[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 09:50

Helaas bleek Frum bij het 2e weegmoment nog exact hetzelfde te wegen... -O-

Ik houd me maar voor dat het komt omdat hij al een tijd op dieet stond, maar toen wel werd gereden, terwijl hij de laatste weken rust had vanwege mijn vakantie (en werd gevoerd door mijn moeder). Zijn dieet is na het wegen bijgesteld naar 6 kg hooi en daar heb ik echt wel moeite mee... :o Hij kreeg voorheen het dubbele aan hooi en aan het begin van Samen Vitaal 8,7 kg. Hij bijt allemaal gaten in de slowfeeders en ik heb de grootste moeite om hem lang genoeg gevuld te houden met zo'n kleine hoeveelheid ruwvoer.

Het wegen zelf ging ook niet goed. De weegschaal kiepte een paar keer, omdat hij net verkeerd op een deel ging staan. De computer moest drie keer verplaatst worden, omdat hij er steeds bijna bovenop sprong. Frum verloor het vertrouwen door de kiepende delen en wilde er uiteindelijk helemaal niet meer bij in de buurt komen. Toen we een meting kregen, bleek deze 60 kg af te wijken en moest alles gereset worden. Hij vond het al niks en moest dus nogmaals goed staan voor een correcte weging. Die kwam dus weer op 630 kg. Een wonder dat het nog is gelukt, maar de uitslag was wel balen.

De weegschaal lag op onze oprit en ik krijg hem nu alleen nog met moeite die kant op. Hij was er echt niet blij mee.



Duurtraining op lage hartslag is het gunstigst voor vetverbranding, maar in de bak krijg ik dat bijna niet voor elkaar zonder dat het geestdodend wordt. Uit wanhoop doe ik weer een poging tot bostraining... In ruim 70 minuten ben ik bij de toegang tot het bos gekomen en weer terug. Ja ja. 1 meter voorbij onze normale route naar de clubbak begon de paniek en het steigeren. Vanwege de grote hoeveelheid fietsers en wandelaars ben ik afgestapt. Het lukt ons dus alleen nog met moeite aan de hand, maaarrrrrr hij leek het stiekem leuk te vinden en dat is voor het eerst! Hij had veel spanning, maar geen spasmes! :oo *\o/* Voorheen ging hij bijna van de benen als ik zoiets probeerde.

Hij weigert wel 10.000 keer voor zichtbare en onzichtbare elementen en springt alle kanten op, maar dat hoort bij hem. Hij zweette relatief normaal, niet dat het in straaltjes van zijn lijf liep en zijn ogen leken netjes in zijn oogkassen te blijven. Dat is dus al heel wat.

Ik weet dat ik zoiets eindeloos moet oefenen en dat het ook na 'bevestiging' ineens mis kan zijn als bijv. het vuilnis aan de weg staat. Toch hoop ik zo dat het lukt om een bepaalde bosroute in zijn systeem te krijgen.... Op dit moment gaat het alleen nog om de rit naar het bos toe. Babysteps. :+



@Jet, hij heeft toch wel wat teveel vet op zijn ribben en op zijn rug (alleen boven de middenhand). Vandaar dat hij zonder zadel zo lekker zit. :+

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:18

Dat is een hele klus.
Ik ben absoluut geen fan van stapmolens, maar dat zou voor Frummel voor erbij nu wel handig zijn.

Is zijn model niet vooral een kwestie van slappe buikspieren? Misschien cavaletti-oefeningen? Of is dat te moeilijk voor hem ivm zijn balans?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 10:27

Wel een beetje moeilijk voor zijn achterbenen, daarom wil hij niet draven, maar gaat hij galopperen en springt er dan kamikaze overheen. Draf is nog nooit gelukt. Het schiet zijn doel daarom een beetje voorbij.

Grappig dat je de stapmolen noemt. Daar dacht ik ook al aan, maar dan blijft het nog geestdodend voor hem en het is niet de meest ideale belasting. Alleen maar de bocht om, maar geen buiging of nageeflijkheid vragen.

senna21

Berichten: 11843
Geregistreerd: 17-03-09

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:54

Kun je geen graszaadhooi of tarwestro bijvoeren?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 10:55

Dat is niet de bedoeling... Ik moet me houden aan dit dieet. Het is helemaal doorgerekend en o.a. gebaseerd op de ruwvoeranalyse. Als hij nou flink was afgevallen, dan was het niet nodig geweest om hem verder te korten. -O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110664
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 11:28

Hebben ze geen aquatrainer of paardenzwembad in de buurt? Lijkt me echt ideaal voor Frum en zijn spiertjes en het is best inspannend zodat ie ook wel afvalt.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 11:31

Naar mijn weten zit dat hier helemaal niet. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ik hem er zou moeten krijgen.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:06

Merkte je zelf al verandering bij Frum voor het weegmoment? Wegen hoeft niet alles te zeggen

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 12:12

Hij leek qua buik iets beter, maar dat was al voor aanvang van het programma. Verder merk ik niet dat hij afvalt nu hij op dit dieet staat.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 16:42

Ik vind toch 6 kg. hooi ook wel heel weinig hoor voor Frum. Zeker als hij het te snel gaat opeten doordat hij zijn netten sloopt. Dan voldoe je eigenlijk niet meer aan de kauwbehoefte, heb je straks misschien maagproblemen, of weer andere klachten.
Ik snap heel goed dat je ze voor nu volgt hoor, dat zou ik ook doen als ik er eenmaal mee begonnen was, maar ik denk inderdaad dat het long-slow-distance-werk straks meer vruchten gaat afwerpen.
Mijn vorige paard Lou was op een gegeven moment moddervet en kreeg toen een lichte blessure aan een van haar hoefbenen, met haar moest ik eigenlijk iedere dag drie uur stappen. Omdat het stappen was, mocht ik er ook op. Zij was wel heel behoorlijk verkeersmak, dus dat was het put niet, maar ik kon nergens de tijd vandaan halen om dagelijks drie uur te stappen. Toch is ze met zo'n 2-3 keer per week uiteindelijk goed op gewicht gekomen, langzaam maar zeker gingen de kilo's er toch af. Bij haar heeft het zo'n 3 maanden geduurd voordat ze weer aardig op haar oude normale gewicht zat. Qua eten heb ik haar alleen grotendeels van het krachtvoer afgehaald, maar verder gewoon buiten in de wei en later op stal met voordroog gehad.
Nu zal je dat niet helemaal kunnen vergelijken met Frum, maar meer om een indicatie te geven dat lange stapritten zeker goed kunnen werken om af te vallen. Wel jammer dat er niet wat stro bij mag.

Je vertelt het wel weer geweldig van jullie "naar het bos gaan" avonturen. Zoals je al aangeeft zal het wel gaan wennen, maar voorlopig is het nog een beste uitdaging zo te lezen. Wel super dat hij niet panisch wordt daarvan, maar dat het "gewone" schrikken zijn ( voor Frum gewoon).

En wat rot dat hij zo bang is geworden van de weegschaal. Dat kiepen lijkt me ook vreselijk spannend voor een paard. Zou het helpen als je een megabraaf paard vlak voor Frum erop laat lopen en Die er net voorbij laat stoppen, of laat Frum zich ook dan niet verleiden om erop te stappen? Ook naar dat hij nu al bang is op de oprit zonder dat die weegschaal er staat. Zou je ook niet kunnen gaan oefenen met een gewone dikke rubber mat? Ik probeer maar mee te denken, eigenlijk wel tegen beter weten in, want als zoiets de oplossing zou zijn, was je daar zelf wel mee gekomen...

Echt jammer dat het minder voeren niets heeft gedaan, hoewel het ook weer niet heel vreemd is als hij vakantie heeft gehad. Ik duim voor je dat hij het volgende weegpunt er weer met minder spanning op gaat en dat hij dan wel afgevallen is. Wanneer is dat?

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:11

Jammer dat er niets af is. Maar niet aankomen in de vakantie is eigelijk afvallen zegt mijn diëtist altijd. Dus vind het best goed gaan.

Wel jammer dat het wegen zo mis is gegaan.
Dat maakt het niet makkelijk.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 10:16

Daar houden wij het dan ook maar op, Cam!

Jet, ik weet nog niet wanneer het volgende weegmoment is. Het valt meestal samen met een evenement, waar alle andere deelnemers heen gaan met hun paard. Voor Frum komen ze aan huis. Ik ga huilen als hij dan nog niet is afgevallen.

Andere training en duurtraining is misschien de oplossing. Het is dat ik enorm door mijn rug ben gegaan en het nu even lastig is, maar ik doe mijn uiterste best om die buik van hem op verschillende manieren aan het werk te zetten.

Frum is niet zo knap in het bos. Hij is nog behoorlijk ongerust en kijkt daarom heel bedenkelijk. :(:) De eerste en enige die wel gelukkig is in de bak, maar niet in het bos.


Afbeelding

Help - Frum

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:46

:(:) Frum toch

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:56

Ah dat hoofdje....

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 12:44

Ah, dat hoofd van hem... Toch zal het wel verbeteren als je het vaker doet, net als met alle andere dingen die je vaker doet en dan toch beter gaan. Balen dat je zelf door je rug gegaan bent, dat maakt het echt niet makkelijker om hem aan de gang te houden.

Hopelijk gaat het lukken om er toch wat af te krijgen, zijn echt vakantie met voeren door je moeder is nu wel over, wie weet helpt dat ook wel wat. Niet dat zij hem vol zal stoppen, maar het is toch anders dan wanneer je het zelf doet.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 22:45

Agh, je ziet hem denken.......... moet dit nou echt.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 09:37

Ahhh frumpje toch... hij is wel erg aandoenlijk zo... hoop dat hij met wat oefenen toch de fun er van in gaat zien...

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 19:03

Onder de 600 kg! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Het wegen ging nog slechter dan de twee vorige keren. We hebben stom toevallig één meting kunnen doen waarbij hij met zijn hele lijf op de weegschaal stond en een fractie van een seconde stil bleef staan. Alleen zijn linker achterbeen stond op rust, maar dat zou niet uit moeten maken. De weegschaal gaf toen 585 kg aan en om eerlijk te zijn, leek dat wat te weinig. Hij is voor het oog wel afgevallen, maar is alsnog wel lekker rond. 585 is ONDER het streefgewicht van 592 kg, dus dat kan ik me dan bijna niet voorstellen. Toch is de weegschaal geen moment naar de 600 kg gegaan met alle keren er overheen rennen, dus hij moet wel afgevallen zijn.

Frum is echt de enige die het zo moeilijk heeft met de weegschaal. Alle paarden staan daar meteen doodbraaf op, maar hij spast 'm alle kanten op, laat op één of andere manier de delen kiepen en springt er dan van schrik meteen heel idioot af. Zo krijg ik hem er nooit met 4 benen op of hij rent er keihard overheen. Al staan we er met drie personen voor of hangen we aan het halster, we houden hem niet stil op de weegschaal.

Zijn dieet valt hem nog erg zwaar. Hij is enorm op het voer en is ook al drie keer uitgebroken... Rechtstreeks door naar het volle gras. En ik er in eerste instantie vloekend achteraan om hem te vangen en de schade aan zijn dieet te beperken. Hij was wel zo enorm blij aan het racen met een pluk gras in zijn mond dat het me aan het hart ging om hem er weer af te halen. :o

Afbeelding

Omdat hij het zo zwaar heeft, wordt zijn dieet wel weer wat bijgesteld. Ik ben nu bang voor een ongelukkig paard en ook gezondheidsrisico's, omdat hij zijn hooi zo snel op heeft. Drie slowfeednetten over elkaar helpen nog niet voldoende om hem lang genoeg te laten eten. Hij bijt er meteen gaten in.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:48

Wat jammer dat hij zoveel moeite krijgt met de weegschaal. Het is wel te snappen natuurlijk, maar het zou zoveel makkelijker zijn als hij echt even stil zou staan... Ik heb bij Elvee toen ze een keer gewogen werd daarna gelijk met een meetlint gekeken en bij haar kwam dat op hetzelfde getal uit qua gewicht. Daarna kan dat lint gebruikt worden om te zien of er verschil is in gewicht. Qua goed aangegeven gewicht klopt het lang niet bij ieder paard, maar je kan dan wel zien of er gewicht bijkomt of afgaat.

Wel super dat hij nu toch echt afgevallen is en zijn streefgewicht zelfs voor bij is.

Triest om te lezen dat hij zoveel moeite heeft met zijn dieet. Een vreselijk gefrustreerd paard is ook niks zoals je zelf al aangeeft.

Komen er nog meer weegmomenten eigenlijk?

En ben je nog meer met hem gaan bewegen of zit dit echt alleen in het voer?

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 21:52

Heb je niet zo'n speelbal of kan je een blok maken waarin hij moeite moet doen om zn eten te krijgen ? Of is dat ook een te grote trigger voor m ?

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:30

_Lorette_ schreef:
Omdat hij het zo zwaar heeft, wordt zijn dieet wel weer wat bijgesteld. Ik ben nu bang voor een ongelukkig paard en ook gezondheidsrisico's, omdat hij zijn hooi zo snel op heeft. Drie slowfeednetten over elkaar helpen nog niet voldoende om hem lang genoeg te laten eten. Hij bijt er meteen gaten in.


Holy oliebol!!! Die van mij zou het niet eens meer proberen, zo beledigd zou hij zijn :D

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 19:07

De andere paarden zouden ook meteen zwaar ondervoed zijn. :+

Zijn aangepaste dieet gaat er nog steeds vanuit dat hij 630 kg weegt. Dat vind ik dan weer jammer :7

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:11

Hoe kan dat nou? Is het niet aangepast na de laatste keer wegen?

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:39

Zou het in zijn belang echt laten aanpassen.
Wat een bijzonder paard is hij toch. Hij heeft zoveel karakter.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 20:09

Blijkbaar vonden ze de meting onvoldoende betrouwbaar. -O- We zetten dapper door...

Afbeelding