[Help] Vraag eens aan je lievie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
notalowed

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Holtn

[Help] Vraag eens aan je lievie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:21

......<3 Paardrijden, *\o/*
Een onwijs gave sport of het een zijn met je liefelingsdier.
Maar het rijden met hem/haar heeft ook een donkere zijde vind ik.
Niet dat ik dat doe maar wat ik zie vooral wedstrijden en zo nu en
dan op manege`s of op prive paarden zien ik mensen rijden en
denk dan bij me zelf.
Je zit op je lievie en rijd hem, tot nu toe niks raars maar als ik dan naar
beneden kijk en zie wat er aan de schoenen/laarzen zit dan denk ik mm
In het eerste jaar dat ik op een manege reed heb ik ze ook gedragen en
zag soms wat ik deed. steeds maar weer met die dingen in zijn lichaam
heb toen wat heel vreemds gedaan ik heb steeds met die dingen in mijn
zij gestoten om te voelen wat hij/zij voelde en dacht bij me zelf als ik
op mijn lievie zit moet ik niet hem lief hebben en steeds :( pijn :( doen door
die dingen die aan je schoenen/laarzen zitten. Ik ben dus tegen die dingen
en kan er niet tegen dat men er nog mee rijd. Ik heb paarden gehad waar
ik mensen op had zitten die er alleen maar op mochten zonder zweep en zonder
die sporen........ ik zou hopen dat de _/-\o_ dierenbescherming _/-\o_ eens de klok ging
luiden. Ik denk dat ik hier wel heel veel commentaar op krijg maar dat doet
me niks het gaat om het welzijn van de liefies en niet om het gedrag van
mensen die zo genaamd zonder die dingen niet kunnen rijden het is been
werk en stuurwerk wat het vooruit en achteruit inzet. En niet het steken
met stalen pinnen
Laatst bijgewerkt door notalowed op 11-09-11 15:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: [Help] Vraag eens aan je lievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:24

Ehh, dit staat hier niet goed?

notalowed

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Holtn

Re: [Help] Vraag eens aan je lievie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:25

hoe moet ik dat dan doen ik snap die bokt niet zo

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:26

Destination schreef:
Ehh, dit staat hier niet goed?

_/-\o_ :')

Briljant, haha...


Vreeeeeemd topic dit. Ts, heb je je verdiept in de originele functie van een spoor? Dat het verkeerd gebruikt word dat is een tweede, maar een spoor is bedoelt als verfijning van de hulp, niet à,s dwangmiddel...

Een mod zal je topic verplaatsen

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:27

Ik heb getemd, dus een moderator gewaarschuwd dat dit topic verkeerd staat. De moderator komt dan naar dit topic en gaat bekijken waar dit dan hoort te staan :)
Overigens raad ik je aan om de help van bokt nog even door te lezen

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:28

Goed plan ook vooral om je eigen lichaam met dat van je paard te vergelijken...ik was allang morsdood geweest als ik had moeten verdragen wat paarden in de wei te verduren hebben soms, of als ik zo hard ergens tegenaan dus of stoot...als ik zo hard zou krabben/bijten als ik ergens jeuk had zou er minstens een megagrote diepe wond zitten, en bij paardlief is er niets te zien als hij met tanden zichzelf of de ander krabt...

Al eens over nagedacht dat je vergelijking misschien kant noch wal raakt??

notalowed

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Holtn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:33

_Esther_87_ schreef:
Goed plan ook vooral om je eigen lichaam met dat van je paard te vergelijken...ik was allang morsdood geweest als ik had moeten verdragen wat paarden in de wei te verduren hebben soms, of als ik zo hard ergens tegenaan dus of stoot...als ik zo hard zou krabben/bijten als ik ergens jeuk had zou er minstens een megagrote diepe wond zitten, en bij paardlief is er niets te zien als hij met tanden zichzelf of de ander krabt...

Al eens over nagedacht dat je vergelijking misschien kant noch wal raakt??




Nu of dat zo is denk ik niet want als er een vlieg op zit dan voelt het lichaam het....ik geloof dat de ogen gewoon niet open willen omdat men niet meer zonder dit wapen kan rijden wat ik jammer vind. en geschoten is altijd wel wat omdat men er over na gaat denken. ik zou willen dat dit verboden wordt om met die dingen te rijden.
Geloof dat als je dicht bij het dier komt men in de defence gaat en niet wil denken wat het doet. hoezo dierenleed he als je soms de dieren aankijkt met al dat bloed
maar goed wist dat er een regenvloed op kwam met dit topic maar ben blij dat het gelezen wordt en als ik maar een mens krijg die dat net als ik zo zie dan is dat al een
overwinning voor mijn viervoeters
bedankt voor u antwoord, want u hebt er over nagedacht wat wel en niet waar is.

notalowed

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Holtn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:35

secricible schreef:
Destination schreef:
Ehh, dit staat hier niet goed?

_/-\o_ :')

Briljant, haha...


Vreeeeeemd topic dit. Ts, heb je je verdiept in de originele functie van een spoor? Dat het verkeerd gebruikt word dat is een tweede, maar een spoor is bedoelt als verfijning van de hulp, niet à,s dwangmiddel...

Een mod zal je topic verplaatsen



verfijnen van de hulp is gebruik maken van je benen die moeten voorwaarts inzetten niet een spoor en vooral niet tegen houden dat is het rijden van. maar bedankt voor u antwoord al is het U gedachten die ik niet deel maar nogmaals bedankt voor het nadenken

notalowed

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Holtn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:36

Destination schreef:
Ik heb getemd, dus een moderator gewaarschuwd dat dit topic verkeerd staat. De moderator komt dan naar dit topic en gaat bekijken waar dit dan hoort te staan :)
Overigens raad ik je aan om de help van bokt nog even door te lezen



het help van bokt heb ik geprobeert maar helaas snap ik er niet veel van ik ben ook oud he dus ja
jullie groeien er mee op ik niet maar bedankt nog voor de reakie

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:38

Hey, nu is de post ineens weer terug van ts...

Ben erg benieuwd hoe oud je echt bent... Je eerste post lijkt namelijk geschreven door een 11 jarige, je tweede post ziet er al een stuk beter uit...

Vind dat je zwaar overdrijft over "met ak dat bloed" e.d..... Hoe vaak komt dat nu echt voor zeg. Ngmaals, misschien moet je je verdiepen in de functie van een spoor... Het misbruik is zo sporadisch, dat een verbod nergens op slaat.

Nog even op je post naar mij: benen moeten voorwaarts inzetten inderdaad, daar is een spoor dus ook niet voor. Maar het verschil tussen een galop aanspringen, een travers en een appuyement is à veel kleiner en moeilijker aan te geven. Als jij iets aan wilt wijzen op een klein oppervlak gebruik je toch ook een vinger en niet je hele hand?

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:39

Een spoor is inderdaad een verfijning en niet bedoeld om in een paardenlijf geprikt te worden. Als verfijning vind ik het helemaal geen verkeerd hulpmiddel, het paard weet dat het moet reageren bij lichte aanraking van de spoor. Dat zie ik liever dan het geschop wat over het algemeen veel op maneges gebeurd.

Overigens ben ik het met je eens TS voor wat betreft mensen die de spoor dus wel als dwangmiddel gebruiken. Mensen die nog de vaardigheden missen om een paard met gevoel en lichte hulpen te rijden horen gewoon nog geen sporen te dragen vind ik.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:40

Maffehafling schreef:
Destination schreef:
Ik heb getemd, dus een moderator gewaarschuwd dat dit topic verkeerd staat. De moderator komt dan naar dit topic en gaat bekijken waar dit dan hoort te staan :)
Overigens raad ik je aan om de help van bokt nog even door te lezen



het help van bokt heb ik geprobeert maar helaas snap ik er niet veel van ik ben ook oud he dus ja
jullie groeien er mee op ik niet maar bedankt nog voor de reakie

Alles valt te leren :D
Wat snap je niet dan ? :)

billionache

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:40

ik zou me idd eens verdiepen in de eigenlijke FUNCTIE van de spoor hoor! deze dient inderdaad om hulpen mee te verfijnen, hulpen die niet verfijnd genoeg zijn met bv enkel kuitdruk en been. Hoe mensen ermee omgaan is een tweede punt. Maar om zomaar te gaan zeggen dat de DB iets moet gaan doen eraan..

Pas je schrijfstijl trouwens eens aan, dat leest makkelijker :)

notalowed

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Holtn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:43

secricible schreef:
Hey, nu is de post ineens weer terug van ts...

Ben erg benieuwd hoe oud je echt bent... Je eerste post lijkt namelijk geschreven door een 11 jarige, je tweede post ziet er al een stuk beter uit...

Vind dat je zwaar overdrijft over "met ak dat bloed" e.d..... Hoe vaak komt dat nu echt voor zeg. Ngmaals, misschien moet je je verdiepen in de functie van een spoor... Het misbruik is zo sporadisch, dat een verbod nergens op slaat.

Nog even op je post naar mij: benen moeten voorwaarts inzetten inderdaad, daar is een spoor dus ook niet voor. Maar het verschil tussen een galop aanspringen, een travers en een appuyement is à veel kleiner en moeilijker aan te geven. Als jij iets aan wilt wijzen op een klein oppervlak gebruik je toch ook een vinger en niet je hele hand?



ik ben 11 jaar misscchien in gedachten maar ach dat is ookmaar een betiteling en over mijn schrijven kan je over oordelen maar dat komt door dat mensen me zodanig hebben gebruikt dat ze mijn hoofd als voetbal zagen en me dus bijna vermoord hadden ( dus oordeel daar niet over want daarvoor heb ik de nodige dingen meegemaakt die mijn leven op de kop hebben gezet ) maar of het het sporadisch is of niet het is gebruikt en moeten eens kijken wat er wel of niet waar is van het dragen van die dingen. en ja ik wil iest wijzigen in het denken van mensen het voorwaarts is niet met sporen te bevorderen maar door je benen te gebruiken maar bedankt dat u hebt meegedacht over dit..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:43

Grappig dan dat je dit in je profiel hebt staan.
Citaat:
Waar ik niet tegen kan is bemoeienis van mensen, en het veroordelen om wat voor reden ook.


Ik zag verbaasd je geboortedatum en dacht dat de OP geschreven was door een 12 jarige.. niet door een man van 46. :=

notalowed

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Holtn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:45

KoudbloedKim schreef:
Grappig dan dat je dit in je profiel hebt staan.
Citaat:
Waar ik niet tegen kan is bemoeienis van mensen, en het veroordelen om wat voor reden ook.


Ik zag verbaasd je geboortedatum en dacht dat de OP geschreven was door een 12 jarige.. niet door een man van 46. :=



het is geen bemoeienis maar een feit dat je door die sporen dieren pijn doet. en volgens mij gaat dat er bij niemand in maar dat wist ik
dat dit zo zou komen maar je hebt er over nagedacht dank u daarvoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:47

Maffehafling schreef:
het is geen bemoeienis maar een feit dat je door die sporen dieren pijn doet. en volgens mij gaat dat er bij niemand in maar dat wist ik
dat dit zo zou komen maar je hebt er over nagedacht dank u daarvoor
Tja, ik rij niet met sporen, maar toch denk ik dat het voor het paard fijner is om 1 keer een duidelijke hulp te geven dan constant met je laarzen moeten te 'schoppen'.

Het is geen feit dat je door sporen te dragen je paard pijn doet.
Je doet er een paard alleen maar pijn mee als je ze verkeerd gebruikt, net zoals bijv. met een zweep of een hulpteugel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:47

Ts, op wat voor niveau rijd je? Met sporen op een afgestompt manegepaard gaan zitten vind ik nl ook zielig, dier kan er ook niets aan doen dat hij zoveel en zovaak tegenstrijdige hulpen krijgt. Mijn dressuurpaarden daarentegen zijn echt niet zielig hoor, maar ik denk dat dit, net als bijvoorbeeld bitloos of juist met S&T rijden, iets is waarover je pas kan (en zou moeten) oordelen als je zelf ook op een niveau hebt gereden waarbij je eraan hebt kunnen proeven, hebt kunnen voelen dat het goed gebruikt wel nut kan hebben en niet gemeen is...vanuit onwetendheid is oordelen makkelijk!

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [Help] Vraag eens aan je lievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:50

Nogmaals: jij wijst toch ook iets aan met een vinger en niet met een hele hand? Sporen zijn precies hetzelfde principe...

notalowed

Berichten: 102
Geregistreerd: 11-06-07
Woonplaats: Holtn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 15:54

_Esther_87_ schreef:
Ts, op wat voor niveau rijd je? Met sporen op een afgestompt manegepaard gaan zitten vind ik nl ook zielig, dier kan er ook niets aan doen dat hij zoveel en zovaak tegenstrijdige hulpen krijgt. Mijn dressuurpaarden daarentegen zijn echt niet zielig hoor, maar ik denk dat dit, net als bijvoorbeeld bitloos of juist met S&T rijden, iets is waarover je pas kan (en zou moeten) oordelen als je zelf ook op een niveau hebt gereden waarbij je eraan hebt kunnen proeven, hebt kunnen voelen dat het goed gebruikt wel nut kan hebben en niet gemeen is...vanuit onwetendheid is oordelen makkelijk!



ik vind het oordelen ook niet over het feit dat men dit gebruikt ik vind het feit dat je je liefie moet prikken om vooruit te laten gaan iets is over om na te denken
mijn paarden reden in de m, z , zz maar dat ter zijde ik wou dit topic aansnijden om eens anders te gaan denken. al is het een afstompt manegepaard of niet het is en
blijft voor een ieder een lievie. al zijn het jouw dressuurpaarden of iemand anders die zijn niet zielig als men niet met die dingen rijd ja klopt maar met vind ik ze wel zielig
helaas is dat mijn opvating die ik zeker hier niet op een aplaus kan verwachten helaas
maar wil dat men er over nadenkt dat is alles en als dat zo is dan vind ik het goed

X_Linz_X

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-10-08
Woonplaats: bij Nijmegen

Re: [Help] Vraag eens aan je lievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:56

dan zijn jouw paarden dus ook met sporen gereden want het is nog niet zo lang dat je vanaf de M ook zonder sporen mag starten

Tellisto
Berichten: 281
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:56

Prettig gestoord :) Prima!
Volgens mij heb je op jouw manier lol in je leven weten te brengen en dat gun je je paard en anderen ook. Zonder pijn.
Volgens mij bedoel je het allemaal heel goed.

Succes!

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:57

Maffehafling schreef:
ik vind het oordelen ook niet over het feit dat men dit gebruikt ik vind het feit dat je je liefie moet prikken om vooruit te laten gaan iets is over om na te denken

Dit geeft dus al aan dat u:
a) niet weet wat de functie van een spoor is, en
b) niet de moeite neemt om de posts van bokkers hier ook daadwerkelijk te lezen.

Verdere discussie lijkt mij dus zinloos.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:57

GreaseMonkey schreef:
Maffehafling schreef:
ik vind het oordelen ook niet over het feit dat men dit gebruikt ik vind het feit dat je je liefie moet prikken om vooruit te laten gaan iets is over om na te denken

Dit geeft dus al aan dat u:
a) niet weet wat de functie van een spoor is, en
b) niet de moeite neemt om de posts van bokkers hier ook daadwerkelijk te lezen.

Verdere discussie lijkt mij dus zinloos.



Amen!

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 15:58

GreaseMonkey schreef:
Maffehafling schreef:
ik vind het oordelen ook niet over het feit dat men dit gebruikt ik vind het feit dat je je liefie moet prikken om vooruit te laten gaan iets is over om na te denken

Dit geeft dus al aan dat u:
a) niet weet wat de functie van een spoor is, en
b) niet de moeite neemt om de posts van bokkers hier ook daadwerkelijk te lezen.

Verdere discussie lijkt mij dus zinloos.

Amen _O_