[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:04

Heel heel braaf paard!! Chapeau Callas!

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:34

Ze is echt heel braaf Mo, ziet er goed uit :j
En ze is inderdaad wel aardig breed, mooi behang ook!

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 11:34

Dank jullie. Ja ze doet zeg maar 90% van de tijd echt enorm haar best en de rest is ze bang of heel ondeugend. Dat laatste mag, dat eerste werken we nog steeds aan.

Zagen jullie de kraaktak? Eerst loopt ze netjes laag, knap-tak, hoofd schiet omhoog, eigenlijk wil ze ook wegschieten, ik zet haar gelijk op de cirkel en na een paar keer cirkelen is de rust weer terug en zakt haar hoofd weer. Dat is de makkelijke schrik, de verrassingsschrik. Voor enge dingen voor haar uit, waarbij ze angst opbouwt, heb ik nog geen oplossing vooralsnog. Werken we aan!

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 11:43

Monique1963 schreef:
Zagen jullie de kraaktak? Eerst loopt ze netjes laag, knap-tak, hoofd schiet omhoog, eigenlijk wil ze ook wegschieten, ik zet haar gelijk op de cirkel en na een paar keer cirkelen is de rust weer terug en zakt haar hoofd weer. Dat is de makkelijke schrik,
Nee heb ik niet gezien.
Ik heb me vooral verbaasd dat zo een jong paard als Callas is, dit al zo rustig kan uitvoeren. Dat zou ik met Chico helemaal niet in mijn hoofd halen, nu niet en straks niet, want ik denk niet dat ik hem daarmee gelukkig maakt. Hercule had al dat wachten en rustig doen wel heerlijk gevonden :Y)
Daarin lijkt Callas op Polie op die leeftijd. Polie vond dat soort dingen leuk om te doen in de bak, maar ze was veel ongeduldiger als Callas en die rust had zij zeker nogn iet in de bak hoor.
Dus ik vind het vooral een dikke 10 en pluim voor Callas <3 en jullie hebben mij enorm verbaasd. Die rust, al dat wachten :(:) → wouw Callas, dacht ik af en toe.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 11:50

Ik breng heel veel rust in alles wat ik doe. Vooral om haar na te laten denken over wat we gedaan hebben en wat er gebeurde. Ze moet zelf haar ontspanning zoeken. De beloning is ook al stil staan.

Er zit in het filmpje een stukje ondertitel dat helaas te snel gaat, maar daar ondertitel ik dat haar hoofd omhoog schiet van de knaptak. En dan ga ik cirkelen, soort trt niet helemaal en dan komt ze weer omlaag omdat ze het patroon herkent en dat patroon geeft haar veiligheid.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:05

Monique1963 schreef:
Ik breng heel veel rust in alles wat ik doe. Vooral om haar na te laten denken over wat we gedaan hebben en wat er gebeurde. Ze moet zelf haar ontspanning zoeken. De beloning is ook al stil staan.

Er zit in het filmpje een stukje ondertitel dat helaas te snel gaat, maar daar ondertitel ik dat haar hoofd omhoog schiet van de knaptak. En dan ga ik cirkelen, soort trt niet helemaal en dan komt ze weer omlaag omdat ze het patroon herkent en dat patroon geeft haar veiligheid.



Goed bezig hoor, zie al dat je zelf niet verschiet van schrikje maar direct switch't naar patroon.
Vindt ik knap van je , en ook teken dat jezelf hierdoor ook meer vertrouwen krijgt.
Je ervaart dat je samen bij schrikje eruit kunt komen ipv doorschieten in paniek.
Werkt het trainen voor zowel paard als ruiter.

Enne mb.t. Rust en wachten; belangerijk voor omgang paard-mens, en ieder paard moet het wachten kunnen leuk of niet.
Doe momenteel af en toe wat met pre paardje hier op stal, en die zenuwpees sleurt je zo de stalgang door of nog erger...
Ja , is karakter joh, heetheid, past bij dit ras... ja me hoela zeg, paardje gaat echt niet met mij aan de haal... :')
Los van de lijn doen ze maar lekker, maar dan ook met mij los erbij wel rekening houden met mij.

Maar na wat opstart met mix -r en +r (je ontkomt soms niet aan wat pittig ingrijpen ivm je veiligheid) Zie je toch dat ie zachter, meewerkend en relaxter wordt, en dus verschuift naar duidelijkheid met die +r.
Daar voelt ie zich lekker bij.
En de combie duidelijkheid en belonen blijft beter hangen als continu te moeten corrigeren of hard erin moeten komen.
Daarbij is het wachten en omdraaien en wachten voor dit paard een van de sleutels voor betere omgang met elkaar.
Denk dat ie binnenkort los met me mee kan lopen in de gangen en omgeving stal, wat ie nu al doet in besloten bak omgeving.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:07

Monique1963 schreef:
Ik breng heel veel rust in alles wat ik doe. Vooral om haar na te laten denken over wat we gedaan hebben en wat er gebeurde. Ze moet zelf haar ontspanning zoeken. De beloning is ook al stil staan.

Er zit in het filmpje een stukje ondertitel dat helaas te snel gaat, maar daar ondertitel ik dat haar hoofd omhoog schiet van de knaptak. En dan ga ik cirkelen, soort trt niet helemaal en dan komt ze weer omlaag omdat ze het patroon herkent en dat patroon geeft haar veiligheid.



Goed bezig hoor, zie al dat je zelf niet verschiet van schrikje maar direct switch't naar patroon.
Vindt ik knap van je , en ook teken dat jezelf hierdoor ook meer vertrouwen krijgt.
Je ervaart dat je samen bij schrikje eruit kunt komen ipv doorschieten in paniek.
Werkt het trainen voor zowel paard als ruiter.

Enne mb.t. Rust en wachten; belangerijk voor omgang paard-mens, en ieder paard moet het wachten kunnen leuk of niet.
Doe momenteel af en toe wat met pre paardje hier op stal, en die zenuwpees sleurt je zo de stalgang door of nog erger...
Ja , is karakter joh, heetheid, past bij dit ras... ja me hoela zeg, paardje gaat echt niet met mij aan de haal... :')
Los van de lijn doen ze maar lekker, maar dan ook met mij los erbij wel rekening houden met mij.

Maar na wat opstart met mix -r en +r (je ontkomt soms niet aan wat pittig ingrijpen ivm je veiligheid) Zie je toch dat ie zachter, meewerkend en relaxter wordt, en dus verschuift naar duidelijkheid met die +r.
Daar voelt ie zich lekker bij.
En de combie duidelijkheid en belonen blijft stukken beter hangen als continu te moeten corrigeren of hard erin moeten komen, wat voor alles geldt getraind met +r.
Daarbij is het wachten en omdraaien en wachten voor dit paard een van de sleutels voor betere omgang met elkaar.
Denk dat ie binnenkort los met me mee kan lopen in de gangen en omgeving stal, wat ie nu al doet in besloten bak omgeving

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:01

Peetstap schreef:
je ontkomt soms niet aan wat pittig ingrijpen ivm je veiligheid

Paarden zijn met elkaar ook niet flauw iets waar ik van de week tussen Polie en Chico zo op afstand genoeg bewijzen van zie. Die tatten er flink op los als het die twee niet zint hoor :oo , daar is mijn corrigeren heilig bij.
Ik denk Peter dat wij daar zelf dan te zwaar aan tillen, maar als veiligheid in het geding is, en je pittig ingrijpt dan denk ik dat het je paard alleen die duidelijkheid en veiligheid geeft waarin hij kan bloeien en dus zich zelf kan zijn daar hij zich veilig kan voelen.
Paarden hebben die duidelijkheid en grenzen nodig van elkaar en van ons en begrijp me goed, maar dat weet jij echt wel bij ons, dit is absoluut geen pleidooi voor tatten en meppen. Ik heb altijd geleerd, zo zacht als mogelijk en zo hard als noodzakelijk. En soms ontkom je er niet aan en als je dan correct, snel en duidelijk ingrijpt, is de rust gelijk terug en dan begrijpen jullie elkaar weer.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 11:02

Nog even antwoorden op Assebassie, ja Callas is heul erg breed. Ik zit echt bijna in spagaat, lol. Maakt het wel lastiger om te drijven. hahaha.
Haar behang is ook lekker breed, lol. Gelukkig gaat het beter met de luizen, of eigenlijk slechter met de luizen ;-)

En nog even inhaken op Pien, je verbaast je dat ze zo netjes stil kan staan voor zo'n jong paard, maar ze is 7,5 nu. Dan mag je toch wel verwachten dat een paard stil kan staan. Het is een groot issue geweest in het begin, maar nu niet meer. Vanmorgen bij het opstijgen in het veldje was ze even ondeugend. Dan laat ik haar fors bewegen aan de hand op een heel klein cirkeltje en dan is het HO. En dan is het ook HO. Dan staat ze keurig weer stil. O ja vrouwtje ik weet het weer. Maar dat is zelden dat ze in die fout gaat. En ik ben voorbij het stadium of zij het nu wel of niet leuk vindt. Ik vind het het leukst als we het allebei leuk vinden maar die luxe heb ik helaas niet. Voor mijn en haar veiligheid doen we het zoals ik wil. En volgens div NH theoriën is stilstaan de beloning in rust.

@Peetstap, heb ik nog nooit over nagedacht, maar inderdaad als zij verschiet ben ik zelf nog nooit verschoten LOL, dat boeit me ook echt niet, vind het meer irritant. En dat cirkelen deed ik altijd al na een verrassingsschrik dat sloot mooi aan bij het patroon van TRT, dus komt goed uit. Bij TRT is het natuurlijk meer de achterhand bewegen en erna achterwaarts en voorhand bewegen, maar voor mij werkt dit ook, want na 1 cirkeltje zakt ze al weer. Waar ik voornamelijk nieuwsgierig naar ben, is of ik in de toekomst angst, dus niet surprise schrik, kan oplossen met trt. Ben benieuwd naar jouw ervaringen met de zenuwpees op stal, zou fijn zijn als je iedereen zijn ongelijk kunt tonen en het paardje in rust kunt helpen met jouw techniek.

Ik heb vanmorgen tempowisselingen in de stap gereden. Ook dat is iets wat ik nu ondertussen wel mag verwachten van haar op deze leeftijd, maar al heel lang niet meer geoefend. Er is altijd iets wat ik in gedachten heb dat ik ga doen bij een trainen, dus bijv wijken. Of alleen concentreren op nageven. Of alleen neckreining. En vandaag ging ik me alleen concentreren op de stap verruimen, en verkorten. En wauw wat deed ze dat braaf! Ik was gewoon verbaasd. Was zo blij met haar! Hahaha, kwam misschien ook omdat ze dus ondeugend deed bij het opstijgen en dus op haar plek gezet werd en vaak als ze stout is geweest en een standje heeft gekregen, dan rijdt ze erna zo lekker. Heeft ze niets nodig om te presteren. Dus nu ook op de diagonalen verruiming gevraagd, mèn wat stapt ze dan mooi. Jammer niet gefilmd uiteraard.

Maar 10 minuutjes oefenen, toen wilde ik nog een galopje om te relaxen, maar helaas lukte dat niet. Ze wilde wel, maar het is gras en te glad dus al in de eerste bocht bij het aanzetten gleed ze weg en dat vond ik zo zonde, ze had het zo goed gedaan, dus hebben we een knuffel-relax gedaan ipv een galopje. Nu staan ze met zijn drietjes lekker te grasmaaien hier bij het huis. Ben weer helemaal blij en bijgetankt.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:54

Ik wilde nog wat toevoegen aan mijn eigen post, maar ik kan hem al niet meer wijzigen. Ik vergeet volgens mij telkens te vertellen dat ik echt dubbel heb gelegen. Voor de beelddenkers stel je het volgende voor.

Een tobbe met water erin voor de paardjes. Een kraan erboven met een vaste tuinslang eraan in de tobbe om dagelijks te vullen. En een walnotenboom erboven. 1+1=walnoten die vallen in de tobbe.

Na het rustdutje op stal kom ik bij het weiland met die tobbe met de drie paardjes aan. Dan moet er altijd gedronken worden uit die tobbe, want dat water is namelijk veul lekkerder dan uit de automatische drinkbakken in de boxen. Tuurlijk. Maar het is nu herfst. De walnoten boom laat alles vallen. Dus er drijven walnoten in. Leuk! Snorkelen naar de walnoten, borrelen, happen, ploppen. Op zich al hilarisch. Maar toen...

Ik zet de kraan aan om de tobbe bij te vullen. En die tuinslang in het water zorgt voor een circulatie. Walnoten drijven. En dus cirkelen die mee. En dus had ik twee paardjes (Callas en Shadow) die samen probeerden die walnoten te grijpen en dus maar rondcirkelden met hun hoofden boven die tobbe om die noten te volgen! Echt ik lag dubbel, het was zo stom om te zien. En het lukte hen niet om die noten te vangen. Shadow was nog iets slimmer dan Callas en probeerde af en toe tegen de stroom in te vissen maar de walnoten waren hem te slim af...

Zal kijken of ik het nog een keer in scene kan zetten en dan filmen... Maar waarschijnlijk was dit een once in a lifetime event.

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 16:19

Hahahaha ik zie het al voor me met de walnoten in de drinkbak.
Ze zullen ook wel gedacht hebben van : wtf #@$# waarom kijgen we ze niet te pakken? _O- .

Geweldig dit.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:02

Oh die zie ik zo voor me. Geweldig. Dank voor dit beeld _O-

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 19:03


tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:10

Blijft een mutsje wel zitten met zoveel haar als Callas heeft?

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:51

Nog nooit gezien zo'n oornetje voor geluid, ik wist niet dat die er zijn, want die had ik wel kunnen gebruiken toen ik Trebon pas had, die schrok toen van elk geluidje, nu niet meer gelukkig.

Lijkt me het proberen waard, en als je de fronttriem erover doet blijft het goed zitten, vraag me wel af of het wel werkt voor het paard, misschien wel voor de ruiter? :roll:

Ik heb een gewone van katoen, gebruik ik 's zomers voor de vliegen en om te voorkomen dat het zweet in haar ogen loopt want dat vind ze heel irritant gaat dan lopen schudden wat ik weer irritant vind.

Ga je hem kopen? dan ben ik benieuwd naar je ervaring ermee.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 20:22

Tamary, ik heb een eenoortje dus ik zou dat over het netje doen en dan zou het wel moeten blijven zitten met rijden. Assebassie een frontriem zit daar niet aan.

Assebassie ik weet al een tijdje dat het bestaat maar toevallig van de week hier op bokt kwam ik er meer over tegen.

en waarom zou het voor de ruiter beter werken dan voor het paard? LOL? Het voordeel van zo'n netje als dit is dat dat oortjes van neopreen zijn, dus dat dempt meer dan een gewoon netje waarvan de oortjes van stof zijn.

Er zijn ook oorproppen dan kun je het extra doen, maar dat vind ik net even wat te ver gaan. Ik wil haar niet doof maken, maar het zou fijn zijn als de scherpe kantjes van geluiden die ze denkt te horen eraf zouden gaan.

Ik denk wel dat ik het ga kopen. Het is geen wereldbedrag.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:30

Monique1963 schreef:
ja het was echt heel grappig. Het gebeurt niet vaak dat ik in mijn eentje hardop sta te lachen.

Vraagje, zou dit wat voor Callas zijn?

https://www.kramer.fr/Cheval/Collection ... ..F...S%3e of bij de NLse kramers voor hen die geen Frans lezen
https://www.kramer.nl/Paard/Vliegenbesc ... -Soundless


Ik heb deze een tijd gebruikt en had het idee dat het in elk geval veel meer rust gaf bij Lou, mijn vorige paard: https://backontrackproducts.com/product ... -head-cap/ . Bij Agradi is die ongeveer € 30,00. Deze sluit niet de oren af, maar dat wilde ikzelf ook niet destijds.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 22:33

tsss wat is er toch veel dat ik niet ken. Hoe werkt dit dan Jet?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:52

Het speciale materiaal werkt ontspannend in op waar de back-on-track producten gebruikt worden. Het reflecteert warmte en het doet nog wel meer, ik kan het niet zo goed uitleggen, hier staat in het Nederlands meer informatie: https://backontrack.com/nl/over-bot . Het is dus ook voor mensen geschikt. Elvee had destijds beginnende kissing spines en toen heb ik voor haar een ruggedeelte aangeschaft en in die tijd vaak gebruikt. Ik had daarvan ook het idee dat het haar hielp om haar rug meer te ontspannen.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 23:44

Dank voor de link, ik zal eens snuffelen. Vooralsnog denk ik dat ik ga voor oordemping ;-)

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:22

Nou Monique, soms helpt het de ruiter omdat deze erin gelooft :+ , maar kan goed zijn dat dit wel helpt hoor, geen ervaring mee.
Ik vraag me wel af of het niet vervelend, dus strak, zit bij een paard en of het wel blijft zitten met je één oor hoofdstel. En als ze grote oren hebben, ik zou het eerst willen passen.

Ik doe nl ook de keelriem (zo heet dat toch?) over het vliegennetje en ik denk niet dat het anders blijft zitten, ze is ook nogal beweeglijk met haar oren :D .

Dat andere kapje is niks voor Trebon want zij heeft al zo'n warm hoofd :Y) .

O en er is nog veel meer op de markt wat wij niet weten denk ik, goed dat we alles niet weten }>

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 13:04

assebassie schreef:
Nou Monique, soms helpt het de ruiter omdat deze erin gelooft :+ , maar kan goed zijn dat dit wel helpt hoor, geen ervaring mee.
Ik vraag me wel af of het niet vervelend, dus strak, zit bij een paard en of het wel blijft zitten met je één oor hoofdstel. En als ze grote oren hebben, ik zou het eerst willen passen.

Ik doe nl ook de keelriem (zo heet dat toch?) over het vliegennetje en ik denk niet dat het anders blijft zitten, ze is ook nogal beweeglijk met haar oren :D .


Ik denk dat een geluiddempend oornetje geen kwestie is van of de ruiter er in gelooft of niet. Het is gewoon een aanwijsbaar feit, dat als jij je handen voor je oren houdt, of oorwarmers op hebt, of je oortjes in hebt, dat je minder hoort. Dus alles wat voor een paard zijn oren zit, daardoor hoort hij minder. Dus een gewoon netje hoort hij al een fractie minder mee, maar neopreen is gewoon een dik soort materiaal. Het is isolerend en dus dempt het meer dan een gewoon oornetje. Uiteraard hoort Callas dan gewoon nog alles, maar het is gedempter en mogelijk helpt dat haar om de scherpe kantjes van geluid af te halen en dingen minder eng te vinden. Dus ik denk niet dat dit een gevalletje is van of de ruiter erin gelooft. Het dempt meer dan niets uiteraard.

Tinkers met goede lijnen horen kleine gepunte oren te hebben. Dat viel me bij Callas meteen op, dat ze een fijn hoofd heeft met fijne oortjes. Zeker voor een koudbloed. Ik vermoed dan ook dat paardenmaat te groot voor haar zal zijn, maar een tussenmaat (Cob maat) kan ik niet vinden. Gelukkig kun je bij kramer altijd kopen, passen en retourneren als het niet past.

Als ze gaat kopschudden en ze kan er niet aan wennen, dan helaas. Maar als ik nog meer bij Kramer moet bestellen dan doe ik het netje in de bestelling erbij. We gaan het wel beleven!

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:25

Zou heel goed kunnen dat dit wel helpt, want ik zie bij springconcoursen, waar ik nog zelden kom, steeds meer van die netjes terwijl er geen vliegen zijn :') , dus ik vermoed dat dit die geluiddempende netjes zijn.
Vroeger, al heeeel lang geleden dus, zag je dat bijna niet, maar toen was er ook wat minder kabaal bij die wedstrijden.
Ik ben benieuwd naar je ervaring ermee.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:34

Assebassie, dat kapje dat ik dus heb is niet warm op de huid hoor, het weerkaatst wel de eigen warmte, maar teveel voert het gewoon af :D .

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 16:59

Ze kunnen je verbazen met dat soort dingen. Mijn vp is super gevoelig (kan gerust 5 minuten blijven bokken naar een regendruppel op dr kont) maar een oornetje vindt ze prima :+ .