Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:03

Helemaal met bovenstaande eens en vind het echt fijn dat iedereen elkaar hier zo blijft helpen <3

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:43

*\o/* We zijn het eens over een verkoopprijs voor de knappe merrie. Ze heet Love of Life en zodra we het transport en de papieren etc allemaal hebben geregeld komt deze knappe dame naar Namibie!

Ik ben dolgelukkig en jullie allemaal ontzettend dankbaar voor alle meningen en adviezen tijdens mijn zoektocht

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 10:44

Iriscope schreef:
*\o/* We zijn het eens over een verkoopprijs voor de knappe merrie. Ze heet Love of Life en zodra we het transport en de papieren etc allemaal hebben geregeld komt deze knappe dame naar Namibie!

Ik ben dolgelukkig en jullie allemaal ontzettend dankbaar voor alle meningen en adviezen tijdens mijn zoektocht


Gefeliciteerd! *\o/*

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:33

Wou me er net ook mee gaan bemoeien en zeggen. Zwarte niet doen, maar je hebt al gekozen, veel plezier en geluk met je mooie nieuwe aanwinst.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:41

Gefeliciteerd! (En een merrie kun je natuurlijk ook nog altijd laten dekken :D :D )

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:43

Gefeliciteerd :D

Lanoca
Berichten: 385
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 13:46

Gefeliciteerd.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 14:52

Wat super leuk Iris!! Gefeliciteerd!

Iemand heeft vandaag even kunnen filmen als ik het terug zie zie ik niet zo 123 wat ik fout doe waardoor dit gebeurd maar als jullie wel wat zien hoor ik het heel graag!

Eerste x aandraven : https://youtu.be/t_mxqD5J8MY

Tweede poging geprobeerd strenger te zijn nog meer naar voren meer been en tik erbij zodra ze dat deed toen ging ze hoger en hoger bokken dus dat heb ik snel opgegeven want ik flikkerde er bijna af.

Daarna helemaal niks meer gedaan geen been en geen contact van voren toen was dit het gevolg:
https://youtu.be/VYgrE9Ut5go

Ze loopt in ieder geval braaf rond maar ik mag geen contact nemen niks want dan begon ze weer.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:02


Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:07

Poeh. Ik zie wel veel protest bij je merrie. Als je been geeft meer als je dat niet doet minder maar ook dan zie ik toch de rem erop en de oren in de nek. Veel zwaaien met dr staart. Hoe lang is dat al zo? En hoe is ze aan de longe?

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:14

Dit met haar oren in de nek en dat protest pas sinds 1 week.

Staart zwiepen heeft ze altijd al gedaan ook in de tijden dat ze wel super fijn liep.

Aan de longe is ze echt super braaf en heel ontspannen zonder of met bijzet maakt niks uit heel relaxed en staartzwiepen ook niet meer.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:15

Proven, ik heb heel eventjes je eerdere berichten in dit topic bekeken en het is wel helder dat je paard geen makkelijke is om te rijden. Je schrijft ook dat je tot een paar weekjes geleden wat minder hebt gereden, misschien ligt daar ook een stukje van je antwoord? Ik ken het paard natuurlijk niet, maar misschien vond ze haar vakantie wel lekker en wil ze liever niet 'terug naar school'? In eerdere berichten vertelde je ook dat je instructrice had gezegd dat ze niet te laag mocht komen met haar hoofd, die boodschap is naar mijn idee nog steeds geldig, maar misschien nu even niet zo praktisch. Je kan eens kijken hoe het gaat als je de rondere, lagere houding opzoekt waar ze niet protesteert en daar weer een tijdje gaan rijden en het oprichten bewaren voor later. Mijn idee erbij is dat je een beetje de ruzie vermijdt, even wat aandacht geeft aan simpel bewegen en weer 'erin komen' voor je paard. Met jouw paard zou ik het eerst zo doen en dan stukje bij beetje aan het eind van het ritje steeds even het stukje opzoeken waar je eigenlijk naartoe wil.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:20

Pipodipo schreef:
Proven, ik heb heel eventjes je eerdere berichten in dit topic bekeken en het is wel helder dat je paard geen makkelijke is om te rijden. Je schrijft ook dat je tot een paar weekjes geleden wat minder hebt gereden, misschien ligt daar ook een stukje van je antwoord?.

Dat zou goed mogelijk zijn. Spieren eraf en daardoor eerdere problemen weer terug kan zomaar het geval zijn. Fotos rug heb je niet eerder gemaakt toch?

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:23

Valt me op dat ze in het filmpje dat je geen been geeft niet trager loopt als in het filmpje dat je wel been geeft. Ik zou dus mijn been er gewoon waakzaam aanhouden maar niet drijven. Als ze terugvalt aanvullen met been, maar niet haar constant achter haar vodden zitten.

Denk dat je merrie echt gewoon een beetje vast zit in haar lijf en blokkeert door het lange tijd weinig tot niets doen. Ik zou rijden zoals op het tweede filmpje en als het motortje goed warm is heel voorzichtig iets meer contact nemen, maar zo weinig dat je niet over die grens gaat dat ze blokkeert en het tempo behouden blijft dat ze heeft. Heel langzaam weer opbouwen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:27

Dat zou best kunnen inderdaad dat ze het gewoon weer moeilijk vind haar lijf weer te gebruiken daar heeft ze altijd al wat moeite mee gehad.
@pipodipo lager of hoger instellen dat kan allebei niet op dit moment want zodra ik maar een beetje contact neem doet ze al zo.

Rug is inderdaad nog nooit op de foto geweest dat zou ik kunnen doen voor de zekerheid. Maar blijft gek dat dit nu ineens zo is en daarvoor niet.

@oji dank je voor de tip! Ga ik proberen

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:30

Langere tijd minder of niets doen zou bij een gezond paard niet mogen resulteren in vastzitten of andere blokkades.
Zit er wel ergens artrose dan worden ze van rust vaak. Niet beter.

Als er wat zit in de rug maar het paard zit goed in de spieren vangt de bespiering dat op. (Dat zou op zich een mooi compliment voor jouw rijden zijn)
Dat kun je natuurlijk wel weer terugkrijgen met training maar ik zou zelf wel willen weten of er iets scheelt. Dan zou je bv eerder de keuze maken om met longeren de bespiering wat terug te krijgen voordat je weer gaat rijden of gedurende de opbouw een milde pijnstiller

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:35

Is dan een foto van de rug voldoende of moet ik dat op een andere manier achterhalen?

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:36

Veearts zou mogelijk een kreupelheidsonderzoek willen doen maar met jouw verhaal erbij zou een foto voldoende moeten zijn. Dat kun ne als eigenaar ook gewoon vragen. Als ze met longeren wel ontspannen is maar niet met een ruiter oo haar rug geeft dat wel te denken

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:43

Lastig zeg proven! Dat is wel erg veel protest. Dat zou toch niet enkel mogen zijn door een tijdje vrij denk ik. Tenzij ze wellicht inderdaad niet gezond is? Als ik in deze situatie zou zitten, zou ik even een klein tijdje zo rijden dat ze geen protest vertoont. Daarna héél langzaam wat weer contact. Gaat ze dan weer zo enorm protesteren, dan toch na laten kijken. Ik zou niet durven zeggen in dit geval om er doorheen te rijden ('boos' worden).

Gefeliciteerd iriscope!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:45

Babootje schreef:
Gefeliciteerd! (En een merrie kun je natuurlijk ook nog altijd laten dekken :D :D )

Precies wat ik in mn achterhoofd had!

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 15:49

proven02 schreef:
Dat zou best kunnen inderdaad dat ze het gewoon weer moeilijk vind haar lijf weer te gebruiken daar heeft ze altijd al wat moeite mee gehad.
@pipodipo lager of hoger instellen dat kan allebei niet op dit moment want zodra ik maar een beetje contact neem doet ze al zo.

Rug is inderdaad nog nooit op de foto geweest dat zou ik kunnen doen voor de zekerheid. Maar blijft gek dat dit nu ineens zo is en daarvoor niet.

@oji dank je voor de tip! Ga ik proberen

Ik schrok er ook wel een beetje van, ze is toch vrij unhappy als ik haar zo zie.
Misschien moet je haar even een weekje lang en laag longeren, als ze dan weer wat terug is gekomen in het werk gaat het wellicht beter.

Zou ook het zadel even checken en eventueel een fysio oid voor de rug laten komen. Beter nu uitsluiten dan je later rot voelen erover.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:08

Tja, ik persoonlijk ben niet zo'n fan van meteen maar rugfoto's maken. Ik zou eerst proberen haar losser in haar lijf te krijgen. Misschien eens een aquatrainer oid proberen. Merk dat dat wonderen voor mijn paard doet dat vanwege een peesblessure bijna 5 maanden stil heeft gestaan. Met de aquatrainer bouwen ze heel efficiënt de spieren weer op in de bovenlijn.

De reden dat ik niet zo snel de rug op de foto zou zetten is omdat ik denk dat daar vaak onterecht grote waarde aan gehecht wordt. Bij heel veel paarden zul je afwijkingen in de rug zien die nooit of te nimmer tot klinische klachten zullen leiden. Stel dat jouw paard een afwijking heeft, die niet de oorzaak van dit probleem is, maar daar vervolgens wel als verklaring voor bedacht wordt, dan zet je mogelijk onterecht een paard op pensioen. Als voorbeeld, mijn eigen rug is op de foto een compleet rampenplan maar ik kom in mijn omgeving weinig mensen die zo weinig rugklachten hebben als ik. En zo is er ook een keer een onderzoek geweest waarbij een hele kudde 2 jarige duitse paarden op de foto is gezet. 60% had kissing spines, maar het grootste deel daarvan is succesvol de sport in gegaan zonder enige klachten (kan helaas dat artikel niet meer vinden, heb het een paar jaar geleden gelezen). Rug is gewoon een mysterieus iets, waarbij een afwijking op de foto niets hoeft te betekenen voor pijn of bewegingsvrijheid.

Persoonlijk ben ik een groot "believer" in bewegingstherapie. Dus ik zou eerder het in trainingsvormen zoeken als in peuten/paten etc. Als je voor langere tijd merkt dat je paard maar niet losser wordt, en zo nukkig blijft op iets aanspanning en activiteit vragen, dan zou ik wel de medische molen in gaan.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:19

Mijn merrie (eli) lijkt wel wat op die van jou zo te zien. Toen ik haar weer ging oppakken heb ik eerst weken enkel met lsnge teugel robd gereden, neus helemaal over de grond zowat. Eerst enkel stap. Pas toen ze fijn ontspannen door kon stappen zonder zich te blokkeren pas draven, ook weer lange teugels, neus over de grond proberen te krijgen.
Mini stapje voof ministapje.
Ook bij haar was het in het begin, zodra je teugels oppakte begon ze erop los te trappen en bokken.
(Dit is nu helemaal over btw)

Edit: het er even doorheen rijden kreeg ik vroeger ook als tip trouwens. Met als gevolg dat ze helemaal blokkeerde en zo hard begon te bokken en steigeren dat er gewoon niets meer mee te beginnen was.
Goed om in mijn gedachte te houden is dat ik richting halsstrekken wil maar dan halverwege zeg maar blijft hangen.:P

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:31

Wat bizar @oji en zonde ook dat veel paarden daardoor afgeschreven worden.
@mirjam dat is goed om te horen dat het bij jou is opgelost op die manier dan is er hoop!

Heb in ieder geval afspraak met de osteophaat die ook dierenarts is volgende week en mijn Bijrijdster gaat morgen weer rijden.
Zij heeft voor het laatst maandagochtend gereden haar dressuurexamen voor school en ze was echt onwijs braaf, heeft nog niet eerder zo lekker gelopen bij haar. En de x dat ik daarvoor en daarna reed was het dus drama.
Maar even morgen kijken hoe ze bij haar is en sowieso de Osteophaat volgende week.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 16:41

iriscope, gefeliciteerd met je aanwinst! Op basis van deze 3 paarden denk ik dat je de fijnste er uit gekozen hebt. Veel plezier met haar.

Proven02, wat mij opvalt in je verhaal is dat jouw paard wel fijn en ontspannen loopt met je bijrijder en aan de longe. Dat lijkt mij een medisch probleem uit te sluiten. Op je tweede filmpje is het protest een stuk minder. Op het eerste filmpje is het paard duidelijk niet goed aan het been. De voorkant zou ik even laten voor wat het is. Een heel licht contactteugeltje (dus dat de teugel net niet los komt) en dat zo laten. Niet de hoofd-halshouding proberen te beïnvloeden. Dan kun je twee dingen doen. Heel duidelijk de leiding nemen en vertellen been=voorwaarts. Maar omdat jij zelf zegt dan bang te worden lijkt dat niet de goede optie. Optie twee is proberen er zelfverzekerd op te gaan zitten en voor jezelf een duidelijke lijn in je rijden trekken. Ze is op zich voldoende voorwaarts dus als ze loopt geen been geven. Alleen als ze echt stopt kom je rustig in. Verder ga je haar aan je been zetten door overgangen te rijden. Zonder dwang maar wel duidelijk en niet afwachtend rijden. Zolang ze zelf het idee heeft dat jij de leiding hebt zal het goed zijn voor haar. Maar zodra ze het idee heeft dat je haar gaat dwingen maar daar zelf niet van overtuigd bent zal ze dit bokgedrag vertonen. Probeer niet aan jezelf te twijfelen terwijl je aan het rijden bent dat voelt ze. Twijfelen en nadenken of je het wel goed doet alleen als je er naast staat. Tijdens het rijden gewoon doen en later analyseren. Vind je dit echt heel lastig en lukt het met een instructeur in de bak wel dan zou ik even alleen met de instructeur er bij rijden tot je het zelfvertrouwen weer terug hebt.