[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:14

Hij is zo ontzettend knap he!! Heel mooi wat je toch allemaal maar bereikt zo met hem! En hier ziet hij er ook al weer strakker uit !!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 20:17

Ik heb ook echt wel het idee dat hij is afgevallen. Niet ineens super droog afgetraind, maar gewoon wat strakker/minder bol. Toch zijn ze nog heel streng voor hem en ik heb stiekem medelijden. :P

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:45

Hij is wel echt minder bol. Kan natuurlijk aan de foto's liggen, maar hij ziet er hier idd echt wel minder buikerig uit!
Haha, ja kan me best indenken dat het wel moeilijk is. Maar het is wel goed voor hem en straks kan je weer ietsje soepeler worden met je schema!

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:12

Ik zou toch eens als ik jou was zelf met zo'n meetlint aan de gang gaan. Niet om het exacte gewicht te bepalen, maar zo kan je goed zien of hij inderdaad afvalt of niet.

Hij ziet er inderdaad toch weer minder buikig uit zo op de foto's.

Het zal zeker moeilijk zijn om hem zo te zien worstelen met het weinige eten dat hij mag, maar als hij echt af moet vallen moet het wel.

Een heel stom idee waarschijnlijk, maar als je weet dat ze ngog vaker komen wegen, kan je dan niet iets maken dat die weegschaal "verzonken" is in een gedeelte waar hij gewogen kan worden? Dan kan dat ding misschien minder omklappen als hij misstapt en is het voor hem misschien minder eng om erop te stappen. Of oefenen met een rubber mat op de grond en die als dat goed gaat langzaam een stukje ophogen? Misschien maakt dat het wegen wel makkelijker. In Utrecht hebben ze er eentje die in de vloer ligt, het ziet er dan uit als een rubber mat waar ze op stappen, er is niet teveel ruimte aan beide zijkanten, daar lopen ze eigenlijk allemaal zo op en blijven ze ook wel op staan.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 08:48

Dat is zeker geen stom idee, maar maakt voor Frum misschien niet voldoende verschil. Hij is enorm bodemschuw, dus hij vindt het net zo spannend om over een verkleuring of andere textuur te lopen als op een verhoging te stappen. De delen kunnen dan helaas nog steeds kiepen als hij er verkeerd op gaat staan en juist daar wordt hij onzeker van. Daarnaast moeten ze goed bij de pootjes kunnen om hem recht af te stellen en dat wordt lastig als hij verzonken ligt. Vandaar mijn twijfels of ik zoiets zou moeten proberen. Hij loopt er wel op, maar springt er te snel af. Als de weegschaal lopend zijn gewicht zou kunnen registreren, dan was er geen probleem.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:33

En als je er een laagje stro op legt? zou dat niet kunnen?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 09:58

Dat kan helaas niet, omdat die strootjes tussen de losse delen kunnen komen als een deel iets beweegt/kiept en dan sluiten de delen niet meer aan, waardoor de meting niet lukt. -O-

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:22

Dan zou in jouw geval misschien een weegschaal die uit één deel bestaat beter zijn, geen idee of die kunnen kantelen als je paard er verkeerd opstapt hoor, maar die wegen net zoveel als die uit meer delen bestaan, dus dat kantelen heb je dan al minder snel en dan kan er misschien wel stro overheen.

Oefenen met een rubber mat op de grond is misschien nog wel een optie? En vroeger gebruikten ze bij bodemschuwe paarden wel een dikke bontrand om de neusriem ( met springen zag je dat voorheen wel). Of wordt hij dan helemaal overvallen door het verschil in gevoel onder zijn hoeven?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:47

ZOO ziet er netjes uit de foto’s <3

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 08:58

Wauw, hij is echt wel aardig afgevallen vind ik.
Wat is het toch een mooi dier <3

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-19 11:30

Oeps, vergeten te updaten!

Het wegen gaat elke keer moeizamer, in plaats van beter. De laatste keer (alweer wat weken geleden) woog hij 600 kg. Hij hoestte op dat moment en werd daarom niet gereden. Hij was in elk geval dikker dan bij de weging die op 585 kg kwam, daarom denk ik wel dat die correct was. Mijn instructrice vond toen dat hij wel wat voller mocht. Hij houdt wel zijn hangbuik, maar dat is blijkbaar echt zijn model, geen overgewicht.

Voor het hoesten heb ik meteen de dierenarts gebeld. Meteen de volgende ochtend na de eerste kuch. Die kon er niet heel veel mee, want Frum was verder niet ziek/verkouden en hij staat redelijk stofvrij in een buitenstal. Alleen het droge hooi konden we nog aanpakken. Het heeft zichzelf gelukkig opgelost. Misschien toch een virusje waar hij verder niet heel veel last van had...

Daarna was ik even op vakantie en kwam ik terug met een enorme verkoudheid en oorontsteking, waardoor de training weer even stil viel. Heel stom, die ups en downs. Zo is zijn dieet extra ingewikkeld. Inmiddels zijn we wel weer lekker aan het rijden.

Vanochtend zou de eindmeting zijn. Vanwege de defecte weegschaal hebben we alleen de bodyscore met lint kunnen doen + bloedafname.

Frum is wel wat cm vermagerd en hij scoorde op de meeste punten een 5, twee keer een 4 en één keer een 6 (schouderham). 5 is de ideale score voor een dressuurpaard. Voor een renpaard of endurancepaard mikken ze op 4. Frum komt nu gemiddeld op een 5 en dat is keurig. Ik weet niet welk gewicht daar bij hoort.

Algato
Berichten: 177
Geregistreerd: 07-04-16

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 14:14

Ik reageer nauwelijks op Bokt maar Frummel is en blijft wel mijn favoriete Bokt paard. Ontzettend leuk ook dat je updates blijft geven over hem en fijn dat hij het nog steeds zo goed doet. Hopelijk kunnen jullie ziekte etc nu achter jullie laten en weer lekker samen genieten. Qua gewicht ziet het er dus goed uit ook. Ook fijn voor hem denk ik! Heb je misschien nog een leuke recente foto van hem?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 22:44

Toch fijn om weer even wat van je te lezen. "Gelukkig" geen weegschaal meer voor Frum, volgens mij kan je zijn gewicht nu best goed inschatten en zo zien of hij teveel groeit of dat het goed gaat. Renpaard of endurancepaard hoeft Frum niet te worden, dus dan is zijn BCS mooi zo.

Nu hopen dat jullie beide "heel" blijven en lekker samen kunnen rijden. Overigens kan die hangbuik ook wel komen doordat jullie de laatste tijd weinig hadden gedaan waardoor hij zijn buikspieren niet echt meer gebruikt. En ja, het ene type paard heeft dat ook zeker meer dan het andere type hoor.

O ja, voor foto's van Frum ben ik ook in!

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 23:29

Ook mijn favoriet. Dank voor de update!

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 21:26

Helaas alleen deze... een vage vlek... :7 Dus daar hebben jullie weinig aan.

Afbeelding

Ik moet echt vaker beeldmateriaal regelen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:56

Goed genoeg vind ik, maar het smaakt zeker wel naar meer! Gaaf dat dat zo goed gaat, ik vind dat jullie toch wel heel veel lef hebben hoor!

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:01

Lef hoor! Springen met een wiebelpaard :+ +:)+

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 23:03

Hahaha, springen met een wiebelpaard :D Dat is het zeker! Het lastige is dat hij van voor makkelijk over de sprong komt, maar dat hij dan met de achterhand de weg kwijt raakt. Daarom durf ik hem niet hoger te laten springen. Het is niet de bedoeling dat hij het vertrouwen kwijtraakt of zich blesseert. Dan schiet het zijn doel voorbij...

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:36

Hoger hoeft toch ook niet? Hij springt er best hoog overheen ( logisch dat hij dat doet), jij kan nu mooi meezitten en hem goed ondersteunen, dit vindt hij zeker leuk om te doen ( oortjes mooi maar voren) en dat is toch het belangrijkste... Ik vind het top zoals jullie dit doen!

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:09

Wat gaaf dat jullie dit samen zo kunnen doen <3
Lekker vrolijk ding is t op die foto !

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 10:26

Jippie, frummel in aktie. *\o/*

En frummel heeft gewoon net als ze meeste mensen een hekel aan de weegschaal. Ik snap hem helemaal hoor. :D

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 12:04

Frum heeft begin dit jaar een hardnekkige hoefzweer gehad en er zijn nog regelmatig kneuzinkjes en kanaaltjes aanwezig in zijn voeten. De hoefsmeden vroegen al eens of ik regelmatig met hem op een grindpad liep. Nou, nee... En de andere paarden komen op exact dezelfde plekken en hebben nergens last van. Ik weet dus niet waar ik de oorzaak moet zoeken... Hij is zo slecht geweest van die hoefzweer, dat ik het heek graag wil voorkomen.

Dus... Ik probeer nu strokorrels i.p.v. vlas. Ik denk niet dat het uitmaakt. Hij staat al zijn hele leven op vlas, tot een jaar geleden zonder problemen. Maar omdat ik niet weet wat ik verder nog kan proberen, test ik het toch.

Hij heeft nu weigeringen voor zijn stal in en staat er heel sneu bij als ik hem uiteindelijk binnen heb gekregen. :7 Een andere bodembedekking. Een ramp. Het is zo'n autist... Ik vind het wel heel sneu. Hij peert 'm meteen de stal uit als hij de kans ziet en met binnen zetten gaat hij snel in de stal van de pony staan. :+

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:10

O, wat is dat toch moeilijk als je ziet dat hij er zoveel moeite mee heeft. Hoe lang heb je hem nu op de strokorrels staan? En is het een idee om het de eerste tijd te mengen met vlas, zodat voor Frum de overgang misschien minder groot is en dan steeds wat meer korrels ten opzichte van het vlas?

je hoort wel vaak dat vlas niet zo geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor hoefzweren, dus wat dat betreft lijkt het me een goed idee om dat te veranderen.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 17:18

Dat was inderdaad de reden om het te proberen, ondanks alle probleemloze jaren. Hij kan natuurlijk ook om andere reden zweren krijgen.

Hij staat pas vanaf zaterdagavond op de strokorrels, dus hij is nog vreselijk van slag. Ik heb getwijfeld over het mengen, maar ik was bang dat het een eventuele verbetering op stro daarmee teniet zou doen. Dat ik niet goed kan bepalen of het wat doet of niet... -O- Dus toch maar all the way. Als ik om een andere reden zou omschakelen, had ik het zeker gemengd met vlas.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 17:36

Toch wel wonderbaarlijk voor een autist dat hij liever in de ponystal staat, dan dat hij in zijn eigen stal staat maar dan met een andere bodembedekking. Ik zou het wel "grappig" vinden om dan te analyseren waarom hij minder moeite heeft met een verandering van de plek, dan met een verandering van de bodembedekking.