[VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [Volgtopic] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 01:45

Wat leuk dat je een volg topic start. Ik volg jullie. Wat goed dat je ervaren trainers om je heen hebt waar je met je vragen terecht kan.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:10

Wat doet hij dat al leuk! <3

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 20:55

Wat leuk en wat kan hij zichzelf al goed dragen in galop.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 06:43

Sssst! :D
Daar heb je mazzel mee en dat is toch leuk!

Kun je in het rijden straks mooi je voordeel mee doen!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 18:09

Heb je ook een trainingsplan uitgeschreven voor Ballie?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 03:36

Eileen_ schreef:
freetorun schreef:
Interessant volgtopic! Ik heb er recent veel over gelezen en ben benieuwd hoe je een paard compleet kan trainen zonder -R en tegelijkertijd te voorkomen dat het paard té voedselgemotiveerd raakt.

Kortom, ik ga je volgen!

Hier ben ik ook benieuwd naar want dit kan simpelweg niet. Naast het te voedselgemotiveerde, kan je never nooit helemaal geen R- gebruiken. Als je denkt dat dit wel kan, dan heb je de betekenis van positive/ negative reinforcement niet goed begrepen.
TS, hoe rij je? Gebruik je helemaal geen been en teugels? hoe pak je zn hoeven op met uitkrabben? Hoe neem je hem mee uit de stal/ wei? Hoe vraag je hem om opzij te stappen bij bv poetsen?
Dit zijn allemaal voorbeelden waar je eigenlijk niet om R- heen kan, zelfs als je ook R+ gebruikt.
Negative staat voor niets minder dan de stimulus weghalen. Dus bij het geven van been tijdens het rijden: je geeft been (pressure) en wanneer hij voorwaarts gaat dan haal je de druk er vanaf (release) = dus negative reinforcement.

Al het gedrag wat je noemt is prima met alleen een appetitive (=stimulus die het paard graag wil hebben) te trainen.
In R+ train je eerst het gedrag, dan voeg je een cue toe. In R- wordt het commando (bv been geven) ook als aversive stimulus ingezet. Wanneer je eerst het gedrag met R+ aanleert en dan een cue toevoegt is de cue niet aversief en wordt het ook niet zolang je paard die associatie nooit heeft hoeven leggen.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 04:11

Een gedrag dooft in het algemeen niet snel uit. Helemaal niet omdat wij-mensen in het algemeen- erg variabel belonen, vooral als we gedrag proberen te negeren. Dat stimuleert gedrag juist enorm.
Voordat 'uitdoven van gedrag' gebeurt krijg je altijd nog de extinction burst

Het omgekeerde is wel waar: wanneer je 100% van de tijd blijft belonen (na de aanleerfase) dan loop je inderdaad het risico dat het gedrag minder wordt juist omdat je voorspelbaar bent. Het paard leert simpelweg de voorspelde beloning af te wegen tegen het gedrag wat gevraagd wordt. Lekker ingewikkeld he? ;)

Als een paard weigert het gewenste gedrag te vertonen 'omdat hij geen snoepje krijgt' is er iets misgegaan met de communicatie tussen mens en paard. Ook dat kan weer opgelost worden.

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:46

Leuk dat je nog bezig bent.
Waarom gebruik je een dun touwhalster als optoming?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 03:23

xyzutu2 schreef:
Maar dan hou je geen rekening met de factor mens. Ik denk dat de meeste mensen die gedrag aanleren zonder druk en met de clicker, daar uiteindelijk een hulp aan toevoegen die neerkomt op druk, bijvoorbeeld zoals been geven. Het gedrag is op een positieve manier aangeleerd, dus die druk is neutraal voor het paard, dus toevoegen/weghalen daarvan wordt niet als P+/R-.
Maar... dan komt het moment dat de ruiter een beenhulp geeft voor opzij, het paard niet reageert, de ruiter nog een keer die beenhulp herhaalt, dan wat harder geeft, en dan een tikje met de zweep/de spoor toevoegt, het paard met een ophouding aan de teugels corrigeert als het paard als reactie naar voren schiet en het paard dan zo in het zijwaarts zet. Vanaf dat moment is die eerste beenhulp niet meer neutraal omdat het een 'als je hier niet op reageert dan wordt het onaangenamer' wordt en wordt uiteindelijk niet alleen die hulp maar ook de oefening zelf negatief voor het paard - ook al is hij nog zo positief en drukvrij aangeleerd.
Dat is waar ik de meeste clickertrainers in praktijk over zie struikelen: je leer een paard bijvoorbeeld te knielen op een tikje van de zweep, maar als het paard bijvoorbeeld tijdens een demo besluit dat de grond te hard is om te knielen, dan volgen er ineens 10-20 van die tikjes, steeds iets sneller en harder tot het knielen alsnog gebeurt. Dan is het niet meer ik krijg een hulp voor een oefening die ik leuk/neutraal vind', maar 'ik doe die oefening want anders wordt die hulp steeds vervelender en pijnlijker'. Heel veel paardentrainers - ook clickertrainers - werken nog steeds volgens het principe dat als het paard niet luistert, je net zo lang de hulpen verzwaart tot hij wel luistert want nee zeggen is geen optie. En zo veranderen positief aangeleerde oefeningen met neutrale hulpen enorm snel in poisoned cues, en eigenlijk ook poisoned exercises.


Tja wat je zegt is natuurlijk waar: er zijn veel mensen die het niet aandurven hun paard zoveel vrijheid te geven, niet snappen dat een 'nee' van het paard eigenlijk juist in het voordeel van de trainer werkt. Ze verliezen hun geduld en raken gefrustreerd (door gebrek aan kennis en ze op dat moment geen alternatief kunnen verzinnen). Ze vallen terug op een oud gedragspatroon.

Als je de druk verhoogd omdat het paard niet doet wat je vraagt, is de cue geen cue meer. Dat leidt enkel en alleen tot meer verwarring bij het paard. Het is inderdaad een gemis dat veel clickertrainers dat feit missen. Sorry dat we off topic gaan want dat is hier niet het geval.

Een R- getraind paard trekt snel conclusies uit hardere fysieke hulpen en kan anticiperen op basis van het verleden (=leerproces) een R+ paard heeft dat niet. Gaat een R+ paard er vandoor dan is hij uit leermodus omdat hij in vluchtmodus is.

Ik hou zelf heel erg goed rekening met factor mens: ik heb in mijn trainingsmethode niet alleen Key Lessons for Horses, maar ook Key Lessons for Trainers ontwikkeld. Gelukkig zie ik wat jij beschrijft niet bij mijn studenten. Ik zie het wel als mensen optreden of "iets voordoen" en zichzelf onder druk zetten dat ze anders gaan reageren omdat ze slecht voorbereid zijn en in een context-shift opereren.

Uiteindelijk is dit natuurlijk de discussie: "Als mensen de methode verkeerd begrijpen en verkeerd toepassen, is er dan wat mis met de methode?"

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 03:28

Ik weet ook dat er mensen zijn die met R- een gedrag aanleren, dan een click&treat toevoegen en dat positieve bekrachtiging noemen. :x Ook off topic, maar ik discussieer er graag verder over. :Y)

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

HippoLogic
Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:22

Fijn dat de rit en het trailerladen naar de kliniek zo goed ging. Waar is Balerion allergisch voor? Behalve de pufjes is er nog iets anders wat je kunt doen?

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Em_, GrapeshotBot, laura22, lina1998, MirjamRobin, simoneeee, sterregoud, VosjeN en 45 bezoekers