[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 11:54

lol 5 minuten bokken naar n regendrup.

Ik had net ook een serie bokmeppen. Ik ben lekker aan het grondwerken op het veldje. Trt. Dus we hebben het patroon al weer een aantal keer herhaald en er was bij het grootste deel van het patroon ontspanning als we stilstonden. Paar keer kauwen en een keer een lage hals. Dus ik blij. Ik ga rondwerken en van hand laten veranderen op de beweging van mijn lichaam. Eentje is wat onhandig van mij en roept een wat fellere reactie bij Callas op. Ok, dat mag ze reageerde keurig op mijn lichaam in feite, ze spiegelt enorm.
Maar ineens kop erop, knetteren en vervolgens meppen naar achteren richting skippybal die daar ligt. Niet naar mij in ieder geval. Ging allemaal zo snel! Maar wel beheersbaar, ze trok wel, maar niet naar de andere kant van het veldje of zo en bleef gek doen netjes op de cirkel. Ik negeer het en werk gewoon door, kon niet vinden waarvan ze geschrokken was. Er komt weer meer rust in haar bewegingen al bleef haar hoofd heel hoog. En toen zag ik mijn vriend walnoten rapen in het hoger gelegen veld. Poehé dat was eng, LOL.

Erna heb ik nog wat bewegingsoefeningen gedaan en een voorwerp hoog boven haar blijft eng, maar ze wil nu wel aan het hoge voorwerp ruiken. Braaf paard. Ga nog een keer een sliertenpoort maken.

Afijn, ik overdenk natuurlijk altijd wat er gebeurd is, van Bruno mocht dat niet, maar volgens mij vergeet hij dat je leert van nadenken over ervaringen. Ik probeer te analyseren wat er nu precies gebeurde.
1 schrik
2 vluchtreactie maar op de cirkel
3 bokmeppen
4 gek doen
Waarbij ik vooral benieuwd was wat dat bokmeppen nu teweeg bracht.

Ik denk dat tussen de vluchtreactie maar op de cirkel en het bokmeppen frustratie naar buiten kwam. Ze schrikt, vlucht, en er ontstaat denk ik een innerlijke tweestrijd van écht wegvluchten en veilig bij het vrouwtje blijven, en ik denk dat dat haar frustreert. De skippy bal was niet het object om naar te slaan, maar hij lag er toevallig. En dan hebben we dus een frustratie sodeknetters bokmeppen en erna opgelucht zijn en gek doen.

Konden we maar in het koppie kijken...

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:05

Ja ik denk dat je gelijk hebt, dat die skippybal gewoon praktisch aanwezig was om frustratie op te richten.
Je moet er ergens mee naartoe en naar jou toe slaan mag niet, van de cirkel mag niet. Dan blijft alleen opzij trappen van jou af en harder vooruit (knetteren) over.

Ik vind het dus een heel positieve ontwikkeling, in de zin van - ze blijft nu om jou denken no matter what.

Misschien als je snel genoeg bent, kan je haar wat harder in een trt oefening zetten zodat bovenstaande ook niet meer nodig is. En dan van dat naar vertragen en kijken, bijvoorbeeld.. Na verloop van tijd zou je er steeds minder mee moeten hoeven doen.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 14:39

Dat heb je denk ik goed verwoord Sintara, ik was verbaasd uiteraard, maar analyserend denk ik inderdaad dat het weer een stap in de goede richting is.

Wat natuurlijk jammer is, is dat ik dan niet snel genoeg reageer. Uiteraard had ik dit meteen moeten aanpakken om haar acuut in het trt-patroon te zetten, maar met grondwerken heb ik nog niet de reflex die ik ohz wel heb.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:31

Zo te lezen denk ik dat ze dat deed om haar spanning/ angst af te reageren.
Ze heeft dan zoveel spanning opgebouwd wat ze dan door zo te bokmeppen en knetteren doet afvloeien.
Zelf denk ik dat je gewoon rustig verder moet gaan met wat je aan het doen was en rustig tegen haar praten.
De mijne reageert goed als ik het woordje Easy rustig en langzaam zeg. Dan kalmeert hij heel snel.
Callas zal ook wel n woordje hebben wat je gebruikt om haar te kalmeren.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 16:42

Joey, ik zeg ook inderdaad easy als ze rustiger moet doen, maar ik was zo verrast ik heb dit keer helemaal niets gezegd! En ik denk dat het klopt inderdaad, frustratie spanning, wegknetteren. Soort stressballetje wat mensen ook gebruiken, lol.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 12:53

Ok, voor de beelddenkers onder ons...

Stel je het volgende voor. Een Monique op een Callas. Een lange vriend naast een opstandige drukke shet die nog steeds op zijn 26e denkt dat ie een hengstje is. Vriend heeft Shadow aan zijn halstertje met een halstertouw. Maar het halstertouw ligt over de hals naar de rechterkant waar vriend loopt. Hoe zo links van een paard lopen. Ze stappen met zijn allen lekker door. Het is fris weer en het waait, ook al schijnt er een flinke zon. Stel je een bos voor waardoor een lange brede grind bosweg loopt. Maar hij is niet plat hij loopt behoorlijk vals plat af naar beneden. De bomen aan weerszij zijn kastanje en dennen. De kastanjes gooien in de wind hun bolster naar beneden.
Heb je dit beeld? Hou het vast.

Monique gaat een stukje vooruit draven. Dat doet ze vaak als ze gaan paardwandelen. Een eind verderop zal ze dan op Vriend met Shadow wachten. Meestal wil Callas na een paar drafstappen al omkijken waar Shadow blijft, hij is tenslotte de leider en moet voorop. Maar dit keer kijkt ze niet om. Dat vond Mo raar, dus die kijkt om. Is vriend mee aan het draven met hun! Wat leuk! Shadow heeft er erg veel zin in en wil supergraag draven. Zo lekker fris, we zijn vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk. En hij is tenslotte leider... die voorop wil...

De weg is lekker breed en een tijdlang draaft iedereen naast elkaar. Mo kijkt vol bewondering naar haar vriend die zo hard kan rennen. En nog harder kan rennen? Beertje Shadow (al in wintervacht), is en blijft een eigenwijs ding en hij dribbelt harder en harder. En harder. En harder. Vriendlief neemt nu reuzenstappen en wordt prettig voortgetrokken door de shet. "Het gaat lekker," roept vriend nog positief alsof hij vleugels heeft en die nog nooit zo hard gerend heeft. "Doe je voorzichtig! Straks val je!" roept Mo bezorgd.

Callas zit inmiddels in een uitgestrekte draf, maar Shadow besluit op kop te willen en gaat in galop! Hm misschien hadden we de shet toch een bitje in moeten doen? Mo houdt haar paard in uit veiligheid in de hoop dat de shet gas terug neemt. Maar nee. Nu voor haar ziet ze een snel galopperend zwart duiveltje met wapperende lange manen, met erachter aan het eind van het halstertouw een bizar rennende man. Zijn benen nemen meer dan reuzenpassen en zwaaien vreemd naar buiten uit. Mo roept HO tegen Shadow, en vriendlief neemt het commando over, maar HO betekent vandaag Go, nog harder galopperen! Vriend houdt het touw nu met twee handen vast en trekt uit alle macht terwijl hij zijn evenwicht met zijn bovenlichaam naar voren met het rennen probeert te bewaren. Maar het touw ligt over de hals, en vriend rent/vliegt aan de rechterkant erachter.

Mo zet Arabinker Callas onder protest stil en hoopt dat de afstand Shadow doet besluiten gas terug te nemen. Maar de afstand tussen hen wordt snel groter. Ze overweegt hen in te halen en hen te blokkeren. "Je moet naar links van hem! Omtrekken!" gilt ze nog. Ze aarzelt. Het halthouden vergroot de afstand wel, maar het boeit Shadow kennelijk helemaal niet. De wind laat kastanjes om de Arabinker vallen en Callas wordt onrustiger. Mo overweegt juist naar voren te galopperen om hen te blokkeren, maar voorziet gevaarlijke situaties. "Naar links!" gilt ze nog eens. En dan miraculeus dringt het tot vriend door wat hij moet doen. Net op het moment dat hij geen grotere passen lijkt te kunnen maken, komt hij links achter het paardje en gooit zijn bovenlichaam naar achteren en gaat letterlijk in de remmen. 150 kilo shetje tegen de helft aan kilo's vriendlief. Hij geeft een ruk en eindelijk, eindelijk komt Shadow tot stilstand met zijn koppie in onze richting.

Leuk joh, paarden ;-)
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 27-10-19 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:56

Volgens mij vergeet je nog :

Shadow al pompend en druipend met hoofd van : "dit is leuk! Nog een keer?!".

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 12:57

Sorry hoor, maar wat een prachtig verhaal!!
Kan me voorstellen dat het even spannend was,maar gelukkig goed afgelopen.
Ik zie het helemaal voor me :D

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 12:57

tamary schreef:
Volgens mij vergeet je nog :

Shadow al pompend en druipend met hoofd van : "dit is leuk! Nog een keer?!".


Eh bijna goed. LOL. Pompend en druipend, helemaal niet! Zo fit nog dat ouwe mannetje.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 12:59

@Tilmar, we konden er wel de lol van inzien, vriend ziet nooit gevaar in iets...

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:20

_O- _O- hier de slappe lach, tranen met tuiten. Volgende keer maar een bitje indoen _O-

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 13:32

Het was idd hilarisch om te zien, Pien. Ook wel link. Maar goed, vriend had zijn dag niet. Heel vroeg in de ochtend was het al mooi weer en hij stelde voor om te gaan varen/zeilen. Blijkt de motor van het bootje het weer niet te doen en geen wind om te zeilen. Teleurstelling uiteraard.

Hij was zo teleurgesteld, dus ik stelde voor om dan een rit op de motor (niet die van de boot, maar een Guzzi) door de omgeving te gaan maken. Wilde ook die niet starten! Gescheurde benzineleiding! Hoeveel pech kun je hebben.

Toen zei ik, dan blijft er maar 1 ding over om te doen, paardwandelen in de zon! Yay! Met als gevolg bovenstaande verhaal LOL. Dus hij kon nog meer pech hebben, }:)

Thuisgekomen van paardwandelen, heeft hij een andere benzine leiding op de motor gezet en zijn we toch dat motorritje nog gaan maken. Was uiteindelijk een topdag!

En het zijn allemaal maar luxe problemen...

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 13:38

_O- _O- ook hier dubbel. Ik zie het helemaal voor me en dan idd de pretbek van Shadow "nog een keertje?

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 13:43

Ja Boyca, Shadow kan het niet gek genoeg zijn. En we waren maar net op de heenweg eigenlijk. Een kwartier gestapt. En hij heeft de hele weg terug gedribbeld. Dat is ook de reden dat ik zoveel samengestelde menwedstrijden met hem won. Zo flitsend snel dat ventje!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 15:58

Heerlijk verhaal weer, die ik mij als beelddenker zo zie gebeuren. :)
Weer dus genieten hier op de luie bank van jullie avonturen.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:24

Echt lachen dit _/-\o_ , kan hij er geen zadeltje opleggen? en dan een soort van loopfietsen :D :D

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:43

Hihi ik heb dubbel gelegen.
Ik zie je vriend zijn benen al heel snel heen en weer gaan om Shadow bij te kunnen houden.
Shadow heeft een hele leuke middag gehad _O- .
Kleine zwarte duvel }:) .

Fijn dat de benzine leiding was gemaakt en jullie nog samen een ritje door de omgeving hebben kunnen maken.
Iedereen een mooie dag gehad.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 16:52


pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:59


Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 17:03

LOL Pien, ik vond het ook helemaal geweldig. Maar helaas shadow zijn buik(je) is iets te 'breed'. 8-)

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:15

Shetrolling, echt geweldig dit, dat is iets voor mijn schoonzoon die is altijd in de weer met hun minishet. Ik ga t hem laten zien haha.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 19:34

Vond het ook supergrappig.

Vergeet te vertellen dat Callas ook nog keurig gesprongen heeft op die wandeling. Ze vond het wel moeilijk dat zij moest blijven staan en Shadow dus vertrok met mijn vriend maar ze deed het wel onder protest. Verder is ze niet noemenswaardig geschrokken. Wel een paar verschietinkjes, maar niet super erg. Ik heb haar wel met teugels aangenomen gereden, maar af en toe kon ze toch een wat langere hals geven. En het sprongetje was super. Netjes afgezet, netjes uitgekomen en niet op haar hoefschoenen getrapt. Nog langs het voetbalveld gegaloppeerd en daarbij Shadow achter gelaten en ook daar vertrok ze netjes. Ik was helemaal happy!

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:46

Fantastisch hoor Mo! Zo hoort het ook en ik vind het echt tof dat Callas nu fijn is om te rijden en normaal doet.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:48


MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 19:59

HHaha geweldig! Ik zie het zo voor mij :D