[VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

[VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-18 21:28

Ruim 2.5 jaar geleden kocht ik mijn eerste pony, projectpony Zara [PP] [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Kort geleden besloot ik Zara te verhuizen naar een stal waar ze lekker buiten kan scharrelen en waar we nog recreatieve ritjes kunnen doen. Haar gezondheid zat namelijk niet mee en ik wil haar nog een fijn leven gunnen met dingen die ze daadwerkelijk leuk vindt. Toch had ik nog steeds wel ambitie om wedstrijden te rijden en lekker ongecompliceerd aan de slag te gaan met een pony. Daarop besloot ik om er een tweede pony bij te kopen! Met vooral de eis: Bomproof :+ En ik denk dat dat heel goed gelukt is!

Meet Finn! Een 5-jarige ruin van 1.46m groot, maar vooral nuchter en bomproof. En dan ook nog eens een apart kleurtje. Past in de collectie haha. Zijn exacte kleur is onbekend, volgens zijn paspoort is hij albino, maar dit bestaat niet bij paarden. Ik gok er zelf op dat hij een fewspot appaloosa is? Ik weet verder niks van hem omdat vrijwel alles onbekend is, maar dat maakt hem niet minder leuk natuurlijk.

[ img ]

Van wat ik heb begrepen is Finn altijd gereden door jonge kinderen en heeft hij nooit dressuurmatig iets hoeven doen. Wat dat betreft is het nog een redelijk groene pony, de basiscommando's zitten erop en daar blijft het bij. Hij zal geen stap verkeerd zetten en vindt alles vooral prachtig. Hij is heel nieuwsgierig en ongeduldig, maar ook super nuchter en relaxed. Daarnaast houdt hij enorm van aandacht. Aan mij de taak om hem dressuurmatig wat bij te brengen en er een leuke allround pony van te maken! :D

Maar voordat we daaraan beginnen heeft hij nog een grote beurt nodig. Ten eerste moet de hoefsmid dringend komen, ik heb nog nooit zulke slechte en lelijke hoeven gezien #) Dat gaan we dus deze week zo snel mogelijk regelen, ik wil hem graag weer netjes op de voetjes hebben. De volgende stap is de tandarts, want ook die heeft hij waarschijnlijk nog nooit gezien. Dan is het de bedoeling om mijn instructrice hem lekker los te laten maken, hij heeft een paar blokkades namelijk. Daarna laat ik de zadelmaker komen, want het zadel van Zara past natuurlijk niet op hem :P In de tussentijd zijn we begonnen met de opvoedcursus. Finn is jong en lomp en snapt nog niet echt dat als het baasje stilstaat, hij er NIET doorheen moet lopen :+ Stilstaan is natuurlijk ook nog een echte uitdaging. Bijkomend voordeel van een bomproof paard, hij vindt letterlijk niks eng. Daar hoeven we dus niet aan te werken haha.

We zijn nu begonnen met longeren, zodat ik op die manier vast aan zijn lichaam (spieren!) kan werken. Er zit nog geen grammetje vet of spier op, dus daar gaan we nog zeker een boel werk aan hebben. Dat maakt het wel weer leuk, want dan kan ik straks vergelijkfoto's maken. Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen :)

Zara en Finn samen!
[ img ]

[ img ]


In dit topic wil ik de vordering in zijn training gaan bijhouden en wie weet heb ik straks een super toffe bomproof allround pony *\o/* Volg je ook mee?

[ img ]
PS: Het is een clown en hij is ook niet zo heel erg snugger



Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 16:10

Leuk dat er zoveel mensen volgen! Qua kleur, ik denk dat ik hem maar gewoon "wit" noem :+ We zullen het nooit weten denk ik haha

Straks ga ik een wormenkuur ophalen bij de dierenarts en dan kunnen we weer een puntje afstrepen van het APK lijstje :)

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 11:50

Kaus schreef:
Super leuk dier, ik volg! Hoe groot ben je zelf trouwens want zo naast jou had Finn ook wel 1.60m kunnen zijn.

Ik ben zelf ongeveer 1.60m! Vandaar ook de keuze voor pony's :) Mijn benen zijn in verhouding erg kort waardoor ik een paard niet bij elkaar kan rijden.

Afgelopen weekend had ik mijn zadel even op Finn gelegd om te kijken hoe dat ligt. Uiteraard niet netjes, want hij heeft totaal geen bespiering. Vooral bij de schouder had het zadel te veel ruimte over, qua breedte was het dan wel weer redelijk goed. Toevallig had ik thuis nog een gelpad frontriser liggen, dus deze had ik gisteren meegenomen naar stal. Het zadel ligt nog steeds niet optimaal, maar daarvoor moet ik gewoon even een afspraak maken met de zadelmaker. De bedoeling is om dit zadel in te ruilen op een andere, die ook beter past bij mijn lichaamsbouw.

Maar voor gisteren toch eventjes erop gelegd en aangesingeld. Besloten om er toch even een paar rondjes op te stappen, even peilen hoe hij zich zou gedragen. Al wist ik dat eigenlijk al wel :+ Letterlijk opstappen en wegrijden. Ik ben dat totaal niet gewend dus ik ben geneigd om alles voorzichtig en met beleid te doen. Nu kan ik gewoon redelijk lomp opstappen en het boeit hem niks haha.

Bij de vorige stal had hij een appelbitje in, waar hij ook vrij onrustig was met zijn hoofd. Daarbij lag haar zadel dusdanig slecht dat hij niet normaal kon bewegen (bijna in zijn nek). Onder mijn zadel heeft hij tenminste nog schoudervrijheid. Ik heb er overigens een dubbelgebroken hulstrens in hangen, dezelfde als Zara had. Hij reageerde er heel netjes op! We hadden zelfs al stukken dat hij mijn hand opzocht en netjes zakte. Hij had ook geen onrustige hoofdhouding! Top dus.

Eigenlijk heb ik voornamelijk gestapt, gewoon even goed voelen wat hij doet en hoe hij reageert. Wat vindt hij moeilijk? Hoe reageert hij op mijn hulpen? En hoe reageert hij op een ander paard in de bak? Nu kon ik daar rustig de tijd voor nemen met mijn eigen spullen, in plaats van met een verkoper naast de bakrand. Niks ten nadele van de verkoper hoor :D

Hij reageerde enorm goed, ik moet hem goed voorwaarts houden anders gaat hij sloffen. Zijn reactie op mijn been is precies wat je wil, ik heb er wel een zweepje bij wanneer de reactie uitblijft. Die heb je eigenlijk weinig nodig. Uiteindelijk werd hij erg enthousiast en hebben we een paar stukjes gedraafd. Ik pak overigens altijd bewust veel binnenhoefslag mee, lekker op eigen benen leren lopen. Resulteerde wel in een dronken paard af en toe _O- Ook even de rem getest, die werkt perfect. Uiteindelijk hebben we voornamelijk gestapt want ik wil hem niet te veel belasten met het bit en niet optimaal passend zadel.

Woensdagavond komt mijn instructrice hem losmaken! Ik ben benieuwd hoe hij dat vindt.

[ img ]
Wees gewaarschuwd: Levensgevaarlijk paard in aantocht!

_O-

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 18:34

MightyMike schreef:
Heel leuk! Ik volg, zou willen dat ik zelf op de pony's pas, mijn dochter heeft ook zo'n leuke D! Succes met hem!

Jammer! Hoe groot ben je? Als Finn straks goed gespierd is, dan durf ik er wel iemand van 1.75m op te zetten denk ik. Met Zara moest je echt niet groter zijn dan ik ben, zij kon ook maar een 16 inch zadeltje kwijt op haar rug. Ze was daarentegen wel vrij breed haha. Finn is nu nog enorm iel en smal.. :')

Planning:
Vandaag staat in het thema van grondwerk / opvoedcursus! De basis blijven we natuurlijk dagelijks oefenen. Misschien dat ik een paar balkjes neerleg, spelenderwijs leren vinden ze natuurlijk veel leuker dan saaie oefenen. Wat hij nog moet leren:
- Halthouden als ik ho zeg: hij is geneigd tegen mij op te botsen, door mij heen te lopen of een half rondje om mij heen te lopen.
- Voetje geven: hoeven uitkrabben kent hij wel, maar jong en ongeduldig dus hij tilt graag andere voetjes tegelijkertijd op. Bij mij leren alle paarden het commando 'voet', zelf optillen dus. Scheelt mij ook veel i.v.m. rugpijn.
- Achterwaarts: kent ie redelijk, maar snapt ie half... :+
- Wijken voor druk: hij kent het principe, maar ik wil het toch verfijnen naar hele lichte druk in plaats van dat ik mijn volle gewicht in de strijd moet gooien.

Hij leert overigens vrij snel, dus ik ben benieuwd hoe snel hij alles gaat oppakken! Het is met Zara ook allemaal gelukt, dus dan zou een jong paard toch ook goed moeten gaan? :') Hij hoeft dit uiteraard niet binnen een dag te kennen, absoluut niet. Ik heb de tijd, gaat erom dat hij het begrijpt en het leuk vindt.

Ondertussen ben ik mijn hoofd aan het breken over welk voer ik hem het beste op kan zetten. Op dit moment krijgt hij de basisbrok van de staleigenaren, maar ik werk persoonlijk altijd liever met mijn eigen voer (+ voerton). Iemand ideeën qua merk? Ik ben geen fan van Pavo overigens.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 18:52

Cavalor heb ik inderdaad wel goede ervaringen mee, zal er eens over nadenken!

Massage / losmaken
Gisteren kwam mijn instructrice langs om de paarden op stal los te masseren. Blijft altijd erg mooi om te zien hoe de paarden erop reageren! Finn kreeg natuurlijk ook een behandeling, zeker gezien het feit dat hij gewoon erg stijf en ongemakkelijk oogt. Het zadel wat op hem lag was ronduit dramatisch. Dat werd dus ook heel erg duidelijk toen mijn instructrice hem los ging maken. Zijn heupen zaten volledig vast, maar hij had ook last van zijn lendenen. Gewoon helemaal strak en vast gereden dus. Waar ik dinsdag zijn achterhoeven amper kon uitkrabben omdat hij ze niet kon optillen, blijft hij nu netjes staan als je een been optilt! Het zat hem dus duidelijk in de weg.

Goed, hele paard van voor tot achter losgemaakt en gemasseerd! En zijn geval is ook gelijk schoongemaakt, daar zaten wat van die vieze stenen op. Vond hij eerst niet oke (dreigen met achterbeen), totdat hij tot de conclusie kwam dat het hem juist helpt. Hij blijft onder behandeling staan van mijn instructrice. Advies: veel rechtuit aan de longeerlijn om kracht op te bouwen. Even een standfoto van na de behandeling:
[ img ]

Schrik er wel telkens van hoor! Zo schraal en ongemakkelijk nog. Ik probeer vaker dit soort foto's te maken zodat we kunnen vergelijken over een tijdje. Hij staat nu op heel goed ruwvoer in plaats van vies nat koeienkuil wat hij op de vorige stal kreeg :o
Morgenmiddag komt de hoefsmid zijn hoeven bijwerken. Ik denk dat we een keer of 2-3 nodig hebben om hem weer enigszins normaal op zijn voetjes te krijgen. De hoeven zien er serieus uit alsof hij al jaren niet bekapt is. Ontzettend scheef ook, waardoor hij de diagonaal linksvoor-rechtsachter overbelast. Daarbij zat hij ook erg vast in zijn schouders. Dit werkt natuurlijk allemaal als een vicieuze cirkel, vandaar ook de volledige apk.

Ik heb het helaas financieel wel even moeilijk deze maand. Mijn kat is vanochtend geopereerd en dat was een grapje van bijna 700 euro.. -O- Maar het is niet anders, ik ga mijn dieren geen zorg ontnemen omdat het duur is. Alles wat nodig is moet gewoon gebeuren. Gelukkig heb ik een goede baan, anders had ik dit ook nooit gedaan of kunnen doen natuurlijk #)

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-18 19:26

Nee absoluut niet haha, maar dat wist ik ook van tevoren. Ik heb hem ook gekocht onder begeleiding en goedkeuring van mijn instructrice :)

Het zijn niet letterlijk stenen, maar zo voelt het ongeveer. Het zijn eigenlijk een soort talg ophopingen, soms moet je dat schoonmaken omdat het anders blijft zitten. Tijdens het in en uit schachten gaat dat dan irriteren.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-18 15:31

Nieuwe Nike's! 8-)

[ img ]

[ img ]

Voor foto's zijn helaas niet super duidelijk, maar volgens mij kun je het verschil wel zien! Waarschijnlijk zijn de hoeven al een lange tijd niet meer gedaan, waardoor ze er echt lelijk uitzagen. Er is ook een duidelijk overgang in de hoef te zien waarbij er iets in zijn leven veranderd is (bijvoorbeeld slecht ruwvoer), volgens de hoefsmid zal dat zo'n 3-5 maanden geleden zijn. Finn was overigens ontzettend braaf bij de hoefsmid, ik had ook niet anders verwacht. Toch weet je het nooit van tevoren!

Voordat de hoefsmid kwam had ik hem nog even gelongeerd in de bak. Het advies van mijn instructrice opgevolgd: Veel rechtuit, geen kleine cirkels. Dat wordt dus meerennen om zoveel mogelijk rechtuit en grote bochten te maken. Goed voor mijn eigen conditie wel :') Viel me gelijk op dat hij een stuk beter en soepeler beweegt nadat hij is losgemaakt! Hij kan nu netjes in de goede galop blijven in plaats van dat de benen alle kanten op vliegen. Alleen als je hem terug naar draf vraagt, springt hij eerst een vliegende wissel voordat hij de overgang maakt. Wissels zitten er dus al op :+

Oja en ik heb heel oneerbiedig met de schaar zijn sokken afgeknipt :o Ik kon het echt niet meer aanzien. Helaas heb ik zelf geen scheerapparaatje haha.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 12:30

[ img ]

Inmiddels een paar dagen verder. De afgelopen dagen heeft hij afwisselend vrij gehad en hebben we longeertrainingen gedaan. Daarbij ook één keer balkjes gelopen, even kijken of hij dat snapt. In het begin was hij zo enorm lomp, hij lette niet op en struikelde vol over een balk. Bijna met zijn snufferd op de grond :') Daarna heel braaf gedaan, in draf doet hij het enorm soepel en tikt hij de balken eigenlijk niet eens aan. Aan het eind twee enorm kleine sprongetjes gedaan (30cm max) voor de lol, ik wil hem niet teveel belasten met dit soort dingen namelijk.

Tijdens het longeren pakken we voornamelijk de lange zijdes van de bak mee, wat inhoud dat ik dus de gehele lange zijde moet meerennen. Zo wordt longeren niet alleen goed voor je paard, maar ook voor jezelf :P We werken voornamelijk in stap en draf, tempowisselingen en overgangen. Qua galop pak ik af en toe een paar stukjes mee, dit vindt hij gewoon echt nog te moeilijk. Bij een te lang stuk galop springt hij een wissel of gaat hij overkruist, dit probeer ik te voorkomen door telkens een paar passen galop te doen en netjes terug te nemen. Als hij meer kracht heeft, kunnen we het gaan uitbouwen naar een langer stuk galop.

Gisteren besloten om even met de barebackpad aan de slag te gaan. Tijdens het longeren schudt hij graag met zijn hoofd (combinatie van onbalans, longeerlijn die aan het halster hangt, vliegen, zon etc). Geen idee of hij een barebackpad raar zou vinden, maar het boeide hem natuurlijk niks. Doordat de bovenlijn mist, zit hij niet bepaald comfortabel helaas hahaha. Daarbij heb ik enorm voorzichtig gedaan, omdat hij nog niet naar de tandarts is geweest. Toch doet hij het enorm netjes en zoekt hij al zelf mijn hand op. Onder het zadel (barebackpad ahum) kan ik hem makkelijk rechte lijnen sturen om kracht op te bouwen. Ik pak dan ook het halthouden mee en tempowisselingen in stap. Af en toe een grote volte, maar voornamelijk rechte lijnen (afwenden, gebroken lijnen ook). Aan het eind even 2-3 keer op de lange zijde een stukje gedraafd, ook dat doet hij heel goed. Na een minuut of 20 lekker uitgestapt en bovenstaande foto gemaakt.

Donderdag 27 september staat de afspraak voor de tandarts gepland. Eerder kon helaas niet :roll:

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 21:47

Waarschuwing!
Kleurencombinatie on point! _O-

[ img ]

Vandaag zijn we voor het eerst op buitenrit geweest. Eigenlijk redelijk ongepland, maar dat maakt het juist wel leuk. Mijn stalgenootje ging naar buiten met de meest bomproof pony ooit, dus de ideale combinatie om Finn ook mee naar buiten te nemen. Besloten om er maar gewoon op te klimmen, ik kan er met barebackpad altijd nog afspringen als het echt nodig is. Uiteraard was dat geen moment nodig, want hij is net zo bomproof als de andere pony :+ Twee keer heeft ie met grote ogen gekeken naar een put in de grond en naar witte strepen op een drempel, maar meer dan kijken doet hij eigenlijk niet. Ook een paar korte stukjes gedraafd, waarbij ik hem moest inhouden omdat ie wel erg enthousiast werd.. En dat zit ik op hem met barebackpad nog niet uit haha. We zijn niet heel erg ver geweest, maar het was duidelijk mentaal best intensief voor hem :P Hij vond het wel echt prachtig dus zeker voor herhaling vatbaar!

[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-18 17:28

poes schreef:
Op de eerste foto doet hij me aan eo’n etalagepaard denken :D hij is echt leuk.

Etalagepaard _O-

Er zit precies 10 dagen tussen deze twee foto's. De bovenste foto was net na zijn eerste behandeling door mijn instructrice en de onderste foto na zijn tweede behandeling, vandaag. Inmiddels begint hij al een stuk losser te worden en worden de blokkades minder. Ik blijf het zonde vinden dat ze een pony met zo'n goed karakter zo misbruikt hebben, want dat is gewoon letterlijk wat er is gebeurd :n Een zeer slecht passend zadel, waardoor hij nog gevoelig is op zijn rug, helemaal vastgereden op zo'n beetje alle plekken die mogelijk zijn. Van atlas tot staart ongeveer. Dat werkt natuurlijk allemaal in elkaar door, want alle spieren zitten natuurlijk aan elkaar vast uiteindelijk. Bij elke behandeling worden zijn spieren los gemaakt, gemasseerd en worden blokkades verholpen. Daarbij hoor je soms gewoon echt een knak (net zoals bij ons eigenlijk).

Eigenlijk zou je zoiets eens moeten filmen, want het is super interessant om te zien. Je kan precies zien waar een paard vast zit of last van heeft, de reactie is dan ook erg mooi. Vaak zie je dat ze willen vluchten voor de blokkade, want dat doet even zeer natuurlijk. Dat is een hele normale reactie, maar niet de reactie die je wilt. Op een gegeven moment snappen ze wat de bedoeling is, komt er vaak een diepe zucht en gaan ze afkauwen. Als ze gaan gapen dan komt echt alle spanning los. Sommige stukken vinden ze echt heel erg lekker trouwens! Zo werden zijn billen (broekspier) vandaag losgemaakt en dat vindt hij zo lekker, dat hij bijna ging zitten op mijn instructrice :') Daarna moest ze hem loslaten, waarbij je echt zag dat hij bijna omviel. Zo'n sessie is voor paarden mentaal best wel heftig, maar ook lichamelijk. Ze voelen ineens spieren die eerst vast zaten, kunnen bewegingen maken die ze eerst niet konden en worden daardoor in het begin heel erg dronken. Naderhand moesten we 10 minuten stevig doorstappen om de doorbloeding op gang te brengen, zo kunnen de afvalstoffen afgevoerd worden.

Daarbij ook gelijk advies gevraagd wat ik hem het beste kan voeren. 's Middags gelijk maar even brok gehaald die hij nog extra bij gaat krijgen. Ook krijgt hij vanaf morgen magnesium bij en moet ik nog even ergens lijnzaadolie gaan halen. Ondertussen krijgt hij ruim (goed) hooi en wilgentakken als hij buiten staat. Tussendoor krijgt hij ook nog de mogelijkheid om te grazen uiteraard. De komende periode blijven we lekker bezig met onze training, zodat hij uiteindelijk ook spieren kan gaan opbouwen. De eerste vetjes beginnen er al op te komen heb ik het idee :D

[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: [VOLG] Finn, van kinderpony tot allround topper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 11:44

Deni11, durf ik niet te zeggen! Mijn instructrice is gediplomeerd in van alles en volgt maandelijks wel verschillende cursussen. Zij is o.a. ook een van de weinige thermografen in Nederland. Ze doet ook wel eens rondjes Nederland of België, dus wie weet komt ze bij jou in de buurt? Of misschien kent ze iemand die goed is? :) Passie voor Dressuur heet haar bedrijf.

Cera_D, ik heb nu Masters Sport Extra gekocht.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-18 17:12

Hoe meer zielen hoe meer vreugd! :D

Gisteren weer een mestonderzoek laten doen en hij is helemaal schoon. Dat betekent dat hij vanaf nu ook de wei op mag. We gaan even kijken of we hem op een stukje (nog) ongebruikte wei zetten, wat nu lekker gegroeid is. Dit stukje moet eigenlijk afgegraasd worden omdat hier over een paar weken spullen komen te liggen in verband met verbouwen van de stal. Leek ons wel een ideale oplossing om Finn op dat stuk te zetten, zodat hij het lekker kan afgrazen. Daarna kan hij dan gekoppeld worden met waarschijnlijk de andere ruin op stal. Overigens had Finn de omheining van de paddock 'gesloopt' :+ Er stond geen stroom op het lint, dus hij had zn hoofd er tussendoor gestoken om daar lekker takjes en grasjes mee te pikken. Toen waren de draden een beetje uitgerekt, oeps haha.

Zondag op Horse Event een heel fout dekje gekocht trouwens! Zwart met roze bloemetjes. Beetje gay is oke toch? _O-

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-18 20:44

Heb helaas nog geen foto van het dekje kunnen maken! Ik heb het vrij druk de afgelopen dagen en het is alweer vroeg donker :') Gisteren heb ik Finn even met de barebackpad gereden, ik was te lui om de baklampen aan te doen dus lekker in het donker gereden. Fijn gewerkt in stap, ik begin nu ook met wat simpele buiging. Dat vindt hij nog erg moeilijk, vooral linksom! Daarna ook wat draf meegepakt op langere stukken, wat hij erg netjes doet. Hij heeft sinds een paar dagen ineens erg veel voorwaartse go! Ideaal haha. Duidelijk dat hij al beter in zijn lijf zit. Daardoor wil hij ook nog wel eens te hard gaan in draf, omdat hij het moeilijk vindt.. :+ Jammer voor mij, want dat is best moeilijk uitzitten nog.

Vandaag aan de longe gewerkt met een elastiekje om. Dit pakt hij ook enorm goed op, in stap loopt hij al heel fijn lang en laag. In draf vindt hij het duidelijk nog moeilijk en moet hij even warm worden. Aan het eind draafde hij enorm fijn en konden we zelfs een beetje verruimen meepakken op de lange zijde. Schakelen in de gangen is een goede oefening en dat doet hij ook heel netjes. Ook weer wat korte stukjes galop meegepakt. Wat mij opvalt is dat hij nu al langer in de goede galop blijft en bij de overgang terug niet meer elke keer een vliegende wissel maakt. Weer een teken dat hij losser is in zijn lichaam en beter weet hoe hij ermee om moet gaan :D Na het longeren heb ik hem afgespoten, dat vindt hij echt prachtig. Liefst drinkt hij uit de straal.. Dan hapt ie met zijn lippen in de straal :')

Naar mijn idee begint er ook al wat vet op te komen!
[ img ]

[ img ]

Amber_anne schreef:
Ik volg!

Waar heb je hem vandaan? Van een handelaar?

Van een handelaar inderdaad :)

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 15:58

Knert, alle paarden lijken groot bij mij :+ Vandaar ook de keuze voor pony's haha.

Sintara, dankje! Hij is inderdaad niet per definitie veel te dun, maar wel een beetje schraal en vooral onbespierd. Soms kijk ik naar hem en denk ik 'Oh valt mee!', totdat hij ineens anders gaat staan en dan ineens ziet hij er enorm dun uit haha. Spieren wordt nog een hele klus! Het is echt letterlijk vanaf 0 beginnen, de spieren die hij heeft zitten enorm vast en de rest is echt onderontwikkeld. Zijn bovenlijn is wel echt dramatisch gewoon, durf er eigenlijk bijna niet op te zitten om eerlijk te zijn. Daarom doe ik ook nog erg voorzichtig met rijden, het is voor hem natuurlijk nog een zware belasting zonder bespiering. Ook al ben ik maar een lichtgewichtje van 45kg :')

Overigens heeft Finn ook een erg dun zacht velletje, dus ik moet echt opletten welke singel ik gebruik. Het moet vooral een anatomische singel zijn, die zijn oksel ruim vrij houdt. Daar krijgt hij snel plekjes namelijk. Goed om te onthouden dus :j

Goed nieuws trouwens! Aankomende woensdag komt de zadelmaker al. We gaan gewoon even kijken wat de mogelijkheden zijn. Het zadel van Zara ligt er nog, dus die gaan we eerst bekijken. Ik vermoed alleen dat deze niet aan te passen is. Hopelijk heeft Finn niet zo'n extreem korte rug als Zara, zou prettig zijn als ik nu wat meer keuze heb in zadels. Mijn voorkeur gaat uit naar iets met een diepere zit in verband met mijn eigen rug. Op Zara kon ik maar 16.5 inch kwijt en dat beperkt je zoektocht wel enorm. Ik ga er vanuit dat Finn makkelijk een 17 inch kwijt kan, ook al heb ik die niet nodig voor mijn kont en korte pootjes.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-18 21:32

[ img ]

Vandaag ging hij er even mooi voor staan :') Zo ziet hij er helemaal niet slecht uit vind ik. Bizar hoe de manier van staan zo kan vertekenen. Zijn benen en staart zijn gewassen, dus die zijn weer enigszins wit nu. Daarna even lekker relaxed gelongeerd, hij begint zijn lijf echt beter te begrijpen. In draf kunnen we nu al stukken lange zijde verruimen, dusdanig dat je echt verschil ziet in beenzetting. Heel apart eigenlijk. Ook een hele bak rond in de goede galop lukt het al prima. Heel af en toe springt hij nog over of overkruist, maar over het algemeen gaat het al goed. Hij heeft duidelijk een voorwaartse drang gekregen. Aan het eind even losgelaten in de bak zodat hij nog even kon rennen, dan kan hij even zelf uitzoeken wat hij met zijn benen moet :)) Resulteert tegenwoordig in leuk enthousiast draven, ruime galop, stukken racen en zelfs wat bokjes! Daarna ging hij dus zo staan als hierboven op de foto.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-18 19:18

Knert schreef:
Ik heb pony’s altijd al gaver gevonden dan paarden. Helaas ben ik toch echt te groot met mijn 1.80....

Jammer!

Ik heb helaas nooit meer dan amper 160cm gekregen :')

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-18 21:18

Er zijn nog zoveel dingen die ik met hem wil doen haha. Maar één voor één, hij is nog jong en ik wil hem niet overvallen met allemaal nieuwe dingen. Uiteindelijk zou ik het wel leuk vinden om hem voor de wagen te beleren. We hebben twee menpony's op stal, de begeleiding, kennis en het materiaal is dus eventueel te regelen :))

Afgelopen weekend heeft hij vrij gehad van fysieke training. Zaterdag hebben we meer mentale training gedaan, namelijk stilstaan naast het krukje en inparkeren naast het krukje. Hij heeft de neiging om zijn kont weg te draaien op het moment dat ik op het krukje stap. In principe geen vreemde reactie, want ik sta ineens hoog naast hem. Daarmee hebben we dus even geoefend. Ook een begin van de 'travers' aan de hand, niet letterlijk travers want dat kan hij gewoon nog niet met zijn lichaam. Het gaat om de beweging van zijn kont naar binnen op de hulp van een zweepje. Met het zweepje raak ik zachtjes zijn kont aan en vervolgens draai ik zelf mijn lichaam naar binnen (van de bakrand af), daarbij zwaai ik licht met het zweepje boven zijn kont. De bedoeling is dus dat hij op die hulp zijn kont naar binnen stapt. Hartstikke moeilijk natuurlijk, want in het begin snappen ze er gewoon geen kloot van :P Ik beloon dan ook elke poging of beweging die de goede kant op gaat, zelfs als het per ongeluk is. Daarna ben ik naar het krukje gelopen, erop gaan staan en dezelfde hulp met de zweep gegeven. Raad eens... Hij draaide perfect met zijn kont richting het krukje _O- Beginsel is er dus! Voor degene die het misschien herkennen, Snuitable doet dit ook met haar paarden en zij heeft er ook enkele filmpjes van gemaakt op haar kanaal.

Vandaag besloten om hem even te rijden, het was immers mooi droog weer. We hebben extra lang gestapt, gekletst met een stalgenoot en een paar balkjes gestapt. Aan het eind heb ik hem iets meer opgepakt en ben ik gaan draven. Bizar wat een verschil in zo'n korte tijd! Als ik hem goed voorwaarts hou, wat tegenwoordig heel makkelijk gaat, zoekt hij zelf al mijn hand op. Op een gegeven moment konden we gewoon de hele bak rond met een stabiele aanleuning :wow: Geloof er nog steeds niks van, helaas was het al te donker om het te filmen haha. Het voelde enorm fijn, ik kon echt lekker zitten ondanks de barebackpad (en mijn nieuwe DeNiro laarzen). Hij vond het zelf ook heel tof, want hij werd erg enthousiast haha. Uiteindelijk ging het draven zo lekker dat ik hem op de lange zijde een beetje verruiming heb gevraagd. Hij blijft me gewoon verbazen, ik kreeg precies de reactie die ik wilde. Hij zette echt aan van achter om met de beentjes gestrekt even een middendraf eruit te gooien :D

Bovenstaande is allemaal nog relatief hoor, maar duidelijk een enorm verschil met 2 weken terug. Ik hoop eigenlijk deze week met licht nog een keer zo fijn te rijden, want dan moet het op film uiteraard. De galop hebben we bewust nog niet meegepakt, dat is gewoon nog erg moeilijk voor hem. En voor mij, want ik zit nog steeds met de barebackpad haha.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-18 15:45

senna21 schreef:
Fijn hoor.
Ik denk dat je aan Zara een hele goede 'leermeester' hebt gehad. Zij was/is niet zo vergevingsgezind, dus je moest goed rijden. Daar profiteer je nu van.

Zeker waar! Nu moet ik alleen zelf nog de knop omzetten dat ik niet meer zo voorzichtig hoef te zijn en gewoon onbezorgd kan rijden. Ik wil nog wel eens te veel nadenken, waardoor ik misschien een beetje te truttig ga rijden. We gaan binnenkort beginnen met echt lessen :)

Vandaag is dus de zadelmaker geweest. Hij heeft even uitgebreid naar Finn gekeken en zijn plan was: Huidig zadel proberen passend te krijgen, zodat ik hiermee dressuurmatig aan de slag kan. Zo kan hij zich gaan ontwikkelen in spier en dan met name de bovenlijn. Wanneer dat het geval is, kunnen we gaan kijken voor een nieuw zadel waar ik zelf lekkerder in zit. Dit is voor nu een relatief goedkope oplossing. Vervolgens heeft hij gekeken wat er veranderd kon worden aan mijn zadel en heeft hij hem aangepast. Daarna lag hij al een stuk beter. Omdat Finn nog enorm onbespierd is, heeft hij nog niks op zijn schouder. Je kunt hier dus eigenlijk al moeilijk een zadel passend op krijgen. Om die reden hebben we besloten om er voorlopig een bontje onder te leggen, waardoor het zadel wel goed ligt. We hopen eigenlijk dat we hier de komende maanden mee vooruit kunnen, dan kan eerst het bontje er onderuit. Als het zadel daarna niet meer past, dan gaan we dus opzoek naar een nieuwe :j

Tijdens het rijden moest ik even wennen dat ik weer op een zadel zat. Uiteindelijk wel even fijn gereden! Nu moet ik nog leren normaal te zitten :') Laat de lessen en training maar beginnen! Ondertussen blijf ik hem ook nog aan de longe trainen, zeker wat betreft de galop. Ik wil hem daarmee onder het zadel niet te veel belasten, het is moeilijk voor hem en dan ook nog zo'n incompetente ruiter op zijn rug :+ Nee lekker aan de longe kracht opbouwen haha.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 14:46

De APK is afgerond! *\o/*

[ img ]
Tenminste. Ik kan zo gauw even niks meer verzinnen wat er aan hem moet gebeuren, behalve de juiste training. Vandaag zijn we naar de tandarts geweest! Een ander paard op stal moest ook, dus beide paarden in de trailer en op naar de Lingehoeve. Zoals altijd vond Finn het geen reet aan, boeit hem allemaal niks, kijkt lekker rond en sjokt achter je aan :+ Toen was hij aan de beurt voor de behandeling. En het was zeker nodig! Het zag er niet echt netjes uit, hij had al wat oudere kleine beschadigingen in zijn wang. Daarnaast zag de tandarts ook nog twee relatief grote wolfstanden, waarvan er één zelfs al iets losjes zat. Hop, eruit ermee! Hij stond lekker te sukkelen terwijl de tandarts bezig was met grof geschut haha.

Hij heeft nu dus weer prachtige rechte tanden. Verder was het allemaal goed, leeftijd klopte ook met zijn tanden. Advies is voor 7-10 dagen even geen bit in, zodat de plek van de getrokken tanden kan helen. Daarna mogen we rustig aan beginnen met bit. Hij mag wel gewoon getraind worden, dus dat doen we lekker bitloos. Geen probleem natuurlijk.

- Hoefsmid: Check
- Tandarts: Check
- Mestonderzoek: Check
- Entingen: Check
- Losmaken: Check
- Zadelmaker: Check

Volgens mij heb ik mijn lijstje afgewerkt! Zijn collectie dekens is inmiddels ook wel compleet denk ik. Gisteren nog even een zomerdeken op de kop getikt bij Divoza voor 25 euro, er was geen keuze in kleur dus helaas Finn...

[ img ]
_O- Halster kreeg ik er bij

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 15:31

Sintara schreef:
Fab in pink! Haha. Het is niet mijn favo kleur maar kleur is gelukkig voor een paard niet belangrijk :P Als hij maar lekker zit, je temperatuur goed en je velletje droog houdt toch :)

Ook absoluut niet mijn favo kleur.. Maar helaas heb ik altijd de pech dat alles in de juist maat enkel roze is :') Niet dat het hem zelf iets boeit haha. Het staat hem niet verkeerd overigens

Agnes schreef:
Wat heerlijk dat hij zo snel alles oppakt en opknapt. Super! Heel veel plezier samen en ik volg je ook ;).

Dankje. Leuk dat je volgt! Ik zal dit weekend weer een standfoto maken, voor mijn gevoel begint er nu echt een beetje spek op te komen.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 20:50

Leuk!

Vandaag! Ik baal zo erg dat het weer zo snel donker wordt. Ondanks dat ik ambtenaarsuren werk, ben ik vaak 's avonds op stal omdat dat het beste uit komt. Kwaliteit van de foto's gaat dus wel omlaag daardoor -O- Gelukkig kan ik in de weekenden wel gewoon overdag gaan natuurlijk. Deze foto's zijn van na het longeren, hij was best een beetje moe en stond uitgebreid om zich heen te kijken richting de camping (2 campings naast/achter onze stalling). Oh, excusez moi voor het veelvuldig tonen van zijn geslachtsdeel. Hij is zo enorm relaxed dat hij hem graag laat hangen :+

[ img ]

[ img ]

Van de week kreeg ik een pakketje van Krämer binnen. Een simpele singel met bont voor zijn gevoelige huidje, eigenlijk meer een uitprobeersel voor 3 tientjes haha. Prima dingetje volgens mij. En ook nog een bandage voor achter zijn kont om de achterhand te trainen! Ideaal zijn die dingen, zeker voor die prijs. Dat hebben we vandaag dus gelijk even getest. Zoals verwacht boeit het hem geen flikker.. :') Alleen foto's van de stap want in draf of galop foto's maken lukt mij echt niet, zeker niet nu het vroeg donker wordt en mijn telefoon niet zo snel kan scherpstellen. Hij begint al heel fijn te zakken, zelfs in draf. Erg leuk om te zien! En om even te illustreren hoe braaf hij is: Ik stond even met een stalgenootje te praten, waardoor ik even geen aandacht besteedde aan Finn. Daarop stapt hij enorm relaxed rond, draait rustig om, stapt op zijn lijn, vervolgens over de lijn en loopt ladiedadieda zo weg met de longeerlijn tussen zijn achterbenen _O- Dus ik kon er achteraan om de lijn weer goed te doen, maar hij liep zo stevig door.. Het was echt hilarisch om te zien :)) Uiteindelijk ging hij heel lief stilstaan en kon ik de lijn weer pakken haha.

[ img ]

[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-18 19:52

Ja hij gaat echt met sprongen vooruit! Mijn instructrice was ook heel tevreden over de ontwikkeling van zijn lichaam, de blokkades zijn weg en hij begint echt soepel te worden. Vandaag nog weer even in de achterhand losgemaakt en nieuwe oefeningen gekregen om dagelijks te gaan oefenen :j

En daarnaast: Zijn sokken en baard zijn eraf! *\o/* Helaas nog geen duidelijke foto's kunnen maken, dat doe ik morgen wel haha.
[ img ]

[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-18 20:52

Ja leuk nog meer volgers!

Afgelopen dagen heeft vooral in het teken gestaan van in de gaten houden. Door de gebitsbehandeling heeft hij veel last en eet hij zijn hooi niet meer. Brok, lucerne, snoepjes en appels daarentegen gaan er met grote happen in. Meerdere keren contact gehad met de dierenarts/tandarts voor advies, gisteren even een flesje metacam opgehaald en goed in de gaten blijven houden. Hij moet eigenlijk opnieuw leren eten nu zijn gebit netjes is en dat snapt hij nog niet zo goed, naast dat hij wat pijn had van het trekken van de wolfstandjes. Sinds vandaag begint hij langzaam plukjes hooi te eten, hij pikt de korte kleine stukjes er tussenuit en staat daar tevreden op te kauwen. Vooruitgang dus! Komende dagen staat hij nog onder streng toezicht, we staan nauw in contact met de dierenarts dus mocht het verslechteren dan staat hij zo op de stoep. Maar daar gaan we even niet vanuit natuurlijk :D

Behalve bovenstaand 'probleempje', zijn we ook nog gewoon bezig met de training. Na de tandarts mocht hij 7-10 dagen geen bit in, dus dat doen we dan ook netjes. Mij kennende wacht ik er nog wel langer mee, ik wil hem geen nare ervaring geven. De training bestaat nog voornamelijk uit longeren, waarbij hij duidelijk kracht begint te ontwikkelen. Ook doen we simpele buig oefeningen om hem soepel te houden, vindt ie werkelijk prachtig om te doen! :D En omdat alleen longeren ook maar saai is, besloot ik vandaag mijn levensgevaarlijke paard op te zadelen. Bitloos weliswaar. Heftuuuug!

[ img ]
"I do not give a single fiets"

Goed, bitloos dus. Finn 1 - Britt 0 :roll: Wij waren koos stuurloos. In stap ging het eigenlijk wel redelijk, wat zwaar in de hand en wendingen zijn toch wel moeilijk. Beetje geoefend met voltes en afwenden, vervolgens halthouden en dat ging eigenlijk wel prima. Ach, dan moet een drafje ook wel lukken toch? Dat lukte zeker. Maar niet de richting op die ik wilde. Het heeft er vast hilarisch uitgezien, maar ik heb me nog nooit zo stuurloos gevoeld _O- En hij maar lopen met z'n blije kop! Bakrand? Boeie! Kun je gewoon tegenaan lopen. Geeft maar weer aan hoe nuchter hij is, laat je hem zijn gang gaan? Loopt ie zo het hek in: "Ja jij stuurde niet!!". Maar bitloos een stuurhulp geven? Dan denderen we gewoon lekker rechtdoor of de andere kant op. Hij snapte er werkelijk geen kloot van, maar ik kan het hem niet kwalijk nemen. Hij is vast nog nooit bitloos gereden en hij is nog jong, ik zie het maar als een experiment :') Ik heb er smakelijk om gelachen en Finn heeft zijn beweging weer gehad.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 19:35

We zijn weer een paar dagen verder! Vandaag toch heel voorzichtig met het bit gereden, maar ook met mijn nieuwe laarzen :+ Wat is dat wennen zeg! Rijden ging overigens echt zo enorm fijn, hij zoekt echt mijn hand op in stap en draf. Heel af en toe missen we nog even het stuur, maar niks dramatisch. Omdat het heel goed ging, besloten om even een galopje mee te pakken. Hij staat redelijk scherp op de hulpen, dus hij sprong zo makkelijk aan. Het kost hem natuurlijk enorm veel moeite en kracht, dus hij valt volledig uit elkaar en galoppeert echt als een kameel plat door de bocht. Dat maakt voor nu nog niks uit, want ik was allang blij dat we 1) in de goede galop zaten! en 2) in de goede galop bleven! *\o/* Jammer voor mij dat ik zijn bewegingen nog niet gewend ben en het dus amper uit kan zitten nog.. Ik ben Zara gewend, die beweegt zo enorm soepel. Finn is meer de categorie lomp, dus dat moet ik nog even leren uitzitten :P Helaas geen beeldmateriaal van vandaag, maar ik beloof dat dat snel komt!

En nog een anekdote: 's Werelds braafste paard
Laatst kwam ik op stal en kwam de staleigenaar lachend naar mij toe 'Jij hebt echt het braafste paard ooit!'. Dus ik gelijk benieuwd wat er gebeurd was natuurlijk. Bleek de staleigenaar ze 's avonds in de stal te hebben gezet, de buitendeur van de stal een zwaai gegeven en vergeten de schuifjes erop te doen. De binnendeur zat wel gewoon dicht. 's Morgens toen hij de paarden weer ging voeren, zag hij de buitendeur op een kier staan.. Met Finn nog netjes braaf in zijn stal _O- Finn heeft dus gewoon totaal niet door gehad dat zijn stal gewoon OPEN was en hij eruit kon als hij zou willen! Hij stond gewoon heel schaapachtig in zijn stal te wachten op zijn voer :')

Voor de moraalridders: Zelfs als hij de stal uit gewandeld was, kan hij nergens heen op het terrein. Alles is afgesloten, hij had hooguit het gazon kunnen maaien en de longeercirkel in kunnen lopen.

Ghostattack
Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-18 20:08

Voor zover ik weet niet, hij heeft ook echt bruine ogen in plaats van blauwe ogen. Ik gok dat er toch ergens Appaloosa-kleurtje in moet zitten, hij heeft duidelijk bruine stipjes en zijn huid is roze+zwart gemarmerd. Op zijn geslachtsdelen na, die zijn gewoon volledig roze.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Celebi, FCSA, Firebug, Galeobdolon, Grassh0pper, MiekeFS, Nanu, Phonix, Pytje, Rubio, Salinah, Sorro, Vuri en 119 bezoekers