Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Imker
Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:19

Als je een gezelschapspaard voor je paard zoekt, dan wil je geen levensgevaarlijk dier erbij. Dan wil je een lief, kalm en aanhankelijk dier. Als hij niets hoeft te doen, dan moet hij iig wel lief en betrouwbaar zijn in de wei. TS geeft aan dat haar paard geen kroelpaard is en niet te handelen is in de wei. En dan wil je iemand anders opzadelen met een potentieel levensgevaarlijk dier?
Ik denk dat TS een hele juiste keuze gemaakt heeft. Dit paard heeft al zoveel kansen gehad en kán gewoon niet anders zijn. Dan is slacht de enige goede optie.

Toos paardloos


Esmeralda
Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:23

Vind dat jij een weloverwogen keuze maakt, als ik lees wat je allemaal al geprobeert en gedaan heb. Denk dat er menig een al eerder was gestopt. Soms moeten we deze moeilijke keuze maken, maar heb dit 100 keer liever dan dat we lezen : meisje valt dood van paard, en dan lezen we dat het om ed gaat. Dat wil je niet op je geweten hebben. Soms moet je knopen doorhakken voor veiligheid van jezelf,andere en het paard

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

joey2010
Berichten: 4346
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:24

Beste TS, Je hebt heeeeel veeeel gedaan om het paard te helpen.
Nu ben je op een punt beland waar het niet meer gaat.
Straks valt er iemand verkeerd van het paard met verschrikkelijke gevolgen.
Dit wil je ook niet.

Het paard is erg gevoelig zeg je ook.
Dus veranderingen kunnen behoorlijk stress opleveren denk ik bij je paard.

Veel sterkte met wat je keuze ook zal zijn.
Je hebt echt waar heel veel voor het paard gedaan.

Juliettex
Berichten: 783
Geregistreerd: 07-03-10
Woonplaats: Arnhem

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:26

Wat een lastige keuze Ts..
ik heb je een pb'tje gestuurd!
Ik hoop dat je er uit komt & doet waar bij je je goed bij voeld!
want dat is ook belangrijk.


jans1999
Berichten: 272
Geregistreerd: 26-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:28

het licht eraan hoeveel je van hem houd.
zonde vind ik.

If it isn't an Icelandic, it's just a horse...

vlaatjee
Berichten: 576
Geregistreerd: 28-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:30

jans1999 schreef:
het licht eraan hoeveel je van hem houd.
zonde vind ik.

Sorry, maar dat vind ik nergens op slaan!
Juist ook uit liefde voor het paard maakt ze deze keuze.

Juliettex
Berichten: 783
Geregistreerd: 07-03-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:31

vlaatjee schreef:
jans1999 schreef:
het licht eraan hoeveel je van hem houd.
zonde vind ik.

Sorry, maar dat vind ik nergens op slaan!
Juist ook uit liefde voor het paard maakt ze deze keuze.


Inderdaad, soms is het beter om je paard weg te doen.
gewoon omdat hij niet krijgt wat hij nodig heeft !
in dit geval beweging etc


Janienee
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:45

trysteffy schreef:
wat als je hem opnieuw een advertentie zet.
en zegt eerst vetrouwen in het paard winnen en dan pas rijden.
zoals grondwerk krijgt het paard meer vetrouwen in een mens, als je iemand hebt gevonden die niet echt om het rijden gaat zal ie het super hebben denk ik en dat er daarna die gene heel langzaam op hem kan.

want als je al zegt dat ie er iemand van afgooit bij de vorige verkoopers was je daar bij? wat deden hun?
wat vind het paard niet fijn en wat wel hoe is die in de mond? is zijn rug in orde?
of wilt hij niet echt aan het werk?

en wat je ook zei in je andere topic, bij de laaste koper dat is aan het uitproberen is tot hoe ver die kan gaan maar dan op een helle andere manier wat mensen gewent zijn.
ik denk ook al probeer de paard je uit je bent er niet binnen maand met een band enzo. pas na jaar mensen moeten geduld hebben wat jij ook heb en dat hebben ze niet met ed erg jammer.


Mee eens!, je kan ook met ed gaan wandelen, in de bak rustig laten worden, net al Klaus Ferdinand Hempfling doet, heel langzaam een band opbouwen..

Colga
Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:47

broadway schreef:
Ik heb net de foto's bekeken, oogt leuk, maar toch loopt dit paard niet goed vanuit de heup...
Ook zie ik amper een hals, dus ook moeilijk balanseren hierdoor, dus eigenlijk een dubbele handicap !
De grootste probleem zit bij de heup/a.been !

Iedere buiging ,zijdelingse beweging komt dit paardje zichzelf tegen...dus met iemand op de rug nog méér !

Misschien ooit achterovergeslagen en/of inderdaad een klap op het hoofd gehad...kan een lichte hersenbloeding hebben gehad of
de rug beschadigd of hij heeft zichzelf ooit achterover gegooid....

Hij laat zien dat hij het wel wil...en momenten dat hij het niet (meer) kan...

Tevéél druk of te weinig druk (ondersteuning) kan wel degelijk meetellen !

Als je dit paard ook maar miniem stoord met je zit ,dus niet rechtop blijven zitten en /of tegenhangen moet het paard alle zeilen bij zetten om in zijn balans (is dus een dis-balans, dus scheef !) terug te komen...óók aan de hand kun je hetzelfde afdwingen en zal hij dezelfde reactie geven !

Aangezien je schrijft over missen van kracht in 1 achterbeen kun je denken aan een halve dwarslaesie...dus beschadiging in de rug met gedeeltelijke uitvals verschijnselen aan 1 achterbeen ...of een hersenbloeding, dan komen de prikkels slecht door en vangt vaak het andere achterbeen het probleem op met de voorbenen !

Dan is het héél moeilijk om te blijven zitten,juist doordat het lichaam van dit paard zo scheef trekt, dan moet je echt een goede onafhankelijke zit hebben !
Tja en als je dan valt is het óf de heup óf de schouder waar de ruiter/amazone op zal vallen....

Het paard kan alléén maar reageren om te zeggen dat het niet goed voelt óf wel...speelt géén toneel...het werken /balanseren is zijn probleem met én zonder gewicht...komt zichzelf hierin heel negatief tegen !
De beenzetting in combinatie met de hals klopt echt niet !

Hoe doet dit paard in zijn negatieve momenten ?
Zou je een beeld willen geven van gedrag en vervolg ?
Of heb je een filmpje in beweging...

Weer verkopen is zo inderdaad géén optie , want dit paard verteld je genoeg !
Houden en verder uitzoeken of de eeuwige groene weide....
Hij oogt heel leuk maar er klopt duidelijk iets niet...
Juist omdat hij goed oogt moet je hem niet uit handen geven ...als het dan fout gaat komt hij echt weer de handel in hoor !



Ik denk dat je het hiermee helemaal bij het rechte eind hebt. Ik ken Ed en ik weet dat herhalen er alles aan gedaan heeft. Het moet gewoon leuk zijn voor paard en baas en dat is het duidelijk niet meer. Herhalen, je hebt er goed over nagedacht, voor Edje is het goed geweest zo......

jasz
Berichten: 2209
Geregistreerd: 11-11-10
Woonplaats: Bij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:50

Het is een hele moeilijke keuze!
Ik ben er nooit voor om paarden te laten slachten, maar als er verder écht geen andere keuze is, dan snap ik wel dat je deze keuze maakt.
Paarden weten inderdaad niet dat ze geslacht gaan worden, maar, ze voelen wel degelijk verandering in mensen aan. Dus op die manier kunnen ze we voelen dat er 'iets' gaat veranderen.
hmm, lastig, want je redt het zelf niet meer, maar je zegt ook dat die geschikte persoon er wel zou kunnen zijn. Het is natuurlijk heel moeilijk om die te vinden, maar dat zou wel de beste oplossing zijn.
Misschien kan je nog 1 keer een advertentie zetten, en dan echt alleen mensen laten komen die weten hoe ontzettend moeilijk het paard is. Als dit niks oplevert, dan is het waarschijnlijk inderdaad het beste om hem te laten slachten.
veel succes, het is een heel moeilijke keuze.

Kerstmuts

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:52

waarom breng je hem niet weg naar een professioneel iemand om hem goed te leren berijden en zijn gedrag te verbeteren?

djinnie
Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:56

Jeetjemina, ik zou alleen al een pagina vol quotes kunnen maken van mensen die echt, echt, echt... niet nadenken...

Ja, laten we vooral gaan proberen om als Klaus Hempfling doet, een band met dit paard op te bouwen. Of neeeeee, beter nog, we doen een "join-up alla Hearland". Leuk voor fictieve boeken...

@TS: meid, je hebt alles uit de kast getrokken om ervoor te zorgen dat dit paardje nog een goed leven bij iemand zou kunnen hebben, maar het heeft niet mogen baten. Natúúrlijk, als je ik-weet-niet-hoeveel hectare grond had, waar je toch niet wist wat je ermee moest, dan gooide je het dier met andere 'afdankertjes' lekker op het land en liet je 'hem paard zijn'. In NL is dat toch een tikje aan de lastige kant. We hebben nu eenmaal niet zoveel ruimte. Laat je dus niet gek maken. Je hebt een keuze gemaakt, die niets, maar dan ook niets, met egoïsme te maken heeft. Egoïsme zou ik terug zien als je kostte wat kost, dit paard nog een nieuw huis zou willen geven. Waarna er weer een ongeluk gebeurt. Of kostte wat kost zelf door zou blijven gaan met het dier, waar je eigenlijk geen tijd en energie meer voor hebt, totdat bij jou de bom barst.
Wat de reden van zijn gedrag ook zijn mag, er is blijkbaar geen 'quick fix' of een andere oplossing voor, want dan was je die wel tegen gekomen in de tijd dat je nu met hem bezig bent.
Voel je niet schuldig, je hebt het dier al zoveel mogelijk gegeven en nu is de koek op. Hij zal er niets van merken, zoals ook vuurneon al zo mooi verwoordde. Op een gegeven moment beland je op de laatste pagina van het boek en is het uit... klaar...

Heel veel sterkte! Enne, als je het kunt, blijf er dan wel bij. Zodat je zeker weet dat hij niet via een achterdeur weer verdwijnt.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:57

TS ik vind je beslissing/keuze terecht.Je hebt er álles aan gedaan en het mocht niet baten.
Op een gegeven moment zijn de mogelijkheden op en blijft er niets anders meer over dan in laten slapen.
Dit paard uit handen geven/verkopen,Nee idd. nooit doen.Je zou het jezelf nooit vergeven als er iets ernstigs zou gebeuren met het paard en de nieuwe eigenaar.
Jij kent je paard het beste,wij niet,maar uit jou verhaal blijkt het paard gevaarlijk.En er zijn nu eenmaal paarden die nooit meer beter kunnen worden en altijd een tijdbom blijven.
Heel veel sterkte TS met je juiste keuze.

FB Groep Second Chance.

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:58

Beste ts ik heb groot respect voor je keuze en zou exact dezelfde hebben gemaakt. Respect en liefde hebben voor een dier betekent ook hem en je omgeving beschermen en soms kan dat enkel door een heel radicale keuze maken. Want vergis je niet een dier dat zo reageerd kan zich niet prettig voelen en poging 11 wagen betekent ook voor de 11de keer ontzettende stress met maar een hele kleine kans op succes, ik zou het dier daarvoor willen beschermen!

wph1
Berichten: 611
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:59

Je hebt het nu ook steeds over het rijden maar er al eens over gedacht om hem voor de wagen te gaan beleren!!!!!
Kan het een heel ander paard zijn.
Wij hebben daar 1 van voor de wagen zet hij geen stap verkeerd en onder het zadel is het een draak......

Sterkte met de beslissing.....

For some there's therapy, for me there's my horse...
[ITP] Fotoshoot spooky met Fries
Je gaat nog meer van je beesten houden als je de mens beter leert kennen!!!

Elisa2
Berichten: 36987
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:00

Volgens mij is het wel duidelijk..hij is en blijft gevaarlijk voor anderen..heeft gewoon al teveel meegemaakt..je hebt hem een kans gegeven anders was hij denk ik al eerder bij de slager beland..ik ben geen voorstander van slachten maar in dit geval denk ik wel dat het de beste oplossing is

*ik zou trouwens zo'n gevoelig onberekenbaar paard absoluut niet voor de wagen zetten..kan levensgevaarlijk zijn* Imo reageert dit dier vanuit paniek en niet vanwege ongehoorzaamheid/ondeugd..
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 24-02-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

gohya
Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:01

wph1
Een gevaarlijk paard beleren voor de kar? een paard wat een tijdbom is?

FB Groep Second Chance.

Falcobabe
Berichten: 1348
Geregistreerd: 10-02-13

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:06

Sterkete!
Misschien kan hij samen met een ander paardje in de wei staan, en gewoon een 'weileventje' geven zal ik maar zeggen x Soms proberen longeren, en nieet op rijden? Maar jij weet er meer over als ik dus het is jou beslissing, en niet die van iemand anders! Je hebt er zo te zien echt lang over nagedacht,
en nogmaals vééééééééél stérkté!

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:09

Sparky10 schreef:
En dan zie ik het rijtopic en denk ik , waarom? zo te zien heeft hij plezier in het rijden..


Dat ben ik niet met je eens, ik zie geen plezier in zijn werk.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 24-02-13 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:10

TS ik vind je een topper! Je luistert en kijkt naar je paard en je neemt een beslissing niet alleen in het belang van je paard maar ook in het belang van je medemens.

Het doet er niet toe of dit paard extreem gevoelig is, een hersenbeschadiging heeft en een slecht functionerend lijf of niets van dit alles. Feit is dat hij gevaarlijk is, niet alleen met rijden maar ook in de omgang. Daar ga je niemand een plezier mee doen, ook en vooral het paard niet.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Dribbel
Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:13

Dit paard is potentieel gevaarlijk en is niet verkoopbaar. De keuze ligt dan bij jou. Hij blijft tot zijn dood bij jou of de slacht. Bij de eerste keuze moet je tijd, ruimte en geld hebben en moet je in de juiste situatie zitten. Zo te horen lukt dat niet en moet je denk ik eerlijk zijn tegenover je paard. De slacht is dan de meest humane oplossing.

Ik denk dat je een juiste beslissing maakt als je hem naar de slacht doet. Heel dapper dat je die beslissing durft te maken.

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads

Maartje1990
Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:15

tylando schreef:
waarom breng je hem niet weg naar een professioneel iemand om hem goed te leren berijden en zijn gedrag te verbeteren?


Ze heeft al zóveel gedaan voor haar paard. Er is altijd wel 'iets' dat ze nog kan proberen, maar op een gegeven moment moet er toch ook een grens getrokken worden? Naar mijn idee heeft TS genoeg gedaan en 'alles' geprobeerd.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

tylando
Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: moeilijken keuze toch slacht.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:17

tuurlijk maar zolang er nog 'iets ' is , waarom niet!

opisop_shop
Berichten: 15058
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:18

moeilijke beslissing.
Inderdaad of zelf houden of slacht, om ongelukken te voorkomen.
Mooiste zou misschien nog wel zijn om hem gewoon in een groot natuurgebied te hebben lopen; geen mensen die er iets mee moeten/willen en wel vriendjes en ruimte om paard te zijn.
Maar ja, dat is natuurlijk niet haalbaar.
Tylando, als ik eerlijk ben zou ik ook geen geld meer willen steken in zo'n paard.
TS Ik snap je overweging en sta achter de beslissing die je waarschijnlijk zult gaan maken, hoe moeilijk ook!

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

kiki1976
Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 12:24

In mijn ogen heb je 3 optie's.
1) zelf houden en doorgaan. Maar als ik het zo lees is dit voor jouw een bijna onmogelijke opgave.
2) naar een natuur gebied. Alleen heeft dit natuurlijk wel het nadeel dat hij hiervan niet sterker word..... En wat als er een paar Penny's stiekem heen gaan....Nee eigenlijk toch ook geen optie.....
3) naar de eeuwige groene weide's.

Als ik het zo lees zou ik zelf voor optie 3 kiezen.
Paard is zowel onder het zadel onberekenbaar als op stal, in het land, aan de longeerlijn, op de poetsplaats....
Verkopen etc zou voor mij zelf ook geen optie zijn. Ik zou het niet op m'n geweten willen hebben dat er daardoor iets met iemand anders gebeurt.....

Ik wil je heel veel sterkte wensen met deze moeilijke beslissing, al weet je zelf volgens mij ook wat voor hem het beste is.

Houden van is ook loslaten....

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyJamess, Ann, carina, Earth, ElinaSK, estell__, JPitty, Kimberley_, onpaard, rien10, StonedRomy, xRooss en 86 bezoekers