Paardenleven combineren met ...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 21:07

Hej allemaal,

Ik wou even weten of ik de enige ben die zo'n vreselijk schuldgevoel heeft als ze niet naar haar paard geraakt
(hoogstwaarschijnlijk niet ..)

Soms vind ik het toch wel lastig combineren, ik heb altijd het gevoel dat ik ofwel te weinig tijd heb voor mijn werk, mijn vriend, mijn huishouden of mijn paard... Het lukt zo precies niet om alles wat in balans te krijgen.
En zoals vandaag, stond er normaal op de planning om langs te gaan (let wel, ik moet 30min. fietsen om tot bij mijn paardje te geraken), maar heb 9u gewerkt vandaag, had barstende hoofdpijn toen ik thuis kwam en als klap op de vuurpijl begon het te gieten en te donderen ... "Morgen kan ook wel" dacht ik dan en regelde ondertussen dat ik dus inderdaad morgen kan gaan (afspraken verzetten etc)
(Heb btw geen binnenpiste of uberhaupt iets overdekt op stal, buiten de stal zelfs dan)
Nu is het ondertussen opgeklaard, maar als ik nog zou vertrekken, ben ik veel te laat terug thuis :(
Nu voel ik me dus zo vreselijk vervelend dat ik niet gegaan ben, heb uiteraard wel betalingen etc. en andere huishoudelijke dingen kunnen doen die anders waren blijven liggen, dus dat ben ik dan wel weer vooruit.
Nu deze avond was mijn vriend zelf weg, dus geen probleem als ik dan op stal zit, morgenavond is die wel thuis en argh, altijd zo'n strakke planning met dingen .. en altijd te weinig tijd lijkt het.

Ik hoef me gelukkig wel geen zorgen te maken als ik niet kan gaan (met mijn job wist ik dat ik nooit alle dagen tijd zou hebben), dus ze wordt alle dagen buiten gezet 's ochtends en 's avonds gaat ze binnen, ze krijgt eten, haar stal wordt proper gehouden etc, dus ze komt op zich echt niets te kort als ik er niet ben ...En toch voel ik me er heel erg vervelend over als ik niet kan gaan wanneer ik dat eigenlijk wel wou doen.

Hoe doen jullie het, voldoende tijd vinden voor alles? Je paard, je leven ernaast? Vinden jullie het erg als je de ene periode wat minder en de andere wat meer kan gaan?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:18

Je paard denkt niet als een mens en 'mist' je niet en neemt het je ook niet kwalijk als je een dag niet komt. Zeker niet als je paard gewoon buiten komt en verzorgd wordt.
Soms lukt het gewoon niet in ons hedendaagse drukke leven.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:25

Maak jezelf toch niet zo gek met alle dingen die volgens jou moeten.
Ik denk dat zowel je vriend als je paard best graag een avondje met rust gelaten worden.
Ik heb dat niet, wat jij beschrijft.
Ik heb 4 dagen in de week dat ik naar stal ga. Op de overige 3 dagen(dat zijn werkdagen) werk ik wat langer door of plan ik andere niet paardgerelateerde afspraken.
Ik ben per stal dag rustig 2-3 uur weg van huis en geen kip die me mist :)
In het weekend doen we groot huishouden (en soms ook gewoon niet omdat we leukere dingen te doen hebben).
En ik heb geluk dat mijn partner zijn weg ook naar stal weet en graag even langskomt met de motor of gewoon mee gaat.

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:34

Ik heb er een aantal aan huis en mijn rijpaard op 10 min rijden op een volpensionstal (24/7 buiten).

Die aan huis moet ik natuurlijk wel elke dag naar toe (zijn vooral pensionpaarden die ik verzorg). Maar troost je, die eigenaars komen tussen 1x/3maand en 3x/week en zijn dan 90% van de tijd op 10 min weer weg. Daar hebben die paarden nu ook niet zo veel aan.

Mijn eigen paard doen we met 2, elk 3 dagen per week. Dat gaat prima, maar ik moet wel zo eerlijk zeggen dat ik nooit vaker dan 4x per week zou kunnen gaan met alle drukte hier. Lijkt me geen probleem, toch?

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:47

ik ken je gevoel heb dit zelf ook als ik er niet heen kan, gelukkig weet ik dat ze zich prima redt als ik er niet ben.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:16

Ik herken het wel van toen ze nog op een pensionstal stonden. Randstad dus relatief veel binnen en beperkte buitenruimte, en zelfs als we er 3-4 uur geweest waren, had ik het nog een vervelend gevoel dat ze de overige 20 uur maar een beetje stond te staan daar. Nu staan ze aan huis in een minikudde van 4, zien we ze de hele dag door lekker buiten paard zijn en staan ze met hun neus bij het hek naar de keukendeur te hinniken als ze aandacht willen (meestal als ze vinden dat het hek naar de wei wel weer open mag). En ik ben dat gevoel helemaal kwijt.
En daar heb jij helemaal niks aan ;-)
Maar ja, ik herken het dus wel. En de enige die je daarmee hebt is jezelf. Dus probeer het los te laten :-)

Anoniem

Re: Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:21

Een verzorger/bijrijder nemen. :D
Ik heb ook lange (zware) dagen en ben soms rond 9 klaar op kantoor. Vaak is dit dan haar vrije dag en mijn bijrijdster doet een vaste dag.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 22:33

J_emma schreef:
Ik herken het wel van toen ze nog op een pensionstal stonden. Randstad dus relatief veel binnen en beperkte buitenruimte, en zelfs als we er 3-4 uur geweest waren, had ik het nog een vervelend gevoel dat ze de overige 20 uur maar een beetje stond te staan daar. Nu staan ze aan huis in een minikudde van 4, zien we ze de hele dag door lekker buiten paard zijn en staan ze met hun neus bij het hek naar de keukendeur te hinniken als ze aandacht willen (meestal als ze vinden dat het hek naar de wei wel weer open mag). En ik ben dat gevoel helemaal kwijt.
En daar heb jij helemaal niks aan ;-)
Maar ja, ik herken het dus wel. En de enige die je daarmee hebt is jezelf. Dus probeer het los te laten :-)


Ze staat nu wel heerlijk in het groen in een kudde van 4 de hele dag buiten, dus daar moet ik me echt geen zorgen om maken :) Ik denk dat het niet zozeer haar welzijn is dat in mijn hoofd zit (want ze heeft het prima), maar meer dat ik vind dat ik te weinig tijd vind om naar haar toe te gaan en samen iets te doen voor de "investering" die ze is geweest. Ik mis haar ook echt als ik er niet ben of niet kan gaan, dus voel me misschien nog meer schuldig tov mezelf dan tov van haar, als dat ergens logisch klinkt?


bobje26 schreef:
Een verzorger/bijrijder nemen. :D
Ik heb ook lange (zware) dagen en ben soms rond 9 klaar op kantoor. Vaak is dit dan haar vrije dag en mijn bijrijdster doet een vaste dag.


Ahh, ja was ik vergeten vermelden in de openingspost ... ze is 4 en moet alles nog leren ... Ze is echt net zadelmak en alle knopjes ed. moeten er nog op gezet worden (heb hier zelf ervaring mee, heb meerdere jonge paarden zadelmak gemaakt en doorgereden voor andere mensen voor ik zelf een jonkie kocht)
Maar daar ga ik niet zomaar een bijrijder of verzorger voor zoeken, wil haar liever eerst naar mijn had zetten en dan later (als er nog kinderen bij mijn leven gaan bijkomen) een goede bijrijder zoeken :)

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:34

Ja, ik snap het helemaal. Hier een fulltime baan, deeltijd studie, liefde in een andere stad en ook nog af en toe thuis zijn(want: kat) of iets leuks ondernemen: aandacht continu verdelen.

Eerder maakte ik een hele strakke planning om alles goed te verdelen, incl sociaal leven. Inmiddels heb ik geleerd niet teveel afspraken te maken of lang van te voren te plannen. Met een flexibele agenda kan ik gewoon per dag of week kijken wat op dat moment de meeste aandacht nodig heeft. Onder normale omstandigheden ga ik 4-5x per week naar mijn paard (ook een half uur reistijd) en dat lukt dan prima. En ervaar ik heel veel minder stress dan toen mijn agenda bomvol zat.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:38

Ik herken het van toen ik zelf nog een paard had.
Vorig jaar was mijn merrie overleden en daarna ben ik nog een tijdje verder gegaan met andere paarden.
Maar het plezier was er toch een beetje af, mijn merrie had ik 10 jaar gehad, dus ik ben ik januari helemaal met de paarden gestopt, het laatste jonge paard verkocht en al mijn paarden spullen verkocht.

Wat ik altijd had, ik miste altijd tijd.
Paard stond meestal op nr 1 ook omdat het niet anders kon en zij nu eenmaal heel belangrijk voor me was.
Maar daardoor had ik geen/te weinig tijd voor bv andere dingen.
Of het lukte wel, maar dan moest alles snel snel, zodat ik alle ballen hoog kon houden en niemand tekort deed.

Sinds ik geen paard meer heb, is er ook een hele rust over alles gekomen.
Nu merk ik pas wat voor een zorg, eeuwig durende verantwoording en tijd het is geweest.
Met alle liefde gedaan, want mijn merrie was geweldig en ik had er alles voor over.

Maar nu zijn de dagen veel ontspannender geworden, heb veel meer tijd voor mijn hond en er komt zelfs een puppy bij.
Het alle dagen plannen, schuldig voelen omdat je voor je gevoel iets of iemand tekort deed, dat heb ik allemaal niet meer. :)
Ik zou daarom nooit meer een eigen paard willen hebben, misschien af en toe bij iemand anders rijden, gewoon omdat het dan leuk is maar geen verdere verplichting.

Mijn antwoord is niet helemaal on topic denk ik, je hebt er niet veel aan.
Maar ik ben er nog wel eens mee bezig, de paardentijd, dus bij zo'n vraag als de jouwe komt dat weer naar boven. :)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 22:46

Toen ik nog een paard had en ik een dag niet kon dan belde ik of ze 'm los wilden laten om wat beweging te geven. Heb me daar nooit schuldig over gevoeld. Dagje niet hoeven werken kan geen kwaad naar mijn mening. Er zijn paarden die 24/7 op de wei staan en helemaal niets hoeven.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-19 22:55

Barbet schreef:
Ik herken het van toen ik zelf nog een paard had.
Vorig jaar was mijn merrie overleden en daarna ben ik nog een tijdje verder gegaan met andere paarden.
Maar het plezier was er toch een beetje af, mijn merrie had ik 10 jaar gehad, dus ik ben ik januari helemaal met de paarden gestopt, het laatste jonge paard verkocht en al mijn paarden spullen verkocht.

Wat ik altijd had, ik miste altijd tijd.
Paard stond meestal op nr 1 ook omdat het niet anders kon en zij nu eenmaal heel belangrijk voor me was.
Maar daardoor had ik geen/te weinig tijd voor bv andere dingen.
Of het lukte wel, maar dan moest alles snel snel, zodat ik alle ballen hoog kon houden en niemand tekort deed.

Sinds ik geen paard meer heb, is er ook een hele rust over alles gekomen.
Nu merk ik pas wat voor een zorg, eeuwig durende verantwoording en tijd het is geweest.
Met alle liefde gedaan, want mijn merrie was geweldig en ik had er alles voor over.

Maar nu zijn de dagen veel ontspannender geworden, heb veel meer tijd voor mijn hond en er komt zelfs een puppy bij.
Het alle dagen plannen, schuldig voelen omdat je voor je gevoel iets of iemand tekort deed, dat heb ik allemaal niet meer. :)
Ik zou daarom nooit meer een eigen paard willen hebben, misschien af en toe bij iemand anders rijden, gewoon omdat het dan leuk is maar geen verdere verplichting.

Mijn antwoord is niet helemaal on topic denk ik, je hebt er niet veel aan.
Maar ik ben er nog wel eens mee bezig, de paardentijd, dus bij zo'n vraag als de jouwe komt dat weer naar boven. :)


Ik absoluut geloven dat zoiets terug naar boven komt als je iets in deze trend leest :)
Bij mij is het wel net het omgekeerd, ik wil net veel meer naar mijn paard toe kunnen gaan,
ze is mijn eerste eigen paard en ik geniet er zoo van, maar als ik dan weer meer naar haar toe probeer te gaan, blijven andere dingen weer liggen en er komen ook zo vaak van die onverwachte dingen tussen, maar ik moet me het inderdaad wat minder aantrekken van haar kant uit, ik heb speciaal gezocht naar een plek waar ze mij niet nodig heeft om gezond en paard te zijn :)

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 23:12

Ik herken het deels, maar bij mij is het meer dat ik periodes heb dat ik zo druk ben dat het trainen er niet van komt. Ik vind het dan niet per se vervelend dat ik dan niet ben gegaan omdat ik hele lieve stalgenootjes heb die ook naar mijn paard omkijken en bovendien staat ze 24/7 met andere paarden. Overdag in de wei en 'snachts op stal. Maar ik baal er bijvoorbeeld van dat ik af en toe zo druk in mijn planning zit, dat trainen er niet van komt. Bijvoorbeeld vanaf afgelopen vrijdag heb ik nog maar 1 keer kunnen rijden omdat ik verder zo druk zat met school, werk, andere afspraken, mijn vriend. Is niet precies hetzelfde als jou situatie want ik moet zeggen dat ik er wel bijna elke dag kom om zelf even te kijken hoe het gaat want dat red ik dan weer wel, op een enkele keer na als ik een dag school heb en daarna naar vriendlief ga of als ik een lange dag heb gewerkt en ik ben echt kapot. Dus dat is natuurlijk anders als met jou situatie. Toch kan ik me daarom rot voelen, misschien ook omdat ik geen recreatieve ruiter ben en ik graag presteer...

Maar mijn tip of eigenlijk ook een vraag: heb je stalgenoten waar je goed mee kan die een keer extra naar je paardje om kunnen kijken? dan krijgt ze toch de aandacht en voel jij je zelf er fijner bij. Tenminste zo werkt dat bij mij. Nu sta ik op een stal met maar 9 paarden en 5 mensen die allemaal goed met elkaar kunnen, dus dan is het al makkelijker om een ander even te vragen extra naar je paard om te kijken als je zelf druk bent.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 00:05

Felien_Kyra schreef:
Ik herken het deels, maar bij mij is het meer dat ik periodes heb dat ik zo druk ben dat het trainen er niet van komt. Ik vind het dan niet per se vervelend dat ik dan niet ben gegaan omdat ik hele lieve stalgenootjes heb die ook naar mijn paard omkijken en bovendien staat ze 24/7 met andere paarden. Overdag in de wei en 'snachts op stal. Maar ik baal er bijvoorbeeld van dat ik af en toe zo druk in mijn planning zit, dat trainen er niet van komt. Bijvoorbeeld vanaf afgelopen vrijdag heb ik nog maar 1 keer kunnen rijden omdat ik verder zo druk zat met school, werk, andere afspraken, mijn vriend. Is niet precies hetzelfde als jou situatie want ik moet zeggen dat ik er wel bijna elke dag kom om zelf even te kijken hoe het gaat want dat red ik dan weer wel, op een enkele keer na als ik een dag school heb en daarna naar vriendlief ga of als ik een lange dag heb gewerkt en ik ben echt kapot. Dus dat is natuurlijk anders als met jou situatie. Toch kan ik me daarom rot voelen, misschien ook omdat ik geen recreatieve ruiter ben en ik graag presteer...

Maar mijn tip of eigenlijk ook een vraag: heb je stalgenoten waar je goed mee kan die een keer extra naar je paardje om kunnen kijken? dan krijgt ze toch de aandacht en voel jij je zelf er fijner bij. Tenminste zo werkt dat bij mij. Nu sta ik op een stal met maar 9 paarden en 5 mensen die allemaal goed met elkaar kunnen, dus dan is het al makkelijker om een ander even te vragen extra naar je paard om te kijken als je zelf druk bent.


Hej, eigenlijk herken ik jouw gevoel echt enorm, niet persé naar prestatiedrang, maar wel dat willen vooruitkomen en trainen! Ik denk dat ik het in mijn originele post niet goed verwoord heb, want ik weet dat ze het prima naar haar zin heeft als ik eens niet langskom. Nu wat jij kan doen, zo eventjes er langs na het werk, zou ik ook wel fijn vinden, maar een uur fietsen voor 5min te kijken hoe ze het stelt is ook al snel wat gek :p Nu, ik heb het al wel eens gedaan.
Ik heb altijd zo veel zin om te gaan en weer vooruitgang te maken en als ik dan niet kan gaan, of er komt weer wat tussen, dan heb ik idd zo'n vervelend gevoel.
Wat de stal betreft, er komen alle dagen mensen langs, we zijn ook maar met 4 paarden en eigenlijk maar 2 eigenaren (ikzelf inclusief) maar ook een aantal bijrijders enzo :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:12

Pfoe, lastig zoiets altijd...
Ik ga zelf 7 dagen per week naar stal, en werk 36 uur en heb een hond die ook aandacht wil, en een huishouden dat gedaan moet worden.
Gelukkig heb ik een auto en is het maar 2 minuten met de auto naar stal (kwartiertje lopen).
Ik sta in halfpension, dus als ik niet ga, moet ik echt wel regelen dat de stal gedaan wordt en het voer wordt klaargezet.
Soms zou ik willen dat ik meer tijd had... maar over het algemeen lukt het goed!
Wat ik geregeld heb: flexibele werktijden! Ik start om 6.30 met werken en ben dan om 15.00 uur klaar (do en vr nog iets eerder). En dan kun je vóór het eten je paard gedaan hebben en de avond spenderen met familie / vrienden of in jouw geval je partner. Soms doet de wekker wel even pijn 's ochtends om 5.30 uur, maar op deze manier is het wel goed werkbaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:28

Jenara schreef:
...

Ze staat nu wel heerlijk in het groen in een kudde van 4 de hele dag buiten, dus daar moet ik me echt geen zorgen om maken :) Ik denk dat het niet zozeer haar welzijn is dat in mijn hoofd zit (want ze heeft het prima), maar meer dat ik vind dat ik te weinig tijd vind om naar haar toe te gaan en samen iets te doen voor de "investering" die ze is geweest. Ik mis haar ook echt als ik er niet ben of niet kan gaan, dus voel me misschien nog meer schuldig tov mezelf dan tov van haar, als dat ergens logisch klinkt?


bobje26 schreef:
Een verzorger/bijrijder nemen. :D
Ik heb ook lange (zware) dagen en ben soms rond 9 klaar op kantoor. Vaak is dit dan haar vrije dag en mijn bijrijdster doet een vaste dag.


Ahh, ja was ik vergeten vermelden in de openingspost ... ze is 4 en moet alles nog leren ... Ze is echt net zadelmak en alle knopjes ed. moeten er nog op gezet worden (heb hier zelf ervaring mee, heb meerdere jonge paarden zadelmak gemaakt en doorgereden voor andere mensen voor ik zelf een jonkie kocht)
Maar daar ga ik niet zomaar een bijrijder of verzorger voor zoeken, wil haar liever eerst naar mijn had zetten en dan later (als er nog kinderen bij mijn leven gaan bijkomen) een goede bijrijder zoeken :)


Ik snap wat je zegt, herken het ook wel maar het is ook belangrijk dat een paard met verschillende ruiters om leert gaan. Althans, vind ik heel erg belangrijk! Ik heb mijn merrie als veulentje gekocht, zadelmak gemaakt en stukje doorgereden en een bijrijdster voor 1 dag gevonden. Weliswaar een stalgenootje maar als je zelf dat stukje aandacht niet kan bieden, is de keuze snel gemaakt... Ik heb ook heel veel ervaring met jonge paarden en denk echt niet dat 1 uur per week een bijrijdster of verzorger de boel 'stuk maakt'. En ja, een verzorger geeft toch lekker aandacht? Die hoeft er niet persee op. Daarnaast, zijn er een hoop mensen die echt fijn kunnen rijden waarmee je je handen dicht kunt knijpen als je die als bijrijder kunt hebben! :D

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 07:40

ik snap je hoor. Ik doe mijn pony met mijn dochter maar ga dus altijd mee. daarnaast zetten wij zelf met een clubje de paarden buiten en binnen.. ik werk parttime mar wel onregelmatig en heb thuis 2 kinderen en een hond en een huishouden en ow ja ook nog een man :-) Momenteel zijn we ook nog bezig met een nieuwbouwhuis waardoor mijn man elke vrije minuut aan het klussen is en hebben we een eigen bedrijf.. Momenteel bestaat mijn leven volledig uit plannen plannen en plannen. Mijn pony komt momenteel gemiddeld 10-12 uur buiten en de overige uren op stal.Ik probeer hem toch echt minimaal 4 x in de week te laten lopen maar merk soms dat ik dat niet red.. Ik zie hem dan wel dagelijks maar soms is het echt alleen om hem buiten of binnen te zetten. Inmiddels twijfel ik of ik een bijrijder moet nemen.. Straks als het huis klaar is woon ik op 2 minuten lopen naast mijn paard en kan mijn dochter alleen heen met de tijd... het reizen is nu 20 min p rit... Het huis is eind aug klaar en dan komt er weer rust.... dus anderzijds denk ik... straks komt er weer meer tijd... Maar gister met die regen heb ik bijv ook overgeslagen omdat de binnenbak bezet was door groepslesjes... Het is gewoon erg druk.... en soms overvalt het je.. maar anderzijds... ik vind de vrijheid met een eigen paard zo heerlijk.. heb aantal jaar bijgereden maar dat is het toch ook niet voor me... nu bepaal ik zelf wat ik met hem doe...

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-19 08:33

bobje26 schreef:
Jenara schreef:
...

Ze staat nu wel heerlijk in het groen in een kudde van 4 de hele dag buiten, dus daar moet ik me echt geen zorgen om maken :) Ik denk dat het niet zozeer haar welzijn is dat in mijn hoofd zit (want ze heeft het prima), maar meer dat ik vind dat ik te weinig tijd vind om naar haar toe te gaan en samen iets te doen voor de "investering" die ze is geweest. Ik mis haar ook echt als ik er niet ben of niet kan gaan, dus voel me misschien nog meer schuldig tov mezelf dan tov van haar, als dat ergens logisch klinkt?

Ahh, ja was ik vergeten vermelden in de openingspost ... ze is 4 en moet alles nog leren ... Ze is echt net zadelmak en alle knopjes ed. moeten er nog op gezet worden (heb hier zelf ervaring mee, heb meerdere jonge paarden zadelmak gemaakt en doorgereden voor andere mensen voor ik zelf een jonkie kocht)
Maar daar ga ik niet zomaar een bijrijder of verzorger voor zoeken, wil haar liever eerst naar mijn had zetten en dan later (als er nog kinderen bij mijn leven gaan bijkomen) een goede bijrijder zoeken :)


Ik snap wat je zegt, herken het ook wel maar het is ook belangrijk dat een paard met verschillende ruiters om leert gaan. Althans, vind ik heel erg belangrijk! Ik heb mijn merrie als veulentje gekocht, zadelmak gemaakt en stukje doorgereden en een bijrijdster voor 1 dag gevonden. Weliswaar een stalgenootje maar als je zelf dat stukje aandacht niet kan bieden, is de keuze snel gemaakt... Ik heb ook heel veel ervaring met jonge paarden en denk echt niet dat 1 uur per week een bijrijdster of verzorger de boel 'stuk maakt'. En ja, een verzorger geeft toch lekker aandacht? Die hoeft er niet persee op. Daarnaast, zijn er een hoop mensen die echt fijn kunnen rijden waarmee je je handen dicht kunt knijpen als je die als bijrijder kunt hebben! :D


Ja uiteraard is dat belangrijk! En op termijn wil ik ook echt heel graag een bijrijder zoeken.
Nu ik heb al eens bijrijders gezocht voor iemand anders, maar het is wel echt lastig om iemand goed te vinden weet ik uit ervaring. Ik vind het nog een beetje lastig nu, omdat ik het echt oprecht leuk vind om zelf alles met haar te doen (zoals gezegd, is mijn eerste eigen paard), moest nu blijken dat het echt lastig blijft om voldoende tijd te vinden, ook als ze meer in het werk komt, ga ik er wel voor rondkijken.

Bedankt alsnog voor de tip :) Het is zeker iets dat in mijn achterhoofd blijft!

Knikmops57
Berichten: 190
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:10

Wat herken ik het verhaal van Barbet. Ik heb meer als 30 jaar zelf paarden in bezit gehad. Dag in,dag uit, vóór het werk, na het werk. Heleboel leuke dingen meegemaakt, maar, met name de laatste jaren, veel tegenslag met betrekking tot blessures. Nadat laatste paard was ingeslapen is er geen opvolger meer gekomen. Pas toen besefte ik wat een tijd, en verantwoording het allemaal heeft gekost. Uiteraard was het een hele omslag, maar nu begrijp ik echt niet waar ik toen de tijd vandaan heb gehaald, naast mijn volledige baan en huishouden. Ik verzorg nog regelmatig een paard, ook tijdens vakanties, en vind dat heel leuk. Maar de verantwoording, de zorgen tijdens ziekte ed, nee, dat mis ik niet. En inderdaad, een paard wat regelmatig buiten kan scharrelen, met maatjes, en de juiste verzorging en toezicht heeft, kan best een dagje zonder baas.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Paardenleven combineren met ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:20

Mijn leven draait grotendeels om mijn paarden.
Ik ga er 6 dagen in de week naartoe. De 7de dag en eventueel andere dagen dat ik niet kan, heb ik een verzorgster voor. Er gaat eigenlijk altijd wel iemand naar mijn paarden.
(ondanks dat ze op deze stal buiten/ binnen gezet en gevoerd worden)

Ik werk 40 uur in de week. Ma t/m vrij.

Gelukkig hebben mijn man en ik dezelfde hobby, dus we gaan bijna altijd samen naar de paarden.
Wat het ook weer een beetje makkelijker maakt.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:45

Ik denk maar zo: voor alles is een fase en je bent ook maar een mens. Als je continu stress hebt om alle ballen hoog te houden, moet je ofwel minder ballen nemen ofwel ze minder hoog willen gooien.

Hier staan de paardjes inmiddels thuis, dat is erg fijn. Sowieso hebben die van mij een inloopstal dus over op stal staan hoef ik me nooit zorgen te maken. Verder zijn er tijden dat ik bijna iedere dag iets met ze doe, maar ze hebben ook al eens bijna twee jaar stil gestaan toen ik 90-urige weken draaide. Echt, c'est la vie. Nu ben ik hoogzwanger dus ik scharrel een beetje rond en doe verder niet zoveel, beetje poetsen en soms longeren. Dat pak ik straks in het najaar allemaal wel weer op :)