Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 15:05

Hallo Bokkers,

Tegenwoordig worden de rijpaarden steeds feller en heter gefokt. Ik denk dat over een aantal jaren meer als de helft van de amateurs niet meer op dit soort rijpaarden durven te zitten die zo hoog in het bloed staan vanwege de moeilijke karakters. Het lijkt wel of er tegenwoordig kanonskogels gefokt worden i.p.v. bewerkbare rijpaarden.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat zou jezelf anders of beter willen zien in de fokkerij? Ik hoef hier geen afstammingen neer te zetten want we weten allemaal wel welke afstamming er heet zijn en welke niet. Hoe vind de bereden politie tegenwoordig nog een geschikt rijpaard terwel de meeste rijpaarden te hoog in het bloed staan voor dit soort werk.



Hoe:

ziet jullie ideale rijpaard eruit en aan welke eisen moet ie voldoen?
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 07-09-19 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt


sorbetje
Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:12

Ik denk dat dit tekort door de bocht is. Er spelen veel meer factoren mee zoals de hoeveelheid voer die naar binnen wordt gepropt, overschatting van de gemiddelde ruiter, matige instructie, te weinig beweging, hoge ambities van de ruiter en voorkeur voor bepaald exterieur/kleur. Het heeft wat mij betreft meer te maken met kennis en kunde dan met de fokkerij.

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:19

Jammer dat je de OP als een feit hebt geschetst en niet als een mening...

Er zijn een hoop hengsten die de dupe worden van 'het internet'.
- Het is makkelijker om te zeggen dat je paard een moeilijk karakter heeft dan je eigen tekortkomingen te erkennen.
- Het niveau in de breedtesport daalt door de verkeerde mentaliteit (vroeger was de jury heilig, nu is het vaak genoeg een klootzak als de uitslag niet naar tevredenheid is)
- Zelfkritiek hebben we niet meer
- Kritiek van anderen verdragen we niet meer

Niet alleen in de paardensport hoor... Als ik van mezelf uit ga dan deed ik het op school ook altijd voor de 5,5/5,6... Dat speelt me parten als ik op mijn paard zit en breekt me op nu we Z rijden... Ik moet die mentaliteit zien te veranderen.

Het zou goed zijn om daar mee te beginnen in plaats van bij de fokkerij. Want hoewel mijn zusje en ik uitstekende fokproducten van onze ouders zijn, zijn we enorm verschillend van karakter. Dat past bij de een wel en bij de ander niet. We hoeven toch niet met iedereen vrienden te zijn?
Zo hoeven we toch ook niet met elk paard weg te kunnen rijden?

Ja, wat zijn ze mooi soms he? Bloedmooi... En als ze dan ook nog eens in ons budget passen, waarom zouden we nog kritisch zijn op wat bij ons past? 'Die click komt vanzelf wel'. Of gewoon helemaal niet natuurlijk... En dan is het een moeilijk paard... Misschien is het dan wel een moelijk paard geworden, omdat hij door een gebrek aan vertrouwen van de ruiter het vertrouwen in elke ruiter is verloren...
Wie heeft het dan gedaan? De fokkerij?

Lara_Silver
Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:24

Voor ieder wat wils toch, NL fokt vrij fel, Duitse paarden zijn over het algemeen wat stugger in het hoofd en wat minder heet, en Frans bloed zijn in mijn ervaring zowel gevoelige, hete als bewerkbare paarden. Ikzelf begin het meer aan de Engelse kant te zoeken, brave paarden, goed springvermogen die wel gewoon de rustieke hartheid hebben meegekregen waar het bij andere warmbloeden soms aan ontbreekt. Maar bovenstaand zijn slechts stereotypen, ieder paard heeft zijn individuele karakter.

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 15:51

Janine1990 schreef:
Jammer dat je de OP als een feit hebt geschetst en niet als een mening...

Helemaal met Janine eens. Ik heb juist het idee dat er de laatste jaren sterk op rijbaarheid wordt gelet.


Verder is het net als het nieuws op internet of vroeger in de krant "goed nieuws is geen nieuws". Als Greet een mooi paard heeft dat leuk kan bewegen en waar ze goed mee overweg kan praat niemand er over. Als Truus een mooi paard heeft dat leuk kan bewegen maar waar ze totaal niet mee overweg kan (dat zegt nog niets over de oorzaak!) dan praat zich toch snel genoeg rond "pst, heb je gehoord, die mooie van Truus? Nou, daar is ze dus al 3x vanaf gestuiterd".

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:02

Ik vind de meeste KWPN-ers super zoet, zij het wat fel. Maar als ik zie wat ze allemaal accepteren van hun ruiters en eigenaren, zijn ze echt gewoon te lief. Mag wel wat minder, zeg maar.

En ook ik ga met Janine mee, het probleem ligt bij de ruiters imo, totaal geen zelfkritiek, en de meesten rijden geen deuk in een pakje boter, maar voeren het paard dan wel 3 kg sportbrok op een dag, want het paard sport zo intensief. Paard staat inmiddels op ontploffen, en wordt de ganse dag opgesloten op stal want op de wei wordt ie dik, en niet in sportconditie, en de ruiter mag net naar de gevorderden les op de manege 8)7

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:06

Janine1990 schreef:
Jammer dat je de OP als een feit hebt geschetst en niet als een mening...

Er zijn een hoop hengsten die de dupe worden van 'het internet'.
- Het is makkelijker om te zeggen dat je paard een moeilijk karakter heeft dan je eigen tekortkomingen te erkennen.
- Het niveau in de breedtesport daalt door de verkeerde mentaliteit (vroeger was de jury heilig, nu is het vaak genoeg een klootzak als de uitslag niet naar tevredenheid is)
- Zelfkritiek hebben we niet meer
- Kritiek van anderen verdragen we niet meer

Niet alleen in de paardensport hoor... Als ik van mezelf uit ga dan deed ik het op school ook altijd voor de 5,5/5,6... Dat speelt me parten als ik op mijn paard zit en breekt me op nu we Z rijden... Ik moet die mentaliteit zien te veranderen.

Het zou goed zijn om daar mee te beginnen in plaats van bij de fokkerij. Want hoewel mijn zusje en ik uitstekende fokproducten van onze ouders zijn, zijn we enorm verschillend van karakter. Dat past bij de een wel en bij de ander niet. We hoeven toch niet met iedereen vrienden te zijn?
Zo hoeven we toch ook niet met elk paard weg te kunnen rijden?

Ja, wat zijn ze mooi soms he? Bloedmooi... En als ze dan ook nog eens in ons budget passen, waarom zouden we nog kritisch zijn op wat bij ons past? 'Die click komt vanzelf wel'. Of gewoon helemaal niet natuurlijk... En dan is het een moeilijk paard... Misschien is het dan wel een moelijk paard geworden, omdat hij door een gebrek aan vertrouwen van de ruiter het vertrouwen in elke ruiter is verloren...
Wie heeft het dan gedaan? De fokkerij?

_/-\o_ Het komt niet vaak voor maar ben het met je eens.

Wat mij vooral op valt is dat "de amateur" veel meer weg komt met het op het paard te steken. "Vroegah" waren er lesgevers die je dan op je plek zette.... Nu is het paard het geweest. :n
Als je wil fokken voor "de amateur" die geen fijn paard meer vind in het nu moet je het met boerenpaarden doen vrees ik.... Er zijn nog zat fijne rijpaarden. Alleen zijn de ruiters die de tijd willen nemen om een communicatie op te bouwen en aan zichzelf te werken véél zeldzamer geworden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

JudithGigi
Berichten: 4199
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:11

Naar mijn mening valt het allemaal wel mee. Ik ben écht geen goede ruiter en nog nooit problemen gehad met die "beruchte afstammelingen". Ik zie het eigenlijk vooral mis gaan bij (dressuur)ruiters die een paard meteen koste wat het kost in een frame willen duwen, of bange ruiters.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:15

Anoniemk2 schreef:
Hoe: ziet jullie ideale rijpaard eruit en aan welke eisen moet ie voldoen?


Gezond en uit gezonde ouderdieren.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Benzz
Berichten: 2883
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:20

Avalanche81 schreef:
Ik vind de meeste KWPN-ers super zoet, zij het wat fel. Maar als ik zie wat ze allemaal accepteren van hun ruiters en eigenaren, zijn ze echt gewoon te lief. Mag wel wat minder, zeg maar.

En ook ik ga met Janine mee, het probleem ligt bij de ruiters imo, totaal geen zelfkritiek, en de meesten rijden geen deuk in een pakje boter, maar voeren het paard dan wel 3 kg sportbrok op een dag, want het paard sport zo intensief. Paard staat inmiddels op ontploffen, en wordt de ganse dag opgesloten op stal want op de wei wordt ie dik, en niet in sportconditie, en de ruiter mag net naar de gevorderden les op de manege 8)7

Vergeet instructie niet, iedere randdebiel die een L proefje kon rijden mocht via de KNHS de instructeursopleiding doen, en iedereen slaagde ook, want het was een verdienmodel en geen kennismodel.

Dan hebben we het nog niet over de andere cursussen op "rijtechnisch" gebied waarbij totaal geen kennis is en waarbij men slaagt als revalidatie trainer of weet ik veel wat.

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:51

Benzz schreef:
Avalanche81 schreef:
Ik vind de meeste KWPN-ers super zoet, zij het wat fel. Maar als ik zie wat ze allemaal accepteren van hun ruiters en eigenaren, zijn ze echt gewoon te lief. Mag wel wat minder, zeg maar.

En ook ik ga met Janine mee, het probleem ligt bij de ruiters imo, totaal geen zelfkritiek, en de meesten rijden geen deuk in een pakje boter, maar voeren het paard dan wel 3 kg sportbrok op een dag, want het paard sport zo intensief. Paard staat inmiddels op ontploffen, en wordt de ganse dag opgesloten op stal want op de wei wordt ie dik, en niet in sportconditie, en de ruiter mag net naar de gevorderden les op de manege 8)7

Vergeet instructie niet, iedere randdebiel die een L proefje kon rijden mocht via de KNHS de instructeursopleiding doen, en iedereen slaagde ook, want het was een verdienmodel en geen kennismodel.

Dan hebben we het nog niet over de andere cursussen op "rijtechnisch" gebied waarbij totaal geen kennis is en waarbij men slaagt als revalidatie trainer of weet ik veel wat.

Echt he??? Bizar. Instructie is een vak apart, en juist bij beginnende ruiters moet een goede basis gelegd worden, waar je toch behoorlijk wat kennis en handigheid voor nodig hebt, om op lange termijn te denken, want met de hulpen die ze nu aanleren, komen ze onherroepelijk in de problemen later.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:52

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Ja, er zijn zeker genoeg paarden met pit, maar er zijn zoveel dingen die daar aan onder zitten. Er zijn ook genoeg paard met lichamelijk ongemakken die met een zweep vooruit worden gejaagd en dan worden weg gezet als gevaarlijk of moeilijk als ze in protest gaan. Mensen die sensibel paard hebben, terwijl ze zelf angstige ruiters zijn. Mensen die elk eng dingetje uit de weg gaan en het dan raar vinden als ze op concours zijn en het paard schrikt van alles op zich heen. Mensen met een heet paard die deze proberen te remmen door aan de teugels te gaan hangen.
Ik kan nog wel doorgaan zo. En ja, de paarden zijn bloederig dan de oude boerenpaarden, maar ik heb persoonlijk ook liever een bloederig, heet paard, dan een trapzak. Het is maar net wat bij je past en paarden zijn er in alle soorten en maten, als je maar goed zoekt, je zwaktes durft toe te geven, kiest voor iets wat écht bij je past én luistert naar je paard.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 16:52

De op staat er in een vraagzin dus dat leek mij wel duidelijk voor iedereen. Ik kan prima overweg met hete paarden, maar ik zie het op lange duur niet goed komen met de heethoofden en de amateurs/recreatieruiters. Ik zie het grooste probleem ook zeker niet bij de paarden liggen, maar wel bij de ruiters die een te hoog gegrepen paard kopen om alleen maar met de afstamming te kunnen pronken en vervolgens staat het dier weg te kwijnen in de stal vanwege dat men er niet meer op durft te rijden ;)

Benzz schreef:
Vergeet instructie niet, iedere randdebiel die een L proefje kon rijden mocht via de KNHS de instructeursopleiding doen, en iedereen slaagde ook, want het was een verdienmodel en geen kennismodel.

Dan hebben we het nog niet over de andere cursussen op "rijtechnisch" gebied waarbij totaal geen kennis is en waarbij men slaagt als revalidatie trainer of weet ik veel wat.


Och heden waar gaat het naar toe op rijtechnisch gebied :oo

Isabel
Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 16:54

Ik hoef geen grand prix paard, en dus ook geen paard met zoveel pit dat het voor mij lastig of vervelend wordt om te rijden. Ik wil een gezond paard met betrouwbaar karakter waar ik ontspannen mee kan rijden. Meekomen in de basissport is fijn maar ik hoef geen écht sportpaard.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Ailill
Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:07

Interessant topic :)

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then by all means follow that path.

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:07

Bowo schreef:
Mensen met een heet paard die deze proberen te remmen door aan de teugels te gaan hangen.

Dit idd. En het dan heel vreemd vinden dat paard pijn in de mond niet zo leuk vindt.

Of aan de linkerteugel trekken om naar links te gaan, en het dan heel vreemd vinden dat dat paard over de buitenschouder wegvalt.

Lichtrijden is er ook zo een. Staan -zit, actief gaan staan en dan is het heel vreemd dat ze niet in het ritme zijn, en oh wat raar, paard wordt niet nageeflijk, terwijl de handen van de ruiter bij elke keer gaan staan zeker 10 cm op en neer gaan. En dat paard dat gewoon niet nageeft is niet heet en sensibel he.

Dat sensibele paard gaat steeds harder, hoe meer de ruiter zijn evenwicht verliest en uit het ritme komt, hoe harder dat paard gaat. Echt, de meeste paarden zijn hartstikke braaf, blijven gewoon hun ding doen terwijl die idioot stuitert en ze in de mond hangt. KWPN-ers zijn echt hartstikke bewerkbaar en met een beetje opvoeding nog zo nuchter als iets ook.

Mensen moeten leren rijden.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:11

Anoniemk2 schreef:
Hallo Bokkers,

Tegenwoordig worden de rijpaarden steeds feller en heter gefokt. Ik denk dat over een aantal jaren meer als de helft van de amateurs niet meer op dit soort rijpaarden durven te zitten die zo hoog in het bloed staan vanwege de moeilijke karakters. Het lijkt wel of er tegenwoordig kanonskogels gefokt worden i.p.v. bewerkbare rijpaarden.

Hoe kijken jullie hier tegenaan en wat zou jezelf anders of beter willen zien in de fokkerij? Ik hoef hier geen afstammingen neer te zetten want we weten allemaal wel welke afstamming er heet zijn en welke niet. Hoe vind de bereden politie tegenwoordig nog een geschikt rijpaard terwel de meeste rijpaarden te hoog in het bloed staan voor dit soort werk.



Hoe:

ziet jullie ideale rijpaard eruit en aan welke eisen moet ie voldoen?


Ik zie hier naast een mening ook een vraag. Wat mij betreft een attent, ongecompliceerd en werkwillig paard. Ieder paard kan en mag schrikken (bomproof geloof ik niet in), het gaat er om wat er op de schrikreactie volgt. Kun je meteen weer verder gaan waar je gebleven was of zit je voor je gevoel het eerste half uur op een tijdbom die zo weer kan afgaan?
Ik denk dat er heel wat ruiters zijn die meer plezier van hun hobby zouden hebben met een paard wat past bij hun capaciteiten in plaats van te hoge ambities.

Juut
Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:27

Ik denk dat het van 2 kanten komt...

Ja, er zijn kwpn-ers die feller gefokt zijn. Meer spektakel in de dressuurbaan, met wat hysterisch gedrag er gratis bij :')
Maar het is ook (de tijd nemen voor) opvoeding Het paard moet het liefst op z-niveau geboren worden... Kijk naar de jonge paarden competities, kijk naar kwpn-keuring waarbij het paard binnen 6 weken van niets naar netjes onder het zadel rond moeten kunnen gaan, nagevelijk (hals in de krul) en wel... Ik heb een paard gigantisch overvraagd zien worden, wat ongetwijfeld ook mee heeft gespeeld in haar ronduit hysterisch gedrag onder het zadel. Terwijl het aan de hand echt een braaf dier is. Protesteerd paard? Zetten we hem nog wat strakker vast aan de (hulp)teugel.

Maar dan wel roeptoeteren dat de kwpner een ferrarie is waarbij je geen fouten mag maken, en waar dus niet iedereen mee overweg kan :+

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Flash111
Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:28

" Vroeger waren er veel paardenmensen; nu veel mensen met paarden. "
Prestatiefokkerij hoeft niet altijd ten koste te gaan van een aangenaam karakter, integendeel iedere (top)ruiter wil ook liefst een meewerkend paard. Maar dat de topsport meer temperament vereist en de fokkerij daar op inspeelt kan niet ontkend worden. Daarom is het voor recreatieruiters belangrijk dat bv. de Gelderse en Groninger bloedlijnen met hun nuchtere karakters behouden blijven.
Vele paarden worden niet gevoederd in verhouding met het werk welk ze geacht worden te doen. In vele gevallen hebben ze voldoende aan ruwvoer alleen maar wat ik hier soms lees wat aan krachtvoer en supplementen wordt gegeven, mag men niet verwonderd zijn dat men met een bom de straat op gaat. Enkele uren lichte arbeid per week doet een paard niets, integendeel.
Afgelopen zomer reed ik met één van onze (getrainde) paarden in het span op 8 dagen ca 180 km (7 dagen ingespannen waaronder 5 dagen Veluwe). Ze is ruim 60% volbloed gefokt en krijgt buiten deze periode van arbeid geen krachtvoer. Op dag 9 ging ze zoals naar gewoonte opnieuw bokkend door de weide en was er niet aan te zien dat ze iets gepresteerd had. En ondanks haar afkomst en temperament kan ze bij wijze van spreken met een kind de baan op. Of dit ook zo zou zijn wanneer ze altijd krachtvoer zou krijgen durf ik echter te betwijfelen.
Laatst bijgewerkt door Flash111 op 07-09-19 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax
Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:31

Avalanche81 schreef:
Ik vind de meeste KWPN-ers super zoet, zij het wat fel. Maar als ik zie wat ze allemaal accepteren van hun ruiters en eigenaren, zijn ze echt gewoon te lief. Mag wel wat minder, zeg maar.

En ook ik ga met Janine mee, het probleem ligt bij de ruiters imo, totaal geen zelfkritiek, en de meesten rijden geen deuk in een pakje boter, maar voeren het paard dan wel 3 kg sportbrok op een dag, want het paard sport zo intensief. Paard staat inmiddels op ontploffen, en wordt de ganse dag opgesloten op stal want op de wei wordt ie dik, en niet in sportconditie, en de ruiter mag net naar de gevorderden les op de manege 8)7


Avalanche81 schreef:
Benzz schreef:
Vergeet instructie niet, iedere randdebiel die een L proefje kon rijden mocht via de KNHS de instructeursopleiding doen, en iedereen slaagde ook, want het was een verdienmodel en geen kennismodel.

Dan hebben we het nog niet over de andere cursussen op "rijtechnisch" gebied waarbij totaal geen kennis is en waarbij men slaagt als revalidatie trainer of weet ik veel wat.

Echt he??? Bizar. Instructie is een vak apart, en juist bij beginnende ruiters moet een goede basis gelegd worden, waar je toch behoorlijk wat kennis en handigheid voor nodig hebt, om op lange termijn te denken, want met de hulpen die ze nu aanleren, komen ze onherroepelijk in de problemen later.


Dat is ook de reden dat ik nooit les wil(de) geven. Wel regelmatig gevraagd en een keer iemand helpen, oke, maar ik kan het niet goed overbrengen. En ik ben te bot/kort door de bocht, het wordt niet in dank afgenomen als je meldt dat het aan de ruiter ligt. En niet aan het paard of de jury. Ik ben dus niet geschikt om les te geven vind ik zelf en als ik af en toe zie wie er wel lesgeven... :n Dat heeft niet eens alleen met het niveau te maken, maar wel met de kennis en de manier van overbrengen. Ik heb lessen gehad van mensen met hetzelfde niveau of lager, waar ik enorm veel aan had qua basis. Ik heb lessen gehad van mensen die een hoger niveau hadden, maar waar ik minder van leerde omdat het minder werd overgebracht.

Qua paarden, ik deel de mening van Janine oa. In diverse zoektochten, maar ook op wedstrijden zie ik maar weinig echte kanonskogels. Wel veel slecht opgeleide paarden, ruiters die dingen doen waaruit blijkt dat het paard eigenlijk enorm braaf is. Of ruiters die zichzelf enorm overschatten. Slecht management en noem maar op. Natuurlijk zijn er paarden die echt niet fijn zijn of combinaties die gewoon niet klikken en daardoor gaan botsen. Mensen zijn verbaasd om wat merrie van moeder te eten krijgt. Het is zo normaal om er een kilo biks in te gooien per voerbeurt op sommige stallen. Of een paard wat slecht aan de hulpen is met voer heter willen maken en dan erachter komen dat het een bom wordt, maar niet beter aan de hulpen.

Ik kijk niet naar afstamming. Zoveel paarden en zoveel karakters. Nee, ik zou met fokken wel op zoek naar een karakter dat IK fijn vind en dat mag best heet zijn. Ook voor een amateur ruiter / recreatie ruiter hoeft heet niet verkeerd te zijn, zolang je maar weet wat je zelf fijn vindt én aankan.

Wat ik zoek in een paard is dat deze gezond is. Functionele gangen, heet te maken, maar dat ook af kunnen vloeien. Ze hoeven niet dood te zijn, maar steigeren vind ik zelf niet prettig. Er vandoor gaan of een keer bokken ook geen probleem. Ik wil juist een wat gevoeliger paard, dat vind ik fijner rijden dan een wat minder gevoelig dier. Bij die gevoeligheid komen ook wel eens wat moeilijke dingen, maar moeilijke dingen heb je bij elk paard wel. Als het bij je past, niet alleen wat je zelf vindt maar ook objectief qua eigen kunnen. Aan een hoop dingen kan je werken.

Maar ook vroeger had je al afstammingen die bekend stonden als 'moeilijker'. Toen wij voor ene pony gingen kijken raadde instructie bepaalde advertenties af vanwege een afstamming. Toen luisterden we daarna, ondertussen kijk ik er niet meer naar.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Avalanche
Berichten: 15919
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:43

MyWishMax schreef:
En ik ben te bot/kort door de bocht, het wordt niet in dank afgenomen als je meldt dat het aan de ruiter ligt.

Nee, maar dat is vaak wel het probleem. Het paard doet meestal prima wat er gevraagd wordt, alleen de ruiter is zich niet bewust van wat die vraagt :')
Daar moet je het paard niet voor op de kop geven.
MyWishMax schreef:
Het is zo normaal om er een kilo biks in te gooien per voerbeurt op sommige stallen. Of een paard wat slecht aan de hulpen is met voer heter willen maken en dan erachter komen dat het een bom wordt, maar niet beter aan de hulpen.

Ja echt...... paard is niet voorwaarts........ flikker er een kilo sportbrok in...... is nog steeds niet voorwaarts, maar ontploft nu, yay *\o/*
MyWishMax schreef:
Maar ook vroeger had je al afstammingen die bekend stonden als 'moeilijker'. Toen wij voor ene pony gingen kijken raadde instructie bepaalde advertenties af vanwege een afstamming. Toen luisterden we daarna, ondertussen kijk ik er niet meer naar.

Ook vooral niet doen. Ik heb echt hele lieverds meegemaakt van Jazz, die toch niet zo positief bekend staat. Heerlijke paarden, lief, wel gevoelig en wat heet, maar ooohh wat een schatjes waren dat <3

En er zijn klootzakken, maar ik ken toch niet veel paarden die echt vals zijn. De meeste ruiters zijn gewoon niet zo heel handig :(:)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Heleennn
Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:00

Er is ook echt wel een verschil tussen een heet paard en een paard dat bewerkbaar is maar veel expressie toont. Een bewerkbaar paard kan je heet maken door er aan te zitten en je paard te motiveren (en teveel eraan zitten geeft dan die kanonskogels waar je niets meer aan hebt) of door er inderdaad bakken krachtvoer in te gooien. Maar er zijn echt kog wel heel veel leuke bewerkbare paardjes met een mooie afstamming. Wij hadden onlangs nog een jazz merrie op stal die zooo braaf was. 3 jaar oud en hadden ze zelf zadelmak laten maken en ingereden, kon je een kind op wegsturen. Dus het hangt voor een heel groot deel van je management af.

cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:04

Mijn ideale rijpaard is gezond en komt uit een gezonde merrie (dus niet bewust met bijv een kissing spines merrie gaan fokken). O:) O:)

Daarnaast weet ik dat ik niet de meest getalenteerde ruiter bent, dus heb ik graag een allround paard die niet te sensibel is maar wel fijn kan bewegen. Heb ik er ook geen moeite mee om af en toe een betere ruiter erop te laten om mij te helpen met het opleiden van een paard.
Daarnaast leidt ik ze nog graag allround op, dus dressuur/springen/buitenritten en af een toe een crossles. Als we er de tijd weer voor hebben mogen er nog 2 voor de wagen beleerd worden door een prof.

[o]

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-19 18:39

cobiie schreef:
Mijn ideale rijpaard is gezond en komt uit een gezonde merrie (dus niet bewust met bijv een kissing spines merrie gaan fokken). O:) O:)



Kon je het toch weer niet laten om persoonlijk te worden 8)7

cobiie
Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 18:48

Er is een reden waarom oa kwpn prok en d-oC certificaten hebben. Een gezond paard is van groot belang.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 bezoekers