[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:47

Nou ja! Heerlijk zeg! <3

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 17:49

Je zou er bijna een traantje bij wegpinken...

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 17:54

Fysiek valt 'ie me niet tegen! Maar goed, hij doet nu nog niks. Ik wil hem rustig wat laten rekken en strekken, vertrouwen en balans terugkrijgen, daarna pas weer normaal aan het werk. De balkjes liggen klaar.

Verder zoek ik nog naar tips om hoefzweren te voorkomen.

Wat ik al doe (wat betreft de hoefzweren, buiten zijn normale ondersteuning om):
- Toch weer terug naar stro
- Elke dag als hij naar stal gaat de hoeven uitkrabben, schoon boenen en insmeren met paardenvet (en zijn kootholte verzorgen, maar zijn huid is al bijna weer beter, dus dat stopt straks)
- Biotine bijvoeren (weinig hoop dat dit iets doet, maar ik wil álles proberen)
- Hoefschoenen liggen klaar voor als ik over de weg moet met hem (nu nog niet van toepassing)
- We hebben padockroosters klaarliggen om de kleine paddock bij de schuilstal mee te verharden, zodat hij wat meer droge voeten houdt in de winter en ik hem hopelijk langer buiten kan houden (afgelopen winter was het daar dramatisch nat)

De hoefsmid komt altijd om de 7 weken, maar Frum is de vorige keer niet bekapt, omdat hij daar nog te slecht voor was.

Hij krijgt sowieso een vitaminekorrel om zijn weerstand op peil te houden. Geen idee hoe ik die verder kan versterken. Momenteel loopt hij nog de hele dag in de wei op een hectare gras. Hij krijgt magnesium en wat voor zijn spieren bij, maar dat is niet tegen hoefzweren. Wat mis ik nu nog?

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:42

vond ik in een oud topic
Francis schreef:
Mijn oude merrie had om de haverklap hoefzweren, elke twee maanden had ze er 1. Dat was al zo bij haar vorige eigenaar, waar ze op stro stond en bij mij stond ze op de meest droge zaagselstal die je maar kunt bedenken en ook daar had ze er last van (overdag stond ze altijd buiten, alleen 's nachts op stal). Volgens mijn dierenarts en hoefsmid kwam het 'van binnen uit'. Ze waren ook bijna nooit goed los te snijden omdat ze zo hoog zaten.
Na de zoveelste ben ik dus op zoek gegaan naar een alternative behandeling. Ik gebruik altijd al veel homeopatie dus ben daar gaan zoeken.
Ik heb een middel gevonden dat volgens de klassieke homeopatie ook goed bij mijn merrie paste en wat speciaal tegen 'nagelzweren' (middel vond ik in een boek voor mensen) bedoeld is, nl. Tarentula Cubensis D30 (ja, van die giftige spin ja) Let op, er zijn twee Tarentula's, zorg dat je de Cubensis hebt als je dit middel wilt gebruiken. 't Is overigens moeilijk te krijgen in Nederland, uiteindelijk heeft een nederlandse groothandel het voor mij uit België gehaald.
Dit middel gaf ik zodra ik een warme hoef voelde. 4 maal daags een dosis. Na twee dagen was de warmte en kreupelheid al weg (zonder snijden dus) en bouwde ik af en ging ik Silicea D12 bij geven, 2 dosis per dag. Silicea D12 is een middel dat de hoornkwaliteit verbetert en tegen oude ontstekingen werkt. Dus dubbel positief bij een hoefzweer). Na een week stopte ik dan met de Tarentula maar bleef de Silicea nog een week door geven in hoge frequentie (dus 2 of 3 keer per dag) daarna ging ik weer naar de onderhoudsdosis van 1 keer per dag. Daarnaast heb ik haar van de ijzers af gehaald omdat ik de oude nagelgaten verdacht als oorzaak. Ze heeft nog 1 keer een hoefzweer gehad sinds de eerste keer dat ik het zo behandeld heb en daarna nooit meer. Ze kreeg dus wel dagelijks een tabletje Silicea D12 als onderhoudsdosis ter voorkoming van hoefzweren.

Haar dochter heeft als jaarling ook 1 keer een hoefzweer gehad en is toen op dezelfde manier behandeld. Een jaar lang onderhoudsdosis Silicea er achter aan en nooit meer problemen en súper hoeven.

Silicea D12 van Dr. Vogel is gewoon bij meeste drogisten te krijgen. Het werkt veel beter dan bijv. Biotine om de hoefkwaliteit te verbeteren. Biotine laat de hoef sneller groeien, maar verbetert de kwaliteit niet echt. Silicea doet dat duidelijk wel (hoef gaat er niet sneller van groeien) en het helpt dus ook preventief tegen hoefzweren. In het begin kun je't best 2 keer daags een tabletje geven en dan na 1 of 2 maanden ofzo naar 1 keer daags gaan.
Vergeet niet dat bij homeopatie de frequentie belangrijker is dan de hoeveelheid. 't Is dus beter om 4 keer 1 tabletje te geven dan 2 keer 2...snap je?

Nou, veel succes er mee, hoop dat het voor jouw paardje ook helpt.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 18:50

Fijn zeg dat hij er weer doorheen is gekomen! Bikkels zijn jullie!!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 19:02

Nou, dan gooi ik die Silicea D12 ook maar op de lijst. Ik hoop dat het niet schadelijk is voor de nieren o.i.d. dat ik er zoveel aan extra's ingooi... :=

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:25

Wat fijn! *\o/*

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:53

Wauw, wat fijn zeg! <3

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 22:08

Silicium is ook besteld, een vloeibare vorm. Meteen een jaarvoorraad, omdat ik weet dat je zulk spul eerst een lange tijd gevoerd moet hebben om er iets van te merken.

Ik vind het gewoon te stom om hem te verliezen aan een hoefzweer, maar als hij het nog eens zo heftig krijgt, dan zie ik geen andere oplossing. Vandaar dat ik alles uit de kast wil trekken.

Afbeelding

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 23:18

Jullie zijn zo leuk samen, echt een mooie combi.
Verliezen aan een hoefzweer zou toch echt te bizar voor woorden zijn na wat jullie al hebben overwonnen.
Misschien eens bij Van Nassau informeren of zo?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:37

Fijn om jullie weer samen te zien in de bak. *\o/*

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:49

Wat een prachtige foto's!
En ze worden extra prachtig met dit verhaal weer.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:26

Gekke Frum! Maar wat fijn voor jullie. Ziet er hartstikke goed uit zo!

_Anna
Berichten: 953
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:36

Wauw je zit er gewoon weer op! Dat blijft zo'n ontzettend fijn plaatje!
Ik blijf duimen dat die stomme zweren nu weg blijven.

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:02

Fijn om te zien! Hier ook goede ervaringen met silicium (van heltiehorse) mijne had echt drama voeten, losse wanden, dunne zolen en loopt nu na 1 fles op een ijzer zonder zooltjes en heeft nagenoeg een normale wandstructuur. Had het niet verwacht maar het werkt enorm goed.

Susie_Anneke
Berichten: 60
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:22

*\o/* Yeah

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 15:52

Prachtige foto's, WOW!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 17:33

MarjanB schreef:
Fijn om te zien! Hier ook goede ervaringen met silicium (van heltiehorse) mijne had echt drama voeten, losse wanden, dunne zolen en loopt nu na 1 fles op een ijzer zonder zooltjes en heeft nagenoeg een normale wandstructuur. Had het niet verwacht maar het werkt enorm goed.


Ik hoop dat het voor Frum ook wat gaat doen! Hij heeft geen dramatische voeten, maar ze groeien weinig of slijten behoorlijk (er kan nooit iets af) en dus die hoefzweren.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:38

Stille meelezer wil je graag Textura (een zalf) aanbevelen voor hoefgroei. Vaak smeren, het werkt bij mijn paard als een malle!

MarjanB

Berichten: 16435
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:49

_Lorette_ schreef:
MarjanB schreef:
Fijn om te zien! Hier ook goede ervaringen met silicium (van heltiehorse) mijne had echt drama voeten, losse wanden, dunne zolen en loopt nu na 1 fles op een ijzer zonder zooltjes en heeft nagenoeg een normale wandstructuur. Had het niet verwacht maar het werkt enorm goed.


Ik hoop dat het voor Frum ook wat gaat doen! Hij heeft geen dramatische voeten, maar ze groeien weinig of slijten behoorlijk (er kan nooit iets af) en dus die hoefzweren.


Oh dat weinig groeien ken ik.. nu komt ie over 5 weken alweer :') dus hoop dat het bij frum net zo goed werkt! T is je wel gegund om lekker van hem te genieten

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 17:56

Nicky1963 schreef:
Stille meelezer wil je graag Textura (een zalf) aanbevelen voor hoefgroei. Vaak smeren, het werkt bij mijn paard als een malle!


Zou dat meer doen van Duo hoef? Deze werd mij aangeraden door mijn hoefsmeden.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:16

Ik gebruik textura voor op de kroonrand, lekker inmasseren en de rest van de hoef smeer ik in met Duo-hoef. De textura is het enige middel dat de hoefgroei en de kwaliteit van de hoeven verbetert, voor mijn paard.

YvonneV
Berichten: 8777
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 23:32

Ik gebruik op advies van de hoefsmid https://www.welkoop.nl/winkel/dier/erfd ... ml_1172084

Die van mij heeft dan wel geen hoefzweren maar problemen met de witte lijn veroorzaakt door een bacterie. Aan het begin gebruikte ik het dagelijks. Na ca. 3 weken 3 keer per week en nu nog 1 keer per week.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 11:48

Ik houd het eerst toch maar bij Duo Hoef... Het extra uitkrabben / schoonmaken zie ik als preventie. Verder is het allemaal 'extra', omdat het probleem verder niet zit in een te trage groei o.i.d. Het zou alleen net even iets minder problematisch zijn als er een stukje weggesneden moet worden. De focus ligt natuurlijk op het voorkomen van zweren. We vinden niet dat hij slechte voeten heeft, maar we weten niet waar die zweren dan vandaan komen...

Citaat:
Slechts een klein percentage hoefzweren wordt veroorzaakt door bacteriële infecties van buitenaf. Als de zool of wand van de hoef beschadigd zijn door bijvoorbeeld barsten, schimmelinfectie (witte lijn ziekte) of trauma (in een spijker trappen), kunnen vuil, steentjes en bacteriën doordringen tot in de lederhuid van de hoef en vervolgens een bacteriële ontsteking veroorzaken.

De meest voorkomende oorzaak van hoefzweren is schade binnenin de hoef die heeft geleid tot het afsterven van celweefsel van de lederhuid. Deze schade kan diverse oorzaken hebben: Kneuzingen van de lamellen door verkeerde vorm van de capsule, kneuzingen van de zool door overgroeide of ingegroeide steunsels, schade ontstaan door hoefbevangenheid of een hoornzuil.

Kleinere stukjes necrotisch weefsel worden opgelost en via de bloedsomloop verwijderd en geabsorbeerd. Grotere stukken dood weefsel kunnen niet via het fijnmazige bloedvatenstelsel van de lederhuid worden afgevoerd. Dit materiaal wordt door het lichaam gezien als vreemd object en blijft zitten tot het lichaam de kans ziet het af te voeren in de vorm van een abces. Witte bloedlichaampjes worden er op afgestuurd en zetten het dode weefsel om in pus.

Hoefzweren beginnen vaak vlak na het verwijderen van hoefijzers of na een corrigerende bekapping. Door de toename van het hoefmechanisme (meer beweeglijkheid van de hoef en verbeterde bloedsomloop) ontstaat de mogelijkheid voor het lichaam om necrotisch weefsel te verwijderen.


Als ik dit lees, dan hebben mijn maatregelen alleen betrekking op het eerste deel en de invloeden van buitenaf zouden dan slechts een heel klein deel van de hoefzweren veroorzaken. Zo had zijn moeder na één bepaald indoorconcours een hoefzweer, als we daar op het parkeerterrein waren geweest waar ze scherpere steentjes gebruiken. Verder nooit. En de hoefzweer was dan alleen merkbaar op de volte (wat onregelmatig) en was met 2 dagen weg... Dus niet te vergelijken met Frum, die weken uit de running is en op 3 benen hinkt.

Hij heeft nooit op ijzers gestaan en wordt niet corrigerend bekapt. Ze vijlen de voeten rond, veel meer valt er namelijk niet aan te doen. Hij is niet bevangen geweest en heeft geen hoornzuil. In de zomer loopt hij de hele dag tot 's avonds laat in de wei en we hebben best wat ruimte met 2 hectare die niet gereserveerd is als hooiland o.i.d. We zorgen ervoor dat ze een heel stuk moeten lopen naar de waterbak en bijv. tussen twee stukken wei, via de paddock. Hij stond goed in training en had overdag genoeg beweging. Alleen 24/7 buiten zou de doorbloeding dan nog kunnen verbeteren... Als hij alleen 's winters zweren had, met zachte hoeven die gevoeliger zijn voor een kneuzing, meer op verharding lopen, wat minder beweging in vergelijking tot de zomer, dan snap ik dat nog een keer... maar dat is dus niet zo. Nu gewoon in het prachtigste zomerweer. Droog en op het gras.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 21:44

Afbeelding

Hij kon de stal niet meer in. Of nou ja, hij stond er half in en sprong zeer bijzonder achteruit. Uiteindelijk de stal in gekregen. Snurken. Mesten. Ogen op steeltjes. Hele avond in hongerstaking. Want het hooinet was lichtgroen i.p.v. het vertrouwde zwart... :roll:

Ik ben daarom vandaag weer met een beetje schriktraining begonnen. }:0