.

Ik kwam VvJ dus tegen in het dorp tijdens het paardrijden. Het is hier megalekker winterweer, graadje of 15, zonnetje, geen wind, dus vriend voorgesteld om te gaan paardwandelen vanmorgen. Logistiek even een uitdaging hoe dat te organiseren, maar met zijn hulp de achterblijvers, dus Poupetje, (nee niet toupetje), Kabir en B-A. Allemaal in hun of in een box met wat lekkers en we vertrokken.

We vertrokken fel. Callas vond het al vanaf de poetsplaats spannend om de andere drie achter te laten. Dus veel willen omkijken, willen draaien en willen dribbelen. Typisch weer een AraTinker. Ze is niet echt kalmer geworden gedurende de halve rit, maar wel heel beheersbaar geweest en pas op de terugweg viel het Ara eraf en werd ze weer een gewone erg voorwaartse Tinker ;-)

Stiekem rijdt het wel heel erg fijn als ze zo draagt en nog meer voorwaarts is dan ze normaal al is. Ik denk wel te kunnen constateren dat de magnesium dus wel invloed heeft op haar drukdoenerigheid of niet. Ik heb haar nu al een poos niet of heel weinig gegeven en ik denk dat dus wel te merken. Het oornetje was er nog niet, dus dat heb ik niet kunnen uit proberen. Er was vandaan niets engs door geluid dus dat had ook niet geholpen.

In haar drukte is ze zo bezig met zichzelf en bij Shadow te willen blijven want die ging vol gas voorop met vriend, dat ze maar moeilijk op mij wil letten. Dus ging ik extra oefeningen doen. "Stoppen. What? Achterwaarts? Maar Shadow loopt door!" Oeh wat is dat moeilijk, maar wel keurig doen, maar je voelt dat ze zo graag wil aansluiten. Voor een voorwaarts tempo heeft ze sowieso weinig beenhulpen nodig, maar nu was een millimeter been naar achteren al voldoende om te luisteren. Dat rijdt zooooo lekker. Dat je je paard dan op de mm kunt sturen.

Toen we in het dorpje kwamen (we waren door het bos vertrokken) begon ze flink te briesen. Shadow ook. En het was pas toen Shadow deinsde voor een krat dat we ons realiseerden dat hij nog nooit daar geweest is. Wat een stoer paardje is het toch! Callas was al 3 of 4 keer verschoten (2 passen maar, want ze gaat uiteraard niet van Shadow weg) En hij is van alles waarvan zij verschiet totaal niet onder de indruk. Maar die krat was een lichte deins waard. Callas reageerde daar dan weer helemaal niet op, niet op de krat en niet op Shadow, maar een hek op links dat er nooit gestaan heeft, is dan wel een flinke aarzeling, bijna een staking. Maar ja, Shadow loopt wel door die vindt het niet eng, dus loopt zij ook door.

Nog flinke stukken lekker gedraafd in het zonnetje en wat is dat toch heerlijk! Natuurlijk kwamen we dan in de kern van het dorpje zelf div mensen tegen om even een praatje mee te maken, waaronder de VvJ en dat blijft leuk. Al die aandacht van mensen die je komen aaien en lief tegen je praten, dat is geweldig. Beertje Shadow vindt er geen ruk aan, hahaha, die staat na een halve minuut stilstaan al te maaien met zijn beentje en te hengstzwaaien met zijn koppie. "Dude, duurt het nog lang, ik ruik stal".

Met een losse teugel naar huis gestapt en Shadow heeft de bermen gesnoeid. Altijd handig. Het was maar drie kwartier, maar we hebben allebei en hoop ik alle vier genoten.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:50

Wat een goede update Mo! <3 . Ook mooi om te lezen dat Callas niets geeft om een schrikreactie van Shadow. Die had ik niet van haar verwacht hahaah.

Hier gaat vp´tje trouwens supergoed. Laatst een hele buitenrit voorop gereden (we deden aldoor al steeds meer stukjes voorop, maar nu direct vanaf stal zo begonnen). Alleen toen er én een tractor langskwam én een roofvogel vlakbij wegvloog én een paard met wagen langskwam, had ze het even moeilijk en liet ze zich terugzakken tot ze naast haar mentor paard liep. Maar direct erna ging ze weer briezen en na een paar minuutjes wilde ze wel weer voorop. Ook in draf en galop deed ze het best netjes. De rem in de galop was de eerste minuten stuk maar dat kwam ook wel weer terug. Al met al echt een Toppertje :D !

Dit weekend gaan we voor het eerst zonder ander paard erbij een stukje naar buiten. Gewoon dichtbij en wel met extra mens ernaast. En ook pas nadat ze heeft gewerkt. Ik verwacht dat dat prima zal gaan als ze ook 2 uur voorop kan lopen *\o/* .

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 13:56

Hey Sintara dat zijn ook heel goede berichten van jouw kant! Gaaf zeg! En logisch toch dat ze met zoveel dingen tegelijk de steun van haar mentor paard zoekt. Helemaal goed! Ik herken het wat je zegt, als er meer indrukken tegelijk binnenkomen dan is dat voor paarden zoals jouw VP en Callas, heel moeilijk te behappen. Klinkt goed wat je dit weekend gaat doen! Alvast heel veel plezier!

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:43

Ja klopt is juist heel goed van haar, en zoveel fijner dan het mafffe gedoe wat ze voorheen deed als ze het niet meer trok :+ . Ik denk dat ze dat nog steeds wel zal doen als het haar echt teveel wordt, maar de grens van wat teveel is verschuift in rap tempo de goede kant op gelukkig..

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:14

Goede update Monique. Fijn!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 17:28


Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 17:53

Ziet er heerlijk uit Monique!
Smakelijke verpakking heeft Callas, doet ook wel een beetje aan Engelse drop denken, mmmjm
Fijn dat je ook even toekomt aan jezelf en je eigen paarden naast al het zorgen.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:40

Leuk zeg! En je bent echt heel goed bezig! Wel al je updates gelezen maar niet gereageerd merkte ik. Paardjes mogen blij zijn met zo’n lieve vrouw, en fijn dat VvJ het ook goed op lijkt te pakken en zo betrokken is.

Door jouw ervaring qua mentor en die van Sintara, moest ik hier weer aan denken:

Ik heb 4 maanden een vrij heftige periode doorgemaakt. Mijn moeder bleek een hersentumor te hebben en longkanker, het was dus einde verhaal. Inmiddels is ze een maand geleden overleden. Die periode heb ik toch veel aan mijn pony gehad, echt even mijn verstand op nul. Ik rijd in de bak of wandel in het bos. Alleen in het bos is niet verantwoord ivm paniek schrikken en mijn evenwicht. Maar na het rijden ging ik dus (ernaast) uitstappen in het bos, en ineens overviel de ‘baldadigheid’. Ik stapte op! Ik was echt even klaar met alles, wilde 1 zijn met mijn pony. En pony? Die voelde zo vertrouwd, was zo’n troost en steun, dat het gewoon goed voelde! Ik kon hem steunen door te praten wanneer ik merkte dat ie iets spannend vond, en hij vertrouwde volledig op mij dat het allemaal Oke was, wat hem ook weer safe deed aanvoelen.

Dit was echt zo fijn, het was alleen maar uitstappen dus een ritje van 2 km. Maar dit heeft ons beiden ook weer een boost gegeven. Gelukkig had ik wel het besef dat ik ook niet te nonchalant mocht zijn, geen gevaar opzoeken ‘omdat het me toch allemaal niet meer uitmaakte’. Ik heb nl ook een gezin die me weer heelhuids thuis verwacht.

Maar dit was toch een goede ervaring voor beiden, en heeft ons weer dichter bij elkaar gebracht.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 18:49

Marocje wat een ontroerend verhaal. Sterkte!!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 19:54

Hey Marocje, tjee wat heftig joh, nog gecondoleerd met je moeder. Erg lijkt me dat om een dierbaar iemand in zo'n korte tijd te verliezen. En wat heerlijk dat je zo in contact was met je paardje. Dat zijn topmomenten.

Er is hier bij ons ook erg veel gaande met de verkoop van het huis, mijn vader is ook overleden een maand geleden maar no love lost, ik heb hem al 16 jaar niet meer gesproken, maar het brengt wel gedoe met zich mee ivm de erfenis, een hond met een bobbel, een andere onuitstaanbare hond die zowat een echtscheiding veroorzaakt en dan de twee opvangpaardjes. Dus een dag als vandaag heeft voor mij een gouden randje op mijn tumtummetje of inderdaad op mijn Engelse dropje. Of zou het dan een Iers dropje zijn ;-)

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 20:28

Dank jullie wel. Ja, het lijkt kort maar achteraf duurde het net te lang. Toen we het hoorden eind juni, had ze nog maar weken. Dus heeft ze vanalles kunnen regelen en afsluiten, wat ik erg waardevol vond. Maar half augustus ging ze naar het Hospice en was het wel klaar. Niemand had kunnen vermoeden dat ze daar nog twee maanden heeft gezeten. Ze was zo sterk, haar hart gaf niet op. Dat vond ik wel het moeilijkst, dat ze het ene moment wilde plannen had (naar huis gaan, haar eigen lijkwade maken) en het andere moment stortte ze in. Geen besef meer hebben van dingen die ze niet meer kon. Zoals lopen: wil je ineens op staan uit haar rolstoel, maar ze was al verlamd dus kletterde keihard neer. Dat zijn geen fijne beelden..
palliatieve sedatie, heeft ze nog 5 dagen geleefd. Nee, dat laatste vond ik dus echt pittig en was opgelucht toen het over was. Ze is 65 geworden in augustus..

Terug naar de paardjes! Zo fijn he, hoe die energie level kunnen opkrikken?

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 20:36

Heftig joh Marocje, mijn schoonvader heeft ook palliatieve sedatie gehad en dat was twee dagen een regelrecht drama. Hij zou het niet meer meemaken hadden ze gezegd, maar hij maakte alles mee en wilde ook uit bed, heel erg verdrietig. Voor jou ook aangrijpend zoals dat dan gegaan is. Dat gun je niemand. En fijn inderdaad dat paarden zo lief zijn ons verdriet te kunnen absorberen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 12:02

Mini-updateje.
Gastpaardjes zijn blij, maar eten zooo weinig. Een hooizak gaat maar half leeg en Kabir maakt daarvan ook nog eens 1 emmer vol proppen! VvJ zou dierenarts bellen om nog eens daarvoor langs te komen en ook moet Belle haar leverwaarde weer geprikt worden. Belle eet ook weinig, maar propt nauwelijks meer. Hoera! Gelukkig zijn ze wel blij. Gisteren moest Kabir zelfs even gek doen in het land. Dat is fijn om te zien.

Daarentegen heb ik helaas een probleem met Callas haar linkervoorvoet. Alles grijpt in elkaar en de gastpaardjes veroorzaken zonder dat het uiteraard hun schuld is wel een hoop. Zo gaat Callas in het hoge land niet meer omhoog. Ze blijft beneden bij het lint staan dralen omdat Kabir en B-A aan de andere kant van dat lint staan. Omdat ze telkens langs dat lint tijgert, positief krijgt ze wel haar beweging, lol, negatief is dat stuk helemaal stukgelopen en tot blubber verworden. Daar staat ze zo ongeveer de hele dag in en dat heeft er denk ik voor gezorgd dat haar straalgroeve te nat is geworden of zo. De groef is ook wat dichtgegroeid door de straal, want daar kom ik nooit aan, ik doe alleen de wand raspen, en mogelijk zit er rottigheid. De smid had ik al gevraagd te komen, maar die komt nu eerder, nota bene op zondag volgende week! Doet hij me even tussen door op zijn vrije dag. Of de paardjes van John mee mogen doen, (zodat hij er 5 heeft, voor hem ook interessanter natuurlijk want hij rijdt 1,5 uur enkele reis vanuit Narbonne,) moet ik nog afwachten. Vooralsnog willen ze niet.

Ondertussen blauwspray en teer ik Callas haar hoefgroeve. Misschien dat ik het nog volprop met henneptouw en dan haar hoefschoenen aan in het land. Dat stuk dichtzetten heeft niet zoveel zin, want dan komt het probleem van kapotlopen en blub een stukje verderop. Lost niets op. Ook is hun water daar wat ook niet handig is om te verplaatsen.

Afijn, nu nog 1 maand dat de gastjes hier zijn. En hoe graag ik het ook doe om ze te helpen, vind het ook leuk zoveel paarden verzorgen, het kan gewoon niet bij mij. Het land is te weinig, te weinig gras, mijn mesthoop stroomt over (John gaat mest weg komen halen voor zijn tuin tzt), kortom ik ben niet ingericht voor meer dan 2 paarden eigenlijk. In mijn geval dan 1 paard en 2 shetten. Dus als ze schatjes weer weg zijn zal ik toch wel opgelucht zijn.

Nou ja schatjes, gisteren toch even heel erg ruzie met Kabir gehad. En weet je wat nou zo gek is? Met Kabir en ook B-A ben ik gewoon zoals ik met mijn Thor was. Geen gez... luisteren, en ho is ho en als je geen ho doet, dan krijg je met mij te maken. Poehé, wat een vreemde gewaarwording in mezelf. En uiteraard werkt het gewoon en accepteert Kabir het ook netjes met kauwen. Zo had ik vanaf het begin Callas aan moeten pakken. Gewoon zoals ik altijd paarden opgevoed heb. En zoals ik het nu instinctief ook met Kabir en B-A doe en dat dat gewoon goed werkt zoals het altijd in mijn paardenleven gewerkt heeft, nu al zeg 50 jaar. En zo jammer dat ik vond dat ik het met Callas anders moest doen, omdat de tijden zijn veranderd en ik mee moest gaan in stromingen van zonder bit rijden, anders opvoeden etc, maar ik daar te weinig van wist om het goed te doen. Dat heeft heel veel fout gedaan. En nu het dus niet mijn heilige koe of heilige paardje is, waar ik alles goed mee wilde doen, nu kan ik wel gewoon streng maar rechtvaardig opvoeden. Wel een eye-opener voor mezelf. Tja. Van die dingen.

Fijn weekend iedereen.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:32

Jammer dat je ( door andere te helpen) nu zelf meer in de problemen komt met je eigen paardjes.
Maar gelukkig is het niet meer voor lang.

Grappig hoe je verteld over je eye opener.
Met Kabir en B-A reageer je gewoon vanuit je gevoel ( instinctief) , en bij Callas wilde je meer als een vriendin gezien worden door haar denk ik.
Maar qua rijden vind ik haar toch wel vooruitgaan met haar schrikmomentjes , maar dat kan natuurlijk ook komen doordat ze de laatste tijd niet meer " alleen" op pad hoefde.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 17:19

Monique: je kunt gerust met een standaard en scherp hoefmesje de stralen bijhouden en openhouden.
Is niet veel moeilijker als dat wat je nu al zelf doet met vijl en mesje bij de hoefranden.

Wellicht huiver je wat omdat je denkt dat je per ongeluk in het leven zou komen, maar dat valt echt wel mee.
Beetje hoefverzorger leert het je zo, en zeker als je moet gaan behandelen voor straalrot is het handig als je zelf rotte delen eraf kunt snijden om de dag of met wekelijkse regelmaat.
Dan werkt het insmeren met blauw ook beter en geneest het sneller.
Zou zelf geen vetten , teer oid extra erop smeren, daarmee sluit je weefsel juist af en daaronder de bacteriën die vrolijk doorwoekeren.



https://www.nhk.nl/artikelen/rotstraal- ... voorkomen/

Ps: heb je trouwens een ronde en heel fijne vijl om je mesjes vlijmscherp te houden ?
Heb zelf een heel handig kleine diamant slijp puntje die dat perfect doet.
Mesjes zijn hier zo scherp dat per ongeluk aantikken tegen paardenbeen meteen een wond geeft.

Enne: altijd stevige handschoenen aan met werken met hoefmesje en vijl, je schiet zo uit en dan... :(

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 17:37

Dank voor je goede raad Peet, en nog een goede raad, doe je haar in een knot zodat het niet in de schuurmachine kan komen, hahhaaha. Ik rasp en vijl alleen de randen. Eventueel knipt mijn vriend het met zo'n grote hoefsmid nijptang. Dus ik doe niets met mesjes. En inderdaad vind ik dat voor mezelf toch net even te ver gaan. Ik kan het goed bijhouden en laat de smid twee keer per jaar komen. Die man moet ook verdienen ;-)

Sandra, ja ze gaat goed vooruit, maar inderdaad komt dat vast omdat Shadow nu met haar meegaat op rit. Vind ik niet erg, als dit voor haar werkt vind ik het goed.

En met Callas had ik gewoon moeten doen zoals ik altijd deed en heb gedaan. Toen had ik ook al bijna 45 jaar paardenervaring en goede ervaringen. Ik had niets moeten veranderen. En ja, ik wilde het graag zooooo goed doen volgens de nieuwe theorieën dat ik compleet de plank mis heb geslagen. Erg zonde. Maar goed, het gaat vast goedkomen. En ik denk dat er zat paarden zouden zijn geweest bij wie mijn verkeerde opvoeding geen zak had uitgemaakt, maar helaas trof ik een hypertinker. Van die dingen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 20:12

Wat raar dat ze nog proppen maken...waren de tanden met een roesje gedaan? Want dan kun je eigenlijk alleen bij de achterste kiezen komen,die zitten vrij diep

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 20:21

Kabir propt echt enorm. Hij propt een emmer per nacht vol!
B-A propt niet meer. Helemaal niet meer, maar wil slecht haar hooi eten. B-A heeft geen achterste kiezen meer.
Daarom willen we de da er weer bij hebben. Een afspraak gaat gemaakt worden door VvJ komende week.
Of de tandarts bij de achterste kiezen heeft gekund, weet ik niet, maar ik had wel veel vertrouwen in haar. Zij gaf bij de behandeling van Kabir al aan, dat het proppen niet door zijn tanden kon komen. Zijn gebit was niet zo heel erg dramatisch. Zij dacht dat hij pijn aan zijn kauwspieren had of nek/atlas. Zij raadde een osteo aan.
We wachten de da even af. Beide paardjes gaan er over het algemeen toch beter uitzien, niet noodzakelijkerwijs dikker maar wel beter in hun vacht en ze zijn happy. Alhoewel B-A vanmorgen en vanmiddag wat timide was.

Deze week ga ik ze verplaatsen naar het veld bij het huis. Daar staat meer gras.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 20:34

Maagzweren kunnen ook tot proppen maken leiden. Speeksel verdunt maagzuur, maar als er ook voedsel in de maag valt omdat het ingeslikt is, dan kan maagzuur opspetteren en pijnlijk zijn. Veel en goed er op kauwen zoals Kabir lijkt te doen, doet mij niet vermoeden dat het een kauwspier probleem is, maar een reden om niet te durven slikken.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 12:56

Peetstap schreef:
.....

Ps: heb je trouwens een ronde en heel fijne vijl om je mesjes vlijmscherp te houden ?
Heb zelf een heel handig kleine diamant slijp puntje die dat perfect doet.
Mesjes zijn hier zo scherp dat per ongeluk aantikken tegen paardenbeen meteen een wond geeft.

Enne: altijd stevige handschoenen aan met werken met hoefmesje en vijl, je schiet zo uit en dan... :(


Heb je een link voor me waar dat slijp puntje te koop is :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:03

henny_w schreef:
Peetstap schreef:
.....

Ps: heb je trouwens een ronde en heel fijne vijl om je mesjes vlijmscherp te houden ?
Heb zelf een heel handig kleine diamant slijp puntje die dat perfect doet.
Mesjes zijn hier zo scherp dat per ongeluk aantikken tegen paardenbeen meteen een wond geeft.

Enne: altijd stevige handschoenen aan met werken met hoefmesje en vijl, je schiet zo uit en dan... :(


Heb je een link voor me waar dat slijp puntje te koop is :)


heb een kleine diamant slijper uitvoering gescoord op E-day vorig jaar, geen idee meer bij welke stand dat was.. :(
ben ze nog online niet tegen gekomen.
Kwam wel deze tegen online: https://www.schippers.nl/dick-aanzetsta ... 05523.html

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:27

Peetstap, die heb je waarschijnlijk van Turbohoof solutions. Geen idee of Aad ook naar Frankrijk verzend, maar lijkt me zeker na te vragen. Hij heeft heel werkbare spullen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 12:55

Ben ik weer met een updateje. John is terug uit Parijs en komt nu dagelijks om te helpen. Niet zo'n aanwinst als VvJ maar dat wist ik al natuurlijk. Ben ik met haar écht met de paardjes bezig en daadwerkelijk met het verzorgen, bij hem is het duidelijk een vervelende aangelegenheid die tijd en vooral geld vreet. Hij kletst de oren van je kop en valt steeds in dezelfde herhalingen. 1 hij had Kabir nooit op moeten vangen. 2 de criminele engelsman is een schoft en betaalt niet mee aan de verzorging van Kabir. 3 hoeveel geld hij al kwijt is aan B-A en Kabir, en 4 hij overal voor moet opdraaien, terwijl hij het zo goed bedoelde en dat dit niet zo kan doorgaan.

Pfff. Hij kost mij in dat uurtje dat hij hier is tig keer zoveel energie als de gehele verzorging van die paardjes extra. Hij heeft natuurlijk gelijk, het ís ook waardeloos als je buurman die zijn paard niet verzorgt, dat paard in je handen drukt en zegt, hij mag wel even in jouw tuin, hè tot ik mijn hek gerepareerd heb, en dat je dan met dat paard blijft zitten. En dat je dan met je goede hart er een opvangertje bijneemt omdat je het zo zielig vindt, terecht, dat dat paard alleen is, maar dat je totaal geen verstand van paarden hebt en dat je goede bedoelingen dan zich tegen je keren. En dat je dan met de oliebol en de kosten zit.

Maar er gloort licht aan het einde van de tunnel. John is naar de pensionhoudster van B-A geweest. Doordat de werkelijke eigenaar van B-A niet meer voor B-A pension betaald heeft, is B-A aan de pensionhoudster vervallen die daarmee eigenaar is geworden. John heeft haar gezegd dat zij dus de eigenaar is en dus B-A moet terugnemen. Niet zo sympathiek maar hij moest wat. Half december wil ze B-A dan wel terugnemen...

... maar Kabir niet. Tenzij er gewoon pension betaald wordt voor hem ad 180€ per maand. Nu vindt John dat de pensionhoudster voor de helft van de kosten van B-A op moet draaien. Dat loopt nu al richting de 400 euro. Ze zijn nu een soort van overeengekomen dat Kabir daarvan dan twee maanden in pension mag staan. Daarna moet er een tehuis voor hem gezocht worden. Dus Kabir zou dan tot half februari daar mogen staan en dan moet hij weg. Hij moet van haar op boncoin, dat is de franse marktplaats gezet worden.

Probleem wat we allemaal kennen uiteraard is, wie wil er (in Frankrijk is het toch anders dan in NL) een grasmaaier. Handelaren voor de slacht. Vreselijk ik moet er niet aan denken. Nog groter probleem is dat de werkelijke eigenaar van Kabir, de criminele Engelsman, waarschijnlijk geen medewerking wil geven en zich er tegenaan gaat bemoeien en wat we vermoeden is dat het erop uit gaat draaien dat Kabir dan na half febr terugvalt aan die engelsman en dat Kabir dan weer in zijn eenzame kale landje teruggezet wordt waar hij weer zal uitbreken en weer door het dorp zal gaan zwerven.

Ik hoop dat het wel goed uitpakt op de een of andere manier. Als het zwerfscenario weer gaat gebeuren dan schakel ik alle diensten in om hem in een refuge te krijgen.

Waar ik voor mezelf blij om ben, is dat ik het geprobeerd heb. Ik heb ze gelukkig allebei een fijne tijd kunnen geven. B-A trekt echt bij, tandarts, dierenarts (ik hoop hoefsmid) allemaal erbij gehad. Ook vind ik het fijn dat ik nu ook weet, dat het niet gaat 5 paarden en ook weet ik nu dat ik er geen goed aan zal doen, Kabir op te nemen. Hij is niet zo lief naar andere paarden toe en ik zit niet te wachten op blessures van die van mij.

Maar het houdt je wel van de straat (en uit je slaap)...