[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:48

Oepsie.
Zou het kunnen komen door de geur van het materiaal o.i.d.?
Het verschil tussen zwart en groen is n.l. niet zo groot in het kleurenpalet van een paard.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 21:49

Het hooinet was nog niet eerder bij hem in de stal geweest, maar niet echt nieuw. Het is wel een lichtgroene kleur. Dat had ik nog even gewijzigd. Voor hem zal het praktisch wit lijken.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 21:59

Toch kan het ook de geur zijn hoor, niet zijn bekende geur. Ik weet nog van Lou ( mijn vorige paard) dat die het eerste/de eerste twee jaar heel veel moeite had met nieuwe dekjes, dekens enzo. Die roken nog niet naar de haar bekende geur en dat maakte dat ze snoof en het spannend vond. Eenmaal een keer gedragen was het prima, ook als het gewassen was. Ik heb/had voornamelijk dekjes in bedekt groen, dus daar kan het eigenlijk niet aan gelegen hebben.

Maar wel weer goed om even wat schriktrainingszaken te doen met Frum, afwisseling, leuk om te doen voor jullie allebei en nuttig, drie in 1!

Overigens een geweldige foto!!!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 22:08

Ik ben misschien heel eigenwijs, maar de eerste schrikreactie kan bijna niet anders zijn geweest dan op zicht. Bij Frum was het hooinet pas op het laatste moment zichtbaar. Maar zijn buurvrouw had op een paar meter afstand al een weigering op de stal. Haar hooinet hing achterin de stal (3,5 m). Dat is net zo'n kijkerig paard als Frum en kent veel minder. Ze is alleen niet bodemschuw, terwijl Frum spontaan balletoefeningen doet bij streepjes in het zand. :P Mevrouw moest dus ook aan de parasol na Frum. We hebben thuis de hele boel op de kop staan wegens verandering/verbetering van paddock en verplaatsing mestbult. Dat ging verrassend goed. Heb ik ze helemaal van de kaart om een ander hooinet. :+

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 22:22

Grappig is dat toch hè! Vaak val je van de ene verrassing in de andere bij paarden en zo laten ze je wel steeds creatief en nadenkend zijn!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 22:48

Ik ben ze aan het afvoeren en had twee nieuwe zwarte hooinetten in de hand die ik vorige week voor het eerst in gebruik heb genomen. Dat was ik alweer vergeten, omdat ze daar niet op reageerden. Ging al bijna aan mezelf twijfelen. Frum reageert niet zo heftig op geur, terwijl zijn moeder het tegenovergestelde was. Die was heel bang voor rokers.

De schriktraining schiet er nog wel eens bij in en dat is jammer, want het is inderdaad zeer goed voor hem (en voor zijn buurvrouw die pas sinds dit jaar niet meer geheel wereldvreemd is).

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 17:33

_Lorette_ schreef:
Ik ben misschien heel eigenwijs, maar de eerste schrikreactie kan bijna niet anders zijn geweest dan op zicht. Bij Frum was het hooinet pas op het laatste moment zichtbaar. Maar zijn buurvrouw had op een paar meter afstand al een weigering op de stal. Haar hooinet hing achterin de stal (3,5 m). Dat is net zo'n kijkerig paard als Frum en kent veel minder. Ze is alleen niet bodemschuw, terwijl Frum spontaan balletoefeningen doet bij streepjes in het zand. :P Mevrouw moest dus ook aan de parasol na Frum. We hebben thuis de hele boel op de kop staan wegens verandering/verbetering van paddock en verplaatsing mestbult. Dat ging verrassend goed. Heb ik ze helemaal van de kaart om een ander hooinet. :+



Ja sommige paarden kan je echt nooit volgen. :D

AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:16

Ik hoor altijd veel goede verhalen over 2G van Soulmate Nutrition, ook mbt hoefgroei en kwaliteit van de hoef... Heb die van mij er ook allemaal weer op staan en zag dat de hardnekkige huidirritatie van mn arabier ook nu ineens weg was..

Superfijn dat je er iig weer op zit!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 19:18

Wat zit er in die 2G Soulmate Nutrition? Ik kan dat op de website niet vinden.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:27

Geen tips oid maar ik wou even melden dat jullie wel een heel knap setje zijn.

Het lijkt zo perfect als je de laatste paar foto's ziet.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:16

_Lorette_ schreef:
Wat zit er in die 2G Soulmate Nutrition? Ik kan dat op de website niet vinden.

Ik heb het jaren gevoerd tot tevredenheid. Kan morgenavond wel een foto maken van de emmer.

Qua ingrediënten: met elk supplement is er wel weer iets aan te merken op de bestands delen.
Wat erin zit staat op de website bij vademecum. Echt % heb ik nergens gezien.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 20:46

Perfect is 'ie niet, maar wie is dat wel... Het is wel een heel fijn te rijden, zeer werkwillig dressuurpaard. Hij is geniaal om mee te werken, ook al zit 'ie soms een beetje in de knoop met zijn lijf. Met hem werken voelt als thuiskomen. <3 Maar dan speel ik wel een beetje vals, want hij kent niemand anders op zijn rug, dus hij is volledig geprogrammeerd op mijn hulpen. :P

@VWestra, op pure grondstoffen valt niet echt wat aan te merken. Ik wil wel graag weten wat ik voer, anders kan helemaal scheef zitten in de verhoudingen. Stel dat het een mix zou zijn van biotine en magnesium (om even iets te noemen), dan zou het voor hem geen meerwaarde hebben, want dat krijgt hij al. Vandaar!

Ik vind het ook nog steeds lastig. Hij heeft geen brokkelvoeten of schimmel in de voet, geen gekke afwijkende stand (qua voeten dan, hij staat wel bijzonder vreemd bij smid/dierenarts/etc. van de spanning), etc. Het groeit niet zo hard dat hij veel overhoudt naast het slijten, maar als de smeden er niet teveel afhalen, gaat dat allemaal nog goed. Maar dan die hoefzweren... Uit de foto's bleek dat hij een dikkere zool had dan we hadden verwacht. Dat viel dus mee. Ik weet alleen niet waar die zweren vandaan komen. Ik las in een artikel dat slechts een klein deel van de zweren ontstaat door trauma van buitenaf (steentjes e.d.). Ik weet niet of ik Frum daar onder moet scharen, want we zien erg veel kneuzingen en kanalen in zijn voet. Al een paar jaar. Van ellende zijn we bezig met het vernieuwen van de paddock, mocht daar nog een oorzaak in liggen. Ik denk zelf van niet, want hij staat de hele zomer in de wei en kreeg daar dus ook een hoefzweer. Daarnaast dateert de eerste zweer uit 2015 en toen hadden we de huidige paddock nog niet. Zijn voeten zien er vaak uit alsof ik over scherpe stenen heb gelopen. Geen ander paard vertoont dit bij ons, dus ik denk niet dat het de bodem of bodembedekking is. Ik weet gewoon niet meer waar ik het moet zoeken en probeer daarom toch op alle fronten iets te ondernemen. Al is het maar voor mijn gevoel dat ik alles heb geprobeerd. De hoefsmeden en de dierenarts(en) hebben tot nu toe ook nog niet het idee dat ze een aanwijsbare oorzaak hebben. Op zich is een hoefzweer (als er niet iets blijvend beschadigd raakt) een heftig, maar tijdelijk probleem. De neurologische problemen van Frum maken het echter uiterst problematisch. En waar een ander paard op dag 1 onregelmatig lijkt en op dag 2 of 3 de zweer is doorgebroken en paard weer rad loopt, heeft Frum er wéken voor nodig. Ik kan me al genoeg uitleven in het goed houden van zijn lichaam zonder bijkomende problemen. -O-

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:15

Lorette, die hoefzweer die hij op het land had opgelopen, kan dat niet zijn gekomen door eerst een natter periode ( waardoor zijn zool wat weker was geworden, gevolgd door een droge periode, waarbij je soms kneiterharde stukken grond hebt van in natte perioden gemaakte hoefindrukken?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 21:29

Ik probeer me er een voorstelling bij te maken, maar dan verwacht ik eerder een kneuzing ipv een echte zweer. Ik zou wel een hoefafdruk kunnen vinden, maar die zijn niet 'scherp'. Daarnaast stond er zoveel gras, dat moet dempen...

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:49

Sommige kneuzingen gaan over in een hoefzweer, maar als die afdrukken niet zo scherp zijn en er veel gras staat, zal dat wel meevallen inderdaad.

Dat sommige paarden er heel lang over doen voordat een hoefzweer uitbreekt herken ik wel van een paar paarden die bij ons op stal stonden. Dat waren beide wel 20+ paarden. De ene was onbeslagen en kampte de laatste jaren van zijn leven met een groot probleem in de bijholten van zijn hoofd aan de linkerkant , de ander liep al jaren op ijzers met zooltjes vanwege artrose... Beide waren toen al jaren met pensioen.

Het is wel heel rot dat Frum zoveel last heeft als hij een hoefzweer heeft, het zou fijn zijn als het bij hem ook gewoon standaard verloopt. Dikke knuf voor je hoor, hiervandaan!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 21:42

Frum is écht vet. Niet verwonderlijk, want hij staat de hele dag in de volle wei en krijgt ook nog onbeperkt voordroog. Om eerlijk te zijn, maakt het me nu niets uit. De extra kilo's zijn natuurlijk niet goed, maar hij zit wel erg goed in zijn vel en is met rijden bloedfanatiek. Hij heeft zoveel stress en pijn gehad, dat ik zelfs bang was voor maagzweren. Ik durf hem even niet te beperken in het voer. Grazen is goed voor hem (hele dag door bewegen, dat krijg ik in de paddock minder goed voor elkaar), dus ik laat hem graag zo lang mogelijk in de wei. Dan maar een vet paard. Zolang hij niet richting bevangenheid gaat, natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frum springt zo een pirouette, alleen dan wel op zijn eigen manier (iets te enthousiast omgesprongen, wat te strak, te weinig buiging). Ik wil eigenlijk alleen vanuit de verzameling in travers de volte verkleinen, als een werkpirouette. Frum heeft vanaf het begin op eigen initiatief op een dubbeltje gedraaide pirouettes ingezet, waarbij hij soms extreem omhoog sprong. Ik heb dat de eerste keer beloond, omdat het een overdreven reactie was in zijn ijver en ik hem gerust wilde stellen en eruit wilde rijden. Sindsdien is het hek van de dam. :7 Hij hupst steeds bij elke vorm van buiging of verzameling in galop een rondje, terwijl ik bijvoorbeeld alleen wil appuyeren. Dat voorwerken blijft lastig. In de clubles heb ik een probleem als we vanuit stap aan moeten springen en ik dat net niet als eerste doe. Dan hupst 'ie alle kanten op en ben ik zo ongeveer de rest van de les bezig om hem te laten wachten. Maar echt erg is het niet. Ik vind het alleen maar fijn dat hij zo graag wil. <3

Zijn hoeven zijn kats ongelijk geworden sinds de zweer. De zweervoet is keurig, maar omdat hij wekenlang op RV heeft gesteund, is dat een platte voet geworden. 'Maar je rijdt hem alleen heel licht recreatief, toch? Niet serieus?' vroegen de smeden hoopvol. Ik vind het dus eng om hem te rijden, maar stil laten staan is ook geen optie. -O-

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 21:57

Lekker dik! Als hij er geen last van heeft, lekker zo laten. Beperken lijkt me voor hem ook niet goed en als hij wat mankeert zal het er wel afvliegen. Als hij dan niets overheeft, is hij zo graatmager. Inderdaad, zolang hij niet hoefbevangen wordt...

En die smeden zouden jullie eens zo bezig moeten zien :D .

Lastig dat zijn "goede" voet zo plat is geworden. Kunnen ze dat nog rustig aan weer beter krijgen?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 22:02

Er is te weinig materiaal om te kunnen corrigeren. Ik heb dit weekend kunstgras gehaald en op het beton gelegd, zodat zijn voeten zo min mogelijk slijten als hij uit de hooibakken eet (wanneer ze wel in de paddock moeten blijven). Clubles is er nu even niet, dus hij komt verder niet over de weg. Ik hoop van harte dat we er straks wel weer wat aan kunnen doen...

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 22:12

Hopen dat dat genoeg helpt om het weer wat te laten groeien. Je doet wat je kan, ik hoop echt voor jullie dat het mettertijd kan opknappen. Frum zelf heeft er dus eigenlijk geen last van als hij weer zo vrolijk is!

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 14:05

Jeetje wat ziet hij er goed uit en dik tsja liever rond en gezond dan onder de grond. ;)

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:01

_Lorette_ schreef:
Frum is écht vet. Niet verwonderlijk, want hij staat de hele dag in de volle wei en krijgt ook nog onbeperkt voordroog. Om eerlijk te zijn, maakt het me nu niets uit. De extra kilo's zijn natuurlijk niet goed, maar hij zit wel erg goed in zijn vel en is met rijden bloedfanatiek. Hij heeft zoveel stress en pijn gehad, dat ik zelfs bang was voor maagzweren. Ik durf hem even niet te beperken in het voer. Grazen is goed voor hem (hele dag door bewegen, dat krijg ik in de paddock minder goed voor elkaar), dus ik laat hem graag zo lang mogelijk in de wei. Dan maar een vet paard. Zolang hij niet richting bevangenheid gaat, natuurlijk.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Frum springt zo een pirouette, alleen dan wel op zijn eigen manier (iets te enthousiast omgesprongen, wat te strak, te weinig buiging). Ik wil eigenlijk alleen vanuit de verzameling in travers de volte verkleinen, als een werkpirouette. Frum heeft vanaf het begin op eigen initiatief op een dubbeltje gedraaide pirouettes ingezet, waarbij hij soms extreem omhoog sprong. Ik heb dat de eerste keer beloond, omdat het een overdreven reactie was in zijn ijver en ik hem gerust wilde stellen en eruit wilde rijden. Sindsdien is het hek van de dam. :7 Hij hupst steeds bij elke vorm van buiging of verzameling in galop een rondje, terwijl ik bijvoorbeeld alleen wil appuyeren. Dat voorwerken blijft lastig. In de clubles heb ik een probleem als we vanuit stap aan moeten springen en ik dat net niet als eerste doe. Dan hupst 'ie alle kanten op en ben ik zo ongeveer de rest van de les bezig om hem te laten wachten. Maar echt erg is het niet. Ik vind het alleen maar fijn dat hij zo graag wil. <3

Zijn hoeven zijn kats ongelijk geworden sinds de zweer. De zweervoet is keurig, maar omdat hij wekenlang op RV heeft gesteund, is dat een platte voet geworden. 'Maar je rijdt hem alleen heel licht recreatief, toch? Niet serieus?' vroegen de smeden hoopvol. Ik vind het dus eng om hem te rijden, maar stil laten staan is ook geen optie. -O-


Ik zie het helemaal voor me, hoe Frummel aan het rondhupsen is en de rest gapend op hun paarden zit te wachten tot hij klaar is en eindelijk springt.

Je doet het geweldig met hem. Echt, ik kan alleen maar bewondering voor jou hebben. En hij, nou, ik vind hem heel leuk en erg mooi. Uiteraard is het leven met zo'n enorme voskleurige kleuter niet altijd makkelijk, maar voor ons als toeschouwers heeft het wel wat :)

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 18:35

Afbeelding

Groetjes van kamikaze-Frum en de verschrikkelijke hooibalen

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:07

WAT EEN PAARD <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:28

HAhaha, hij is wel bloedjefanatiek zo te zien :D

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:44

Zo gek dat je echt totaal niet ziet wat er speelt op de foto's. Helemaal niet van het rijden.. Zo'n mooi paard!