Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:33

herhalen schreef:
Heb meerdere malen aangegeven dat hij binnenste buiten is gekeerd zo zijn ook zijn ogen nageken.


Harstikke mooi, mag ik vragen hoe ze dat testen eigenlijk?


Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:47

Hmm, ik vraag me af, heb je 'alles' geprobeerd? En daarmee bedoel ik vooral, wat is de stalling van jouw paard? Heeft jouw paard beschikking tot 24/7 weidegang of heeft hij dat ook gehad, maakt dat verschil voor hem? Veel paarden accepteren het in de stal staan, meeste paarden staan uren op stal. Als ze van ik noem maar wat 8 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds op de wei staan, dan staan ze ook nog 12 uur op stal. Dat is echt heel veel. Maar dat het psychisch niet goed is voor een paard, is een feit. En misschien heb jij een paard dat dit zo duidelijk maakt. Als hij 24/7 weidegang heeft, dan heb ik niks gezegd. Maar dat is iets waar ik aan denk.

Wat het slachten vs. inslapen betreft. Als ik het verhaal bij dit paard hoor, dan zou ik het niet durven in laten slapen, bang dat hij gaat vechten tegen het middel, want hij vecht 'altijd' waarom nu dan niet? Dus wat dat betreft, als je de keus maakt om hem te laten afmaken, zou ik als het mijn paard was, in dit geval ook kiezen voor de slacht.

Ik hoop dat je er over nadenkt om hem 24/7 op weidegang te zetten als hij dit nog niet tot z'n beschikking heeft, en hem gewoon even een tijd te laten. Desondanks succes met je beslissing. Welke je dan ook maakt.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:04

broadway schreef:
Ik heb net de foto's bekeken, oogt leuk, maar toch loopt dit paard niet goed vanuit de heup...
Ook zie ik amper een hals, dus ook moeilijk balanseren hierdoor, dus eigenlijk een dubbele handicap !
De grootste probleem zit bij de heup/a.been !

Iedere buiging ,zijdelingse beweging komt dit paardje zichzelf tegen...dus met iemand op de rug nog méér !

Misschien ooit achterovergeslagen en/of inderdaad een klap op het hoofd gehad...kan een lichte hersenbloeding hebben gehad of
de rug beschadigd of hij heeft zichzelf ooit achterover gegooid....

Hij laat zien dat hij het wel wil...en momenten dat hij het niet (meer) kan...

Tevéél druk of te weinig druk (ondersteuning) kan wel degelijk meetellen !

Als je dit paard ook maar miniem stoord met je zit ,dus niet rechtop blijven zitten en /of tegenhangen moet het paard alle zeilen bij zetten om in zijn balans (is dus een dis-balans, dus scheef !) terug te komen...óók aan de hand kun je hetzelfde afdwingen en zal hij dezelfde reactie geven !

Aangezien je schrijft over missen van kracht in 1 achterbeen kun je denken aan een halve dwarslaesie...dus beschadiging in de rug met gedeeltelijke uitvals verschijnselen aan 1 achterbeen ...of een hersenbloeding, dan komen de prikkels slecht door en vangt vaak het andere achterbeen het probleem op met de voorbenen !

Dan is het héél moeilijk om te blijven zitten,juist doordat het lichaam van dit paard zo scheef trekt, dan moet je echt een goede onafhankelijke zit hebben !
Tja en als je dan valt is het óf de heup óf de schouder waar de ruiter/amazone op zal vallen....

Het paard kan alléén maar reageren om te zeggen dat het niet goed voelt óf wel...speelt géén toneel...het werken /balanseren is zijn probleem met én zonder gewicht...komt zichzelf hierin heel negatief tegen !
De beenzetting in combinatie met de hals klopt echt niet !

Hoe doet dit paard in zijn negatieve momenten ?
Zou je een beeld willen geven van gedrag en vervolg ?
Of heb je een filmpje in beweging...

Weer verkopen is zo inderdaad géén optie , want dit paard verteld je genoeg !
Houden en verder uitzoeken of de eeuwige groene weide....
Hij oogt heel leuk maar er klopt duidelijk iets niet...
Juist omdat hij goed oogt moet je hem niet uit handen geven ...als het dan fout gaat komt hij echt weer de handel in hoor !


ik denk dat ik me wel kan vinden in jou analyse.
onder het zadel brengt hij voor en achter benen na elkaar toe en lanceert zijn eigen echt. (maakt klein en bouwt spanning op en dan is het net een veer die af gaat) dit alles in nog geen sec
het is inderdaad in verband te brengen met balans problemen heel knap gezien.

aan de hand vlugt gedrag en aan een touw gooit gewicht in de strijd en als dat niet voldoende is komt hij iets omhoog omdaarna zijn gewicht te laten vallen. je kan zien dat hij daar veel ervaring mee heeft. springt als het ware door de druk heen. (dit alles gaat vliegens vlug)
wel heb ik het idee dat de meeste spanning zich in de achterhand ontwikkeld vooral in de hamstrings.
ed wordt 2x in de week gemasseerd en dit werkt wel positief.

ik heb soms ook het idee dat zijn hersenen bepaalde prikkels niet kunnen verwerken maar dat ed het echt niet met opzet doet.
het is buiten de gebruiks aanwijzing om een super leergierig vrolijk onderzoekend paard.

mindim ze hebben verschillende testen gedaan rond de ogen kan misschien nog wel even bij dierenarts vragen hoe of wat.
maar met een lampje hebben ze gekeken en een soort reflex test. maar moet eerlijk zeggen dat ze zo veel hebben gezocht en gedaan dat ik dat echt even moet terug vragen. want durf het zo niet 100% te zeggen.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:08

Maartje1990 schreef:
Hmm, ik vraag me af, heb je 'alles' geprobeerd? En daarmee bedoel ik vooral, wat is de stalling van jouw paard? Heeft jouw paard beschikking tot 24/7 weidegang of heeft hij dat ook gehad, maakt dat verschil voor hem? Veel paarden accepteren het in de stal staan, meeste paarden staan uren op stal. Als ze van ik noem maar wat 8 uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds op de wei staan, dan staan ze ook nog 12 uur op stal. Dat is echt heel veel. Maar dat het psychisch niet goed is voor een paard, is een feit. En misschien heb jij een paard dat dit zo duidelijk maakt. Als hij 24/7 weidegang heeft, dan heb ik niks gezegd. Maar dat is iets waar ik aan denk.

Wat het slachten vs. inslapen betreft. Als ik het verhaal bij dit paard hoor, dan zou ik het niet durven in laten slapen, bang dat hij gaat vechten tegen het middel, want hij vecht 'altijd' waarom nu dan niet? Dus wat dat betreft, als je de keus maakt om hem te laten afmaken, zou ik als het mijn paard was, in dit geval ook kiezen voor de slacht.

Ik hoop dat je er over nadenkt om hem 24/7 op weidegang te zetten als hij dit nog niet tot z'n beschikking heeft, en hem gewoon even een tijd te laten. Desondanks succes met je beslissing. Welke je dan ook maakt.



hij heeft een paar periodes dag en nacht buiten gestaan maar merk dan geen verschil.

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:10

En wat noem je 'periodes'? Is dit een week, of is dit de hele zomer? En stond hij met andere paarden?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:20

Maartje1990 schreef:
En wat noem je 'periodes'? Is dit een week, of is dit de hele zomer? En stond hij met andere paarden?


hij staat bij andere paarden. hij heeft bij mij 1x ruim een jaar dag en nacht buiten gestaan en nog eens ruim een half jaar. laatste andere eigenaar ook ruim een jaar.
verder komt hij nu in de winter nog steeds minimaal 6 uur op de wei en vaak langer.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:23

Ik wil je heel veel sterkte wensen met je beslissing.
Ik vind het een oprechte en eerlijke keus. Hij is al zo vaak verkocht, toch nam je hem steeds terug. Daar heb ik echt bewondering voor. Maar ergens is het wel klaar en dan zijn er meerdere keuzes. Je kunt hem op het land laten lopen, hem verkopen en weten wat er gebeurd, of hem naar de slacht doen.
Er gaan meerdere gezonde paarden naar de slacht, de markt is waardeloos. Dan in deze omstandigheden zou ik denk ik hetzelfde besluit nemen.

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 01:30

het is niet zo dat ik zelfs de meest voor de hand liggende dingen nog niet heb gedaan mensen.
als je op het punt sta waar ik nu sta mag je er vanuit gaan dat je al die dingen toch al wel heb geprobeert.

dus ideen kwa:
tandarts
zadelmakers
oteopaat
dierentolk
fysio
chiropractor
massage
dierenarts
weidegang
stalling
kudde
voer
grondwerk
vrijheidsdressuur
suplementen
bloedonderzoek

sorry maar die zijn al uitgebeird onderzocht of geprobeert sommige met resultaat andere zonder.

owja las ook nog iets over betuigen......ik ben niet bang van ed maar ik zou hem zelf niet durven te betuigen.
en dat terwijl mijn belze knol en schetlander wel betuigd zijn. maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook nog nooit heb overwogen.
het feit dat alles achter hem gebeurd weerhoud mij er van om het te proberen
Laatst bijgewerkt door herhalen op 24-02-13 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75
Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:40

LianneBos schreef:
Het is wel zielig, ik zou hem nog 1kans geven:begin met grondwerk! Ik denk dat er wat mis is met je paardje, geen een paard gedraagt zich zo uit zichzelf! Laat hem nakijken,miss zit er iets in zijn rug,

Ik sta ook achter je keuze, welke.keuze je ook maakt: er is geen een fout! Sterkte!

Nou lieverd zon paard gedraagt zich wel zo uitzichzelf , wel door een verleden, grondwerk heeft dan echt niet veel zin meer. En nee ts je bent niet egouistisch beter hij naar de slacht als dat er nog eens iemand echt een keer doodgaat door zijn toedoen. hard maar hij heeft dan zijn kansen gehad.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

sabino
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:43

Breng dat paard naar de slager.............is in dit geval voor iedereen beter en het paard heeft daar geen weet van.

De nieuwe revolutie.Bitfitters
www.iaebf.com

franka75
Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:51

Het is wel een mooi paardje hoor, maar weet je ik heb ook een paard gekend en daar was ook iets mee , niet te verklaren maar hij kon heel kwaad worden, en leek altijd naar iets te kijken in de verte. Toen dit paard nadat hij ziek werd overleed hebben ze sectie op hem verricht en had hij een ontsteking ter grote van een stuiver in zn hoofd . Dus dat kan je altijd laten doen en misschien kom je dan achter de oorzaak, dit paard is of door hersenletsel beschadigd of zo geboren of helemaal verknalt. Heel erg maar ik denk dat je hem rust geeft en ik weet dat ze de slacht niet dioorhebben , zelf gezien. dus misschien de beste keuze. Het gaat heel snel En je verraad hem niet je hebt zoveel voor hem gedaan en hij heeft toch ook veel ellende gebracht. Dan moet je een keuze maken. Hoe ontzettend ook. Hoe denk jezelf trouwens over inslapen , Zie je dat niet zitten met hem?

Lieve Mixie ik vergeet je nooit

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 01:56

herhalen schreef:
Maartje1990 schreef:
En wat noem je 'periodes'? Is dit een week, of is dit de hele zomer? En stond hij met andere paarden?


hij staat bij andere paarden. hij heeft bij mij 1x ruim een jaar dag en nacht buiten gestaan en nog eens ruim een half jaar. laatste andere eigenaar ook ruim een jaar.
verder komt hij nu in de winter nog steeds minimaal 6 uur op de wei en vaak langer.


in dat geval, lijkt mij dit ook gewoon de juiste keuze. Hoe erg en sneu het ook is. Veel sterkte ermee.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Elco
Berichten: 2066
Geregistreerd: 20-08-06

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 07:22

Ik mis in je rijtje wat je allemaal geprobeerd hebt een Cranio Sacraal, die zou ik zeker erbij laten komen vooral als je zegt dat het een geestelijk probleem is..
Mijn paard heeft een aantal jaren geleden een zwaar ongeluk gehad en is doormiddel van een Cranio Sacraal er weer helemaal bovenop gekomen..
Het is zeer zeker de moeite waard, ik weet niet in welke regio je woont.??

gr_roos
Berichten: 7564
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 07:52

Ik denk dat een deel van de mensen er te makkelijk over denkt. TS heeft al (bijna) alles gedaan. Als ik haar berichten lees is hij ook niet geschikt als gezelschapspaard. Wat als er iemand, bv een spelend kind in de wei terecht komt en die slaat hij voor het leven ongelukkig? Kan je makkelijk zeggen dat ze daar zonder toestemming zijn..... Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat hij iemand de dood in slaat.

TS veel sterkte de komende tijd, het zal niet makkelijk zijn, maar wel het beste. Ook voor hem, want ik denk niet dat zijn gedrag fijn is voor hem. Er is iets waardoor hij zo reageert en dat iets is niet te vinden, dus niet op te lossen

Wiesje
Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 07:55

TS, in mijn ogen maak je een hele eerlijke weloverwogen keuze!!

Doe je me een plezier? .... blijf erbij tot je dier dood is!

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Freefeelster
Berichten: 144
Geregistreerd: 23-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 07:57

Ja, waar ligt de grens.........zo te lezen is die al bereikt.
Paardrijden doe je voor je ontspanning. Dit levert alleen maar stress op voor beide partijen.
Nee, je bent niet egoïstisch TS, ik vind je juist heel verstandig en moedig!
Heel veel sterkte, is effe moeilijk, maar het zal veel rust geven.

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:11

TS ik vind dat je keuze een hele weloverwogen beslissing is. Een paardje zoals Ed komt nooit goed terecht als je die verkoopt (gaat de handel in en eindigt alsnog op transport richtingen Italië of zo voor de slacht (sorry dat ik het zo cru zeg)). De slacht hier in Nederland of inslapen maakt niet welke optie is de beste keuze voor alle partijen.

Misschien heeft hij wel een hersenbeschadiging door een val en komen alle prikkels van hoofd naar lijf en vice versa niet meer door. Dat kan alle klachten wel verklaren. Feit blijft hij is nu gewoon gevaarlijk voor jouzelf maar al helemaal voor onwetende mensen.

Heel veel sterkte de komende tijd!

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:24

Nou ts slacht zou niemand je kwalijk nemen. Je hebt volgens mij veel tijd en geld in dit diertje gestoken. En zoals ik het les is het wachten op een ongeluk met nog heftigere gevolgen. De blessures die de ruiter opgelopen hebben bij een val van hem zijn niet mis! Dan gaat dat echt hard!
Daarbij zal hij niet voor niks bij d ehandelaar terecht gekomen zijn jaren geleden.. Ik zou zeggen je hebt je best gedaan, waarschijnlijk zn leven verlengd, goed voor hem gezorgd, hem een leuke tijd gegeven. En helaas mag het niet zo zijn..

marjotje82
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:24

Zo te lezen weet je wel degelijk waar je mee bezig bent.
Denk dat het een weloverwogen besluit van je is waar al een hele tijd aan vooraf gegaan is.
Heel veel sterkte meid!

pipo
Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:29

Ik denk dat het helemaal geen slechte keus is als je hem wegbrengt. Je heb je stinkende best gedaan voor hem. Je speelt niet voor god, je neemt je verantwoordelijkheid. Ik heb zelf ook een paard waar ik zielsveel van hou, maar als hij weg zou moeten is het ook naar de slacht, enkel en alleen om hem de lange weg van baas naar baas te besparen. Hoe veel je ook van paarden houdt soms is slacht een goede en meest eerlijke oplossing. Sterkte met je beslissing.

Lindaonline
Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:34

Er is altijd nog 1 kans te geven maar ik zou voor mezelf een grens trekken. Volgens mij heb jij dit ook gedaan en daar moet je naar luisteren. Kijk naar wat jij het paard nog voor leven kunt bieden wanneer je besluit hem niet af te laten maken. Wat zal zijn toekomst zijn. En kijk naar wat je allemaal al hebt gedaan. Weeg dit af en hak de knoop door.

Trakehners ☆

herhalen
Berichten: 236
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-13 08:39

Elco schreef:
Ik mis in je rijtje wat je allemaal geprobeerd hebt een Cranio Sacraal, die zou ik zeker erbij laten komen vooral als je zegt dat het een geestelijk probleem is..
Mijn paard heeft een aantal jaren geleden een zwaar ongeluk gehad en is doormiddel van een Cranio Sacraal er weer helemaal bovenop gekomen..
Het is zeer zeker de moeite waard, ik weet niet in welke regio je woont.??


Dit heeft de oseopaat ook toegepast. Ed en ik gingen bij de zelfde namelijk....... ik weet nog dat deze osteo het bij mij heeft toegepast en naderhand ook bij ed. Dit weet ik nog omdat ik die zelfde dag en dag erna heel veel hoofdpijn had.
Ja ik wou weten wat ed doormaakte bij de osteo en daarna..... beetje gek ben ik wel toch.

Sorry ik wil niet overkomen als iemand die er niks meer aan wilt doen. Ik heb duizende euro's in dit paard gestopt dus een beetje extra kan der ook wel bij.

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:47

Ts je verhaal is zo herkenbaar! En de reacties helaas ook. Mijn eerste paard was een lastige tante maar door mij prima te rijden. Echter door de jaren heen kreeg ze steeds meer vreemde trekjes (over je eigen schaduw springen :+ ) door prive omstandigheden is zij een paar maanden in training geweest. Toen ze haar terug brachten zeiden ze: jij kan haar mischien rijden maar een ander breekt zn nek erop. Het was een fantastisch paard maar met rare dingen. Zoals uit het niets in de sloot springen. En er dan ook weer met een enorme sprong eruit.
We hebben heel veel tijd, energie en geld in dit paard gestopt. Huisvesting, voer, training, enz enz. Op de dag dat ik besloot dat ik het niet meer leuk vond en weer eens gewoon plezier in het rijden wilde hebben kreeg ik eindeloos goed bedoelde adviezen over me heen. Alsof ik uit pure gemakzucht deze beslissing had gemaakt. Al mn tijd en geld had ik in dit paard zitten. Jaren ben ik niet op vakantie geweest omdat ik haar eigenlijk niet aan een ander durfde over te laten (op die ene periode na) en omdat al mn geld in haar was gaan zitten.
Mijn instructeur was de enige die zei we gaan gelijk een afspraak maken. Hij had het allang gezien.

Nu jaaaaaaren later sta ik nog steeds achter mn beslissing. We hebben heel veel mooie momenten gehad ze was mn absolute topper maar het is goed zo.

Waarom hebben de meeste manege's en pensionstallen een grote kantine?
..Dan is er voor alle "beste stuurlui" en "technische jury" plek!

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 08:49

Wiesje schreef:
TS, in mijn ogen maak je een hele eerlijke weloverwogen keuze!!

Doe je me een plezier? .... blijf erbij tot je dier dood is!


eens! Op het oog een prachtig paard, je moet niet het risoco lopen dat ze hem doorverkopen.

Sterkte!

It's a kind of Magic... ♥
&
♥ SuperNorg! ♥

frangelica
Berichten: 1123
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: vught

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:12

Misschien is het een optie om hem ergens als gezelschapspaard neer te zetten, die slachtprijs willen betalen. Stel een contrakt op.
Ken iemand die heeft dat ook gedaan en paard staat daar nog steeds.
Mocht die persoon hem van de hand willen doen komt hij terug bij jou, kan je hem altijd nog naar de slacht brengen.
Ik heb verder niet gelezen of hij handelbaar in de weide is.
Het is maar een idee.
sterkte en suc 6 met je keuze, wat je ook beslist.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 9 bezoekers