[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-16 14:24


Op 12 januari 2016 kocht ik mijn eerste eigen pony: Zara! Ik wist van tevoren dat ik geen makkelijke pony had uitgezocht. Eigenlijk was ik opzoek naar een makkelijke, brave allround pony.. En waar kom ik mee thuis? Juist, een hele hete pittige merrie met een sterk karakter :D Deze uitdaging was het absoluut waard, want ze was verder precies wat ik zocht!

Het begon met volledig flippen als je ook maar een poging deed tot opstappen. Tot volledige rodeo sessies aan de longe. Dit is pas begonnen toen ze enkele weken bij mij stond, bij de vorige eigenaar deed ze dit niet! Ik heb haar namelijk gewoon 2 keer proef gereden :j De verhuizing hierheen is ook erg spannend geweest voor haar, ze heeft dik een week dunne mest gehad := Ook begon ze te trillen op de poetsplaats en gek worden zodra ze alleen gelaten werd. Ik heb toen besloten om helemaal terug naar het begin te gaan. Weg met het zadel en beginnen met grondwerk en vrijheidsdressuur. Ook ben ik magnesium gaan bijvoeren. Na enkele weken grondwerk en vrijheidsdressuur en andere leuke dingen, is de zadelmaker gekomen. Het ging niet helemaal zoals gepland, rijden konden we namelijk niet en bij het eerste zadel wat we probeerden flipte ze weer volledig. Uiteindelijk zijn we op een Massimo uitgekomen.

Na de zadelmaker bleef ze enorm gespannen tijdens het longeren. Af en toe kwamen er nog wat bokken uit, maar niet extreem meer. Toch had ik het idee dat er iets niet goed zat, dus besloten om de osteopaat erbij te halen. En met succes! Zara bleek 3 oude blokkades in haar rug en nek te hebben en nog een knie die niet helemaal lekker zat. Ze is helemaal losgewerkt en heeft toen prachtige zwarte tape op haar rug gekregen 8-) Daarna heeft ze ongeveer een week rust gehad, op wat stapwerk na. Na die week zijn we weer begonnen met longeren en aan de hand wat oefeningen. Ze is sinds die tijd enorm veranderd, ook een stuk rustiger qua karakter. Waar ze eerst niet normaal kon doen op de poetsplaats, staat ze nu lekker rustig te genieten en hooi te knabbelen.

Vandaag kwam HTM hier op bokt mij helpen met Zara. Zij heeft Zara gelongeerd met zadel, lekker in de regen :D Ondertussen stond ik met open mond te staren naar Zara, want ze liep zo ontzettend relaxed!

Het ging zo goed, dat we zelfs besloten om Zara helemaal op te tuigen en een begin te maken met hangen! Eerst wilden we een stoel gebruiken zodat ik makkelijk kon hangen, maar dat was toch wel een hele enge stoel _O- Dan maar met een voetje erop hangen. De eerste keer schoot ze weer in de stress en kwam er weer een gekke bok uit. Maar nadat ze kalmeerde hebben we het opnieuw geprobeerd.. Met succes! Ik kon vrij relaxed op haar hangen. Uiteindelijk hebben we zelfs enkele stapjes gezet *\o/*

De bedoeling is om nu vaker voorzichtig te hangen en uitgebreid te belonen als ze ontspant. Dat weer uitbreiden met wat stapjes vooruit en als het uiteindelijk allemaal goed gaat dan gaan we over op zitten. Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken :) Ondertussen gaan we ook lekker verder met veel overgangen aan de longe, grondwerk, vrijheidsdressuur, balkjes lopen, buitenritjes aan de hand etc!


Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-16 14:29

Zadel is een Massimo :) Zara heeft een extreem korte rug waardoor veel zadels niet pasten, uiteindelijk past deze echt precies.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-16 14:48

Tekna hebben we geprobeerd, maar dat was het zadel waar ze dus volledig mee flipte. Zadelmaker stond echt te kijken van :wow: Die werd het dus duidelijk niet, terwijl dat in eerste instantie wel het zadel van mijn voorkeur was vanwege prijs/kwaliteit verhouding. Helaas mocht ik iets dieper in de buidel tasten voor een goed passend zadel waar ze wél goed op reageerde :P

[ img ]
Betere foto van het zadel! Osteopaat gaf zelfs nog complimenten dat het zo goed op haar lag. Alle zadels lijken zo massief op Zara, dus deze ook :+ Pony is smal gebouwd, maar heeft een vrij grote schouderpartij (boommaat 34). Dekje is trouwens een maat pony dressuur, voortaan toch maar full dressuur halen denk ik.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-16 17:30

Gisteren zijn we met een aantal mensen van stal naar de ikea geweest om wc potjes te halen! Goedkope oplossing voor cavalettis :D

Vandaag hebben we daar eens gebruik van gemaakt. Eerst hard gewerkt aan de longe, heel veel overgangen gemaakt. Op een gegeven moment was ze aardig moe. Het gaat steeds beter, waar ze eerst nog wel eens wilde bokken in galop, heeft ze dat nu geen één keer meer gedaan. Ze luistert ontzettend goed naar mijn stem. Ze vindt springen ontzettend leuk en balkjes lopen dus ook, ik hoef haar niet te sturen of aan te sporen, want ze gaat er zelf overheen *\o/* Morgen gaan we weer longeren met zadel en oefenen met stilstaan naast een krukje. Dat hebben we vandaag ook al gedaan en dat deed ze nog best braaf.

[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-16 18:04

Petra8, toevallig! Ik ben zelf maar 1.58m, dus voor mij is ze perfect!

Marieke1495, leuk! Ja die potjes is echt uitvinding van de eeuw! We zijn met zijn 3en op stal, dus 5 euro per persoon waren we klaar. De balken zijn weidepalen, moet nog aan de staleigenaar vragen of we er een paar mogen schilderen :))


Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-16 19:14


Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-16 19:40

Zara houdt niet van harde wind onder haar billen :') Toch was ze ontzettend braaf met longeren. Ze heeft 1 keer een klein bokje gegeven en een paar keer weggeschoten, maar dat was echt puur door de harde windvlagen recht tegen haar kont aan :P

[ img ]
Pony dressuur lijkt zo klein en full dressuur is gelijk weer huge _O- Toch ligt deze pad net wat fijner, de andere trekt een beetje op de schoft.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-16 20:18

Klopt, alleen er tussenin bestaat niet :P Dus het is of te klein of te groot. Gelukkig heeft pony er toch geen last van!

[ img ]
Before: met een ander, niet passend zadel en toen ik haar pas enkele weken had.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-16 17:35

M_hartje_M, Zara is 10 jaar! Haar afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/schoenbrunn+typesse

Marieke1495, de planning hangt af van mijn eigen weken :P Ik heb een verzorger die haar beweging geeft enkele dagen per week omdat ik doordeweeks vaak in Amsterdam zit (werk en studeer daar). Donderdag gaan we weer onder begeleiding oefenen met hangen. In de tussentijd wordt er hard met haar gewerkt aan de longe (met of zonder zadel), grondwerk, vrijheidsdressuur en balkjes lopen :j Ook doen we voor de afwisseling aan de hand buiten wandelen met stalgenootjes. Ze loopt zeker 5 dagen in de week, dus beweging krijgt ze genoeg. Is ook echt nodig, anders wordt ze irritant :')

Wanneer ik weer echt erop stap is een kwestie van afwachten hoe ze gaat reageren. Ik neem liever maanden lang de tijd zodat alles echt vertrouwd is, dan dat ik een doel stel om over een week erop te zitten :+

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 18:05

Vandaag voor de tweede keer hulp gehad! We zijn begonnen met longeren, waarbij ze ontzettend braaf en rustig was. Na hooguit 10 minuten besloten om weer te gaan hangen. Aangezien we nu een super krukje hebben, Zara naast het krukje geparkeerd en op het zadel gaan liggen. Voordeel van zo'n kleine pony en een krukje van 50cm hoog _O- Ze had nog wel wat spanning, maar niet extreem. Vervolgens een paar stapjes gezet. Dit paar keer herhaald en ze bood zelf aan om meer stapjes te zetten. Uiteindelijk hebben we meer dan een halve volte gestapt! *\o/* Ik ben echt trots op haar, want we zijn in die twee keer al verder gekomen dan ik had verwacht!

Plan nu: lekker trainen aan de longe, veel overgangen en voornamelijk stap-galop. De volgende keer weer hangen en dan ook kijken of ik kan gaan zitten.

[ img ]
Dekje was helaas een stuk naar achter geschoven omdat ik hem niet ver genoeg naar voren en omhoog had getrokken.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 18:12

Zoals ik al eerder heb gezegd, de pony van Eskadron trekt op haar schoft en dan heb ik liever een te groot dekje ;) Ik heb er geen last van en Zara ook niet, plus het stoort mij ook niet. Ze lijken sowieso groter omdat ze zo'n korte rug heeft. Ze heeft slechts plek voor 38cm wat betreft zadels.
Nu was deze ook een heel stuk naar achter geschoven, het ziet er al anders uit als ik hem verder naar voren leg.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 18:25

Ik begin het inderdaad wel vervelend te vinden dat iedereen commentaar heeft op de dekjes. Nogmaals, ze heeft er geen last van en ik vind dit persoonlijk fijne dekjes. Of ze nou te groot zijn of niet, dat zullen ze allemaal zijn gezien de lengte van haar rug. Hetzelfde geldt voor zadels, alles lijkt enorm groot op haar omdat ze smal en kort is. Veel pony dekjes gaan ook niet passen onder mijn zadel, dat heb ik al geprobeerd. Dat een ander dit niet mooi vind om te zien is niet mijn probleem, mij stoort het niet namelijk.

Bontfire, bedankt voor je compliment. Ik ben iemand die geen haast heeft en rustig de tijd neemt! Liever een goede basis en veel begeleiding, dan zelf aanklooien en dat het straks helemaal fout gaat :j

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 18:36

Fortitude, we denken inderdaad de verhuizing. Maar ze heeft in korte tijd waarschijnlijk veel verhuizingen meegemaakt (handelaren etc). Dus misschien was dit de druppel :+ Inmiddels begint ze goed te wennen, ze is compleet veranderd in de afgelopen weken. Ik heb nu gewoon een super relaxte pony die rustig hooi staat te eten en geen stress heeft. Ze heeft tot een week of 3 geleden continu gepoept op de poetsplaats, voornamelijk uit stress. Dit doet ze nu ook niet meer, wel af en toe maar dan zijn het geen stresskakkies meer :P Met andere woorden, ze is echt gekalmeerd en rustig geworden. Denk dat de osteopaat haar ook veel goed heeft gedaan :j

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 18:43

[ img ]
Kwam net nog deze foto tegen. Vind haar uitdrukking hier zo grappig :D Alsof ze wil zeggen "En jij wilt dat ik over die wc potjes heen ga?!" _O-

Voor de mensen die het zich afvragen, er hangt inderdaad een kneveltrensje in. Ongebroken met appelsmaak en ze vindt hem heerlijk :P Heel fijn bit ook, erg vriendelijk heb ik het idee.

Ja ze is ontzettend vies trouwens. We gaan dit weekend alles wassen! Vooral de staart want dit is gewoon voorschut :=

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 19:42

Wat lief, dankje! :D De staart is wel echt verschrikkelijk hoor, die hoort blond te zijn en is nu zwart :')

Ook leuk, manen vandaag versus 1e dag dat ze hier was:
[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-16 18:50

De staart is weer enigszins de goede kleur! Aangezien ze het best eng vind, heb ik alleen de onderkant gewassen. Als ze helemaal gewend is aan water, dan ga ik hem echt grondig wassen. Morgen wil ik haar billen wassen, want die zijn echt geel :+
[ img ]

Voor diegene die het leuk vindt, op mijn Youtube kanaal plaats ik ook filmpjes van Zara :)


We hebben vandaag best intensief gewerkt. Eerst een begin gemaakt met stap-galop overgang, om de achterhand te trainen. Dit vindt ze ontzettend moeilijk, dus nu is het nog stap, paar passen draf en dan galop. Dit gaan we vanaf nu elke keer meepakken. En zoals je kan zien in het filmpje, wat drafbalkjes meegepakt. Ze vindt springen en balkjes ontzettend leuk, dus vaak gaat ze er zelf overheen. Toch blijft filmen en longeren tegelijk erg moeilijk :')

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-16 19:31

Even een kort filmpje van wat we doen als afwisseling :) Ik had mijn telefoon gewoon op de grond gezet dus het is een beetje vaag gefilmd _O- De jambette is echt nog een begin, ze snapt niet wat ze nou precies moet doen..



[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-16 20:16

Dankje :) Ze is al veel veranderd wat betreft omgang en beweging! Ze moest nog heel veel leren, in het begin liep ze gerust over je heen. Gelukkig is ze wel makkelijk om te zetten en is ze niet zo groot :P We doen heel veel grondwerk en vrijheidsdressuur, ze vindt dat namelijk ook erg leuk!

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-16 17:11

Ik kan je foto helaas niet zien KirstenHorse! Ben wel benieuwd nu :D


[ img ]
Vandaag wilde Zara even overdrijven in de spagaat :+

Morgen gaan we weer hangen en als het goed is ook zitten! Ben heel benieuwd hoe ze gaat reageren en hoe ver we komen. Vandaag weer gelongeerd met zadel en ze was zo ontzettend braaf, ze luisterde zo goed. Zelfs een vrije nette stap-galop overgang mee kunnen pakken *\o/*

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-16 15:40

Even gekopieerd uit een ander topic :)

[ img ][ img ]
Niet de meest charmante foto's :') Op de 2e foto zit ik echt vreemd haha. In het begin even zonder beugels gestapt, voor mijn gevoel is dat namelijk net iets veiliger als ze echt iets zou doen (ivm kunnen blijven hangen met je voet). Uiteindelijk ging het zo goed, dat ik met beugels gewoon heb rondgestapt. Ook los gestapt! Ze had eigenlijk vrijwel geen spanning meer en ze heeft helemaal niks geks gedaan. We hebben 1 keer gehangen voor ik echt opstapte. Bij het hangen hebben we 1 keer de hele bak rondgestapt, daarna besloten om te gaan zitten.

Ondanks het feit dat ik het best spannend vond, ging het ontzettend goed. Op het moment dat ik in het zadel zat, voelde het gewoon heel goed en vertrouwd. Ik was gelijk ontspannen en rustig, waardoor Zara nog meer ontspannen werd. Vervolgens hebben we denk ik zo'n 10 minuten rond gestapt. Eerst vastgeklikt en uiteindelijk zelfs los!

's Middags was ze in de paddock gaan liggen en ik kon er zo bij zitten! <3
[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-16 18:06


Hier nog een ontzettend onduidelijk filmpje van vandaag :) Het tempo ligt inderdaad laag, maar dat doen we expres omdat ze soms nog de neiging heeft om gespannen te raken en dan harder te gaan.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-16 19:27

Lijkt inderdaad best wel! Zara is trouwens marmerbont heb ik ooit eens begrepen :j

[ img ]
Lekker slapen in de paddock <3

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-16 17:43

Beetje bij beetje gaat het beter :) Zara staat op dit moment best stevig in training en dat is ook te merken, ze doet ontzettend goed haar best en is de laatste tijd heel fijn te werken. Vandaag heb ik haar eerst gelongeerd, ik heb echt nog nooit zo'n makkelijk paard gehad wat betreft longeren. Het gaat gewoon vanzelf lijkt wel. Veel overgangen en tempowisselingen meegepakt beide kanten op, zelfs af en toe een stukje dat ze wat naar beneden kwam.


Korte impressie van het longeren vandaag, alleen linksom gefilmd want dat is het makkelijkste :P Dit was nog vrij in het begin van het longeren.

Daarna hebben we nog wat grondwerk en vrijheidsdressuur gedaan. Ze vindt dit echt leuk om te doen, dus daar doe ik haar gewoon plezier mee :j Hiervoor had ik dus ook een touwhalster gekocht en die was toevallig vandaag binnen gekomen! Inmiddels heeft ze ook door dat je de spagaat ook zonder balk kan en ze vindt het zo mooi dat ze het soms uit het niets ineens doet :') Als laatste hebben we nog geoefend met stilstaan naast het krukje terwijl ik op het krukje sta, aangezien ze nog de neiging heeft om opzij of achteruit weg te lopen.

[ img ]

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-16 19:55



Ja hoor, de eerste stapjes draf zijn een feit. Het gaat allemaal nog met moeite en ze mist ontzettend veel kracht, maar he.. Het is een begin 8-) Let vooral ook op het prachtige commentaar en gesprek tussen mij en instructrice :))

Mijn houding is weer om te janken :')

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-16 15:08

Tijdje geen update geplaatst, oeps :P

Na de enorm positieve laatste update, is er een nieuwe ruin op stal gekomen. Onze kudde bestond uit 4 merries en nu ineens een ruin erbij. Reden voor alle paarden om hartstikke hengstig te worden natuurlijk! Helaas vond Zara dat ook een goed plan, tot gevaarlijk toe! Het was echt niet grappig meer en ik heb echt even met mijn handen in het haar gezeten -O- Daarom besloten om de dierenarts erbij te halen en voor de zekerheid te scannen op tumoren op de eierstokken en te overleggen hoe verder.

De dierenarts is dus vandaag geweest. Zara was inmiddels niet meer hengstig, dus ze gedroeg zich weer aardig normaal. Wonder boven wonder heeft ze zich bij de dierenarts ook perfect gedragen! Weliswaar dankzij de praam, die was wel echt nodig. Ze vond het echt verschrikkelijk spannend, maar ze deed het heel netjes. Wat dat betreft ben ik heel trots op haar :j Gelukkig zag alles er van binnen heel netjes uit en had ze geen tumoren. We moeten nu de volgende hengstigheid afwachten en mocht het weer zo extreem zijn, dan gaat ze op een soort 'paardenpil' om de hengstigheid te onderdrukken. Laten we maar hopen dat het voor 1 keer zo extreem was :')

Daarnaast kan ik voorlopig toch niet rijden, aangezien ik van mijn 4 jarige bijrijdpaard gevallen ben. Gevolg was een gebarsten cap en een gekneusde rug. Inmiddels kan ik wel weer normaal lopen en heb ik geen pijn meer :D Rijden wacht ik nog even mee, want mijn rug is wel echt gevoelig.

Om het nog positief af te sluiten:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Patriesje, siloux, SusanH en 42 bezoekers